גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שר התפוצות נחמן שי: "נתניהו גרם לנזק ארוך טווח לקשר עם יהדות ארה"ב"

בראיון לגלובס מסמן שר התפוצות נחמן שי את המטרה העיקרית לכהונתו: חיזוק הקשר עם יהדות ארה"ב: "חשיבות הקשרים עמה קריטית לביטחון הלאומי של מדינת ישראל, ובוודאי כעת לקראת העימות הקרב עם איראן" ● לפי שי, השלב הראשון בשיפור היחסים הוא אישור מחדש של מתווה הכותל

שר התפוצות נחמן שי / צילום: שלומי יוסף
שר התפוצות נחמן שי / צילום: שלומי יוסף

המשימה העיקרית הנמצאת בראש מעייניו וסדר יומו של השר לענייני תפוצות נחמן שי היא יהדות אמריקה. "חשיבות הקשרים עמה קריטית לביטחון הלאומי של מדינת ישראל, ובוודאי כעת לקראת העימות הקרב עם איראן", אומר שי בראיון לגלובס. "המשקל של היהודים בפוליטיקה האמריקאית עדיין מכריע, והנזק שנגרם בתקופת בנימין נתניהו לקשרים עם יהדות ארצות הברית, הוא נזק אסטרטגי ארוך טווח".

שי מונה שתי מכשלות עיקריות ליחסים עם יהדות ארה"ב שהן תולדה של הממשלה הקודמת: הראשונה סוגיית הגיור וההחמרה שנעשתה בו - סוגיה שהשר לשירותי דת מתן כהנא מטפל בה כעת.

השנייה, ביטול מתווה הכותל על ידי נתניהו לאחר שסמך עליו את ידו בתחילה. המתווה, נזכיר, קבע רחבת תפילה נוספת ושוויונית, שבה יוכלו הקהילות הלא אורתודוקסיות להתפלל תפילה משותפת גברים ונשים. הפוליטיקאים החרדים איפשרו את אישור המתווה בממשלה ב-2016 אבל התחרטו וב-2017 תחת איומיהם נתניהו נכנע וההחלטה הקודמת בוטלה. אלא שגם כעת, עם הממשלה החדשה וההסכמה מקיר אל קיר בדבר השינוי הנדרש מול היהדות האמריקאית, הממשלה לא ממהרת להעלות מחדש את המתווה. שי לא מבין מדוע ישנה התמהמהות, ודורש להעלותו לשולחן הממשלה לאלתר.

"הדור הצעיר בארה"ב מחוייב הרבה פחות לישראל"

לדברי שי, הידוק היחסים קריטי שכן התמיכה היהודית בישראל כבר איננה מובנת מאליה. לפני כחודש פורסם סקר ששי מגדיר את תוצאותיו כ"אסון" - ולפיו רבע מהיהודים האמריקאים רואים בישראל מדינת אפרטהייד. הוא מציין הפגנה פרו ישראלית שהתקיימה בוושינגטון ביולי - ואליה הגיעו רק 1500 בני אדם. "בעבר הפגנת תמיכה כזו הייתה מביאה עשרות אלפים", מסביר שי. "מגמת ההתרחקות מישראל והביקורת עלייה, לא החלה עם כניסתו של ג'ו ביידן לתפקיד, אלא הרבה קודם. נתניהו זיהה את המגמה וזו אחת מהסיבות שפנה לאוונגליסטים לאורך השנים. אך המגמה החריפה והגיעה לשיא במאי האחרון, בשומר החומות, והסקר שאני מזכיר ממחיש אותה. בחירת ביידן היא אחת מהסיבות להחרפה במגמה".

מבצע "שומר החומות" הוציא לאור את המגמה המסוכנת הזו ביחס היהדות האמריקאית לישראל, אף שעדיין לא ברור מהי הסיבה המרכזית לכך. עם זאת, שינוי המשטר בארצות הברית והדחיפה שקיבלו הפרוגרסיבים בעקבות השינוי, הם ללא ספק גורם עיקרי בכך. המגמה הזו בקרב יהודי ארה"ב היא אחת מהסיבות שדחפו את נתניהו אל האוונגליסטים האמריקאים - מנתח שי.

יש פתרון או דרך לטפל בכך? לגבי הזרמים הקיצוניים יותר שי ספקן, אבל עם הציבור היהודי הרחב. השינוי השלטוני בישראל עשוי לסייע. "הם רואים בחיוב רב את השתתפות רע"ם בממשלה - אות לליברליות ולשלטון מכיל בהרבה מאשר קודם".

הקהילה היהודית חשובה במיוחד בהשפעה על הפוליטיקה האמריקאית חוזר שי לנושא הכאוב, ומזהיר: "מי יודע מי יעלה אחרי ביידן - הדור הצעיר מחוייב הרבה פחות לישראל, ועל הפרק הסיוע הצבאי בהיקף של 3-4 מיליארד דולר, הגיבוי המדיני בעולם והמאבק האסטרטגי באזורנו". שי ממליץ להקים צוות חשיבה אסטרטגי בהשתתפות המל"ל, משרד החוץ, משרד הביטחון וגורמים נוספים כדי להקדים פתרונות. "בין השאר צריך לחזק את מעמדנו בקהילות אמריקאיות אחרות, כמו ההיספנים, שמשקלם באוכלוסייה גדל והולך, אפרו-אמריקאים ויוצאי מדינות מזרח אסיה", מסביר שי.

"תומך בשיח ביננו לבין הפלסטינים"

שי, עיתונאי ברשות השידור בעברו, היה גם יועץ התקשורת של שרי הביטחון משה ארנס ויצחק רבין, מפקד גלי צה"ל, דובר צה"ל, יו"ר חברת החדשות של ערוץ 2, ויו"ר רשות השידור. משם קפץ לפוליטיקה ישירות, ונבחר לכנסת ברשימת קדימה, ואחר כך עבר למפלגת העבודה. שי הוא הפוליטיקאי הוותיק ביותר הנמצא בתפקיד פעיל ולכן אף שלא נבחר לכנסת, מונה לשר במקום חברי כנסת צעירים ולא מנוסים.

שי תומך בשינויים שעושה היו"רית מרב מיכאלי, ואומר כי המפלגה נרגעה כעת וצריך לוודא שלא תחזור לבלגן של טרום הבחירות הקודמות. לגבי תפקידה של העבודה בממשלה במישור המדיני, שי יותר מרומז כי המפלגה צריכה לדחוף לתהליך מדיני ממשי: "אני בעד הפגישה שהייתה בין גנץ לאבו מאזן, וחושב שהיא הייתה צריכה לקרות זה מכבר. בוודאי שאני תומך בשיח ביננו לבין הפלסטינים, גם אם זה לא יביא לסיום הסכסוך בזמן הקרוב. זהו צעד ראשון והתחלתי, אנחנו כממשלה מבינים שיש עלינו אחריות שלטונית ואף מוסרית לשפר את תנאי החיים, הכלכלה והבריאות של הפלסטינים. מדינה ככל הנראה לא תהיה בקרוב, אבל אנשים חיים שם, זה גם האינטרס של מדינת ישראל שהאזרחים יחיו שם בחיי רווחה וביטחון וצריך לפעול לשם כך".

במהלך הכנת תקציב המדינה, נאבק שי על תקציב משרדו שהיה בתחילת ההכנה מזערי, שכן בתקציבים הקודמים של המשרד רוב הכספים היו קואליציוניים ולא מובטחים וקבועים. לאחר דין ודברים ובסיוע של מיכאלי וגם יאיר לפיד, קיבל תקציב שנתי מובטח לשלוש שנים לפחות של 90 מיליון שקל לפרויקטים שונים בקשר עם יהדות התפוצות ועוד 40 מיליון שקל להקמת האגף להתחדשות יהודית, שיעסוק בזרמים הלא אורתודוקסים של היהדות, בארץ ובחו"ל.

עדיין אין רשימה סדורה של הפרויקטים הללו אבל הם עוסקים בעיקר בחינוך פורמלי ובלתי פורמלי, התמקדות בהצגת ה"ישראליות" לקהילות היהודיות, וגם להחדיר לישראלים את המודעות לעם היהודי ולחשיבותו הרבה למדינת ישראל. הפרויקטים יהיו בשיטת המאצ'ינג עם גופים פילנתרופיים וארגונים יהודיים בעולם (כלומר, המדינה מממנת חצי והחצי השני מגיע מתורמים), כאשר המטרות העיקריות הן ראשית, כאמור, חיזוק הקשר עם יהדות ארה"ב, מאבק בהתבוללות, וגם מאבק באנטישמיות.

לטפח קשר כדי לעודד עלייה

מה עם עלייה? שי כבר נכווה בהתבטאות שהובנה לפיו לא נכון לגבי העלייה לישראל ולכן נזהר מאוד. בראיון רדיופוני לקלמן ליבסקינד ורועי שרון אמר שי כי העלייה היא לא חלק ממטרות המשרד והוסיף "לא חושב שצריך להגיד לכל היהודים ברחבי העולם תעלו למדינת ישראל. מדינת ישראל קיימת, חזקה ותמשיך להתקיים. הציונות הצליחה. יש לנו כל מה שנאחנו צריכים כדי לשמור על עצמנו".

לגלובס הוא מבהיר, קודם כל כי העלייה היא מטרת העל של מדינת ישראל, אבל מסביר כי הנושא אינו בתחום משרדו אלא שייך למשרד לקליטת עלייה. שי מוסיף כי התייחס לעובדה שרבים מיהודי העולם מעדיפים להישאר במקומותיהם, ואת הקשר עימם צריך לטפח כבסיס לעלייה אפשרית עתידית.

שי מציין שהקהילות בעולם הולכות וקטנות ושיעור ההתבוללות גדול. בצרפת שיעור הנישואים של יהודים עם לא יהודים מגיע ל-70% מכלל הנישואים, ובקרב הלא אורתודוקסים בארה"ב זה כבר 70%.

האתגר עצום וכנראה לא בר פתרון אלא בחלקו בלבד, בשל המצב הנתון של חיים בסביבה לא יהודית. אבל חיזוק הקשר עם הקהילות אפשרי הן לשיפור מצבן שלהן והן להחזרת התמיכה בישראל.

עוד כתבות

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה

צילומי אוויר מראים את השינוי הגדול שהתרחש ב־20 השנים האחרונות באזורים מרכזיים ברחבי הארץ: את השדות החליפו בנייני מגורים, כבישים ופארקים ● איך אפשר היה לתכנן את השכונות החדשות טוב יותר ● צילומי אוויר: המרכז למיפוי ישראל ● פרויקט מיוחד

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בוול סטריט; טסלה קפצה ביותר מ-15%

השקל התחזק במעל 1% מול הדולר, 3.76 שקלים ● טסלה סיימה את יום המסחר בזינוק של 15.3%, אפל הוסיפה 2.5%, גוגל צנחה ב-3.3% ובורסת הקריפטו קוינבייס איבדה 7.8% ● שטף הדוחות בוול סטריט ימשך השבוע, אמזון תדווח בשלישי, אפל בחמישי ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, יועצי טראמפ מנסחים הצעות חוק להגבלת עצמאות הבנק המרכזי ● ברביעי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, בשישי דוח התעסוקה החודשי

תוכנית דירה. האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית? / צילום: Shutterstock

האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית?

תושבים בתל אביב שביקשו להוסיף ממ"ד לדירתם נתקלו בהתנגדות של השכנים, שטענו כי הדבר יפגע בהמשך בהליך התחדשות עירונית ● מה קבעה ועדת הערר?

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני ● כך תעשו את זה נכון

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מחקרים מגלים: המאבק בדמנציה מתחיל בשנות ה-40 שלכם

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים עם תהליך ההזדקנות ● "המאמצים להתמקד בדמנציה בקרב אנשים מבוגרים כשלו במידה רבה", אומר פרופסור לפסיכולוגיה ומדעי המוח מאוניברסיטת דיוק, ומוסיף כי בשל כך המדענים מחפשים רמזים במוח בשלבי חיים מוקדמים יותר

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

טהראן, אמצע חודש  אפריל / צילום: ap, Vahid Salemi

דיווח: ישראל חיסלה בתוך איראן איש משמרות המהפכה

כתב איראן אינטרנשיונל דיווח כי ישראל חיסלה קצין במשמרות המהפכה שהיה מעורב בניסיון פיגוע נגד יהודים בגרמניה ● בסוף דצמבר דווח כי מספר חשודים נעצרו בחשד לניסיון פיגוע בברלין