גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הפסד לבעלי קרקעות בשדה דב בבית המשפט: אלפי יחידות לדיור בר-השגה ייבנו על חשבונם

שופטת בית המשפט לעניינים מינהליים דחתה עתירה שלא לכלול את הקרקעות המיועדות בתחשיבים הכוללים של הליכי האיחוד והחלוקה, ולהורות לעיריית תל אביב להפקיע מהם קרקעות לצורך זה ● תוכנית שדה דב משתרעת על כ-1,300 דונם

שדה דב / צילום: איל יצהר
שדה דב / צילום: איל יצהר

שופטת בית המשפט לעניינים מינהליים בתל אביב יעל בלכר, דחתה עתירה של בעלי קרקעות בשדה דב, שלא לכלול את הקרקעות המיועדות להקמת דירות להשכרה ארוכת טווח בתחשיבים הכוללים של הליכי האיחוד והחלוקה, ולהורות לעיריית תל אביב להפקיע מהם קרקעות לצורך זה. המשמעות: הדירות הללו יילקחו מבעלי הקרקעות ויירשמו על שם עיריית תל אביב - ללא תמורה.

תוכנית שדה דב משתרעת על כ-1,300 דונם. מדובר באחד משטחי הקרקע האחרונים לאורך חוף הים, והתוכנית מייעדת אותו לכ-16אלחף יחידות דיור וכן שטחי תעסוקה, וזאת ב-35 מגדלים.

בנוסף, קבעה התוכנית ייעודים והוראות לדיור להשכרה ארוכת טווח, שמכונה דב"י - דיור בהישג יד להשכרה . 2,400 דירות הוקצו לצורך דב"י בבעלות ציבורית (עיריית תל אביב); עוד הוקצו בתוכנית 4,500 דירות דירות שהוגדרו "דיור מכליל שבו כלולות יחידות דיור קטנות, דירות להשכרה ארוכת טווח; דירות ללא חניה, מעונות סטודנטים ודיור מוגן וסיעודי.

העתירה שהגישו 3 מהבעלים, כוונה נגד הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה תל אביב, רמ"י, הותמ"ל, הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה תל אביב והמנהלים של הגוש הגדול.

נטען בה כי במסגרת הליך האיחוד והחלוקה המתגבש על השטחים, שבו יוגדרו זכויותיהם הכלכליות של בעלי הקרקע על הקרקעות שבבעלותם, כלולות גם יחידות הדיור שמוגדרות כדב"י הציבורי. דבר זה מפחית במידה משמעותית את שוויין של הזכויות שבהן הם מחזיקים. בין היתר טענו, באמצעות באי-כוחם, עורכי הדין שמואל שוב, נעמה שיף וטל גליקסמן, כי מכיוון שמדובר בשימושים ציבוריים, יש להפקיע מהם את הקרקעות הללו, ולשלם להם פיצויי הפקעה.

העותרים טענו בין היתר כי יחידות דיור מסוג דב"י הן סחירות ובעלות ערך כלכלי ובעליהן יפיקו מהן תועלת כלכלית ניכרת. לכן הכללתן והכללת שטחי המסחר הנלווים להן במסגרת הליכי האיחוד וחלוקה, היתה מתנה בשווי של מיליארד שקל (לטענת בעלי הקרקעות) לעיריית תל אביב - על חשבונם.

עוד מנהלי הגוש הגדול הגיבו לעתירה כי הם תומכים בה באופן כללי, אלא אם ייקבע, שעל התוכנית לשוב לדיונים בוועדה המחוזית, מה שיגזול זמן רב, שנוסף על השנים הרבות שבהן ההליכים התעכבו - ולזה הם מתנגדים.

הוועדות לתכנון ולבנייה ורמ"י, שיוצגו על-ידי עורכי הדין תמי ברעם ועמיקם אשל מפרקליטות מחוז תל אביב (אזרחי) ושלום זינגר (שייצג את הוועדה המקומית תל אביב), הגיבו כי המקרקעין המדוברים לא הופקעו ללא תמורה וכי בהליכי איחוד וחלוקה הפיצוי יכול להינתן בהעלאת שווי המקרקעין שהוקצו לבעלים. השבחת המקרקעין מהווה מעין תחליף להפקעה בתמורה. לשיטתם, תוכנית שדה דב היא תוכנית משביחה, שמגלמת גם "זכויות עודפות" שאפשרו את מימוש הדב"י הציבורי ללא פגיעה בבעלי הקרקע.

השופטת בלכר פסקה כי ביטולן הסדר הדב"י הציבורי משמעו החזרת התוכנית לדיונים בוועדה המחוזית , ואולי אף לביטול התוכנית. "אם יוסר הדב"י הציבורי כהלכתו מהתמהיל או ישנה את פניו כמבוקש ע"י העותרים - יש להשיב את התוכנית לדיון בוועדה המחוזית. זהו שינוי משמעותי שמצדיק השבת התוכנית לדיון מחודש וחשיבה מחודשת במוסדות התכנון", כתבה בפסק הדין. לאור זה קבעה כי העתירה הוגשה באיחור.

עוד פסקה השופטת כי הקצאת הדב"י הציבורי אינו מהווה הפקעה ללא תמורה. היא קיבלה את עמדת הוועדות שהעלאת שווי הקרקע שנותרה בידי הבעלים היא בבחינת פיצוי לכל דבר ועניין, משום שהקרקע שבידיהם הושבחה מתוקף התוכנית.

היא חייבה את העותרים בתשלום 90 אלף שקל הוצאות משפט לגופים שנגדם עתרו, למעט מנהלי הגוש הגדול.  

"פסק הדין מוטעה, שוקלים לערער" 

עורכי הדין שמואל שוב וטל גליקסמן, המייצגים את הבעלים הפרטיים, מסרו בתגובה כי "לדעתנו פסק הדין מוטעה, שכן הוא מאפשר לרשויות מקומיות לקבל במסגרת איחוד וחלוקה קרקעות ללא תמורה לטובת דיור בר-השגה, מעונות סטודנטים דיור מוגן וכדומה, שאומנם מוגדרים כייעוד ציבורי, אבל יש להם שווי כלכלי משמעותי, ובנייתם אף מתחרה בבעלים פרטיים אשר מקבלים את אותם ייעודים במסגרת איחוד וחלוקה. הדבר ייצור תחרות בלתי הוגנת ויעשיר את הרשויות על חשבון הבעלים הפרטיים ללא כל תמורה וכאשר אין כל הוראה מפורשת המתירה זאת בחוק. אנחנו שוקלים הגשת ערעור על פסק הדין".

*** גילוי מלא: עדנה בר און, מבעלות השליטה בגלובס, היא בעלת זכויות זניחות יחסית בקרקע בגוש הגדול

עוד כתבות

אוקראינה עברה מהצלחה צבאית לכישלון. זה יכול לקרות גם לישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: המציאות העגומה של ההגנה האווירית באוקראינה עלולה לקרות גם לישראל, סין הולכת על קו דק במזרח התיכון ואפל מבצעת עדכון למערכת אחרי סערת האימוג'י של דגל פלסטין ● כותרות העיתונים בעולם 

בניין הבורסה בשנזן, סין / צילום: Shutterstock, Fabio Nodari

מגמה חיובית באסיה; ההנג סנג מטפס בכ-1%

הניקיי עולה ב-0.3% ● החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים במגמה חיובית ● בגוגל פיטרו כ-30 עובדים שמחאו נגד מתן שירותים של החברה לישראל ● בבלקרוק אופטימיים לגבי עונת הדוחות בארה"ב ומעריכים צמיחה ברווחיות גם מחוץ לסקטור הטכנולוגיה

מדפי דבש בסופר / צילום: טלי בוגדנובסקי

בשמן זית, בדבש ובקרוב ביין: המותג ישראלי, התוצרת - אירופית

החיבה לתוצרת מקומית, לובי חקלאי חזק וחסמי יבוא, מציפה את המדפים במותגים ותיקים שמשווקים "בלנד": ערבוב מותג ישראל עם תוצרת אירופית, מבלי לחשוף מאיזו מדינה הוא מגיע ● את השיטה הפופולרית שעובדת בעיקר בשמן ובדבש, רוצה הממשלה להרחיב כעת גם ליין

ריצ'רד פרנסיס, מנכ''ל טבע / צילום: יח''צ

כמעט 100 מיליון שקל בשנה: זה שיאן השכר החדש בבורסת ת"א

עלות שכרו של מנכ"ל טבע ריצ'רד פרנסיס בשנת 2023 עמדה על כ-26 מיליון דולר, רוב הסכום ניתן כתגמול הוני ● פרנסיס עקף בכך את ברק עילם, מנכ"ל נייס והפך לשיאן השכר בבורסה המקומית ● בשנה שעברה הביעו בעלי המניות של טבע מחאה על התגמולים הגבוהים לעומת ביצועי המניה באותה עת ● בתוך כך, טבע קיבלה אישור FDA לתרופת ביוסימילר

חיילי צה''ל מפעילים רחפנים בח'אן יונס / צילום: דובר צה''ל

מסירה ראשונה ל"חייל רפאים" הישראלית, ועסקת הענק של סעודיה

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

בנייה חדשה. האם ההצעה תשפיע על המחסור בפועלי בניין? / צילום: טלי בוגדנובסקי

הממשלה מתכננת: הבאת עובדים זרים לישראל ישירות ולא דרך חברות כוח אדם. לא כולם מרוצים

הממשלה דנה באופן מפתיע בסעיף שלא היה על סדר יומה שיכול להקל על הבאת פועלי בניין מחו"ל לארץ ● לפי ההצעה, קבלנים יוכלו להביא עובדים מחו"ל באופן זמני בהעסקה ישירה על ידם, בכפוף להבאת מינימום של 50 עובדים על ידי אותו מעסיק ● שר הבינוי והשיכון: "מייתרת את המשרד מכלל הליכי קבלת החלטות"

הפגנה של פרו-פלסטינים נגד גוגל, 2022 / צילום: ap, Eric Risberg

הפגנות ומעצרים: פרויקט נימבוס הישראלי מעורר סערה בארה"ב

מספר עובדי גוגל פתחו בשביתת מחאה נגד העבודה של החברה עם ממשלת ישראל במסגרת פרויקט נימבוס להעברת המחשוב הממשלתי לענן ● באתר Wired דווח כי עשרות עובדים התבצרו במשרדי החברה בניו יורק ובקליפורניה, ואחרי מספר שעות, האבטחה של גוגל האשימה אותם ב"הסגת גבול"

מדפי חלב בסופרמרקט / צילום: גלובס

האם ישראל תחזור לייבא חלב? תלוי את מי שואלים ומתי

העלייה הצפויה במחירי החלב הניגר מעלה את השאלה האם המנגנון שקובע מכסים ומחירים מפוקחים לא מיותר ● כיצד ייראה השוק אם התחרות תיפתח, ואיך כדאי לפתור מחסור בפעם הבאה?

המדינה מאפשרת יבוא הולך וגובר של חומרי מחצבה ממחצבות פלסטיניות / צילום: Shutterstock

"סכנה של ממש": מה נחשף בתביעה של מפעילת מחצבה ישראלית?

תביעה של מפעילת מחצבה באזור בית שאן חשפה כי היקף חומרי המחצבה שנכנסו לישראל דרך מעבר ג'למה שבצפון זינק בשנתיים האחרונות ● על פי ההערכות, 15% מכלל החצץ המשמש בישראל מגיע מהרשות - שיעור שצפוי עוד לגדול

שכונת קריית משה ברחובות / צילום: איל יצהר

פינוי בינוי ברחובות: 65 מ"ר תוספת לכל דירה ומענק כספי של 100 אלף שקל

במרינה בהרצליה ייבנה מלון יוקרה שיכלול 365 חדרים שבו שותף גם הכוכב ההוליוודי לאונרדו דיקפריו ● במסגרת פרויקט פינוי-בינוי בשכונת קריית משה ברחובות, יהרסו 40 דירות ישנות ובמקומן ייבנו 224 דירות חדשות ● שכונה חדשה בבאר שבע תכלול 840 יחידות דיור שיוקמו ב-11 מבני מגורים ● חדשות הנדל"ן

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בוול סטריט; מחירי הנפט צללו בכ-3%

הנאסד"ק ירד ב-1.2% ● מדד הקאק עלה ב-0.6% ● ירידה במדד המחירים לצרכן בבריטניה, אך מעל הצפי ● יצרנית השבבים ההולנדית ASML יורדת ב-5% ●  ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" • מיקרוסופט תשקיע 1.5 מיליארד דולר בחברת ה-AI מאיחוד האמירויות • יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

שלומית וייס / צילום: שלמה שהם

"חייבים להיות מהירים וגמישים יותר": העזיבה של הבכירה הישראלית והשינוי הארגוני באינטל

לפי מכתב שנשלח לעובדי החברה אמש נראה כי באינטל החליטו לאחד פעילויות בתחום הפיתוח ולהעביר את המשקל לפיתוח בתחום השרתים ובינה מלאכותית ● צעד זה הוביל בסופו של דבר להחלטתה של הישראלית הבכירה בחברה, שלומית וייס, לפרוש ממנה ● "עלינו להגביר את המהירות והגמישות בביצועים שלנו", נכתב במכתב

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה אדומה בתל אביב; מדד ת"א בנקים 5 צלל ב-1.7%

ת"א 35 ירד ב-1% ● ישראייר חזרה לגודל צי מטוסים שהיה זמין לפני המלחמה ●  קרן המטבע חתכה את תחזית הצמיחה של ישראל ● בעקבות האג"ח האמריקאי, תשואת האג"ח הממשלתית הארוכה בישראל בשיא של 12 שנים ● ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" ● יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה, זה לוקח יותר זמן משחשבנו"

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו?

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

יאיר נחמד, מנכ''ל נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: דוד זיסר

"עשיתי דברים מסוכנים": המנכ"ל שמכר מניות בעשרות מיליוני שקלים

יאיר נחמד הקים את חברת הפינטק נאייקס עם שני שותפים, הנפיק אותה בת"א לפי שווי של כמעט מיליארד דולר ובהמשך הוביל אותה לנאסד"ק ● הגיוס בנאסד"ק בוצע אחרי שהמניה עלתה בעשרות אחוזים מתחילת 2024 ● "לא רציתי למכור", טוען נחמד, "אני מאמין בחברה ולא רוצה למכור מניות. יכולנו גם לא להנפיק, אבל היו לנו סיבות"

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

מגמה חיובית בבורסה המקומית; אורמת קופצת בכ-4%

ת"א 35 קופץ ב-1.1% ות"א 90 מוסיף לערכו כ-0.6% ● הדולר בשיא של חמישה חודשים מול השקל ● בגוגל פיטרו כ-30 עובדים שמחאו נגד מתן שירותים של החברה לישראל ● בבלקרוק אופטימיים לגבי עונת הדוחות בארה"ב ומעריכים צמיחה ברווחיות גם מחוץ לסקטור הטכנולוגיה

יירוטים באשקלון מהתקיפה האיראנית / צילום: Reuters, Amir Cohen

המתקפה האיראנית ייקרה את עלויות גיוס החוב של ישראל

בתחילת החודש עמדה התשואה על אג"ח ממשלתי של ישראל לתקופה של עשר שנים על 140 נקודות אחוז מעל התשואה של אג"ח אמריקאי מקביל ● בעקבות ההתלקחות, זינקה התשואה על אגרות החוב של ישראל לפער של כ-180 נקודות בסיס מעל ארה"ב ● בהמשך השבוע נרגעה מעט ה"הסלמה" בתשואות האג"ח הישראלי

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

תחנת הכוח צומת של OPC אנרגיה / צילום: באדיבות החברה

החליטו שלא להחליט: הסחבת שמעכבת הקמת תחנת כוח חדשה

ברוב של שמונה מול שישה החליטה היום הממשלה להחזיר את התוכניות לדיונים בות"ל בנוגע להקמת תחנת הכוח ריינדיר ● ההחלטה הזו מתווספת לסחבת תמוהה של רשות החשמל שבמשך שנה לא פרסמה אסדרה לשלוש תחנות כוח שהקמתן דווקא כן אושרה

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

סודות מתוך ועדת ההשקעות: כך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים