גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

יבואני הרכב חזרו מדוכאים מהתערוכה הגדולה במינכן, ויש להם סיבה טובה

תערוכת הרכב הבינלאומית במינכן נפתחה בשבוע שעבר בצל השינויים מרחיקי הלכת שפוקדים את תעשיית הרכב בשנתיים האחרונות ● מתי יתייקרו כלי הרכב, איך הפכה טסלה לשגרירה של תעשיית הרכב הסינית באירופה והאם מובילאיי בדרך להפוך ליצרנית רכב?

תערוכת הרכב הבין לאומית IAA / צילום: יח''צ
תערוכת הרכב הבין לאומית IAA / צילום: יח''צ

בשבוע שעבר התקיימה במינכן תערוכת הרכב הבין לאומית הדו-שנתית IAA. בהתאם לרוח התקופה, התערוכה הייתה דלילה במשתתפים ונטולת אירועים נוצצים, והתקיימה בצל מגבלות הקורונה עם לא מעט פרזנטציות למדיה, ששודרו בצורה מקוונת.

כצפוי, רוב הדגמים הסדרתיים שנחשפו בתערוכה היו חשמליים או "מחושמלים" (היברידיים, פלאג-אין) אבל מאחורי הקלעים ובין השורות זה היה אירוע חשוב, שמיפה היטב את ה"שיבושים" האסטרטגיים שעתידים להשפיע על מהלכה של תעשיית הרכב ועל ההתפתחויות בשוק הרכב הישראלי בטווח הקצר, הבינוני והארוך.

 

מחיר גבוה ומלאי נמוך

לא מעט נציגים בכירים מענף ייבוא הרכב הישראלי צלחו את מגבלות הבדיקות והבידוד והגיעו לתערוכה כדי להיפגש פנים אל פנים עם נציגי יצרני הרכב "שלהם", שנמנעים לאחרונה מלהגיע לישראל. הפגישות התמקדו בענייני מחירים וכמויות אספקה - והבשורות מהתערוכה לא מעודדות.

הבשורה הראשונה היא עלייה בלתי נמנעת במחירים. מנהל של אחת מיבואניות הרכב הגדיר את המפגש עם נציגי היצרן שלו במינכן כ"מדכא". לדבריו, היצרנים שואפים להעלות את המחירים לדילרים וליבואנים בכל אירופה (מחיר CIF) בשיעור של 2-4 אחוזים, בהתאם לדגם, החל מהרבעון האחרון. חלקם כבר העלו מחירים על הזמנות חדשות, והמשמעות הישראלית היא צפי לעלייה משמעותית במחירי המחירון בארץ ב-4 עד 7 אחוזים, ו/או בירידה נוספת בהנחות לליסינג כאשר כלי הרכב הללו יגיעו לשוק הישראלי ברבעון הראשון של 2022.

לא מעט נציגים מענף הרכב שהגיעו לתערוכה כדי לנסות להפעיל קשרים אישיים לצורך שריון הקצאות ייצור רכב לחודשים הבאים, שמעו מהיצרנים שאין כרגע אפשרות לספק את מלוא הביקוש לרכב בשוק הישראלי, שנמצא כרגע בשיא. זאת, בשל שיבושים במערך הייצור שמקורם במחסור בצ'יפים ובחומרי גלם נוספים, לצד נטיית היצרנים לתת עדיפות לשווקים רווחיים יותר מבחינתם. חלק מיצרני הרכב אפילו לא יכולים לקבל הזמנות חדשות או להתחייב על מועדי אספקה מעבר לרבעון הראשון של 2022.

זהו מצב חסר תקדים בשוק הרכב הישראלי והמשמעות היא, שבשנה הבאה השוק עשוי להתכווץ בשל היעדר היצע ולא בשל פגיעה בביקוש. גם התמונה התחרותית המסורתית עשויה להשתנות כאשר יבואנים שיצליחו לשריין מלאי עשויים לעקוף יבואנים שאין להם מה למכור.

עוד מסר חשוב לשוק הישראלי בטווח הקצר והארוך, שהסתתר בין השורות בתערוכה, הוא "מותו של הרכב העממי". בטווח הקצר, המחסור בחומרי גלם גורם לכל היצרנים להקצות את המשאבים לייצור הדגמים הרווחיים ביותר שלהם, שמטבע הדברים הם הדגמים היקרים. מי שסופג את עיקר המכה הם דגמים עירוניים וזולים, בטווח של 70-100 אלף שקל, שייצורם נפגע. במינכן לא הוצגה שום מכונית עממית חדשה עם מנוע בנזין, כך שהשוק הפורח לשעבר של "רכב חדש בפחות מ-100 אלף שקל" עשוי להפוך להיסטוריה בשנים הקרובות.

סין רוכבת על טסלה

בתערוכה התקיימו פגישות רבות בין יצרני רכב סיניים עם שאיפות מוצהרות להתרחב לאירופה לבין יבואנים בפוטנציה, שיצאו לתור אחרי הזדמנויות עסקיות חדשות. אבל בפועל, הפלישה של תעשיית הרכב הסינית לאירופה מתנהלת כרגע בעיקר בערוצי המדיה.

לא מעט יצרני רכב סינים הכריזו לאחרונה על כוונות ייצוא לאירופה, שבמסגרתן הם מפרסמים בגאווה תמונות של משלוחי רכב שעולים על אוניות בנמלים בסין בדרכם לאירופה, ואף מתחילים לשווק כלי רכב בכמה מדינות. היצרנית הסינית "גרייט-וול", לדוגמה, ניצלה את הבמה של תערוכת הרכב במינכן כדי להציג דגמים חדשים ולהכריז על תחילת השיווק בגרמניה.

עם זאת, הפער במציאות בין ההצהרות למעשים עדיין גדול, ולמעט קבוצת SAIC הממשלתית, שמצליחה למכור כמה עשרות אלפי כלי רכב בשנה, ההשפעה הסינית על השוק האירופי היא זניחה. לא בגלל כלי הרכב, שחלקם מתחילים להציג טכנולוגיות בשלות בסטנדרטים בין לאומיים, אלא בגלל חסמי כניסה גבוהים כמו הצורך במערך מכירות, תמיכה ושירות בקנה מידה גיאוגרפי נרחב, התאמה לתקנים לא מוכרים ומלחמת מחירים קשוחה של היצרנים המקומיים.

תעשיית הרכב הסינית יכולה להתנחם בכך שיש לה באירופה "שגרירה" יעילה ומפתיעה בשם "טסלה". המפעל של טסלה בשנחאי אחראי לכמעט 70% מייצוא הרכב הסיני לאירופה השנה (מעל 50 אלף כלי רכב), וחוזק המותג של החברה לצד מוצרים בבקרת האיכות הגבוהה של המפעל בשנחאי מסייע להתגבר על החשדנות של האירופאים (והישראלים) לגבי איכות ייצור הרכב בסין.

השת"פ החדש של אינטל

יצרני רכב רבים העדיפו השנה שלא להשתתף בתערוכה, ואת החלל שפינו תפסו ענקיות IT וצ'יפים, לצד חברות טכנולוגיה מכל העולם. אחת הבולטות שבהן הייתה אינטל, שהמנכ"ל שלה, פאט גלסינגר, אף נשא נאום פתיחה מרכזי. המסר העקיף שניתן היה למצוא בין השורות בהכרזות של אינטל ושל החברה-בת הישראלית מובילאיי הוא שחסמי הכניסה לתעשיית הרכב הולכים ויורדים, ושאינטל עצמה עשויה להפוך להיות לשחקנית בתעשייה.

רק לפני כמה שנים רעיון כזה היה נחשב דמיוני והממשק היחיד בין יצרניות הרכב המסורתיות לבין ענקיות ה-IT והצ'יפים היה יחסי ספק-לקוח. אבל המעבר של התעשייה לרכב חשמלי עתיר חומרה ותוכנה, מוריד כיום את חסמי הכניסה הללו במהירות. כך, למשל, ניתן לדלג כיום בקלות יחסית על המשוכה המרכזית של פיתוח וייצור פלטפורמת רכב עצמאית, באמצעות התבססות על פלטפורמות חשמליות מודולריות של ספקיות צד-שלישי, שמכונות "סקייטבורד". אלה כבר כוללות את כל מרכיבי ההנעה והניהוג וניתן לפתח עליהן במהירות ובתקציב נמוך דגמי רכב סדרתיים, שמעוצבים וממותגים על פי דרישת המזמין, ומצוידים בחבילות חומרה ותוכנה של חברת ה-IT.

הפיתוי לבעלי המניות של ענקיות ה-IT הוא גדול. טסלה, למשל, רושמת כיום בבורסה שווי שוק גדול פי שלושה מזה של אינטל בזכות מכפיל רווח שגדול כמעט פי 30 (!) מזה של אינטל. בנוסף, משבר הצ'יפים מוריד כיום את יצרניות הרכב על ברכיהן ושולח אותן לחזר על הפתחים של יצרניות ה-IT.

לאינטל יש יתרון על חברות IT וצ'יפים בזכות מובילאיי הישראלית, שמספקת כיום רכיבי ADAS ל-80% מתעשיית הרכב העולמית ויש לה שאיפות להפוך לשחקנית משמעותית בשוק הרכב האוטונומי.

כיום, מובילאיי נאלצת להסתמך על פלטפורמות רכב של צדדים שלישיים, דוגמת NIO ו-GEELY, כבסיס לטכנולוגיה שלה, אבל בשלב הבא היא עשויה להציע ללקוחות רכב אוטונומי עצמאי ממותג תחת שמה, שבו הטכנולוגיה האוטונומית שלה, והצ'יפים של אינטל, מוטמעים כבר בשלב התכנון הבסיסי.

וזה כבר קורה בשטח: בתערוכה הכריזה מובילאיי על שיתוף פעולה עם ספק גרמני גדול לפיתוח ואספקה של פלטפורמת רכב חשמלי מודולרית, שיכלול בעתיד את רכיבי הניהוג האוטונומי של מובילאיי. כמובן, שהלקוחות של מובילאיי בתעשיית הרכב עשויים לקבל מהלך כזה בעין לא יפה, אבל כשהכוח נמצא בידי יצרניות הצ'יפים הסיכוי למרד קלוש. בשורה התחתונה המסר העולה מתערוכת הרכב של מינכן הוא, שהשיבושים שעברה התעשייה בשנה החולפת עתידים להיות כביש חלק בהשוואה לעתיד לבוא. 

עוד כתבות

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

החברה הלוהטת בעולם רכשה אותם: הכירו את רונן דר ועמרי גלר

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35