גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כל הדרך מההקמה ב-1997: מי זו איתמר מדיקל שנמכרה ביותר מחצי מיליארד דולר ומי המרוויחים הגדולים

חברת איתמר מדיקל שעוסקת באבחון דום נשימה הודיעה מוקדם יותר כי היא עומדת להימכר לפי שווי של 548 מיליון דולר ●  מהמוצרים הראשונים שפיתחה, דרך ההנפקה ועד לפריצת הדרך שהביאה להגדלת ההכנסות שלה מהשוק האמריקאי, כך התפתחה החברה צעד אחר צעד ● וגם: היזם הסדרתי שהשקיע לראשונה בתחום הביומד והרוויח בגדול

גלעד גליק, נשיא ומנכ"ל איתמר מדיקל / צילום: דן מילר
גלעד גליק, נשיא ומנכ"ל איתמר מדיקל / צילום: דן מילר

חברת איתמר מדיקל, שפיתחה מוצר לאבחון מהבית של דום נשימה בשינה, נמכרת לפי שווי של 548 מיליון דולר. מחיר המכירה הוא 31 דולר למניה במזומן, פרמיה של כ-55% על מחיר המניה טרם פתיחת המסחר. הרוכשת בעסקה היא חברת הקרדיולוגיה ZOLL Medical (זול מדיקל) האמריקאית, והעסקה אינה תלויה באבני דרך. מניית איתמר זינקה בתגובה, והגיעה כמעט למחיר העסקה. מניית החברה נסחרת בת"א ובנאסד"ק. 

בעלי מניות בולטים באיתמר מדיקל כיום, שייהנו מהאקזיט המרשים, הם קרן דירפילד האמריקאית (כ-7%), קבוצת ויולה הישראלית (6.7%), ד"ר גיורא ירון (6.1%) וקבוצת הפניקס-אקסלנס (5.2%). חברת סייבל השקעות ליוותה את החברה מיום הנפקתה והובילה את גיוסיה בשוק ההון. 

הרוכשת, זול מדיקל, היא חברה מובילה בתחום הקרדיולוגיה, רפואת הלב. באפריל האחרון רכשה זול את רספיקרדיה, חברה לטיפול בדום נשימה בשינה. למרות שדום נשימה היא הפרעת שינה, היא גם מהווה גורם סיכון משמעותי למחלות לב, וכ-60% מחולי הלב כנראה סובלים גם מדום נשימה בשינה. כעת זול מדיקל תוכל לאתר בשלב מוקדם מטופלים פוטנציאליים של דום נשימה בשינה, אשר בסופו של דבר ייתכן שיגיעו לצורך בטיפול בטכנולוגיה שהיא רכשה באפריל.

זול מדיקל היא בבעלות חברת ההחזקות Asahi Kasei היפנית שרכשה אותה ב-2012. זול רכשה בעבר את החברה הישראלית קימא מדיקל של אלרון, שפיתחה מכשירים לניטור של אי ספיקת לב. הרכישה בוצעה ב-2015 וקימא עדיין פועלת מכפר סבא. איתמר מדיקל אמורה להמשיך לפעול מקיסריה ולשמור על שמה. החברה מעסיקה 250 עובדים בישראל ועוד כ-100 בארה"ב.

פיתחה שני מוצרי אבחון במקביל

איתמר מדיקל הוקמה בשנת 1997 על-ידי היזמים ד"ר גיורא ירון ומרטין גרסטל, והרופאים ד"ר פרץ לביא (לשעבר נשיא הטכניון) וד"ר דני גור ז"ל. החברה נקראה על שם אחיו של ירון, שנפל במלחמת יום הכיפורים. 

מייסדי החברה פיתחו שיטה לאמוד באופן לא פולשני את הזרימה של הדם בעורקים, באופן שנותן מידע הן על איכות השינה והן על גמישות כלי הדם כאמצעי לאבחן את הסיכון העתידי למחלות לב.

על בסיס מידע זה פיתחה החברה שני מוצרי אבחון במקביל, וב-2007 הונפקה בבורסה בתל אביב במקביל להפיכת המוצר שלה למסחרי. אלא שבמשך כמה שנים לא הצליחה איתמר להגדיל את ההכנסות שלה משמעותית בשוק האמריקאי.

המוצר לאבחון סיכון למחלות לב לא הוסיף מידע רב מעבר לגורמי הסיכון המוכרים (השמנה, יתר כולסטרול ולחץ דם וכדומה), ואילו המוצר לאבחון דום נשימה בשינה (WatchPAT), שמאפשר אבחון ביתי, נחסם על-ידי רופאי השינה, שהעדיפו שהמטופלים יגיעו אליהם למעבדות השינה.


התמקדות במוצר לאבחון השינה

ב-2013 מונה גלעד גליק לתפקיד מנכ"ל החברה, לאחר שניהל את המכירות בחטיבת ביוסנס וובסטר בתאגיד ג'ונסון אנד ג'ונסון. תחילה ביקש גליק להתמקד רק במוצר לתחום הלב, אולם כשהגישה לא נשאה פרי, שינה כיוון להתמקדות במוצר לאבחון השינה, ושיווקו לא לרופאי השינה אלא דווקא לקרדיולוגים, תוך הדגשת הקשר בין דום נשימה בשינה ובין מחלות לב. כך, בהדרגה נבנו הכנסות החברה. בשנים האחרונות זכה המוצר של איתמר לשיפוי ביטוחי והפך אטרקטיבי בהדרגה גם עבור רופאי השינה.

לאיתמר מדיקל היו לאורך הדרך שיתופי פעולה רבים עם חברות כמו מדטרוניק והנרי שיין. גורם המקורב לחברה מציין היום דווקא שיתוף פעולה שנחתם בעבר עם חברת קרדיולוגיה בשם Heart Biotel, שמאוחר יותר נמכרה לפיליפס ואז שיתוף הפעולה נפסק.

"אבל בזמן שהחברות פעלו יחד, הן ראו את היתרון של חיבור בין חברה בתחום הקרדיולוגיה, ממש כמו זול מדיקל, עם חברה כמו איתמר. לאחר שהשת"פ עם ביוטל נגמר, איתמר חיפשה להחליף אותו, וכך נוצר הקשר עם זול, שהייתה אמורה להיות שותפה אסטרטגית תחילה, ורק בחודשים האחרונים השיחה עברה לפסים של רכישה".

התזמון אינו מפתיע. מגפת הקורונה מוטטה את ההגנות האחרונות מול חדירת המוצר, שכן המטופלים לא יכלו או לא רצו לצאת מן הבית לעבור אבחון במעבדת שינה, וגם רופאי השינה הבינו שאם הם לא יספקו פתרון לרפואה מרחוק אולי לא יוכלו לאבחן את המטופלים כלל.

הפסד רבעוני של 4.7 מיליון דולר

ברבעון השני של 2021 רשמה איתמר מדיקל הכנסות של 12.6 מיליון דולר, גידול של 41% לעומת הרבעון המקביל, ו-10.1 מיליון דולר מתוכן באו ממכירות בארה"ב. בסיכום מחצית השנה עמדו ההכנסות על 24.5 מיליון דולר, גידול של 42%, והיקף המכירות בשוק האמריקאי עמד על 18.5 מיליון דולר. החברה צופה הכנסות של 53-54 מיליון דולר לשנת 2021 כולה, גידול של 29%-32% לעומת 2020. למרות העלייה הנאה במכירות, החברה עדיין רושמת הפסדים, ואלה עמדו על 4.7 מיליון דולר ברבעון השני ועל 10.5 מיליון דולר במחצית.

לפיכך, המכירה של איתמר מדיקל היא הגיונית - לחברה מוצר אחד עיקרי, ואין לה צנרת מלאה במוצרים פוטנציאליים רבים נוספים. מוצר שלה יכול להשתלב בין מוצרים אחרים בתחום של אבחון רפואי ורפואה מרחוק. כל עוד היא מוכרת רק את המוצר העיקרי האחד, עם מערך מכירות ישיר, קשה לה לייצר רווחיות משמעותית. לכן האקזיט מגיע בזמן נכון עבור החברה, ובפרמיה יפה לבעלי המניות.

השקעת הביומד היחידה של היזם הסדרתי ד"ר גיורא ירון

להצלחה של איתמר מדיקל כמה אבות, אחד הבולטים בהם הוא ד"ר גיורא ירון, שהיה ממייסדי החברה ומוביל אותה כיו"ר דירקטוריון פעיל. ירון, בן ה-73, מוכר כיזם סדרתי מתחום ההייטק, ובין חברות הטכנולוגיה שבהקמת היה מעורב ושנמכרו נמנות פנטקום ופי קיוב, שנמכרו לסיסקו ב-118 מיליון דולר וב-200 מיליון דולר בהתאמה; קומרנט, שנמכרה לרד האט בכ-115 מיליון דולר ; הייפרוויז , שנמכרה לצ'קפוינט בעשרות מיליוני דולרים, ועוד. בין היתר שימש ירוד גם כיו"ר הדירקטוריון של חברת בדיקות התוכנה מרקורי, שנמכרה ל -HP ב-4.5 מיליארד דולר .

ירון החל את הקריירה כפיזיקאי, וכתב דוקטורט על השפעת קרינה גרעינית על מכשירים אלקטרוניים. לתחום ההייטק נכנס כאיש פיתוח בחברת השבבים האמריקאית נשיונל סמיקונדקטור. הוא נבחר על ידי החברה להקים את מרכז הפיתוח שלה בישראל, ועמד בראשו. מרכז זה נחשב לאחד מאבני היסוד של תעשיית השבבים בישראל .

ב-1992 ניהל את חברת הדפוס הדיגיטלי אינדיגו של בני לנדא, וב-1995 פנה להקים חברות משלו. זמן קצר לאחר מכן הקים את איתמר מדיקל, שהיא חברת הביומד היחידה שייסד. ירון המשיך לתמוך בחברה גם כלכלית, יחד עם שותפו מרטין גרסטל, בימים הקשים שלה .

עוד מוכר ירון כמי שמעורב בקידום תעשיית ההייטק הישראלי, והוא מעורב במיזמים שונים שמטרתם קידום התעשיה כולה. הוא מרבה לדבר על הצורך לבנות חברות ישראליות, ולא להסתפק באקזיטים מוקדמים, למרות שהיה מעורב בכמה כאלה. המקרה של איתמר כנראה יחשב מבחינתו לאקזיט במועד מתאים, שכן החברה כבר רושמת הכנסות משמעותיות ובשאיפה תמשיך לפעול כמרכז פיתוח של הרוכשת בישראל, ולהעסיק מאות עובדים .

ירון מכהן גם כיו"ר ראש הוועד המנהל של אוניברסיטת תל אביב, ושימש בעבר כיו"ר חברות מסחור הטכנולוגיה רמות של אוניברסיטת תל אביב ויישום של האוניברסיטה העברית. הוא חבר בוועדה המייעצת לשר הביטחון.

עוד כתבות

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין