גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עצמאי ובעל רכב, מה תעדיף? דלקן, פזומט או תשלום מס נוסף

מה בדיוק אומר תזכיר החוק הקובע כי עצמאים יוכלו לקבל החזר על הוצאות דלק רק אם יתקינו התקני תידלוק

תחנת דלק. הרצון של המדינה ''לבקרה'' יעילה יותר על הוצאות הדלק מעורר זעם בקרב העצמאים / צילום: עינת לברון
תחנת דלק. הרצון של המדינה ''לבקרה'' יעילה יותר על הוצאות הדלק מעורר זעם בקרב העצמאים / צילום: עינת לברון

בסוף השבוע פרסמה הממשלה להערות הציבור תיקון לחוק הבלו על הדלק, שעומד להשפיע על כל עצמאי שמחזיק רכב. במסגרת התיקון, שמטרתו על פי משרד האוצר להמשיך את המאבק ל"מניעת הונאות בתחום הדלק", נקבע כי כתנאי לקבלת הישבון (החזר) על שימוש בדלק יידרש בעל הרכב להתקין ברכב בגינו נדרש ההחזר התקן תידלוק אוטומטי ולתדלק באמצעות ההתקן, וכן יידרש העוסק להציג בגין אותו החודש דוח ריכוז חודשי של הוצאות הדלק, ולא להציג חשבוניות נפרדות. דוח הריכוז החודשי מוגדר כדוח הכולל באופן מרוכז לגבי כל תדלוק שבוצע בחודש אחד לגבי כלי רכב מסוים את כל הפרטים המופיעים בחשבונית מס, וכן כולל פרטים מסוימים לגבי כל תדלוק של כלי רכב.

להערכת האוצר, תוספת הכנסות המדינה כתוצאה מצעד זה צפויה לעמוד על 280 מיליון שקלים חדשים בשנת 2022 ועל 400 מיליון שקלים חדשים בשנה משנת 2023 ואילך. אם התיקון יעבור, החל מה-1 בנובמבר השנה לא יתאפשר לעצמאי לקבל הכרה בהוצאות הדלק, אם לא התקין התקן תידלוק ברכב והגיש דו"ח חודשי מרוכז על הוצאותיו כאמור.

"ענף הדלק בישראל מאופיין בתופעה רחבה של הונאות מס בתחומי המס השונים. לצד תעשייה גדולה של חשבוניות פיקטיביות ומעשי פשיעה חמורה, התגברה גם תופעה של התחמקויות אחרות מתשלום מס, לרבות הגדלה פיקטיבית של הוצאות דלק לצרכי מס הכנסה, מס ערך מוסף ובלו", נכתב בדברי ההסבר להצעת החוק.

עוד צוין בדברי ההסבר, כי "הדבר מביא לפגיעה קשה בהכנסות המדינה ממסים", וכי "אחת הסיבות המרכזיות להשמטות מסוג זה היא יכולת בקרה מוגבלת על הוצאות הדלק".

הרצון של המדינה "לבקרה" יעילה יותר על הוצאות הדלק מעורר זעם בקרב העצמאים שמרגישים כי מדובר בפגיעה קשה בעצמאים, ששוב נתפסים על ידי רשות המסים "כמעלימי מס עד שלא הוכח אחרת", ולכן המדינה מערימה עליהם קשיים. עוד נטען, כי הדרישה להתקין התקן תדלוק ברכב תפגע בתחנות הדלק הקטנות והעצמאיות שלא עובדות עם התקני תידלוק (כיום ישנם מספר התקנים, כאשר המוכרים בהם הם "דלקן של חברת דלק ו"פזומט" של חברת פז, כאשר גם לתחנות הדלק מיקה, טן, דור אלון וסונול ישנם התקנים).

בשעה שהמחאה נגד החקיקה תוססת ברשתות החברתיות ובקבוצות של עצמאים, נשאלת השאלה מה נדרש מעצמאים בעלי הרכבים לעשות הלכה למעשה החל מה-1 בנובמבר. רו"ח יורם שיפר שותף במשרד רואי החשבון זיו, שיפר ושות' ענה על השאלות המרכזיות שמעסיקות את העצמאים כיום.

1. מה המצב כיום?
לדברי רו"ח שיפר, "נכון לכיום, עצמאי מגיש מידי חודשיים קבלות על תדלוק והדבר נחשב להוצאה מוכרת, בשיעור של 45% לצרכי מס הכנסה. בכל הנוגע למע"מ, מוכרות ההוצאות בשיעור של שני שלישים. לצד האמור, בחברות בע"מ, כל ההוצאה מוכרת במס הכנסה, בכפוף לכך שהחברה מחייבת את מי שהרכב מוצמד אליו בשווי רכב. לגבי המע"מ ההוצאה על תדלוק מוכרת בשיעור של שני שליש".

2. מדוע רשות המיסים משנה את הכללים ומעמיסה חובות על עצמאים בעלי הרכבים?רו"ח שיפר: "לטענת רשות המסים, עצמאים רבים ניצלו את המציאות הקיימת לתעשייה של חשבוניות פיקטיביות ומעשי מרמה. מדובר לעמדתם על הגדלה פיקטיבית רחבת היקף של ההוצאות אשר מוגשות להם, מה שמוביל לפגיעה אקוטית בהכנסות המדינה וביצירת חוסר שיוויוניות בגביית מיסים".

3. מה נדרש מעצמאי הלכה למעשה?
שיפר: "בהתאם לטיוטת החוק, הדרך להכרה בניכוי עוברת בחיבור של בעל הרכב למערכת חשבונות ממוחשבת שמאפשרת הפקה של קבצים שמכילים פרטים שונים "המאפשרת הפקת קבצים המכילים פרטים לגבי מספר הרישוי של הרכב המתודלק, תצרוכת הדלק, סוג הדלק הנצרך, תאריך ושעת התדלוק ומספר הקילומטרים שנסע הרכב, ובתנאי שהתדלוק בוצע באמצעות התקן תדלוק אוטומטי והעוסק מחזיק עבור אותו חודש דוח ריכוז חודשי".

4. מה הדין במקרה ואותו עצמאי לא יתקין דלקן?
שיפר: "על פי נוסח ההצעה, הכרה בהוצאות הדלק, החל מתאריך 01/11, תחייב התקנת התקן דלק ובמקרה שזה לא יותקן, יאבד העצמאי את הזכות לדרוש הכרה באותה הוצאה. לשיטת רשות המיסים, המצב הנוכחי בעייתי מאוד כאמור שכן מדובר על מציאות במסגרתה מתאפשרת הגדלה פיקטיבית של הוצאות לצרכי מס הכנסה, מס ערך מוסף ובלו, והדבר מביא לפגיעה קשה בהכנסות המדינה ממסים".

5. האם התקנות יחולו גם על בעלי רכב דו גלגלי מנועי?
שיפר: "כן. בהתאם לפרסום, חובת התקנת הדלקן תחול גם על אופנועים וקטנועים ולא רק על רכבים פרטיים".

6. האם מדובר בגזירה היחידה שתוטל בקשר לרכבים?
שיפר: "לא. מסתבר כי עלויות הטיפול ברכב צפויות להתייקר, מכך יסבלו לא רק העצמאיים אלא כלל בעלי הרכבים. במסגרת תיקון חקיקה נוסף שהוגש על ידי רשות המסים ומיועד לאישור עשוי לייקר את עלויות הטיפול ברכב במוסכים, יוטל מס מסוג בלו על שמני סיכה, אותם נדרש להחליף באופן תדיר ברכב במסגרת הטיפולים השוטפים. לעמדת רשות המיסים, העוגן לגזירה זו אינו שמירה על קופת המדינה, אלא שיקולים סביבתיים. לטענתם, שמנים וחומרים מסיסים אחרים משמשים בין היתר למהילת דלקים ויוצרים נזק סביבתי, והדבר הוביל להחלטה להטיל את הבלו".

7. האם להערכתך התיקון לחוק יעבור?
על רקע המחאה שהתעוררה נגד התיקון מעריך רו"ח שיפר, כי הגזירה על העצמאים לא תעבור. שיפר: "ספק אם התקנות האלה יתממשו שכן מדובר על גזירה קשה נוספת ומיותרת על ציבור העצמאים שממילא מופלה לרעה בכל הנוגע להכרה בהוצאות הרכב. בל נשכח כי מעבר לפרוצדורה המתישה, התקנת הדלקן כרוכה בעלות שיכולה להגיע למאות שקלים, בנוסף לתשלום חודשי, אותו מחויב לשלם המשתמש בדלקן. במציאות בה לעצמאים יש לובי חזק בכנסת וייצוג משמעותי בממשלה, הסבירות כי התיקון לא ירוכך - קטן. כמו כן, אסור לשכוח כי כבר כיום, התקנות מפלות לרעה את העצמאים בכל הנוגע להכרה בהוצאות הרכב ואין מקום להעמיס עליהם עוד גזירות".

8. האם יש פתרונות אחרים שיכולים להשיג את "הבקרה" הנדרשת על הוצאות הדלק?
לדברי רו"ח שיפר, "אם כבר רוצים לייעל את הבקרה, ודרוש דיווח מקוון, אז עדיף לאפשר הכרה בהוצאות רכב לצורך שווי רכב". עם זאת, מוסיף שיפר, "אני מסופק שזה יקרה, בגלל שהמדינה מפחדת להפסיד הכנסות. כל מנגנון המיסוי מוטה, לא שיוויוני ולא הוגן. שיטת שווי השימוש הנהוגה בישראל מעוותת ומנציחה שוק רכב חולה הפוגע כלכלית במחזיקים. השרירותיות באופן בו המדינה מחייבת את הנישומים לשלם מס בגין שווי השימוש, מקפח הן את העובדים, הן את המעבידים והן את כלל הציבור.

"בנוסף באופן אבסורדי, על אף ירידת הערך של הרכב, מחירו של שווי השימוש עולה וכך למרות שחוכר הרכב נוסע ברכב משומש שערכו ירד בעשרות אחוזים, שווי השימוש עולה".

עוד כתבות

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

אחרי שהפסידה 1.6 מיליארד שקל בשלוש שנים - פתאל חזרה לרווח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים תפסה מסמכים של שני עורכי דין וחטפה ביקורת חריפה משופטי העליון

במסגרת חקירה קיבל פקיד שומה חקירות מבית משפט השלום צו חיפוש במשרד של שני עו"ד ● השניים טענו שהמסמכים נתפסו על ידי צו של בית משפט השלום בהליך פלילי, אבל רשות המסים העבירה את הערעור שלהם לביהמ"ש המחוזי בהליכים אזרחיים ● ביהמ"ש העליון פסק כי רשות המסים לא יכולה לזגזג בין הליך פלילי לאזרחי

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

עובדים שהוצאו לחל"ת בענף התיירות עומדים להישאר ללא דמי אבטלה

במשרד האוצר הניחו שאין צורך בקביעת מודל חל"ת ארוך־טווח וסברו כי המלחמה תסתיים לפני שהעובדים ימצו את ימי האבטלה והחופשה שצברו ● כעת, עסקים רבים טרם התאוששו, כשהמצוקה הגדולה היא בענף התיירות

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

עידן וולס, מנכ''ל קבוצת דלק / צילום: רון קדמי

העסקה שתגדיל את פוטנציאל הנפט של קבוצת דלק ב-100 מיליון חביות

הקבוצה סיימה את שנת 2023 עם הכנסות של 12.3 מיליארד שקל, צמיחה של 2.8% אבל הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות ירד ב-60% ● החברה הבת איתקה צפויה להתמזג עם חברת נפט הפועלת בים הצפוני ● התגמולים לשלושת בכירי קבוצת דלק הסתכמו ב-2023 בעלות מצרפית של כמעט 50 מיליון שקל

פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר

פרופ' דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, הלך לעולמו

כהנמן, בן 90 במותו, זכה בפרס נובל בכלכלה בשנת 2002 על מחקר בתחום של קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

"נעביר את ההתייקרויות ללקוחות": בדיפלומט מזהירים מאפשרות של העלאות מחירים

יבואנית המזון והטואלטיקה פרסמה את תוצאותיה לשנת 2023 ולרבעון האחרון והציגה צמיחה בהיקפי הפעילות בישראל וכן בפעילותה העולמית ● למרות זאת - החברה הזהירה, שוב, מפני אפשרות להעלאת מחירים בהמשך השנה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

מגמה מעורבת בתל אביב; חברה לישראל קופצת ב-3%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.6% ות"א 90 נסחר סביב רמות הבסיס ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

מטולה בחודש האחרון / צילום: Reuters, Raphael Gotheil

הצפון בוער, היישובים ריקים - והממשלה "מנותקת קשר"

ראשי הרשויות בצפון דוחפים כבר זמן רב להקמת מנהלת מסודרת, בדומה למינהלת "תקומה" בעוטף עזה - אך גורמים המעורים בנושא אומרים: "זה לא על הפרק" ● בינתיים המלחמה נמשכת, והמציאות בצפון בלתי אפשרית

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

ציור הקיר להחזרת החטופים, ובהם אלמוג מאיר ג'אן / צילום: באדיבות משפחת מאיר

עדויות מהשבי: "חיילים עוברים עינויים, מורעבים בכלובים"

משפחות החיילים החטופים לפני הפגישה עם נתניהו: "גורמי הביטחון הפחידו אותנו" • פיגוע ירי בבקעת הירדן: מחבל פתח באש לעבר רכבים שנסעו בכביש 90 מצפון ליריחו, בן 30 נפצע בינוני • ירי רקטי לעבר גורן, גרנות הגליל וראש הנקרה • דיווחים פלסטיניים: צה"ל תוקף בצפון הרצועה ובמקביל פועל באיו"ש • סנטקום: השמדנו 4 כטב"מים ארוכי-טווח של החות'ים • עדכונים שוטפים

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

תוכנית בת גלים / הדמיה: דרמן ורבקל אדריכלות

1,300 דירות במקום בסיס חיל הים בחיפה

תוכנית 'בת גלים' להקמת שכונה חדשה אושרה בוועדה המחוזית חיפה ● הרשויות שיכולות לקבל תמיכה מהרשות להתחדשות עירונית ● וגם: מאות יחידות דיור חדשות בגליל המערבי ● חדשות הנדל"ן

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מהצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר

הבנק הדיגיטלי כבר שרף כ-800 מיליון שקל; המנכ"ל: "המשקיעים ימשיכו לתמוך"

לוואן זירו כבר יש כ-100 אלף לקוחות והמנכ"ל גל בר דעה מעריך כי "נהפוך לרווחיים כשנגיע ל-200 אלף לקוחות" ● את 2023 סיים הבנק של אמנון שעשוע עם הפסד של 357 מיליון שקל, אך בר דעה אופטימי:  "ההכנסה מלקוח יותר גבוהה ממה שחשבנו. אם נמשיך כך ונגביר פעילות אנחנו על דרך המלך"