גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

צים לא לבד: בענף הספנות לא זוכרים חגיגה כזו כבר מעל עשור

שילוב מנצח של ביקושים גוברים לסחורות ועומס רב בשרשרת האספקה העולמית התניעו את מחירי ההובלה הימית, וחברות הספנות נהנות משיאים בהכנסות וברווחים ● צים הישראלית לוקחת חלק בחגיגה ● ויש גם חברות שהחליטו להקפיא העלאות מחירים ולתת עדיפות ללקוחות הוותיקים

נמל גואנגג'ואו בסין / צילום: Shutterstock, GuoZhongHua
נמל גואנגג'ואו בסין / צילום: Shutterstock, GuoZhongHua

מעל שנה וחצי חלפה מאז פרוץ הקורונה, והשפעתה של המגפה על שרשרת האספקה העולמית עדיין לא שככה. הביקושים הגוברים לסחורות וחומרי גלם לצד המחסור האקוטי במכולות (ובמקום פנוי על האוניות) יצרו שילוב מנצח עבור חברות הספנות, שרושמות ב-2021 שיאי הכנסות ורווחים שלא נצפו מאז 2008.

הפריחה של שנת 2008, שאף הביאה לגל עצום של הזמנות ספינות חדשות, נבלמה על ידי המשבר הפיננסי הגדול שהביא למיתון עולמי עמוק ולקריסת הביקושים. הפעם מדובר בתנופה חזקה שיהיה קשה יותר לבלום, בהנחה ששיא המשבר כבר מאחורינו.

כלכלות העולם נפתחו מחדש לאחר תקופה ארוכה של סגרים והגבלות על המשקים ועל המסחר, והדבר הביא לביקוש גובר לסחורות. לכך מתווספת כאמור העובדה שהנגיף עדיין משפיע על התובלה הימית בעולם, הפקקים בנמלים לא נגמרים והמשלוחים מתעכבים שבועות ואף חודשים. התוצאה, כדרכו של השוק, היא התייקרות דרמטית במחירי ההובלה, ובהתאם הגיעה גם עלייה חדה ברווחי חברות הספנות.

עומס בנמל חיפה, אפריל האחרון / צילום: פאול אורלייב

הזמינות של הובלת הסחורות הוגבלה משמעותית בהשוואה לערב הקורונה, וברחבי העולם נוצרו מאבקים על מכולות פנויות ועל מקום באוניות. שילוח מכולות מסין לאירופה ולארה"ב התייקר במאות אחוזים בהשוואה לשנה שעברה, אך החברות עדיין עומדות בתור ומוכנות לשלם כמה שצריך לטובת שינוע מוצריהן, ואין ספק שההתייקרות הזו תתגלגל לבסוף למחירי המוצרים (אם זה עוד לא קרה), בין אם אלה צעצועים, מוצרי חשמל או סחורות.

על פי מדד פרייטוס (Freightos), שבוחן את תעריפי ההובלה ושינוע המכולות, בשבוע שעבר עלות שילוח מכולת 40 רגל מאסיה למערב ארה"ב האמירה ליותר מ-20 אלף דולר - עלייה של 12% בשבוע ושל 500% בשנה. גם מחירי ההובלה מאסיה לחוף המזרחי של ארה"ב טיפסו בכ-11% (עלייה של 438% בהשוואה לאשתקד), ותעריפי השילוח בין אירופה לארה"ב נסקו ב-18%, לאחר כחודשיים של יציבות במחיר.

בחודש שעבר עליות התעריפים בקווי אסיה-ארה"ב ואירופה היו חדות יותר ונעו בין 20% ל-40%, בעיקר בשל מגבלות התנועה בסין לאור התחדשות התחלואה, שהביאו לביטולי טיסות ובהתאם להפחתת קיבולת המטען האווירי.

ענקית הספנות הצרפתית שהקפיאה את העלאת התעריפים

בין המרוויחות הגדולות מהמצב אפשר לציין את ענקית הספנות הדנית מארסק , למשל, שמעריכה שרווחיה יצמחו בכ-5 מיליארד דולר השנה, לאחר שברבעון השני רשמה זינוק של 900% ברווח הנקי שלה. חברת OOCL ההונג קונגית רשמה את החציון הכי רווחי בתולדותיה עם רווח של 2.8 מיליארד דולר, האפאג לויד הגרמנית רשמה עלייה של 485% ברווחיה הרבעוניים, וגם צים הישראלית נהנתה מהבוננזה ורשמה רווח שיא ברבעון השני של השנה - שגדול פי 35 מזה שרשמה בשנה שעברה.

חברת הספנות הצרפתית הגדולה CMA CGM הדהימה את הענף לאחרונה כשהודיעה על הקפאת העלאות התעריפים למשך חמישה חודשים (עד פברואר), בעיקר לטובת שימור לקוחותיה לטווח הארוך ועל מנת לתת להם עדיפות. החברה הייתה יכולה בקלות ללכת עם כוחות השוק ולהזניק את רווחיה, אך נראה שבמקום זה היא העדיפה שלקוחותיה יזכרו לה חסד עם שוך הסערה.

ייתכן שזו החלטה אסטרטגית טובה עבור CMA, שכן כאשר החגיגה כזו גדולה - כולם רוצים להיות חלק ממנה והתחרות ברחבי האוקיינוס הופכת צפופה יותר. חברות הובלה בתפזורת החלו גם הן להוביל מכולות על הסיפונים שלהן, ולפי "בלומברג" גם ענקית ההובלה Golden Ocean Group בוחנת את הרעיון.

צים: שיא ישראלי לרווח נקי רבעוני

כאמור, הגאות מורגשת גם בקרב החברות הישראליות שעוסקות בתחום. לפני כחודש חברת התובלה הימית צים דיווחה על תוצאות יוצאות דופן, לאחר שסיימה את הרבעון השני של 2021 עם רווח נקי של לא פחות מ-886 מיליון דולר - יותר מפי 35 לעומת הרווח ברבעון המקביל אשתקד ועלייה של מעל 50% מהרווח שנרשם ברבעון הקודם, שהיה אף הוא חריג לטובה. בסיכום המחצית הראשונה של השנה היא הציגה רווח נקי של 1.48 מיליארד דולר.

במהלך הרבעון השני של השנה צים הובילה 921 אלף מכולות, עלייה של 44% לעומת הרבעון המקביל. מחיר ההובלה הממוצע למכולה היה 2,341 דולר, עלייה של 119%.

ההכנסות ברבעון השני הסתכמו בקרוב ל-2.4 מיליארד דולר, פי 3 מהרבעון המקביל וגבוה מאוד לעומת תחזיות האנליסטים, שציפו להכנסות של 1.77 מיליארד דולר. במחצית הראשונה של השנה, ההכנסות הסתכמו בכ-4.1 מיליארד דולר, לעומת 1.6 מיליארד דולר בתקופה המקבילה ב-2020. בכך למעשה ההכנסות של צים במחצית הראשונה עקפו את ההכנסות של החברה בכל 2020.

 

אלי גליקמן, מנכ"ל צים, התייחס עת פרסום הדוחות למחירי ההובלה הנוסקים, ואמר כי "אנחנו לא שולטים במחירים, אלא השוק", והוסיף כי "אין מקום באוניות. אנשים דופקים לי על הדלת ומוכנים לשלם כל מחיר. אם בעבר היה מו"מ על מחיר, כמו בהרבה תעשיות, היום המו"מ הוא על מציאת מקום באוניה".

עוד כתבות

עליה בארנונה / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

בתל אביב, בירושלים וברחובות: אושרו העלאות חריגות בארנונה

לאחר הודעת הממשלה כי גם ב־2026 תוכלנה הרשויות להגיש בקשות חריגות להעלאת ארנונה, מספר עיריות מרכזיות - בהן תל אביב, ירושלים, רחובות, ראשון לציון ורעננה - קיבלו אישור להעלאות בתעריפים

יו''ר ועדת החוקה ח''כ שמחה רוטמן הבוקר הזה, כאן ב', 30.11.25 / צילום: יונתן בלום

רוטמן מאשים את לפיד שבגללו המחירים עלו בחדות. מה הוא שכח לציין?

טכנית, רוטמן צודק: תחת ממשלת בנט־לפיד נרשמה עליית המחירים השנתית הגבוהה בעשור האחרון ● אבל באותה שנה קרה משהו ששם את הכול בהקשר שונה לגמרי ● המשרוקית של גלובס

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: שלומי יוסף

שר האוצר סמוטריץ' חתם על הצו: ממחר - הפטור ממע"מ על חבילות מחו"ל יעלה ל-150 דולר

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הודיע כי חתם על הצו שיעלה את הפטור ממע"מ על חבילות מחו"ל מ-75 ל-150 דולר ● המשמעות: החל ממחר התקרה החדשה תיכנס לתוקף ● בעלי עסקים ואיגוד לשכות המסחר תוקפים: המהלך יפגע במשק ובסופו של דבר בצרכנים ● סמוטריץ': "אין סיבה שנשלם יקר, יכול להיות פה זול"

רכב ותחבורה / צילום: Shutterstock

סוף עידן הנאמנות למותג? איך 70 דגמים חדשים שינו את הכללים בשוק הרכב

עשרות דגמים התווספו לשוק הרכב הישראלי ב־2025, במיוחד של מותגים סינים ● ההיצע הרחב מספק שלל אפשרויות לצרכנים שמחפשים תמורה לכסף, ומוותרים על נאמנות למותגים הוותיקים ●"השוק הפך לטרנדי, כל מותג חדש ומרשים מייצר נהירה קצרה", אומרים בענף

יבגני דיברוב ונדיר יזרעאל, מייסדי ארמיס / צילום: ארמיס

האקזיט הרביעי בגודלו אי פעם: ארמיס הישראלית נמכרת

חברת ניהול התהליכים האמריקאית ServiceNow תרכוש את ארמיס הישראלית ב-7.75 מיליארד דולר במזומן ● זוהי עסקת ההייטק הרביעית בגודלה אי פעם בישראל ● קרן אינסייט פרטנרס צפויה לגרוף תשואה של מיליארדים, ובמקביל המייסדים והעובדים יהנו מחבילות שימור נדיבות

חיילי צה''ל בעזה / צילום: דובר צה''ל

4 רפורמות קריטיות: כלכלנים משרטטים את המפתח לצמיחה בשנים הקרובות

על פי תחזית האוצר, הצמיחה ב־2026 צפויה להיות גבוהה מהרגיל, ולאחר מכן לשוב לקצב של 3.5% מהתוצר ● אלא שבמכון אהרון מציגים תמונה פסימית יותר, וטוענים כי ללא רפורמות מבניות במשק - היא תישחק ● על הפרק: גיוס חרדים וקידום השכלה בחברה הערבית

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בורסת תל אביב ננעלה בעליות; דוראל השלימה עלייה של 13% מתחילת השבוע

השקל מתחזק ונסחר ב-3.19 שקלים, שפל של כ-4 שנים ● משרד האוצר פירסם הבוקר תזכיר חוק להטלת מס בשיעור של 15% על הבנקים ● זוז אסטרטגיה קיבלה מכתב התראה מהנהלת נאסד"ק ● מיטב: הורדת הריבית בישראל תתרחש כנראה רק בפברואר ● לאחר שהביטקוין צנח ב-30% מהשיא, כך מייקל סיילור מכין את סטרטג'י ל"חורף קריפטו"

אוניית תובלה של צים / צילום: Craig Cooper

צים שוב דחתה הצעת רכישה של גליקמן: "מעריכה בחסר משמעותי"

בד בבד מדווחת חברת התובלה הימית כי קיבלה "הצעות תחרותיות ממספר גורמים אסטרטגיים לרכישת כל מניות החברה,הנבחנות תוך התמקדות בהשאת ערך משמעותי לבעלי המניות"

השינויים שצפויים בענף החיסכון ב־2026 / צילום: Shutterstock

מקופות הגמל למדרגות המס: השינויים שישפיעו על הכסף שלנו ב־2026

תקרת ההפקדה לגמל להשקעה תעלה, "חיסכון לכל ילד" ייצא מהקפאה והפטור ממס על הקצבאות לפנסיה יגדל מעט ● הבשורה הרעה: דמי הניהול בחלק מקרנות הנאמנות עשויים לעלות ● כל מה שצריך לדעת לקראת 2026

בית קפה בקריית שמונה / אילוסטרציה: אייל מרגולין

חנוכה שמח בצפון: ענף בתי הקפה והמסעדות רשם זינוק במכירות

גלובס מציג מדד שבועי הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי ● נתוני הפניקס גמא מצביעים על עלייה בפעילות העסקית במהלך החג, עם בולטות בצפון הארץ

נושאת המטוסים ''שארל דה גול'', שתוחלף ע''י הספינה החדשה / צילום: Shutterstock

נושאת מטוסים גרעינית ב-10 מיליארד אירו: הפרויקט השנוי במחלוקת של מקרון

ממשלת צרפת נאבקת במשבר חוב מתמשך ונכשלת בהעברת תקציב כבר שלוש שנים, אך דווקא כעת מכריז הנשיא עמנואל מקרון על פרויקט גרנדיוזי: בניית נושאת מטוסים גרעינית חדשה בעלות של יותר מ־10 מיליארד אירו ● התזמון מעורר שאלות על סדרי העדיפויות של המדינה

אתר בנייה / צילום: Shutterstock

הביקוש קפא, המחירים ירדו: ענף הנדל"ן מסכם שנה מאתגרת, ומה צפוי ב־2026?

שנת 2025 הייתה מטלטלת במיוחד עבור שוק הנדל"ן: הרגולציה סביב מבצעי המימון התהדקה, היצע הדירות בשיא היסטורי, המחירים ירדו כמעט מדי חודש ותמהילי המשכנתאות השתנו ● רגע לפני 2026, המומחים מנסים להעריך האם המגמות יימשכו או שמדובר רק בתיקון זמני

בצלאל סמוטריץ', שר האוצר / צילום: מירי שמעונוביץ

ישלמו 50% מס? נוסח החוק שמדאיג את מנהלי הקרנות האלטרנטיביות

הקרנות האלטרנטיביות לא נכללו ברפורמה להורדת המס על המשקיעות בהייטק, ומחכות להחלטות נפרדות ● גורמים חוששים שמיסוי לא מוסדר עלול להגיע עד 50% על רווחי השותפים הפאסיביים

רחוב בן גוריון, כפר סבא / צילום: איל יצהר

לראשונה בישראל: העיר שאיבדה את מעמדה כ"עיר גדולה"

לראשונה זה מספר שנים, מספר התושבים בכפר סבא ירד מתחת לרף 100 אלף איש ויותר - והיא אינה מוגדרת יותר כ"עיר גדולה" ● הקיטון בכמות משתקף בין היתר במיעוט הבנייה בעיר

מימין: אבי אורטל, אר פי אופטיקל; ריצ'י הנטר, מחלבות גד; חיים דנון, UMI; ארז דהבני, בלדי / איור: גיל ג'יבלי

מאטליז בשוק הכרמל לשווי של מיליארדים: ההנפקות הגדולות של 2025

התשואות הגבוהות שהניבו הנפקות ראשוניות בבורסה השנה, יצרו הון לבעלי מניות מרכזיים באותן חברות ● ארז דהבני חולש על מניות בלדי ב־1.3 מיליארד שקל, ואילו קרן מנור אוורגרין מחזיקה מניות אר פי אופטיקל ב־465 מיליון שקל ● וכמה הרוויח מייסד מחלבות גד, עזרא כהן

צ'רלי ג'ביס

כך שכר הטרחה המשפטי של צ'ארלי ג'ביס הגיע ל־74 מיליון דולר: החל מסוכריות גומי ועד עורכי הדין המפורסמים בעולם

צ'ארלי ג'ביס, היזמת שהונתה את ג'יי.פי מורגן וניפחה את מספר המשתמשים בסטארט-אפ שלה "פרנק", נידונה ל-7 שנות מאסר ● כעת חשף ג'יי.פי מורגן את רשימת ההוצאות המשפטיות של עורכי דינה: 530 דולר על סוכריות גומי, מגדל פירות ים ואלפי דולרים על שדרוגי מלונות

תקיפות של חיל האוויר הישראלי בטהרן, ארכיון / צילום: ap

ההיערכות בישראל לעימות עם איראן, והמסר: לא ניקח סיכון

רה"מ קיים פגישה משולשת עם ראש ממשלת יוון ונשיא קפריסין, כחלק מניסיון לבסס ציר אנטי-טורקי ● ארה"ב פועלת לכינוס ועידה לשיקום רצועת עזה ● הבכיר האמריקאי מאיים: "כנראה שאיראן לא הבינה את המסר" ● ניסוי הטילים באיראן והאיומים: "נגיב באופן נחרץ לכל פעולה עוינת" ● ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה את הקמת ועדת החקירה הפוליטית לחקר אירועי ה-7 באוקטובר ● עדכונים שוטפים

בועז מירוני, מנהל מחלקת המחקר באנליסט / צילום: מרי רון

הבכיר שמזהיר: הסיבות להתרחק מהסקטור הלוהט שטס ב-370%

בועז מירוני, מנהל מחלקת המחקר באנליסט, מאמין בבורסה בת"א, גם אחרי תשואה של 100% בשנתיים ● הוא מעריך שמבין שני הסקטורים המצטיינים של השנה יש הזדמנות רק בבנקים ● ממליץ על מניות אנרגיה: "לא יודע אם ג'מיני ינצח את ChatGPT, אבל שניהם יצטרכו חשמל" ● ולמה כדאי להתרחק ממדד הביטוח?

השקל מתחזק מול הדולר / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הדולר מתחת ל-3.2 שקלים ובשפל של קרוב ל-4 שנים. אלו הסיבות

השקל ממשיך את מגמת ההתחזקות שלו מול הדולר שנחלש כבר יומיים רצופים בעולם ● הסיבות: העליות בוול סטריט, מכירת גז למצרים ועסקות נשק גדולות ● מיטב: "מעבר לירידות בשוקי המניות בעולם הוא האיום העיקרי על התחזקות השקל" ● הדולר בדרך לשנתו החלשה ביותר זה שמונה שנים ● ומה צפוי בעוד חצי שנה?

תל אביב. מצב המוכרים הוא הגרוע בארץ / צילום: Shutterstock

המוכרים מעדכנים את מחירי הדירות כלפי מטה: באיזו עיר כבר הורידו ב-8%?

נתונים שקיבל גלובס מאתר יד2 מלמדים על המצב הקשה של מי שמנסים למכור דירות יד שנייה: בתל אביב הם יכולים למצוא את עצמם ארבע שנים בשוק, בטבריה מצבם דווקא טוב