גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בריחת העובדים מענף הפרסום וניצחון וולט על המסעדנים: 10 הפספוסים הגדולים של השנה בתחומי המדיה, השיווק והפרסום

הם היו יכולים להצליח, אבל המציאות הסתדרה אחרת: המותג שנסגר כשכולם חגגו, הרשתות שלא הרוויחו מהנהירה לאונליין, המסעדנים שאיחרו את הרכבת, ההזדמנויות שרשת 13 החמיצה ועוד 6 דברים ש(לא) התרחשו השנה

עומר אדם בפרסומת לבזק / צילום: ליאור נורדמן
עומר אדם בפרסומת לבזק / צילום: ליאור נורדמן

קמפיין תיירות ב-20 מיליון שקל ירד לטמיון

בשעה שעוד מדינות מחמירות את דרגת הסיווג של ישראל כ"אדומה", קשה שלא להיזכר בתקופה שבה התחלואה בישראל הייתה מהנמוכות בעולם, מה שפתח הזדמנות בלתי חוזרת לשווק את ישראל כיעד תיירותי נחשק.

אלפים ביקשו לבוא לישראל (רבים מהם מטעמי דת), אלא ששערי המדינה נותרו סגורים מאז מרץ 2020. השיקול הבריאותי מעל לכול, כמובן, אך מתווה תיירות זהיר שניסה ללא הצלחה לקדם משרד התיירות יכול היה לא רק לאושש את הענף הרעוע והעוסקים בו (מורי דרך, מלונאים, מסעדנים ואחרים), אלא גם לקדם את ישראל עשרה צעדים קדימה מבחינה תדמיתית ושיווקית - ולסמן את המדינה כיעד תיירותי מוביל.

באפריל החליט משרד התיירות בממשלה הקודמת לעלות קמפיין המשווק את ישראל לתיירים בדובאי, בלונדון ובניו יורק, כשהרעיון היה למתג את המדינה כיעד שבטוח לטייל בו. "צריך להתחיל ממשהו", אמרה בשעתו שרת התיירות, אורית פרקש הכהן, תוך תקווה שבזמן שהתיירים ישריינו חופשה בהולי לנד יתרצה משרד הבריאות למתווה כלשהו שיאפשר כניסת תיירים.

בקמפיין שעלה בשלטי חוצות מוארים, כולל בטיים סקוור, הושקעו 20 מיליון שקל - אך היעד לא הושג. שערי המדינה עדיין סגורים, והנחשקות של ביקור בישראל צונחת ככל שגרף התחלואה עולה.

 

בזמן שיתר רשתות הסטוק פרחו בקורונה, דייסו נסגרה

הרשת היפנית דייסו הייתה אמורה להשתלב היטב בנוף המקומי: מוצרים מעוצבים לבית, פתרונות אחסון ואקססוריז חמודים מיפן, במחיר זול. ב-2018 נפתח הסניף הראשון של הרשת בישראל - בעלת הזיכיון לשיווק בארץ הייתה קבוצת יוניון, באמצעות חברת מאץ' ריטייל - ובשיא היא כללה שמונה סניפים.

חנות של הרשת היפנית דייסו סגורה / צילום: כדיה לוי

אלא שבעוד שחנויות הסטוק השונות פרחו בחסות הקורונה - אחרי שהגדירו עצמן כחיוניות, ונותרו פתוחות בימי הסגר - בדייסו ההזדמנות הזו לא מוצתה, ובאוגוסט היא סיימה את פעילותה בישראל. עם סגירת סניפי דייסו נמסר ממאץ' פמילי נמסר אז כי "לצערנו, משבר הקורונה הוביל לשינויים רבים בענף הקמעונאות המקומי ובעולם, שהובילו אותנו להפסיק את פעילות המותג בישראל".

למרות דברי החברה, נזכיר כי רשת יוחננוף דווקא רכשה לאחרונה את השליטה ברשת זול סטוק, כשבכוונתה להגדיל את פריסת הסניפים, אחרי שהגדירו שם הסגמנט הזה כ"הזדמנות משמעותית לצמיחה".

 

הרשתות שוויתרו על אתר אונליין מכירתי גם בקורונה

השבוע פורסם בגלובס סקר שערכה חברת הייעוץ מקינזי, וממנו עלה כי 70% מהצרכנים מבצעים קניות באונליין, ו-44% מתוכם מתכוונים להמשיך לקנות בצורה מקוונת גם בשנה הקרובה. הנכונות הזו מתורגמת לכסף גדול - כפי שיודעת היטב שופרסל, למשל, ש-20% מהמכירות שלה מבוצעות באינטרנט (כ-1.5 מיליארד שקל בחציון הראשון של השנה).

ומה המסר שמאחורי המספרים? שמי שלא שם - פספס ובענק. אין רשת מתחרה שמגיעה לממדים של שופרסל בנתחי האונליין, וגם לא לחצי מזה, אבל מאידך יש רשתות שעוד מתנהלות במונחים של העולם הישן באונליין - יוחננוף, למשל שמודל האונליין שלה כולל איסוף עצמי מסניפים.

איקאה ראשל''צ - חניון רכבים - פתיחת חנות / צילום: בר - אל

מאידך, יש רשתות שאפילו לא נמצאות שם, והבולטת שבהן היא איקאה. עוד לפני הקורונה צרמה העובדה שלרשת שהצרכנים הישראלים הכי אוהבים (על פי דירוג מדד המותגים של גלובס) אין אתר מכירתי. בעולם, איקאה מפעילה אתרי מכר משלה, בישראל - לא, לפחות לא באופן ישיר (אלא דרך אתר משני שבבעלותה).

מדובר בפספוס משמעותי, כיוון שלא רק שהישראלים קונים באונליין, אלא שבתקופת הקורונה קנינו יותר ויותר מוצרים לבית, שבו שהינו שעות ממושכות. שיפוצים, שדרוגים והחלפת רהיטים היו מנת חלקם של רבים, וזו בדיוק המשבצת שממנה איקאה הייתה יכולה ליהנות.

 

הקרוז שלא יצא מחיפה: הפסד לענף התיירות ולמוניטין הישראלי

במרץ 2021 התקבלה הודעה משמחת: ספינת הדגל של רויאל קריביאן, חברת הקרוזים הגדולה בעולם, ה-Odyssey Of The Seas תעגון בנמל חיפה, ותוציא משם עשרות קרוזים בעונת הקיץ והחגים. ההערכות היו כי יותר מ-50 אלף ישראלים ייצאו כך לנופש באיי יוון וקפריסין, והמכירות יגיעו לכ-50 מיליון דולר בשלושה חודשים.

אלא שזמן קצר לאחר ההכרזה החלה סאגה: בחברת הקרוזים קיוו שאלפי אנשי הצוות שהגיעו על סיפון האנייה יוכלו להתחסן בישראל, אבל במשרד הבריאות לא שיתפו פעולה. גם הניסיון לגבש מתווה מיוחד לקרוזים נתקל בחומות הבירוקרטיה והפוליטיקה.

אוניית אודיסי אוף דה סי בנמל חיפה / צילום: נמל חיפה

הפור נפל עם תחילת מבצע שומר החומות, שהיווה עוגן להודעה סופית על ביטול הקרוזים. וכך, באמצע מאי הודיעה רויאל קריביאן על ביטול הקרוזים בנימוק של המצב הביטחוני באזור - והיא עשתה זאת בשעה שהאנייה הענקית כבר עזבה את נמל חיפה, ועגנה בלימסול קפריסין.

לצד האכזבה לעשרות אלפי הנופשים, היה כאן גם פספוס גדול לענף התיירות המקומי ולמוניטין של ישראל, שעד כה לא הפליגה ממנה סדרת קרוזים כזו. ה-Odyssey כבר משייטת לה באזור ארה"ב, וחובבי הקרוזים יחכו לאוגוסט 2022 - אז אמורה להגיע ספינה אחרת של רויאל קריביאן לסבב חדש שייצא מחיפה, בתקווה שהפעם הוא יצלח.

 

המהלך שבנק הפועלים ו-4 משרדי פרסום לא הריחו

לא לעיתים קרובות קורה שארבעה משרדי פרסום ולקוח ענק מפספסים מהלך שנרקם תחת אפם, אבל זה בדיוק מה שקרה לבנק הפועלים - אחד מהמפרסמים הגדולים בישראל - ולמשרדי הפרסום ליאו ברנט, ענבר מרחב, פרסום אברהם ויהושע TBWA.

הכול התחיל כשבנק דיסקונט נכנס למיזם חדש עם שופרסל, שבמסגרתו הם התעתדו להשיק יחדיו את פייבוקס. לצורך זה הם יצאו למהלך של בחירת משרד פרסום, ועל הדרך הוחלט לבחון מחדש גם את מערך הפרסום של הבנק עצמו, שעבד 17 שנה עם משרד הפרסום יהושע - ולנהל למעשה שני מכרזים נפרדים.

במשך שבועות ארוכים טרחו המשרדים על מצגות קריאייטיב והצעות מסחריות, ולמרות שתוצאות המכרז בוששו לבוא, אף אחד לא העלה בדעתו שבזמן הזה נרקם מהלך נוסף. דיסקונט, שביקשו לקפוץ לליגה של הגדולים, ניהלו מו"מ חשאי עם אדלר חומסקי - משרד הפרסום של בנק הפועלים, שלא חשד כלל כי משרד הפרסום שמלווה אותו שנים בדרך לחצות את הקווים ולעבוד עם המתחרים.

ההודעה על ההחלטה של אדלר חומסקי לעבוד עם דיסקונט היכתה בתדהמה את משתתפי המכרזים, את בנק הפועלים ואת הענף כולו. בנק הפועלים נאלץ לבחור בזריזות משרד חדש, והתקשר עם קבוצת פובליסיס, אך בכל זאת נותרו שם עם בטן מלאה על המהלך של אדלר חומסקי ואיימו להגיע לבית משפט, כדי לנסות להשית על המשרד צינון. לאחר מספר ימים כולם ירדו מהעץ, ואייל חומסקי ודב קוטלר, מנכ"ל הבנק, הגיעו לסיכום שהניח את דעת שני הצדדים.

 

העובדים ברחו, במשרדי הפרסום לא התעוררו בזמן

כבר חודשים ארוכים שענף הפרסום מתמודד עם קושי משמעותי בגיוס עובדים, וחלק הולך וגדל מהטאלנטים הבכירים בו מקבל הצעות מפתות, בעיקר מחברות הייטק שזקוקות לעובדים עם יכולות קריאייטיביות.

אופציות התעסוקה החדשות שנפתחו, לצד השחיקה בתנאי העבודה בפרסום - שנבעו מהירידה ברווחיות של המשרדים - חידדו מאוד את המציאות המורכבת שבה חיו בתעשיית הפרסום כמעט מתחילתה. שעות עבודה ארוכות, דרישות מופרזות מלקוחות, יחס מזלזל ולעיתים על סף ההתעמרות, וחופשות חל"ת כפויות שהגיעו דקה אחרי פרוץ הקורונה - כל זה היה עבור עובדים רבים קצת יותר ממה שהם מוכנים לקבל.

אבל בחלק ניכר מצמרת המשרדים פספסו לגמרי את עוצמת התסיסה, ונטו לתלות אותה רק באספקט הכספי: חוסר היכולת לתת מענה בכסף ותנאים לפיתויים שמציע ענף ההייטק. הכתבה בגלובס שבה דיברו מנהלים בענף על הקושי בגיוס עובדים הבהירה עד כמה רובם מפספסים את הסנטימנט האמיתי, ומתעלמים מההשלכות של האלמנטים האנושיים-רגשיים של עבודה במשרד פרסום.

הכתבה יצרה צונאמי של תגובות, שאת האמירה בהן כבר אי אפשר היה לפספס. כעת מתנהל בין איגוד חברות הפרסום לאיגוד המפרסמים מהלך שמטרתו לבנות אמנה או קוד אתי שיגדירו את אופן ההתקשרות הראויה והמומלצת בין הצדדים.

 

הלכו לאיבוד בברייק: הפרסומות המזמרות

בתוך עולם מלא הסחות דעת, אחד האתגרים הגדולים של תעשיית הפרסום הוא לייצר תוכן בולט. משבר הקורונה, שנתפס בחודשים הראשונים כאיום על התעשייה, הפך די מהר להזדמנות עבור חברות ומותגים שהקטגוריות שלהם לא נפגעו מהקורונה. הציבור שנשאר בארץ צרך יותר תצרוכת מקומית וצפה יותר בתוכן מקומי, ולכן בשלב כלשהו גם ענף הפרסום קיבל דחיפה משמעותית מלקוחות שרצו לבלוט בברייק, שהלך ונהיה צפוף.

אלא שבמקום למצוא גורמים מבדלים, שיהפכו את ההצעה הפרסומית שונה ומיוחדת, להתמיד בקו הפרסום ולרוץ איתו לאורך זמן, פעלו המפרסמים לפי תרבות העדר, ואימצו את הטריק שנראה בהתחלה כעובד מצוין: פרסומות מזמרות.

זה התחיל בטפטופים שהגיעו בעיקר מעבודות של אדלר חומסקי, שבנה שפות מזמרות לבזק ו-yes, והפך לשיטפון של ממש. במשך חודשים ארוכים קשה היה למצוא פרסומת שכוכביה לא מזמרים. בשלב כלשהו המפרסמים הגדולים החלו להשתמש באותם פרזנטורים - עיין ערך עומר אדם שזימר גם לבזק וגם לקרולינה למקה או סטטיק ששר למילקי ופרטנר - באופן שכבר לא ניתן היה לזכור מי שר למי, על מה ולמה.

וכשכולם מזמרים, הדרך לבלוט הייתה להוסיף עוד כסף - וכך כולם פספסו את ההזדמנות לבלוט, ושילמו על כך ביוקר. עם זאת, בשבועות האחרונים ניכר כי המפרסמים ומשרדי הפרסום חוזרים לשפיות, והפרסומות המזמרות נעלמו כמעט לגמרי.

 

ועדת פולקמן לא הצליחה לייצר שינוי אמיתי בתקשורת

אחת לכמה שנים מחליטים במשרד התקשורת להקים ועדה שתבחן את השינויים בענף התקשורת, ותיתן להם פתרון. ועדת פולקמן לא הייתה שונה במובן הזה, אלא שהיא הוקמה אחרי שכוחות השוק כבר החלו לייצר מציאות חדשה - כך שהסדרת הדברים רגולטורית הפכה לבלתי אפשרית.

בעולם שבו הדיגיטל מגדיר מחדש את הגבולות, הוועדה הייתה יכולה לתת מענה לחלק מהאיומים הכבדים של התעשייה המקומית - ולאלץ גורמים כמו נטפליקס, גוגל ופייסבוק להחזיר חלק קטן מההכנסות שלהם בישראל לתעשיית התוכן המקומית.

אלא שבוועדה בחרו להותיר את העיסוק בשחקניות הבינלאומיות למישהו אחר, שיפעל אולי בזמן אחר, והתמקדו בעיקר בשחקנים המקומיים. גם שם פספסה הוועדה את ההזדמנות לייצר שינוי אמיתי. אמנם לכאורה החלטותיה מחייבות גם את מי שמשדר טלוויזיה על גבי האינטרנט - כלומר סלקום ופרטנר - להשקיע בתוכן 6% מההכנסות בטלוויזיה. אולם הרף שנקבע לצורך זה רחוק מלהיות מציאותי - 300 מיליון שקל - כך שלמעשה ההחלטות לא ייצרו שום שינוי.

 

הפספוס הכפול של רשת: בטרמינל X וב-OTT

מאז מיזוג רשת עם ערוץ 10, נראה כי בעלי המניות שם לא מפספסים הזדמנות לפספס. השנה הם פספסו רווח פוטנציאלי של עשרות מיליוני שקלים מהנפקת טרמינל X של פוקס, בגלל הבחירה להסתכל על הטווח הקצר.

בימים שלפני המיזוג קיבלה רשת 25% ממניות טרמינל X לפי שווי של 200 מיליון שקל, וזאת תמורת 50 מיליון שקל זמן אוויר, על בסיס מקום פנוי, למשך שלוש שנים. ההתחייבות הזו לפוקס נרשמה כחוב של 50 מיליון שקל, ולכן בעת מיזוג רשת וערוץ 10 בחרו בעלי המניות של 10 לוותר על הנכס.

בלווטניק ואנשיו, שעמדו לקבל לידיהם את ניהול הערוץ הממוזג, העדיפו לקבל מאודי אנג'ל ועידן עופר 22 מיליון שקל תמורת חלקם בטרמינל - ובכך פספסו נכס שערכו הוערך כשנתיים לאחר מכן בכמיליארד שקל.

פספוס נוסף של בעלי המניות השנה הוא הסיכום על פרידה מקבוצת RGE. בלווטניק החזיק 49% ממניות הערוץ, אך במקום לחזק את הסינרגיה עם הקבוצה - שמפעילה ערוצי ספורט וילדים ואת ערוץ הכנסת - ולמצוא איתה פתרונות חוץ מסכיים, הוא מכר את מניותיו לשי רקנאטי.

תוך זמן קצר התברר כי מי שנכנסת 'גב אל גב' ל-RGE על מניות בלווטניק היא המתחרה קשת, שמתעתדת להקים פלטפורמת OTT. פלטפורמה כזו תקטין את התלות שלה בהכנסה מפרסום, תאפשר זרועות הפצת תוכן נוספות, ותפחית את תלותה בפלטפורמות כמו HOT ו-yes - מה שהיה יכול להיות משמעותי לא פחות עבור רשת 13.

עוצמת המהלך מוזערה על ידי רשות התחרות, שקבעה שקשת תוכל להקים את מיזם ה-OTT רק אם תחזיק ב-24% בלבד ממניות RGE. בהמשך, לאחר שקבוצת דיסקברי רכשה מניות ברשת, החלו לבחון גם שם את האפשרות שדיסקברי ורשת יפעילו יחד פלטפורמת OTT.

 

המסעדנים איחרו את הרכבת, וולט ניצחה

ימי הקורונה היו תור הזהב של חברת המשלוחים הפינית וולט, שתפחה בישראל לממדים שגדולים הרבה מעבר לתחום השילוח של מזון ממסעדות. היא הגוגל של תחום המזון והתשובה לשאלה "מה נאכל היום", וגם אחרי שהמסעדות חזרו לפעול, השליחים הכחולים ממשיכים לדהור ברחובות הערים. המשלוחים זלגו גם למוצרי מעדניה, פרחים, צעצועים ואפילו ספרים.

באותו זמן, המסעדנים הלינו על העמלות שהם משלמים לוולט - שליש ממחיר ההזמנה עובר אליה. אמנם בשיא המגפה החברות הפחיתו את העמלות, אך גם אז הן לא ירדו מ-20%. גם אצל המתחרה, תן ביס, תנאי השילוח הם דומים.

שליחי וולט / צילום: שלומי יוסף

המסעדנים ניסו מחאות - דוגמת זו שאורגנה בבאר שבע תחת הכותרת "יום בלי תן ביס - די לעמלות המופקעות" - משלוחים עצמאיים (שהתבררו כעסק יקר), ואפילו סגירת השאלטר כדי לא להצטרף לחגיגה. באפריל אף התעוררה יוזמה להקים מערך מתחרה, שהבטיח לחתוך את העמלות בחצי. אבל כוחה של וולט רק צמח: המסעדנים פשוט איחרו את הרכבת.

עוד כתבות

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

ירידות בבורסה המקומית; מדד ת"א ביטוח יורד בכ-2%

מדד ת"א 35 יורד ב-0.1% ות"א 90 יורד ב-0.7% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

שר האנרגיה אלי כהן (משמאל) בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין ג'ורג' פפנסטאסיו / צילום: שלומי אמסלם, לע''מ

מתעלמת מטורקיה: ישראל מקדמת את חיבור רשת החשמל עם קפריסין ויוון

בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין, ג'ורג' פפנסטאסיו, דן שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן בנוגע לשיתוף פעולה בתחום האנרגיה ● השניים סיכמו כי פרויקט הכבל החשמלי התת-ימי שיחבר את רשת החשמל של ישראל לקפריסין וממנה ליוון, ואל רשת החשמל האירופית, יקודם בעדיפות גבוהה

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט  בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

ציור הקיר להחזרת החטופים, ובהם אלמוג מאיר ג'אן / צילום: באדיבות משפחת מאיר

עדויות מהשבי: "חיילים עוברים עינויים, מורעבים בכלובים"

פיגוע ירי בבקעת הירדן: מחבל פתח באש לעבר רכבים שנסעו בכביש 90 מצפון ליריחו, בן 30 נפצע בינוני • תושבים בצפת מדווחים על יירוט, לא נשמעה אזעקה • ירי רקטי לעבר גורן, גרנות הגליל וראש הנקרה • דיווחים פלסטיניים: צה"ל תוקף בצפון הרצועה ובמקביל פועל באיו"ש • עדכונים שוטפים

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

תוכנית בת גלים / הדמיה: דרמן ורבקל אדריכלות

1,300 דירות במקום בסיס חיל הים בחיפה

תוכנית 'בת גלים' להקמת שכונה חדשה אושרה בוועדה המחוזית חיפה ● הרשויות שיכולות לקבל תמיכה מהרשות להתחדשות עירונית ● וגם: מאות יחידות דיור חדשות בגליל המערבי ● חדשות הנדל"ן

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים תפסה מסמכים של שני עורכי דין וחטפה ביקורת חריפה משופטי העליון

במסגרת חקירה קיבל פקיד שומה חקירות מבימ"ש השלום צו חיפוש במשרד של שני עורכי דין ● השניים טענו כי המסמכים נתפסו ע"י צו של בימ"ש השלום בהליך פלילי, אבל רשות המסים העבירה את ערעורם לביהמ"ש המחוזי בהליכים אזרחיים ● ביהמ"ש העליון פסק כי רשות המסים לא יכולה לזגזג בין הליך פלילי לאזרחי

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות; אנבידיה צללה בכ-3%

הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● מדד דאקס עלה ב-0.5%, הקאק ירד ב-0.3% ● גולדמן סאקס: לשוק המניות בארה"ב יש אפסייד מוגבל ● נובוקיור וסייברוואן מזנקות בטרום מסחר ● ערב הפסחא, מחירי הקקאו בשיא כל הזמנים, מה זה אומר לגבי יצרניות הממתקים הגדולות ומחירי השוקולד?

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות קלות בנעילת הבורסה; אופקו הלת' זינקה בכ-8%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.3% ● הבורסה מסכמת את הרבעון הראשון: "מדדי ת"א-35 ות"א-90 רשמו תשואה חיובית של כ-5% וכ-11%, בהתאמה" ● זינוק של כ-50% בצבר ההזמנות של רפאל ● ביל אקמן: "מניית בורסת ת"א זמינה במחיר מציאה" ● דלק תחלק דיבידנד בסך של רבע מיליארד דולר ● בנק ישראל לא יאפשר לאחים נאוי לשלוט בישראכרט עם שיעור החזקות נמוך מ-30%