גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המשכנתאות בשיא והגופים הפיננסיים רק רוצים לחלק כסף? כן, בתנאי שלא חליתם בעבר במחלה קשה

אנשים שהחלימו מסרטן מגלים כי חברות הביטוח מסרבות לבטח אותם לצורך המשכנתה, גם אם עברו יותר מחמש שנים מאז שהוגדרו "נקיים" ● מה בכל זאת אפשר לעשות?

מפזרים משכנתאות? לא למי שחולה / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי
מפזרים משכנתאות? לא למי שחולה / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

דפנה פרדו משיח, בת 41, ניסתה לאחרונה לקחת משכנתה בבנק. פרדו משיח קנתה עם בן זוגה בית ב-2012, עם משכנתה, ללא כל בעיה. ב-2016 היא חלתה בסרטן השד והמחלה חזרה ב-2018 ובשלוש שנים שחלפו היא מוגדרת "נקייה".

"הגיע אליי סוכן משכנתאות ואמר לי שלא תהיה בעיה, מקסימום התעריף שלך יעלה מ-80 שקל בחודש ל-120-130 שקל בחודש. חשבתי שבזה לא תהיה לי בעיה לעמוד, העברתי את כל המסמכים ועל סמך זה התקדמנו. אחרי זמן קצר חזרו אליי ואמרו לי ‘את לא מאושרת כי זה רק שלוש שנים’. מה שהסכימו לתת לי זה ביטוח לבעלי מוגבלויות".
פרדו משיח אינה היחידה. שוק המשכנתאות שובר בחודשים האחרונים שיאים חדשים. בממוצע חודשי בכל חודש נלקחות משכנתאות ביותר מתשעה מיליארד שקל והמשכנתה הממוצעת מגיעה לכמעט מיליון שקל.

אבל יש אנשים רבים וצעירים שמתקשים לקחת חלק בחגיגה הזו, חברות הביטוח מסרבות לבטח אותם בביטוח חיים על המשכנתה או שמוכנות לעשות זאת במחיר גבוה שעושה את העסקה לבלתי אפשרית. אלה אנשים שהיו חולים במחלה קשה לפני כמה שנים, ולמרות שהחלימו, חברות הביטוח אינן מוכנות לבטח אותם.

"ביטוח לאדם עם מוגבלות מקצרת חיים", שאותו הזכירה פרדו משיח, הוא כלי קבוע בחוק בעקבות הצעת חוק של חברת הכנסת קארין אלהרר שאושרה ב-2018. הוא נוגע לרכישת דירה יחידה בלבד או לרכישת קרקע לבנייה עצמית. ההלוואה מוגבלת למיליון שקל ל-15 שנה ותקופת האכשרה היא שנתיים וחצי. כלומר בתקופה הזו אם המבוטח נפטר ההלוואה לא נפרעת. בכל מקרה, רק חצי מסכום ההלוואה מבוטח, והמדינה מסבסדת את דמי הביטוח אם מדובר בדירה יחידה, בסכום של 300 שקל לחודש, שמכסה את רוב גובה הפרמיה.

במקרה של פרדו, זו אינה דירה יחידה. ההצעה של הביטוח עמדה על פרמיה חודשית של 350 שקל. "ראיתי את המספרים האלה וזה נראה לי סכום פסיכי. בסופו של דבר ובזכות עובדת בבנק שממש עזרה לי, אישרו לנו לקחת את המשכנתה כשרק בעלי מכוסה ורק 60% מהמשכנתה מבוטחת".

"אין אפילו טעם לעשות משא ומתן"

גם חולים שעברו את מחסום "חמש השנים" בסרטן מתקשים לקבל משכנתה. ב’, בת 48, החלימה מסרטן לפני עשר שנים ופנתה לאחרונה לקחת משכנתה. ההצעה הראשונית שקיבלה מביטוח דרך הבנק עמדה על פרמיה של 380 שקל בחודש, והייתה צפויה לעלות בשנים הבאות. פנייה לכמה חברות ביטוח הניבה הצעות יקרות עוד יותר, אף שהייתה מצוידת במכתב רפואי שהעיד כי היא בריאה לחלוטין ולא הייתה הישנות של המחלה. רק החברה הרביעית נתנה לה הצעה הוגנת וגם זאת בזכות התערבות של יועץ המשכנתאות.

לדברי יוני ברלינר, יו"ר הוועדה המקצועית בהתאחדות יועצי המשכנתאות, "המקרים הכי עצובים הם אלה של אנשים שמגיעים אליי לייעוץ ואני אומר להם שלא כדאי להם לקנות דירה כי הביטוח יקר מדי. עבור הלקוחות האלה, אין טבלאות תעריפים שחברות הביטוח מחויבות אליהן אלא הן עושות ככל העולה על רוחן. חברות הביטוח לא רוצות את הלקוחות האלה גם לא בפרמיה יקרה. אין טעם אפילו לעשות מו"מ. אף פעם ביטוח כזה לא מאושר בנוהל הרגיל אלא זה תמיד עולה למעלה. וזה מאוד שרירותי - יכולים להיות שני לקוחות באותו מצב רפואי, שאחד יאשרו ואת השני לא יאשרו או שיציעו להם פרמיות שונות".

מה אדם כזה יכול לעשות?
"יש שלוש אפשרויות: אחת לבקש מהבנק פטור מביטוח, וזה עלול להגדיל את הריביות על המשכנתה. יש משכנתאות שמבוצעות ללא ביטוח, אבל בדרך כלל לדירות להשקעה, למשל לדירה שלישית, אבל לא לדירה שמיועדת למגורים.

"יש פוליסות ללא חיתום רפואי כמו פוליסה של ביטוח תאונות אישיות אבל עד 300 אלף שקל. אפשר גם לקחת פוליסות ביטוח חיים קיימות ולשעבד אותן לטובת הבנק. פתרון נוסף הוא הכנסת ערב תומך, שמשלם חלק מההחזר ועושים את הביטוח עליו. אופציה שלישית היא אשראי חוץ בנקאי, אבל זה מאוד יקר ולא מומלץ".

ביטוח בבנקים אינו כולל ביטוח צד ג'

לאותם לקוחות אין ישועה מהרגולטורים המפקחים על הבנקים או על חברות הביטוח. מבנק ישראל נמסר כי "אין חובה בהוראות הפיקוח על הבנקים למערכת הבנקאית לדרוש מלווה ביטוח חיים, אלא מדובר על פרקטיקה שנולדה מתוך ניהול סיכונים של הבנקים".
הפיקוח על הביטוח ברשות שוק ההון אינו מתערב בתמחור הסיכונים של חברות הביטוח. עם זאת, מי שנתקל בסירוב של חברות הביטוח לבטח אותו, יכול לפנות אל הרגולטור בבקשת עזרה.

לא רק חברות הביטוח - גם הבנקים מציעים ביטוח למשכנתה - אבל מכיוון שהם אינם חברת ביטוח, חשוב לדעת שביטוח בבנקים לא כולל צד ג’, כלומר אינו מכסה נזקים שנגרמים לדירה שכנה, במקרה של שריפה למשל. בנוסף לכך, במקרה של קניית דירה מקבלן, לבנק אסור לבטח יותר מסכום המשכנתה שהתבצעה בפועל. אם זכיתי במכרז מחיר למשתכן ואני לוקח משכנתה של מיליון שקל היום, הבנק מבטח רק את הכסף שנמשך, לפי התקדמות הבנייה. כלומר אם עד היום משכתי 200 אלף שקל, כל ה-800 אלף הנותרים לא מבוטחים במקרה של פטירה, ובן הזוג שנותר יצטרך לשלם את כל המשכנתה.

תגובה: "אפשרות שווה והוגנת לרכישת ביטוח"

מרשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון נמסר: "הרשות פועלת רבות להעניק לכלל ציבור המבוטחים לרבות מבוטחים עם קשיים ייחודיים אפשרות שווה והוגנת לרכישת כיסויים ביטוחיים, באמצעות הסרת חסמים קיימים וקידום חקיקה ותקנות. כמו תיקון לחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות, המחייב את חברות הביטוח לבטח בביטוח חיים למשכנתה. הרשות שמה למטרה לדאוג לכל האוכלוסייה".

לגבי ביטוחי המשכנתה של הבנקים נמסר מבנק ישראל כי "סוכנות הביטוח אינה מציעה ביטוח צד ג׳ משום שלבנק אין היתר לשווק ביטוח למעט זה הקשור למשכנתה. הבנק דורש את קיומו של ביטוח שיכסה את היקף המשכנתה בעת אירוע ביטוחי ולא את שווי הנכס". 

עוד כתבות

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

אלפי עסקים עלולים לגלות בקרוב שהם חייבים לביטוח לאומי מיליוני שקלים

אלפי מעסיקים קיבלו לאחרונה מכתב מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון על ניכוי הוצאות עובדיהם השכירים מהברוטו לצורכי תשלום דמי הביטוח הלאומי ● הדיווח יהיה רטרואקטיבי, משנת 2017 ואילך ● מעסיק שלא יעשה זאת חשוף לביקורת ולקנסות

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה

אנשי הפדרציה ואנשי המרכז הרפואי לגליל (במרכז איציק שמולי)

הפדרציה היהודית של ניו יורק תורמת כ־40 מיליון שקל ליישובי הצפון

מאז תחילת המלחמה תמכה הפדרציה ביישובי קו העימות ביותר מ-300 מיליון שקל ● המנכ"ל בישראל, איציק שמולי: "יש תחושה שהצפון נשכח מאחור, והסיוע נועד להדגיש את מחויבותנו" ● ישראל מתגייסת

שלומית וייס / צילום: שלמה שהם

"חייבים להיות מהירים וגמישים יותר": העזיבה של הבכירה הישראלית והשינוי הארגוני באינטל

לפי מכתב שנשלח לעובדי החברה אמש נראה כי באינטל החליטו לאחד פעילויות בתחום הפיתוח ולהעביר את המשקל לפיתוח בתחום השרתים ובינה מלאכותית ● צעד זה הוביל בסופו של דבר להחלטתה של הישראלית הבכירה בחברה, שלומית וייס, לפרוש ממנה ● "עלינו להגביר את המהירות והגמישות בביצועים שלנו", נכתב במכתב

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

"להשתמש בישראל כדי לדחוף את אוקראינה אל גרונו של העם האמריקאי"

זה מה שאומר ציר בית נבחרים הימני הקיצוני בארה"ב על תכסיס פרלמנטרי שנועד לאפשר סיוע צבאי לאוקראינה, לישראל ולטייוואן ● במקביל, הימין שוקל להדיח את יו"ר בית נבחרים על נכונותו להתפשר ● "הם רוצים שהעולם יעלה בלהבות", אומר ציר דמוקרטי

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"