גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אתרוגים לאחרי סוכות: איך לשווק לחברה החרדית בלי לטעות

כל אחד מחודשי השנה העבריים יכול לשמש הזדמנות מצוינת לקמפיין שיווקי ופרסומי עבור החברה החרדית, אם רק משתמשים בשפה המתאימה ● למה משתלם לקדם מוצרי חלב באוגוסט, מתי מומלץ לפרסם לימודים אקדמיים, ומתי כדאי למכור מקפיאים ● מבוסס על פרק מהספר "איך למכור ארטיק לחרדים"

סוכות בירושלים. התעשייה סביב בנייתן מתחילה כבר באלול / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב
סוכות בירושלים. התעשייה סביב בנייתן מתחילה כבר באלול / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב

בואו נדבר על טיימינג. חיי המדף של האתרוג קצרים למדי: יום לפני סוכות הוא יימכר במאות שקלים, ואילו יום למחרת החג, במקרה הטוב יעשו ממנו מרקחת. ניצול של טיימינג נכון הוא זה שעושה את ההבדל. מישהו אמר פעם שלוח השנה היהודי נועד כדי לסייע לעסקים היהודים. לא מאמינים? בואו נעבור עליו, ונראה עד כמה הוא ממש מוכן כגאנט שנתי מסודר לפעילות שיווקית ופרסומית בחברה החרדית.

לשים לב לחופשות

תשרי (ספטמבר-אוקטובר) - המטבח היהודי תמיד ידע לייצר לנו מוצרים קולינריים מיוחדים המצריכים בישולים ואפייה שמאתגרים את כל הבשלנים, מה שאומר מבחינת הסוחרים והעסקים - "פרודוקטים" (וגם כלי הגשה וכל מה שקשור לשולחן, כולל השולחן עצמו). גם התחדשות בביגוד ובהנעלה לקראת בחודש של ראש השנה, יום כיפור, סוכות ושמחת תורה היא חלק מהעניין.

תשמישי קדושה תופסים מקום נכבד בחודש החגים, וכך גם מוצרי איפור וקוסמטיקה. גם התעשייה סביב בניית הסוכה תופסת תאוצה: עצים, תאורה, קישוטים, סכך, כלים חד פעמיים וכלי בית.

חשוון (נובמבר) - זה החודש המבשר את בוא החורף. בנוסף לכך שהוא מזמן את תחילת ההצטיידות בהלבשה ובהנעלה חורפית, זהו גם תחילת "זמן חורף" בישיבות (סמסטר הלימודים מחשוון עד ניסן), כלומר עונת קניות לקראת החזרה לישיבה. זוהי גם עונת קניות לקראת החתונות של תקופת החורף במגזר החרדי.

כסלו (דצמבר) - בשנים האחרונות תיירות החורף בחברה החרדית צוברת תאוצה, והדבר נכון הן לתיירות פנים והן לתיירות חוץ. אפשר למצוא בעיתונות החרדית הצעות לחופשות חנוכה בצימרים ובבתי מלון, וגם תיירות הסקי לא פסחה על המגזר, וכיום אפשר לראות התארגנויות של חברות לתיירות סקי "גלאט כשר" במדינות כמו שווייץ, צרפת וגרמניה.

במוסדות החינוך של הבנות יש חופשת חג לרגל החנוכה, וזו הזדמנות לחברות המציעות ומפעילות אטרקציות למיניהן להזמין את ההורים והילדות לבילוי.

טבת (ינואר) - בחודש הזה אין חגים ומועדים, מלבד צום עשרה בטבת. מוצרי החורף הם שתופסים מקום נכבד בקמפיינים, אך היות שהפעילות הפרסומית שקטה יחסית, רואים הרבה פרסומים של קורסים מקצועיים לגברים ולנשים, הרשמה ללימודים אקדמיים, הצעות להשקעות ועוד.

שבט (פברואר) - בחודש זה נראה, כמובן, פעילות פרסומית סביב ט"ו בשבט, אך גם הרבה פעילות פרסומית סביב עונת החתונות במגזר, וכן תחילת פעילות פרסומית של נופש פסח, הן בארץ והן בחו"ל, כגון מבצעים למקדימים להירשם.

אדר (מרץ) - זהו אחד החודשים הכי צבעוניים מבחינה פרסומית במגזר החרדי. מייד עם תחילתו של החודש נתחיל לראות קמפיינים סביב פורים, אבל לא כאלה שקשורים לתחפושות ולמשלוחי מנות, אלא דווקא קמפיינים הקוראים לציבור לתרום לעמותות וארגונים. מדובר בקמפיינים מושקעים הן מהצד הקריאטיבי, והן מהצד הכלכלי.

לאחר הקמפיינים להתרמה יעלו הקמפיינים של היקבים, מוצרי הממתקים והחטיפים למשלוחי מנות, מוצרי מזון לסעודות החג, חברות למשקאות קלים, תחפושות ומוצרי יודאיקה רלוונטיים לחודש אדר. במקביל, לאורך כל החודש נראה מודעות רלוונטיות לתחילת ההתארגנות לפסח.

המעבר החד והמהיר בין עונת המכירות של פורים לבין המכירות של מוצרים כשרים לפסח הוא אתגר לא פשוט. לכן חשוב לא להשאיר מוצרים שאינם כשרים לפסח רגע לאחר חג הפורים.

לא נרתעים מפרימיום

ניסן (אפריל) - חודש החגים הגדול השני בשנה, אחרי תשרי. כמובן, שוב נפגוש כאן את כל מוצרי ההלבשה וההנעלה לכל המשפחה, מוצרי מזון (ולא רק מזון) כשרים לפסח, מצות, חומרי ניקוי, מוצרי עוף ובשר, והרבה קניות מרוכזות - חנויות ובתי עסק המציעים את מרכולתם במחירים אטרקטיביים. גם בניסן מתפרסמות הרבה מודעות של התרמה, בעיקר של עמותות וארגונים המספקים סלי מזון למשפחות מעוטות יכולת.

ספירת העומר (בין חג הפסח לחג השבועות) היא עונה בה ממעטים בקניית ביגוד חדש, והמעבר בין עונת המכירות של חג הפסח לבין ספירת העומר הוא חד. אין טעם להשאיר קמפיינים באוויר בתקופה הזו, פשוט חבל על הכסף.

אייר (מאי) - בחודש זה שוב נראה מעט פרסום לקראת החזרה לישיבות, תחילת פרסום לחופשות הקיץ, בעיקר בחו"ל (הקמפיינים לחופשות בארץ יעלו בחודש הבא). נראה גם הרבה פרסום סביב הילולת ל"ג בעומר: בתי מלון שיציעו חופשה אטרקטיבית באזור מירון והצפון בכלל, צימרים, ארוחות מוכנות, סעודות שבת לנופשים בצפון, השכרות רכב ונסיעות מאורגנות למירון.

סיוון (יוני) - חג השבועות מרכז סביבו את חגיגת החלב. זמן טוב לקמפיינים מושקעים ומבצעים לא רק על מוצרי חלב בסיסיים, אלא גם למוצרי פרימיום ייחודיים. כמו במגזר הכללי, גם לעיתונים החרדיים נהוג לצרף חוברות מתכונים כאינסרטים. קמפיינים לעזרי אפייה, מוצרי אפייה ויינות כדאי לפרסם בעיקר בעיתוני הנשים.

תמוז (יולי) - זהו חודש עמוס פרסומית בכל הקשור לנופש במגזר החרדי, לקראת חופשת הקיץ. טיפ חשוב לספקי הנופשים במגזר: חלק לא מבוטל מעסקאות הפרסום של הנופשים בחברה החרדית מבוססות על עסקאות ברטר - התשלום על שטחי הפרסום הוא לא בכסף אלא בחבילות נופש לבעלי המדיה, מה שמקל על כל הצדדים לבצע את העסקאות הללו.

אב (אוגוסט) - החודש של חופשת הקיץ במגזר החרדי, הן לבנים והן לבנות.. לפיכך נראה הרבה מאוד פרסום סביב אטרקציות, בריכות, טיולים, בתי מלון, צימרים, השכרת רכב, טיולים מאורגנים והפעלות לקבוצות ולמשפחות. מתחילת החודש ועד ט' באב מדובר בתקופה טובה לפרסום מוצרי חלב ופרווה, מכיוון שבתשעת הימים הללו, בגלל האבל על חורבן בית המקדש, לא אוכלים מוצרי עוף ובשר.

אלול (ספטמבר) - גם בחודש ההיערכות לקראת חגי תשרי נמצא קמפיינים של התרמות מצד חלק נכבד מעמותות וארגוני החסד, לצד קמפיינים של רכישת מוצרי מזון לקראת החגים. בחודש זה נמכרים גם מקפיאים רבים, כחלק מההתארגנות לבישולים לחגים. נראה פרסומים של יקבים עם יינות לחג, וגם של ביגוד והנעלה, תכשיטים, מוצרי יודאיקה וספרי קודש רלוונטיים לחודש תשרי, שופרות, וגם כדורים להקלה על הצום של יום כיפור.

להתאים את המושגים

כל אחד מחודשי השנה העבריים יכול לשמש הזדמנות מצוינת לקמפיין שיווקי ופרסומי. מה שנדרש למהלך הזה הוא היערכות מבעוד מועד, בניית שפה תואמת והכנת מבצעים תואמים, והנה יש לנו גאנט שנתי ל-12 חודשי פעילות מרתקים, עבור קהל יעד ייחודי שאוהב שמדברים איתו בעולם הערכים והמושגים שלו.

הכותב הוא יועץ ואסטרטג חרדי, מחבר הספר "איך למכור ארטיק לחרדים", על שיווק ופרסום לחברה החרדית 

עוד כתבות

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

אלפי עסקים עלולים לגלות בקרוב שהם חייבים לביטוח לאומי מיליוני שקלים

אלפי מעסיקים קיבלו לאחרונה מכתב מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון על ניכוי הוצאות עובדיהם השכירים מהברוטו לצורכי תשלום דמי הביטוח הלאומי ● הדיווח יהיה רטרואקטיבי, משנת 2017 ואילך ● מעסיק שלא יעשה זאת חשוף לביקורת ולקנסות

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברת רובי קפיטל / צילום: דין אהרוני רולנד

"עד עכשיו יזמי נדל"ן לא יצאו עם פרויקטים שכבר מוכנים, מכאן נראה מבול"

חברת המימון החוץ־בנקאי רובי קפיטל משיקה קרן השקעות שנייה, במטרה לגייס חצי מיליארד שקל לפחות ● עומר אלפרן, מנהל השקעות ראשי ושותף בחברה: "בקרוב הרבה מאוד יזמים בתחום ההתחדשות העירונית יוציאו הרבה מאוד פרויקטים לשוק"

רונית אשל, לירון ישראלי ושי כהן, בשיחה עם גלית חתן, גלובס / צילום: כדיה לוי

המומחים שקוראים: יש להגדיר יעדי ייצור בחקלאות כדי להפחית את התלות ביבוא

במסגרת כנס ביטחון המזון של גלובס ותנובה, התקיים פאנל מומחים בנושא פתרונות הביטחון התזונתי הלאומי ● "אנחנו חייבים גם לתמוך בייצור מקומי בצורה הרבה יותר משמעותית, לרבות תמיכה ישירה בחקלאים ובתעשיינים", קרא שי כהן, מנהל החדשנות של תנובה

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

מארק קיובן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

המיליארדר שהתחיל כמוכר שקיות אשפה חושף כמה מסים שילם ואומר: "אני שמח"

"אני משלם את מה שאני צריך. ארה"ב עשתה הרבה בשבילי, ואני גאה להחזיר לה במסים כל שנה", אומר המיליארדר מארק קיובן, שצפוי שלם מס של 275.9 מיליון דולר על הרווחים שלו ב-2023

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

חיקוי ירוד וזול: זהו הכטב"ם שאיראן שיגרה לעבר ישראל

שאהד 136 נחשב גם לחיקוי ירוד של המל"ט המתאבד הארופ, מתוצרת התעשייה האווירית, שלפי הערכות מחירו עומד על כ־700 אלף דולר ● לצורך ההשוואה, מחיר שאהד 136 מוערך בכ־30 אלף דולר בלבד

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

הבורסה בפרנקפורט, השבוע / צילום: Reuters

עליות בחוזים העתידיים בארה"ב; טרום מסחר: טסלה בשפל שנה

הדאקס עולה ב-0.1% ● בדויטשה בנק צופים לטסלה ירידה של 30% ● בגוגל פיטרו כ-30 עובדים שמחאו נגד מתן שירותים של החברה לישראל ● בבלקרוק אופטימיים לגבי עונת הדוחות בארה"ב ומעריכים צמיחה ברווחיות גם מחוץ לסקטור הטכנולוגיה

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

שירי הייסר ואסף גריס, מנכ''לים משותפים בראובני-פרידן

תקציב הפרסום של ישראכרט, בהיקף 25 מיליון שקל, עובר לראובני-פרידן

ב-12 השנים האחרונות טופל תקציב ישראכרט בקבוצת פובליסיס ● זהו התקציב הראשון בעידן המנכ"לים החדשים בראובני-פרידן, שירי הייסר ואסף גריס

טיל איראני ליד ים המלח, ששוגר לעבר ישראל ויורט / צילום: Reuters, ALON BEN MORDECHAI

איראן אוזרת אומץ ולוקחת הימור מסוכן בעימות גלוי מול ישראל

ההתקפה של טהראן על ישראל סימנה שינוי אסטרטגי בעימות בין המדינות ●  מלחמת הצללים הפכה לעימות ישיר, ולא ברור עדיין מה יהיה הצעד הבא ● ברקע, הלחץ על איראן להוכיח כי היא מובילה את 'ציר ההתנגדות' מתגבר

קניות אונליין / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

ציור הקיר להחזרת החטופים, ובהם אלמוג מאיר ג'אן / צילום: באדיבות משפחת מאיר

קבינט המלחמה יתכנס הערב לדיון שיעסוק ברובו בנושא החטופים

גלנט במסר לאיראן: "לישראל חופש לעשות מה שהיא רוצה" ● מחשש לתקיפה? ספינה איראנית עזבה את חופי תימן ● דיווח: ביידן אישר לישראל לפעול קרקעית ברפיח - תמורת צמצום התקיפה באיראן ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק • מנהיגי הארגון הכלכלי הבינלאומי (G7) גינו את המתקפה האיראנית על ישראל • האיחוד האירופי צפוי להטיל סנקציות על איראן • עדכונים שוטפים 

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

אנשי הפדרציה ואנשי המרכז הרפואי לגליל (במרכז איציק שמולי)

הפדרציה היהודית של ניו יורק תורמת כ־40 מיליון שקל ליישובי הצפון

מאז תחילת המלחמה תמכה הפדרציה ביישובי קו העימות ביותר מ-300 מיליון שקל ● המנכ"ל בישראל, איציק שמולי: "יש תחושה שהצפון נשכח מאחור, והסיוע נועד להדגיש את מחויבותנו" ● ישראל מתגייסת