גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בעידן הדיגיטלי, שיפור חוויית הלקוח מטריד את אנשי השיווק הרבה יותר

הקורונה האיצה את השימוש של סמנכ"לי השיווק בכלים חדשניים, כולל בינה מלאכותית - כך עולה מסקר עולמי חדש שערכה סיילספורס ● מה הכי מטריד אותם בעידן הנוכחי, באיזה ערוץ שיווקי הם מתמקדים, ולמה הם משקיעים הכי הרבה אנרגיה במידע ובנתונים על הלקוחות?

איך משפרים את חוויית הלקוח? / איור: גיל ג'יבלי
איך משפרים את חוויית הלקוח? / איור: גיל ג'יבלי

מה מעניין את אנשי השיווק בעידן שבו הקורונה היא חלק בלתי נפרד מחיינו, אילו שינויים הוטמעו ולאילו שינויים הם נערכים, ולמה בכל זאת מנהלי השיווק הישראלים - וגם עמיתיהם בעולם - שומרים על אופטימיות?

דוח השיווק State of marketing 2021 של חברת Salesforce, המתמחה בתחום הענן ובתוכנות ניהול קשרי לקוחות ארגוניים (CRM), בחן את הנקודות הללו ואחרות באמצעות סקר שנערך בקרב כ-8,200 מנהלי שיווק ב-37 מדינות - כולל עשרות מנהלי שיווק מישראל.

על פי הדוח, 64% ממנהלי השיווק הישראלים מצפים לצמיחה בהכנסות בארגון שלהם בשנה-שנה וחצי הקרובות, 76% טוענים כי עבודתם מספקת ערך גדול יותר מאשר לפני שנה, אך 74% מסכימים כי קשה יותר לעמוד בציפיות הלקוחות מאשר לפני שנה.

הציפיות הללו, יש להניח, מתבטאות בדרישת הצרכנים לדרכי התקשרות יעילות יותר, כשהנושא של הצרכן הדיגיטלי צף ועולה לאורך כל הסקר. ובזמן שהתחרות הולכת ומתחזקת מעבר לזירה המקומית - עם הזינוק שחל בקניות אונליין בחסות המגפה ובכלל - מדובר בנושא מהותי מתמיד.

מתאימים את עצמם

מהסקר משתקף באופן ברור כי השינוי שעבר העולם מאז פרוץ המגפה לא פוסח על עולמות השיווק. עם זאת, ניכרת האופטימיות ששורה בקרב מנהלי השיווק. השינוי המהיר האיץ אצלם את השימוש בכלים חדשניים, בדגש על עולמות הדיגיטל, וזאת בהתאם לדרישות הלקוחות שהפכו דיגיטליים יותר. הכלים הללו והשינויים בהרגלי הצריכה מאפשרים למנהלי השיווק לשדרג את חוויית הלקוח, ולתרום להגדלת ההכנסות.

בזירה העולמית, 84% ממנהלי השיווק ציינו כי הציפיות של הלקוחות שינו את האג'נדה שלהם בעולמות הדיגיטליים. כך, למשל, הם עשו שימוש מוגבר בטכנולוגיה של בינה מלאכותית, במטרה לייצר חוויית לקוח מקיפה ופרסונלית, להגביר את האוטומציה בתקשורת עם הארגון, ולבצע התאמה להעדפות הצרכנים.

המגמה הזו מובילה חברות להתמקד בשיווק מותאם לקוח ולא בפרסום ארצי וכולל. כאלה הם, למשל, פרסומים ש"נוחתים" בעמוד הפייסבוק שלנו רגע אחרי ששוחחנו/התכתבנו עם חברים על חופשה, או בחנו במנוע חיפוש מידע על שואבי אבק. האח הגדול כבר מזמן יצא מהארון, והוא עושה שימוש בכל שיח שלנו, במטרה "להתאים" לנו את המוצר או השירות הרלוונטי. השקפת החברות היא שבתוך הצפת המידע הכללית, הצרכנים יעדיפו פרסום שמהווה מענה לצורך על פני פרסום שלא רלוונטי להם.

על פי הסקר, השינויים הבולטים ביותר בעבודתם של סמנכ"לי השיווק קשורים לאסטרטגיה הדיגיטלית, ולסביבת העבודה שהשתנתה מכורח העבודה מרחוק. 92% מהם טוענים שהמגיפה שינתה את אסטרטגיית המעורבות הדיגיטלית שלהם, ו-86% אומרים שהיא שינתה את תמהיל ערוצי השיווק שלהם.

בשקלול העולמי, הגורמים שהשפיעו הכי הרבה על בניית התוכנית האסטרטגית הם הלקוחות (63%), הטכנולוגיה (59%), המודל העסקי (57%) הלחץ מהסביבה התחרותית (55%), העובדים בארגון (51%) ונושא הרגולציה (41%).

הדאטה הוא המלך

מהתשובות לשאלה מהן הנקודות החשובות ביותר בעיני מנהלי השיווק בארץ עולה כי הדאטה נמצאת במרכז. הנקודה הראשונה היא איחוד מקורות הנתונים (דאטה) שיש ברשות החברות אודות הלקוחות, לאחר מכן שיפור ההכנסות והתרומה של השיווק לחברה, הצורך בהגברת שיתופי-הפעולה, הגדלת תקציבים וגיבוש תצוגה אחידה המאגדת את כל המידע שיש על הלקוחות בקרב היחידות העסקיות השונות.

עד כמה חשוב היום הדאטה אפשר להבין למשל מרכישת רשת סטודיו סי לאחרונה על ידי רונית רפאל. כשרפאל ביקשה לקנות את הרשת הקורסת, מה שהניע אותה בתחילה לא היה המשך פעילות הרשת אלא קבלת המידע שאגרה סטודיו סי על עשרות אלפי המתאמנות שלה. מאוחר יותר היא ניאותה להמשיך את קיומה של הרשת, אולם ברור היה שמה שניצב על שולחן המו"מ הוא הדאטה.

גם בעסקאות אחרות הדאטה הוא העיקר. בימים אלה דורש משרד האוצר מאל על למכור חלק ניכר ממועדון הנוסע המתמיד שלה. לצד הפעילות הכספית שמניב המועדון, הכוח העצום שלו טמון במאגרים שכוללים מידע על 2.4 מיליון חברים.

בסקר הגדירו היטב אנשי סיילפורס את החשיבות של הדאטה העולה בכל מדדי השיווק כך: "Marketing is Spelled D-A-T-A". ואכן, הדאטה הוא המלך כאשר המידע אודות הלקוח יכול להפוך את השיווק למכוון יותר על פי קהלי יעד וצורכיהם ולחדד אותו, דוגמת שיווק למוצרים לתינוקות להורים הצעירים, הצעה למוצרי ספורט לחובבי הכושר וכל התאמה שהיא בגדר "הצעה מיוחדת בשבילך", שגם מעודדת את הצרכנים להגדיל את הקנייה ואת הנאמנות למותג שמכיר אותם.

לצד השימוש בדאטה על כל היבטיו, משקפים מנהלי השיווק את האתגרים העולים מכך, ובראשם השמירה על פרטיות על פי הרגולציה המקומית. הם גם מודעים לתחושות הצרכנים, ש-61% מהם ציינו כי "איבדו שליטה" על השימוש שנעשה במידע האישי אודותיהם.

על פי מנהלי השיווק הישראלים, השימושים העיקריים במסד המידע הם ייצור פרסונליזציה, ניהול חכם ויעיל וגיבוש תובנות צרכניות. מספר מקורות המידע שבהם הם עושים שימוש צמח מכ-10 ב-2020, ל-15 ב-2021 והצפי הוא ל-20 בשנת 2022.

משקיעים בווידאו

בראש סדר העדיפות של מנהלי השיווק ניצבת החדשנות, ולאחריה יצירת קשר עם הלקוחות בזמן אמת (זאת בדומה לסקר של 2020). במקום השלישי, יצירת מסע לקוח אחיד בכל הערוצים, במקום הרביעי שיפור ההכנסות משיווק, ובמקום החמישי, ושיפור בשיתופי-פעולה. שלושת האחרונים הם מדדים חדשים שאפיינו את 2021.

שלושת האתגרים הבולטים עבור מנהלי השיווק הישראלים קשורים לשיפור חוויית הלקוח: יצירת מסע לקוח אחיד ומגובש בערוצים השונים, ייעול המבנים הארגונים והתהליכים, ופיתוח חוויית הלקוח בזירה הדיגיטלית. ערוץ השיווק שהגדיל את ערכו הכי הרבה בישראל במהלך הקורונה הוא הווידאו, ואחריו ציינו מנהלי השיווק את הרשתות החברתיות ואת הפרסומות במדיה הדיגיטלית.

במה מתמקד תקציב השיווק? נתוני EMEA הכוללים את ישראל (ושאינם שונים מהותית מהנתון העולמי הממוצע) מצביעים על כך שבזירת ה-B2C (שיווק ישיר ללקוח), 23% מתקציב השיווק מוקדש לכוח-אדם (שכר, הכשרות וכדומה), 22% לפרסום, 18% לטכנולוגיה, 16% לתוכן, 15% לאירועים ומתן חסויות, והשאר לצרכים משתנים.

מאמצים טכנולוגיות

הקורונה שינתה סדרי עולם גם בכל הנוגע להרגלי העבודה. 56% ממנהלי השיווק בישראל מעריכים כי מודל העבודה ההיברידי יישמר גם לאחר המגפה. הם גם מציינים את חשיבות ההשקעה בכלים, בטכנולוגיות ובערוצים, שהפכו להיות הכרחיים בעידן של עבודה מכל מקום. 70% ממנהלי השיווק אימצו טכנולוגיות עבודה חדשות בעקבות המגפה.

"המדדים וה-KPI (מדדי ביצוע מרכזיים, מר"ח) ממשיכים להתפתח. ככל שעבודתם הופכת לאסטרטגית וערכית יותר לעסק בכלל, מנהלי השיווק מעריכים מחדש כיצד נראית הצלחה ומיישרים את ה- KPI שלהם עם המנכ"ל", אומר נעם עזרא, סמנכ"ל מכירות אזורי לפתרונות B2B & B2C של סיילספורס ישראל.

נועם עזרא / צילום: עומר שטיין

לדבריו, "במהלך קצת יותר משנה, מנהלי השיווק בישראל היו צריכים להתמודד עם שינויים בהתנהגות הלקוחות המתרחשים בדרך כלל לאורך שנים. התובנות בדוח השנה מספקות כלי מדידה אפקטיבי ומציג מה השתנה, מה עקבי ולאן אומנות השיווק הולכת מכאן".

עוד כתבות

השינויים שצפויים בענף החיסכון ב־2026 / צילום: Shutterstock

מקופות הגמל למדרגות המס: השינויים שישפיעו על הכסף שלנו ב־2026

תקרת ההפקדה לגמל להשקעה תעלה, "חיסכון לכל ילד" ייצא מהקפאה, והפטור ממס על הקצבאות לפנסיה יגדל מעט ● הבשורה הרעה: דמי הניהול בחלק מקרנות הנאמנות עשויים לעלות ● כל מה שצריך לדעת לקראת 2026

מפעל של תאת לשיפוץ מטוסים. ממימושי קרן פימי / צילום: אתר החברה

שיאן המימושים בבורסה בת"א: ישי דוידי מכר השנה מניות ב־2.6 מיליארד שקל

קרן פימי רכבה על הגאות בבורסה המקומית וביצעה מימושים בשבע חברות ציבוריות שבשליטתה, שרובן פועלות בסקטור הביטחוני ● רוב המימושים הוכרו כרווח, ובשוק מעריכים: "אם הבורסה תמשיך לעלות, פימי תממש באופן דומה גם בשנה הבאה ותנפיק לפחות 2 חברות"

בצלאל סמוטריץ', שר האוצר / צילום: מירי שמעונוביץ

ישלמו 50% מס? נוסח החוק שמדאיג את מנהלי הקרנות האלטרנטיביות

הקרנות האלטרנטיביות לא נכללו ברפורמה להורדת המס על המשקיעות בהייטק, ומחכות להחלטות נפרדות ● גורמים חוששים שמיסוי לא מוסדר עלול להגיע עד 50% על רווחי השותפים הפאסיביים

מפעל מכונות הדפוס Heidelberger Druckmaschinen מחפש כניסה לתחום הביטחוני / צילום: Reuters, Uwe Anspach/dpa

מרוץ החימוש משנה את הכללים בכלכלה הגדולה באירופה

ברלין התחייבה להוציא סכום של יותר מחצי טריליון דולר על תחום הביטחון בעשור הקרוב ● עבור יצרני תעשייה גרמנים, המתמודדים עם קיפאון בכלכלה ועם ירידה ביצוא לארה"ב ולסין, זו הזדמנות קורצת להמציא את עצמם מחדש כספקים בתחומים הצבאיים

משרדי משרד הבריאות בירושלים / צילום: איל יצהר

קיצוץ בביטוח המשלים של קופות החולים: אילו טיפולים ייצאו?

במשרד הבריאות הורו לקופות החולים להוציא מהשב"ן החזרים לנשים בלידה, כמו דולה, ייעוץ שינה לתינוק וכן עזרה לילדים עם קשיים התפתחותיים שנעזרים ברכיבה, שחייה או ספורט טיפולי ● בין ההתנגדויות: "הטיפולים המשלימים עוזרים יותר מהתרופות"

אילוסטרציה של דגימות דם / צילום: Shutterstock

מטופלים במיון יוכלו לתרום דגימות למאגר חדש: הבנק שמצטרף למגמה העולמית במחקר

מאבחון מוקדם של סרטן ועד המלצות איך ללכת - בנקי דגימות הם הדבר החם בקידום מחקרים ● השבוע הוכרז על הקמת מאגר חדש בישראל על ידי חברת MeMed, בשיתוף שלושה בתי חולים והטכניון ● בארץ כבר פועלים כמה מאגרים מרשימים, אז למה שיתוף הפעולה ביניהם מסובך ומה הסיכוי שנראה כאן בנק דגימות לאומי ענק כמו בבריטניה

קניות באינטרנט. תקרת הפטור ממע''מ תוכפל / אילוסטרציה: Shutterstock, Natee Photo

הפטור ממע"מ על חבילות מחו"ל יוכפל: מה עומד להשתנות כבר מחר, ומי ייפגע בדרך?

מחר צפוי להיכנס לתוקף צו שמכפיל את תקרת הפטור ממע"מ, מכס ומס קנייה על חבילות ביבוא אישי, מ־75 דולר ל־150 דולר ● למה הקמעונאים נאבקים במהלך, האם זה באמת יוריד את יוקר המחיה, ומה קורה בעולם? ● גלובס עושה סדר

מלון נורדוי בנחלת בנימין / צילום: גלית חתן

פתאל חנך מלון בן 22 חדרים בת"א: "זה אותו מאמץ עם 5% מהכסף"

מלון נורדוי בתל אביב נפתח לאחר שנה של שיפוצים ושימור מחמיר, בהשקעה של כ–66.5 מיליון שקל שביצעה קבוצת פתאל ● שורד השבי שגיא דקל חן ייקח חלק במהלך של בנק מזרחי טפחות, לצד הפרזנטורים דביר בנדק וחן אמסלם - כך נודע לגלובס ● וגם: אליעזר (צ'ייני) מרום מונה ליו"ר סמארטי א.א.ר טכנולוגיות ● אירועים ומינויים

אוניית תובלה של צים / צילום: Craig Cooper

צים שוב דחתה הצעת רכישה של גליקמן: "מעריכה בחסר משמעותי"

בד בבד מדווחת חברת התובלה הימית כי קיבלה "הצעות תחרותיות ממספר גורמים אסטרטגיים לרכישת כל מניות החברה,הנבחנות תוך התמקדות בהשאת ערך משמעותי לבעלי המניות"

אילוסטרציה: Shutterstock

הרשות לאיסור הלבנת הון מזהירה: אלה הדגלים האדומים לזיהוי הונאות קריפטו

הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור מפרסמת מסמך מקיף המתריע מפני התרחבות ההונאות, מתקפות הכופרה ומימון טרור דרך נכסים וירטואליים ● המסמך מופץ על רקע שנת שיא בהיקף הפעילות הפלילית ומפרט אינדיקציות לזיהוי פעילות חשודה בזירות מסחר, ארנקים וכספומטים לקריפטו

חיילי צה''ל בעזה / צילום: דובר צה''ל

4 רפורמות קריטיות: כלכלנים משרטטים את המפתח לצמיחה בשנים הקרובות

על פי תחזית האוצר, הצמיחה ב־2026 צפויה להיות גבוהה מהרגיל, ולאחר מכן לשוב לקצב של 3.5% מהתוצר ● אלא שבמכון אהרון מציגים תמונה פסימית יותר, וטוענים כי ללא רפורמות מבניות במשק - היא תישחק ● על הפרק: גיוס חרדים וקידום השכלה בחברה הערבית

נושאת המטוסים ''שארל דה גול'', שתוחלף ע''י הספינה החדשה / צילום: Shutterstock

נושאת מטוסים גרעינית ב-10 מיליארד אירו: הפרויקט השנוי במחלוקת של מקרון

ממשלת צרפת נאבקת במשבר חוב מתמשך ונכשלת בהעברת תקציב כבר שלוש שנים, אך דווקא כעת מכריז הנשיא עמנואל מקרון על פרויקט גרנדיוזי: בניית נושאת מטוסים גרעינית חדשה בעלות של יותר מ־10 מיליארד אירו ● התזמון מעורר שאלות על סדרי העדיפויות של המדינה

גלולת ההרזיה וויגובי של נובו נורדיסק / צילום: נובו נורדיסק

גלולת ההרזיה של נובו נורדיסק אושרה: מתי היא תגיע לישראל?

החברה הדנית הקדימה את המתחרה הגדולה שלה אלי לילי באישור הגלולה להרזיה בארה"ב, והמניה שלה הגיבה בעלייה ● למי המוצר מיועד, והאם נובו נורדיסק תחזור לעמדת הובלה?

מרכז שיטור קהילתי חיפה / צילום: בר - אל

מאות שקלים בשנה: המס העירוני החדש שישלמו תושבי חיפה

לראשונה יתווסף לחשבונות הארנונה בחיפה "היטל שמירה", שנועד למימון כוח שיטור עירוני חדש ● התעריף עומד על 2.32 שקל למ"ר, בדומה למקובל ברשויות נוספות כמו תל אביב ורעננה, לצד התייקרות הארנונה הכללית ב־1.626%

רחוב בן גוריון, כפר סבא / צילום: איל יצהר

לראשונה בישראל: העיר שאיבדה את מעמדה כ"עיר גדולה"

לראשונה זה מספר שנים, מספר התושבים בכפר סבא ירד מתחת לרף 100 אלף איש ויותר - והיא אינה מוגדרת יותר כ"עיר גדולה" ● הקיטון בכמות משתקף בין היתר במיעוט הבנייה בעיר

האם אלטשולר עומדים לאבד בקרוב את הבכורה בשוק הגמל? / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

במיטב מגייסים לקוחות בדרך לתואר היוקרתי. ומי מאבדים לקוחות?

מיטב, אנליסט ומור גייסו כל אחד יותר ממיליארד שקל בחודש נובמבר, והם גם שיאני הגיוסים מתחילת השנה ● מנגד, באלטשולר שחם ממשיכים לאבד כספים בקצב גבוה - 2 מיליארד שקל בחודש - והם בדרך לאבד את תואר "חברת הגמל הגדולה ביותר" ● ילין לפידות רשם שיא חודשי של פידיונות, ומה עשו חברות הביטוח?

בועז מירוני, מנהל מחלקת המחקר באנליסט / צילום: מרי רון

הבכיר שמזהיר: הסיבות להתרחק מהסקטור הלוהט שטס ב-370%

בועז מירוני, מנהל מחלקת המחקר באנליסט, מאמין בבורסה בת"א, גם אחרי תשואה של 100% בשנתיים ● הוא מעריך כי מבין שני הסקטורים המצטיינים של השנה יש הזדמנות רק בבנקים ● ממליץ על מניות אנרגיה: "לא יודע אם ג'מיני ינצח את ChatGPT, אבל שניהם יצטרכו חשמל" ● ולמה כדאי להתרחק ממדד הביטוח?

קמפיין ה־AI של לושה / צילום: מתוך יוטיוב

לשבת בקפה של קלוד, לייצר פרסומת ב-150 דולר: יישומי ה-AI שיככבו השנה

הבינה המלאכותית מסייעת ליוצרי תוכן ולסטארט-אפים לחדור ללב המרחב הפרסומי והשיווקי, אך גם דורשת מהם קיצוניות כדי לבלוט ● דוח מקיף של ארטליסט הישראלית, המבוסס על סקר בקרב כ-6,500 יוצרים (כולל מישראל), מציג את האפשרויות ואת המגמות ב-2026

בניין האיחוד האירופי / צילום: Shutterstock

הלם באירופה: האמריקאים מטילים סנקציות על בכירים באיחוד

הממשל האמריקאי הטיל סנקציות על בכירים באיחוד האירופי שפעלו כדי לחייב רשתות חברתיות לנטר שיח מסית ואלים ● בין הסנקציות שהוטלו: איסור כניסה לארה"ב ● באיחוד האירופי הגיבו בתדהמה, האמריקאים טוענים כי מדובר ב"צנזורה"

גבול ישראל-לבנון / צילום: Shutterstock

37 שניות של אות – ואז נעלם: תעלומת היעלמות הקצין הלבנוני

ההצעה להקמת ועדת חקירה פוליטית תאושר - משפחות שכולות מפגינות ● פלדשטיין העיד: עובד לשכת רה"מ נכח בפגישתי עם ברוורמן בקריה ● גדי איזנקוט, יו"ר מפלגת ישר: "ראש הממשלה חייב להיחקר על פעילות יועציו ואישור ההדלפה לבילד" ● סגנו של ראש השב"כ דוד זיני פורש מתפקידו בעקבות משבר אמון בין השניים ● עדכונים שוטפים