גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בעידן הדיגיטלי, שיפור חוויית הלקוח מטריד את אנשי השיווק הרבה יותר

הקורונה האיצה את השימוש של סמנכ"לי השיווק בכלים חדשניים, כולל בינה מלאכותית - כך עולה מסקר עולמי חדש שערכה סיילספורס ● מה הכי מטריד אותם בעידן הנוכחי, באיזה ערוץ שיווקי הם מתמקדים, ולמה הם משקיעים הכי הרבה אנרגיה במידע ובנתונים על הלקוחות?

איך משפרים את חוויית הלקוח? / איור: גיל ג'יבלי
איך משפרים את חוויית הלקוח? / איור: גיל ג'יבלי

מה מעניין את אנשי השיווק בעידן שבו הקורונה היא חלק בלתי נפרד מחיינו, אילו שינויים הוטמעו ולאילו שינויים הם נערכים, ולמה בכל זאת מנהלי השיווק הישראלים - וגם עמיתיהם בעולם - שומרים על אופטימיות?

דוח השיווק State of marketing 2021 של חברת Salesforce, המתמחה בתחום הענן ובתוכנות ניהול קשרי לקוחות ארגוניים (CRM), בחן את הנקודות הללו ואחרות באמצעות סקר שנערך בקרב כ-8,200 מנהלי שיווק ב-37 מדינות - כולל עשרות מנהלי שיווק מישראל.

על פי הדוח, 64% ממנהלי השיווק הישראלים מצפים לצמיחה בהכנסות בארגון שלהם בשנה-שנה וחצי הקרובות, 76% טוענים כי עבודתם מספקת ערך גדול יותר מאשר לפני שנה, אך 74% מסכימים כי קשה יותר לעמוד בציפיות הלקוחות מאשר לפני שנה.

הציפיות הללו, יש להניח, מתבטאות בדרישת הצרכנים לדרכי התקשרות יעילות יותר, כשהנושא של הצרכן הדיגיטלי צף ועולה לאורך כל הסקר. ובזמן שהתחרות הולכת ומתחזקת מעבר לזירה המקומית - עם הזינוק שחל בקניות אונליין בחסות המגפה ובכלל - מדובר בנושא מהותי מתמיד.

מתאימים את עצמם

מהסקר משתקף באופן ברור כי השינוי שעבר העולם מאז פרוץ המגפה לא פוסח על עולמות השיווק. עם זאת, ניכרת האופטימיות ששורה בקרב מנהלי השיווק. השינוי המהיר האיץ אצלם את השימוש בכלים חדשניים, בדגש על עולמות הדיגיטל, וזאת בהתאם לדרישות הלקוחות שהפכו דיגיטליים יותר. הכלים הללו והשינויים בהרגלי הצריכה מאפשרים למנהלי השיווק לשדרג את חוויית הלקוח, ולתרום להגדלת ההכנסות.

בזירה העולמית, 84% ממנהלי השיווק ציינו כי הציפיות של הלקוחות שינו את האג'נדה שלהם בעולמות הדיגיטליים. כך, למשל, הם עשו שימוש מוגבר בטכנולוגיה של בינה מלאכותית, במטרה לייצר חוויית לקוח מקיפה ופרסונלית, להגביר את האוטומציה בתקשורת עם הארגון, ולבצע התאמה להעדפות הצרכנים.

המגמה הזו מובילה חברות להתמקד בשיווק מותאם לקוח ולא בפרסום ארצי וכולל. כאלה הם, למשל, פרסומים ש"נוחתים" בעמוד הפייסבוק שלנו רגע אחרי ששוחחנו/התכתבנו עם חברים על חופשה, או בחנו במנוע חיפוש מידע על שואבי אבק. האח הגדול כבר מזמן יצא מהארון, והוא עושה שימוש בכל שיח שלנו, במטרה "להתאים" לנו את המוצר או השירות הרלוונטי. השקפת החברות היא שבתוך הצפת המידע הכללית, הצרכנים יעדיפו פרסום שמהווה מענה לצורך על פני פרסום שלא רלוונטי להם.

על פי הסקר, השינויים הבולטים ביותר בעבודתם של סמנכ"לי השיווק קשורים לאסטרטגיה הדיגיטלית, ולסביבת העבודה שהשתנתה מכורח העבודה מרחוק. 92% מהם טוענים שהמגיפה שינתה את אסטרטגיית המעורבות הדיגיטלית שלהם, ו-86% אומרים שהיא שינתה את תמהיל ערוצי השיווק שלהם.

בשקלול העולמי, הגורמים שהשפיעו הכי הרבה על בניית התוכנית האסטרטגית הם הלקוחות (63%), הטכנולוגיה (59%), המודל העסקי (57%) הלחץ מהסביבה התחרותית (55%), העובדים בארגון (51%) ונושא הרגולציה (41%).

הדאטה הוא המלך

מהתשובות לשאלה מהן הנקודות החשובות ביותר בעיני מנהלי השיווק בארץ עולה כי הדאטה נמצאת במרכז. הנקודה הראשונה היא איחוד מקורות הנתונים (דאטה) שיש ברשות החברות אודות הלקוחות, לאחר מכן שיפור ההכנסות והתרומה של השיווק לחברה, הצורך בהגברת שיתופי-הפעולה, הגדלת תקציבים וגיבוש תצוגה אחידה המאגדת את כל המידע שיש על הלקוחות בקרב היחידות העסקיות השונות.

עד כמה חשוב היום הדאטה אפשר להבין למשל מרכישת רשת סטודיו סי לאחרונה על ידי רונית רפאל. כשרפאל ביקשה לקנות את הרשת הקורסת, מה שהניע אותה בתחילה לא היה המשך פעילות הרשת אלא קבלת המידע שאגרה סטודיו סי על עשרות אלפי המתאמנות שלה. מאוחר יותר היא ניאותה להמשיך את קיומה של הרשת, אולם ברור היה שמה שניצב על שולחן המו"מ הוא הדאטה.

גם בעסקאות אחרות הדאטה הוא העיקר. בימים אלה דורש משרד האוצר מאל על למכור חלק ניכר ממועדון הנוסע המתמיד שלה. לצד הפעילות הכספית שמניב המועדון, הכוח העצום שלו טמון במאגרים שכוללים מידע על 2.4 מיליון חברים.

בסקר הגדירו היטב אנשי סיילפורס את החשיבות של הדאטה העולה בכל מדדי השיווק כך: "Marketing is Spelled D-A-T-A". ואכן, הדאטה הוא המלך כאשר המידע אודות הלקוח יכול להפוך את השיווק למכוון יותר על פי קהלי יעד וצורכיהם ולחדד אותו, דוגמת שיווק למוצרים לתינוקות להורים הצעירים, הצעה למוצרי ספורט לחובבי הכושר וכל התאמה שהיא בגדר "הצעה מיוחדת בשבילך", שגם מעודדת את הצרכנים להגדיל את הקנייה ואת הנאמנות למותג שמכיר אותם.

לצד השימוש בדאטה על כל היבטיו, משקפים מנהלי השיווק את האתגרים העולים מכך, ובראשם השמירה על פרטיות על פי הרגולציה המקומית. הם גם מודעים לתחושות הצרכנים, ש-61% מהם ציינו כי "איבדו שליטה" על השימוש שנעשה במידע האישי אודותיהם.

על פי מנהלי השיווק הישראלים, השימושים העיקריים במסד המידע הם ייצור פרסונליזציה, ניהול חכם ויעיל וגיבוש תובנות צרכניות. מספר מקורות המידע שבהם הם עושים שימוש צמח מכ-10 ב-2020, ל-15 ב-2021 והצפי הוא ל-20 בשנת 2022.

משקיעים בווידאו

בראש סדר העדיפות של מנהלי השיווק ניצבת החדשנות, ולאחריה יצירת קשר עם הלקוחות בזמן אמת (זאת בדומה לסקר של 2020). במקום השלישי, יצירת מסע לקוח אחיד בכל הערוצים, במקום הרביעי שיפור ההכנסות משיווק, ובמקום החמישי, ושיפור בשיתופי-פעולה. שלושת האחרונים הם מדדים חדשים שאפיינו את 2021.

שלושת האתגרים הבולטים עבור מנהלי השיווק הישראלים קשורים לשיפור חוויית הלקוח: יצירת מסע לקוח אחיד ומגובש בערוצים השונים, ייעול המבנים הארגונים והתהליכים, ופיתוח חוויית הלקוח בזירה הדיגיטלית. ערוץ השיווק שהגדיל את ערכו הכי הרבה בישראל במהלך הקורונה הוא הווידאו, ואחריו ציינו מנהלי השיווק את הרשתות החברתיות ואת הפרסומות במדיה הדיגיטלית.

במה מתמקד תקציב השיווק? נתוני EMEA הכוללים את ישראל (ושאינם שונים מהותית מהנתון העולמי הממוצע) מצביעים על כך שבזירת ה-B2C (שיווק ישיר ללקוח), 23% מתקציב השיווק מוקדש לכוח-אדם (שכר, הכשרות וכדומה), 22% לפרסום, 18% לטכנולוגיה, 16% לתוכן, 15% לאירועים ומתן חסויות, והשאר לצרכים משתנים.

מאמצים טכנולוגיות

הקורונה שינתה סדרי עולם גם בכל הנוגע להרגלי העבודה. 56% ממנהלי השיווק בישראל מעריכים כי מודל העבודה ההיברידי יישמר גם לאחר המגפה. הם גם מציינים את חשיבות ההשקעה בכלים, בטכנולוגיות ובערוצים, שהפכו להיות הכרחיים בעידן של עבודה מכל מקום. 70% ממנהלי השיווק אימצו טכנולוגיות עבודה חדשות בעקבות המגפה.

"המדדים וה-KPI (מדדי ביצוע מרכזיים, מר"ח) ממשיכים להתפתח. ככל שעבודתם הופכת לאסטרטגית וערכית יותר לעסק בכלל, מנהלי השיווק מעריכים מחדש כיצד נראית הצלחה ומיישרים את ה- KPI שלהם עם המנכ"ל", אומר נעם עזרא, סמנכ"ל מכירות אזורי לפתרונות B2B & B2C של סיילספורס ישראל.

נועם עזרא / צילום: עומר שטיין

לדבריו, "במהלך קצת יותר משנה, מנהלי השיווק בישראל היו צריכים להתמודד עם שינויים בהתנהגות הלקוחות המתרחשים בדרך כלל לאורך שנים. התובנות בדוח השנה מספקות כלי מדידה אפקטיבי ומציג מה השתנה, מה עקבי ולאן אומנות השיווק הולכת מכאן".

עוד כתבות

צילום: איל יצהר

רעיון נועז, כישלון קליני מכריע: חברת הביומד ביומיקס צפויה להיסגר

החברה הישראלית שפיתחה טכנולוגיה לטיפול בזיהומים חיידקיים הפסיקה ניסוי קליני בשל תופעות לוואי, פיטרה מעל מחצית מעובדיה ומתכוונת למכור פטנטים ● היום הגישה ביומיקס בקשה לצו פתיחת הליכי חדלות פירעון מניית החברה האם בניו יורק איבדה כמעט את כל ערכה מאז מיזוג ה-SPAC

בנייה חדשה / צילום: Shutterstock

83 אלף דירות מחכות לקונים - וזו הסיבה שהיזמים ממשיכים לבנות

נתוני הלמ"ס מצביעים על כך שמלאי הדירות הלא מכורות בישראל הכפיל עצמו בתוך חמש שנים ועומד על שיא היסטורי ● תל אביב מובילה ברשימה, ואחריה ירושלים ובת ים ● מהן הסיבות שהיזמים לא מפסיקים לבנות, ואיפה ייקח 7 שנים להיפטר מהמלאי?

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ / צילום: ap, Evan Vucci

טראמפ נגד BBC: תובע 10 מיליארד דולר על "השחרת שמו"

נשיא ארה"ב טוען כי ב-BBC ערכו קטעים מנאום שנשא ב-6 בינואר 2021, מה שיצר מצג שווא כאילו הוא קרא לתומכיו לפרוץ לבניין הקפיטול ● טראמפ מנהל תביעות גם נגד "ניו יורק טיימס", "וול סטריט ג'ורנל" ועיתון באיווה - שלושתם הכחישו את הטענות

השנה בה נשברו כל המיתוסים בשוק הרכב / צילום: AI

הסיניות השתלטו, החשמליות נזנחו: הנתונים שמאחורי השנה הדרמטית בשוק הרכב

בשנה החולפת השתנו חוקי המשחק בגזרת הרכב הישראלי: מלאים עצומים הכבידו על השוק ועיוותו את תמונת המכירות, המכוניות החשמליות נזנחו לטובת פלאג-אין, הסינים כבשו את השוק, ומותגים ותיקים נדחקו לקרן זווית ● האם 2026 צפויה להיות סוערת יותר?

מנהיגים מאירופה וארה''ב ממתינים לדיונים בלשכת הקנצלר בברלין / צילום: ap, Markus Schreiber

הפסקת האש מתקרבת? הפסגה בברלין שמשרטטת איך תיראה אוקראינה

גרמניה כינסה שורת מנהיגים אירופיים יחד עם זלנסקי והמתווכים האמריקאים במטרה להציג חזית מאוחדת ולהשיב להצעת הבית הלבן ● לראשונה, שורטט מתווה ל"יום שאחרי" באוקראינה: שיקום במימון רוסי, כוח אירופי במדינה וערבויות אמריקאיות ● הכדור שוב במגרש הרוסי

שחר סיני, סמנכ''ל קרנות נאמנות פרופאונד בית השקעות / צילום: עמי ארליך

"אחרי שנתיים פנומנליות במניות הפיננסים, זה הזמן להוריד רגל מהגז"

שחר סיני, סמנכ"ל קרנות נאמנות בפרופאונד, ממשיך להעדיף את שוק המניות המקומי על פני חו"ל, ומסמן את מניות הטכנולוגיה, התעשיות הביטחוניות והאנרגיה הירוקה לשנה הקרובה ● למרות השיאים בשוק, הוא מציע "לא להפריע לכסף לעבוד, אבל כן אפשר לצמצם סיכון"

שיגור לוויין איראני בנמל החלל קוסמודרום ווסטוצ'ני ברוסיה (בעיגול: ולדימיר פוטין, נשיא רוסיה) / צילום: רויטרס - Alexander Kazakov

מרוץ חלל בסיוע פוטין: איראן תשגר שלושה לוויינים ל"מטרות אזרחיות"

ההתקדמות האיראנית בתחום הלוויינים מנסה להדביק את הפער מול ישראל - בחסות רוסית ועם זינוק בתקציב הביטחון ● גרסת האיראנים, לפיה הלוויינים "נועדו לחקלאות, למשאבי טבע ולמעקב סביבתי", מעלה לכל הפחות תהיות ● עם זאת, היתרון האיכותי והכמותי הישראלי נשמר

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה מעורבת בוול סטריט; טסלה עלתה ב-3% לשיא, סירקל זינקה ב-9%, וויקס ב-5%

מטבעות הקריפטו התאוששו מעט היום, אך האיום המרכזי עליהם נובע מעליית הריבית הצפוייה ביפן ● גילת ירדה בעקבות הנפקת מניות למוסדיים ● בורסת נאסד״ק מבקשת להאריך את שעות המסחר שלה ל־23 שעות ביממה ● מחירי הנפט בארה״ב ירדו היום לשפל מאז מאי, ומסתמנים כשנה הגרועה ביותר שלהם זה שבע שנים ● האבטלה בארה"ב בשיא של כ-4 שנים ● נעילה שלילית באירופה

ניקש ארורה, מנכ''ל פאלו אלטו / צילום: מולי גולדברג

ברקע החשש מהאקזיט, מנכ"ל פאלו אלטו נפגש עם עובדי סייברארק

על רקע העסקה לרכישת החברה בכ-25 מיליארד דולר, מנכ"ל פאלו אלטו נפגש היום (ג') עם עובדי סייברארק ● בשיחה עם כתבים שקיים טרם המפגש, ביקש ארורה להפיג את החששות: "לא תהיה פגיעה באופציות של העובדים"

תום ליבנה / צילום: אריק סולטן

תום ליבנה ואיל וולדמן מגייסים 200 מיליון דולר לספאק חדש

בשבועות האחרונים ליבנה מקדם גיוס של כ־200 מיליון דולר לחברת ספאק חדשה, המיועדת לרכישת חברה פרטית ישראלית בתחומי הסייבר או הבינה המלאכותית ● לחברה כבר צורפו חברי דירקטוריון כמו איל וולדמן ודייב דה-וולט

הודעה שנשלחה בקבוצת וואטסאפ של מתחזים / צילום: צילום מסך

הונאת הרשת החדשה: הבטיחו תשואה חלומית, ואז המניה נפלה בכ־90%

מתחזים ברשת שכנעו משקיעים ישראלים להשקיע במניה של קבוצת מסעדות מלזית ● הם התחזו לדמויות מוכרות בשוק, וכך זינקה המניה בכ־150% - אך קרסה לאחר בריחת מארגני ההונאה שמכרו את החזקותיהם ● ברקע, פלטפורמות כמו מטא מתקשות לבלום את התופעה

נשיא ונצואלה ניקולס מדורו ונשיא ארה''ב דונלד טראמפ / צילום: AP - ניקולס מדורו

הסלמה משמעותית: טראמפ הגדיר את המשטר בוונצואלה כארגון טרור

בהסלמה משמעותית בין המדינות, נשיא ארה"ב הכריז על משטר מדורו כארגון טרור ● טראמפ גם הודיע כי "ונצואלה מוקפת לחלוטין בצי המלחמה הימי הגדול ביותר שאי פעם נפרס בדרום אמריקה", והוסיף: "מורה על מצור מוחלט ומלא על כל מכליות הנפט הנכנסות לוונצואלה והיוצאות ממנה" ● טראמפ איים: "ההלם שהם יחוו יהיה חסר תקדים" ● בקראקס הגיבו: "דוחים את האיום הגרוטסקי"

מיכאל קלמן, מנכ''ל מנורה מבטחים, ויורם נוה, מנכ''ל כלל ביטוח / צילום: נטי לוי, כדיה לוי

על מה ממליצים בחברת הביטוח שהשיגה לחוסכים את התשואה הכי גבוהה השנה בכל האפיקים

2025 מסתמנת בתור השנה של חברות הביטוח, שמובילות את טבלת התשואות גם בנובמבר, ובראשן מנורה מבטחים וכלל ● החוסכים בישראל בדרך לשנה הטובה ביותר מאז 2009 ● במנורה דוגלים כעת בהשקעות סלקטיביות במניות טכנולוגיה, בעוד שבכלל מציעים להיצמד למדדים

ריק וורסטר, מנכ''ל חברת הברוקראז' צ'ארלס שוואב / צילום: Reuters, Kylie Cooper

מנכ"ל חברת ברוקראז' מהגדולות בעולם משרטט את הגבול בין הימור להשקעה

ריק וורסטר, מנכ"ל חברת הברוקראז' צ'ארלס שוואב, רואה את המתחרה רובינהוד צוברת תאוצה וחושש מהנהירה למוצרים עתירי סיכון ● "אני באמת מודאג מהמסר שנשלח למשקיעים צעירים - שצריך להשיג רווחים מהירים"

עופר ינאי, בעלי נופר אנרג'י / צילום: נועם גלאי

התיאבון של עופר ינאי: רוכש את השליטה באלומיי לפי מיליארד שקל שווי

חברת האנרגיה המתחדשת נופר שמוביל ינאי, רוכשת 46% ממניות אלומיי, המחזיקה בתחנת הכח דוראד, תמורת 460 מיליון שקל ● בין המוכרים - יו"ר הפועלים לשעבר שלמה נחמה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בתל אביב; מדד הבנקים ירד ב-0.5%, נקסט ויז'ן זינקה ב-17%

מדד ת"א 35 עלה בכ-0.3% ● נקסט ויז'ן דיווחה היום על העסקה הגדולה בתולדותיה, בגובה של 76.8 מיליון דולר ● איחוד האמירויות היא הלקוחה מאחורי עסקת הענק של  אלביט, כך לפי דיווח באתר "אינטיליג'נס אונליין" ● וגם: שתי מניות השבבים הישראליות שזכו להמלצה מג'פריס

מדד תשומות הבניה / איור: גיל ג'יבלי (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

המכות שנופלות על יזמי הנדל"ן אחת אחרי השנייה

ההאטה בענף הולכת ומעמיקה אך היא לא המכה היחידה על היזמים ● מדד תשומות הבנייה השלים קפיצה של 5% בשנה, מה שמכביד עוד יותר על צד ההוצאות

גדעון תדמור, יו''ר ומייסד נאוויטס / צילום: דניאל קמינסקי

חגיגת המימושים בת"א: שתי מנהלות בנאוויטס מכרו מניות ב־29 מיליון שקל

אחרי זינוק של כ־870% בחמש השנים האחרונות, יועמ"שית שותפות הנפט וסמנכ"לית הכספים שלה מימשו חלק מהחזקותיהן ● שווי החזקותיו של המייסד והיו"ר גדעון תדמור זינק ל־1.3 מיליארד שקל

בית המשפט העליון / צילום: יוסי זמיר

שני פסקי דין סותרים והשאלה בדרך לעליון: מי יממן תביעות ייצוגיות?

שני פסקי דין הפוכים בנוגע לאפשרות מימון תביעה ייצוגית ע"י קרן פרטית ניתנו לאחרונה, והסוגיה תוכרע בעליון ● הראשון קבע כי קרן הפועלת למטרת רווח תנהל את ההליך לא תמיד לטובת התובע, ואילו לפי השני איסור מימון הוא מחסום לתביעות שמצריכות משאבים כלכליים

ראש ממשלת צרפת סבסטיאן לקורנו / צילום: ap, Thomas Samson, Pool

באיחוד כבר חגגו הסכם סחר עם אמריקה הלטינית, ואז צרפת נזכרה בחקלאים שלה

הסכם סחר חופשי רחב־היקף עם מדינות מרקוסור היה אמור להיחתם בימים הקרובים, עם הבטחות להגדיל את היצוא האירופי בעשרות אחוזים ● אלא שהתנגדות צרפתית ברגע האחרון, בטענה לפגיעה בחקלאות, מעכבת את המהלך ומציפה מתחים פנימיים באיחוד האירופי