גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מהחום של המזרח התיכון ועד בעיות תשתית: מסלול המכשולים של המכונית החשמלית בישראל

במשרד האנרגיה מקווים כי תוך עשור יימכרו בישראל רק מכוניות חשמליות, אבל המציאות בשטח רחוקה מהיעדים הממשלתיים ● בדרך אל ההמונים ממתינות לרכבים החשמליים כמה משוכות מקומיות ייחודיות, ממזג האוויר ועד תשתית החשמל שכבר נערכת לגבות את המחיר

טסלה בעמדת טעינה פרטית בתל אביב / צילום: בר לביא
טסלה בעמדת טעינה פרטית בתל אביב / צילום: בר לביא

אין עוררין על כך, שהרכב החשמלי שינה בשנתיים האחרונות את סדרי העולם בתעשיית הרכב והפך מטכנולוגיה אקזוטית יקרה, שבה נהגו להשתעשע עד לא מזמן רק חברות בוטיק וסטארט-אפ, לחלק מה"מיין-סטרים" של תעשיית הרכב.

אבל שיבושים בסדר גודל מכתיבים תמיד עקומת לימוד ממושכת וכרגע אנחנו נמצאים רק בתחילת העקומה. זה נכון לכל העולם ונכון שבעתיים לישראל, שבה הזינוק במכירות המכוניות החשמליות, שנרשם מתחילת השנה תפס בהפתעה את כל השחקנים בשוק: החל ברגולטורים המקומיים, שנאלצים לאלתר כיום רגולציות חפוזות תוך כדי תנועה; עבור דרך יבואני הרכב והחלפים, המוסכים, חברות הדלק וסוחרי הרכב שחוקי המשחק המוכרים להם משתנים במהירות; וכלה בצרכנים, שמתלבטים האם להמר במיטב חסכונותיהם על רכב חשמלי. אך ניצבים בפני פערי מידע משמעותיים.

היינו שמחים לשתף את קוראינו בתחזיות מלומדות וארוכות טווח בנוסח "עתיד הרכב החשמלי בישראל עד 2030" אבל אם מסתכלים על הקצב שבו משתנה כיום שוק הרכב החשמלי, ועל מבול הדגמים החשמליים שצפויים לנחות כאן החל מ-2022, ספק רב אם להערכות ארוכות טווח כאלה יש ערך מעשי. לפיכך ננסה לעדכן בתמונת מצב "מהשטח" ולהאיר כמה מהמשוכות הבולטות והייחודיות שעליהן צריך להתגבר כיום הרכב החשמלי בארץ הקודש.

הטווח החשמלי והקיץ הישראלי

הרכב החשמלי הכניס לשוק הרכב בישראל ובעולם משתנה צרכני-שיווקי חדש ובלתי מוכר ושמו "טווח הנסיעה המירבי בין טעינות" הנתון הזה משמש את יצרני הרכב כאמצעי לקידום מכירות מול המתחרים וגם לבידול של תתי דגמים בתוך ההיצע שלהם עצמם. הוא מהווה גורם מכריע בהחלטה הצרכנית לבחור בדגם חשמלי מסוים.

אלה וגם אלה מסתמכים על נתון הטווח המוצהר של היצרנים, שמבוסס על מדידה במבחן ה-WLTP האירופאי. פרוצדורת המבחן החדשה נכנסה לתוקף לפני שנתיים במטרה לשקף בצורה אמינה ומדויקת יותר את נתוני הצריכה והפליטה של רכבי בעירה פנימית ואת הטווח בין טעינות של רכב חשמלי.

אבל למרות הכוונות הטובות צריך להתייחס לנתון הזה רק כאל מדד כללי ויחסי לטווח הנסיעה האמיתי. הסיבה היא, שגם תקן WLTP החדש, שהקשיח את מבחני הצריכה והזיהום של כלי הרכב, מבוסס על פרוצדורת מבחן. זו, גובשה בתור פשרה בין הרצון של גופי הרגולציה להציג נתונים אמינים יותר לצרכנים לבין הלחץ הגלוי והסמוי של יצרני הרכב, שלא להציב דרישות מבחן קשוחות מדי, שעמידה בהן תייקר את עלויות הייצור ובסופו של דבר גם את מחירי הרכב.

במבחן ה-WLTP לרכב חשמלי הפשרה הזו כוללת בין השאר הגבלה של המהירות המרבית בה נבחן טווח הנסיעה, הגבלה של משך המבחן (כ-30 דקות), הגבלה של עוצמת המנוע המרבית, שבה נמדדת הצריכה ועוד. התוצאה היא נתונים מחמירים יותר מאלה משל תקן ה-NEDC היוצא אבל פחות מחמירים מתקנים אחרים שקיימים בעולם דוגמת ה-EPA האמריקני. הפרשי הטווח המוצהרים בשני התקנים הללו יכולים להיות למעלה מ-10% לאותו רכב חשמלי.

אבל ההטיה הגדולה ביותר, שטמונה מבחני ה-WLTP מבחינת השוק הישראלי, היא בחינת הטווח של הרכב בתנאים של טמפרטורת חוץ מתונה ומבוקרת של 23 מעלות צלזיוס, שהיא רחוקה מאוד מהטמפרטורות הטיפוסיות בקיץ הישראלי הארוך.

חשוב לציין, שבתעשיית הרכב נצבר עד כה הרבה מידע על ההשפעה השלילית של טמפרטורות נמוכות מאוד על טווח הנסיעה של רכב חשמלי. אבל בינתיים, רק מעט מאוד מידע על ההשפעה של טמפרטורות גבוהות מאוד על הטווח. אחד המקורות הבודדים הוא מחקר, שהזמין לפני שלוש שנים ארגון הנהגים האמריקני (AAA). המחקר הראה כי בטמפרטורה חיצונית של כ-35 מעלות, הטווח הריאלי יורד בעד 17% לעומת נסיעה בטמפרטורה חיצונית של 23 מעלות. הנתון הזה הוכחש בזמנו על ידי טסלה בארה"ב, שטענה שירידת הטווח בתנאי חום קיצוניים היא לא יותר מ-1%.

אין לנו כלים לבצע מבחן מדעי בנושא אולם מניסיון אישי, שמבוסס על נסיעה וטעינה של כמה דגמי רכב חשמליים בשיא הקיץ הישראלי, כשהטמפרטורות החיצוניות נשקו לעיתים ל-38 מעלות (ובאילת הן יכולות להגיע בקלות גם ל-44 מעלות בצל), נראה שלחום גבוה יש השפעה משמעותית מאוד על קיצור הטווח.

כבר נסענו בכלי רכב שרוקנו כמעט שליש מקיבולת הסוללה בנסיעה של פחות מ-40 קילומטר בלבד בשיא הקיץ. לא רק בגלל המזגן, שהוא גזלן כוח ידוע ומוכר בכל רכב חשמלי, אלא גם בגלל צריכת החשמל של מערכת קירור הסוללה ברכב, שמופעלת אוטומטית ובצורה ממושכת כשנחצה סף חום מסוים שקבע היצרן.

הטמפרטורה החיצונית היא רק משתנה אחד. הטווח הריאלי שמשיג רכב חשמלי הוא תוצר של פונקציה לא-לינארית, שמושפעת ממשתנים מקצרי-טווח כמו בחירה של הנהג במצב התכנות הספורטיבי, סגנון הנהיגה, תנאי השטח, משקל הנוסעים והמטען ברכב, המידה בה מפעיל הנהג את מערכת מיחזור האנרגיה בעת הבלימה ועוד.

בשורה התחתונה, אם אתם רוצים מדד ריאלי יותר לטווח מה-WLTP, ייתכן שתמצאו את מבוקשכם בנתונים השמרניים יותר שמפרסם ה-EPA האמריקנים המחמירים (בהנחה שמדובר בדגם עם מפרט זהה בארה"ב) או באתרים, שמתמחים במדידה עצמאית בתנאים ריאליים יותר דוגמת EV-DATABASE.COM האירופאי. ותמיד צריך לזכור כללי פיזיקה בסיסיים: רכב חשמלי כבד יותר במאות קילוגרמים מרכב בנזין רגיל, כך ששינוע המאסה העודפת דורש יותר אנרגיה ממה שאתם מצפים.

הפריסה הדלילה של עמדות הטענה

בעיקרון קיימים כיום בישראל שלושה פתרונות טעינה מרכזיים לרכב חשמלי: פרטי, ציבורי-איטי וציבורי-מהיר. המומלצת והזולה ביותר היא כמובן טעינת הרכב בעמדה פרטית בבית ו/או בעבודה כאשר הרכב אינו בשימוש, אבל בישראל המצב בתחום רחוק מלהיות אידיאלי.

נתחיל בכך, שהתקנת עמדת טעינה פרטית בבית משותף בישראל עלולה להיות כאב ראש לא קטן. אם לא קיימת בבית תשתית מוכנה מראש לתמיכה בטעינת רכב חשמלי, אם אין לכם בבית חניות רשומות ומסומנות לדיירים, או אם זכיתם בוועד בית או שכנים לוחמניים ועוינים, כאב הראש הזה יחמיר משמעותית. למרבה הצער, מדובר בתמונת מצב של לא מעט ישראלים.

מי שיחפש ברשת, יימצא תקדימים משפטיים שבהם אולצו שכנים על ידי בית המשפט להסיר התנגדות להתקנה של עמדת טעינה פרטית של אחד הדיירים. בחוק ההסדרים לתקציב 2021-2022, מוצע לאשר בחקיקה כי כל דייר בבית משותף יהיה רשאי להתקין תשתית לצורך הקמת עמדת טעינה לרכב חשמלי ללא צורך בהסכמת שאר הדיירים, אבל עוד לא ברור מתי זה יקרה. בינתיים, מאבק משפטי כזה, גם אם יצליח, עלול להיות מלחמה ממושכת, מתישה ויקרה הרבה מעבר לכדאית.

בהקשר זה חובה לציין שרשות החשמל בישראל פועלת כיום לגבש דרכים, שימנעו את העומס הבלתי נמנע שצפוי ליפול על הרשת הארצית כאשר עשרות אלפי או מאות אלפי בעלי כלי רכב פרטיים יחזרו הביתה בתום יום העבודה ויחברו את הרכב לטעינה בין השעות 18:00-23:00, שהן שעות העומס הכבדות ביותר ובהן גם החשמל הוא היקר ביותר להפקה.

בין השאר בוחנת רשות החשמל לשנות את מבנה חיובי החשמל כך שחלק גדול יותר מהתעריפים יוסב מעלויות השימוש בחשמל עצמו לעלויות הקבועות, שמותנות בקיבולת חיבור הבתים המשותפים לחשמל. מהלך כזה אמור לאלץ דיירים בבתים משותפים רבים לשקול חיבור "רזה" וזול יותר של הבניין לרשת החשמל ו/או למצוא פתרונות ל"ניהול" שעות הטעינה בין הדיירים. בקיצור, הצפי לטעינה ביתית בישראל בטווח הארוך הוא יותר כסף ופחות נוחות.

שימוש בעמדת טעינה פרטית בעבודה יכול להיות חלופה מצוינת לטעינה ביתית, אבל אם אתם לא בכירים עם הטבת חניה שמורה, אף אחד לא מבטיח לכם חניה ליד עמדת טעינה. במיוחד אם בארגון שלכם יהיו בעתיד עשרות ומאות כלי רכב חשמליים בבעלות פרטית או בליסינג.

אין הרבה מה להרחיב על עמדות טעינה ציבוריות "איטיות", שטוענות רכב חשמלי בתוך מספר שעות. לא קל למצוא כאלה בישראל ליד מוקדי מגורים ועבודה (ותאמינו לנו, ניסינו) וכאשר כבר מוצאים אותן, סביר להניח שהן תפוסות לשעות ארוכות.

הסוג השלישי, טעינה ציבורית מהירה, הפך להיות בחודשים האחרונים פתרון ברירת המחדל עבור בעלי רכב חשמלי, שלא הצליחו להתקין מטען פרטי בבית או בעבודה, או עבור מי שנוהג לנסוע למרחקים ארוכים ורוצה לוודא שלא ימצא את עצמו עם סוללה מרוקנת לצד הדרך. עמדות מהירות כאלה יכולות להוסיף לטווח הנסיעה של הרכב כמה עשרות קילומטרים תוך דקות ספורות או מאות קילומטרים תוך כמה עשרות דקות.

מחיר הטעינה בהן לא זול (למעט בתחנות הייעודיות של טסלה שלפחות כרגע הן חינמיות ללקוחותיה), אבל הבעיה העיקרית שלהן כרגע בישראל, היא פריסה גיאוגרפית דלילה למדי. הסיבה היא כלכלית: עלות ההקמה של תחנה כזו כולל החומרה, החיבור לחשמל, הקרקע וכו’ מגיע לכמה מאות אלפי דולרים, ומבחינת יזמי שירותי הטעינה בישראל הקמתן מהווה או השקעה לטווח ארוך או, במקרה הפחות טוב, הימור עסקי.

אחת הסיבות היא, שבניגוד לרוב המדינות המפותחות, התקציב בישראל לסבסוד ממשלתי של תחנות כאלה הוא כמה עשרות מיליוני שקלים בשנה בלבד, סכום זניח ביחס להכנסות המדינה ממיסוי רכב ודלק, שמסתכמות ביותר מ-18 מיליארד שקל בשנה.

על פי נתוני משרד האנרגיה, נכון ליולי 2021 פעילות בישראל רק כ-28 תחנות טעינה מהירות, שזוכות לתמיכה ממשלתית, ועוד עשרות בודדות נמצאות בשלבי הקמה. חלק גדול מהתחנות הללו מרוכזות במרכז הארץ ו/או סביב מרכזים מסחריים. המשמעות היא "חורים" גדולים בפרישת רשת הטעינה בפריפריה, שעשויים להקשות מאוד על חייהם של "צרכני קילומטרים" גדולים של רכב חשמלי.

לנו כבר הזדמן להאריך בעשרות קילומטרים מיותרים נסיעות בצפון הארץ, בדרומה ובמזרחה רק כדי להגיע אל עמדת טעינה מהירה, שפועלת בסופי שבוע. גם אם הגעתם אל היעד הנכסף, לא מן הנמנע שהעמדות תפוסות על ידי בעלי רכב חשמלי, שבישראל נוטים להתייחס לחניות הצמודות לעמדות הללו בתור "בונוס" ונעלמים למשך שעות גם אחרי שהטעינה הסתיימה. זה במקרה כמובן שהחניות לא נתפסו מלכתחילה על ידי רכבי בנזין (בהעדר אכיפה).

ננצל את ההזדמנות לעוד הערה חשובה: הטעינה המהירה של רכב חשמלי היא תהליך מאוד אנרגטי, שמייצר הרבה חום. תחשבו על התחממות הטלפון הסלולארי שלכם בעת טעינה אבל במכפלות של הרבה מאוד קילוואטים. אם מוסיפים לכך טעינה באמצע היום בקיץ הישראלי, שמתבצעת בעמדת טעינה מהירה חשופות לשמש, מקבלים טמפרטורה של הסוללה ושל חלקים מסוימים ברכב שנוסקות מעבר למגבלות היצרן וגורמות להפעלה ממושכת של מערכת הקירור ולירידה בטווח הנסיעה לאחר הטעינה.

למרבה הצער בשיטוטינו ברחבי ישראל עם כלי רכב חשמליים נתקלנו במעט מאוד עמדות טעינה מקורות. אז הנה בקשה לספקי שירותי הטעינה: אם כבר השקעתם מאות אלפי דולרים בהקמת עמדה, תשקיעו עוד כמה מאות שקלים בפתרונות הצללה ואולי אפילו באיזה מאוורר תעשייתי. זה טוב לכם וטוב לבעלי הרכב החשמלי.

מה יקרה לחשמליות המשומשות?

המכוניות החשמליות החלו לעלות על כבישי ישראל בכמות משמעותית רק ב-2020 וכיום סך צי הרכב החשמלי הפעיל בישראל נע סביב עשרת אלפים יחידות בלבד, כשהגיל של רובן צעיר מאוד. המשמעות היא, שמעט מאוד מכוניות חשמליות מחליפות ידיים בשוק המשומשות ובטווח הקצר חסר לצרכנים מידע סטטיסטי אמין על שמירת הערך שלהן. העמימות הזאת קריטית נוכח העובדה שאחד הרכיבים היקרים ביותר ברכב, הסוללה, הוא רכיב שמתכלה בטווח של כמה שנים.

אפילו סוחרי הרכב, חברות הליסינג, וחברות הטרייד אין הגדולות בישראל, שיש להם כלים טובים לחיזוי שמירת הערך של מגוון דגמים והשפעה לא מעטה על מחירוני המשומשות מהשנתונים האחרונים, נוטים כרגע להתייחס לסוגיית שמירת הערך של הרכב החשמלי בגישה של "נחצה את הגשר כשנגיע אליו".

בטווח הזמן המיידי יש בענף סחר הרכב גורמים שנוטים להסתייג כרגע מרכישה של חשמליות משומשות במקרה שמכוניות כאלה מגיעות אליהם, החריגה היחידה בינתיים היא טסלה, שנדמה כי היא מצליחה לשמור על ערכי גרט גבוהים, אם כי כמובן היצע המשומשות שלה נמוך כרגע ומאוד ראשוני. סביר להניח שהמצב יתייצב ככל שייפלטו לשוק יותר ויותר חשמליות משומשות ומערכי הטרייד-אין של היבואנים הרלוונטיים יקלטו אותן כדי לתמוך במכירות של חשמליות חדשות.

שאלות האחזקה בטווח הארוך

השאלה הגדולה היא מה יקרה בטווח הזמן הארוך, שנתיים-שלוש קדימה, כאשר אלפי חשמליות משומשות יתחילו לצאת לשוק היד השנייה. הדעות על כך מקוטבות. הפסימים טוענים, שגם אם שוק הרכב החשמלי בארץ יגיע לנתח של 10% ואפילו 15% מכלל המכירות בשוק בשנתיים שלוש הבאות (בסביבות 25 אלף כלי רכב בשנה), עדיין מדובר בבסיס לקוחות קטן יחסית בשוק הרכב המשומש.

יתר על כן, בשל הצפי לעלייה משמעותית בהיצע ולשיפורים טכנולוגיים מואצים ברכבי "הדור הבא" החשמליים (כמו שיפורים בטווח, ניהול צריכה מתקדם ועוד) רכבי הדור הראשון שנמכרים כיום עשויים לאבד ערך במהירות, כפי שקורה להרבה טכנולוגיות חדישות (נסו למכור ביד 2 סלולארי משומש בן שלוש).

מנגד, האופטימים טוענים, שבקצב הצמיחה הנוכחי של שוק הרכב החשמלי בעולם, רכבי הבנזין עתידים להפוך די מהר לדינוזאורים נכחדים והביקוש להם בשוק הרכב החדש ילך וידעך במהירות, ואיתו מחירם כמשומשים. המשמעות תהיה עודפי ביקוש משמעותיים לרכב חשמלי, הן בשוק הרכב החדש והן בשוק הרכב המשומש, במיוחד לאור העובדה, שכלי הרכב החשמליים החדשים ימשיכו להיות די יקרים בשנים הבאות.

גם סוגיית עלויות האחזקה לטווח ארוך היא עדיין בגדר נעלם, ולא רק בישראל. אמנם רכב חשמלי "פטור" מהרבה עלויות כמו טיפולים תקופתיים, שמנים, פילטרים, מצתים ושאר צרות. אבל מדובר בכלי רכב שמשלבים טכנולוגיות חדישות, שעוד צריכות לעמוד במבחן הזמן. יתר על כן, מדובר בכלי רכב שנסמכים הרבה יותר על מיליוני שורות קוד של תוכנה ועל מעבדי נתונים. כך שמישהו במוסך כלשהו בארץ, עדיין יצטרך להשקיע הרבה ידע ובעיקר שעות עבודה יקרות כדי לפתור בעיות ולתקן "באגים" ויחייב בהם את הלקוח.

בשורה התחתונה, לרכב חשמלי יש בישראל יתרונות שלא ניתן להתעלם מהם, כמו מיסוי נוח ופטור מעלויות שוטפות. אבל בשלב המוקדם מאוד של עקומת הלמידה, שבו אנחנו נמצאים, האלטרנטיבות הן או לקפוץ למים העמוקים או לחכות וללמוד מניסיונם של אחרים.

עוד כתבות

ראש הממשלה בנימין נתניהו בחתימת הסכם מכס עם איחוד האמירויות הערביות / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

ב־160 מיליון שקל: מאחורי הצעד החריג להקמת שגרירות האמירויות בהרצליה

הקמת מבנה שגרירות איחוד האמירויות בן 15 קומות בהרצליה פיתוח אושרה השבוע ● הקרקע, המשמשת כיום כחניון ציבורי, צפויה להירכש בעסקה שמוערכת בכ־160 מיליון שקל ● מדוע בחרה האמירויות בהרצליה ולא בירושלים, וכיצד פועלות שאר השגרירויות?

ראש האופוזיציה יאיר לפיד. רשת איקס, 28.09.25 / צילום: כדיה לוי

למה אצל יאיר לפיד הדלק היה זול יותר?

לפיד צודק: הדלק יקר יותר ממה שהיה בתקופתו, ואי־אפשר להאשים את מחירי הנפט ● אבל מה הוא לא מספר על מה שהיה בתקופתו? ● המשרוקית של גלובס 

היצוא הביטחוני של ישראל לאסיה פסיפיק בירידה / צילום: חברת אקסטנד

הסנקציה של המדינה המפתיעה: אלביט הפסידה מכרז תותחים גדול

בפיליפינים הסירו חברה ישראלית ממכרז ביטחוני, בעוד שבניו דלהי מגבירים את הרכש ● כך, אסיה־פסיפיק הפכה לאחד הגורמים העיקריים בתנודות הרכב היצוא הביטחוני הישראלי ● התקווה הגדולה המסתמנת של התעשיות הישראליות: תקציב הביטחון המתרחב של יפן

פלייטק / צילום: Shutterstock, IgorGolovniov

הריגול העסקי שעלה מיליונים: חברת הגיימינג שיצאה מישראל וצוללת עכשיו ב־30%

פלייטק מואשמת בהפצת מידע שקרי אודות אחת ממתחרותיה ● המאשימה, אבולושן תבעה דיבה את משרד עורכי הדין שהעביר את המידע לפני כשלוש שנים, ורק עתה חוייב המשרד לגלות את זהות מזמיני הדוח – פלייטק

נשיא צרפת לשעבר ניקולא סרקוזי בדרך לריצוי עונש המאסר בכלא סנטה / צילום: Reuters, Sarah Meyssonnier

נשיא מאחורי הסורגים: סרקוזי נכנס היום לכלא לזמן לא ידוע

נשיא צרפת לשעבר ניקולא סרקוזי נכנס היום לכלא בעקבות גזר דין של בית משפט מקומי, ששלח אותו לחמש שנות מאסר בפרשת שחיתות פוליטית ● בכך הוא הפך לראש המדינה לשעבר הראשון באירופה שיימצא מאחורי סורג ובריח ● מיד לאחר כניסתו לכלא הבוקר, הודיע הצוות המשפטי שלו כי הגיש ערעור

רוברט כרמלי, מנהל השקעות ראשי, ארבע עונות מקבוצת אי.בי.אי / צילום: יוליה טינקלמן

מנהל ההשקעות שבטוח: שלוש המניות האלה מעניינות במיוחד

רוברט כרמלי, מנהל השקעות ראשי בארבע עונות, ממשיך להתלהב ממניות הטכנולוגיה, למרות התמחור: "אנו רק בתחילת המהפכה הזו" ● צופה ירידת ריבית אינטנסיבית בארה"ב, ושגם בישראל המהלך יתפוס תאוצה החל מהחודש הבא ● ואיזה סקטור מקומי ממשיך להיות "סופר מעניין"?

בית הקפה ביאליק בשנותיו הראשונות / צילום: יח''צ

בית הקפה הוותיק נמכר תמורת 14 מיליון שקל. מה יוקם במקומו?

בית הקפה ביאליק בתל אביב נמכר לקבוצת Nissan Holding Group, הפועלת באירופה והיא צפויה לפתוח במקום סניף של המותג A/Café ● החברה שגייסה  10 מיליון דולר בסבב סיד לפתרון AI אוטונומי לאופטימיזציה של אתרים ● וגם: סמנכ"ל תפעול חדש לקשת טעמים ● אירועים ומינויים

נטליה הגנדורף / צילום: כפיר סיון

לאומי מינה את נטליה הגנדורף לעמוד בראש זרוע פתרונות מימון יצירתיים

הגנדורף תעסוק בפיתוח פתרונות מימון יצירתיים, המותאמים לצורכי הלקוחות ● ב-25 שנים האחרונות היא עבדה בבנק דיסקונט, ובתפקידה האחרון ניהלה את המערך העסקי, שמנהל את האשראי של הבנק לחברות גדולות

מנועי בית שמש

סמנכ"לית משאבי האנוש הפכה למיליונרית, ולא רק היא: גל המימושים במנועי בית שמש

יצרנית מנועי המטוסים מנועי בית שמש היא אחת החברות החמות בבורסה עם תשואה של כ־170% בשנה האחרונה ● בכירי החברה מנצלים את המומנטום ומכרו מניות ב־50 מיליון שקל מתחילת השנה - 17 מיליון מהן רק באוקטובר ● וגם: כמה שוות היום האופציות של העובדים

דליה קורקין / צילום: נועה זני

אחת ההנפקות הגדולות של השנה יוצאת לדרך, ואלה המרוויחים הצפויים

עמל ומעבר, חברת שירותי הסיעוד והטיפול, הגישה תשקיף לקראת צירופה לבורסה, בדרך של הצעת מכר ● עפ"י הערכות, השווי המבוקש בהנפקה הוא למעלה מ-3 מיליארד שקל - מה שמהווה הצפת ערך משמעותית בעמל ומעבר, ששוויה זינק ביותר מפי 10 תוך עשור ● קרן פימי ודליה קורקין, שמובילות את החברה, צפויות לממש חלק מהחזקותיהן

בואנוס איירס, ארגנטינה / צילום: Shutterstock, Armando Oliveira

במקום מסע של כמעט יממה: באוצר בוחנים סבסוד טיסות ישירות לארגנטינה

בצעד חריג בענף, משרד האוצר פתח במגעים עם חברות תעופה לטובת הקמת קו ישיר בין תל אביב לבואנוס איירס ● המהלך, שנבחן מטעמים כלכליים ומדיניים על רקע התחממות היחסים עם ממשל מיליי, עשוי לקצר דרמטית את משך הנסיעה ולהרחיב את הקשר העסקי בין המדינות

סוחר בקומת המסחר בבורסת ניו יורק / צילום: ap, Richard Drew

האם החגיגה בוול סטריט תימשך? שני אינדיקטורים היסטוריים מספקים תשובה

מכפיל הרווח של שילר, שחזה באופן מדויק מספר התרסקויות בוול סטריט, נמצא ברמתו השנייה הגבוהה אי־פעם, מה שמגביר את החשש מפני תיקון חד בשווקים ● גם האינדיקטור של באפט מאותת על כך ש"המשקיעים משחקים באש"

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

נתניהו מינה את גיל רייך לתפקיד ממלא-מקום ראש המל"ל

סגן הנשיא ואנס מאיים: "כמו שטראמפ אמר, אם חמאס לא ישתף פעולה - הוא יימחק" ● דיווח בניו יורק טיימס: מדינות שהביעו הסכמה לשלוח כוחות לעזה, מביעות חשש לשלוח חיילים לפי שעה ● שני לוחמי צה"ל נפצעו באורח קל כתוצאה מפיצוץ מטען בדרום הרצועה ● בצה"ל נערכים להחזרת שני חללים חטופים הלילה ● בלשכת רה"מ אישרו: ראש המודיעין המצרי חסן רשאד נפגש עם נתניהו בירושלים ● עדכונים שוטפים

יצחק תשובה, רן עוז, לוי הלוי, ג'ורג' חורש / צילום: גדעון לוין, תמי בר שי, ענבל מרמרי, תמר מצפי

שתי חברות כרטיסי האשראי מחכות למנכ"לים, והמרוץ רק הולך ומסתבך

בחירת המנכ"ל בישראכרט צפויה להתפרסם כבר בשבועות הקרובים, ויש מי שמעריכים כי המינוי יפתיע את השוק ● בכאל, דיסקונט מנסה לבחור מנהל שיוכל לעבוד עם ג'ורג' חורש וקבוצת הרכישה שלו ● ובשתי החברות מתלבטים: האם למנות איש בנקאות או קמעונאות?

פקקים באיילון / צילום: בר לביא

מבקר המדינה מזהיר: תשתיות התחבורה לא יספיקו בעתיד

בדוח השנתי בנושאי כלכלה, הצביע המבקר על הליקויים הרבים במשרד התחבורה והזהיר שההשקעות בפיתוח תשתיות לא יספיקו לנוכח גידול האוכלוסייה ● עוד עלה כי המשרד סובל ממחסור מהנדסים, מתחלופה ניהולית גבוהה ומחוסר איוש תפקידים בכירים ● ומה בנוגע להתנהלות הכלכלית?

טילי ''ספייק'' מתוצרת רפאל / צילום: דוברות רפאל

הטיל הישראלי שהפך לאחד המבוקשים בעולם ועסקת הענק שעל הפרק

יורוספייק - חברה המשותפת לרפאל, ריינמטאל ודיהל - תספק לגרמניה את אחד מטילי הנ"ט המבוקשים בעולם בעסקה בסך 2 מיליארד אירו ● הייצור של הטיל מתבצע בעיקר באירופה, ומאפשר לרפאל להתמודד עם אילוצים גיאו־פוליטיים בשווקים ביבשת ● במקביל, התעשייה האווירית חושפת מתחרה חדש: טיל ה"להט אלפא"

Mercedes-Maybach GLS / צילום: יח''צ

במחיר של לפחות 2 מיליון שקל: זה הרכב החדש של שר הכלכלה

ניר ברקת הצטייד ברכב פנאי מסוג מרצדס GLS "מייבאך", אחת המכוניות היוקרתיות והיקרות בישראל, שמחירה מתחיל בכ-2 מיליון שקל ● מדובר ברכב פאר שמיועד בדרך-כלל לאנשי עסקים עשירים במיוחד, בעל מקרר, עיסוי ומסכים אישיים ● ברקת אחראי כשר הכלכלה על יוקר המחייה בישראל שלא השתנה לטובה בתקופתו

שר התקשורת שלמה קרעי / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

שליש מהתלונות בנושא: הוט מובייל תיקנס ב-326 אלף שקל בגין חיובי יתר

במשרד התקשורת טענו כי כ-34% מכלל התלונות בנושא חיובי יתר שהגיעו אליהם בתקופה שנבדקה הופנו נגד הוט מובייל, ומדובר באחוז תלונות שגבוה משמעותית מנתח השוק של החברה ● בתוך כך, אקספון 018 נקנסה ב-65 אלף שקל בשל אי-העברת מידע מלא ובמועד למשרד ואי-שמירת תיעוד של הסכמי התקשרות עם מנויים

אלפרד אקירוב / צילום: בן יוסטר

המגעים, וההכחשה: האם קרן אמריקאית בדרך לרכוש מאקירוב נתח מכלל ביטוח?

קרן סנטרברידג', שהשקיעה בעבר בהפניקס, נפגשה לאחרונה עם אלפרד אקירוב, אך מכחישה בינתיים שיש עסקת רכישה על השולחן: "אין לנו אפילו רבע מגע עם השוק" ● האם איש העסקים שינה את עמדתו לגבי הגדלת ההחזקה בכלל? בינתיים הוא כבר מורווח ב־1.3 מיליארד שקל

דירות חדשות / צילום: Shutterstock

תחזית: מחירי הדיור ימשיכו לרדת עד המועד הזה

סוכנות הדירוג והמחקר S&P צופה שיפור בענף המגורים רק במחצית השנייה של 2026 ● עד אז לפי התחזית, מחירי הדירות יוסיפו לרדת, ההאטה במכירות תמשיך, ושיעור פשיטות הרגל בקרב יזמים עם מינוף גבוה צפוי לגדול