גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כשככה מתבטאים הח"כים, מה הפלא שמתעורר חשד

בשבוע שעבר קבע כאן עמיתי מוחמד מג'אדלה כי "כשיום כיפור בפתח, לאזרחים הערבים מגיעה סליחה מהאזרחים היהודים במדינה, ולא רק בגלל השבוע האחרון" בשל החשדות שעלו לאחר בריחת האסירים ● למרות שאסור להכליל את כל החברה הערבית, הטענה החמורה הזאת לא יכולה להישאר ללא מענה

אחמד טיבי / צילום: אורון בן חקון
אחמד טיבי / צילום: אורון בן חקון

קראתי בעיון רב ובצער רב את הטור של עמיתי העיתונאי מוחמד מג'אדלה שפרסם בסוף השבוע טור בגלובס שכותרתו "בריחת האסירים הוכיחה שוב: החברה הערבית תמיד חשודה במשהו במדינת ישראל".

בהמשך הטור כותב מג'אדלה "עם תחילת החיפושים אחר הנמלטים, החברה הערבית הוצבה בתור החשודה המיידית". לאחר מכן הוסיף מג'אדלה כי "חברי המשותפת ברגע אחד גם הם הפכו ל"תומכי מחבלים" שמתנגדים להסגרת האסירים הנמלטים ופועלים לעודד בריחה מבתי הכלא". הטור הסתיים בקביעה כי "כשיום כיפור בפתח, לאזרחים הערבים מגיעה סליחה מהאזרחים היהודים במדינה, ולא רק בגלל השבוע האחרון".

טענתו החמורה של מג'אדלה לא יכולה להישאר ללא מענה. ראשית כל, אני רוצה לומר שאסור להכליל את כל החברה הערבית ולשים את כל אזרחי ישראל הערבים באותה משבצת ובאותו תיוג. הדברים אינם נכתבים מתוך רצון לרכך אנטגוניזם, שיקולים טקטיים או כמס שפתיים, אלא כי זו האמת.

כשישראל מצד אחד, ומחבלים פלסטינים מצד שני - הח"כים של חד"ש מבהירים היטב באיזה צד הם

עכשיו לגופו של עניין. מג'אדלה תמה מדוע החברה הערבית הוצבה מיד בתור החשודה המידית במהלך החיפושים אחר הנמלטים, ואף הזעזע מכך שחברי המשותפת ברגע אחד גם הם הפכו לתומכי מחבלים שמתנגדים להסגרת האסירים הנמלטים.

אולי מג'אדלה לא עבר על חשבון הטוויטר הרשמי של מפלגת חד"ש מן הרשימה המשותפת. אז בואו נראה מה נכתב שם. לאחר בריחת ששת האסירים הודיעה מפלגת חד"ש כי "המתקפות האכזריות באות כנקמה למכה שספגה היהירות של הכיבוש - של שב"ס, שב"כ ומערכת הביטחון, לאחר ששישה אסירים הצליחו לברוח מכלא שטה. צו השעה הוא הפסקת המתקפות לאלתר, ושחרור האסירים שנכלאו בגין התנגדות לכיבוש".

מחבלים עם דם על הידיים מוגדרים על ידי חד"ש פעם אחר פעם כאסירים פוליטיים שיש לשחררם לאלתר. כאשר מדינת ישראל ניצבת מצד אחד, ומחבלים פלסטינים ניצבים מצד שני - חברי הכנסת של חד"ש מבהירים היטב באיזה צד הם - בצד של הרוצחים. לא מדובר בציוץ בודד, מי שיעבור על חשבון הטוויטר של חד"ש, ימצא עוד כהנה וכהנה התבטאויות מקפיאות דם.

כאשר ההתייחסות למחבלים הללו היא כאל אסירים פוליטיים שיש לשחררם. מפלגה בכנסת ישראל כותבת בחשבון הטוויטר הרשמי שלה כי "יש סיבות רבות להזדהות הרווחת בקרב העם הפלסטיני עם אסיריו הפוליטיים. סיבה אחת יסודית: כל העם הפלסטיני בשטחים הכבושים חי בכלא, נרדף ומעונה. במובן זה, האסירים הם מיקרוקוסמוס של העם הכבוש כולו". לאחרונה מפלגת חד"ש כתבה בחשבון הטוויטר שלה "נמשכות הפגנות סולידריות עם האסירים ברחבי הגדה; מק"י וחד"ש: לשחרר את הכלואים בגין מאבקם בכיבוש". חד"ש גם צייצה מחדש את ההודעה לפיה "לא רק בירושלים עזה והגדה. גם החברה הערבית בתוך ישראל תפגין בשלוש נקודות מחר... למען האסירים הביטחוניים והעצורים ממאי".

על העצורים ממאי עוד נדבר בהמשך, אבל בואו נחזור לאמירות של מג'אדלה לפיהן "עם תחילת החיפושים אחר הנמלטים, החברה הערבית הוצבה בתור החשודה המיידית", וכן את התמרמרותו על כי "חברי המשותפת ברגע אחד גם הם הפכו ל"תומכי מחבלים" שמתנגדים להסגרת האסירים הנמלטים ופועלים לעודד בריחה מבתי הכלא". מצד אחד מזדהים עם המחבלים ("האסירים הפוליטיים") וקוראים לשחרורם לאלתר, מצד שני מתלוננים על כך שחושדים בהם מיידית ושמתייחסים אליהם כאל תומכי מחבלים.

 נציגי בל"ד, חד"ש, תע"ל וגם רע"מ לא בחרו את עצמם לכנסת

כאן התייחסתי רק לחד"ש, המפלגה הערבית שנוטה להיות המתונה מבין המפלגות הערביות. אני לא מדבר על מפלגת בל"ד שמן המסד ועד הטפחות מזדהה אחת לאחת עם ארגוני הטרור. אני לא מדבר על ח"כ אחמד טיבי, יועצו הקרוב של רב-המרצחים יאסר ערפאת. אותו אחמד טיבי שאמר בראיון כי "חמאס הוא לא ארגון טרור. זה חלק מהנהגת העם הפלסטיני. זה פלג לגיטימי שרבים בעם הפלסטיני בוחרים בו בקלפיות". העלייה לרגל של חברי הכנסת מהרשימה המשותפת למשפחות מחבלים ולמחבלים משוחררים היא בגדר סוד ידוע.

אחמד טיבי טען בראיון אחר כי תשלום משכורות למחבלים ולמשפחות השאהידים היא כמו "ביטוח לאומי". אוסאמה סעדי, חברו למפלגה של אחמד טיבי, אמר בעבר כי "אנחנו אומרים בסך הכל שיש כיבוש ושזכותו של העם הפלסטיני להתנגד לו. אני לא קובע להם איך להתנגד, אם כי אני ממליץ שיתנגדו בדרך עממית".

ישי פרידמן, עורך עיתון "שביעי" שעוקב תדיר אחרי ההתבטאויות הביא דוגמאות לרוב, חדשות גם ישנות, אשר מבססות את התמיכה של נציגי ציבור ערביים במחבלים ובארגוני הטרור. הכל על השולחן, בלי ניסיונות מתוחכמים במיוחד מצידם להסתיר את תמיכתם.

בפעם האחרונה שבדקתי, נציגי בל"ד, חד"ש, תע"ל וגם רע"מ לא בחרו את עצמם לכנסת. הציבור הוא זה שבחר בהם לכנסת, ולכן יש להעריך כי כאשר הם מתבטאים - הם מבטאים את הלך הרוח של הציבור שבחר בהם. כאשר אלה הם הנציגים של הציבור הערבי בישראל, האם כה מופרך לחשוד כאמור בסיוע לאותם אסירים פוליטיים?

בחודש מאי מדינת ישראל עברה אירוע מכונן ומטלטל. ברחבי הארץ, החל מעכו בצפון ועד רתמים בדרום, המוני אזרחים ערבים ביצעו עבירות חמורות על רקע מבצע "שומר החומות", חלק מהקורבנות שילם על כך בחייו ואילו אחרים ניצלו בנס "והסתפקו" בפציעות חמורות בגוף ובנפש וכמובן גם בכיסם. בהליך זריז, הוגשו עשרות כתבי אישום נגד מספר תלת ספרתי של פורעי חוק ששולהבו על ידי נציגי הרשימה הערבית המשותפת ואנשי ציבור ערבים ובעידוד הדוק של החמאס. רבים מהעבריינים לא נתפסו, לא נעצרו ולא זוהו עד היום. השר לביטחון פנים הודה כי השב"כ ומשטרת ישראל הופתעו מעוצמת האנרכיה והמתקפות הלאומניות.

מול מעשים כה חמורים ובגידה בסולידריות האזרחית הכי בסיסית, הייתי מצפה מחברי הכנסת הערבים ונציגי הציבור הערבים להתנצל על מה שהתחולל בשנה החולפת. אם הם לא רוצים להתנצל - לכל הפחות שישתקו, ולא ידרשו מהקורבן שיבקש מהם סליחה. במקום זאת, הם פועלים במרץ על מנת לשחרר את העצורים שחוללו את המהומות.

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא מתרסקת ב-10% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, היכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין - ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה