גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הפד משתהה עם ההחלטה: צמצום רכישות האג"ח - "בקרוב"

הפד סיפק מועד גמיש לגבי מועד צמצום תוכנית הרכישות אג"ח ● חברי ועדת השוק הפתוח של הפד חלוקים בנוגע להעלאת ריבית ב-2022 ● למרות ההודעה ה"ניצית", המדדים עלו אחרי שהפד לא הביע מחויבות לסגת מהמדיניות המרחיבה

הבורסה בניו יורק - וול סטריט / צילום: תמר מצפי
הבורסה בניו יורק - וול סטריט / צילום: תמר מצפי

(עדכון)

בתום ישיבה בת יומיים חברי ועדת השוק הפתוח של הפד הותירו, כצפוי, את גובה הריבית בארה"ב ללא שינוי, כאשר לגבי ההמשך הדעות חלוקות באם להעלות את הריבית ב-2022.

הפד לא הודיע על סיום תוכנית רכישות אך בכל זאת סיפק טווח זמן גמיש - "בקרוב", וזאת תחת ההנחה שההתאוששות הכלכלית תימשך. בשלב השאלות שלאחר ההודעה אמר יו"ר הפד, ג'רום פאואל, כי כבר בישיבה הבאה של חברי ועדת השוק הפתוח ייתכן ותתקבל החלטה על צמצום הרכישות. לדבריו, יהיה ראוי שה-Tapering יסתיים באופן הדרגתי באמצע השנה הבאה. בכל מקרה, פאוול אמר שהמהלך לא מהווה איתות לקראת העלאת ריבית.

עם זאת, תרשים הנקודות (Dot Plot) בקרב 18 חברי הוועדה הצביע על חילוקי דעות באופן שווה בין אם יהיה זה ראוי להתחיל להעלות את הריבית כבר בשנה הבאה. לאחר ההודעה, חוזי קרנות הפד מתמחרים סבירות של 80% להעלאת ריבית ראשונה עד תום השנה הבא.

למרות ההודעה ה'ניצית' המדדים עלו אחרי שהפד לא הביע מחויבות לסגת מהמדיניות המרחיבה. מדדי המניות בשוק נהנו מדחיית התחלת צמצום המדיניות האולטרה מרחיבה, וזאת תחת ההנחה שמה שהיה הוא שיהיה. לפחות עד ההודעה הבאה של הפד.

14:41

קשה לראות איך הבנק המרכזי האמריקאי ינחית עוד מכה על השווקים שהאדימו בשבוע האחרון, ויודיע על צמצום (Tapering) תוכנית רכישות האג"ח החודשיות. בתום ישיבה בת יומיים של חברי ועדת השוק הפתוח, הפד עשוי לספק הערב (ד') תשובה לשאלה האם הגיע הזמן להוריד את הרגל מהגז. צעד זה מהווה נסיגה מהמדיניות האולטרה-מרחיבה שנקט הבנק על מנת להתמודד עם משבר הקורונה, כשברקע החשש מאינפלציה דוחק בפד לסיים את התמיכה בשווקים באופן מהיר.

ובכל אופן, לפי מרבית הערכות, הפד עשוי להכריז היום באופן רשמי על מועד תחילת צמצום רכישות האג"ח. הרקע מאחורי קיצוץ הרכישות מיוחס להנחה שהכלכלה כבר לא זקוקה לתמיכה בהיקף כמו זו בהנחה שהתאוששות הכלכלה נעשית באופן עצמאי. שוק העבודה השתפר בקצב מהיר בקיץ והאינפלציה הגיעה לשיא של 13 שנים, מה שמעלה את האפשרות שיש עודף של תמיכה במערכת הפיננסית. פרוטוקול הפד מהישיבה באוגוסט חשף כי רוב מקבלי ההחלטות בבנק המרכזי האמריקאי כבר הצביעו בעד צמצום תוכנית רכישות האג"ח עד סוף השנה, בהנחה שהנתונים מהכלכלה ימשיכו להצביע על התאוששות הפעילות הכלכלית. מה קרה מאז?

ההשפעה האפשרית של נגיף הדלתא על הצמיחה, הסימנים להאטה בקצב הצמיחה ודוח התעסוקה האחרון, שהיה נמוך משמעותית מהציפיות, מעלים את האפשרות שצמצום המדיניות איננו נחוץ כרגע, במיוחד שהפד נותן את הדגש לנתוני התעסוקה יותר מאשר לנתוני האינפלציה שלדעתו הינה זמנית בלבד.

"נתוני האינפלציה בחודשיים האחרונים היוו בהחלט חדשות טובות מבחינת הפד, והפחיתו את הלחץ מפני תרחיש שבו סביבת האינפלציה תדחוק בפד לבצע נסיגה מהירה של תוכנית הרכישות", מסביר רפי גוזלן, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות אי.בי.איי. "כמו כן, נתוני המכירות הקמעונאיות שהפתיעו כלפי מעלה, הפיגו במידת מה את החשש מפני השפעות ממתנות משמעותיות יותר של העלייה בתחלואה על הפעילות". גוזלן מעריך כי התפתחות זו לצד מצב בתחלואה בארה"ב ודו"ח התעסוקה החלש מהצפוי לחודש אוגוסט, לא יאפשרו לפד לאותת על צמצום הרכישות בהחלטה הערב אלא בזו שבתחילת נובמבר.

הפד רוכש כיום נכסים בשווי 120 מיליארד דולר מדי חודש - 80 מיליארד דולר בניירות ערך באוצר ו-40 מיליארד דולר בניירות ערך בגיבוי משכנתאות. נזכיר כי באירופה הבנק המרכזי (ECB) בהחלטת הריבית האחרונה הודיע על הפחתת קצב הרכישות במסגרת התוכנית שהושקה בעקבות המשבר (PEPP) בהיקף של 1.85 טריליון אירו. תוכנית הרכישות "הרגילה" (APP) שמלווה את ה-ECB מאז סוף 2014, ממשיכה בשלה, בקצב רכישות של 20 מיליארד אירו לחודש. מה עשוי להיות היקף הצמצום של הפד? "בהנחה ואכן הפד מכוון לסיים את מהלך צמצום הרכישות סביב אמצע 2022, נגזר קצב צמצום חודשי של 15-20 מיליארד דולר", אמר גוזלן.

אפשר לומר שהבנקים המרכזיים הכינו בזהירות את המשקיעים למצב של צמצום המדיניות, כך שהפוקוס עובר לסיפור של הריבית הנמוכה. עולה השאלה איך הפד יתייחס לריבית שאותה הבטיח להשאיר ברמה נמוכה למשך זמן מה. לדברי אמיר כהנוביץ', הכלכלן הראשי של אקסלנס, "האתגר מבחינת היו"ר פאוול יהיה לנתק את הקשר בין צמצום רכישות האג"ח לבין עיתוי העלאת הריבית, אותה הבטיח לא פעם להותיר נמוכה למשך זמן ממושך. אך יתכן שמי שיסנדל אותו היום יהיו דווקא חבריו בפד, אם רובם יתחילו לצפות בסקר התחזיות הרבעוני (ה- Dot's) העלאת ריבית כבר ב-2022. אזכיר שבסקר הקודם, ביוני, 7 מבין 15 החברים כבר חזו העלאה ב-2022, כך שמספיק שרק אחד שינה את דעתו כדי להטות את הכף ל-2022. איך פאוול יצא מסינדול כזה".

עוד כתבות

אנדראה אורקל, מנכל בנק יוניקרדיט האיטלקי / צילום: Reuters, Massimo Di Vita

במשך שנים משקיעים נכוו ממניות הבנקים האירופיים. עכשיו הן ממש לוהטות

לאחר שנים של שפל, הבנקים באירופה מתחילים להציג ביצועים משופרים, הודות לניקוי מאזנים וצמצום עלויות, לצד רווח מוגדל ממתן הלוואות ● מניות הענף דוגמת UniCredit מזנקות גם בציפייה לחלוקות דיבידנדים בעד כ-130 מיליארד דולר, ועוקפות את מקבילותיהן מארה"ב

מכון בית יעקב. המסלול בפיקוח צמוד של המל''ג / צילום: באדיבות מכון בית יעקב

הסיפור המלא מאחורי ההצלחה הפנומנלית של תלמידות בית יעקב במבחני רואי החשבון

הסטודנטיות של סמינר בית יעקב מככבות שוב בראש טבלת הנבחנים בבחינות רואי החשבון, ולכן החלטנו לקדם מחדש את הכתבה שמתארת את דרכן להצלחה ● איגוד הסמינרים החרדי "בית יעקב" קיבל אישור להכשיר בעצמו רואות חשבון, מה שעד כה התאפשר רק באקדמיה ● הבוגרות הטריות צלחו את המבחנים באחוזים מטורפים והותירו את המוסדות האקדמיים מאחור ● בדרך עוררו שאלות על אופן שילוב החברה החרדית בשוק העבודה, אך גם על עתיד המקצוע

משה מזרחי, מנכ''ל אינמוד וממייסדיה, עם מכשיר החברה / צילום: איל יצהר

"לפעמים אני תוהה אם היה נכון להנפיק": מדוע וול סטריט מענישה את כוכבת האסתטיקה מישראל

אינמוד מיקנעם ידעה לספק במשך שנים צמיחה מהירה בהכנסות ורווחיות פנומנלית, אך לאחרונה חתכה את התחזיות נוכח הריבית הגבוהה בארה"ב ועיכובים בייצור, ומחיר המניה נחתך בחצי ● המייסד משה מזרחי, שלאחרונה הוזז מתפקיד היו"ר, אומר כי "מי שאומר שהמלחמה לא משפיעה על עסקיו בחו"ל, משקר בעיקר לעצמו. הרופאים מקבלים מיילים 'החרימו את החברות הישראליות'"

מה גבולות חופש הביטוי של עובדים ברשתות? / אילוסטרציה: גלובס

בית הדין משרטט את הגבול: מתי מותר לפטר עובד בגלל פרסומים ברשת חברתית

בית הדין האזורי לעבודה דחה את תביעתו של עובד שפוטר סמוך ל־7 באוקטובר, לאחר שפרסם פסוקים מהקוראן אשר התפרשו כקריאות הסתה לטרור ● מומחים עומדים על השלכות פסק הדין החריג על חופש הביטוי, ומסבירים מדוע עניינו של מורה שפוטר בנסיבות דומות נגמר אחרת

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה ירוקה בת"א; מדד הבנקים זינק בכ-3%, הדולר צלל מתחת ל-3.7 שקלים

מדד ת"א 35 עלה בכ-1.4% ● ירידה ביתרות מטבע החוץ של ישראל ● אילו הן המניות שמעניינות את המשקיעים? ● אודיוקודס לא עמדה בציפיות האנליסטים ● דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים פורש מתפקידו ● IBI: "חלון ההזדמנות להורדת ריבית בישראל הולך ונסגר" ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר"

מל''ט מסוג הרמס 900 / צילום: אלביט מערכות

בזמן המלחמה: שת"פ מפתיע בין אלביט ללופטהנזה

במסגרת העסקה יסופקו שמונה מל"טים מדגם הרמס 900 של אלביט לצי הגרמני ● בחברה הגרמנית מעריכים כי הפרויקט המשותף יושק בסלון האווירי בברלין ביוני

מפגינים פרו-פלסטינים באוניברסיטת ''סיינס פו'' בצרפת מסמנים מתוך בניין של המוסד עליו השתלטו / צילום: ap, Jeffrey Schaeffer

העימותים עם מתנגדי ישראל בקמפוסים התפשטו לאירופה

בצרפת, בבריטניה, בברלין, בקופנהגן, באמסטרדם ועוד - מפגינים אנטי-ישראלים ופרו-פלסטינים מתעמתים עם המשטרה, עורכים תהלוכות ומקימים מאהלים מבוצרים ● מנכ"לית ICE, ארגון הקהילות הישראליות באירופה: "האוניברסיטאות לא יכולות להמשיך ולשבת על הגדר, ומדינת ישראל חייבת לפעול כבר היום ובאופן ממושך בקמפוסים"

אסף רפפורט, מנכ''ל ומייסד שותף Wiz / צילום: עומר הכהן

וויז מציגה את הגיוס הגדול של חברה ישראלית אי פעם

חברת הסייבר בניהולו של אסף רפפורט מציגה קצב צמיחה מסחרר ושורת צעדים שאפתניים ● ארבע שנים בלבד אחרי הקמתה, הכריזה וויז על גיוס של מיליארד דולר ● בין המשקיעים: הקרן האמריקאית הגדולה אנדריסן הורוביץ ● בשוק תוהים: עד לאן היא יכולה לצמוח?

עשן מתקיפות חיל האויר מיתמר מאזור רפיח / צילום: ap, Ismael Abu Dayyah

כלב רובוטי ורחפנים: איך תיראה הפעולה שתחסום את "צינור החמצן של חמאס"?

התמרון בעיר הדרומית ביותר ברצועה יאפשר לצה"ל לסגור את מנהרות ההברחה שמתחזקות את חמאס כלכלית ולוגיסטית ● הסכנה טמונה בהימצאות אפשרית של החטופים, ובפגיעה באוכלוסייה האזרחית

הדרכת לוחמי אש של Civil Squads of Israel בזיקים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

החברים שמסייעים לכיתות הכוננות: מציוד ועד הדרכות כיבוי אש

ניר אלון חיפש דרכים לשיקום עצמי אחרי תשע שעות עם משפחתו בממ"ד בסופה, דניאל בוכן הוא הייטקיסט שעשה עלייה מאוסטרליה ורצה להתנדב ● יחד הם הקימו את Civil Squads of Israel ● ישראל מתגייסת

ליאור וקס, מנכ''ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות / צילום: יח''צ

"יעמדו בתור לקנות את הטילים שלנו": מנהל ההשקעות שמסמן את התחום המבטיח

ליאור וקס מאינפיניטי מעריך שהתנודתיות בשווקים תימשך, וכדי להתמודד איתה יש לשים דגש בתיק על "פיזור גיאוגרפי וסקטוריאלי, עם אקטיביות" ● הוא נלהב ממהפכת ה-AI, מעריך שמניית אנבידיה עדיין מעניינת וטוען כי "המחירים בת"א אטרקטיביים, אבל הסיפור בעייתי"

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יוסי גם זו לטובה, אורן דאי, אייל טואג, ראובן קפוצ'נסקי

אלו החברות שהכי מעניינות משקיעים בת"א

את בנק לאומי, חנן מור ואל על המשקיעים חיפשו הכי הרבה במאיה, כך עולה מנתוני הפעילות באתר הבורסה ● כ-20% מהחברות הנסחרות בת"א המתינו עם פרסום הדוחות השנתיים עד לרגע האחרון, ושיעור נמוך יותר תרגמו את הדיווחים לאנגלית ● וגם: מי החברה שאחריה עוקבים הכי הרבה משקיעים באופן קבוע

שיפוצים בבניין / צילום: כדיה לוי

בניין הוכרז כמסוכן, אך דייר סירב לשלם על שיפוץ. מה קבע ביהמ"ש?

המפקח על רישום המקרקעין דחה תביעה של בעל דירה שסירב לשלם את חלקו בשיפוץ של בית משותף בבת ים

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

פעילות כוחות צה''ל בשטח רצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

260 מיליון דולר: כל הפרטים על עסקת הנשק שארה״ב מעכבת לישראל

ממשל ביידן מעכב את אספקת התחמושת לתקיפה ישירה משום שהוא לוחץ על בעלת בריתו ישראל לא להיכנס לרפיח

גיא הדס / צילום: רמי זרנגר

אחרי 16 שנה: סמנכ"ל התקשורת, קשרי ממשל ואחריות תאגידית בבזק, גיא הדס, פורש

עפ"י הודעת בזק, הדס יישאר בתפקידו ככל שיידרש להעברה מסודרת של התפקיד ● עדיין לא ברור מי יהיה מחליפו של הדס, או לאן פניו מיועדות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

דירוג האשראי של ישראל עומד שוב למבחן ובינתיים עלויות הגיוס מטפסות

אחרי שהורידה בהפתעה את הדירוג של ישראל בחודש מרץ, צפויה S&P לפרסם סקירה נוספת ביום שישי ● באוצר מתוחים, אבל מעריכים שלא חלה הרעה במצב הביטחוני שמצדיקה הפחתה נוספת ● החשב הכללי מעדיף לפי שעה להתמקד בגיוס חוב מהמוסדיים הישראלים

חדרה. אין מספיק אוטובוסים / צילום: Shutterstock, Mapic Aerials

בגלל מאבק על כביש בחדרה: במשרד התחבורה מאיימים לבטל נת"צים בכל הארץ

בעקבות סכסוך בין משרד התחבורה למשרד האוצר, מנכ"ל משרד התחבורה מאיים לבטל נת"צים ברחבי הארץ ● הסיבה: משרד האוצר לא אישר חתימה על הסכם עם עיריית חדרה לחידוש רחובות והקמת נתיבי העדפה

שופטת בית המשפט העליון יעל וילנר. קיבלה את ערעור חברת הביטוח / צילום: שלומי יוסף (עיבוד תמונה)

פסק דין תקדימי של העליון מצמצם את הגדרת הידועים בציבור

העליון דן בשאלה מתי זוג יחשב לידוע בציבור לצורך זכאות לתשלום פיצוי בעקבות מוות בתאונה ● השופטים: הכוונה להינשא לא מהווה אינדיקציה לרצון הזוג להחיל זכויות לפני הנישואים

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

יגאל דמרי מתכנן להקפיץ את שכרם של אשתו ובנו במיליוני שקלים לשנה

חברת הבנייה שבשליטת דמרי מבקשת לאשר מדיניות תגמול חדשה ממנה ייהנו גם חלק מבני משפחתו, שתאפשר להם לקבל תגמול הוני בהיקף של עד 1.5 מיליון שקל בשנה כל אחד