גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

היזם שעף קרוב מדי לשמש, והפך לאיום על הממשל הסיני

היזם צ'נג ווי הצליח להפוך את האפליקציות ההסעות שהקים דידי לשולטת בשוק הסיני ואף לדחוק את אובר מחוץ למדינה ● עם זאת, הוא לקח הימור לא נכון ונקלע עם הרגולטורים הסינים לעימות חזיתי, ממנו החברה עשויה להתקשות להתאושש

מייסד דידי, צ'נג ווי / צילום: Reuters, Oriental Image
מייסד דידי, צ'נג ווי / צילום: Reuters, Oriental Image

שינוי מדיניות של המפלגה הקומוניסטית של סין, שחוששת מעליית כוחן של חברות הטכנולוגיה הפרטיות, הביאה לעימות מול ענקית ההסעות "דידי" (Didi) - ולקריסה כמעט סופית שלה.

דידי היא למעשה "אובר" הסינית - היא מספקת פלטפורמה שמקשרת בין מי שמחפש נהג לבין נהגים שמחפשים נוסעים. בסין, דידי הפכה לחברת ענק ששלטה בשלב מסוים ב-90% מהשוק, נישלה ממנו את אובר והתעצמה עד כדי כך שהמפלגה הקומוניסטית שמה עליה עין, ומשם כבר התחילה ההתרסקות.

מי שפיתח את אפליקציית ההסעות הזאת הוא צ'נג ווי, בן ה-38, היזם הצעיר ביותר שעומד היום בראש אחת ממעצמות הטכנולוגיה הגדולות בסין. בתשע השנים האחרונות, מאז שהשיק את דידי, הוא הצליח לבלום כל מתחרה שצץ מולו בשוק, ורק ברבעון הראשון של השנה האחרונה הצטרפו אל האפליקציה 160 מיליון משתמשים פעילים בסין בלבד - כמעט פי 2 מכל המשתמשים של אובר ברחבי העולם.

נהג בבייג'ינג' משתמש באפליקציית הנסיעות של דידי / צילום: Reuters, Tingshu Wang

שלטה ב-90% מהשוק הסיני

לפני שצ'נג ברא את דידי בשנת 2012, הוא היה מנהל מכירות בעליבאבא, ענקית הסחר הדיגיטלי. הוא התחיל שם כאיש מכירות מהשורה, בשכר של 200 דולר בחודש, עד שהפך למנהל האזורי הצעיר ביותר של החברה. צ'נג סיפר שדידי נולדה מתוך חוויה מדכאת באחת מנסיעות העסקים השגרתיות שלו, כשעמד בסערה, מחפש מונית במשך שעות ארוכות. הסבל שחווה גרם לו לחשוב איך אפשר לתקן את המצב הזה.

וככה נבראה דידי - צ'נג השקיע כ-15 אלף דולר מכספו, ונעזר בעוד השקעה של 110 אלף דולר ממשקיע פרטי. נתח החברה של אותו משקיע, היה שווה מיליארד דולר כשדידי הונפקה בבורסת ניו יורק ביוני 2021.

דידי צמחה למספרים המדהימים האלה בזכות פעילות מדויקת בשטח האפור של הרגולציה הסינית: ענף המוניות בסין נמצא בפיקוח ריכוזי לגמרי, ללא קשר לכוחות השוק עצמם. מוניות זמינות היו תמיד במחסור, משום שבעלי המוניות פעלו כל הזמן להגביל את כמות הרישיונות המאושרים על ידי השלטון המרכזי, בכדי לצמצם את התחרות בענף. דידי חיברה בין הנוסעים לבין בעלי מכוניות שביקשו להסיע אותם, שלא נדרשו לרישיונות יקרים באישור רגולטורי, כמו בעלי המוניות המסורתיות.

אבל הפריצה הגדולה של דידי הגיעה במחצית 2016, כשהממשלה עיצבה מחדש את חוקי ההסעה העירוניים בסין, והתירה הזמנת שירותי נסיעות דרך הרשת. אז כבר לא נדרשה יותר פעילות מתחכמת בשטח האפור, ואז גם דידי רכשה מיד את "אובר-סין", והפכה למפלצת של ממש. בתוך שנתיים היא שלטה כבר ב-90% משוק ההסעות בסין, והתרחבה גם לאוסטרליה, לברזיל ולמקסיקו.

הממשל הסיני התנגד להנפקה בניו יורק

הדהירה של צ'נג על המפלצת שהוא ברא עשויה להיתקל במהמורה קשה. זאת לאחר שהממשל הסיני מנסה לרסן את ההתפרצות של יזמות טכנולוגית פרטית שפורחת במדינה בשל החשש מפני עודף הכוח שנצבר אצלן. דידי הפכה לאחד היעדים המרכזיים של הרגולטורים הסינים, אך צ'נג החליט לאתגר את השלטון, שקרא לקבוצות הטכנולוגיה הגדולות ליישר קו עם סדרי העדיפויות של הממשלה.

ביוני האחרון,  צ'נג הנפיק ביוני האחרון את דידי למסחר בניו יורק וגייס 4.4 מיליארד דולר. זאת למרות שהיו עדויות לכך שהשלטון הסיני לא מרוצה מההחלטה. ב"בלומברג" פורסם כי הרוגולטורים הסינים היו מודאגים מאבטחת המידע בחברה וביקשו שדידי תדחה את ההנפקה. 

צ'נג ובכירים נוספים בחברה ניסו לשמור על פרופיל נמוך בעת ההנפקה, שהתקיימה בערב חגיגות 100 השנים לקיומה של המפלגה הקומוניסטית. צ'נג לא צלצל בפעמון המסחר ואפילו לא שידר את תחילת המסחר בניו יורק בחשבונות החברה ברשתות החברתיות.

אך ההנפקה לא חמקה מעיני המפלגה, וכמה ימים אחריה הגיעה התגובה הממשלתית. היה ברור שהיא תגיע, רק כדי להוכיח ששום קבוצה סינית לא יכולה לאתגר בגלוי את המפלגה הקומוניסטית. משרד הסייבר בסין החליט לחסום את דידי מכל מחנויות האפליקציה בסין, ובכך למנוע ממנה לצבור מינויים חדשים. משרד הסייבר האשים אז את דידי באיסוף ובטיפול לא חוקי בנתוני המשתמשים שלה, במיקומים שלהם עצמם, כמו גם במסלולים שמציגים מידע רגיש על מערכת התחבורה הסינית.

החסימה פגעה באופן מיידי בהערכות הצמיחה העתידיות של החברה, רק משום שהיא פינתה דרך למתחרים חדשים, שדוכאו עד עכשיו על ידי המדיניות האגרסיבית של צ'נג, לצבור משתמשים חדשים. דידי אמנם מתעקשת שגם עכשיו הפעילות השגרתית שלה נמשכת, אך מאות אפליקציות דומות שמתחרות בה צצו בחנויות הדיגיטליות ומפתות את הלקוחות החדשים בהנחות גדולות. "מיטואן", למשל, היריבה הוותיקה ביותר של דידי, העלתה מחדש את האפליקציה שלה לרשת, הציעה קופונים להנחה למשתמשים חדשים, ופטרה נהגים חדשים מעמלות במשך שבוע.

והתוצאה כבר נראית היטב על המניה: מהרגע שהרגולטורים מבייג'ינג פתחו בחקירה נגד דידי, צנחה המניה ביותר מ-40%, ומחקה 34 מיליארד דולר משווי השוק שלה.

עוד כתבות

מנכ''ל הבורסה איתי בן זאב בוועידת ישראל לעסקים / צילום: שלומי יוסף

האם לשוק יש עוד לאן לעלות? התשובה של מנכ"ל הבורסה בת"א

למרות השיאים והתשואות החזקות בבורסה המקומית, איתי בן זאב, סבור שהיא רחוקה מלבטא את הפוטנציאל העתידי, ובטוח שמפולת במדדים לא על הפרק ● כך אמר בוועידת ישראל לעסקים של גלובס: "ירידות חדות מגיעות בדרך כלל בתקופה של בועה וזה לא המצב כרגע"

ג'יליאן מייקלס / צילום: Don FLood

הכוכבת האמריקאית שסבורה: "השנאה כלפי ישראל היא קופת מזומנים של משפיענים"

התמודדות עם עודף משקל בילדות הפכה את ג'יליאן מייקלס לאימפריית כושר ובריאות משגשגת - עם תפקידי מפתח בפריים־טיים, אפליקציה עתירת משתמשים, סדרת רבי־מכר והון שמוערך ב־20 מיליון דולר ● בשנים האחרונות היא אחת הדמויות הבולטות במאבק באנטישמיות בארה"ב, ולאחרונה עוררה סערה כשעזבה את תוכנית האירוח שלה בעיצומו של ויכוח בנושא ● ראיון מיוחד

עו''ד ג'ייסון גרינבלט / צילום: תמר מצפי

האם הפסקת האש תחזיק מעמד ומה הסיכוי לנורמליזציה עם סעודיה? יועצו של טראמפ לשעבר מדבר

ג’ייסון גרינבלט, לשעבר שליחו של הנשיא דונלד טראמפ למזרח התיכון ומאדריכלי הסכמי אברהם, הגיע כאורח מיוחד לערב הפתיחה של ועידת ישראל לעסקים ● הוא מסביר כיצד 7 באוקטובר שינה את האזור, מה ישראל תיאלץ לעשות מול חמאס ועד כמה ריאלי חידוש המגעים עם סעודיה

בנק הפועלים / צילום: אביב גוטליב

הקרב על הצעירים: הפועלים יממן את המסחר בניירות ערך לגילאי 35 ומטה

בנק הפועלים משיק חבילת הטבות לצעירים ולסטודנטים, והוא יממן להם החזר מלא של עמלות המסחר בניירות ערך בארץ ובחו"ל ● כמו כן, לקוחות אלו שיצטרפו לבנק הפועלים, ייהנו מהחזר מלא של עמלות מסוף נובמבר 2025 עד לסוף חודש יוני 2026

חנן שטיינהרט בוועידת ישראל לעסקים / צילום: ש

חנן שטיינהרט: "שוק האג"ח האמריקאי הוא סכנת נפשות, הבינה המלאכותית לא תציל אותנו בזמן"

בוועידת ישראל לעסקים של גלובס, אמר חנן שטיינהרט כי החוב האמריקאי גדל בשני טריליון דולר בחודשים האחרונים, וכי הריבית על החוב גבוהה משמעותית מקצב הצמיחה הכלכלית ● "הריבית על כל החוב האמריקאי היא פי שלוש וחצי מהגידול בתל"ג בשנה", ציין בדבריו

צילום: Shutterstock, Pixels Hunter

המניות שייפלו היום בתל אביב, ובכיר הפד שהקפיץ את וול סטריט

יום המסחר בתל אביב ייפתח בירידות שערים, על רקע הסנטימנט השלילי בוול סטריט והמתיחות הביטחונית בצפון ובדרום ● בעיצומם של ימים תנודתיים במיוחד בוול סטריט, דברים שנשא נשיא הפד בניו יורק הזניקו את ההסתברות להורדת ריבית בארה"ב בשיעור של עשרות אחוזים ● ביום שני הקרוב, בנק ישראל צפוי לבצע הפחתת ריבית ● וגם: המיליארדר הפרו־ישראלי ששוקל ללכת להנפקה בוול סטריט

איציק חנגל (מימין) ויעקב ביטון. ''זה נראה נוצץ מבחוץ'' / צילום: ענבל מרמרי

המסעדן והמשקיע שעומדים מאחורי כמה מהמסעדות הטובות בישראל: "אין תשואה כזאת בשום מקום אחר"

ליעקב ביטון יש 30 שנות ניסיון ו-14 מסעדות, אבל הוא מעדיף להישאר משקיע שקט ● המסעדן המוערך איציק חנגל חבר אליו לשלושה מקומות משותפים ● בראיון משותף הם מדברים על אתגרי הענף ("יש התקפי חרדה מטורפים"), קשיי גיוס העובדים ("בכשרות אין מחסור בכוח אדם") ועל המשקיע הפסיבי בעל החברה הבורסאית: "משקיע לא יקבל תשואה כזאת בשום מקום אחר"

ועידת ישראל לעסקים ה-32

ועידת ישראל ה-32 יוצאת לדרך בהשתתפות צמרת המשק

ועידת ישראל לעסקים של גלובס היא הוועידה הוותיקה והחשובה בישראל. במסגרתה מתקיימים מושבים בתחומים: השקעות, תשתיות, הייטק וחדשנות, בריאות ועוד ● בין המשתתפים: ג׳ייסון גרינבלט, שליח הבית הלבן למזרח התיכון לשעבר, יו"ר צ'ק פוינט, מנכ"ל שיבא, מנכ"לי הפועלים, הפניקס, בזק, תנובה, אלקטרה צריכה, תורפז תעשיות, מנכ"ל הבורסה ורבים נוספים ● עוד בין המשתתפים: השחקן והאקטיביסט הפרו-ישראלי מייקל רפפורט והאלוף במיל' ניצן אלון, ראש מפקדת השבויים והנעדרים לשעבר, בהופעה ראשונה

גדי קוניא ושירה ספיר / צילום: גלובס

מדינת אי, מחיר מטרה וכשרות: מנכ"ל תנובה משרטט את הבעיות בשוק החלב

ענף החלב ידע לא מעט סערות בשנתיים האחרונות - החל מהמחסורים בתקופות החגים, דרך העלאות המחירים ועד התוכניות החדשות שהוצגו בשבוע שעבר במשרדי הממשלה ● בוועידת ישראל לעסקים של גלובס, מנכ"ל קבוצת תנובה גדי קוניא, פתח את הכול והסביר מהן הבעיות השורשיות של הענף ● וגם: האם בקרוב תנובה תצא להנפקה?

ידין ענתבי בוועידת ישראל / צילום: רפי קוץ

מנכ"ל בנק הפועלים: "המערכת הבנקאית איבדה את הצעירים הסוחרים בשוק ההון. הגיע הזמן ליזום ולהחזיר אותם אלינו"

מנכ"ל הפועלים ידין ענתבי הזהיר בוועידת ישראל לעסקים של גלובס כי המיסוי שהטילה הממשלה אינו פוגע בבנקים אלא בחוסכים ובקרנות הפנסיה וההשתלמות, וטוען שהרווחיות הגבוהה הייתה אמורה לחזור לציבור ● בנוסף הציג ענתבי צעדים חדשים של הבנק שנועדו להחזיר צעירים למסחר בשוק ההון

רני פלאוט / צילום: רמי זרנגר

עם משקיעים חזקים ואישור מהרשות האמריקאית: הישראלי שהגשים את חלום המכונית המעופפת

הוא יעלה רק מיליון דולר, יחנה מאחורי הבית, לא ידרוש רישיון טיס ויחסוך את הפקקים ● הכלי האווירי שפיתח הסטארט־אפ הישראלי Air מתכנן לעשות מהפכה בתעופה הפרטית - וכבר קיבל אישור פורץ דרך מהרשויות בארה"ב ● "באוגוסט המטוסים שלנו עשויים לרחף בנתיבי האוויר של מסוקים וססנה" ● האם מה שנראה כמדע בדיוני עומד להתממש?

יאן לקון. זכה בפרס טיורינג הנחשב / צילום: Reuters, Ron Sachs - CNP

40 שנה הוא צדק לגבי הבינה המלאכותית. עכשיו הוא חושב שכולם טועים

יאן לקון המציא רכיבי בסיס רבים של ה-AI המודרני ● כעת האיש החריג במטא משוכנע שרוב השחקנים בתחום מסונוורים ממודלי שפה גדולים כמו ChatGPT ושבתוך חמש שנים לכל היותר, הם יעלמו: "אף אדם שפוי לא ישתמש בהם יותר"

מנכ''ל אלקטרה מוצרי צריכה צביקה שווימר בוועידת ישראל לעסקים / צילום: כדיה לוי

מנכ"ל אלקטרה מוצרי צריכה צביקה שווימר: "הצריכה בישראל חזקה, אבל אין מספיק שטחי מסחר"

בוועידת ישראל לעסקים של גלובס, אמר מנכ"ל אלקטרה מוצרי צריכה צביקה שווימר, שהוא קרא לקובעי המדיניות להאיץ פיתוח אזורי - בפרט בצפון ● "הצעתי להפוך את קריית שמונה לשלוש שנים ל‘עיר ללא מע"מ’, כמו אילת. זה היה מצית את המסחר ומחזיר חיים לאזור. בינתיים זה לא מתקדם", אמר

מייקל רפפורט, בערב הפתיחה של ועידת ישראל לעסקים / צילום: תמר מצפי

מייקל רפפורט: "ישראל צריכה להיפטר מהמושג הסברה, כי היא לא צריכה להסביר שום דבר"

"נעלבתי מכך ששחקנים לא יכלו לתמוך בישראל בזמן שהיו חטופים בשבי. זו מבוכה", אמר השחקן והאקטיביסט הפרו-ישראלי מייקל רפפורט בערב הפתיחה של ועידת ישראל לעסקים של גלובס ● בעוד כמעט כל שחקני הוליווד, לרבות היהודים שבהם, נאלמו דום או יצאו כנגד ישראל אחרי ה-7 באוקטובר, רפפורט היה בין אלה שהשמיעו קול צלול וברור בעד ישראל

פרופ' רוני גמזו, יו''ר מגדל אחזקות, בוועידת ישראל לעסקים 2025 / צילום: שלומי יוסף

פרופ' רוני גמזו: "תמיד ארגיש החמצה שלא הייתי מנכ"ל הכללית"

יו"ר מגדל אחזקות, מנכ"ל בית החולים איכילוב בעבר, אמר עוד בוועידת ישראל לעסקים של גלובס: "הפער בין שיבא לאיכילוב הוא רק בכותרות; ברמת הרופאים והרפואה לא רק שאין פער - איכילוב מוביל"

פרופ' יצחק קרייס בוועידת ישראל לעסקים / צילום: כדיה לוי

מנכ"ל שיבא: "זו המהפכה הכי גדולה בבריאות מאז ימי היפוקרטס"

במסגרת ועידת ישראל לעסקים של גלובס אמר פרופ' יצחק קרייס כי הבינה המלאכותית יכולה "לשנות את כל הדרך שבה תחום הבריאות פועל" • לדבריו, אחוזי הצלת החיים בבתי החולים בישראל עומדים על יותר מ־99% • על השת"פ עם אנבידיה אמר: "פרויקט שיאפשר לנו לפצח 98% מה־DNA"

איך לנהל עובדים שהם ''גם וגם'' - ולהרוויח מזה / צילום: Shutterstock

מנהלת מכירות ביום, בעלת מכון כושר בלילה: איך לנהל עובדים שהם "גם וגם" - ולהרוויח מזה

יותר ויותר עובדים משלבים כיום משרות קבועות עם עבודות עצמאיות ● 6 פרקטיקות יעזרו למנהלים לשמור על רמת המחוברות שלהם לארגון בדומה לזו של עובדים "מסורתיים"

בכמה נמכר פנטהאוז ענק בעפולה / צילום: אנגלו סכסון עפולה

עסקה תוך שלוש שעות: בכמה נמכר פנטהאוז ענק בעפולה?

ברובע יזרעאל בעפולה נמכר פנטהאוז בן חמישה חדרים, בשטח בנוי של 190 מ"ר, תמורת 2.7 מיליון שקל ● מחיר השיווק של הפנטהאוז עמד על 2.8 מיליון שקל והוא עמד כשלוש שעות בלבד על המדף ● השכונה נחשבת למבוקשת עם אוכלוסייה צעירה, חילונית ודתית ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון

מנכ''ל קבוצת חיפה, מוטי לוין, בוועידת ישראל לעסקים 2025 / צילום: כדיה לוי

מוטי לוין: "ביטחון תזונתי הוא עניין קיומי, זה האיום שמבפנים"

מנכ"ל קבוצת חיפה אמר בוועידת ישראל לעסקים של גלובס כי "אפשר להגיע למצב של ביטחון מזון ברוב הגידולים; הרבה מהמצוקות יכולות להיפתר ע"י יישום מסקנות הוועדה של משרד החקלאות וביטחון המזון, דרך מענקים, הקצאות מים ורגולציה"

יו'' אגד אמיר לוי / צילום: שלומי יוסף

יו"ר אגד אמיר לוי על הנפקה אפשרית: "זו חברה קלאסית לשוק ההון"

אמיר  לוי התארח בוועידת ישראל לעסקים של גלובס וקרא למנות בדחיפות ממונה חדש לאגף התקציבים, להימנע מתוספות מוגזמות לתקציב הביטחון - ורמז כי אגד במסלול להנפקה, אחרי השבחתה: "אנחנו מחזקים את הממשל התאגידי" ● על משבר התחבורה בישראל: "צריך לשטוף את המדינה עם נתיבי תחבורה ציבורית ולצאת במכרז אגרות הגודש"