גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אפליקציה, ניוזלטר וגלריות שאסור להחמיץ: 4 דרכים להכניס קצת אמנות לחיים

תרבות ועיצוב במוזיאון בחולון, נשים אמניות בגלריה בירושלים ומבט מעניין על הגירה בחיפה ● ואפשר לצרוך אמנות גם בלי לצאת מהבית

צעצועים סובייטים / צילום: דורית יורדן דותן
צעצועים סובייטים / צילום: דורית יורדן דותן

מלכת הנשף

"הנשף", מוזיאון העיצוב חולון

תערוכת "הנשף" שאצרה יערה קידר היא בעיניי מלכת הנשף, גולת הכותרת של התערוכות שמוצגות בימים אלה, והיא מתאימה לא רק לחובבי עיצוב או אמנות אלא לכל מי שמתעניין בתרבות (ראו גם "תערוכות למבוגרים שגם ילדים יהנו מהן").

במרכזה עומדים מעצבי אופנה ישראלים שעושים שמלות נשף, לתרבות שאין בה מסורת של נשפים. הבגדים הם חגיגה מהאגדות, פנטזיה. אחד המסרים של התערוכה הוא שזה "בסדר" לחלום להיות נסיכה וללבוש שמלה מפוארת.

תערוכת הנשף מוזיאון העיצוב חולון / צילום: אלעד שריג

כנשים, רבות מאיתנו מגיעות לתערוכה כזאת עם דקירה של אשמה על שאנחנו מתעניינות בנושא כמו אופנה. יש משבהו בחיברות שלנו כנשים, שדוחף אותנו להיות קשובות לאסתטיקה, להבין באופנה, ואז באים בטענות למה אנחנו "שטחיות" ומתעניינות באופנה.

התערוכה הזו נותנת אישור לאהוב אופנה, אישור לפנטז. זה חשוב בעיניי כשמקום כמו מוזיאון העיצוב מספק צורך כזה, ונותן אישור לכך שגם המעצבים האלה הם חלק מהתרבות ומהעושר החזותי שמרכיב אותה, ושהם ושהעבודות שלהם חשובים לתרבות.

 

להיות אמנית אישה

פוליפוניה ב־12 קולות, הגלריה החדשה, סדנאות האמנים טדי ירושלים

התערוכה הזו (אוצרת: דליה דנון) מפנה זרקור מעניין על נשים באמנות ונותנת להן קול. תריסר קולות, העצם, כנרמז בשם התערוכה: פוליפוניה הוא מושג מוזיקלי, המתאר מרקם מוזיקלי שבו ישנם מספר קולות עצמאיים הנעים במקביל זה לזה , בלי שאחד יהיה ראשי והאחר משני.

פוליפוניה ב-12 קולות / צילום: מקסים דינשטיין

12 אמניות ותיקות ומוערכות מציגות בה - אתי אברג'ל, דגנית ברסט, דבורה מורג, טליה טוקטלי, טסי כהן פפר, יהודית לוין, מאיה כהן לוי, מרים גמבורד, נעה בן־נון מלמד, נעמי בריקמן, פנינה רייכמן ופסי גירש - והן עוסקות בשאלות של אמנות, מגדר, גילנות , וגם הוראה. אחת האנומליות המעניינות היא שיש יותר ויותר נשים שעוסקות באמנות, אבל עדיין להיות אישה אמנית נחשב לעיסוק צדדי. רובן אינן יכולות להתפרנס מאמנות נטו, וחלקן בהוראת אמנות גדול מאוד. תערוכה מעניינת ומעוררת מחשבה.

הסיפורים שהיגרו יחד עם האנשים

פרסטרויקה בחיפה, 30 שנה לעלייה מברה"מ לשעבר

תערוכה מדהימה בעיניי במוזיאון העיר חיפה: "פרסטרויקה בחיפה, תערוכה לכבוד 30 שנה לעלייה מברית המועצות לשעבר" ( אוצרת: יפעת אשכנזי). כצפוי בתערוכה מסוג זה יש הרבה ממורבילה - חפצים, כלי אוכל, צעצועים - וגם סיפורים אישיים. חלק מהייחוד שבתערוכה הוא העובדה שהיא מתייחסת לעובדי המוזיאון ולסיפורים שלהם עצמם.

פרסטרויקה בחיפה / צילום: לנה גומון

כמו שיודע כל מי שמבקר במוזיאונים בארץ, רבים מהעובדים במוזיאונים, לא רק בחיפה, בחזית ומאחורי הקלעים, הם עולים מבריה"מ לשעבר. אוצרים, מעצבים, משמרים, אנשי מחקר, וגם שומרים, קופאים, עובדים בחנות המוזיאון ומנקים. רבים מהם, גם מאנשי "העבודות השקופות", הם אנשי תרבות, אבל פשוט הגיעו מאוחר מדי לבסס קריירה מוזיאלית. הממד האנושי מעניק למוצגים ערך מוסף, מעבר לעניין האינטלקטואלי, וממחיש איך גם הסיפורים היגרו לכאן יחד עם האנשים, ואיך כל אדם הוא עולם ומלואו. המבט הזה הוא שהופך את התערוכה לחשובה ואפילו מרגשת.

 חגית פלג-רותם

הכותבת היא עורכת שותפה במגזין התרבות פורטפוליו, מרצה ומדריכה סיורי אמנות

ספר: נוסטלגיה למדינה שלא קיימת

Soviet Visuals של וריה בורטסובה

נולדתי שלוש שנים לפני התפרקות ברית המועצות, ואת 1991, השנה האחרונה לקיומה, כבר ביליתי פה, במזרח התיכון. ישות הענק הזו עיצבה את חיי לא פחות מאשר ישראל, ולמרות זאת אין לי אף לא זיכרון עצמאי אחד משם.

הכל מורכב מטלאים שאספתי - קצת תמונות, קצת סיפורים מההורים, קצת סרטים ותרבות. אני כבר מזמן לא עולה חדשה, מעולם לא חלמתי ברוסית ואין שאלה שמעצבנת אותי יותר מ"האם את מרגישה ישראלית", ובכל זאת - יש עדיין ערגה לעולם שכבר לא קיים, ושבכלל לא הכרתי.

כריכת soviet visuals

התוצאה של הכמיהה הזו, שכמעט כל מהגר מכיר, היא סקרנות, וספר התמונות Soviet Visuals מספק לי עוד חלק מהפאזל הזה של "מה הייתה בריה"מ". הוא מורכב מתמונות אמיתיות שהמחברת, וריה בורטסובה ( (Varia Bortsova), קיבלה מאנשים פרטיים מרחבי העולם. הוא מספק תמונה מרתקת ולפעמים מצחיקה של 70 שנות שלטון סובייטי, והוא יכול לקרוץ גם לאנשים שמעולם לא חגגו נובי גוד. בסופו של דבר, הספר הנהדר הזה מזכיר שבבריה"מ היו לא רק תורי ענק ללחם, היו שם גם משפחתיות, גאווה והרבה מאוד סטייל.

פולי טובמן 

ניוזלטר: לצרוך אמנות מבלי לבקר בגלריות

הניוזלטר של artnet

בימים שבהם מפצירים בנו להישאר עם הרגליים על הקרקע ולא לעלות על מטוסים, אחת הדרכים להשיג הנאה גלובלית היא ניוזלטר האמנות של אתר artnet. בכל יום אפשר ללמוד משהו באתר החביב על אספני האמנות: למשל מהן התערוכות החדשות המעניינות ביותר (זו לגמרי עומדת להיות השנה של מונה), מי האמנית שמסרבת למכור עבודה לאספן האמנות המפורסם צ'רלס סאצ'י או איך מתכננים באפגניסטן לשמור על עבודות האמנות מפני הטאליבן.

יש גם ניוזלטר נפרד למכירות הפומביות של artnet, שבו נחמד לגלות כמה כסף רוצים על עבודה של בנקסי (מחיר פתיחה: 44 אלף דולר, וההערכה היא שהסכום יגיע ל-50-70 אלף דולר) או על פסל ה-LOVE המפורסם של רוברט אינדיאנה (הצפי הוא 350 אלף דולר). על הדרך ניתן להתרשם מיצירות המקוטלגות תחת נושאים כמו אמנות שחורה, אמנות אסייתית או הימלטות - פעולה שלגמרי הייתה מתאימה לנו עכשיו.

גלית חתן

אפליקציה: להרגיש תרבותיים בקליק אחד

לחובבי האמנות וגם סתם כאלו שרוצים להרחיב אופקים: אפליקצית DailyArt תחשוף אתכם מדי יום ליצירה אחרת, ולסיפור שמאחוריה. החברה מדווחת על מעל מיליון משתמשים פעילים, ועל יותר מ-3,500 יצירות אמנות קלאסיות, מודרניות ועכשוויות מכ-500 מוזיאונים וגלריות ברחבי העולם. היא חינמית, אך אם תשלמו 20 שקלים באופן חד-פעמי, תוכלו לקבל אפשרויות חיפוש מתקדמות, גישה למאגרי מידע או לצפות ביצירות שפספסתם.

הבחירות מגוונות ולא בנאליות, נעות בין קלאסיקות לאמנים חצי-מחתרתיים, בין רומנטיקה לאמנות שבטית. הטקסטים קצרים ולא כבדים, ועל הדרך לומדים המון. יש לכם חמש דקות פנויות? מחכים בתור? זמן מצוין לאתנחתא של יופי, סתם כך באמצע היום.

נבו טרבלסי

עוד כתבות

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות