גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הרכב החשמלי הרבה פחות "ירוק" ממה שחשבתם

כלי הרכב החשמליים ועתירי התוכנה, שמתחילים לעלות כיום על כבישי ישראל, מציבים שלל אתגרים בפני הרגולציה הוותיקה, שתוכננה עבור רכבי הדור הקודם: מאיומי סייבר ועד עלויות סביבתיות ● בינתיים הרגולציה בישראל מגיבה באיטיות

מכוניות טסלה ביציאה מהמפעל / צילום: Shutterstock, Sundry Photography
מכוניות טסלה ביציאה מהמפעל / צילום: Shutterstock, Sundry Photography

המונח "רגולציה" קיבל בשנים האחרונות קונוטציות שליליות של סרבול בירוקרטי ושל התערבות "מלמעלה" בכוחות שוק ובחירויות הפרט. אבל בתקופות שבהן מתחוללים שינויים ו"שיבושים" מרחיקי לכת, לרגולציה יש גם תפקיד חיוני בשמירה על האינטרסים. מהפכת הרכב החשמלי שצוברת כיום תאוצה היא דוגמה טובה.

השינויים שמביאים עמם כלי הרכב החשמליים וה"חכמים" מאתגרים כיום את רגולציית הרכב הממשלתית המקיפה אך הוותיקה של ישראל, שנבנתה במשך שנים רבות עבור כלי רכב מהדור הקודם. תוך כדי כך הם חושפים לא מעט "חורים" ותחומים אפורים בתחום הייבוא, השירות, הבטיחות, הזיהום הסביבתי ועוד. הנה כמה דוגמאות.

עדכונים מרחוק: ללא פיקוח ושליטה

כלי הרכב החדישים, שיורדים כיום מפסי הייצור, הם מערכות ממוחשבות לכל דבר. הם מצוידים בעשרות מעבדי נתונים, שלחלקם עוצמת עיבוד מקבילה לזו של מחשבי-על מלפני כמה שנים, ולרבים מהם יש כיום קישור נתונים דו צדדי ל"ענן", אלחוטי או פיזי (כבל תקשורת).

בצד אחד הקישור מאפשר ליצרני הרכב לשלוח לכלי הרכב שדרוגים ועדכונים לתוכנה, ששולטת בחומרה של הרכב, מכל מקום בעולם אל כל מקום שבו נמצאים כלי הרכב. השיטה הזו מכונה בתעשייה "עדכונים דרך האוויר" או OTA; בצד השני הקישור מאפשר להעלות מכלי הרכב נתונים שנצברים בהם תוך כדי שימוש אל השרתים של היצרנים, או של צדדים שלישיים, מכל מקום בעולם.

כדי להמחיש את המשמעות המעשית של הטכנולוגיה הזו נשווה בין שני כלי רכב, שמיובאים כיום ארצה: האחד הוא רכב "טיפש", ללא יכולות קישוריות, והשני הוא רכב חשמלי "חכם", שמקושר אלחוטית ליצרן. לרגולטור, שאחראי על ייבוא הרכב לישראל, קרי משרד התחבורה, יש סמכות ויכולת לפקח באופן פרטני ודקדקני על התקינה של כל כלי הרכב כפי שיצאו מבית החרושת והגיעו לישראל. זאת באמצעות מסמכי תקינה פרטניים עד לרמת הבורג של היצרן, שאותם מגיש היבואן למשרד התחבורה.

אבל בעוד שהרכב "הטיפש" יישאר עד סוף תקופת השירות שלו בדיוק כפי שיוצר במקור, את הרכב החכם יכול היצרן לשדרג פיזית במוסך או אלחוטית ישירות מהשרתים שלו באמצעות עדכוני תוכנה תקופתיים. ממש כמו שמשודרגת מערכת ההפעלה בסמארטפון שלכם מעת לעת. העדכונים יכולים לכלול תיקון שגרתי של "באגים" בתוכנה או שדרוגי נוחות כמו עדכון מפות למערכת הניווט ופיצ'רים חדשים למערכת הקול אבל באותה מידה יכולים לכלול גם עדכונים של התוכנה, ששולטת בחומרת השליטה ברכב.

בדרך זו יכולים היצרנים לשנות ולשדרג משמעותית את יכולות וביצועי הרכב לעומת המקור, כולל הגדלת ההספק והביצועים שלו, שינוי יכולות הבלימה, התנהגות כביש, היכולות האוטונומיות ועוד. בקיצור, באמצעות שדרוגי תוכנה ניתן לשנות לחלוטין ומרחוק את מפרט התקינה המקורי של הרכב ואפילו "לטשטש" פגמי ייצור מהותיים, שהיצרנים חייבים לחשוף בדרך כלל, מה שמכונה "ריקול שקט".

בכיוון השני, הרכב יכול להזרים לשרתים של יצרן הרכב או של חברות שפועלות מטעמו כמויות משמעויות ושוטפות של מידע חיוני על מיקום הרכב, אופי הנהיגה, מצבו הטכני וכדומה. בכלי רכב מרובי חיישנים חיצוניים ופנימיים, כמו אלה, שמתחילים להיכנס כיום לשוק, אף ניתן לאסוף מידע רגיש על מצב הנוסעים בתוך הרכב, סרטי וידאו שמצולמים מהסביבה על ידי המצלמות ההיקפיות של מערכות הבטיחות המתקדמות, נתוני מחיישני הרדאר ועוד.

רוב יצרני הרכב נוטים להצניע כיום יכולות תקשורת הנתונים הזו ו/או עושים בהן שימוש מזערי. אבל יש יצרנים דוגמת טסלה, שעבורם עדכונים מרחוק ואגירה/שימוש בנתוני הנהג והנהיגה הם חלק מהפילוסופיה העסקית והטכנולוגית המוצהרת שלהם. בעתיד הקרוב עוד יצרנים רבים צפויים לאמץ את המדיניות של טסלה.

הרגולטור בישראל, ולא רק בישראל, מגיב בינתיים באיטיות לאיום הפוטנציאלי. למדינה אין כרגע דרך לדעת או לאכוף איזה מידע הועבר מכלי רכב ואליהם, למי הוא הגיע ואילו שינויים בוצעו במפרט המקורי של הרכב. השלכות הלוואי השליליות של "התחום האפור" הזה עשויות להיות הרבה יותר קרובות ממה שרבים סבורים.

אחת מהן היא אפשרות לפגיעה בביטחון הפנים באמצעות איסוף מידע רגיש מכלי רכב שנעים בארץ והעברתו לשרתים בחו"ל. השלכה אחרת היא פגיעה ממוקדת או אקראית בכלי רכב, שנעים במרחב הציבורי והפרטי, באמצעות שליחת קוד זדוני. נדגיש שזו לא תיאוריה: כיום כבר נעים בישראל אלפי כלי רכב, שחשופים פוטנציאלית להתקפות סייבר כאלה מבלי, שלמשרדים הרלוונטיים יהיו כלים לפקח על איכות הגנת הסייבר שלהם.

רוב הרגולטורים בעולם, וגם בישראל, ממתינים לאיזו "תקינת על" בנושא, שתגובש במוסדות התקינה הבינלאומיים. אבל יש בעולם גם מי, שכבר מגיבים לבעיה המיידית, כמו הסינים. במהלך אוגוסט פרסם משרד הטכנולוגיה הממשלתי בסין סט רגולציות מפורטות, שדורש מכל כל היצרנים לדווח לממשלה על כל עדכון תוכנה לרכב שמבוצע דרך האוויר ועל מהותו, למנוע העברה אלחוטית של מידע שנאסף בכלי הרכב לשרתים מחוץ למדינה, ולהפעיל אמצעים ספציפיים לאבטחת המידע. במקביל מפעילה הממשלה טכנולוגיות ספציפיות, לבקרה על העברת נתונים מכלי רכב.

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה כי "משרד התחבורה מגבש בימים אלה תוכנית משרדית להגנה מפני הקות סייבר ביחידות המשרד השונות ובזרועות הביצוע הכוללת גם את תחומי הרכב השונים לעמידות הרכיבים המיחשוביים ברכב ומערכותיו מפני התקפות סייבר. בכל הנוגע לרכב משרדנו ייצמד ככל הנראה ככל הניתן למקובל במדינות הקהילייה האירופאית".

עלויות סביבתיות נלוות

בציבור קיימת נטייה טבעית להתייחס לכלי רכב חשמליים בתור פתרונות תחבורה "ירוקים" וידידותיים לסביבה מכיוון, שהם מקטינים את התלות בנפט ואת פליטת הגזים המזהמים בגובה הכביש. אבל ככל שכלי הרכב הללו הופכים מנישה לזרם מרכזי הרגולטורים בעולם מתחילים להיות מוטרדים מנושא העלויות החיצוניות של הרכב ובראשן הזיהום העקיף ועלויות המיחזור.

הזיהום העקיף נובע מכך, שטעינת המכוניות החשמליות ניזונה מרשת חשמל, שהפקתו ברוב העולם, ובמיוחד בישראל, מתבצעת ממקורות אנרגיה לא מתחדשים דוגמת פחם, גז ולעיתים אפילו מזוט. קיימת בעולם מחלוקת מה הוא הסף של חדירת רכב החשמלי, שמעבר לו ההשפעה על הגדלת ייצור החשמל תהיה מהותית. באיחוד האירופאי ומדינות ספציפיות כמו גרמניה, שבהן שיעור כלי הרכב החשמליים מטפס במהירות, מוטרדים כיום מהבעיה ומנסים לפתור אותה על ידי סבסוד מואץ של ייצור חשמל מאמצעים ברי קיימא (רוח, שמש, תחנות הידרואלקטריות ועוד).

אצלנו נראה שהרגולטורים פחות מוטרדים מהנושא ובדוח בנושא השפעת הרכב החשמלי על רשת החשמל, שפרסם משרד האנרגיה בפברואר השנה, נכתב כי "למרות ההאצה הצפויה בחדירת הרכב החשמלי, שיעורי החדירה בשנים הקרובות אינם צפויים להיות משמעותיים עבור הרשת. משום כך, ישנו פרק זמן שמאפשר להיערך כראוי לחדירת הרכב החשמלי". נציין בהערת אגב שממועד כתיבת הדוח הנ"ל ועד ספטמבר צמח קצב החדירה של הרכב החשמלי לישראל במאות אחוזים. מי שקרוב לוודאי ייקח את ההובלה בנושא היא רשות המסים, שבימים אלה נערכת לקראת רפורמה מקיפה בנושא מיסוי כלי רכב חשמליים.

בעיה נוספת, לטווח ארוך יותר, היא העדר רגולציה על מיחזור הסוללות לרכב חשמלי, ששוקלות מאות קילוגרמים כל אחת. בינתיים מדובר בכמויות קטנות יחסית של כלי רכב, עם סוללות שמשך תקופת השירות של הסוללות שלהן צפוי להיות לפחות 7-8 שנים. אבל בישראל קיימים עשרות אלפי כלי רכב היברידיים, חלקם ותיקים שנפלטים מחוץ לשוק, עם סוללות קטנות יותר. בנוסף יש צפי לאחוז מסוים של כלי רכב חשמליים, שיסיימו את חייהם בטרם עת בשל תאונות וכו' ושאת הסוללה שלהם לא ניתן להחזיר לשימוש.

בישראל אין כיום שום מתקן אחד למיחזור סוללות ליתיום לרכב אבל לפחות יש רגולציה שנמצאת כעת בתהליך גיבוש. במשרד לאיכות הסביבה מקדמים כיום את "חוק אחריות יצרן לכלי הרכב", שעתיד לגלגל לפתחם של היצרנים, דרך היבואנים, את עלויות הזיהום השונות, שנלוות למחזורו בתום תקופת השירות, בדגש על סוללות לרכב חשמלי. סביר להניח שגם העלות הזו תגלגל בסופו של דבר למחיר לצרכן אבל לפחות מתחילים לראות כאן את האור בתוך האפור.

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה: נושא הטיפול בסוללות ליתיום של רכב חשמלי נמצא בתחילת דרכו בכל העולם. המשרד להגנת הסביבה מבצע עבודת RIA (בחינת השלכות רגולציה) בנושא חוק אחריות יצרן לכלי רכב, בדגש על סוללות כלי הרכב החשמליים, השמנים, גזי הקירור ועוד. בעבודה זו נבדקים כלל ההיבטים והמנגנונים האפשריים. אין בישראל מפעלים לטיפול בסוללות אלו, והן נאספות על-ידי חברות, שלהן יש רישיונות לייצוא למפעלי מחזור באירופה.

עוד כתבות

שלוש עצות מיתולוגיות למנהלים / צילום: Shutterstock

טוב, רע, טוב: מה הדרך המיטבית לתת משוב לעובדים, ולמה מנהלים נמנעים ממנה?

למה חופש לעובדים הוא לא תמיד טוב ● איך זה שאנחנו מעדיפים משוב שלילי על חיובי, ומדוע מנהלים נמנעים מלתת כזה ● וכיצד ג'ף בזוס מציע לפעול כשלא מצליחים לרתום את הצוות למשימה? המלצות למנהלים לעובדים ● פופקורן

קרן גידור לכל פועל / צילום: Shutterstock

מכשיר ההשקעה של המיליונרים מוצע עכשיו לכולם, אבל האם הוא מתאים לכם?

לפני כשנתיים וחצי התרחשה מהפכה קטנה בתל אביב, כשאסטרטגיות השקעה שהיו מנת חלקם של בעלי הון נפתחו לציבור הרחב באמצעות קרנות גידור בנאמנות ● הקרנות הצליחו למשוך לקוחות בהיקפים של מיליארדים, וגם הציגו תשואות נאות, אבל האם הן יצדיקו את העלויות לאורך זמן? ● וגם: היתרונות והחסרונות של המוצר שמוצע היום לכולם

בנין בנק דיסקונט יהודה הלוי ת''א , רחוב יהודה הלוי 23 , תל אביב / צילום: איל יצהר

נותר באותה הרמה: הרווח הנקי של בנק דיסקונט 1.1 מיליארד שקל ברבעון

הבנק בניהולו של אבי לוי נמצא בהליכי מכירת שליטתו בחברת כרטיסי האשראי כאל ואף פתח במהלך חשבונאי להגדרת הפעילות שלה בהתאם בדוחות ● בנטרול רכיבים מסוימים, בעיקר המס המיוחד שהוטל על הבנקים וההפרשות שנבעו בשל השינוי בכאל, הרווח הנקי עלה ב-4.2% ביחס לשנה שעברה והסתכם ב-1.24 מיליארד שקל

אייל פסו, מייסד משותף ומנכ''ל גאוזי / צילום: Photography courtesy of Nasdaq, Inc.

הצרות בצרפת ומשבר החוב: איך ההנפקה הישראלית הנוצצת בוול סטריט הפכה למניה שקורסת ב־84%

ביום שישי איבדה החברה, שפיתחה "זכוכית חכמה", שליש מערכה, לאחר שבית משפט בצרפת הורה על פתיחת הליכי חדלות פירעון נגד חברות בנות ● גאוזי דחתה ברגע האחרון את פרסום הדוחות

בעיגול: אלי פפושדו, מבעלי פארק פלאזה / צילום: איור: גיל ג'יבלי

פפושדו בוחן מהלכים פיננסיים באימפריית המלונות שלו באירופה

פארק פלאזה דיווחה לבורסה בלונדון כי אלי פפושדו ונשיא החברה בוריס איבשה מתכננים להיפגש עם מספר קטן של משקיעים פיננסיים בנוגע למגוון אפשרויות — מגיוס הון לסיוע לצמיחת החברה, ועד מימוש חלק מהמניות שלהם בפארק פלאזה ● עוד צוין בדיווח כי בשלב זה הם אינם במגעים עם אף גוף, ולא קיבלו כל הצעה בנוגע להחזקותיהם בחברה

כיכר המדינה, תל אביב / צילום: נוי מאיה

הרוכשים מעדיפים דירות קטנות ובאזורים זולים יותר: כך השתנה שוק הנדל"ן בת"א

נתוני הלמ"ס לרבעון השלישי מגלים שינוי בתמהיל מכירת הדירות בת"א ● בעוד שבתקופה המקבילה אשתקד דירות 5 חדרים היוו כ־13% מהעסקאות, השנה הן נחתכו ל־4% ● ממוצע המחירים בעיר ירד בשל העלייה במכירת דירות קטנות והימצאותן באזורים פחות מבוקשים

פטריק דרהי - הוט HOT / צילום: איל יצהר

ברקע המרוץ לרכישת הוט מובייל: מחירי התקשורת עולים, לראשונה זה 14 שנה

הוט מובייל נמצאת על המדף ומושכת הצעות רכישה ממתחרות וממשקיעים חיצוניים ● התחרות על החברה הגיעה לאחרונה לשיא עם הצעה של מעל ל–2 מיליארד שקל ● איך אישור העסקה עשוי להשפיע על השוק ועל המחירים בישראל?

ישראל איבדה יתרון במרוץ הקוונטי. האם הביטחון בסכנה? / צילום: Shutterstock

האם השקעה לאומית של 340 מיליון דולר ירדה לטמיון? הטכנולוגיה הישראלית שבסכנה

השקעה לאומית של 340 מיליון דולר בתחילת העשור והירתמות של התעשייה המקומית הביאו את ישראל להתברג בין עשר המדינות המובילות בקוונטום ● אלא שכעת התקציב הזה עומד להיגמר, והתלות של טכנולוגיות ביטחוניות בתחום רק מתהדקת - מפיצוח שיטות הצפנה ועד יכולות יירוט

ניתוח חברה / צילום: איור: גיל ג'יבלי

איך הפכה אחת מקבוצות המזון הגדולות והמסתוריות בישראל ללהיט בבורסה

עם שליטה של עשרות אחוזים בשוק הבשר, הדגים והשימורים, נטו מלינדה ביססה את מעמדה כאחת מקבוצות המזון הגדולות והוותיקות בישראל ● בשנה האחרונה היא הפכה למניה חמה בתל אביב עם זינוק של כ־115% בשווי, אבל האם היא עדיין הזדמנות השקעה? ● מדור חדש

הדמיית פארק טבעון טק / הדמיה: Oilin

כך ישנה הקמפוס של אנבידיה בקריית טבעון את המציאות במקום

כפי שנחשף לראשונה בגלובס, הקמפוס החדש של אנבידיה צפוי להיבנות בקריית טבעון ● העיירה הקטנה והפסטורלית, שנבחרה בקפידה על ידי ענקית השבבים הבינלאומית, תשנה את אופייה - עם אלפי עובדים חדשים, שינויים בתשתיות ובתחבורה וביסוס מעמדה האזורי

איגור טוצ'ינסקי (רביעי מימין) ובכירי בית החולים איכילוב / צילום: יח''צ

התרומה החדשה לבתי החולים איכילוב והדסה

איגור טולצ'ינסקי, מייסד ומנכ"ל חברת ההשקעות WorldQuant, תרם 5 מיליון שקל למרכזי פוסט-טראומה בשני בתי חולים ● בכירי ענף הפינטק נפגשו עם הנשיא הרצוג, והפקולטה לניהול של אוניברסיטת תל אביב ניצבת בשורה אחת עם המוסדות האקדמיים המובילים בעולם ● אירועים ומינויים

אלי גליקמן, נשיא ומנכ''ל צים / צילום: איתי רפפורט - חברת החדשות הפרטית

"מנהלים שמארגנים לעצמם עסקאות יגלו שבעלי מניות בצים לא יאפשרו זאת"

קבוצה המחזיקה במעל 8% ממניות צים מבקשת להעלות להצבעה שלושה מועמדים מטעמה באסיפת בעלי המניות ● לדברי עו"ד אופיר נאור, שהגיש את הפנייה בשם הקבוצה, בקופת צים יש מעל 2.8 מיליארד דולר, עשרות אחוזים מעל שווי החברה - "מצב מעוות ולא הגיוני"

ההפגנה בכיכר הבימה בתל אביב, הערב (ש') / צילום: פאולינה פטימר

לפני הדיון בממשלה: המונים בדרישה לוועדת חקירה ממלכתית

ההפגנה מתקיימת בהובלת "מועצת אוקטובר - ארגון משפחות שכולות ופעילים שמובילים את המאבק להקמת הוועדה - ובמהלכה ינאמו, בין היתר, המפכ"ל לשעבר רוני אלשיך ● לקראת פגישתו בשבוע הבא עם יורש העצר הסעודי, טראמפ אמר לכתבים: "אני מקווה שהסעודים יצטרפו בקרוב להסכמי אברהם" ● עדכונים שוטפים

נשיא סין שי ג'ינפינג / צילום: ap, Ng Han Guan

כותבים ברשת על מניות? אחת המדינות הגדולות בעולם תדרוש מכם רישיון

הפצת פייק ניוז מאיימת על העולם, והממשלות ברחבי הגלובוס רודפות אחרי פתרונות ● בין הפעולות: דרישות להכשרה מתאימה לכותבי פוסטים ומאסר בגין פרסום מידע כוזב ● מנגד, מומחים מזהירים מפגיעה דרמטית בחופש הביטוי ● האם גל החקיקה הזה ישטוף גם את ישראל?

מל''ט של חברת בלו בירד / צילום: 2.      WonderB UAS (קרדיט: BlueBird Aero Systems )

החברה הישראלית שהחלה לייצר מל"טים מתאבדים במרוקו

בלובירד, החברה הבת של התעשייה האווירית, חנכה מפעל לייצור מל"טים מתאבדים במרוקו ● במבט רחב יותר - בשנים האחרונות המדינה המוסלמית הפכה ליעד פעילות משמעותי של התעשיות הביטחוניות הישראליות ● ואיזו מדינה מפסידה מכל זה?

אמיר טייג / צילום: פרטי

המשקיע שעבר למדריד ויצא לפנסיה מוקדמת בזכות רכישת דירות

החיים האינטנסיביים בישראל וסקרנות הובילו עיתונאי ואדריכלית לעזוב את ישראל לטובת ספרד - לאחר שהחלו להשקיע בה בנדל"ן מניב ● כעת הם מחזיקים במדריד מספר דירות, חלקן להשכרה לטווח קצר וחלקן לטווח הארוך

טראמפ. ''אפילו פרס נובל לשלום לא יספיק'' / צילום: ap, Jacquelyn Martin

מאינטל ועד ברודקום: אלו האג"חים שנוספו לתיק ההשקעות של טראמפ

מדובר ברשימת רכישות שכללה אג"חים של חברות קונצרניות, ובהן בין היתר: אינטל, ברודקום, קוואלקום, מטא ועוד ● עפ"י דוח שפורסם בחודש יוני האחרון, העריכה באותו מועד סוכנות רויטרס כי היקף נכסיו המדווח של הנשיא הסתכם ב-1.6 מיליארד דולר

בית שרוף בקיבוץ בארי / צילום: ap, Amir Cohen

הממשלה החליטה: תוקם ועדת חקירה לא ממלכתית לאירועי ה-7 באוקטובר

בעקבות החלטת הממשלה לא להקים ועדת חקירה ממלכתית הגיב ראש האופוזיציה, יאיר לפיד: "הממשלה עושה הכול כדי לברוח מהאמת ולהתחמק מאחריות" ●  הרמטכ"ל וחה"כ לשעבר גדי אייזנקוט הגיב להחלטת הממשלה: "ממשלת 7 באוקטובר, שראשיה הם היחידים שמסרבים לקחת אחריות על הגרוע באסונות ישראל ולא ראויים לשמש באף תפקיד הנהגה - מקימים את ועדת הטיוח והקומבינה ● בעזה מדווחים: חיפושים אחר חלל חטוף בשכונת זייתון בעיר עזה ● צילומים בלבנון מראים: ישראל מקימה חומת בטון בגבול הצפוני ● עדכונים שוטפים 

אילוסטרציה: Shutterstock

החולשה של מור ואנליסט בחודשים האחרונים, ומי כובשת את צמרת התשואות?

גם בחודש אוקטובר, התשואות החזקות בשוק המקומי ממשיכות לסייע לחוסכים לראות את אחת השנים החזקות ביותר בקרנות ההשתלמות והפנסיה ● גם חודש נובמבר בינתיים חיובי בישראל - אך שלילי בעולם

דירה במגדל בר''ג נמכרה ב־15% מעל מחיר השוק / צילום: Shutterstock

בכמה נמכרה דירת שני חדרים במגדל סיטי טאואר ברמת גן?

המגדל היוקרתי מציע מבחר גדול של דגמי דירות, ורמת המחירים בו יציבה בשנתיים האחרונות ● הדירה, עם שני חדרים בשטח של 51 מ"ר, נמכרה ב-2.23 מיליון שקל