גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חברות תעופה אאוט, ביטקוין אין: בעולם הספורט מצאו דרך חדשה לעשות כסף, והרבה

משבר הקורונה פגע בענפי הספורט בעולם, וליגות וקבוצות מחפשות ספונסרים חדשים לפצות על ההפסדים ● בורסות הקריפטו זיהו את הפוטנציאל והחלו לתת חסויות לקבוצות כדורגל ● אם לעולם הכדורגל לא הייתה בעיה לקחת כסף מחברות הימורים וטבק - למה שתהיה לו בעיה עם קריפטו?

מסי במדי פריז סן ז'רמן. חלק מחבילת השכר של מסי בקבוצתו החדשה שולם במטבעות דיגיטליים / צילום: Associated Press, Francois Mori
מסי במדי פריז סן ז'רמן. חלק מחבילת השכר של מסי בקבוצתו החדשה שולם במטבעות דיגיטליים / צילום: Associated Press, Francois Mori

אינטר האיטלקית הורידה לאחר כמעט שלושה עשורים את החסות עם חברת הצמיגים פירלי לטובת הסכם חולצה חדש שחתמה עם פלטפורמת הקריפטו "סוסיוס" (Socios.com). פריז סן ז'רמן, שהשתמשה במטבעות וירטואליים כדי לשלם חלק מחבילת השכר של ליונל מסי, התקדמה עוד שלב וחתמה עם אותה בורסת קריפטו חסות לשלוש שנים תמורת 25-30 מיליון אירו. על פי הערכות, סוסיוס שנכנסה בעוצמה אדירה לספורט וחתומה על הסכמים עם למעלה מ-50 קבוצות, משלמת מעל 400 מיליון דולר עבור הסכמי החסות שלה בספורט.

הליגה האיטלקית חתמה על הסכם עם בורסת הקריפטו Crypto.com, וגם בישראל הייתה נוכחות מסוימת לבלוקצ'יין בספורט כאשר משה חוגג קצת לאחר שרכש את בית"ר ירושלים ניסה לקדם את המודעות לביטקוין ופרסם את המטבע על חולצות המשחק של שחקני הקבוצה. בקיץ הנוכחי כבר הורחבה הפעילות כאשר חוגג הודיע על הסכם עם חברת הקריפטו shincoin, בתמורה לפרסום על גב החולצה של בית"ר.

הוואקום שאליו נכנסו בסערה חברות שמנפיקות מטבעות וירטואליים או בורסות קריפטו לא קורה רק בכדורגל. הפורמולה 1 חתמה הסכם חסות עם סוסיוס שיבטיח לה 100 מיליון דולר. קבוצת ה-NBA פילדלפיה 76' חתמה השבוע על הסכם שמאפשר לה לשים את הלוגו של Crypto.com על חולצת המשחק במקום חברת מכירת הכרטיסים StubHub. ההסכם מוערך ב"שמונה ספרות" בדולרים, ועל פי דיווחים הוא בין חמשת ההסכמים הגבוהים של קבוצות NBA.

בחלק מהמקרים זה כבר גלש מעבר לחסות על חולצה - מי שיגיע למיאמי יתפלא אולי לגלות שהאולם של קבוצת ה-NBA מיאמי היט שינה לאחרונה את שמו לאחר 20 שנה מ"אמריקן איירליינס ארנה" ל"FTX ארנה" על שמה של בורסת הקריפטו FTX שתשלם כ-135 מיליון דולר עד שנת 2040. FTX חתמה נכון להיום, לפי דיווחים, על הסכמי חסות בהיקף של 360 מיליון דולר עם קבוצות בייסבול, כדורסל ועם חברות ספורט וירטואליות (esports). כדי לפתוח את הדלתות ולהבהיר כי הכסף מקובל לחלוטין - נחתם בין היתר הסכם במסגרתו מפרסמת FTX על מדי שופטי ליגת הבייסבול האמריקאית.

הסיבות די ברורות: קבוצות, ליגות ובעצם כל ענף ספורט מקצועני חייבים כסף כמו אוויר לנשימה בעקבות הקורונה. זה אולי לא הכסף "הנכון", המסורתי, של תעשיית הרכב, חברות ביטוח ובעבר חברות אלקטרוניקה וגם אף אחד לא יודע בוודאות מה תהיה תוצאת המאבקים של הקריפטו ברגולציות - אבל כרגע זה כסף שממלא את ייעודו: משלם חובות, סוגר בורות שנפערו ומאפשר תזרים.

אופ"א פרסמה שההפסדים מהקורונה מוערכים ב-9 מיליארד אירו לקבוצות הכדורגל, וגם בספורט האמריקאי הפגיעה היא קשה. בחלקו הוא משמש ממש כמו הנפקה בורסאית, בזכות הנפקת מטבעות דיגיטליים לאוהדים, כשהיתרון הגדול הוא אי אובדן של נכסים מהותיים כמו אחוזי החזקה. במקרים נוספים הוא מונע לקיחת הלוואה (או מקטין את הצורך בלקיחת הלוואה גדולה), שמסבכת את המועדון בהמשך עם החזרים וריבית רצחנית.

הקשר הרגשי לקבוצת הכדורגל מסתבך בקריפטו

כרגע כולם מרוויחים מהכניסה של הקריפטו לספורט. קבוצות שמנפיקות מטבעות ורואה את הערך שלהן עולה מציעות, כמו במקרה של מסי, חלק מהתשלום או מחבילות המענקים לשחקנים באמצעות מטבעות וירטואליים.

המטרה של חברות הקריפטו היא כמובן למשוך את האוהדים "לשחק" בכסף וירטואלי ולסחור בו, ממש כמו שזה נועד למשוך אוהדים להמר כשהם רואים את חברות הימורים על החולצה. בחלק מהמקרים מנצלים את העניין הרגשי של הכנסת אוהדים לתוך מעורבות בקבוצה, או יותר נכון לשוליים של הקבוצה - למשל, יובנטוס מאפשרת לאוהדים שסוחרים במטבעות הווירטואליים שהנפיקה להיות אלו שבוחרים את השיר שינוגן באצטדיון לאחר המשחק.

במקרים אחרים בעלי המטבעות יכולים לקבוע את צבע האוטובוס של הקבוצה וכו'. "וזה דוחף בסוף אנשים צעירים לתוך השקעה במטבעות קריפטוגרפיים", מסביר לבלומברג אדם ווילרטון, השייך לאחת מקבוצות האוהדים של לידס יונייטד מהפרמיירליג. "אוהדי כדורגל נועדו בסך הכל להיות אלו שיקפיצו את המחיר (של המטבעות) כלפי מעלה".

יש רגולציה אבל אין ואקום: הקריפטו מחליף את ההימורים

למה דווקא עכשיו נכנסו חברות קריפטו לתוך עולם הספורט? כאמור, יש את הצורך המיידי בכסף. חלק מהם פשוט מחליפים את נותני החסות "רגילים" שחטפו מכה בקורונה ופשוט לא מוכנים לשלם יותר את הסכומים שדורשים קבוצות ספורט וליגות. בראיון ל"פייננשל טיימס" אומר בן פינקוס, אחראי על הצד המסחרי בפורמולה 1, כי "הספורט נמצא על הברכיים וייקח עכשיו כסף שיגיע מכל מקום אפשרי".

חלק מההסבר לכניסה החלקה של הקריפטו הוא ההקבלה שלה לתעשיית ההימורים. מבחינת הקבוצות כבר אין הבדל גדול בין "הלכלוך" של חברת הימורים על החולצה לבין מסחר במטבעות וירטואליים. ההימורים הם כמובן המנוע של תעשיית הספורט והוכיחו לאורך השנים את העוצמה שלהם. בבריטניה ההימורים על ספורט הוכפלו ל-4.7 מיליארד ליש"ט בשנה, בהשוואה לעשור שלפני המגפה. ב"בלומברג" מציינים "הטרנד הזה מדאיג - כאשר 40% מחסויות החולצה בפרמיירליג האנגלית הן של חברות הימורים, לעוממת 10% בשנת 2008".

כשהרגולציה על חברות הימורים הופכת מורכבת וקשוחה יותר - באיטליה ובספרד עבר חוק שאוסר על פרסום חברות הימורים על חולצות המשחק - הקריפטו לאט מוצא את המקום להיכנס לתוך הוואקום.

לפי "בלומברג", תעשיית ההימורים שאליה פונה הפרסום בספורט משיקה כמעט אחד לאחד לתעשיית הבלוקצ'יין - לפי מחקר של ארגון GameCare, שעוסק במתן סיוע בבריטניה למתמכרים להימורים, 50% מהמהמרים "הרגילים" עוסקים גם בפעילות בשוק הקריפטו, לעומת 3% בלבד מהפעילות בשוק הקריפטו של האוכלוסייה הכללית.

כמו כפפה ליד: הדמיון בין קהלי היעד

הניסיון של חברות הקריפטו לצוד את חובבי הספורט נעשה דרך הקבוצות שחשופות לציבור בשידורי טלוויזיה. ביולי השנה חתמה חברת הקריפטו StormX על הסכם לפרסום על חולצת המשחק עם קבוצת ה-NBA פורטלנד טריילבלייזרס לחמש שנים (הקבוצה הראשונה שעושה זאת), בהיקף של מעל 10 מיליון דולר בעונה.

בראיון ל"פייננשל טיימס" הסביר מנכ"ל החברה ואחד מהמייסדים סיימון יו כי ההסכם נובע בין היתר מהקורלציה הברורה בין המודל העסקי של החברה שמסמן לקוחות, בדגש על גברים, בגילאים 18-45 כקהל היעד שפועל במסחר במטבעות וירטואליים - בדיוק הטייפקאסט של אוהדי כדורסל. "רוב האוהדים שאנחנו מנסים 'לתפוס' באמצעות ההסכם עם ה-NBA עדיין לא נמצאים בשוק הקריפטו", הסביר יו.

בסופו של יום האופן שבו הכסף נכנס לספורט הוא רק עניין של אבולוציה. אחרי העידן המזוהם של חברות הטבק והאלכוהול, שהפך ללא לגיטימי, הגיע הזמן של חברות ההימורים ועכשיו הקריפטו לתרום את חלקן לטובת התעשייה.

עוד כתבות

נתן חץ, מנכ''ל אלוני חץ / צילום: איל יצהר

חברת הנדל"ן שמציגה: שכר של 45 מיליון שקל למנהלים למרות הפסדי עתק

עליית הריבית גררה הפחתות שווי של 2.6 מיליארד שקל בנכסיה של אלוני חץ, אבל רק בחו"ל, ונתן חץ משוכנע שהענף כבר נוגע בתחתית ● למרות הפסדי העתק, הבכירים באלוני חץ נהנו משכר של מיליוני שקלים ● וכמה עלה לחץ ההימור נגד השקל? ● שלוש תובנות מדוחות אלוני חץ

יו''ר ועדת החוקה, ח''כ שמחה רוטמן / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

המהפכה המשפטית עדיין פה: המהלך החדש של רוטמן והתגובה של נציב השופטים

יו"ר ועדת החוקה, ח"כ שמחה רוטמן, קיים היום דיון כדי לקדם מינוי נציב תלונות הציבור על שופטים שאינו שופט בית משפט עליון בדימוס, כפי היה ב-20 השנים האחרונות ● הנציב המכהן, שופט העליון בדימוס אורי שהם: "אין פה ניגוד עניינים"

תחנת הכוח צומת של OPC אנרגיה / צילום: באדיבות החברה

מפעילים לחצים אדירים: שרי הליכוד מתנגדים להקמת תחנת כוח חדשה

שרי הליכוד מפעילים לחצים אדירים אבל מנכ"ל מנהל התכנון נחוש לקדם תחנת כוח חדשה במטרופולין גוש דן ● עדיין לא ברור האם הצורך למנוע עלטה מאזרחי ישראל יגבר על שיקולים פוליטיים צרים; במשרד האוצר מזהירים מפגיעה משקית של מיליארדי שקלים ● וראש מטה התכנון מזהיר "מי שירים את ידו נגד יצטרך לתת הסברים בוועדת חקירה ממשלתית"

גל רכישות בסייבר הישראלי / אילוסטרציה: Shutterstock

הפרדוקס בענף הסייבר: איך קורה שחברה נמכרת בשווי של פי 100 מההכנסות שלה?

בחצי השנה האחרונה נרכשו שמונה סטארט־אפים ישראלים בתחום הסייבר - כולם בשווי שגבוה פי עשרות ביחס להכנסות שלהם ● הסיבה מאחורי האקזיטים הנדיבים: הענקיות הזרות בונות על המוצרים של החברות הצעירות, כהבטחה להגדלת המכירות ● האם זו רק ההתחלה?

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה חיובית בת"א; תמר פטרוליום זינקה ב-18%, נכסים ובנין ב-8%

מדד ת"א 35 עלה ב-1.1% ● הפסקת הפעילות של אסדת תמר למשך 37 ימים פגעה ברווחי ישראמקו ● ווישור תמזג את ווישור ביטוח לתוך איילון ● בלידר שוקי הון צופים אינפלציה ברמה של 3.2% ומעדיפים אפיקים צמודים בשוק המקומי ● מיטב: יוון, איטליה ומדינות במזרח אירופה עשויות להיות יעד לפיזור השקעות מהמדדים היקרים בארה"ב

אתר בניה בהולד / צילום: שלומי יוסף (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

קניתם דירה חדשה מקבלן? כנראה שלא תקבלו אותה בזמן

על רקע מחסור של עשרות אלפי עובדים בענף הבנייה, כמעט כל מי שרכש בשנים האחרונות דירה חדשה וטרם קיבל אותה, נמצא באי-ודאות לגבי מועד קבלת המפתח ● התוצאה: טריגר נוסף לעליית מחירי דירות יד שנייה

המדינה שמצטרפת לציר הרשע של חמאס, רוסיה ואיראן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסיבה לכך שאיחוד האמירויות מובילה השקעת ענק במצרים, דרום אפריקה משקיעה מיליוני דולרים ביצירת קשר עם חמאס ומסתבכת בארה"ב, והאלימות לא עוזרת לקרב את הפלסטינים למדינה ● כותרות העיתונים בעולם 

שיאן השכר בתקשורת נמצא במגזין אוטו / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

2.7 מיליון שקל בשנה: זה כנראה איש התקשורת הכי עשיר בישראל

טל חמו, מנכ"ל מגזין הרכב "אוטו", מחזיק ב-20% ממניות מהמגזין שבשליטת מימון ישיר ● עפ"י תנאי העסקתו הוא זכאי, בין היתר, למענק חתימה של מיליון שקל ולמענק התמדה בסכום כפול ● המגזין הרוויח אשתקד 2.4 מיליון שקל

רכב חשמלי בטעינה. עיוותי מס הופכים אותו לפחות משתלם / צילום: Shutterstock

מקבלים רכב מהעבודה? זו הסיבה שפחות משתלם לבחור בדגם חשמלי

מס שווי השימוש העתיק, שמכניס למדינה 5 מיליארד שקל בשנה, לא מותאם לעידן הרכב החשמלי: מציע "הטבה" שנשחקת במהירות ומספק מוטיבציה שלילית לעבור לרכב חסכוני וירוק ● בציי הרכב ממשיכים להעדיף רכבי בנזין מזהמים, אבל נראה שהאוצר מעדיף זאת כך

יו''ר טקטונה, יריב גילת / צילום: יח''צ

ותודה לביטקוין: המניה בבורסת תל אביב שזינקה ב-271% בתוך שבוע

שווי השוק הנוכחי של טקטונה עומד על כ-170 מיליון שקל, עלייה של יותר מ-100 מיליון שקל בתוך שבוע ● בשבוע שעבר פרסמה את התוצאות הכספיות לסיכום שנת 2023, שמהן עלה כי עברה לרווח של 700 אלף דולר בסיכום אותה שנה

איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

החיים המפנקים שאחרי הפוליטיקה: כמה מרוויחה איילת שקד על 25 שעות עבודה בשבוע?

לפי הדוח שפרסמה היום קרדן נדל"ן, השרה לשעבר הרוויחה בשנה החולפת שכר של 1.53 מיליון שקל ● עפ"י הסכם השכר של שקד, שאושר בשנה שעברה, היא מקבלת שכר חודשי של 70 אלף שקל עבור 25 שעות שבועיות בלבד

הצבת מיגוניות בתחנות הסעה ביישובי קו העימות על ידי הקרן לידידות / צילום: רענן כהן, הקרן לידידות

בעקבות ההסלמה בצפון, הקרן לידידות תציב 123 מיגוניות באזור

המיגוניות יוצבו בתחנות הסעה שטרם מוגנו ב־42 יישובים, בהם נהריה, מעלה יוסף ומעלות תרשיחא ● עלות הפרויקט עומדת על 6.7 מיליון שקל, והוא נעשה לבקשת ראשי הרשויות באזור ● ישראל מתגייסת

אמנון שעשוע, מייסד ומנכ''ל מובילאיי / צילום: מובילאיי

מובילאיי סוגרת יחידה ומפטרת 130 עובדים, מתוכם כ-90 בישראל

חברת הטכנולוגיה לרכב מובילאיי סוגרת את יחידת ה-After Market ומפטרת כ-3.5% ממצבת העובדים בחברה ● אמנון שעשוע, מנכ"ל החברה: "המשך פעילות היחידה כבר אינו כדאי"

סניף של סופר פארם / צילום: בר - אל

מכה לסופר פארם: בוועדת הכלכלה מקדמים חקיקה שתחליש את כוחה

לפי הצעת החוק שמקדמת ועדת הכלכלה, בכל קניון חדש שייפתח בחמש השנים הבאות - חנות הפארם הראשונה בו לא תהיה של הרשת ● נכון ל-2021, נתח השוק הכספי של סופר פארם היווה כ-85% עם כ-7.5 מיליארד שקל הכנסות ●  לפי מרכז המחקר והמידע של הכנסת, רפורמות חלקיות בענף המזון שעסקו ביחסים בין הספקים לקמעונאים ובשקיפות מחירים הובילו לתוצאות חלקיות בלבד

לימסול, קפריסין. מקלט המס הכי נגיש לישראלים / צילום: Shutterstock

רשות המסים פתחה במבצע לאיתור נכסים ביעד ההשקעה הפופולרי

רשות המסים פתחה במבצע לאיתור נכסים, הכנסות וחברות של ישראלים בקפריסין, שהפכה ליעד השקעה פופולרי הודות למדיניות מס אטרקטיבית ● גורם ברשות: "חברות רבות רשומות בקפריסין כשהשליטה והניהול מתבצעים מהארץ" ● עסקי הנדל"ן להשקעה בסכנה למיסוי של עד 50%

ערן וולף. פרש מתפקיד מנכ''ל מימון ישיר אחרי 18 שנה / צילום: גבע טלמור

בגלל הריבית והמלחמה: ההפרשות להפסדי אשראי של מימון ישיר הוכפלו

חברת המימון לרכב הגדולה בישראל הפרישה אשתקד כמעט רבע מיליארד שקל להפסדי אשראי, בעיקר בגלל השפעות הריבית הגבוהה ● ברבעון הרביעי גרמה המלחמה להחרפת קשיי הלווים והגבייה, והרווח כמעט נעלם

לאה פרמינגר, סמנכ''לית השקעות, אלטשולר שחם / צילום: סם יצחקוב

זו מנהלת השקעות החדשה של אלטשולר שחם. האם השינוי בדרך?

בית ההשקעות הגדול בישראל, אלטשולר שחם, הודיע לאחרונה כי לאה פרמינגר תחליף את דני ירדני בתפקיד סמנכ"לית ההשקעות ● יש המעריכים כי הרקע של פרמינגר בתחום האלטרנטיבי עשויה ללמד על שינוי במדיניות ההשקעה באלטשולר שחם

ראש הממשלה בנימין נתניהו וקנצלר גרמניה, אולף שולץ, בפגישתם היום / צילום: קובי גדעון-לע''מ

קנצלר גרמניה שינה את הטון. האם ישראל תאבד את הידידה החשובה באירופה?

קנצלר גרמניה אולף שולץ התייצב בביקור רשמי לצד ישראל, אך שינה את הטונים מבעבר ● הוא הטיל ספק בתועלת הפעולה הצבאית ברפיח בשל ריבוי הרוגים פלסטינים והזהיר מפני אסון הומניטרי ברצועה ● במקביל, מדינות באיחוד מקדמות החלטות אנטי-ישראליות

תל אביב. החלטת ביהמ''ש הפחיתה משמעותית ואף ביטלה תשלום היטלי השבחה ברבעים 3 ו-4 / צילום: שלומי יוסף

עיריית תל אביב או בעלי הדירות: מי ינצח במאבק ששווה מיליארדים

לאחר שביהמ"ש ביטל היטלי השבחה לרובעים 3 ו-4 בת"א בהיקף של מיליארד שקל לפחות, עיריית ת"א מנסה להילחם על גביית הכספים והגישה בקשת ערעור לעליון ● לטענת העירייה, כיום ישנם 1,900 הליכי ערר על גביית היטלי ההשבחה ברובעים אלה

ג׳נסן הואנג, מנכ''ל ומייסד אנבידיה / צילום: Reuters, Walid Berrazeg

האירוע שכל התעשייה חיכתה לו: אנבידיה מציגה את הדור הבא של הבינה המלאכותית

הכנס השנתי של החברה הלוהטת בעולם התקיים בסן חוזה, וסיפק שורה של בשורות מרכזיות ● מהדור הבא של שבבי הבינה המלאכותית, דרך שיתוף פעולה עם אפל ועד לחידושים בענף הרכב ● כל הפרטים מהאירוע השנתי של אנבידיה