גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הקרוס-אובר החשמלי של פורשה: הרבה ביצועים ודרמה במחיר של מיליון שקל

מי שיוצא לשוק הרכב עם תקציב של כמיליון שקל לא יתקשה למצוא מכוניות פאר וספורט מרגשות עם מנועי בנזין ● הקרוס-אובר החשמלי החדש של פורשה מציע שילוב ייחודי של דרמה, ביצועים ומצפון סביבתי נקי

פורשה טאייקן קרוס טוריזמו 4S / צילום: יח''צ
פורשה טאייקן קרוס טוריזמו 4S / צילום: יח''צ

אם וכאשר ייערך בישראל מחקר שיבדוק את נימוקי הרכישה של רכב חשמלי, ספק רב אם השיקול הסביבתי יעמוד בראש דירוג סדר העדיפויות של הלקוחות. כלי רכב "ירוקים" נרכשים בישראל בעיקר בגלל הטבות מס שונות, חיסכון משמעותי בדלק ובהוצאות האחזקה ולעיתים גם בזכות יחס מרשים של ביצועים-לשקל.

ובכל זאת, ישנם  גם "צדיקים סביבתיים", ונראה שהם נמצאים דווקא בפלח מכוניות הפאר והספורט החשמליות לאלפיון. למסקנה הזו אפשר להגיע בדרך האלימינציה: מי שרוכש כלי רכב חדש בשש ספרות בדולרים אינו רגיש לעלויות הדלק והתחזוקה וניתן להניח, שגם הנחה של אלף שקל בשווי השימוש החודשי אינה רלוונטית מבחינתו. בטווח המחיר הזה גם אפשר לרכוש רכבי בנזין עם ביצועים אקזוטיים. אז מה נשאר? כנראה שבעיקר הדאגה לאיכות הסביבה (נגיד).

המייצגת הנאמנה ביותר של "חשמליות האלפיון העליון" בישראל הייתה עד כה פורשה טאייקן קופה האקזוטית. כעת מצטרפת אליה גרסת כלאיים מוזרה וייחודית בשם "טאייקן קרוס טוריסמו", שמוסיפה לה שימושיות ואפילו יכולות שטח מסוימות במחיר, שנושק למיליון שקל אפילו עם הטבת מס הקנייה.

 

דרמה עיצובית

לעיצוב של הטאייקן קופה "הרגילה" לא חסרה דרמה, אבל גרסת הקרוס החדשה מעלה את רף תשומת הלב הציבורית בכמה דרגות. עד לקו הדלתות הקדמיות השתיים די דומות, אבל משם והלאה הקרוס מחצינה צמד כנפיים אחוריות עצומות שמעליהן גג דמוי סטיישן, וזנב שמסתיים בדלת אחורית צרה ובפגוש מאסיבי ונראה כמו שרירים דרוכים של אצן על קו הזינוק. הוסיפו לכך פס LED רוחבי במרכז הזנב, שנראה ממרחק קילומטרים, חיפויי גלגלים מושחרים, חישוקי 21 אינץ' עם צמיגים ברוחב טרקטור ומרכב מוגבה - וקיבלתם אטרקציה ויזואלית ברוטאלית. 

גם תא הנוסעים ממשיך את הקו הזה. מערך הפיקוד זהה לטאייקן קופה ומקיף את הנהג עם מסכי LCD, כולל לוח מחוונים רוחבי וקמור עם שלל אופציות תכנות ומסכי מידע מגע גדולים לצד הנהג. הקונסול המרכזי נקי ממתגים פיזיים ואפילו "מוט ההילוכים" הוא לא הרבה יותר ממתג קטנטן, וקצת מאכזב, שנמצא מתחת להגה. יש גם מושבי ספורט קדמיים, שמתאימים את עצמם לכל נהג בכל מידה, הגה טיפוסי של פורשה, רמת גימור של בית אופנה עילי, ומתגים שמרגישים כמו "רולקס".

רמת אבזור כעומק החשבון

תנוחת הישיבה בקרוס יותר גבוהה ונינוחה מזו של טאייקן קופה והיא תתקבל בברכה על ידי מי שלא רגיל ל"ישיבה על הכביש" כמו בקופה. כבונוס, גם תהליך הכניסה והיציאה דורש פחות גמישות.

עוד יתרון משמעותי הוא מרחב ראש גבוה יותר בכמעט חמישה סנטימטרים, שמאפשר להושיב מאחור צמד מבוגרים גבוהים ומתבגר בנוחות של לימוזינה. יש גם תא מטען עם נפח סביר של 514 ליטר, אבל המבנה שלו די צר. קיפול המושב האחורי מגדיל משמעותית את שימושיות שינוע המטענים, בהנחה שבשביל זה רכשתם רכב במיליון שקל.

כמו כל רכב פאר, רמת האבזור נגזרת מעובי כרטיס האשראי שלכם. ברכב בו נסענו הותקנו אופציות שמחירן המצטבר חצה בקלות את ה-300 אלף שקל. חלקן חיוניות, דוגמת היגוי אחורי וחבילת שטח - אם כבר אז כבר - וחלקן מצחיקות כמו למשל צבע אדום לחגורות הבטיחות, שמוסיף כמה אלפי שקלים למחיר.

הגרסה שבה נסענו, טאייקן קרוס 4S, היא גרסת הביניים של הרכב עם הנעה כפולה, הספק של עד 571 כ"ס וסוללה רצינית של 93.6 קילוואט-שעה, שמספקת טווח של 452 ק"מ.

450 ק"מ בין טעינות 

נתחיל דווקא בטווח: פורשה גאה במערכת ניהול צריכת החשמל הייחודית שלה ובמשקל עצמי נמוך יחסית למקובל בפלח, שמאפשרים להשיג טווח אפקטיבי קרוב לטווח הרשמי. אכן, בחירה באחד ממצבי התכנות הרגועים, יחסית לפורשה כמובן, אפשרה לנו לצלוח ללא קושי מעל 300 ק"מ די אינטנסיביים ועדיין להותיר רזרבה של כשליש מקיבולת הסוללה. מי שינהג ברכב כמו שפורשה התכוונה יצטרך לבקר בתחנת הטעינה לעיתים תכופות יותר, והפיתוי לכך נמצא כל הזמן ברקע במרחק של הנפת מתג.

כמו בטאייקן קופה, התאוצות בקו ישר מסחררות ואלימות והמהירות נצברת בקצב, שיביא אתכם אל קו האופק - או אל בית הדין לתעבורה - הרבה יותר מהר מכפי שתצפו. נודה ונתוודה: עם ביצועים כאלה חסרה לנו מאוד שאגת המנוע והמפלטים של פורשה והתחליף בדמות "מוזיקה חללית", שנשמעה מהרמקולים ברכב המבחן, היה דל מאוד.

מנגד, שמחנו לגלות שלמרות המרכב המוגבה הקרוס שומרת על התנהגות הכביש המושלמת של הטאייקן קופה. ההיגוי ישיר, מהיר וחד כמו סכין מנתחים, ההיגוי האחורי מאפשר תמרונים הדוקים באופן מפתיע על כבישים צרים ומתפתלים, אחיזת כביש היא כמו של מכונית מסלול מושלמת ובקרת הגוף מרשימה מאוד. מי שירצה להשתעשע בהחלקות כוח יצטרך למצוא מסלול מרוצים פנוי.

מתלי האוויר של פורשה עושים עבודה מצוינת בשיכוך מהמורות מכל סוג אבל כי אל תצפו לרכות של SUV מתחנף, אפילו במצב הכיול הרך ביותר.

רכב המבחן צויד בחבילת "שטח" עם אופציה להגביה את המרכב בעשרה ס"מ נוספים ומצב תכנות לנסיעה על שטחים לא סלולים. ראינו ביוטיוב תמונות מרשימות של המכונית דוהרת על מסלולי עפר בחיק הטבע, אבל עם חישוקי 21 אינץ' וצמיגים אופציונליים, שעולים כמעט 50 אלף שקל לסט (לא טעות דפוס), שבהם צויד רכב המבחן, אנחנו משאירים את החלק הזה במבחן הזה לבוחנים אמיצים יותר.

הגרסה "הרגועה" של טאייקן קרוס-טוריסמו מתחילה כבר במחיר מעניין של כ-770 אלף שקל, אולם גרסת ה-4S מציבה את רף המחיר על כ-915 אלף שקל לפני תוספות. במחיר הזה אפשר לקנות בישראל מכוניות פאר וספורט עם מנועי בנזין לא פחות חזקות, מהירות ומפוארות. אבל חובבי דרמה, שרוצים לנקות את מצפונם הסביבתי ואולי גם לשדר מסר "ירוק" למועצת המנהלים ולמשקיעים, מבלי לוותר על רכב חלומות שימושי על חשבון החברה, יתקשו למצוא אלטרנטיבות ליצירה הייחודית הזו.

חלק מהמתחרות

ב.מ.וו IX XDRIVRE 50
במחיר של כ־100 אלף יורו לפני מסים בגרמניה מוצע הקרוס־אובר החשמלי החדש והמפואר של ב.מ.וו, שיגיע אלינו בשנה הבאה. יש לו סוללה ענקית של 111 קילוואט, שמספקת טווח של עד 630 ק"מ בתקן WLTP

ב.מ.וו IX XDRIVRE 50 / צילום: יח''צ

אאודי אי-טרון S55
525 אלף שקל לפני תוספות עולה גרסת S55 הבכירה של אאודי E-TRON. הרכב מציע מרחב ושימושיות של SUV מפואר לכל דבר וומצויד בשני מנועים בהספק משולב של 503 כ"ס וסוללה של 95 קילוואט

אאודי אי-טרון S55 / צילום: יח''צ

טסלה מודל X
590 אלף שקל לפני תוספות עולה גרסת הבסיס של הקרוס־אובר המפואר של טסלה, שיגיע ב־2022. המכונית מצוידת בצמד מנועים בהספק משולב של 680 כ"ס, ובסוללה של 90 קילוואט שמספקת טווח של עד 580 ק"מ

טסלה מודל X / צילום: יח''צ

עוד כתבות

הונאות בפייסבוק ובאינסטגרם / צילום: צילומי מסך

המלצה ממתחזה לגילעד אלטשולר: כך תיזהרו מגל ההונאות החדש ברשת

ההונאות בפייסבוק ובאינסטגרם לא מפסיקות להשתכלל ● נוכלים מתחזים לדמויות מפתח בשוק ההון ועוקצים מליונים ● בנתיים, הפלטפורמות מרוויחות מהמודעות — והמשתמשים נותרים חשופים

יו''ר דירקטוריון צים יאיר סרוסי והמנכ''ל אלי גליקמן / צילום: איל יצהר, don-monteaux

5 שנים מההנפקה, צים במרכז סערה - והשבועות הבאים יקבעו מי ינווט את ענקית הספנות

ברקע הצעות לרכישת צים, מתחמם המאבק בין בעלי מניות המבקשים למנות דירקטורים מטעמם, לבין דירקטוריון החברה ● בתווך נמצאים המנכ"ל אלי גליקמן, שהוביל את מסע ההתאוששות של ענקית הספנות וכעת מבקש לרכוש אותה; ועובדי החברה, שחוששים ממשתלט זר ואף פנו לשרת התחבורה כדי לפעול לסיכול המהלך

האלוף במיל' ניצן אלון בוועידת ישראל / צילום: כדיה לוי

האלוף במיל' ניצן אלון ומייסד אנלייט גלעד יעבץ פותחים קרן השקעות באנרגיה

עד לאחרונה היה האלוף במיל' ניצן אלון, ראש מפקדת השבויים והנעדרים בצה"ל ● קרן ההשקעות החדשה "אלמנטס" תשקיע בחברות בתחום האנרגיה, התשתיות והאקלים

ענני סערה מעל חוף הים בעתלית, הבוקר / צילום: ap, Ariel Schalit

סופת ביירון תגיע לשיא: האם מערכות הניקוז בישראל מוכנות להתמודד עם הסערה?

סופת ביירון, שצפויה להגיע לשיא בקרוב, מציבה אתגר משמעותי לתשתיות הניקוז העירוניות ● מומחים מזהירים כי התשתיות, שתוכננו בעידן שלפני שינויי האקלים, לא מסוגלות להתמודד עם אירועי קיצון ● הרשויות מנסות להדביק את הפער באמצעות אתרי ויסות, תכנון מחודש ותחזוקה מוגברת - אך פרויקטים לאומיים שתוכננו ואמורים לספק פיתרון רחב יותר טרם בוצעו

לארי אליסון, מייסד אורקל / צילום: Reuters, Noah Berger

אורקל צוללת ולוקחת איתה את השוק כולו: "במקום להרגיע את החששות, ההנהלה מגמגמת"

ענקית שירותי הענן והתוכנה אורקל פספסה את תחזית ההכנסות של האנליסטים ודיווחה על הכנסות של 16.06 מיליארד דולר ברבעון השלישי, ובעקבות זאת היא צנחה במסחר המאוחר, במקביל לירידות בנאסד"ק ובמניות הטכנולוגיה והבינה המלאכותית ● מה בדיוק הרתיע את המשקיעים?

מגרש ריק ברחוב איינשטיין בת''א / צילום: איל יצהר

הגדלת ההיצע אינה יעד: באוצר מודים שמס רכוש נועד להעשיר את הקופה

המס יטיל חובת תשלום על קרקע פנויה, עבור הגדלת הכנסות המדינה ● עם זאת, מומחים מזהירים כי העיוותים מהעבר עלולים לחזור, בעוד חברות נדל"ן צפויות להעדיף לשלם ולא לשמש קרקעות ● גלובס עושה סדר

שי אהרונוביץ, מנהל רשות המסים / צילום: מורג ביטן

מנהל רשות המסים: "בין 1.5 ל־2 מיליארד שקל מועלמים בשוק ההשכרה"

מנהל רשות המסים שי אהרונוביץ' הזהיר בוועידת מרכז הבנייה הישראלי כי מיליארדי שקלים אינם מדווחים בשוק ההשכרה וקורא לחובת דיווח גורפת על כל חוזה שכירות ●  בנוסף, הציג תמונה חיובית של הכנסות המדינה, הסביר מדוע הוא צופה ש-2025 תסתיים הרחק מעל היעד, והתייחס לאפשרות החזרת מס הרכוש

"איום ממשי": המדינה האירופית שעל הכוונת של חמאס

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל ● והפעם: באירופה מזהים סיכון משמעותי שחמאס יבצע פיגועים ביבשת, איראן לועגת לארה"ב לאחר שזו הודיעה שתפרוס כטב"מים שמבוססים על כטב"ם איראני, ואיך בקשת החנינה של נתניהו תשפיע על הדמוקרטיה הישראלית ● כותרות העיתונים בעולם

האחים אמיר ופיני יעקובי / צילום: אריק סולטן

המניה נפלה ביותר מ-70% מאז ההנפקה. משפחת יעקובי משדרגת לעצמה את השכר

חברת התשתיות יעקובי מתכננת להעלות את שכרם של בעלי השליטה ושל חמשת קרוביהם הבכירים ● במשרדי בלוסטון LIVE NATION הושקה חברת הדיגיטל והמשפיענים החדשה MIND ● וזה המנהל החדש של בית החולים השיקומי ● אירועים ומינויים

מחשב קוונטי / צילום: Shutterstock

מאה מיליון דולר: הגיוס החדש של חברת הקוונטים מנס ציונה

קוונטום ארט, שמפתחת מחשבים קווונטים, גייסה מאה מיליון דולר כדי לבנות את הדור הבא של המחשוב הקוונטי ● את הסבב הנוכחי של החברה, שהוקמה ב-2022 כספין אוף ממכון ויצמן, הובילה קרן Bedford Ridge Capital

דודי השמש תופסים את החלל על גגות הבניינים בישראל / צילום: גיא ליברמן

דודי השמש יוחלפו במשאבות חום ופאנלים סולאריים

על פי ההצעה החדשה של משרד האנרגיה, כל בניין חדש למגורים בישראל יחויב בהתקנת פאנלים סולאריים על הגג, משולבים עם משאבות חום ● החיסכון למשק מוערך במיליארדי שקלים

חתימה על צוואה / אילוסטרציה: Shutterstock

ידועה בציבור תבעה את ילדי בן זוגה לאחר שהוא התאבד. כך זה נגמר

ידועה בציבור תבעה את ילדי בן זוגה לאחר אירוע טרגי, בטענה כי הובטח לה מימון עד לסיום חייה ● השאלה המרכזית שעמדה בפני בית המשפט היא האם הצוואה נועדה להחליף את הסכם החיים המשותפים ● מילה אחת שונה בין ההסכמים הכריעה את הכף

ירידה גדולה במכירת דירות חדשות / צילום: Shutterstock

שוק הנדל"ן בצניחה: באוקטובר נמכרו רק 4,518 דירות

עוד עולה מנתוני הכלכלן הראשי על שוק הדירות, כי באוקטובר נרשמה ירידה של 29% בסך הדירות החדשות שנמכרו ● אזור הדרום הוא האזור הבולט ביותר בירידות מכירות יזמי הנדל"ן

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: לע''מ

בנק ישראל נגד חוק הגיוס: "לוקה בחסר ולא יביא לגיוס החרדים הנדרש"

הבנק המרכזי מזהיר כי הנוסח הנוכחי של חוק הגיוס "לוקה בחסר", וזאת משום שהיעדים שקבעה הצעת החוק הם נמוכים, והתמריצים הכלכליים בעלי אפקטיביות נמוכה ● "העברת החוק במתכונתו הנוכחית עלולה לא להביא לשינוי משמעותי בהיקף הגיוס, ובכך לשמר את הנטל הכלכלי האישי והמשקי הנובע מהשימוש הנרחב באנשי מילואים"

אסדת קידוח ''תמר'' / צילום: אלבטרוס

מחיר החשמל ייקבע בלונדון: חברת החשמל יוצאת להליך בוררות נגד מאגר תמר

חברת החשמל הגישה את המסמכים הרשמיים לפתיחת הליך בוררות בלונדון ● תהליך הבוררות, שנקבע מראש בהסכם בין הצדדים, יעלה מיליוני שקלים, והבורר יוכל להכריע אם להעלות או להוריד את מחיר הגז בעד 10%

קובי אלכסנדר / איור: גיל ג'יבלי

הסבלנות השתלמה: קובי אלכסנדר מממש רווח גדול באי.בי.אי

קובי אלכסנדר מכר אתמול 240 אלף ממניות בית ההשקעות אי.בי.אי, בסכום כולל של 66 מיליון שקל ● מניית בית ההשקעות זינקה ב-450% בתוך חמש שנים ● לאחר המימוש ממשיך להחזיק אלכסנדר ב-15.8% ממניות אי.בי.אי

הנפקת אאוטבריין בנאסד''ק / צילום: נועם גלאי

סוף השנה בהייטק הפעם אגרסיבי במיוחד: כ-2,000 מפוטרים בחודש

חברות ההייטק מנצלות את סוף השנה להתייעלות, והפעם המגמה חריפה במיוחד ● בין המפטרים סטארט-אפים, חדי-קרן וחברות ותיקות כמו מובילאיי, אאוטבריין ופיוניר ● חלק גדול מהפיטורים נובע מהבינה המלאכותית, שדוחקת חלק מהמקצועות, וממעבר מהיר למיקוד ברווחיות

שוק ההון והשקעות / צילום: Shutterstock

האנליסטים לא רואים בועת AI, אבל מסמנים מנצחות ומפסידות בשוק

בכמה בתי השקעות מובילים בוול סטריט כבר לא עוסקים בתהייה האם הראלי בקרב מניות הבינה המלאכותית משקף בועה ● במקום זאת הם מזהירים מהערכת חסר לעתיד התחום, וממפים את החברות שינצחו מההתפתחויות ב־AI ואת אלו שבכוננות ספיגה ● ומה מצב הישראליות?

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: ap, Jacquelyn Martin

החלטה מתוחה במיוחד: הפד הוריד את הריבית בפעם השלישית ברצף

הפדרל ריזרב הודיע על הפחתת ריבית של רבע אחוז, מרמה של 4% ל-3.75%, באחת ההחלטות המורכבות ביותר שנאלץ לקבל בשנים האחרונות ● כפי שאנליסטים צפו, הבנק המרכזי אותת כי צפויה הפסקה במתווה הורדות הריבית בעתיד הקרוב, וצופה הורדת ריבית אחת בלבד במהלך 2026

שי אהרונוביץ, מנהל רשות המסים / צילום: מורג ביטן

כדי להתחמק ממס הרווחים הכלואים: חברות רבות מחפשות תכנון מס יצירתי

רפורמת הרווחים הכלואים מאלצת בעלי חברות רבים לחלק עד סוף השנה 5% דיבידנד על רווח שנצבר או לשלם קנס בגובה 2% ● בשוק יודעים לספר כי בעלי חברות רבים לא נערכו לכך ומחפשים תכנוני מס יצירתיים ● "החוק תפס רבים לא מוכנים, וכולם בלחץ"