גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הקרוס-אובר החשמלי של פורשה: הרבה ביצועים ודרמה במחיר של מיליון שקל

מי שיוצא לשוק הרכב עם תקציב של כמיליון שקל לא יתקשה למצוא מכוניות פאר וספורט מרגשות עם מנועי בנזין ● הקרוס-אובר החשמלי החדש של פורשה מציע שילוב ייחודי של דרמה, ביצועים ומצפון סביבתי נקי

פורשה טאייקן קרוס טוריזמו 4S / צילום: יח''צ
פורשה טאייקן קרוס טוריזמו 4S / צילום: יח''צ

אם וכאשר ייערך בישראל מחקר שיבדוק את נימוקי הרכישה של רכב חשמלי, ספק רב אם השיקול הסביבתי יעמוד בראש דירוג סדר העדיפויות של הלקוחות. כלי רכב "ירוקים" נרכשים בישראל בעיקר בגלל הטבות מס שונות, חיסכון משמעותי בדלק ובהוצאות האחזקה ולעיתים גם בזכות יחס מרשים של ביצועים-לשקל.

ובכל זאת, ישנם  גם "צדיקים סביבתיים", ונראה שהם נמצאים דווקא בפלח מכוניות הפאר והספורט החשמליות לאלפיון. למסקנה הזו אפשר להגיע בדרך האלימינציה: מי שרוכש כלי רכב חדש בשש ספרות בדולרים אינו רגיש לעלויות הדלק והתחזוקה וניתן להניח, שגם הנחה של אלף שקל בשווי השימוש החודשי אינה רלוונטית מבחינתו. בטווח המחיר הזה גם אפשר לרכוש רכבי בנזין עם ביצועים אקזוטיים. אז מה נשאר? כנראה שבעיקר הדאגה לאיכות הסביבה (נגיד).

המייצגת הנאמנה ביותר של "חשמליות האלפיון העליון" בישראל הייתה עד כה פורשה טאייקן קופה האקזוטית. כעת מצטרפת אליה גרסת כלאיים מוזרה וייחודית בשם "טאייקן קרוס טוריסמו", שמוסיפה לה שימושיות ואפילו יכולות שטח מסוימות במחיר, שנושק למיליון שקל אפילו עם הטבת מס הקנייה.

 

דרמה עיצובית

לעיצוב של הטאייקן קופה "הרגילה" לא חסרה דרמה, אבל גרסת הקרוס החדשה מעלה את רף תשומת הלב הציבורית בכמה דרגות. עד לקו הדלתות הקדמיות השתיים די דומות, אבל משם והלאה הקרוס מחצינה צמד כנפיים אחוריות עצומות שמעליהן גג דמוי סטיישן, וזנב שמסתיים בדלת אחורית צרה ובפגוש מאסיבי ונראה כמו שרירים דרוכים של אצן על קו הזינוק. הוסיפו לכך פס LED רוחבי במרכז הזנב, שנראה ממרחק קילומטרים, חיפויי גלגלים מושחרים, חישוקי 21 אינץ' עם צמיגים ברוחב טרקטור ומרכב מוגבה - וקיבלתם אטרקציה ויזואלית ברוטאלית. 

גם תא הנוסעים ממשיך את הקו הזה. מערך הפיקוד זהה לטאייקן קופה ומקיף את הנהג עם מסכי LCD, כולל לוח מחוונים רוחבי וקמור עם שלל אופציות תכנות ומסכי מידע מגע גדולים לצד הנהג. הקונסול המרכזי נקי ממתגים פיזיים ואפילו "מוט ההילוכים" הוא לא הרבה יותר ממתג קטנטן, וקצת מאכזב, שנמצא מתחת להגה. יש גם מושבי ספורט קדמיים, שמתאימים את עצמם לכל נהג בכל מידה, הגה טיפוסי של פורשה, רמת גימור של בית אופנה עילי, ומתגים שמרגישים כמו "רולקס".

רמת אבזור כעומק החשבון

תנוחת הישיבה בקרוס יותר גבוהה ונינוחה מזו של טאייקן קופה והיא תתקבל בברכה על ידי מי שלא רגיל ל"ישיבה על הכביש" כמו בקופה. כבונוס, גם תהליך הכניסה והיציאה דורש פחות גמישות.

עוד יתרון משמעותי הוא מרחב ראש גבוה יותר בכמעט חמישה סנטימטרים, שמאפשר להושיב מאחור צמד מבוגרים גבוהים ומתבגר בנוחות של לימוזינה. יש גם תא מטען עם נפח סביר של 514 ליטר, אבל המבנה שלו די צר. קיפול המושב האחורי מגדיל משמעותית את שימושיות שינוע המטענים, בהנחה שבשביל זה רכשתם רכב במיליון שקל.

כמו כל רכב פאר, רמת האבזור נגזרת מעובי כרטיס האשראי שלכם. ברכב בו נסענו הותקנו אופציות שמחירן המצטבר חצה בקלות את ה-300 אלף שקל. חלקן חיוניות, דוגמת היגוי אחורי וחבילת שטח - אם כבר אז כבר - וחלקן מצחיקות כמו למשל צבע אדום לחגורות הבטיחות, שמוסיף כמה אלפי שקלים למחיר.

הגרסה שבה נסענו, טאייקן קרוס 4S, היא גרסת הביניים של הרכב עם הנעה כפולה, הספק של עד 571 כ"ס וסוללה רצינית של 93.6 קילוואט-שעה, שמספקת טווח של 452 ק"מ.

450 ק"מ בין טעינות 

נתחיל דווקא בטווח: פורשה גאה במערכת ניהול צריכת החשמל הייחודית שלה ובמשקל עצמי נמוך יחסית למקובל בפלח, שמאפשרים להשיג טווח אפקטיבי קרוב לטווח הרשמי. אכן, בחירה באחד ממצבי התכנות הרגועים, יחסית לפורשה כמובן, אפשרה לנו לצלוח ללא קושי מעל 300 ק"מ די אינטנסיביים ועדיין להותיר רזרבה של כשליש מקיבולת הסוללה. מי שינהג ברכב כמו שפורשה התכוונה יצטרך לבקר בתחנת הטעינה לעיתים תכופות יותר, והפיתוי לכך נמצא כל הזמן ברקע במרחק של הנפת מתג.

כמו בטאייקן קופה, התאוצות בקו ישר מסחררות ואלימות והמהירות נצברת בקצב, שיביא אתכם אל קו האופק - או אל בית הדין לתעבורה - הרבה יותר מהר מכפי שתצפו. נודה ונתוודה: עם ביצועים כאלה חסרה לנו מאוד שאגת המנוע והמפלטים של פורשה והתחליף בדמות "מוזיקה חללית", שנשמעה מהרמקולים ברכב המבחן, היה דל מאוד.

מנגד, שמחנו לגלות שלמרות המרכב המוגבה הקרוס שומרת על התנהגות הכביש המושלמת של הטאייקן קופה. ההיגוי ישיר, מהיר וחד כמו סכין מנתחים, ההיגוי האחורי מאפשר תמרונים הדוקים באופן מפתיע על כבישים צרים ומתפתלים, אחיזת כביש היא כמו של מכונית מסלול מושלמת ובקרת הגוף מרשימה מאוד. מי שירצה להשתעשע בהחלקות כוח יצטרך למצוא מסלול מרוצים פנוי.

מתלי האוויר של פורשה עושים עבודה מצוינת בשיכוך מהמורות מכל סוג אבל כי אל תצפו לרכות של SUV מתחנף, אפילו במצב הכיול הרך ביותר.

רכב המבחן צויד בחבילת "שטח" עם אופציה להגביה את המרכב בעשרה ס"מ נוספים ומצב תכנות לנסיעה על שטחים לא סלולים. ראינו ביוטיוב תמונות מרשימות של המכונית דוהרת על מסלולי עפר בחיק הטבע, אבל עם חישוקי 21 אינץ' וצמיגים אופציונליים, שעולים כמעט 50 אלף שקל לסט (לא טעות דפוס), שבהם צויד רכב המבחן, אנחנו משאירים את החלק הזה במבחן הזה לבוחנים אמיצים יותר.

הגרסה "הרגועה" של טאייקן קרוס-טוריסמו מתחילה כבר במחיר מעניין של כ-770 אלף שקל, אולם גרסת ה-4S מציבה את רף המחיר על כ-915 אלף שקל לפני תוספות. במחיר הזה אפשר לקנות בישראל מכוניות פאר וספורט עם מנועי בנזין לא פחות חזקות, מהירות ומפוארות. אבל חובבי דרמה, שרוצים לנקות את מצפונם הסביבתי ואולי גם לשדר מסר "ירוק" למועצת המנהלים ולמשקיעים, מבלי לוותר על רכב חלומות שימושי על חשבון החברה, יתקשו למצוא אלטרנטיבות ליצירה הייחודית הזו.

חלק מהמתחרות

ב.מ.וו IX XDRIVRE 50
במחיר של כ־100 אלף יורו לפני מסים בגרמניה מוצע הקרוס־אובר החשמלי החדש והמפואר של ב.מ.וו, שיגיע אלינו בשנה הבאה. יש לו סוללה ענקית של 111 קילוואט, שמספקת טווח של עד 630 ק"מ בתקן WLTP

ב.מ.וו IX XDRIVRE 50 / צילום: יח''צ

אאודי אי-טרון S55
525 אלף שקל לפני תוספות עולה גרסת S55 הבכירה של אאודי E-TRON. הרכב מציע מרחב ושימושיות של SUV מפואר לכל דבר וומצויד בשני מנועים בהספק משולב של 503 כ"ס וסוללה של 95 קילוואט

אאודי אי-טרון S55 / צילום: יח''צ

טסלה מודל X
590 אלף שקל לפני תוספות עולה גרסת הבסיס של הקרוס־אובר המפואר של טסלה, שיגיע ב־2022. המכונית מצוידת בצמד מנועים בהספק משולב של 680 כ"ס, ובסוללה של 90 קילוואט שמספקת טווח של עד 580 ק"מ

טסלה מודל X / צילום: יח''צ

עוד כתבות

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה בת"א סוגרת שבוע חיובי: ת"א 35 עלה ב-3.5%, מדד הביטוח ב-10%

מדד ת"א 35 בשיא חדש, ה-57 השנה ● השקל מתחזק מול הדולר ● מדד הביטוח זינק ב-10% השבוע ● מניות השבבים הדואליות ירדו ● הפד הוריד את ריבית ארה"ב כצפוי, אך אותת כי לא צפויות הורדות נוספות בקרוב - וול סטריט ננעלה בירוק ●

איי פוקלנד / צילום: Shutterstock

הפרויקט הישראלי שיהפוך 3,500 תושבים באיי פוקלנד למיליונרים

נאוויטס מקבלת החלטת השקעה סופית בפרויקט "סי ליון" באיי פוקלנד - מהלך שצפוי להניב כ־4 מיליארד ליש"ט לממשלת הטריטוריה ולהפוך את 3,500 תושביה למיליונרים ● חלקה של החברה עומד על כ-1.2 מיליארד דולר, ותחילת ההפקה בפרויקט צפויה במהלך הרבעון הראשון של שנת 2028

עומרי כספי / צילום: Ilya Melnikov

עולה ליגה: עומרי כספי גייס 100 מיליון דולר לקרן ההון סיכון שלו

משקיע ההון סיכון וכוכב הכדורסל לשעבר גייס 100 מיליון דולר נוספים לקרן ההון סיכון, סוויש קפיטל ● הקרן החדשה תאפשר לסוויש להמשיך ולשמור על החזקותיה גם בשלבי גיוס מאוחרים יותר לחברות ● ויש לו גם מסר מעודד: "המשקיעים שלנו מאוד אופטימיים לגבי ישראל"

זום גלובלי / צילום: Shutterstock

המכסים החדשים על סין, והבלונים שגרמו למצב חירום

ברקע האיומים של טראמפ להטיל מכסים על מקסיקו, האחרונה נוקטת צעדים נגד סין ● בליטא הכריזו על מצב חירום. הסיבה: בלונים ● ואיך פרסומת אחת עוררה זעם בהולנד - עד שנאלצה לרדת מהמסך? ● זום גלובלי, מדור חדש 

ח'אן יונס / צילום: ap, Jehad Alshrafi

קצה חוט חדש: ישראל בודקת שטח שבו ייתכן שנקבר החטוף החלל רן גואילי

בישראל חוששים להישאר באפלה לקראת שלב ב' של הפסקת האש ברצועת עזה, אליו חותרת ארה"ב, ומתנים את תחילתו בהשבת החלל החטוף האחרון רן גואילי ● טראמפ מתכנן למנות גנרל אמריקני לפקד על הכוח הבינלאומי בעזה ● לפי מקורות בביירות, השליחה האמריקאית הזהירה כי ישראל תבצע תקיפות גדולות ומשמעותיות נגד חיזבאללה  ● חברת הסייבר פאלו אלטו: חשפנו קמפיין ריגול מתקדם של חמאס ● מגעים חשאיים בבית הנשיא להקמת ועדת חקירה ממלכתית ● עדכונים שוטפים

מגרש ריק ברחוב איינשטיין בת''א / צילום: איל יצהר

25 שנה אחרי האיפוס, מס רכוש חוזר לחוק ההסדרים. איך זה יראה?

המס יטיל חובת תשלום על קרקע פנויה, עבור הגדלת הכנסות המדינה ● עם זאת, מומחים מזהירים כי העיוותים מהעבר עלולים לחזור, בעוד חברות נדל"ן צפויות להעדיף לשלם ולא לשמש קרקעות ● גלובס עושה סדר

אזור המשרדים של בני ברק. מה קורה ליתרון התחרותי במציאות? / צילום: Shutterstock

30 קומות שוממות מתוך 40: מגדלי המשרדים החדשים מוכנים, אבל השוכרים לא באים

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● למרות הסטנדרט הגבוה והנגישות התחבורתית, שיעורי התפוסה בערים שמחוץ לתל אביב בירידה ● הנסיעות הארוכות, האווירה אינה מושכת צעירים וההיצע הגדול מרחיקים את השוכרים

מערכת החיסון נלחמת חזרה / צילום: Shutterstock

מערכת החיסון נלחמת חזרה: 3 מחקרים שיעזרו למנוע את מחלות העתיד

פרופ' יפעת מרבל, שנבחרה השבוע על ידי כתב העת Nature לאחת המשפיעות במדע, גילתה אוצר של אנטיביוטיקות פוטנציאליות ומתקדמת לשלב הבא במחקר ● פרופ' פמלה ביורקמן, כלת פרס וולף, עובדת על חיסון אחד למחלות שעוד לא נולדו ● ופרופ' רון דיסקין מכין מלכודות משוכללות לווירוסים ● כשהמגפה הבאה אורבת בפינה ומחקרי חיסונים מקוצצים, שלושה חוקרים נותנים סיבה לאופטימיות

השטח שעליו תוקם תחנת הכוח ''קסם'' / צילום: דין שמואל אלמס

תחנת הכוח "קסם" סגרה פיננסית ותקבל תגמול מוגדל מרשת החשמל

ההלוואה מבנק הפועלים עומדת על 1.1 מיליארד אירו ועוד 300 מיליון שקל - ובסך-הכול כ-4.5 מיליארד שקל ● בכך הבטיחה "קסם" את הקמתה ואת "תשלום הזמינות" הגבוה שתקבל מרשת החשמל - זאת מכיוון שמדובר בתחנה קריטית לאספקת חשמל באזור צפון גוש דן

יו''ר דירקטוריון צים יאיר סרוסי והמנכ''ל אלי גליקמן / צילום: איל יצהר, don-monteaux

5 שנים מההנפקה, צים במרכז סערה - והשבועות הבאים יקבעו מי ינווט את ענקית הספנות

ברקע הצעות לרכישת צים, מתחמם המאבק בין בעלי מניות המבקשים למנות דירקטורים מטעמם, לבין דירקטוריון החברה ● בתווך נמצאים המנכ"ל אלי גליקמן, שהוביל את מסע ההתאוששות של ענקית הספנות וכעת מבקש לרכוש אותה; ועובדי החברה, שחוששים ממשתלט זר ואף פנו לשרת התחבורה כדי לפעול לסיכול המהלך

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: לע''מ

בנק ישראל נגד חוק הגיוס: "לוקה בחסר ולא יביא לגיוס החרדים הנדרש"

הבנק המרכזי מזהיר כי הנוסח הנוכחי של חוק הגיוס "לוקה בחסר", וזאת משום שהיעדים שקבעה הצעת החוק הם נמוכים, והתמריצים הכלכליים בעלי אפקטיביות נמוכה ● "העברת החוק במתכונתו הנוכחית עלולה לא להביא לשינוי משמעותי בהיקף הגיוס, ובכך לשמר את הנטל הכלכלי האישי והמשקי הנובע מהשימוש הנרחב באנשי מילואים"

גם זה קרה פה / צילום: איל יצהר

משבר השמאים הוכיח שוב שדחיינות היא שם המשחק

דחיינות היא עדיין שיטת עבודה ● רוכבי האופניים ניצחו את החזית האנטי-ישראלית ● ומתברר שאנחנו כן יכולים לנצל דאטה לטובתנו ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

ניר ברקת ובצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ - דוברות הכנסת

השר ברקת נגד החלטת השר סמוטריץ' להכפיל את הפטור ממע"מ: "לא נערכה בחינה כלכלית. יפגע בצמיחה"

שר הכלכלה טוען במכתב ששלח הערב לשר האוצר שהכפלת תקרת הפטור ממע"מ על יבוא אישי אינה מבוססת נתונים ועלולה לפגוע בעסקים קטנים ובצמיחה של המשק ● בין החלופות שהוא מונה: הפחתת מע"מ על חשמל ומים או קביעת מע"מ דיפרנציאלי על ירקות ופירות

עוזי סופר, מנכ''ל אלפא תאו / צילום: אלפא תאו, מיכאל טולוב

חברת הביומד הישראלית שזינקה בוול סטריט בעקבות ניסוי בטיפול בסרטן המוח

הניסוי החדש הקפיץ את מניית אלפא טאו ב-21% מתחילת השבוע ● החברה עומדת להגיש את הטכנולוגיה שלה לאישור שיווק ביפן, אם יתקבל, יהיה זה המוצר המסחרי הראשון של החברה שעדיין אין לה הכנסות

משתתפי המפגש, מימין: יאיר לפידות, מבעלי ילין לפידות, מורן סיטון, מנכ''ל ארבע עונות, גילעד אלטשולר מבעלי אלטשולר שחם, אילן רביב מנכ''ל מיטב ודייב לובצקי, מנכ''ל ומבעלי אי.בי.אי / צילום: יח''צ

"זה לא הזמן להגדיל את רכיב המניות": התחזיות והטיפים של מנהלי בתי ההשקעות הגדולים

יאיר לפידות טוען כי "צריך לראות את השנתיים־שלוש האחרונות כחריגות, ביחס למה שאפשר לצפות מהבורסה לאורך זמן" ● באירוע שיזמה חברת ארבע עונות טען מנכ"ל מיטב אילן רביב כי הוא "נשאר עם המדדים המקומיים, למרות ה'מוב' הפנטסטי שעשו", בעוד גילעד אלטשולר מעדיף בטווח הארוך את נאסד"ק ● וגם: באילו סקטורים המליצו הבכירים להתמקד, והמחלוקת על ההשקעה במדד S&P 500

מרכז יזמות לחרדים בירושלים (ארכיון) / צילום: יוסי זמיר

עידוד תעסוקת חרדים? ההחלטה ה"שקטה" שרחוקה מלהספיק

ברקע העיסוק הער בסוגיית השתלבות החרדים בחברה הישראלית, עברה החלטת ממשלה ששאפה לקדם את תעסוקת הגברים החרדים ● עד כמה ההחלטה הזאת מורגשת בשטח? ● מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחרי מיצוי פוטנציאל תעסוקת גברים חרדים

אילוסטרציה: shutterstock

אלי לילי פרסמה את תוצאות הניסוי הטובות ביותר של תרופת הרזיה עד היום

למרות שהשקה עדיין לא באופק, הנתונים מהניסוי הקליני המוצלח מציבים את אלי לילי בעמדת זינוק מול המתחרות בתחום ההרזיה ● בממוצע, המטופלים איבדו כשליש ממשקל גופם, וחלקם אף הפסיקו את הטיפול עקב ירידה מוגזמת במשקל

שלמה קרעי, הליכוד הוועדה לדיון בהצעת חוק התקשורת, 08.12.25 / צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב

הרפורמה בתקשורת של קרעי: מה העובדות שמאחורי השינויים?

בשבועות האחרונים שמענו שלל טענות בעד ונגד הרפורמה בתקשורת שמוביל השר קרעי ● האם לגוף החדש שיקום באמת יש זיקה פוליטית, מה תהיה מעורבות הממשלה ברייטינג, ואיך תושפע מזה עצמאות גופי החדשות? ● המשרוקית של גלובס עושה סדר

חדשות ההייטק / צילום: AP

המהלך החדש שמוביל הצעיר הגאון במטא

SpaceX מתקרבת להנפקה הגדולה בהיסטוריה, מטא במהלך אסטרטגי חדש בהובלת אלכסנדר וונג, ומאבק חדש נפתח על המותג הנזנח של "טוויטר" ● במקביל, שלושה סטארטאפים ישראליים מגייסים יחד יותר מ־100 מיליון דולר וחברת הקריפטו הישראלית Lava Network מתחילה להיסחר בבורסות הגדולות בעולם ● חדשות ההייטק

אודי כגן בקמפיין ביטוח 9 / צילום: צילום מסך יוטיוב

ענף הפיננסים משתלט על הפסקת הפרסומות: דיסקונט הזכורה ביותר, ביטוח 9 האהובה

הפרסומת של דיסקונט היא הזכורה ביותר זה השבוע השלישי, כך עולה מדירוג הפרסומות הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה● ביטוח 9 מחזירים לאוויר פרסומת ישנה לרגל סוף השנה ● וחברת התקשורת פרטנר מתברגת גבוה כבר בשבוע הראשון באוויר