גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הקרוס-אובר החשמלי של פורשה: הרבה ביצועים ודרמה במחיר של מיליון שקל

מי שיוצא לשוק הרכב עם תקציב של כמיליון שקל לא יתקשה למצוא מכוניות פאר וספורט מרגשות עם מנועי בנזין ● הקרוס-אובר החשמלי החדש של פורשה מציע שילוב ייחודי של דרמה, ביצועים ומצפון סביבתי נקי

פורשה טאייקן קרוס טוריזמו 4S / צילום: יח''צ
פורשה טאייקן קרוס טוריזמו 4S / צילום: יח''צ

אם וכאשר ייערך בישראל מחקר שיבדוק את נימוקי הרכישה של רכב חשמלי, ספק רב אם השיקול הסביבתי יעמוד בראש דירוג סדר העדיפויות של הלקוחות. כלי רכב "ירוקים" נרכשים בישראל בעיקר בגלל הטבות מס שונות, חיסכון משמעותי בדלק ובהוצאות האחזקה ולעיתים גם בזכות יחס מרשים של ביצועים-לשקל.

ובכל זאת, ישנם גם "צדיקים סביבתיים", ונראה שהם נמצאים דווקא בפלח מכוניות הפאר והספורט החשמליות לאלפיון. למסקנה הזו אפשר להגיע בדרך האלימינציה: מי שרוכש כלי רכב חדש בשש ספרות בדולרים אינו רגיש לעלויות הדלק והתחזוקה וניתן להניח, שגם הנחה של אלף שקל בשווי השימוש החודשי אינה רלוונטית מבחינתו. בטווח המחיר הזה גם אפשר לרכוש רכבי בנזין עם ביצועים אקזוטיים. אז מה נשאר? כנראה שבעיקר הדאגה לאיכות הסביבה (נגיד).

המייצגת הנאמנה ביותר של "חשמליות האלפיון העליון" בישראל הייתה עד כה פורשה טאייקן קופה האקזוטית. כעת מצטרפת אליה גרסת כלאיים מוזרה וייחודית בשם "טאייקן קרוס טוריסמו", שמוסיפה לה שימושיות ואפילו יכולות שטח מסוימות במחיר, שנושק למיליון שקל אפילו עם הטבת מס הקנייה.

 

דרמה עיצובית

לעיצוב של הטאייקן קופה "הרגילה" לא חסרה דרמה, אבל גרסת הקרוס החדשה מעלה את רף תשומת הלב הציבורית בכמה דרגות. עד לקו הדלתות הקדמיות השתיים די דומות, אבל משם והלאה הקרוס מחצינה צמד כנפיים אחוריות עצומות שמעליהן גג דמוי סטיישן, וזנב שמסתיים בדלת אחורית צרה ובפגוש מאסיבי ונראה כמו שרירים דרוכים של אצן על קו הזינוק. הוסיפו לכך פס LED רוחבי במרכז הזנב, שנראה ממרחק קילומטרים, חיפויי גלגלים מושחרים, חישוקי 21 אינץ' עם צמיגים ברוחב טרקטור ומרכב מוגבה - וקיבלתם אטרקציה ויזואלית ברוטאלית.

גם תא הנוסעים ממשיך את הקו הזה. מערך הפיקוד זהה לטאייקן קופה ומקיף את הנהג עם מסכי LCD, כולל לוח מחוונים רוחבי וקמור עם שלל אופציות תכנות ומסכי מידע מגע גדולים לצד הנהג. הקונסול המרכזי נקי ממתגים פיזיים ואפילו "מוט ההילוכים" הוא לא הרבה יותר ממתג קטנטן, וקצת מאכזב, שנמצא מתחת להגה. יש גם מושבי ספורט קדמיים, שמתאימים את עצמם לכל נהג בכל מידה, הגה טיפוסי של פורשה, רמת גימור של בית אופנה עילי, ומתגים שמרגישים כמו "רולקס".

רמת אבזור כעומק החשבון

תנוחת הישיבה בקרוס יותר גבוהה ונינוחה מזו של טאייקן קופה והיא תתקבל בברכה על ידי מי שלא רגיל ל"ישיבה על הכביש" כמו בקופה. כבונוס, גם תהליך הכניסה והיציאה דורש פחות גמישות.

עוד יתרון משמעותי הוא מרחב ראש גבוה יותר בכמעט חמישה סנטימטרים, שמאפשר להושיב מאחור צמד מבוגרים גבוהים ומתבגר בנוחות של לימוזינה. יש גם תא מטען עם נפח סביר של 514 ליטר, אבל המבנה שלו די צר. קיפול המושב האחורי מגדיל משמעותית את שימושיות שינוע המטענים, בהנחה שבשביל זה רכשתם רכב במיליון שקל.

כמו כל רכב פאר, רמת האבזור נגזרת מעובי כרטיס האשראי שלכם. ברכב בו נסענו הותקנו אופציות שמחירן המצטבר חצה בקלות את ה-300 אלף שקל. חלקן חיוניות, דוגמת היגוי אחורי וחבילת שטח - אם כבר אז כבר - וחלקן מצחיקות כמו למשל צבע אדום לחגורות הבטיחות, שמוסיף כמה אלפי שקלים למחיר.

הגרסה שבה נסענו, טאייקן קרוס 4S, היא גרסת הביניים של הרכב עם הנעה כפולה, הספק של עד 571 כ"ס וסוללה רצינית של 93.6 קילוואט-שעה, שמספקת טווח של 452 ק"מ.

450 ק"מ בין טעינות

נתחיל דווקא בטווח: פורשה גאה במערכת ניהול צריכת החשמל הייחודית שלה ובמשקל עצמי נמוך יחסית למקובל בפלח, שמאפשרים להשיג טווח אפקטיבי קרוב לטווח הרשמי. אכן, בחירה באחד ממצבי התכנות הרגועים, יחסית לפורשה כמובן, אפשרה לנו לצלוח ללא קושי מעל 300 ק"מ די אינטנסיביים ועדיין להותיר רזרבה של כשליש מקיבולת הסוללה. מי שינהג ברכב כמו שפורשה התכוונה יצטרך לבקר בתחנת הטעינה לעיתים תכופות יותר, והפיתוי לכך נמצא כל הזמן ברקע במרחק של הנפת מתג.

כמו בטאייקן קופה, התאוצות בקו ישר מסחררות ואלימות והמהירות נצברת בקצב, שיביא אתכם אל קו האופק - או אל בית הדין לתעבורה - הרבה יותר מהר מכפי שתצפו. נודה ונתוודה: עם ביצועים כאלה חסרה לנו מאוד שאגת המנוע והמפלטים של פורשה והתחליף בדמות "מוזיקה חללית", שנשמעה מהרמקולים ברכב המבחן, היה דל מאוד.

מנגד, שמחנו לגלות שלמרות המרכב המוגבה הקרוס שומרת על התנהגות הכביש המושלמת של הטאייקן קופה. ההיגוי ישיר, מהיר וחד כמו סכין מנתחים, ההיגוי האחורי מאפשר תמרונים הדוקים באופן מפתיע על כבישים צרים ומתפתלים, אחיזת כביש היא כמו של מכונית מסלול מושלמת ובקרת הגוף מרשימה מאוד. מי שירצה להשתעשע בהחלקות כוח יצטרך למצוא מסלול מרוצים פנוי.

מתלי האוויר של פורשה עושים עבודה מצוינת בשיכוך מהמורות מכל סוג אבל כי אל תצפו לרכות של SUV מתחנף, אפילו במצב הכיול הרך ביותר.

רכב המבחן צויד בחבילת "שטח" עם אופציה להגביה את המרכב בעשרה ס"מ נוספים ומצב תכנות לנסיעה על שטחים לא סלולים. ראינו ביוטיוב תמונות מרשימות של המכונית דוהרת על מסלולי עפר בחיק הטבע, אבל עם חישוקי 21 אינץ' וצמיגים אופציונליים, שעולים כמעט 50 אלף שקל לסט (לא טעות דפוס), שבהם צויד רכב המבחן, אנחנו משאירים את החלק הזה במבחן הזה לבוחנים אמיצים יותר.

הגרסה "הרגועה" של טאייקן קרוס-טוריסמו מתחילה כבר במחיר מעניין של כ-770 אלף שקל, אולם גרסת ה-4S מציבה את רף המחיר על כ-915 אלף שקל לפני תוספות. במחיר הזה אפשר לקנות בישראל מכוניות פאר וספורט עם מנועי בנזין לא פחות חזקות, מהירות ומפוארות. אבל חובבי דרמה, שרוצים לנקות את מצפונם הסביבתי ואולי גם לשדר מסר "ירוק" למועצת המנהלים ולמשקיעים, מבלי לוותר על רכב חלומות שימושי על חשבון החברה, יתקשו למצוא אלטרנטיבות ליצירה הייחודית הזו.

חלק מהמתחרות

ב.מ.וו IX XDRIVRE 50
במחיר של כ־100 אלף יורו לפני מסים בגרמניה מוצע הקרוס־אובר החשמלי החדש והמפואר של ב.מ.וו, שיגיע אלינו בשנה הבאה. יש לו סוללה ענקית של 111 קילוואט, שמספקת טווח של עד 630 ק"מ בתקן WLTP

ב.מ.וו IX XDRIVRE 50 / צילום: יח''צ

אאודי אי-טרון S55
525 אלף שקל לפני תוספות עולה גרסת S55 הבכירה של אאודי E-TRON. הרכב מציע מרחב ושימושיות של SUV מפואר לכל דבר וומצויד בשני מנועים בהספק משולב של 503 כ"ס וסוללה של 95 קילוואט

אאודי אי-טרון S55 / צילום: יח''צ

טסלה מודל X
590 אלף שקל לפני תוספות עולה גרסת הבסיס של הקרוס־אובר המפואר של טסלה, שיגיע ב־2022. המכונית מצוידת בצמד מנועים בהספק משולב של 680 כ"ס, ובסוללה של 90 קילוואט שמספקת טווח של עד 580 ק"מ

טסלה מודל X / צילום: יח''צ

עוד כתבות

פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל ובצלאל סמוטריץ', שר האוצר / צילום: יוסי כהן, נועם מושקוביץ' - דוברות הכנסת

המס החדש על הבנקים מתקרב לחקיקה, אבל גם באוצר לא בטוחים ביתרונות

הצוות הבין־משרדי שהקים שר האוצר בצלאל סמוטריץ' המליץ בדוח הסופי שלו להטיל מיסוי דיפרנציאלי על רווחים חריגים ● בצמרת האוצר חלוקים בין המנכ"ל וסגנו שמקדמים את מהלך המיסוי, לבין אגף התקציבים ובנק ישראל שטוענים כי מדובר בצעד בכיוון הלא נכון

ארז בלשה, מנכ''ל ג'נריישן קפיטל / צילום: אייל טואג

בשווי מוערך של 1.1 מיליארד שקל: קרן ג'נריישן מקימה זרוע טיפול בפסולת

החברה החדשה, BlueGen Waste Management, תאחד את שלל הפעילויות של ג'נריישן בתחום הפסולת ● ג'נריישן דיווחה על מזכר הבנות עם לאומי פרטנרס להשקעה בחברה החדשה, במסגרתה לאומי תשקיע 171 מיליון שקל בתמורה ל-15% בחברה החדשה, כלומר שווי החברה מוערך ב-1.1 מיליארד שקל

חנות של ליאור עדיקה / צילום: איל יצהר

"חוק ליאור עדיקה" מגיע להצבעה סופית. איך ייראו הכללים החדשים?

בימים הקרובים תכריע הכנסת האם להחריג רשתות פארם קטנות ובינוניות מהרגולציה הכבדה של חוק המזון ● אבל לצד השאיפה לעודד תחרות מול סופר פארם ו-Be, ישנם לחצים של לוביסטים וחשש מפגיעה בשקיפות המחירים ● גלובס עושה סדר בתיקון שעשוי לשנות את הרגלי הקנייה שלכם

מכלית נפט בחופי ונצואלה / צילום: Reuters, Humberto Matheus/Sipa USA

טראמפ מאיים להרוס את "צי הצללים" של ונצואלה, ו־8 מיליארד דולר בסכנה

העימות בין ונצואלה לארה"ב מסלים לאחר שהכוחות האמריקאים מנעו ממכליות נפט להמשיך בדרכן, כחלק מהמצור שהטיל טראמפ ● כלכלנים מזהירים: אכיפה מחמירה תגביר את המחסור במזון ובדלק במדינה ותגרום להחרפת האינפלציה

שלושה שיעורים שכל מנהל צריך ללמוד מההיסטוריה של דיסני / צילום: Shutterstock

בין שלגייה לפנתר השחור: שלושה שיעורים שכל מנהל צריך ללמוד מההיסטוריה של דיסני

אומץ אינו רק תכונה אישית אלא תוצר של אקלים ארגוני, ואלה שמטפחים אותו קוטפים את הפירות ● דיסני מציעה שיעור מרתק לכל מנהיג במסעה ההיסטורי - מתקופת התעוזה היצירתית של וולט דיסני, שלא קיבלה ביטוי בצד הערכי, ועד לחזון השיטתי של בוב אייגר

מוניות בדרכים / צילום: Shutterstock

האם כניסת אובר לישראל מצדיקה פיצוי של 4 מיליארד שקל?

במשרד התחבורה בוחנים פיצוי בהיקף 4 מיליארד שקל לנהגי המוניות בשל קידום הכנסת חברות שיתופיות בינלאומיות לשוק ● מדובר בסכום גבוה יותר בהשוואה למהלכים דומים

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה חיובית בבורסה; ת"א 35 שבר שיא בן 33 שנה

מדד ת"א 35 שבר שיא בפעם ה-60 השנה - היקף שלא נראה מאז 1992 ● מדד הבנקים ירד לאחר שהצוות הבין-משרדי לבחינת הטלת מס מיוחד על הבנקים פרסם את הדוח הסופי ובו המליץ על הטלת מיסוי ● ארית דיווחה כי רשף בדרך להשלמת גיוס פרטי של כ-550 מיליון שקל, לפי שווי מוערך של כ-3.75 מיליארד שקל ● ריטיילורס נפלה לאחר שנייקי פרסמה דוחות מאכזבים

האם המשבר בהייטק הסתיים? / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

דוח חדש חושף - סיכום השנה בהייטק: שיא בעסקאות לצד שפל במספר המועסקים

דוח חדש חושף כי בשנה החולפת נרשמה לראשונה ירידה שנתית במספר העובדים בענף ההייטק, ובמקביל הג'וניורים מתקשים להיכנס לשוק למרות שנת שיא פיננסית

משקיע מודאג בבורסת ניו־יורק, האם הבועה בדרך? / צילום: Shutterstock

ההשוואות המטרידות בין טירוף הבינה המלאכותית לבין בועת הדוט־קום

אנליסטים שוריים מתכחשים לאפשרות שמתפתחת כיום בועת AI בדומה לבועת הדוט־קום בשנות ה־90 ● הדמיון אכן קיים, ובדיוק כמו אז - משקיעים מקווים כי הטכנולוגיה החדשה תספק צמיחה ורווחים גבוהים מהרגיל ● ובכל זאת, יש גם כמה הבדלים מהותיים

רופי תורפ. כל קו עלילה מטופל באופן אמין / צילום: ליינה אמברון

"מרגו צריכה כסף": כמה חופש באמת נשאר לאישה כשהגוף הופך למטבע

הרומן "מרגו צריכה כסף" מאת רופי תורפ שואל בחדות ובהומור מה מותר ומה אסור לאישה לעשות עם הגוף שלה ● במרכז העלילה אם חד־הורית צעירה שמוצאת חבל הצלה כלכלי במכירת תמונות עירום ב"אונליפאנס" ● ה"רעים" אינם גברים בודדים אלא הממסד הרפובליקאי האמריקאי - ואם נרצה, גם אמריקה של טראמפ

אחרי טעויות חמורות בדיווח: BBC יבחן מחדש את הסיקור על ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל ● והפעם: חיזבאללה מסרב להתפרק מנשקו והחזית עם לבנון מתחממת, האנטישמיות בבריטניה נמצאת ברמות שיא, ב-BBC צפויים לבחון מחדש את הסיקור על ישראל אחרי דוח שקבע שהיו טעויות חמורות בדיווח על המלחמה, ושגריר ארה"ב בישראל בראיון לוול סטריט ג'ורנל על החיים בירושלים ● כותרות העיתונים בעולם

עבודה מהבית / צילום: Shutterstock, Creative Lab

מה אנחנו מפסידים בעבודה מרחוק - ואיך אפשר למזער את הנזק

משרדים היו תמיד המקום שבו נבנות מערכות יחסים ומתרחשת למידה ● המפתח הוא להבין כיצד לשמור על הדברים האלה עם עבודה היברידית

מצב השווקים השבוע / צילום: Shutterstock

המשקיעים הזרים נוהרים לבורסה, ואלו המניות האהובות עליהם – ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

הביטקוין רחוק בעשרות אחוזים מהשיא, אך זה קרה כבר 7 פעמים בעשור האחרון ● גופי ההשקעות הזרים הזרימו מתחילת השנה מעל 2.3 מיליארד דולר לשוק המניות בת"א ● 2025 מסתמנת בתור השנה של חברות הביטוח ● רוב מומחי ההשקעות בוול סטריט צופים ש-2026 תהיה חיובית ● וגם: מה יעשה בנק ישראל לאור התחזקות השקל?

Playground של Nex . אלגנטי / צילום: יח''צ

הצעצוע הכי חם של השנה מיוצר בידי סטארט-אפ טכנולוגי שמעולם לא שמעתם עליו

איך חברה אלמונית שינתה כיוון פעמיים, כמעט אזל לה הכסף - ובסוף היא הצליחה לבנות משחק שהפך ללהיט

העיתונאי שלומי אלדר / צילום: צילום מסך יוטיוב

אול־אין פונה לחברה הערבית עם מחלקת פודקאסטים חדשה

בית הפודקאסטים אול־אין מקים מחלקה ייעודית לחברה הערבית בעקבות התחזקות ההאזנה בקרב צעירים וביקוש גובר מצד מפרסמים ● המרכז הארצי החדש להצלת צבי הים במכמורת נפתח לפעילות בהשקעה של 30 מיליון שקל ● ושורת מינויים חדשים בבזק, במשרד הפרסום מנצ' ובאיילון ביטוח ופיננסים ● אירועים ומינויים

הילה ויסברג ודין שמואל אלמס בשיחה עם שרית זהבי / צילום: רמי זרנגר

החוקרת שסבורה: חיזבאללה מתכונן לסיבוב הבא, ואיראן שולטת בכל צעד

שיחה עם שרית זהבי, נשיאת מרכז עלמא להנגשת מידע על הזירה הצפונית ● על היכולות הצבאיות והכלכליות של חיזבאללה, השליטה והמעורבות של איראן והגישה של נשיא סוריה ● היום שאחרי במזרח התיכון, כתבה רביעית בסדרה

דוגמאות להונאות פיננסים ברשתות / צילום: צילומי מסך

ההונאות העדכניות ברשת: איך לא ליפול בפח

בחודשים האחרונים עולים בישראל יותר ויותר קמפיינים אגרסיביים עם המלצות על מניות, שנראים אמינים בין היתר הודות לשימוש בדמויות פיננסיות מוכרות ו-AI ● הכירו את הסכנות החדשות והמשוכללות ואת הכלים להתגוננות

שלט של חנות שקונה זהב וכסף בניו יורק / צילום: Reuters, Anthony Behar

איך להשקיע וממה להיזהר: הזהב והכסף הם המנצחים הגדולים של 2025

התשואה השנתית על הזהב ועל הכסף מותירה הרחק מאחור את נאסד"ק, S&P 500, האג"ח הממשלתיות והביטקוין ● איך נראית ההשקעה בהם, ומתי הם פגיעים? ● כתבה ראשונה בסדרה

חנות הדגל של ספורה בשאנז אליזה. ''אומרים שמבקרים בה יותר מבאייפל'' / צילום: Shutterstock

עסקי היופי מעולם לא היו תחרותיים יותר. כך ספורה מתכננת להישאר בטופ

מנהלים ברשת הקמעונאית שבבעלות LVMH מאפשרים הצצה נדירה אל האסטרטגיה של החברה

יוסי חסון / צילום: באדיבות מייטאון

היזם שבטוח: "ייקח עוד זמן עד שאנשים יירדו מהגדר"

מנכ"ל ויו"ר מיי טאון, יוסי חסון, היה בין המשקיעים הראשונים ב־Waze - ובשלב מסוים החליט "לחתוך" מעולם ההייטק וההשקעות אל הנדל"ן ● היום הוא מקווה להפוך את מיי טאון לאחת המובילות בהתחדשות עירונית, מודה כי בדיעבד היה נכנס לעולם הפינוי־בינוי מוקדם יותר, ומלין על הבירוקרטיה המכבידה: "תב"ע ובקשה להיתר בתוך חמש שנים? צריך להיות הודיני"