גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הקרוס-אובר החשמלי של פורשה: הרבה ביצועים ודרמה במחיר של מיליון שקל

מי שיוצא לשוק הרכב עם תקציב של כמיליון שקל לא יתקשה למצוא מכוניות פאר וספורט מרגשות עם מנועי בנזין ● הקרוס-אובר החשמלי החדש של פורשה מציע שילוב ייחודי של דרמה, ביצועים ומצפון סביבתי נקי

פורשה טאייקן קרוס טוריזמו 4S / צילום: יח''צ
פורשה טאייקן קרוס טוריזמו 4S / צילום: יח''צ

אם וכאשר ייערך בישראל מחקר שיבדוק את נימוקי הרכישה של רכב חשמלי, ספק רב אם השיקול הסביבתי יעמוד בראש דירוג סדר העדיפויות של הלקוחות. כלי רכב "ירוקים" נרכשים בישראל בעיקר בגלל הטבות מס שונות, חיסכון משמעותי בדלק ובהוצאות האחזקה ולעיתים גם בזכות יחס מרשים של ביצועים-לשקל.

ובכל זאת, ישנם  גם "צדיקים סביבתיים", ונראה שהם נמצאים דווקא בפלח מכוניות הפאר והספורט החשמליות לאלפיון. למסקנה הזו אפשר להגיע בדרך האלימינציה: מי שרוכש כלי רכב חדש בשש ספרות בדולרים אינו רגיש לעלויות הדלק והתחזוקה וניתן להניח, שגם הנחה של אלף שקל בשווי השימוש החודשי אינה רלוונטית מבחינתו. בטווח המחיר הזה גם אפשר לרכוש רכבי בנזין עם ביצועים אקזוטיים. אז מה נשאר? כנראה שבעיקר הדאגה לאיכות הסביבה (נגיד).

המייצגת הנאמנה ביותר של "חשמליות האלפיון העליון" בישראל הייתה עד כה פורשה טאייקן קופה האקזוטית. כעת מצטרפת אליה גרסת כלאיים מוזרה וייחודית בשם "טאייקן קרוס טוריסמו", שמוסיפה לה שימושיות ואפילו יכולות שטח מסוימות במחיר, שנושק למיליון שקל אפילו עם הטבת מס הקנייה.

 

דרמה עיצובית

לעיצוב של הטאייקן קופה "הרגילה" לא חסרה דרמה, אבל גרסת הקרוס החדשה מעלה את רף תשומת הלב הציבורית בכמה דרגות. עד לקו הדלתות הקדמיות השתיים די דומות, אבל משם והלאה הקרוס מחצינה צמד כנפיים אחוריות עצומות שמעליהן גג דמוי סטיישן, וזנב שמסתיים בדלת אחורית צרה ובפגוש מאסיבי ונראה כמו שרירים דרוכים של אצן על קו הזינוק. הוסיפו לכך פס LED רוחבי במרכז הזנב, שנראה ממרחק קילומטרים, חיפויי גלגלים מושחרים, חישוקי 21 אינץ' עם צמיגים ברוחב טרקטור ומרכב מוגבה - וקיבלתם אטרקציה ויזואלית ברוטאלית. 

גם תא הנוסעים ממשיך את הקו הזה. מערך הפיקוד זהה לטאייקן קופה ומקיף את הנהג עם מסכי LCD, כולל לוח מחוונים רוחבי וקמור עם שלל אופציות תכנות ומסכי מידע מגע גדולים לצד הנהג. הקונסול המרכזי נקי ממתגים פיזיים ואפילו "מוט ההילוכים" הוא לא הרבה יותר ממתג קטנטן, וקצת מאכזב, שנמצא מתחת להגה. יש גם מושבי ספורט קדמיים, שמתאימים את עצמם לכל נהג בכל מידה, הגה טיפוסי של פורשה, רמת גימור של בית אופנה עילי, ומתגים שמרגישים כמו "רולקס".

רמת אבזור כעומק החשבון

תנוחת הישיבה בקרוס יותר גבוהה ונינוחה מזו של טאייקן קופה והיא תתקבל בברכה על ידי מי שלא רגיל ל"ישיבה על הכביש" כמו בקופה. כבונוס, גם תהליך הכניסה והיציאה דורש פחות גמישות.

עוד יתרון משמעותי הוא מרחב ראש גבוה יותר בכמעט חמישה סנטימטרים, שמאפשר להושיב מאחור צמד מבוגרים גבוהים ומתבגר בנוחות של לימוזינה. יש גם תא מטען עם נפח סביר של 514 ליטר, אבל המבנה שלו די צר. קיפול המושב האחורי מגדיל משמעותית את שימושיות שינוע המטענים, בהנחה שבשביל זה רכשתם רכב במיליון שקל.

כמו כל רכב פאר, רמת האבזור נגזרת מעובי כרטיס האשראי שלכם. ברכב בו נסענו הותקנו אופציות שמחירן המצטבר חצה בקלות את ה-300 אלף שקל. חלקן חיוניות, דוגמת היגוי אחורי וחבילת שטח - אם כבר אז כבר - וחלקן מצחיקות כמו למשל צבע אדום לחגורות הבטיחות, שמוסיף כמה אלפי שקלים למחיר.

הגרסה שבה נסענו, טאייקן קרוס 4S, היא גרסת הביניים של הרכב עם הנעה כפולה, הספק של עד 571 כ"ס וסוללה רצינית של 93.6 קילוואט-שעה, שמספקת טווח של 452 ק"מ.

450 ק"מ בין טעינות 

נתחיל דווקא בטווח: פורשה גאה במערכת ניהול צריכת החשמל הייחודית שלה ובמשקל עצמי נמוך יחסית למקובל בפלח, שמאפשרים להשיג טווח אפקטיבי קרוב לטווח הרשמי. אכן, בחירה באחד ממצבי התכנות הרגועים, יחסית לפורשה כמובן, אפשרה לנו לצלוח ללא קושי מעל 300 ק"מ די אינטנסיביים ועדיין להותיר רזרבה של כשליש מקיבולת הסוללה. מי שינהג ברכב כמו שפורשה התכוונה יצטרך לבקר בתחנת הטעינה לעיתים תכופות יותר, והפיתוי לכך נמצא כל הזמן ברקע במרחק של הנפת מתג.

כמו בטאייקן קופה, התאוצות בקו ישר מסחררות ואלימות והמהירות נצברת בקצב, שיביא אתכם אל קו האופק - או אל בית הדין לתעבורה - הרבה יותר מהר מכפי שתצפו. נודה ונתוודה: עם ביצועים כאלה חסרה לנו מאוד שאגת המנוע והמפלטים של פורשה והתחליף בדמות "מוזיקה חללית", שנשמעה מהרמקולים ברכב המבחן, היה דל מאוד.

מנגד, שמחנו לגלות שלמרות המרכב המוגבה הקרוס שומרת על התנהגות הכביש המושלמת של הטאייקן קופה. ההיגוי ישיר, מהיר וחד כמו סכין מנתחים, ההיגוי האחורי מאפשר תמרונים הדוקים באופן מפתיע על כבישים צרים ומתפתלים, אחיזת כביש היא כמו של מכונית מסלול מושלמת ובקרת הגוף מרשימה מאוד. מי שירצה להשתעשע בהחלקות כוח יצטרך למצוא מסלול מרוצים פנוי.

מתלי האוויר של פורשה עושים עבודה מצוינת בשיכוך מהמורות מכל סוג אבל כי אל תצפו לרכות של SUV מתחנף, אפילו במצב הכיול הרך ביותר.

רכב המבחן צויד בחבילת "שטח" עם אופציה להגביה את המרכב בעשרה ס"מ נוספים ומצב תכנות לנסיעה על שטחים לא סלולים. ראינו ביוטיוב תמונות מרשימות של המכונית דוהרת על מסלולי עפר בחיק הטבע, אבל עם חישוקי 21 אינץ' וצמיגים אופציונליים, שעולים כמעט 50 אלף שקל לסט (לא טעות דפוס), שבהם צויד רכב המבחן, אנחנו משאירים את החלק הזה במבחן הזה לבוחנים אמיצים יותר.

הגרסה "הרגועה" של טאייקן קרוס-טוריסמו מתחילה כבר במחיר מעניין של כ-770 אלף שקל, אולם גרסת ה-4S מציבה את רף המחיר על כ-915 אלף שקל לפני תוספות. במחיר הזה אפשר לקנות בישראל מכוניות פאר וספורט עם מנועי בנזין לא פחות חזקות, מהירות ומפוארות. אבל חובבי דרמה, שרוצים לנקות את מצפונם הסביבתי ואולי גם לשדר מסר "ירוק" למועצת המנהלים ולמשקיעים, מבלי לוותר על רכב חלומות שימושי על חשבון החברה, יתקשו למצוא אלטרנטיבות ליצירה הייחודית הזו.

חלק מהמתחרות

ב.מ.וו IX XDRIVRE 50
במחיר של כ־100 אלף יורו לפני מסים בגרמניה מוצע הקרוס־אובר החשמלי החדש והמפואר של ב.מ.וו, שיגיע אלינו בשנה הבאה. יש לו סוללה ענקית של 111 קילוואט, שמספקת טווח של עד 630 ק"מ בתקן WLTP

ב.מ.וו IX XDRIVRE 50 / צילום: יח''צ

אאודי אי-טרון S55
525 אלף שקל לפני תוספות עולה גרסת S55 הבכירה של אאודי E-TRON. הרכב מציע מרחב ושימושיות של SUV מפואר לכל דבר וומצויד בשני מנועים בהספק משולב של 503 כ"ס וסוללה של 95 קילוואט

אאודי אי-טרון S55 / צילום: יח''צ

טסלה מודל X
590 אלף שקל לפני תוספות עולה גרסת הבסיס של הקרוס־אובר המפואר של טסלה, שיגיע ב־2022. המכונית מצוידת בצמד מנועים בהספק משולב של 680 כ"ס, ובסוללה של 90 קילוואט שמספקת טווח של עד 580 ק"מ

טסלה מודל X / צילום: יח''צ

עוד כתבות

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה ירוקה בתל אביב; אלקטרה נדל"ן זינקה בכ-10%, טבע קפצה בכ-3%

מדד ת"א 35 קפץ בכ-1.5% ● עליות נרשמו גם בבורסות העולם ● בנק ישראל הוריד את הריבית ברבע אחוז ● ההסבר של גולדמן סאקס לנפילות בוול סטריט - גידור סיכונים ● בלומברג: מניות הקמעונאות זקוקות לנס כדי להציל את 2025 הקשה ● במיטב מציעים אלטנטיבות מפתיעות לשוק האמריקאי היקר

רייצ'ל ריבס, שרת האוצר הבריטית / צילום: ap, Leon Neal

בבריטניה בוחנים: הטלת מס חדש על כל תייר שנכנס ללונדון

בריטניה מתמודדת עם "בור" תקציבי שמוערך ב–30 מיליארד ליש"ט לפחות, ומפלגת הלייבור שבשלטון נאבקת להישאר מחויבת להבטחתה שלא להעלות מסים לציבור ● לפי הדיווחים האחרונים, שרת האוצר רייצ'ל ריבס, תנסה ליצור אוסף של צעדים שיגדילו את הכנסות המדינה ואחד מהם הוא הטלת "מס תיירים" חדש

יבגני דיברוב בוועידת ישראל / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל ארמיס: "יש לנו עוד עבודה קשה כדי להגיע להנפקה"

דיברוב הציב בועידת ישראל לעסקים של גלובס את היעד של החברה להנפקה: "600 או 700 מיליון דולר בהכנסות" ● לשאלה אם מהפכת ה־AI תוביל לצמצום מקומות העבודה בחברה, השיב: "היא תהפוך את הארגון ליותר יעיל"

אפליקציית X / צילום: Shutterstock

תומכי טראמפ ו"עיתונאים מעזה": הפיצ'ר החדש ב-X שחושף חשבונות מזויפים

הפיצ'ר החדש יתמודד עם חשבונות מזויפים כשהמטרה המרכזית היא להציג את המידע על החשבון ובעיקר היכן הפרופיל מבוסס, כמה פעמים החשבון שינה את שם המשתמש שלו, מתי המשתמש הוריד את האפליקציה וכדומה ● בהמשך יעלה פיצ'ר שיציג אזהרה אם בחשבון ישתמשו ב-VPN כדי להסוות את המיקום, במטרה לבלום את מי שינסה לטשטש את המיקום של החשבון

גבי בוגנים / צילום: פזית אסולין

הרוכשת מצאה טעות של 20 מיליון שקל, והמוכר טוען: ״לא ביצעה בדיקת נאותות"

לאחר שרכשה את השליטה בחברת התוכנה ב־93 מיליון שקל, טוענת אקסל כי סינאל רשמה בעבר הכנסות יתר של 20 מיליון שקל בשל הפרשה שגויה ● המוכר: "אולי רוצים לשפר תנאי העסקה"

מייסדי MineOS / צילום: שי דולב Shai Dolev

בעשרות מיליוני דולרים: מק'אפי רוכשת את אפליקציית הפרטיות של מיין הישראלית

מק'אפי רוכשת את אפליקציית הפרטיות של הסטארט־אפ הישראלי מיין בעסקה המוערכת בעשרות מיליוני דולרים ● הטכנולוגיה תשולב במוצרי מק'אפי, בעוד מיין תמשיך להתמקד בפעילות ה־B2B ובפתרונות לניהול פרטיות מבוססי בינה מלאכותית

אריק טראמפ / צילום: ap, Daniel Ceng

מפולת הקריפטו עלתה למשפחת טראמפ מיליארד דולר. הבן אריק: "זו הזדמנות"

לפי בלומברג, קריסת שוק הקריפטו חתכה את ההון של המשפחה ל-6.7 מיליארד דולר בחודשיים ● אבל אלו שהשקיעו בעסקי הקריפטו של המשפחה הפסידו הרבה יותר ● אריק, הבן של הנשיא שמוביל את פעילות הקריפטו, משדר שעסקים כרגיל, "מעולם לא הייתי שורי יותר לגבי שוק הקריפטו"

איך נראים חייו של שופט בהאג שהחליט להוציא צו מעצר לנתניהו?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל ● והפעם: השלכות הסנקציות האמריקאיות על שופטי ההאג הפעילים בהליכים נגד ישראל, סקר חדש בגרמניה מצביע על שינוי שלילי בעמדות כלפי ישראל וסימנים להיחלשות שיתוף הפעולה הביטחוני עם בריטניה ● כותרות העיתונים בעולם

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

נעילה אדומה בתל אביב; מדד ת"א־נפט וגז נפל במעל 3%

מדד ת"א 35 ירד בכ-1.2% ● טאואר צנחה במעל 8%, נייס עלתה בכ-4% ● וול סטריט מסכמת סוף שבוע מטלטל נוסף, ודברים שנשא אחד מבכירי הפד הזניקו את ההסתברות להורדת ריבית בארה"ב ● מחר, בשוק מצפים לראות הורדת ריבית של בנק ישראל ● וגם: האנליסט שמעריך - "שוק המניות האמריקאי לא יציב"

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: ap, Mark Schiefelbein

הנגיד מצנן את הצפי להמשך הורדת ריבית, ויוצא נגד מיסוי חדש על הבנקים

לראשונה זה קרוב לשנתיים, בנק ישראל הפחית את שיעור הריבית ב־0.25% ● הנגיד פרופ' אמיר ירון משדר בראיון לגלובס כי הוא מתכוון להיות זהיר בהחלטות הבאות ● בנוסף, הוא יצא נגד כוונת הממשלה להטיל מס חדש על הבנקים וקרא להקים ועדה מיוחדת שתבחן את הנושא

מתנת הניחומים לישראל על אספקת F-35 לסעודיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל • והפעם: ארגונים פרו־פלסטינים ממשיכים לרדוף ספקיות אמצעי לחימה של ישראל, ערב הסעודיה תקבל מטוסי F-35 פחות מתקדמים מאלו של ישראל, ואיראן פונה לצעד חדש במאבק התודעה נגד ישראל: הקמת ערוץ טלוויזיה בעברית ● כותרות העיתונים בעולם

אוזניות Nothing Ear 3 / צילום: יח''צ

האם האוזניות של Nothing נכנסו לליגה של הגדולים?

האוזניות החכמות Nothing Ear 3 מנסות לספק חלופה למוצרים כמו איירפודס ו־Galaxy Buds f הן מציעות סאונד וביטול רעשים טוב, לצד מיקרופון איכותי ● מנגד, נתקלנו בבעיות בחיבוריות וגם המחיר קפץ למעלה

אמבולנס של הצלב האדום ברצועת עזה

הג'יהאד האיסלאמי: איתרנו גופה של חלל חטוף ישראלי

במקביל לחיסול רמטכ"ל חיזבאללה, צה"ל משלים את בניית התוכניות המבצעיות לגזרות השונות, תוך קביעת קווים אדומים ● הדילמה בלבנון אחרי חיסול טבטבאי: "חיזבאללה בצומת קריטי" ● לוחמי חטיבת כפיר זיהו מחבל שחצה את הקו הצהוב והתקרב לכוחות צה"ל בח'אן יונס ● הצוות לקביעת המנדט של ועדת החקירה הלא ממלכתית למחדל 7.10 מתרחב - גם השרה עידית סילמן והשר שלמה קרעי צורפו ● עדכונים שוטפים

אתר בנייה, ההשפעה של הרפורמות עדיין חלקית / צילום: Shutterstock

כך השפיעו הרפורמות הגדולות בתכנון ובבנייה על המצב בשטח

ארבע רפורמות גדולות שהיו אמורות להוביל לשינוי משמעותי בעולם התכנון והבנייה יצאו לדרך בסוף 2024 ● הן מחייבות הסתגלות מקצועית בענף ושינוי פרדיגמות מצד גורמים רבים, וההשפעה שלהן עדיין איטית

אולם התצוגה החדש של טסלה בקריית אתא / צילום: יח''צ טסלה

הנתונים מגלים: הישראלים קונים פחות מכוניות חשמליות

הרכב החשמלי הוא הסגמנט החסכוני והירוק בשוק, אך ב־2025 נרשמה ירידה במכירות שלו ● הסיבות: שחיקת הטבות מיסוי והפופולריות של רכבי הפלאג־אין, בעיקר עבור ציי רכב ● למרות המגמה, בטסלה מרחיבים את ההשקעות בישראל, ורק לאחרונה חנכו אולם מכירות חדש בתל אביב ומרכז בקריית אתא

הפרויקט ברעננה. 355 יחידות דיור במקום 138 / הדמיה: קידר מבנים

סרבנית תמ"א עיכבה פרויקט. כמה פיצוי היא תשלם?

דיירת שרכשה דירה ברעננה סירבה לחתום על הסכם ליווי לפרויקט תמ"א 38 שקודם עוד לפני הרכישה ● היא עיכבה את תחילת העבודות ונתבעה

אבישי אברהמי, מייסד ומנכ''ל וויקס / צילום: אלן צצקין

חשש מהרווח בטווח הקצר: מניית וויקס איבדה חצי מהשווי בתוך חודשיים

דוחות Wix שפורסמו בשבוע שעבר שעבר עקפו את התחזיות, והחברה גם העלתה מעט את התחזית שלה להמשך השנה ● עם זאת, המשקיעים שמו דגש על הגידול בהשקעות שלוחץ על שולי הרווח, והמניה נפלה בשלושת ימי המסחר האחרונים ב-25%

גדעון תדמור, מייסד ויו''ר נאוויטס / צילום: דניאל קמינסקי

לאחר הזינוק בשווי: נאוויטס מקפיצה את התגמול למנכ"ל לעד 7.3 מיליון שקל

במסגרת המהלך, שזקוק לאישור אסיפת בעלי המניות, יעלה שכרו הבסיסי של קורנהאוזר, העומד בראש השותפות בארבע השנים האחרונות, ב-50% ל-150 אלף שקל בחודש ● הבקשה מגיעה לנוכח הזינוק המתמשך במחיר יחידות ההשתתפות של נאוויטס, על רקע תחילת הפקת הנפט בפרויקט שננדואה במפרץ אמריקה

באי הוועידה / צילום: ראי כץ

המגזר העסקי בוועידת ישראל לעסקים: תמונות ורגעים מהמפגש

כ-250 מנכ"לים ויושבי-ראש של חברות במשק לקחו חלק בערב הפתיחה של ועידת ישראל לעסקים, שהתקיים במוצאי שבת במלון דיוויד אינטרקונטיננטל בתל אביב ● היום, בפעם ה-32 התקיימה ועידת ישראל לעסקים של גלובס, בסימן "חוסן מול האתגרים" ● אירועים ומינויים

מטוס של וויזאייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

וויזאייר נסוגה: מעכבת את התוכנית שלה להקמת בסיס בישראל

במהלך שיחות בין החברה וגורמים בממשלה עלה חשש שהמודל הכלכלי שהיא פיתחה כבר לא רלוונטי ● ברקע נמצאת בקשת החברה ל"חופש תעופה שביעי", וניסיון להעביר את הבסיס לאילת