גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הקרוס-אובר החשמלי של פורשה: הרבה ביצועים ודרמה במחיר של מיליון שקל

מי שיוצא לשוק הרכב עם תקציב של כמיליון שקל לא יתקשה למצוא מכוניות פאר וספורט מרגשות עם מנועי בנזין ● הקרוס-אובר החשמלי החדש של פורשה מציע שילוב ייחודי של דרמה, ביצועים ומצפון סביבתי נקי

פורשה טאייקן קרוס טוריזמו 4S / צילום: יח''צ
פורשה טאייקן קרוס טוריזמו 4S / צילום: יח''צ

אם וכאשר ייערך בישראל מחקר שיבדוק את נימוקי הרכישה של רכב חשמלי, ספק רב אם השיקול הסביבתי יעמוד בראש דירוג סדר העדיפויות של הלקוחות. כלי רכב "ירוקים" נרכשים בישראל בעיקר בגלל הטבות מס שונות, חיסכון משמעותי בדלק ובהוצאות האחזקה ולעיתים גם בזכות יחס מרשים של ביצועים-לשקל.

ובכל זאת, ישנם  גם "צדיקים סביבתיים", ונראה שהם נמצאים דווקא בפלח מכוניות הפאר והספורט החשמליות לאלפיון. למסקנה הזו אפשר להגיע בדרך האלימינציה: מי שרוכש כלי רכב חדש בשש ספרות בדולרים אינו רגיש לעלויות הדלק והתחזוקה וניתן להניח, שגם הנחה של אלף שקל בשווי השימוש החודשי אינה רלוונטית מבחינתו. בטווח המחיר הזה גם אפשר לרכוש רכבי בנזין עם ביצועים אקזוטיים. אז מה נשאר? כנראה שבעיקר הדאגה לאיכות הסביבה (נגיד).

המייצגת הנאמנה ביותר של "חשמליות האלפיון העליון" בישראל הייתה עד כה פורשה טאייקן קופה האקזוטית. כעת מצטרפת אליה גרסת כלאיים מוזרה וייחודית בשם "טאייקן קרוס טוריסמו", שמוסיפה לה שימושיות ואפילו יכולות שטח מסוימות במחיר, שנושק למיליון שקל אפילו עם הטבת מס הקנייה.

 

דרמה עיצובית

לעיצוב של הטאייקן קופה "הרגילה" לא חסרה דרמה, אבל גרסת הקרוס החדשה מעלה את רף תשומת הלב הציבורית בכמה דרגות. עד לקו הדלתות הקדמיות השתיים די דומות, אבל משם והלאה הקרוס מחצינה צמד כנפיים אחוריות עצומות שמעליהן גג דמוי סטיישן, וזנב שמסתיים בדלת אחורית צרה ובפגוש מאסיבי ונראה כמו שרירים דרוכים של אצן על קו הזינוק. הוסיפו לכך פס LED רוחבי במרכז הזנב, שנראה ממרחק קילומטרים, חיפויי גלגלים מושחרים, חישוקי 21 אינץ' עם צמיגים ברוחב טרקטור ומרכב מוגבה - וקיבלתם אטרקציה ויזואלית ברוטאלית. 

גם תא הנוסעים ממשיך את הקו הזה. מערך הפיקוד זהה לטאייקן קופה ומקיף את הנהג עם מסכי LCD, כולל לוח מחוונים רוחבי וקמור עם שלל אופציות תכנות ומסכי מידע מגע גדולים לצד הנהג. הקונסול המרכזי נקי ממתגים פיזיים ואפילו "מוט ההילוכים" הוא לא הרבה יותר ממתג קטנטן, וקצת מאכזב, שנמצא מתחת להגה. יש גם מושבי ספורט קדמיים, שמתאימים את עצמם לכל נהג בכל מידה, הגה טיפוסי של פורשה, רמת גימור של בית אופנה עילי, ומתגים שמרגישים כמו "רולקס".

רמת אבזור כעומק החשבון

תנוחת הישיבה בקרוס יותר גבוהה ונינוחה מזו של טאייקן קופה והיא תתקבל בברכה על ידי מי שלא רגיל ל"ישיבה על הכביש" כמו בקופה. כבונוס, גם תהליך הכניסה והיציאה דורש פחות גמישות.

עוד יתרון משמעותי הוא מרחב ראש גבוה יותר בכמעט חמישה סנטימטרים, שמאפשר להושיב מאחור צמד מבוגרים גבוהים ומתבגר בנוחות של לימוזינה. יש גם תא מטען עם נפח סביר של 514 ליטר, אבל המבנה שלו די צר. קיפול המושב האחורי מגדיל משמעותית את שימושיות שינוע המטענים, בהנחה שבשביל זה רכשתם רכב במיליון שקל.

כמו כל רכב פאר, רמת האבזור נגזרת מעובי כרטיס האשראי שלכם. ברכב בו נסענו הותקנו אופציות שמחירן המצטבר חצה בקלות את ה-300 אלף שקל. חלקן חיוניות, דוגמת היגוי אחורי וחבילת שטח - אם כבר אז כבר - וחלקן מצחיקות כמו למשל צבע אדום לחגורות הבטיחות, שמוסיף כמה אלפי שקלים למחיר.

הגרסה שבה נסענו, טאייקן קרוס 4S, היא גרסת הביניים של הרכב עם הנעה כפולה, הספק של עד 571 כ"ס וסוללה רצינית של 93.6 קילוואט-שעה, שמספקת טווח של 452 ק"מ.

450 ק"מ בין טעינות 

נתחיל דווקא בטווח: פורשה גאה במערכת ניהול צריכת החשמל הייחודית שלה ובמשקל עצמי נמוך יחסית למקובל בפלח, שמאפשרים להשיג טווח אפקטיבי קרוב לטווח הרשמי. אכן, בחירה באחד ממצבי התכנות הרגועים, יחסית לפורשה כמובן, אפשרה לנו לצלוח ללא קושי מעל 300 ק"מ די אינטנסיביים ועדיין להותיר רזרבה של כשליש מקיבולת הסוללה. מי שינהג ברכב כמו שפורשה התכוונה יצטרך לבקר בתחנת הטעינה לעיתים תכופות יותר, והפיתוי לכך נמצא כל הזמן ברקע במרחק של הנפת מתג.

כמו בטאייקן קופה, התאוצות בקו ישר מסחררות ואלימות והמהירות נצברת בקצב, שיביא אתכם אל קו האופק - או אל בית הדין לתעבורה - הרבה יותר מהר מכפי שתצפו. נודה ונתוודה: עם ביצועים כאלה חסרה לנו מאוד שאגת המנוע והמפלטים של פורשה והתחליף בדמות "מוזיקה חללית", שנשמעה מהרמקולים ברכב המבחן, היה דל מאוד.

מנגד, שמחנו לגלות שלמרות המרכב המוגבה הקרוס שומרת על התנהגות הכביש המושלמת של הטאייקן קופה. ההיגוי ישיר, מהיר וחד כמו סכין מנתחים, ההיגוי האחורי מאפשר תמרונים הדוקים באופן מפתיע על כבישים צרים ומתפתלים, אחיזת כביש היא כמו של מכונית מסלול מושלמת ובקרת הגוף מרשימה מאוד. מי שירצה להשתעשע בהחלקות כוח יצטרך למצוא מסלול מרוצים פנוי.

מתלי האוויר של פורשה עושים עבודה מצוינת בשיכוך מהמורות מכל סוג אבל כי אל תצפו לרכות של SUV מתחנף, אפילו במצב הכיול הרך ביותר.

רכב המבחן צויד בחבילת "שטח" עם אופציה להגביה את המרכב בעשרה ס"מ נוספים ומצב תכנות לנסיעה על שטחים לא סלולים. ראינו ביוטיוב תמונות מרשימות של המכונית דוהרת על מסלולי עפר בחיק הטבע, אבל עם חישוקי 21 אינץ' וצמיגים אופציונליים, שעולים כמעט 50 אלף שקל לסט (לא טעות דפוס), שבהם צויד רכב המבחן, אנחנו משאירים את החלק הזה במבחן הזה לבוחנים אמיצים יותר.

הגרסה "הרגועה" של טאייקן קרוס-טוריסמו מתחילה כבר במחיר מעניין של כ-770 אלף שקל, אולם גרסת ה-4S מציבה את רף המחיר על כ-915 אלף שקל לפני תוספות. במחיר הזה אפשר לקנות בישראל מכוניות פאר וספורט עם מנועי בנזין לא פחות חזקות, מהירות ומפוארות. אבל חובבי דרמה, שרוצים לנקות את מצפונם הסביבתי ואולי גם לשדר מסר "ירוק" למועצת המנהלים ולמשקיעים, מבלי לוותר על רכב חלומות שימושי על חשבון החברה, יתקשו למצוא אלטרנטיבות ליצירה הייחודית הזו.

חלק מהמתחרות

ב.מ.וו IX XDRIVRE 50
במחיר של כ־100 אלף יורו לפני מסים בגרמניה מוצע הקרוס־אובר החשמלי החדש והמפואר של ב.מ.וו, שיגיע אלינו בשנה הבאה. יש לו סוללה ענקית של 111 קילוואט, שמספקת טווח של עד 630 ק"מ בתקן WLTP

ב.מ.וו IX XDRIVRE 50 / צילום: יח''צ

אאודי אי-טרון S55
525 אלף שקל לפני תוספות עולה גרסת S55 הבכירה של אאודי E-TRON. הרכב מציע מרחב ושימושיות של SUV מפואר לכל דבר וומצויד בשני מנועים בהספק משולב של 503 כ"ס וסוללה של 95 קילוואט

אאודי אי-טרון S55 / צילום: יח''צ

טסלה מודל X
590 אלף שקל לפני תוספות עולה גרסת הבסיס של הקרוס־אובר המפואר של טסלה, שיגיע ב־2022. המכונית מצוידת בצמד מנועים בהספק משולב של 680 כ"ס, ובסוללה של 90 קילוואט שמספקת טווח של עד 580 ק"מ

טסלה מודל X / צילום: יח''צ

עוד כתבות

מערכת ''קלע דוד'' / צילום: דוברות רפאל

בצל התוקפנות הטורקית: יוון מאיצה את המגעים לסגירת עסקת הענק עם משרד הביטחון הישראלי

לאורך השנים יוון לא השקיעה רבות בטכנולוגיות הצבאיות, וכעת מוצאת את עצמה בפער תחת האיום הטורקי ● כעת היא פועלת להאיץ את המגעים לסגירת עסקת ענק בסך כ־3 מיליארד אירו לרכישת שלוש מערכות הגנה אוויריות ישראליות מתוצרת התעשייה האווירית ורפאל

מפעל אבן קיסר באזור התעשייה בר-לב / צילום: יח''צ

לאחר נפילת המניה: אבן קיסר סוגרת מפעל בצפון ומפטרת 200 עובדים

נמשך המשבר ביצרנית המשטחים לבית, הנסחרת בשווי של 36 מיליון דולר – כעשור לאחר ששווייה עמד על 2.5 מיליארד דולר ● לפני כשנתיים וחצי החברה סגרה את המפעל הוותיק שלה בקיבוץ שדות ים

טראמפ ונתניהו בבית הלבן / צילום: ap, Evan Vucci

טראמפ פנה רשמית להרצוג: הענק חנינה לנתניהו

במכתבו לנשיא המדינה כינה נשיא ארה"ב את המשפט נגד רה"מ "רדיפה פוליטית ובלתי מוצדקת" וקרא "לאפשר לנתניהו לאחד את ישראל ע"י מתן חנינה" ● ראש הממשלה לטראמפ: "כמו תמיד, אתה מגיע ישר לעניין וקורא לדברים בשמם" ● הנשיא הרצוג מסר: "על המעוניין בקבלת חנינה להגיש בקשה בהתאם לכללים"

ח''כ עודד פורר, ישראל ביתנו הזירה המרכזית, ערוץ הכנסת, 04.11.25 / צילום: יוסי כהן

האם הרמטכ"ל הרצי הלוי פוטר או התפטר?

התאוריה לפיה הרצי הלוי פוטר בגלל המאבק על גיוס חרדים קנתה אחיזה בחוגי האופוזיציה ● אומנם גם נתניהו תרם לבלבול, אבל היא לא ממש מסתדרת עם המסמכים הרשמיים ● המשרוקית של גלובס

ארקדי וולוז', ממייסדי יאנדקס ונביוס / צילום: יח''צ

ענקית הענן הישראלית-הולנדית בעסקת מיליארדים עם מטא

החוזה שנחתם בין נביוס למטא הוא לאספקת תשתיות מחשוב לבינה מלאכותית לתקופה של חמש שנים ● מדובר בחוזה שני של נביוס עם ענקית טכנולוגיה גלובלית השנה, לאחר שחתמה בספטמבר על עסקה בהיקף עתק של 17.4 מיליארד דולר עם מיקרוסופט

תומר ראב''ד, יו''ר קבוצת בזק / צילום: אוראל כהן

האישור הסופי הגיע: בזק בדרך להפוך לחברה ללא גרעין שליטה

קרן סרצ'לייט תוכל למכור את כל החזקותיה, בזק תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה ● יו"ר דירקטוריון בזק תומר ראב"ד יוכל להמשיך ולהישאר בתפקידו אך שאר הדירקטורים מטעם סרצ'לייט יעזבו את הדירקטוריון

ראש הממשלה בנימין נתניהו ודוד זיני / צילום: מעיין טואף / לע״מ

היועמ"שית: לדחות את העתירות נגד מינוי זיני לראש השב"כ

בעמדה שהוגשה מטעם בהרב-מיארה לבג"ץ נכתב כי הליך המינוי "התנהל באופן סדור ובהתאם למתווה ההסכמה שגובש בהמלצת ביהמ"ש", וכי אין מקום להתערב בהחלטתה של ועדת גרוניס לאשר את המינוי ● מוקדם יותר תקף זיני את העתירות נגדו וטען כי יש בהן "נסיון למשטור דעות"

הדמיית פארק טבעון טק / הדמיה: Oilin

הדיון המכריע סימן: הקמפוס החדש של אנבידיה יוקם בקריית טבעון

לגלובס נודע כי הנהלת רשות מקרקעי ישראל אישרה להקצות קרקע בפטור ממכרז בקריית טבעון עבור ענקית השבבים ● בדיון שהתקיים השבוע ברמ"י בנוכחות בכירי החברה בישראל, נציגי ממשלה ומנהל התכנון, סוכמו מרבית הפרטים ● אנבידיה: בוחנים את כלל החלופות

מנכ''ל רשת 13, אמיליאנו קלמזוק / צילום: יח''צ

ועד עובדי חדשות 13: הודיעו לנו על קיצוץ

המשמעות המיידית של מהלך הקיצוץ בחדשות 13, כפי שהוצגה רשמית לוועד בימים האחרונים, היא הורדת תוכניות יומיות ● החשש הוא מפיטורים של 50-40 אנשים, ולפי ועד העובדים, "מדובר בהימור על עתיד החברה"

צילום: Shutterstock, Pavel Kubarkov

אין שר בריאות, ועדת סל התרופות משותקת: איך ניתן לתקן את המצב?

סל התרופות אמור להתעדכן בינואר, אבל בהיעדר שר בריאות הוועדה שדנה בו טרם התכנסה וחולים רבים בחוסר ודאות ● יוזמה חדשה מבקשת להסדיר את פעילות הוועדה ולהגדיר תוספת תקציב קבועה ● גורמי בריאות בכירים תומכים אבל מזהירים מזעזוע גדול מדי

המומחה שבטוח: מצרים מתקרבת לאחת האויבות הגדולות של ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: טורקיה ומצרים מודאגות מהאיום הישראלי ובונות ציר אזורי חדש, הפוליטיקו חושף מסמכים לפיהם האמריקאים חוששים לעתיד תוכנית טראמפ, והאם ישראל ממציאה עלילות דם על האיראנים? • כותרות העיתונים בעולם

מטה סופטבנק בעמק הסיליקון / צילום: Shutterstock

מניית אנבידיה נפלה לאחר שסופטבנק חיסלה במפתיע את החזקותיה בחברה

סופטבנק חשפה היום כי מכרה את מניות של אנבידיה בשווי של 5.83 מיליארד דולר ● מניית אנבידיה ירדה בכ-3% לאחר עלייה מרשימה של קרוב ל־6% אמש לאחר פרסום הידיעות על סיום ההשבתות בממשל האמריקאי ● עוד מדווחת סופטבנק על עלייה משמעותית ברווח הנקי שלה בשל החזקותיה ב-OpenAI

משרדי מח''ש / צילום: רפי קוץ

זעזוע במשטרה: ניצב מכהן נחקר באזהרה במח"ש

הקצין הבכיר, ששמו טרם הותר לפרסום, חשוד שהתערב בנושא בו היה מצוי בניגוד עניינים, מבלי שדיווח על כך ● לפי החשד, במסגרת התערבות זו של הקצין, הוא פעל בדרכים שונות להשפיע על אופן הטיפול בנושא ● המפכ"ל יכנס בקרוב את סגל הפיקוד של המשטרה לפגישת חירום

אבי כץ, מייסד ומנכ''ל GigCapital / צילום: באדיבות המצולם

מיליארד וחצי דולר לרכישות דיפנס ישראליות: חברות הספאק בקאמבק

חברות הספאק חוזרות לבמה ומגייסות סכומי עתק ● המשקיעים הישראלים מובילים את הגל החדש בוול־סטריט, כשהמוקד הוא החברות הביטחוניות מישראל ● ברקע: ההתחמשות הגדולה במערב

ניר ברקת, שר הכלכלה והתעשייה / צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת

משרד הכלכלה הכריז על רפורמה חדשה. אבל מה עם הקודמת?

משרד הכלכלה מציג רפורמת יבוא חדשה - הפעם עם חותמת אמריקאית ● אלא שבשונה מהרפורמה האירופית, החוק יאפשר יבוא של מוצרים שיוצרו על אדמת ארה"ב בלבד, כך שהמהלך כמעט ואינו נוגע לרוב המוצרים המשווקים בשוק האמריקאי אשר מיובאים גם הם מחו"ל ● בינתיים, ההבטחות להקלה על יוקר המחיה נתקלות בבירוקרטיה, ונשארות על הנייר בלבד ● גלובס עושה סדר

חיילי מילואים בצפון הארץ / צילום: דובר צה''ל

הפשרה שמקדמת את נקודות הזיכוי ממס ללוחמי המילואים

יו"ר ועדת הכספים דרש לכלול בחבילת ההטבות גם משרתים ששכרם נמוך מכדי ליהנות מנקודות זיכוי ממס, והגיע להבנות עם האוצר על הרחבת החוק ● בין ההסכמות: קיבוע התשלום המינימלי של 321 שקל ליום מילואים, אשר היה נהוג במהלך המלחמה ● העלות הצפויה: כחצי מיליארד שקל בשנה

מבצעי מכירה (לפרויקט אין קשר לכתבה) / צילום: דרור מרמור

האוצר: כמעט שליש ממכירות הקבלנים בספטמבר כללו הטבות מימון, ובכמה התכווצו רכישות תושבי חוץ?

מסקירת הכלכלן הראשי על שוק הנדל"ן לחודש ספטמבר, עולה כי בחודש ספטמבר השוק המשיך לרדת, וגם תושבי החוץ כבר לא נוהרים ארצה לרכוש דירות ● מבדיקה עולה כי בתשעת החודשים הראשונים של השנה נמכרו 1,859 דירות חדשות בחודש בממוצע, בעוד שבתשעת החודשים הראשונים של שנה שעברה הגיע מספרן ל-2,817 בחודש בממוצע - מדובר על ירידה של שליש

שבוע המסחר המקוצר בתל אביב נפתח במגמה חיובית / צילום: Shutterstock

46 שיאים מתחילת השנה: הבורסה בתל אביב התנתקה מוול סטריט, וזה השתלם למשקיעים

מהלך העליות המשמעותי של הבורסה המקומית, ששברה את השיא פעם אחר פעם בשנה האחרונה, חושף את העובדה כי בשנים האחרונות היא מתנהלת במתאם נמוך לשוק האמריקאי ● מה גרם להיפרדות בין השתיים, אילו מניות דוחפות את מדדי תל אביב והאם המגמה החיובית צפויה להימשך

נתב''ג / צילום: Shutterstock

מספר הישראלים שיורדים מהארץ מזנק. באילו ערים הם גרים?

המלחמה האיצה עוד יותר את העזיבה מהארץ והיא הגיעה לשיא של 78 אלף ב-2024 ● העיר ממנה עוזבים הכי הרבה את הארץ היא תל אביב, ממנה מגיעים 14% מהעוזבים; מירושלים, הגדולה יותר, מגיעים 6.3% מהעוזבים

פקקים באיילון / צילום: בר לביא

החל מינואר: המסים על רכבים חדשים יטפסו באלפי שקלים

מס הקנייה על רכב חשמלי יעלה ל-52%, והטבת "המס הירוק" על כל סוגי הרכב תתכווץ ב-750 שקל, אבל שווי השימוש למקבלי רכב צמוד "ירוק" לא ישתנה ● גם תקרת ההטבה השקלית תרד מ-35 אלף שקל כיום ל-30 אלף שקל בלבד