גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אלוביץ' גובה חובות והדלת הפתוחה של ישועה - מה צופן לנו העתיד?

בשנת 2013 שאול אלוביץ' התאכזב ממהלך רגולטורי נגד בזק ואמר שהוא צריך "להתחיל לגבות חובות" כי נתניהו לא מספק את הסחורה ● שנתיים לאחר מכן כבר הוא כתב ש"הגדול יוצא מעורו כדי לעזור" ● מנכ"ל וואלה לשעבר אילן ישועה, שטען שכמעט ולא התערב בענייני הסיקור, מתגלה מתוך החומרים כמנכ"ל מעורב מאוד

שאול אלוביץ' / צילום: יוסי זמיר
שאול אלוביץ' / צילום: יוסי זמיר

משפט האלפים התחדש בשבוע שעבר וכלל שני ימי דיונים שהוקדשו להמשך החקירה הנגדית של אילן ישועה על ידי בעז בן צור, סנגורו של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו. החקירה התבססה על החומרים החדשים שהתקבלו מן הטלפון של ישועה, שמבססים את התמסרותו וניסיונו לרצות שורת פוליטיקאים ובהם: אביגדור ליברמן, משה כחלון, סילבן שלום, אבי גבאי ועוד.

אלא שעד כה גם התביעה וגם הסנגורים לא שלפו את התותחים הכבדים ביותר (לטובתם) שהתגלו בעקבות החיפוש המחודש בטלפון ובאימייל של ישועה. לגבי התביעה, ייתכן שהיא "פספסה את הרכבת" ולא תוכל להציג את הראיה לאילן ישועה כיוון שחקירתו הראשית כבר הסתיימה. ייתכן שהפרקליטות תשלוף את הראיה ותציג אותה לנאשמים שאול ואיריס אלוביץ' או לישועה עצמו בחקירה החוזרת.

הראיה החזקה ביותר לטעמי לטובת תיזת הפרקליטות היא הודעת אימייל שנחשפת כאן לראשונה. בשלהי 2013 שלח שאול אלוביץ' לאילן ישועה הודעת אימייל ובה הוא מביע את אכזבתו ממהלך רגולטורי של נתניהו נגד בזק שקשור לפרויקט הסיבים האופטיים. אלוביץ' כתב לישועה כי אולי הוא צריך להתחיל לגבות חובות, כיוון שנתניהו לא מספק את הסחורה למרות מה ששאול עשה בשבילו באתר וואלה.

הודעה זו, שאף משתמשת בביטוי "חוב", מתאימה בדיוק לתיזת כתב האישום שלפיה אלוביץ' העניק לנתניהו סיקור אוהד החל ממערכת הבחירות של שנת 2013 ואילו את ההטבות הרגולטוריות החל לקבל רק בשנת 2015 ואילך. אז אמר אלוביץ' כי "הגדול מתאבד בשבילי" ושהוא חייב לגמול לו. כך לדוגמה אמר אלוביץ' לישועה ביולי 2015 כי "מה שמרגיז אותי זה שהגדול יוצא מעורו כדי לעזור - ואנחנו לא יכולים לגמול לו בגלל חבורת אפסים". בהמשך, אמר אלוביץ' לישועה כי "מגיע לו ואפשר הרבה יותר, אני לא אוהב להיות חייב". בשיחה אחרת אמר אלוביץ' לישועה לאחר אישור עסקת בזס-יס "תן לגברת כל מה שניתן. ההוא מתאבד בשבילי".

מנגד, יש להעריך כי ההגנה תטען שמדובר בשיח פנימי פנטזיונרי ומוגזם ונתניהו מעולם לא יצא מעורו כדי לעזור לאלוביץ', וכמו כן אתר וואלה לא העניק שום דבר משמעותי לנתניהו בבחירות 2013 ואף לא בהמשך שנת 2013. סנגורי נתניהו צפויים לטעון כי דבריו של אלוביץ' לא משקפים מציאות ואינם מבטאים הלך מחשבה דומה של נתניהו ולא הייתה באפשרותו לדעת שכך תופסים את הדברים אלוביץ' וישועה.

ישועה סייע גם לאבי גבאי וציפי לבני

אך גם הסנגורים צריכים להיות מרוצים מהשלמת החקירה. השלמת החקירה מצאה כמות נכבדה למדי של פוליטיקאים נכבדים למדי שפנו אל המנכ"ל דאז ישועה על מנת לקדם את דרך הסיקור שלהם באתר וואלה. ישועה סייע לאבי גבאי, בוז'י הרצוג, ציפי לבני, אופיר אקוניס, אביגדור ליברמן, גלעד ארדן, ואין מדובר ברשימה סגורה.

ישועה, שניסה בעדותו הראשית לטעון שכמעט ולא התערב בענייני הסיקור והתעסק רק בניהול, מתגלה מתוך החומרים כמנכ"ל שמתערב באופן עקבי. למעשה, באחת ההתכתבויות של ישועה עם דמות עסקית שולית כתב ישועה כי דלתו לדרישות סיקור אוהד פתוחה "לכל מפגר" שמבקש ממנו בקשה ואין סיבה להתבייש או להרגיש אי נעימות לפנות אליו כדי לקבל סיקור חיובי. זו אמירה משמעותית מאוד עבור ההגנה שמבקשת לסתור את תיזת ההיענות החריגה. אמירה חריפה זו של ישועה המתארת את התנהלותו כמי שנענה לכל "מפגר" שמעוניין באייטם חיובי מעלה את השאלה האם נתניהו אכן זכה להיענות חריגה של הטיית הסיקור.

אילן ישועה בדיון במשפט נתניהו בבית המשפט המחוזי בירושלים / צילום: איל יצהר

כזכור, מתוך ההתכתבויות שהתגלו לאחרונה עלה כי ישועה לא רק נענה לבקשות אלא אף יזם בעצמו (בין אם על דעת עצמו ובין אם כדי לרצות את אלוביץ') את הפנייה לפוליטיקאים שונים והציע להם את עזרתו. כך לגבי הרצוג הציע לו ישועה "אל תהסס להיעזר בי ולסמס בכל שעה. מצידי 10 פעמים ביום. החבר'ה בסדר איתך?". התנהלות זו של ישועה איננה עולה בקנה אחד עם טענתו בחקירה הראשית אודות אי התערבות.

עם זאת, לא נמצאו מאות בקשות של פוליטיקאי אחד או מטעם ועבור פוליטיקאי אחד וגם לא שום דבר שאיכשהו קרוב לפרופורציה הזו. בשמונה השנים (2010 עד תחילת 2018) אודותיהם התבצע החיפוש, סייע ישועה לכמאה אנשים שונים (רובם לא אנשי ציבור, יש לציין) בענייני סיקור שונים. לרובם, סייע פעם אחת או פעמיים. לכאורה, הוכחה טענת "ההיענות החריגה". אך בל נשכח כי נתניהו בכל זאת היה רה"מ לכל אורך התקופה וסוקר בהרחבה רבה באופן עקבי נגד מערכת שלא פעם נהגה כלפיו בעוינות.

תכתובות מעולמות הביזאר

ישועה לא ניהל שיחות רק עם פוליטיקאים ועיתונאים בכלי התקשורת שלו, אלא פנה בעצמו בדרישות לכלי תקשורת אחרים. כך לדוגמה פנה לעורכת כלכליסט גלית חמי עם דרישה למנוע סיקור שלילי של אחד מכתבי כלכליסט אודות הלווין עמוס 6, בהתחלה חמי ניסתה להתחמק ולא להיענות לבקשה, אולם בהמשך הודיעה חמי לישועה כי היא תרכך את הכותרות ואת הטקסטים. למען ההגינות יש לציין כי לא ברור האם חמי אכן ריככה את הכותרות והטקסטים, או שמא דחתה את ישועה בקש.

התכתובות שנמצאו בטלפון של ישועה לפעמים מגיעות למחוזות הביזאר. כך לדוגמה ההתכתבות של ישועה עם מנכ"ל אל על דאז, דוד מימון. ישועה שהיה צריך את תקציבי הפרסום הנכבדים של אל-על לא נמנע מצנזורה על כתבה שמזיקה לאינטרסים של הנהלת אל-על. מן הצד השני, ישועה הרגיש בנוח לחלוטין לפנות למנכ"ל אל על בכבודו ובעצמו ולברר בשעת בוקר מוקדמת למה טיסה מתעכבת וגם פנה בבקשת עזרה בנוגע לשדרוג מקומו על המטוס. מימון לא חשב שכדאי שדובר אל-על יפנה לעורך של וואלה או לכותב הידיעה על מנת להעלות את טענותיו בנוגע לכתבה שפורסמה, וישועה לא חשב שאת בקשותיו הוא יכול להעלות בפני כל דייל מזדמן בשדה התעופה המנומנם.

החומרים החדשים יסייעו רבות להגנה, בהמשך העיסוק באילן ישועה, באופיו, באמינותו, בהתנהלותו ובגרסאותיו. מאז החלה החקירה הנגדית, הדיונים מתמקדים בישועה והרבה פחות בנאשמים ובמעשיהם. הקו הזה צפוי להימשך.

עם זאת, ישועה הוא לא הנאשם בפרשה אלא בני הזוג אלוביץ' וראש הממשלה לשעבר נתניהו. לאחר שתסתיים עדותו של ישועה, עדיין יצטרך הזוג אלוביץ' להתמודד עם הראיות נגדם, ועם האמירות שיצאו מתחת ידם, וכך גם רה"מ לשעבר בנימין נתניהו, זאת גם אם ישועה ייצא מדוכן העדים "בשן ועין".

ולסיום, החומרים החדשים מחזקים עוד יותר טענה שאיננה קשורה בהכרח לתיק 4000 בזווית המשפטית שלו אלא בזווית התקשורתית שלו. ישועה פשוט לא היה מעולם עיתונאי, לא בער בו החיידק העיתונאי ולא נראה שדגל בעיתונות חופשית כערך שעומד בפני עצמו אלא פעל כאיש עסקים ממולח ומשופשף וכמנהל מכירות מוכשר. כלקח מתיק 4000, צריך לשאול האם החטא הקדמון הוא עצם ניהול כלי תקשורת על ידי אדם שאין לו כל זיקה לעיתונות, ומה ההפרדה הנדרשת בין דרג הניהול לבין דרג התוכן בכלי תקשורת.

*** חזקת החפות: ההליכים המשפטיים נגד בנימין נתניהו, שאול אלוביץ' ואיריס אלוביץ' בעיצומם. הנאשמים מכחישים את המיוחס להם, לא הורשעו בביצוע עבירה, ועומדת להם חזקת החפות.

עוד כתבות

לימסול, קפריסין. מקלט המס הכי נגיש לישראלים / צילום: Shutterstock

רשות המסים פתחה במבצע לאיתור נכסים ביעד ההשקעה הפופולרי

רשות המסים פתחה במבצע לאיתור נכסים, הכנסות וחברות של ישראלים בקפריסין, שהפכה ליעד השקעה פופולרי הודות למדיניות מס אטרקטיבית ● גורם ברשות: "חברות רבות רשומות בקפריסין כשהשליטה והניהול מתבצעים מהארץ" ● עסקי הנדל"ן להשקעה בסכנה למיסוי של עד 50%

הוות''ל לא עוזרת בהורדת מחירי הדיור / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

הוותמ"ל תהפוך קבועה ובענף זועמים: "זלזול בדמוקרטיה וברשויות המקומיות"

אנשי מקצוע מותחים ביקורת קשה על הממשלה, שעומדת להחליט על הפיכת הוועדה למתחמי דיור מועדפים לוועדת קבע ● זאת בטענה לרמיסת הרשויות המקומיות, תוכניות מתאר קיימות ומתנגדים, וליצירת מאגר של מלאי תכנוני לא מעודכן, שאינו תורם לירידת מחירי הדירות

טוקיו, יפן. השינוי קרוב? / צילום: טלי בוגדנובסקי

לראשונה מזה 17 שנה: יפן העלתה את הריבית

הבנק המרכזי ביפן הודיע הלילה על שינוי היסטורי לאחר 17 והעלה את הריבית במדינה ל-0.1% ● זאת לאחר שאפילו משבר האינפלציה העולמי ב־2022 לא הביא את יפן לחרוג ממדיניות הריבית השלילית ● בין הסיבות לשינוי: עליות שכר חדות

מייסדי אליאוס, מימין: אלון יופה, אלון רבינוביץ ודרור זיידה

הפיתוח שפותר את בעיית העומס על מטפלים נפשיים בעקבות המלחמה

הסטארט־אפ Eleos Health פיתח כלי בינה מלאכותית שמייצר סיכום אוטומטי של פגישות רפואיות, שכעת יוטמע בקבוצת "עמל ומעבר" המתמחה בטיפולים פסיכולוגיים ● המייסד אלון יופה: "כמו שצילום רנטגן מסייע לרופא, כך הפתרון שלנו לרפואת הנפש" ● ישראל מתגייסת 

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

הבכיר שמסביר - כך ארה"ב מונעת מישראל להשיג את מטרות המלחמה

מאיר בן שבת, ראש המטה לביטחון לאומי לשעבר, משוכנע שהממשל האמריקאי לא מצליח להפנים את המשמעות הקיומית של מיטוט חמאס ● בשיחה עם גלובס הוא מדבר על חשיבות כניסת צה"ל לרפיח ועל החזרת ההרתעה הצבאית למרות "המשקולות שביידן מציב על רגלי ישראל"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: מיכל רז חיימוביץ', shutterstock

אלו חברות התעופה שהודיעו רשמית על חזרה לישראל. מה הן מציעות?

דלתא ואיזיג'ט הכריזו בשבוע שעבר על חידוש הטיסות לנתב"ג, והן מצטרפות לשורת חברות תעופה נוספות שיחדשו בקרוב את הטיסות ● למרות העלייה בהיצע הטיסות, המחירים נותרו גבוהים, ורוב החברות לא מציעות מבצעים משמעותיים ● מתי כל אחת צפויה לחזור לארץ, ומה כלול במחיר?

עו”ד יעקב אטרקצ’י, בעל השליטה ומנכ''ל אאורה / צילום: ראובן קפוצ'ינסקי

יעקב אטרקצ'י מפנק את המשקיעים בתשואה ומסדר משכורת נאה לבנו

מניית חברת הבנייה אאורה זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה ● כעת היא מפרסמת דוחות חזקים ולצידם מבקשת לאשר את תנאי העסקת בנו של הבעלים כמנהל חטיבת הנכסים המניבים עבור יותר מחצי מיליון שקל בשנה

צילום מסך מהקמפיין / צילום: HIT מכון טכנולוגי

קמפיין הרדיו הדיגיטלי הראשון בארץ שיצרה בינה מלאכותית עלה לאוויר

המכון הטכנולוגי חולון עלה בספוטיפיי עם עשרות תשדירים במגוון סגנונות שנוצרו רק ע"י כלי AI - מהכתיבה, דרך ההלחנה ועד ההפקה והביצוע ● האם מדובר בתחליף למוזיקאים ולמפיקים?

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

עליות קלות בתל אביב; חילן מזנקת בכ-8%, מנועי בית שמש ב-11%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.5%, ות"א 90 מוסיף לערכו 0.3% ● עונת הדוחות בתל אביב תופסת תאוצה: לאומי וחילן פרסמו דוחות כספיים ● מטבעות הקריפטו איבדו גובה אחרי שרשמו שיאים ● הורדת דירוג לאג"ח של אלקטרה פאוור ● לאומי: תפוקת הנפט היומית תצמח ל-13.6 מיליון חביות ● בנק אוף אמריקה: ייתכן שהשוק מתחיל לפקפק בכך שהפד יבצע הפחתות ריבית של 75 נקודות בסיס בשנת 2024

רני צים / צילום: איל יצהר

רני צים רותם את הקופה של פסגות לאקזיט אישי של רבע מיליארד שקל

צים מעוניין כי בית ההשקעות ינצל את המזומנים שנותרו בקופתו, לאחר מכירת מרבית הפעילויות שלו לבתי השקעות שונים, לרכישת מניותיו האישיות בחברת הקניונים שלו תמורת 250 מיליון שקל

הציבור מעדיף נזילות על ריבית / צילום: Shutterstock

הציבור מעדיף נזילות על ריבית: המלחמה עצרה את העברת הכספים לפיקדונות

הרבעון האחרון של 2023, בו פרצה המלחמה, סימן שינוי מגמה ביתרת העו"ש של הישראלים: מצניחה חדה מתמשכת, היא זינקה ב־43 מיליארד שקל ● בין הסיבות: העדפה לכסף נזיל בסביבת אי־ודאות, קיטון בהוצאות וגיוס מילואים מסיבי ● וגם: מה עשתה המלחמה למינוס שלנו?

שיאן השכר בתקשורת נמצא במגזין אוטו / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

2.7 מיליון שקל בשנה: זה כנראה איש התקשורת הכי עשיר בישראל

טל חמו, מנכ"ל מגזין הרכב "אוטו", מחזיק ב-20% ממניות מהמגזין שבשליטת מימון ישיר ● עפ"י תנאי העסקתו הוא זכאי, בין היתר, למענק חתימה של מיליון שקל ולמענק התמדה בסכום כפול ● המגזין הרוויח אשתקד 2.4 מיליון שקל

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה חיובית בת"א; תמר פטרוליום זינקה ב-18%, נכסים ובניין ב-8%

מדד ת"א 35 עלה ב-1.1% ● הפסקת הפעילות של אסדת תמר למשך 37 ימים פגעה ברווחי ישראמקו ● ווישור תמזג את ווישור ביטוח לתוך איילון ● בלידר שוקי הון צופים אינפלציה ברמה של 3.2% ומעדיפים אפיקים צמודים בשוק המקומי ● מיטב: יוון, איטליה ומדינות במזרח אירופה עשויות להיות יעד לפיזור השקעות מהמדדים היקרים בארה"ב

צילומים: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בנק ישראל חושף: לקוחות איזה בנק הכי מרוצים ומה אכזב את הציבור?

סקר שביעות הרצון של בנק ישראל מגלה כי 20% מהציבור חושב שמגיע לו לקבל יותר על הפלוס בחשבון • העמלות הגבוהות הן עדיין הסיבה העיקרית לתפיסת חוסר ההוגנות • שני הבנקים הגדולים בתחתית בתשובה לשאלה האם תמליצו לחבר או משפחה על הבנק

חיילי צה''ל בעזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ב (מיל') סבסטיאן איון נפל בקרב בצפון הרצועה

הודעה נמסרה למשפחתו של איון, בן 51 מראש העין • המשלחת הישראלית הגיעה לקטאר והחלו שיחות מו"מ לעסקה • גורם ישראלי בכיר: "נציגי חמאס בקטאר לא יקבלו את ההחלטות. מי שיקבל את ההחלטות יהיה סינוואר" • משרד החוץ האמריקני ביקש מישראל מידע בעקבות דיווחים על מעצר כתב אל-ג'זירה בפשיטה על בית החולים  • עדכונים בולטים 

סניף של סופר פארם / צילום: בר - אל

מכה לסופר פארם: בוועדת הכלכלה מקדמים חקיקה שתחליש את כוחה

לפי הצעת החוק שמקדמת ועדת הכלכלה, בכל קניון חדש שייפתח בחמש השנים הבאות - חנות הפארם הראשונה בו לא תהיה של סופר פארם ● נכון ל-2021, נתח השוק הכספי של הרשת היווה כ-85% עם כ-7.5 מיליארד שקל הכנסות

יונתן ברגמן ורון גורה / צילום: Empathy

חברה ישראלית סייעה למיליון אמריקאים לתבוע ביטוח חיים: עכשיו היא מגייסת מיליונים

לאחר שהוכיחה לענקיות הביטוח שהיא מקלה על העומס הרגשי ועל תהליך תביעת ביטוח החיים, חברת אמפת'י הישראלית הודיעה על גיוס שלישי בהיקף של 47 מיליון דולר - ואגב כך חשפה כי מאחורי סבב ההשקעה שלה עומדות כמה מחברות הביטוח הגדולות בעולם כמשקיעות אסטרטגיות

צילום: AP - Manu Fernandez

המבצע הצבאי של טורקיה ועיראק להקמת מסדרון יבשתי למפרץ הפרסי

שתי המדינות מנצלות את העיכובים במסדרון היבשתי שמתכננת ארה"ב דרך ישראל וערב הסעודית, כדי להתקדם בפרויקט ● את הכוחות הן מרכזות במבצע נגד המחתרת הכורדית שמאיימת על טורקיה

אילוסטרציה: shutterstock

כבר שלושה עשורים מפנטזים על התרופה הזו, עכשיו היא אושרה

בסוף השבוע האחרון אושרה לשיווק בארה"ב תרופה של חברת מדריגל לכבד שומני, שוק שבמשך שלושה עשורים נחשב בעל פוטנציאל אדיר ומושא הפנטזיה של חברות תרופות ● האם התרופות נגד השמנה הרסו את החלום, ואיך ינסו התרופות הבאות בצנרת לפצח את השוק

ולדימיר פוטין בנאום לאחר הבחירות ברוסיה. נבחר ל-6 שנים נוספות / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

פוטין נבחר לנשיא בפעם החמישית. מה צפוי עכשיו לרוסיה?

בעוד שהניצחון של ולדימיר פוטין בבחירות לנשיאות רוסיה לא מפתיע, היקף הניצחון שלו - עם כ-88% מהקולות - עלול לתת לגיטימציה למורשת ולמלחמה התוקפנית שלו ● הקדנציה החמישית בתפקיד תתמקד ככל הנראה במלחמה באוקראינה - ובלוודא שהרוסים ימשיכו לתמוך בה