גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אפליה על רקע גיל בהייטק הישראלי? תביעה חדשה חושפת שהתופעה נרחבת הרבה יותר ממה שחושבים

שלל מודעות דרושים בפייסבוק מראות שחברות הייטק העדיפו לפנות לאנשים עד שנות ה־40 לחייהם ● תביעה ייצוגית טוענת כי הרשת החברתית עוברת על החוק כשהיא מאפשרת לבחור את קהל היעד למודעות דרושים ● עורכי הדין מעריכים: פיצוי במאות מיליארדי דולרים

אין כניסה לעובדים מעל גיל 40 / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי
אין כניסה לעובדים מעל גיל 40 / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

יעלה לב, אשת שיווק ומכירות מנוסה וילידת 1967, חיפשה משרה חדשה. אלא שהיצע מודעות הדרושים בפייסבוק היה מצומצם, ולא בכדי. מערכת הפרסום ברשת החברתית הביאה לכך שהיא לא נחשפה למודעות ממומנות בשל גילה וכנראה גם בשל היותה אישה.

לב ואחרים הם גיבוריה של בקשה לאישור תביעה ייצוגית חדשה שהוגשה בתחילת השבוע שעבר לבית הדין האזורי לענייני עבודה בתל אביב. לפי בקשת התביעה, פייסבוק מעודדת אפליה של מבוגרים באמצעות מערכת ניהול הקמפיינים שלה המאפשרת למפרסם להגביל את טווח הגילאים של הנחשפים הפוטנציאליים למודעת הדרושים.

לטענת העותרים, עורכי הדין ד"ר מתן גוטמן וניר פרידמן, פייסבוק, באמצעות כלי הפרסום האישי והממוקד שפיתחה ושעליו מבוססת הכנסותיה, מאפשרת ומעודדת חברות לפרסם ברשת החברתית מודעות דרושים מפלות ומדירות על בסיס גיל, מין ומקום מגורים, ובעקבות כך משתמשים רבים, בעיקר דורשי עבודה מעל גיל 40, לא יכולים להיחשף להזדמנויות תעסוקה משמעותיות ברשת החברתית.

החברות מבקשות לפרסם לצעירים

כדי לפרסם מודעת תעסוקה בפייסבוק, נדרשים מנהלי גיוסי העובדים להיכנס אל מערכת ניהול הקמפיינים בפייסבוק - כפי שהדבר נעשה בכל קמפיין פרסומי אחר. שם ניתנת להם האפשרות לפלח את אוכלוסיית היעד שתיחשף למודעה, כלומר להגביל את היקפה בכדי להפוך את המודעה לממוקדת. בין היתר ניתן להגדיר גיל, מגדר, אזור מגורים, שפה ותחומי עניין.

מודעות רבות של חברות הייטק ישראליות - כמו גם של חברות השמה וחברות ממשלתיות שאף אמורות לנקוט משנה זהירות - מובאות בתביעה כהוכחה ליכולותיה של פייסבוק להגביל מודעה עבור שכבה צרה של מועמדים צעירים. יש לציין כי התביעה אינה מופנית כלפיהן אלא כלפי פייסבוק.

 

בין החברות: פלייטיקה, טיילור ברנדס, סנסיבו, אלמנטור ו-888 וכן כמה חברות ציבוריות וממשלתיות בהן חברת חשמל ובנק ישראל. מוסד רפואי במרכז אף הגביל לגברים בלבד מודעת דרושים לתפקיד אחראי משמרת למוקד מכירות, מעבר לפנייה לצעירים בני 30 עד 45.

חברת ההימורים 888, למשל, פרסמה שתי מודעות למשרות שונות - האחת לתפקיד מנהל מוצר משפטי והשני לתפקיד מנהל פרויקטים - שפונות לגילאי 25 עד 39 בלבד. גם סנסיבו לא פנתה לבני מעל 40, ואילו חברות אחרות כמו פלייטיקה וטיילור ברנדס, מתחו את הקו בגיל 45.

התובעים: פילוח הגילאים הוא אפליה

חברת התוכנה אלמנטור מוזכרת בדרך כלל בכפיפה אחת עם גיוון חברתי ושילוב אוכלוסיות מהפריפריה החברתית מעצם היותה חברה שמייסדיה חרדים. ועם זאת, במודעת הדרושים שלה למשרת מנהל שותפויות מסחריות, הוגבלה המשרה אך ורק למועמדים בני 26 עד 50. "כיום עובדי אלמנטור מגיעים מרחבי הארץ ומהעולם, מכלל המינים, המגזרים והדתות", הסבירה אריאלה ביכלר, סמנכ"לית משאבי האנוש בחברה. "מטווח גילים 21 עד 61 ולא רק מטווח הגילים שהופיע בחלק מהמודעות. גייסנו באופן אקטיבי את עובדים אלו מקשת הגילים הרחבה כדי שיעבדו בחברה. קצב הגדילה שלנו הוא מהגבוהים בארץ, אנחנו גאים בגיוון העובדים שלנו ודואגים להמשיך לגוון את הצוותים העובדים בחברה".

 

אחד המנכ"לים של החברות המוזכרות בכתבה איתם דיברנו ציין בעילום שם כי "החברה אינה מפלה גילאים, אלא מעסיקה עובדים מכל הגילאים, ואת מודעות הדרושים אנחנו מכוונים לקהלים שונים". אלא שלדעתו של יוזם התביעה גם מהלך שכזה אינו עומד בתנאי החוק. "חוק שוויון הזדמנויות בעבודה קובע איסור מפורש על פרסום מודעת דרושים מפלה", אומר גוטמן. "סעיף 8 לחוק קובע שאסור לפרסם מודעה שיש בה אפליה מטעמי מין, גיל, גזע, מקום מגורים וכו. אם נדמה את פייסבוק לעולם הישן הדבר דומה למעסיק המתקשר למערכת עיתון ומבקש לפרסם מודעת דרושים ונציג השירות של העיתון מציע למעסיק לפרסם מודעה רק לגברים צעירים בטווח הגילאים 25 עד 35 מצפון תל אביב. ברור שפעולה כזו אסורה בעולם הפיזי ולכן היא אסורה בעולם המקוון".

כאמור, גם חברות ממשלתיות, אשר לכאורה אמורות לפעול במשנה זהירות בכל הקשור לחוקי התעסוקה, הציגו מודעות שהופנו לטווח גילאים מוגדר - כמו למשל בנק ישראל שפנה לטווח גילאים מרבי של 50 וחברת חשמל שחיפשה מנהל בכיר בתחום משאבי אנוש עד גיל 55. חברת המשרות הממשלתיות גובו פרסמה משרות שטווח הגילאים להן נע בין 20 ל-40. חברת נישה מקבוצת דנאל, אחת מחברות ההשמה הבולטות בענף ההייטק, הגבילה במודעת דרושים כללית את המועמדים שייחשפו למודעה עד גיל 50.

עו''ד מתן גוטמן / צילום: שלומי יוסף

פרקטיקה אסורה בארה"ב ובקנדה

בארה"ב הוגשה נגד פייסבוק  תביעה על ידי ארגוני זכויות אדם בדרישה למניעת אפליה במודעות דרושים. בעקבות הפשרה שהושגה, ובשונה מישראל, בארה"ב ובקנדה הספיקה פייסבוק לשנות את המדיניות שלה. ראשית, מעסיקים בארה"ב לא יכולים למקד פרסום מודעות תעסוקה לפי גיל, מין או מוצא אתני. שנית, פייסבוק מציגה באתר ייעודי הפתוח לכל אחד, גם מי שאינו משתמש, את כל פרסומות התעסוקה המפורסמות ברשת החברתית וזאת ללא קשר לפילוח ולמיקוד שקבע המעסיק המפרסם. לעומת זאת בישראל, למרות הדמיון בחוקים בין שתי המדינות בנושא, ממשיכה פייסבוק להפלות במודעות התעסוקה למרות הפתרון הקל מבחינתם למיגור התופעה.

בתביעה לא ציינו המבקשים סכום לתשלומי פיצוי. מאחר שחוק שוויון הזדמנויות בעבודה קובע פיצוי ללא הוכחת נזק של עד 50,000 שקל על כל מודעה מפלה שפורסמה, ומאחר שמספר המודעות הפוטנציאליות שראו מאות אלפי מחפשי עבודה בפייסבוק בלתי ניתן לאומדן עבור מי שאינו עובד פייסבוק, מעריכים עורכי הדין את ערך הפיצוי במאות מיליארדי דולרים. אלא שנתון זה אמור בסופו של דבר להתברר במסגרת הדיון המשפטי ועורכי הדין ביקשו במסגרת הבקשה צו לגילוי נתונים רלוונטיים מפייסבוק.

הסטארט-אפ שמקדם אוכלוסיות מוחלשות

"ניסוח מודעות דרושים צריך להיעשות בצורה זהירה, ולצערי הרבה נופלים בה ומייצרים מודעות שגם הניסוח הפתלתל שלהן מכוון בסופו של דבר לטאלנטים צעירים", אמרה עילית רז, מנכ"לית ושותפה מייסדת בג'ונקו (Joonko), חברת סטארט-אפ ישראלית שעושה מהפכה קטנה בתחום הגיוון החברתי בחודשים האחרונים בארה"ב.

המוצר שפיתחה החברה - מערכת לשיתוף מועמדים בולטים לעבודה מרקעים מגוונים - עונה על הצורך ההולך וגובר בקרב תאגידים אמריקאים לייצוג טוב יותר למגוון רחב של אוכלוסיות. רז מספרת כי הדרישה שהחלה בשילוב יותר נשים במקומות העבודה המשיכה למוצא אתני ולאחר מכן ליוצאי צבא, אוכלוסייה הנחשבת למוחלשת בארה״ב. כיום, בחברה עובדים על עידוד העסקת מבוגרים ובעלי מוגבלויות.

ג'ונקו בנתה מאגר מחפשי עבודה המורכב ממעל ל-100,000 מועמדים מרקעים חברתיים שונים. המאגר נשאב מרשת לקוחותיה - חברות הייטק אמריקאיות באופן מובהק כמו אינטואיט, אטלאסיאן ופייפאל, ותאגידי ענק כמו נייקי, אדידס, אמריקן אקספרס, אקסנ'צר ובוקינג.קום. באמצעות ג'ונקו משתפות החברות ביניהן עובדים שהגיעו לשלבים המתקדמים יותר בראיונות עבודה אך לא התקבלו בסופו של דבר, אוכלוסייה המכונה Best of finals. אם המועמדים מאשרים את ההצעה שנשלחה אליהם להצטרף למאגר, קורות החיים שלהם, בצירוף המלצה חמה ממקום העבודה בו היו בתהליכים מתקדמים, הופכים זמינים לכל אחד ממנהלי הגיוס החברים ברשת.

החברה, שהמטה שלה מבוסס בבירמינגהם שבמדינת אלבמה, מדווחת על צמיחה רבעונית ממוצעת של 40% ובחודש שעבר גייסה 10 מיליון דולר בסיבוב בהובלת קרן ורטקס הישראלית.

עוד כתבות

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

הרמטכ''ל הרצי הלוי / צילום: חדשות 12

הרמטכ"ל: המתקפה בעזה תלך חזק, מכינים גם מתקפה בצפון

הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • ישראל פתחה מחדש את מעבר ארז להעברת סיוע הומניטרי, 30 משאיות הוכנסו לצפון הרצועה • שר הביטחון גלנט נפגש עם שר החוץ האמריקני בלינקן בכרם שלום: "מחויבים לשחרור החטופים, ונערכים לפעולה ברפיח" • עדכונים שוטפים

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

לא בעזרת הצבא: כך יכולה ישראל להכריע את איראן

התקיפה האיראנית הכושלת נגד ישראל יצרה חלון הזדמנויות נדיר לסיכול התחמשותה הגרעינית של איראן ● במקום לפתוח בעימות צבאי, מהלך בעל השפעה מוגבלת, לו מתנגדת הקהילה העולמית, ישראל צריכה לגבש כוח משימה בין־לאומי שמטרתו לחנוק את איראן במישור הכלכלי

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, Shutterstock

הסימנים מצטברים: האינפלציה בארה"ב עקשנית במיוחד

סימנים על כך שהאינפלציה בארה"ב עיקשת במיוחד ממשיכים להכביד על שוק המניות האמריקאי ● באפריל המגמה החריפה, כשהמדדים המובילים רשמו חודש גרוע במיוחד, ודוחות חברות הענק הצביעו על התקררות במכירות ● כלכלנים: תסריט שבו האינפלציה תחזור ליעד בלי פגיעה חדה בצמיחה או בתעסוקה רחוק מאוד

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

החברה שמוכרת חלומות לדירות בגבעתיים, אבל בעירייה לא מכירים

בדיווח לבורסה כללה חברת אאורה פרטים על יחידות הדיור שתקים בפרויקט התחדשות עירונית ברחוב כצנלסון בגבעתיים ● בעירייה אומרים: "הנתונים אינם תואמים את המציאות", ומצביעים על מקרה דומה שקרה עמה בעבר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

מנכ''ל SMCI, צ'ארלס ליאנג, מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, מנכ''לית AMD, ליסה סו / צילומים: רויטרס - Jonathan Ernst, Mark Lennihan ,AP, Chiang Ying-ying

דוחות חברות השבבים חושפים את האתגר הגדול של הסקטור הלוהט בוול סטריט

השבוע פרסמו שתי חברות שבבים גדולות, AMD ו-SMCI, את התוצאות הכספיות שלהן ואיכזבו את המשקיעים ● בתגובה לדוחות, מניות שתי החברות צללו בחדות במסחר בוול סטריט יחד עם אנבידיה שנסחרת בירידות ● מומחים מסבירים: "יש ביקוש והשקעות של חברות גדולות, אבל ההכנסות לא מתרוממות"

מה הפיל את מטבע הביטקוין? / צילום: Shutterstock

צניחה של 22% מהשיא: מה הפיל את מטבע הביטקוין באפריל?

מספר אירועים טלטלו את מטבע הקריפטו הגדול בעולם בחודש אפריל ● התחממות האינפלציה בארה"ב, גזר הדין של מנכ"ל בייננס לשעבר ואירוע החצייה הן רק חלק מהם ● מה הוביל לנפילת מטבע הקריפטו הגדול, ומי עוד מושפע מכך?

דני דנון, הליכוד / צילום: דפי הירשפלד

האם בשנה האחרונה נהרגו יותר מ-140 עובדי סיוע הומניטרי ברחבי העולם?

איך סופרים כמה עובדי סיוע הומניטרי נהרגים ברחבי העולם? זה מורכב ● המשרוקית של גלובס

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"