גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

יונדאי קונה, הגרסה החשמלית: מחיר תחרותי זה לא הכול בחיים

הגרסה החשמלית של יונדאי קונה היא אחת המרשימות ביותר ביחס למתחרות באותה רמת מחירים ● הטעינה איטית, אבל ניצולת הטווח שלה היא מהטובות בפלח

יונדאי קונה חשמלית / צילום: יח''צ
יונדאי קונה חשמלית / צילום: יח''צ

בשבוע החולף נשבר המיתוס על קור הרוח של העם הבריטי במצבי לחץ. העסק החל בהודעה תמימה יחסית של "בריטיש פטרוליום", מספקיות הדלק הגדולות במדינה, על קשיים לספק דלק למספר תחנות שלה במדינה בשל מחסור בנהגי מכליות.

אבל הבריטים, שעצביהם נמרטו כנראה עד תום בשל סגרי הקורונה ותהפוכות ה"ברקזיט", הגיבו בפאניקה שלא הייתה מביישת את הצרכן הישראלי. הם הסתערו בהמוניהם על תחנות הדלק, המתינו בתורים של כלי רכב, שנמשכו לאורך מאות מטרים, אגרו דלק בכל צורה אפשרית ורוקנו תחנות רבות מדלק, מה שעוד יותר הגביר את הפאניקה. הממשלה הבריטית נאלצה להודיע רשמית שאין מחסור בדלק ואף הודיעה כי העמידה בכוננות יחידות צבא כדי לשנע דלק לתחנות אם יהיה צורך. אבל בינתיים, ללא הועיל.

רף פסיכולוגי

במקביל נרשם זינוק חד בהזמנות לרכישת רכב חשמלי בבריטניה, וזו תופעת לוואי שאנחנו בהחלט עשויים לראות גם בישראל אם וכאשר ייווצר מחסור ו/או מחירי הדלק יחצו רף פסיכולוגי מסוים כלפי מעלה. הסיטואציה הזו אינה בלתי אפשרית: מחירי הבנזין באוקטובר 2021 כבר גבוהים בכמה אחוזים מהמחירים בתקופה המקבילה ב-2019, לפני הקורונה, ולפי התחזיות תמשך מגמת עליה בחודשים הבאים.

אם אכן ייחצה רף המחיר הפסיכולוגי, ניתן להניח שהנהנים יהיו כלי הרכב החשמליים "העממיים", שעולים בסביבות ה-150 אלף שקל ומטה. הפלח הזה יוצג עד כה בישראל על ידי קומץ מותגים סינים ואירופאים והקיץ נוספה לתחרות גם גרסה חשמלית לגמרי של יונדאי קונה, אחד הג'יפונים הפופולריים בישראל. 

בעיצוב החיצוני של הקונה EV אין שום דבר חדש וזה די מאכזב אחרי שראינו כיצד מחלקת העיצוב של יונדאי יודעת לשבור מוסכמות כשהיא חפצה בכך (איוניק 5 החשמלית). המעצבים הסתפקו במינימום ההכרחי עם כמה תוספות קוסמטיות שוליות דוגמת גריל "חסום", חישוקים 17 אינץ' ייחודיים וכמה סטיקרים. העיצוב של הקונה בגרסה העדכנית עם הפנסים הדקיקים בחרטום עדיין נעים לעין אבל הוא לא מבשר למרחוק על ייחודו החשמלי.

גם תא הנוסעים רחוק מאד מהעיצוב העתידני של איוניק 5. עמדת הפיקוד עברה "דיגיטציה" מקיפה עם לוח מחוונים דיגיטלי חד ומסך מולטימדיה גדול במיוחד אבל שמרה על קווי המתאר הכלליים ועל הנדסת האנוש המוכרת של גרסת הבנזין. האבזור תקני משודרג בהשוואה לגרסת הבנזין ויש מערך מקיף של מערכות בטיחות מתקדמות אבל האווירה הכללית די עממית עם לא מעט משטחי פלסטיק קשיחים ועיטורים מינימליסטיים. את המגע העתידני היחיד מספקים מתגי השליטה האלקטרוניים בהעברת ההילוכים.

נולדה מטראומה

סביבת המחייה מתוכננת היטב כמו בקונה בנזין עם סף נוח לכניסה ויציאה, ישיבה בגובה סביר מעל הכביש, מושבים קדמיים מרווחים ונוחים לנסיעות ארוכות ומושב עם אחורי שמספק מרחב רגליים, ראש וכתפיים בגודל סביר לשני מבוגרים ממוצעי קומה. תא המטען השטוח יעיל לשימושים עירוניים עם נפח, שקטן רק בכ-30 ליטר מהנפח של גרסת הבנזין. איכות הבנייה טובה כמו בכל דגמי הדור החדש של יונדאי ובידוד רעשי הרוח והצמיגים במהירויות גבוהות מרשים במיוחד והולם היטב את האופי החרישי של מערכת ההנעה.

אם כבר במערכת ההנעה עסקינן, קונה 2021 מגיעה אלינו עם מערכת הנעה מדור שני, שנולדה בצורה לא מתוכננת. בשנה שעברה עברה יונדאי "טראומה" שיווקית לאחר שמספר רכבי קונה חשמליים מהדור הראשון התלקחו ספונטנית ברחבי העולם בשל מה שהסתבר כפגם ייצור בתאי הסוללות שסופקו על ידי LG. יונדאי נאלצה לבצע ריקול גלובאלי לרכב, ספגה שריטה תדמיתית ואש תקשורתית וכתוצאה ציידה את כל סדרת הייצור החדשה בסוללות מתקדמות יותר ובמערכת ניהול חשמלית מדור חדש שלקוחה מאיוניק 5.

 

נראה שמעז יצא מתוק כי מערכת ההנעה של הקונה הנוכחית היא אחת המרשימות ביותר בהן נתקלנו בחשמליות "עממיות". הנתונים הטכניים לא מבטיחים רבות עם הספק של 135 כ"ס וסוללה צנועה של 39 קילוואט-שעה שאמורה לספק טווח נסיעה של עד 305 ק"מ בתקן WLTP, אבל היא מתהדרת בצריכת חשמל ממוצעת מוצהרת של כ-143 וואט-שעה לקילומטר בלבד, שמעיד על ניצולת יעילה מאד של הסוללה. לכך מצטרפת גם מערכת יעילה למיחזור אנרגיה בבלימה, שעוצמתה נשלטת על ידי הנהג.

במבחן שלנו, שנערך בעיצומו של הקיץ עם מזגן פועל כמעט כל הזמן ולא מעט עליות, לא נתקלנו בקושי להשיג טווח ריאלי של כ-250 ק"מ כאשר המחשב הודיע שעדיין נותרו רזרבות של כ-15%. זה אמנם עדיין לא טווח שימושי לצרכני קילומטרים "כבדים" שמרבים בנסיעות בינעירוניות ארוכות, במיוחד לאור העובדה שהמכונית תומכת בטעינה של עד 50 קילוואט-שעה בלבד, שמחייב שהות לא קצרה בתחנות "מהירות". אבל זה אחד מנתוני הטווח הריאליים היותר טובים בפלח "העממי" והוא בהחלט מספיק לרוב השימושים הטיפוסיים בישראל.

אין בשורות בכביש

יונדאי נוקבת בנתון תאוצה של 9.9 שניות מאפס ל-100 קמ"ש שנראה לנו די שמרני. במצב הספורטיבי, שכמובן מקצר את הטווח, השגנו תאוצה של פחות מ-9 שניות וגם במצב הרגיל המכונית צוברת מהירות בעליות בקצב מכובד תודות למומנט בריא של כ-40 קג"מ.

כבר מזמן הורדנו את רף הציפיות מהתנהגות הכביש של החשמליות העממיות וגם לקונה אין הרבה בשורות בנושא. יש לה מרכז כובד נמוך, שתורם לאחיזת כביש טובה ולריסון תנודות הגוף בפניות, אבל ההיגוי לא מספק הרבה היזון חוזר וניסיונות לבצע העברות משקל מהירות על כבישים מתפתלים סיפקו תזכורת ברורה לכך, שזה אמנם ג'יפון עירוני-קומפקטי אבל הוא שוקל כ-1.6 טון, בערך כמו SUV גדול. אלה תופעות מוכרות בכלי רכב חשמליים בכלל ועממים בפרט. נוחות הנסיעה על כבישים משובשים סבירה בהחלט למרות המשקל העודף.

הקלף החזק של יונדאי קונה EV הוא תמחור אגרסיבי, כ-143 אלף שקלים, שמתוכנן בעליל למשוך את השטיח מתחת לחשמלית של MG, ששולטת כיום בפלח. התמחור הזה גם פוגע בבטן הרכה של ציי הרכב בארץ, שרעבים כיום לחשמליות עממיות. אבל עד שלא תיפתר בעיית האספקה לישראל - אולי בתחילת 2022 - מי שירצה לרכוש לעצמו קונה EV יצטרך כנראה להתאזר בהרבה סבלנות או לחפש אלטרנטיבה במקום אחר.

חלק מהמתחרות

MG ZS EV
הגרסה החשמלית של MG-ZS, שמובילה בפלח החשמליות העממיות עם מחיר של 144 אלף שקל, מציגה עיצוב נאה, מצוידת בסוללה של 42.5 קילוואט-שעה עם טווח נסיעה של עד 263 ק"מ. היא ארוכה וגבוהה מהקונה, עם תא מטען 448 ליטר

MG ZS EV / צילום: יח''צ

SERES 3
ב־139 אלף שקל לחשמלית החדשה של המותג הסיני SERES תקבלו מפרט אטרקטיבי שכולל מנוע בהספק 163 כ"ס וסוללה של 53 קילוואט שמספק טווח של עד 300 ק"מ בתקן WLTP. היא מציגה תא נוסעים שימושי למשפחות אם כי תא מטען קטן

SERES 3 / צילום: יח''צ

GEELY GEOMETRY C
מחירו של הקרוסאובר החשמלי החדש שיגיע החודש ארצה טרם נחשף. הוא ניצב על בסיס גלגלים של 2.7 כ"ס מצויד במנוע חזק, שמוצע עם בחירה בין סוללה של 53 קילוואט וטווח של כ־300 ק"מ ועם סוללה של 70 קילוואט וטווח של מעל 440 ק"מ

GEELY GEOMETRY C / צילום: יח''צ

עוד כתבות

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מחקרים מגלים: המאבק בדמנציה מתחיל בשנות ה-40 שלכם

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים עם תהליך ההזדקנות ● "המאמצים להתמקד בדמנציה בקרב אנשים מבוגרים כשלו במידה רבה", אומר פרופסור לפסיכולוגיה ומדעי המוח מאוניברסיטת דיוק, ומוסיף כי בשל כך המדענים מחפשים רמזים במוח בשלבי חיים מוקדמים יותר

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

פעילות יחידת מגלן במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

סגנו של סינוואר: "משלחת חמאס תיפגש היום בקהיר עם המתווכות"

צה"ל תקף הלילה יעדי טרור בדרום לבנון - חמאס שיגר בתגובה מטח רקטות לעבר יישובי הגליל העליון • דיווח: מצרים הזמינה בכירים ישראלים לקהיר, במקביל להגעת משלחת חמאס • הבית הלבן: הנשיא ביידן שוחח עם ראש הממשלה נתניהו • שרים איימו בהפלת הממשלה, גורם מדיני: עסקה לא תפגע במטרות המלחמה • עדכונים בולטים

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

תופעה בארה"ב: חברות הביטוח מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני ● כך תעשו את זה נכון

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו