גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לקראת חשיפת המדליפה בפייסבוק בטלוויזיה: בחברה מנסים למזער נזקים

הרשת החברתית פרסמה שני מחקרים על ההשפעה שיש לשימוש ברשתות חברתיות על בני נוער, על מנת לסתור טענות שעלו ממסמכים שהודלפו ע"י עובדת לשעבר בחברה ● לפנות בוקר (שעון ישראל) צפויה העובדת להיחשף בפעם הראשונה בתוכנית התחקירים "60 דקות" ובשבוע הבא להופיע בפני ועדה בסנאט

מארק צוקרברג, מייסד ומנכ''ל פייסבוק / צילום: Shutterstock
מארק צוקרברג, מייסד ומנכ''ל פייסבוק / צילום: Shutterstock

עובדת פייסבוק לשעבר, שהדליפה מסמכים פנימיים של החברה הכוללים מחקרים על הנזק שנגרם לבני נוער כתוצאה משימוש ברשתות חברתיות ומידע על האלגוריתם של החברה שמעצים תוכן אלים ומקטב, תחשוף את זהותה ותתראיין בארה"ב לפנות בוקר בתוכנית התחקירים "60 דקות".

המסמכים שחשפה מוכיחים לכאורה כי פייסבוק הציגה מידע מוטעה לציבור ולמשקיעים בנושאים הללו. הראיון יישודר בשעה 2:30 לפנות בוקר (שעון ישראל).

המידע שהדליפה העובדת לשעבר הוביל גם לסדרת התחקירים של ה"וול סטריט ג'ורנל" בנושאים שונים (ההשפעות השליליות של אינטסגרם על בני נוער וההתעלמות של פייסבוק מעבירות חמורות שקורות בזירה שלה) ואף לדיון בסנאט שהתרחש בשבוע שעבר על התחקיר השני - תחקיר האינסטגרם.

העובדת, שהגישה בצורה אנונימית תלונות לרשויות הפדרליות נגד פייסבוק בחודש שעבר, טענה שהרווח של פייסבוק עולה על שיקולי הבטיחות. לטענתה המסמכים מוכיחים שהחברה יודעת שהאלגוריתם שלה מעצים תוכן אלים ומקטב. לפי הדיווחים בעולם, העובדת צפויה לטעון שפייסבוק החמירה את הפיקוח על פוסטים בתקופת הבחירות בארצות-הברית כדי למנוע פייק ניוז ומודעות פוליטיות, אבל החברה החזירה את המצב לקדמותו מהר מדי - רק יום אחד לאחר הבחירות. דבר שלטענתה אפשר את ההתפרעויות בקפיטול בינואר.

בנוסף, המדליפה צפויה להעיד בפני הסנאט ביום שלישי הקרוב בשעה 17:00 (שעון ישראל) - דיון מול ועדת המשנה להגנת הצרכן, תחת ועדת המסחר, המדע והתחבורה. חשוב להזכיר כי ביום חמישי בשבוע שעבר, פייסבוק שלחה את האחראית על הבטיחות בחברה, אנטיגונה דייויס, כדי לענות על השאלות של הסנאט לגבי התחקיר על אינסטגרם.

במהלך השימוע בסנאט בשבוע שעבר - שני הסנאטורים שהובילו את הדיון, ריצ’ארד בלומנטל ומרשה בלקברן, שאלו בכמה הזדמנויות האם פייסבוק תנקוט בצעדים נגד המדליפה. אנטיגונה דייויס, האחראית על הבטיחות בפייסבוק שהעידה בסנאט, אמרה שהם לא יפגעו "במישהו שבא לדבר עם הקונגרס, זה לא מה שאנחנו עושים". בלומנטל חידד את השאלה והוסיף אם גם החברה לא תנקוט בפעולות משפטיות נגדה, והיא אמרה שהם התחייבו "שלא לפעול נגדה כלל".

ניק קלג, סגן נשיא למדיניות ועניינים גלובליים בפייסבוק, שלח תזכיר שפורסם לראשונה ב"ניו יורק טיימס" וחיזק את העובדים. "אני יודע שחלקכם, במיוחד אלה מכם בארצות-הברית, יקבלו שאלות מחברים ובני משפחה על הדברים. רציתי לקחת רגע כדי לספק את מה שאני מקווה שהוא הקשר שימושי על עבודתנו בתחומים מכריעים אלה", כתב.

ראשית, אמר שהאחראים לפרעות בקפיטול הם "מבצעי האלימות ואלה בפוליטיקה ובמקומות אחרים שעודדו אותם באופן פעיל". לאחר מכן המשיך ואמר - "דמוקרטיות ותיקות בהן השימוש במדיה חברתית נרחב, מקיימות בחירות כל הזמן, כמו בגרמניה בשבוע שעבר, ללא נוכחות מעוותת של אלימות".

קלג הוסיף גם נתונים של החברה שיוכיחו את עמדתו. לדבריו, 40 אלף אנשים עובדים בפייסבוק על בטיחות ואבטחה, והחברה הסירה יותר מ-5 מיליארד חשבונות מזויפים ב-2020. בנוסף, בין מרץ 2020 ליום הבחירות, החברה הסירה למעלה מ-265 אלף תכנים בפייסבוק בארה"ב, שהפרו את מדיניות הבחירות שלה.

כאמור, קלג אמר שהוא מצפה שהמדליפה תאשים את החברה בגידול הקיטוב עקב שינוי אלגוריתם הניוזפיד, טענה שלדעתו לא הוגנת. מדובר בשינוי שאמור להגביר את האינטראקציות החברתיות המשמעותיות - משמע קשרים לחברים ובני משפחה יהיו משמעותיים יותר מאשר קשרים למפרסמים ומותגים.

לדבריו, "הגידול בקיטוב הפוליטי בארה"ב מקדים את המדיות החברתיות בכמה עשורים. אם זה נכון שפייסבוק היא הסיבה העיקרית לקיטוב, היינו מצפים לראות את זה עולה בכל מקום שפייסבוק פופולרית. זה לא". הוא סיים את התזכיר שלו בזה שאמר לעובדים שהם צריכים להרים את הראש גבוה ולהיות גאים בעבודה שהחברה עושה.

הפרקים החדשים בסדרת הכתבות "The Facebook Files"

עם זאת, המחקר על אינסטגרם שהתפרסם התבסס על כמה מסמכים. פייסבוק החליטה לפרסם בשבוע שעבר שניים מהמסמכים האלו, כדי להוכיח אחרת ממה שטענו ב"וול סטריט ג'ורנל".

פייסבוק טענה כי המאמר על אינסטגרם אופיין בצורה שגויה והממצאים אינם נכונים. בפוסט שפורסם כמה ימים לאחר המאמר, ראש המחקר של החברה אמר שבני נוער רבים "מרגישים ששימוש באינסטגרם עוזר להם כאשר הם נאבדים עם הרגעים הקשים בהם התמודדו בני הנוער תמיד", כך נכתב.

על פי הנתונים שפייסבוק הוציאה, ב-11 מתוך 12 תחומים אליהם התייחסו ב"ג'ורנל", כולל תחומים כמו בדידות, חרדה, עצב ובעיות אכילה - יותר נערות מתבגרות אמרו שהן נאבקות בנושא הזה ואינסטגרם הפכה את התקופות הקשורות לטובות יותר מרע.

כך שדימוי גוף, כך לפי פייסבוק, היה התחום היחיד ש"בו נערות דיווחו שאינסטגרם הפכה את ההתמודדות לחמורה יותר. אבל גם כאן, רוב הבנות המתבגרות שחוו בעיות דימוי גוף עדיין דיווחו על אינטסגרם שהיא עזרה או שלא הייתה השפעה". אינסטגרם הודיעה שהמחקרים האלו הסתמכו על קלט של 40 בני נוער בלבד והם לא "מדד קשרים סיבתיים בין אינסטגרם לבין נושאים בעולם האמיתי".

ב"ג'ורנל" החליטו להגיב לפייסבוק, ופרסמו שישה מהמסמכים שעמדו בבסיס המאמר של אינסטגרם, מתוכם שניים שפורסמו על ידי פייסבוק. הכתב, ג'ף הורוביץ, אמר שפייסבוק פרסמה את שני המסמכים הראשונים כמה דקות לאחר שקיבלה הודעה על פרסום הפרק על ידי העיתון.

חלוקת הכוח בפייסבוק

בנוסף, ה"ג'ורנל" פרסמו עוד פרק והוא עוסק בחלוקת הכוח בחברה. תחת הכותרת "האם הכוח של שריל סנדברג מצטמצם?" - מראה הוול סטריט איך מספר העובדים גדל בכל צוות ולמי יש הרבה יותר עובדים תחתיו.

כדי להבין את יחסי הכוחות, צריך להכיר את הדמויות השונות. את המנכ"ל והמייסד מארק צוקרברג, כולם מכירים. מתחתיו למעשה יש שורה של 5 בכירים ישירים: סמנכ"לית התפעול שריל סנברג, סמנכ"ל הכספים דיוויד והנר, סמנכ"ל הטכנולוגיות מייק שרופר (שהודיע על פרישה ב-2022), סמנכ"ל המוצר כריס קוקס וסמנכ"ל הצמיחה חביאר אוליבן.

הם גילו כי אוליבן, שאחראי על הצוותים שמרחיבים את מספר המשתמשים בזירה, קיבל חיזוק משמעותי בצוותים שלו (כ-900% עלייה בחמש שנים). לצד זאת, סנברג, סמנכ"לית התפעול שנתפסה בתור מספר 2 של צוקרברג, חווה ירידה בגודל הצוות שלה. לפי הנתונים, בתחילת 2014, סנדברג הייתה אחראית על 43% מהעובדים, וכיום היא אחראית על 31%. דובר פייסבוק מסר כי מספרים עדכניים יותר מראים שלסנדברג יש יותר עובדים שמדווחים לה מאשר כל בכיר אחר.

דובר פייסבוק, ג'ו אוסבורן, חולק על הדיוק של חלק מהממצאים. בהצהרה בכתב הוא כתב: "הטמעת סדרי העדיפויות של פייסבוק המבוססים על תרשים הארגונים של החברה היא פגומה וחסרת אחריות. רבים מהיוזמות והפרויקטים שלנו פועלים על פני צוותים ותפקודים שונים, כמו לדוגמה העבודה של על אבטחה או 40 אלף אנשים שעובדים על בטיחות ואבטחה".

עוד כתבות

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

התובע שנפגש עם משפחות בעוטף וכעת חוששים שיוציא צווים נגד ממשלת ישראל

מומחים מספרים לגלובס על התובע הראשי, כרים חאן, שבידיו הכוח להוציא צווי מעצר בינלאומיים לבכירים ישראלים ● הם מתארים משפטן מוערך שמבין את הזירה הפוליטית, וברגע שהוא מקבל החלטה - קשה להניא אותו ● עם זאת, הם בטוחים: אף אחד לא ייעצר כרגע

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה–Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

העליות בוול סטריט הזניקו את הטבת האופציות לעובדים בהייטק הישראלי לכ־2 מיליארד דולר

לאחר שבשנה החולפת מימשו עובדים בחברות הטכנולוגיה מישראל אופציות ברווח של 824 מיליון דולר - כשליש משווי המימושים בשנת השיא 2021, הובילו העליות בשווקים לזינוק בשווי ההטבה שבה הם מחזיקים כיום ● חברות שבולטות בהיקף ההטבה לעובדים: סנטינל וואן, מאנדיי, נייס וגלובל־אי ● וגם: כך מפתות חברות ההייטק עובדים כשיש פחות כסף בקופה, ומה עדיף - אופציות או מניות חסומות?

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

''אתה לוקח את הגלולה האדומה ואני מראה לך עד כמה עמוק מגיעה מחילת הארנב'' / צילום: Shutterstock

25 שנים לאחר שיצא לאקרנים, כולנו לכודים ב"מטריקס"

סרט המדע הבדיוני הקלאסי מ־1999 חזה עולם דומה לזה שאנו חיים בו היום, בו הטכנולוגיה מנתקת בני אדם זה מזה ● אולם הוא גם הזכיר לנו שהתנגדות היא אפשרית

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

נרות ותמונות לזכרו של אלכסיי נבלני, ליד הקונסוליה הרוסית בפרנקפורט / צילום: Associated Press, Michael Probst

תחקירי שחיתויות ותרומות בקריפטו: האופוזיציה הרוסית נלחמת בפוטין בכל דרך

לפני כשלוש שנים הוציאה רוסיה מהחוק את הקרן למלחמה בשחיתות שהקים מנהיג האופוזיציה אלכסיי נבלני בטענה שהיא קיצונית ● כיום פעיליה עובדים שעות נוספות ממדינות שונות בעולם, ומגיעים ל־17 מיליון צופים בחודש ● האם זה יעזור להם להחליש את פוטין, שהשיג 88% בבחירות האחרונות?

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן