גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"זקוקים לחקיקת בזק": ועדת הכלכלה דנה בחוק הבנקאות הפתוחה

נציגי הרגולטורים והשחקנים שישופעו מהרפורמה הגיעו לדיון שערך למעלה משעתיים, ויימשך בשבוע הבא ● יו"ר רשות ני"ע, ענת גואטה: "אין לי ספק שנראה בעלי אינטרס שלא רוצים שהגבינה תזוז וינסו לדחות את הרפורמה" ● יובל טלר, אגף התקציבים באוצר: "ההוצאה השנתית של משק בית על עמלות וריביות - 9,400 שקל"

יו''ר ועדת הכלכלה, ח''כ מיכאל ביטון / צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב
יו''ר ועדת הכלכלה, ח''כ מיכאל ביטון / צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב

חוק הבנקאות הפתוחה, הנכלל בחוק ההסדרים, הגיע היום (א') לדיון בוועדת הכלכלה של הכנסת, ושעתיים של דיון לא הספיקו על מנת להצביע על סעיפיו הרבים. במסגרת ההצעה עליה דנו חברי הוועדה, הרפורמה, שאמורה לחייב את הגופים הבנקאים בשלב הראשון לשתף את המידע הפיננסי של הלקוחות עם צדדים שלישיים וגם ביניהם, נדחתה שוב, והפעם לתחילת השנה.

לדיון הגיעו כל המעורבים ברפורמה, החל מאגף התקציבים במשרד האוצר, דרך בנק ישראל, רשות שוק ההון, רשות ני"ע, רשות התחרות וכמובן הבנקים ונציגי גופי אשראי, ועד לגופים המייצגים את הציבור דוגמת לובי 99.

יובל טלר, רכז פיננסים באגף תקציבים במשרד האוצר, אמר בדיון כי מנתונים שאספו במשרד התברר כי בשנת 2019 הגיעה העלות השנתית על פעולות בנקאיות של משקי הבית ל-9,400 שקל, מהם 6,800 שקל בריביות ו-2,600 שקל בעמלות. "כל תזוזה יכולה להשפיע על מבנה ההוצאות של משקי בית בצורה משמעותית. נכון להיום שני הבנקים הגדולים מחזיקים ביותר מ-50% מהשוק ואנו צופים עלייה נוספת בריכוזיות בעקבות איחוד מזרחי טפחות ואגוד", אמר טלר.

"הורדת החסמים הובילה להקמת בנק חדש אחרי כ-40 שנה, וחברות כרטיסי האשראי הופרדו כדי שיהפכו לשחקניות אקטיביות בשוק. בנוסף קודמה חקיקה של ניידות בין בנקים ואנו מאמינים שתביא דחיפה גדולה לשוק", הוסיף.

טלר ציין כי "הבנקאות הפתוחה היא הצעד הבא שיאפשר יצירה של שחקנים חדשים ומעבר בין השחקנים. נכון להיום הגופים הפיננסיים מחזיקים בבעלות על המידע של הלקוח ואי אפשר לרכז את כל הנתונים במקום אחד. לכן הלקוחות מתקשים לעקוב אחר המוצרים שלהם ומתקשים להשוות הצעות ערך - והתוצאה היא שהם מעדיפים לצרוך את כל השירותים במקום אחד".

"פוטנציאל בטוח להגדלת התחרות"

יו"ר רשות ני"ע, ענת גואטה, אמרה כי חוק הבנקאות הפתוחה יביא לכך שהחבילה הבנקאית תהיה פריקה והצעת החוק צפויה לשנות את המציאות של אזרחי מדינת ישראל ותאפשר להעניק להם תחרות אמיתית. "אחת התוצאות של הרפורמה היא פיתוח של האשראי החוץ בנקאי ואנו מעריכים שבטווח הארוך יהיה שיפור בתעריפי השירותים הבנקאיים. לכן צריך להעביר חקיקת בזק כי היא הייתה צריכה לעבור כבר לפני שנים. האתגר השני שגם הוא נמצא באחריות של כל מי שנמצא בדיון הוא בניית אמון במערכת החוץ בנקאית כפי שיש במערכת הבנקאית, ולבסוף חשוב לא פחות הוא פיתוח שוק עבור חברות הפינטק. ישראל היא מעצמת פינטק בעולם, אבל הבעיה היא שהחברות האלה לא פעילות בישראל. הרפורמה תאפשר להן לפעול בשוק הישראלי".

גואטה הוסיפה כי "החוק מייצר אתגר עסקי לאחד הסקטורים המרכזיים בישראל, ואין לי ספק שנראה בעלי אינטרס שלא רוצים שהגבינה תזוז, והם ינסו לדחות את הרפורמה. אבל הציבור רשאי ליהנות מהרפורמה הזו".

דניאל חחיאשוילי, סגן המפקח על הבנקים, אמר מצדו כי הבנקאות הפתוחה היא אתגר מבחינת בנק ישראל. "זה עולם של פוטנציאל בטוח להגדלת התחרות והענקת שירות טוב יותר ללקוח. התחלנו לעבוד על הפרויקט הזה לפני 3-4 שנים עוד לפני החקיקה, ולוחות הזמנים בהצעת החוק הם יחסית מהירים. אם באירופה כאשר מדברים על בנקאות פתוחה מדברים על עו"ש ואשראי, אז כאן הכנסנו לרפורמה גם פיקדונות וני"ע, כך שאנחנו נעקוף את מה שקורה בעולם".

"חיסכון של מיליוני שקלים בחודש לציבור"

באוצר ציינו כי החוק עשוי לגזור עלויות גדולות על המערכת הפיננסית ולכן היה חשוב להתייחס בנפרד לגופים קטנים אשר בהמשך יקבלו החרגות. על קביעת גודל הגופים הקטנים ציין אוהד מעודי, סגן בכיר לממונה על שוק ההון, כי יש גם גופים חוץ בנקאיים שאמורים להוות תחרות לבנקים, ולכן אם יוטלו עליהם עלויות גבוהות מדי הם לא יוכלו לקחת חלק ברפורמה.

רחלי בינדמן, מנהלת הרגולציה בבנק הדיגיטלי הראשון, אמרה בדיון כי הבנק הדיגיטלי, יחד עם מחוללי תחרות חדשים, צריכים להיכנס לשוק כדי שהתחרות תצליח. "אני מדברת על חיסכון של מיליוני שקלים בחודש לציבור. מדברים על התהליך יותר מארבע שנים ואסור לתת דחיות נוספות. לגבי סוגיית העלויות, הוכנס לחוק סעיף שיכול להזיק ללקוח, לפיו אחרי ארבע פעמים ביום שהשחקנים החדשים יבקשו מידע מהשחקנים הקיימים, אלו הקיימים יוכלו לקבל עליו כסף. המידע הזה צריך להתקבל בזמן אמת כדי שנוכל להציע שירותים ונוכל גם למנוע כניסה של הלקוח במינוס ולא יעלה על הדעת שהלקוחות יצטרכו לשלם עליו כסף במישרין או בעקיפין", אמרה בינדמן.

הדיון הבא יתקיים ב-12 באוקטובר

איתן מדמון, מנכ"ל איגוד הבנקים, אמר בשם הבנקים כי הם מברכים על חקיקת הרפורמה ולא מתנגדים לה, אך בהיבט של האינטרס הציבורי ושל הלקוח, נושא אבטחת המידע והגנת הפרטיות של הלקוחות הוא קריטי. "נקודה נוספת הוא היקף הרפורמה. אחת ממטרות הרפורמה היא לתת ייעוץ פיננסי הוליסטי ומוצרים שמותאמים ללקוח. עד ממחצית השירותים הפיננסיים לא נמצאים כלל במערכת הבנקאית והחוק הזה מתייחס רק לבנקים וצריך להתייחס לכולם, כי אם רוצים להקים שוק פיננסי משוכלל אז צריך לקחת את כל השחקים הפיננסיים כדי לקבל תמונה מלאה שתביא ערך לטובת הלקוח. אי אפשר לתת יעוץ או מוצר אופטימלי כשלא רואים תמונה מלאה", אמר.

מדמון הוסיף כי הרפורמה תביא לכמות עצומה של מידע פיננסי. "ייכנסו לכאן חברות ענק בינלאומיות וצריך לתת את הדעת לנושא הזה. יש הרבה שאלות סביב היעילות של ה- open finance בציר שמחזיק את הענקים הללו ולא בטוח שהמערכת הבנקאית הישראלית צריכה להיות זו שתממן אותן".

אחריו עלתה לדיון עו"ד לינור דויטש, מנכ"לית לובי 99, שהגיבה לדבריו. "מנכ"ל איגוד הבנקים השתמש במילים טובת הלקוח, אבל אם הבנקים היו מבינים את זה לא היינו צריכים את החוק. אסור להיבהל מהאזהרה שלהם לגבי הפרטיות. כל דבר שהם לא מצליחים לבטל דוחים אותו. חסר לנו בחוק אפשרות של הלקוחות לפנייה ישירה למידע שלהם ללא הצורך להיעזר בצד שלישי".

יו"ר הוועדה, מיכאל ביטון, סגר את הדיון לאחר מכן, ונקבע דיון נוסף ב-12 באוקטובר.

עוד כתבות

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

דיווח: מגעים לשיחה בין ביידן לנתניהו - ככל הנראה עוד היום

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון