גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חשבון בנק משותף – כל מה שצריך לדעת

מערכת יחסים פיננסית – האם חשבון משותף בהכרח כלכלי יותר? ● כל היתרונות והחסרונות

ערבות בנקאית / איור: איה עמיקם
ערבות בנקאית / איור: איה עמיקם

לרוב כאשר ממסדים את הקשר הזוגי בני הזוג מקבלים את אחת ההחלטות הכלכליות הכי חשובות בחייהם - פתיחת חשבון בנק משותף. מדובר בהחלטה רבת משמעות שפעמים רבות מתקבלת באופן אוטומטי כמעט. כ- 75% מהזוגות מחליטים שהתחלת חייהם כזוג נשוי מחייבת פתיחת חשבון משותף, בעוד שרק כ- 25% מחליטים להשאיר שני חשבונות נפרדים.

מהו חשבון משותף?

חשבון שבו שני בני הזוג הם בעלי החשבון ויש להם הרשאות לביצוע פעולות בחשבון.

חשבון משותף יכול להיות חשבון חדש שנפתח על ידי השותפים מלכתחילה ואף יכול להיות חשבון קיים של אחד מבני הזוג שאליו מצרפים את בן הזוג השני. בדרך כלל, שני בני הזוג מפקידים את משכורותיהם בחשבון המשותף, וההוצאות הכרוכות בניהול משק הבית והמחייה יורדות מחשבון זה.

על פניו, כמעט "מתבקש" שבני זוג המנהלים מערכת זוגית ומשפחתית משותפת ינהלו גם חשבון בנק משותף. עבור רוב הזוגות ההתנהלות הכלכלית הזו מסמלת זוגיות בריאה, אמון הדדי ואחריות משותפת - שהרי בסופו של דבר משפחה היא מעין "עסק", שגם אם מטרתו אינה רווח כלכלי לשותפים המנהלים אותו, הוא עדיין כולל הכנסות קבועות והוצאות שוטפות שאותן יש לכלכל בתבונה - ורצוי מאוד שגם בהסכמה הדדית.

היתרונות בחשבון משותף

ראשית ניתן לחסוך בכמה מאות שקלים בשנה על עמלות שוטפות וריביות כפולות. בנוסף, הבנק "אוהב" חשבונות עם הכנסות גבוהות ולכן ברגע ששתי משכורות נכנסות לחשבון המשותף אתם יכולים לקבל הטבה של פטור מעמלות לתקופה מסוימת או הטבה בעמלה של כרטיס האשראי ועוד. כאשר יש לכם הכנסה גבוהה אתם יכולים להתמקח עם הבנק על העמלות והריביות על ההלוואות.

שנית, חשבון בנק משותף מאפשר מעקב ופיקוח , קל יותר לבני הזוג לעקוב אחרי ההוצאות וההכנסות ולנהל את התקציב המשפחתי במקום אחד ובאופן מרוכז - כאשר כל ההכנסות מגיעות אליו וכל ההוצאות יוצאות מאותו המקור.

ולבסוף הדבר הכי חשוב, ניהול חשבון משותף תורם לשקיפות ואמון הדדי בין בני הזוג, המקדמים תקשורת כלכלית זוגית טובה.

החסרונות בחשבון משותף

לצד היתרונות של חשבון בנק משותף, יש גם חסרונות.

ניהול חשבונות בנק נפרדים מאפשר לשמור על הפרדה של תזרים המזומנים הפיננסי, ובכך לשלוט באופן הדוק יותר על ההכנסות וההוצאות של כל אחד מבני הזוג.

בנוסף, חשבון משותף יכול לגרום לחיכוכים בין בני הזוג על ההתנהלות הכלכלית. כשקיים שוני בגישה הכלכלית של בני הזוג (האחד בזבזן והשני יותר מחושב), הדבר יכול להוביל לאי הסכמות, ויכוחים ומתיחויות.

מתי לא כדאי להיות בחשבון משותף?

ישנם מקרים שלעתים צריך לשקול פעמיים האם להקים חשבון משותף, למשל:

חשבון של עסק עצמאי - אם אחד מבני הזוג הוא עצמאי, חשוב להל חשבון בנק נוסף נפרד מחשבון העסק, בו כל הפעולות הכלכליות של העסק ינוהלו ממנו.

פרק ב' ביחסים - לרוב בזוגיות פרק ב' מגיעים עם הרבה תובנות, לכן צריך לתאם ציפיות ולוודא שהגישה הכלכלית דומה. רוב הזוגות בפרק זה מעדיפים לשמור על חשבונות נפרדים ובמקביל להחזיק גם חשבון משותף לניהול התשלומים והחשבונות השוטפים.

חובות - אם אחד מבני הזוג מגיע עם חוב כלשהו (הלוואה, הוראות קבע, תשלומים, מינוס וכדומה), לא כדאי למהר לאחד כוחות. אם החשבון המשותף שלכם יתאחד, עלול להיווצר מצב שבו הגבלות בנקאיות שרק אחד מבני הזוג סבל מהן, יוטלו מעתה על שני בני הזוג.

בנוסף, כדאי לדעת ולזכור שהפרדת חשבונות אינה מגינה בזמן פרידות וגירושין. בתי משפט רואים גם בחשבון על שם אחד מבני הזוג נכס משותף, למעט מקרים שבהם הכסף הושג לפני הנישואים או התקבל בירושה.

פיצול חשבון משותף - מה כדאי לדעת?

אין תשובה אחת לעניין של פיצול חשבון משותף, ישנם כמה גורמים שצריך לקחת בחשבון, למשל: מי הם השותפים בחשבון; שותפים פרטיים? חברה בע"מ? האם מדובר בשותפים עסקיים או בבני זוג? כמו כן, חשוב לדעת מהן זכויות החתימה בחשבון המשותף, והאם ישנה הרשאה הדדית בחשבון - המאפשרת לכל שותף לפעול באופן עצמאי גם ללא הסכמת השותף האחר.

לרוב אם לא מגיעים להסכמה ואין הסכם שנחתם מראש על החלוקה, ההחלטה על פיצול החשבון המשותף תגיע להחלטת בית משפט.

פיצול חשבון עם חוב

כאשר לאדם יש חוב בחשבון משותף בין שמדובר בשותפות עסקית ובין שמדובר בבני זוג, לעיתים אחד השותפים בחשבון רוצה לפרוע מחצית מהחוב ולהיגרע מהחשבון, אך הבנק אינו מאפשר לו לעשות כן, ודורש ממנו כתנאי לגריעה מהחשבון לפרוע את החוב כולו.

חשוב לדעת, שכשמנהלים חשבון משותף - כל אחד מהשותפים חייב ב-100% מהחוב - אלא אם כן ישנו הסדר אחר מול הבנק.

אם אחד מהשותפים בחשבון עומד על כך שהוא חייב רק בחלק יחסי מהחובות בלבד ורוצה שקביעה זו תחייב את הבנק, הוא יכול לנקוט בהליך משפטי מתאים שיחייב גם את הבנק בנוגע לאופן חלוקת החובות בין השותפים בחשבון.

במקרה של שותפים עסקיים המנהלים חשבון משותף ומעוניינים לבצע "הפרדת כוחות" בחשבון משותף עם הרשאה הדדית, הבנק לא יאפשר רק לאחד מהם לפרוע מחצית מהחובות ובכך להיגרע מהחשבון המשותף. רק אם תהיה הסכמה של שני השותפים ושניהם יפרעו את החובות וההתחייבויות כלפי הבנק במלואם - רק אז יוכל הבנק לאפשר גריעה מהחשבון או סגירה של החשבון.

כך למשל, במקרה שאחד השותפים החשבון פתח בהליך של פשיטת רגל, השותף שאיננו החייב יוכל להגן על כספו במסגרת הליך משפטי, ולשם כך רצוי שיפנה לקבלת ייעוץ משפטי מבעוד מועד מעו"ד מומחה בתחום.

עיקול חשבון עו"ש משותף בשל חוב

האם ניתן לעקל חשבון עו"ש משותף בשל חוב של אחד השותפים, כשהשותף השני אינו אחראי לחוב? כאן התשובה תלויה בזכויות החתימה בחשבון המשותף:

במקרה של זכות חתימה "ביחד", כל הוראה לביצוע פעולה בחשבון צריכה להינתן על ידי כל השותפים יחד. כלומר, שותף אחד לא יכול לחייב את השותפים האחרים לבדו. במקרה של זכות חתימה ביחד לא ניתן לעקל כספים בחשבון המשותף עקב חוב שצבר רק אחד מהשותפים בחשבון, בשל חשש לפגיעה בזכויות השותפים האחרים.

בחשבון שבו זכות החתימה היא "בנפרד", כלומר, קיימת "הרשאה הדדית בחשבון משותף" / חשבון עם "זכויות חתימה ביחד ולחוד" - כל אחד מהשותפים בחשבון יכול לתת הוראות לביצוע פעולות בחשבון לבדו, וללא צורך בהסכמת השותף/ים האחר/ים. לכן במקרה כזה יכובד שיק שנמשך מהחשבון גם אם רק אחד השותפים חתום עליו.

עקרונית, במקרה של זכות חתימה בנפרד ניתן לעקל אפילו את כל הכספים בחשבון המשותף, גם אם מדובר בחוב שצבר רק אחד מהשותפים בחשבון. בכל מקרה - גם אם יש הרשאה הדדית בחשבון המשותף, ניתן להתנגד להטלת עיקול הליך משפטי.

מדריכים נוספים מאתר הון:

החל מהיום: מעבר מקוון ומהיר מבנק לבנק - בחינם

מתווה בנק ישראל - כל מה שצריך לדעת על דחיית תשלומי הלוואות 

* המדריך נכתב על ידי מערכת אתר הון, מדריכים פיננסים. המידע והנתונים במדריך אינם מהווים המלצה לרכוש או למכור נכסים כלשהם; וכן אינם תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם.

עוד כתבות

אלי עזור / צילום: ניב אהרונסון-וואלהnews, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

זכיות הלוטו של אלי עזור: אקזיט טכנולוגי ענק בוול סטריט והשקעת גז בבורסה בת"א

בשבוע שבו ניצח עזור במאבק שניהל על זהות הדירקטורים בחברת תמר פטרוליום - השקעה שבה הוא מורווח מאות מיליוני שקלים - הושלמה מכירתה של חברת טכנולוגיות הלוטו נאוגיימס, בעסקה שהזרימה לכיסיו 178 מיליון דולר ● נאוגיימס תימחק מנאסד"ק שבה הונפקה ב־2020

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה אדומה בוול סטריט: המדדים סיימו את החודש הכי גרוע השנה

נאסד"ק ירד ב-2% ● אמזון פרסמה את הדוח הרבעוני - עקפה את הצפי הן ברווח והן בהכנסות ● גוגל מסיימת את אפריל בעלייה של כ-9%, מטא בירידה של כ-10% ● טראמפ מדיה עלתה ב-50% בחמישה ימים, אך ירדה ב-20% מתחילת החודש ● פייפאל פרסמה תוצאות מעורבות ועדכנה כלפי מעלה את תחזית הרווח ● קוקה קולה עקפה את הציפיות, אך המניה ירדה

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מירי של טנק צה''ל / צילום: דובר צה''ל

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מאש צה"ל

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי שנפלו בקרב במרכז הרצועה נהרגו מירי דו צדדי של טנק שחרג מגבולות הגזרה שלו ● חברי הקואליציה מפעילים לחץ כבד על ראש הממשלה נתניהו בקריאה להתנגד לעסקה לשחרור החטופים ● מחבל בעל אזרחות טורקית דקר ופצע קל לוחם מג"ב בירושלים • המגעים לעסקה: ישראל עדיין ממתינה לתשובת חמאס; ארה"ב, מצרים וקטאר יפעלו להבטחת תנאיה • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים" • כל העדכונים 

"ניסיונות נואשים": כך איראן מנסה לשכנע את אזרחיה שהמתקפה על ישראל הייתה הצלחה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: באיראן הכריזו שיום התקיפה על ישראל וה-7 באוקטובר יהיו ימי חג, בית הדין הבינלאומי דחה בקשה לעצור סיוע גרמני לישראל ומה יקרה אם אוניברסיטאות אמריקאיות יפסיקו להשקיע בחברות עם קשר ישראלי ● כותרות העיתונים בעולם 

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Achmad Ibrahim

ההמלצה שהזניקה את השווי של אפל ב־70 מיליארד דולר ביום אחד

בית ההשקעות ברנשטיין פרסם בסוף השבוע האחרון המלצת קנייה אופטימית על אפל, שהזניקה את המניה המדשדשת וביקשה לנפץ את התחזיות הקודרות לגביה ● האם זה סימן להתאוששות?

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

שלושה מימושים גדולים: אלטשולר שחם בדרך לצמצם בחצי חשיפה למניות בישראל

באפריל הפסיק בית ההשקעות להיות בעל עניין בלאומי ובהפועלים, ומכר את מניות פוקס בכ–100 מיליון שקל ● כיום מתחלקות החזקותיו במניות ל–80% בחו"ל ו–20% בישראל, ובכוונתו להמשיך לממש, בעיקר נוכח האיום הגיאופוליטי ● גורמים בשוק: המכירה - גם בשל עזיבת הלקוחות

אפליקציית רייזאפ / צילום: מתוך אתר החברה

בגלל המלחמה: סטארט-אפ הפינטק רייזאפ מפטר מחצית מעובדיו

קצב גיוס הלקוחות לא עמד בציפיות, וגם עלות גיוס לקוח הפכה להיות הרבה יותר גבוהה, ולכן החברה החליטה היום על פיטורי כמחצית מכוח-האדם ● ברייזאפ מדגישים כי בקופתה יש מספיק כסף להמשיך להתנהל, וכי המהלך, שכולל גם שינויים אסטרטגיים, יאפשר להגיע לרווחיות

מוחים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה משתלטים על בניין המילטון שבתוך הקמפוס, אתמול / צילום: Reuters, Selcuk Acar/Anadolu Agency

מצוידים ברימוני הלם: המשטרה פשטה על אוניברסיטת קולומביה ופינתה את המפגינים

השוטרים הגיעו אתמול בלילה מצוידים ברימוני הלם ופשטו על בניין המילטון באוניברסיטת קולומביה בו התבצרו המפגינים הפרו-פלסטינים ● באוניברסיטאות אחרות ברחבי ארה"ב נמשכו המהומות בעוצמה נמוכה יותר

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

ישראל נפרדת ממערכת הפטריוט: כמה יירוטים היא רשמה ומי המחליפה?

33 שנים מאז שהוטעמה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

הדירה ברחוב פרישמן בשכונה א' בקריית ים / צילום: יח''צ

דירת ארבעה חדרים נמכרה ב-1.3 מיליון שקל. בכמה יקפוץ השווי לאחר תמ"א?

הדירה, בת 4 חדרים, מתפרשת על פני שטח של 105 מ"ר, כאשר לאחר התמ"א, תתקבל דירת 5 חדרים בשטח של כ־130 מ"ר הכוללת מרפסת, ממ"ד ומעלית ● הבניין עומד לפני הליך חיזוק ועיבוי, בעקבותיו שווי הדירה צפוי לקפוץ ל־1.8־1.9 מיליון שקל

מוחים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה משתלטים על בניין המילטון שבתוך הקמפוס, היום / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

מהומות, התנכלות לישראלים וגדודי חיילים: כך נראות המחאות באוניברסיטאות בארה"ב

המהומות בקמפוסים בארה"ב: קולומביה החלה להשעות סטודנטים ואלה פרצו לבניין והתבצרו בו ● קבוצה של סטודנטים יהודים בקולומביה החלה בגיבוש תביעה ייצוגית נגד האוניברסיטה ● במקביל: ישראלית נבחרה לראש אגודת הסטודנטים בקולומביה

בורסת שנחאי, סין. / צילום: Shutterstock

רוב הבורסות באירופה סגורות; AMD פרסמה תחזית פושרת, המניה ירדה ב-7% במסחר המאוחר

מדד ניקיי ירד ב-0.4% ● באירופה רוב הבורסות סגורות לרגל האחד במאי ● גם סופר מיקרו צוללת ב-10% בעקבות הדוח הרבעוני ● המדדים המרכזיים בארה"ב סגרו את החודש עם ירידות של כ-4% ● היום הפד צפוי להשאיר את הריבית ללא שינוי, מיטב: "הפד יעביר מסר ניצי שיגרום לעליית התשואות, ואגב כך, ירסן את התנאים הפיננסיים" ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

רחפן של חברת DJI הסינית / צילום: ap, Shizuo Kambayashi

אחרי טיקטוק, ארה"ב בדרך לחסום את פעילות ענקית הרחפנים הסינית

הצעת חוק חדשה קוראת לחסום את הגישה של חברת DJI הסינית לתשתיות התקשורת בארה"ב, מחשש לריגול ● הערכה: המהלך יקפיץ את מחירי הרחפנים בארה"ב, המשמשים בעיקר חקלאים

איורים: גיל ג'יבלי

הכירו את המנכ"ל שהרוויח השנה 50 מיליון דולר, במזומן

שמונה מנכ"לים ישראלים בחברות הנסחרות בוול סטריט קיבלו אשתקד תגמול של מעל 10 מיליון דולר ולעתים הרבה יותר ● מי המנכ"ל שקיבל כ־50 מיליון דולר במזומן, מדוע אחר העדיף לקבל הכול במניות, ולמה עלות העסקתו של אמנון שעשוע במובילאיי נחתכה דרמטית?

אייל רביד / צילום: עומר וידר

שימוע לפני הגשת כתב אישום למנכ"ל ובעלי ויקטורי אייל רביד בפרשת תיאום המחירים

רשות התחרות זימנה את אייל רביד, מנכ"ל ובעלי רשת ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום, וזאת בגין התבטאויות פומביות שבאמצעותן ניסה להגיע להסדרים להעלאת מחירים

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

חניה בכל מקום: כך זינק מספר תווי הנכה ב-55% בתוך שנתיים

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, מספר תווי הנכה זינק מ־405 אלף ל־628 אלף בתוך שנתיים ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

יוסי אברהמי / צילום: איל יצהר

שוק ההנפקות חוזר? הקבלן יוסי אברהמי רוצה להנפיק ולגייס 200 מיליון שקל

אברהמי מבקש להנפיק את חברת הבנייה למגורים שהקים לפי שווי של מיליארד שקל לפני הכסף ● לחברה צבר של אלפי דירות לבנייה עתידית והון עצמי של כ-600 מיליון שקל ● במידה ותצליח, זו תהיה הנפקת הנדל"ן השלישית השנה

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק בכ-2% מול המטבעות הזרים; אלו הסיבות

ברקע למגעים בעסקת החטופים השקל מתחזק בחדות הבוקר (ג'), בהמשך למגמה אמש ● למרות האופטימיות, הכלכלנים הבכירים מזהירים כי התנודתיות בשוק המט"ח המקומי צפויה להימשך

שוק המשכנתאות / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שוק המשכנתאות בחודש מרץ חזר לרמות מלפני המלחמה

מנתוני בנק ישראל עולה כי בחודש מרץ נלקחו משכנאות בהיקף של 6.23 מיליארד שקל ● היקף משכנתה ממוצעת שנלקחה במרץ הגיע ל-918 אלף שקל

פרויקט TLV במתחם השוק הסיטונאי בת''א, על קרקע שתנובה מכרה / צילום: טל איז׳ק

מבית שמש ועד צומת מורשה: הכירו את האקזיטים הנדל"ניים המפתיעים

מכירת קרקעות על ידי חברה תעשייתית חושפת לרוב ערך חבוי, הגבוה לעיתים אף מזה של פעילותה המסורתית – מה שמוביל לא פעם לזינוק במניה ● אנליסט נדל"ן: "בעסקה שכזו מקבלת המוכרת תזרים מזומנים משמעותי שיכול לסייע לה בהגדלת הייצור, ואף לבצע רכישות" ● סיור בין אקזיטים נדל"ניים מפתיעים שנרשמו בבית שמש, ירושלים, לוד, תל אביב ובצומת מורשה