גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מנכ"ל לופטהנזה בכנס התעופה בבוסטון: "המחירים יהיו חייבים לעלות"

"המחירים בענף תלויים תמיד בביקוש, ובתקופה הנוכחית גם בהיקף החובות של החברות" - כך אמר מנכ"ל קבוצת לופטהנזה קרסטן שפור בכנס התעופה הבינלאומי של ארגון התעופה יאט"א בבוסטון ● מנכ"לי לופטהנזה, דלתא וקוריאן אייר מדברים על מחירי הטיסות שצפויים לעלות, על התחסנות העובדים ועל תחום הקיימות והסביבה

מנכ''ל קבוצת לופטהנזה קרסטן שפור / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'
מנכ''ל קבוצת לופטהנזה קרסטן שפור / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'

הבשורה שהגיעה מכיוון הממשל האמריקאי, לפיה מתחילת חודש נובמבר תיירים מחוסנים מאירופה יוכלו להיכנס לארה"ב, הובילה לזינוק של 300% בהזמנות לטיסות בקווים מאירופה לארה"ב, כך אמר מנכ"ל קבוצת לופטהנזה קרסטן שפור.

גם בדלתא מציין אד בסטיאן, מנכ"ל החברה, כי התגובה של הנוסעים להכרזה האמורה הייתה מהירה ו"היא באה לידי ביטוי בזינוק שהתרחש בין לילה של פי 10 בהיקף הזמנות בקווים מאירופה לארה"ב".

את הדברים אמרו מנכ"לי החברות במסיבות עיתונאים שכינסו עם פתיחת כנס התעופה הבינלאומי של ארגון התעופה יאט"א בבוסטון. מנכ"ל דלתא כינס את מסיבת העיתונאים יחד עם מנכ"ל קוריאן אייר, וולטר צ׳ו, לנוכח שיתוף הפעולה העמוק בין שתי החברות הנמשך מספר שנים.

"העובדה שאנשים מחדשים את נסיעות העסקים שלהם מראה שמה שחזינו שיקרה - קרה", אמר שפור. "מעגל הנוסעים לביקור מכרים ומשפחה היה הראשון לחזור לטוס, לאחריו נוסעי הפנאי וכעת גם הסגמנט העסקי מתעורר".

לשאלת גלובס מה יקרה למחירים בתקופה של אחרי המגפה השיב שפור: "המחירים בענף תלויים תמיד בביקוש, ובתקופה הנוכחית גם בהיקף החובות של החברות. לנו המגפה 'עלתה' 10 מיליארד אירו. כל זה חייב להשפיע על המחירים שיעלו, אולי לא בקיץ הקרוב אבל יש להניח שבקיץ הבא.

"אנחנו מודעים לכך שלאנשים יש יותר רגישות למחיר בתקופה הזו אבל מצד שני אנשים הצליחו לחסוך, והם משקיעים יותר בחופשה שהם השתוקקו לה כל השנה. אנחנו רואים את זה בביקוש עצום לא רק לטוס אלא לטוס בצורה נוחה יותר, יש ביקוש למושבי פרימיום אקונומי על ידי מי שטסו בעבר במחלקת תיירים וביקוש למחלקת עסקים על ידי מי שבעבר טסו בפרימיום אקונומי".

ועדיין אנחנו רואים טיסות ב-10 אירו, בעיקר של המתחרות שלכם מתחום הלואו קוסט.
"טיסה ב-9 אירו מבריטניה לפורטוגל למשל זה משהו שלא בריא לענף שלנו. כיום אנחנו רואים את זה פחות ומבחינתי זה גימיק שיווקי", אמר שפור.

מנכ''ל דלתא אד בסטיאן ומנכ''ל קוריאן אייר וולטר צ׳ו / צילום: מיכל רז חיימוביץ

"יש ביקוש עצום והוא יגדל ברגע ששיעור ההתחסנות יגיע לנקודת איזון טובה"

גם באסטיאן, מנכ"ל דלתא, התייחס לנושא המחירים שלאחר המגפה באומרו כי המחירים משקפים את הביקוש שנמצא לדבריו בצמיחה. "יש ביקוש עצום והוא יגדל ברגע ששיעור ההתחסנות יגיע לנקודת איזון טובה. אנשים רוצים להימלט משגרת המגפה וגרף ההזמנות מראה לנו את זה - יהיו דילים טובים ויהיו הזדמנויות אבל מי שירצה מחיר משתלם יצטרך להקדים להזמין".

לאחרונה הכריזה לופטהנזה כי בכוונתה לגייס 2.1 מיליארד אירו בכדי להחזיר לממשל הגרמני את כספי הסיוע שהוזרמו לחברה עם תחילת המשבר. במסגרת זו התחייבה לופטהנזה לעמוד בתנאים מסוימים שכללו עצירת חלוקת דיבידנדים או חלוקת בונוסים כשמדינת גרמניה קיבלה לידיה מניות של החברה. כעת המדינה תממש את המניות ולופטהנזה תשחרר מההתחייבויות שלה מנגד.

בעניין זה אמר שפור כי "הודענו על החזרת הכספים לממשלה באותו היום שבו ארה"ב הכריזה על החזרת השוק האירופי. לא רצינו את החבילה הממשלתית מלכתחילה, העדפנו להיות בחובות בשוק הפיננסי ולא להיות בחובות למשלמי המסים, אבל לא הייתה לנו ברירה".

שפור התייחס לעזרה שקיבלו שורה של חברות מממשלתיות. "די מהר ראינו שממשלות נחלצו להצלת החברות. למעשה רק חברות ספורות לא קיבלו תמיכה (בהן גם אל על שביקשה לקבל פיצוי של 100 מיליון דולר ממשרד האוצר ועד כה לא נענתה, מר"ח). הקורונה חידדה את זה שהחזקים ימשיכו להתחזק והחברות החלשות ימשיכו להיחלש. כמו בכל משבר מי שיתקשה לשרוד הן חברות שפועלות באזורים בהם יש יותר מדי חברות ביחס לביקוש בפועל - חברות כאלה ש'סבלו' מעודף מטוסים בצי שלהן מבינות כעת את מה שהן שכחו, וזה שאת המטוסים שעומדים צריך לממן בהלוואות או בעסקאות ליסינג".

"אם אתה רוצה לעבוד בעבודה גלובלית אתה צריך להיות מחוסן"

נושא החיסונים משליך על ענף התעופה, בעיקר לנוכח מדיניות של ממשלות להכניס נוסעים מחוסנים בלבד, דוגמת הכנסת אירופאים לארה"ב החל בחודש נובמבר. אלא שהאתגרים לא מסתכמים במדיניות הממשלות, אלא גם במדיניות החברות באשר לשיעור המתחסנים בקרב הצוותים שלהן. "אם אתה רוצה לעבוד בעבודה גלובלית אתה צריך להיות מחוסן", אמר שפור. "כפי שאנחנו דורשים מהצוות שלנו כל מיני דברים כמו חיסון לצהבת יכול להיות שגם החיסונים לקורונה יהפכו להיות חובה עבור צוותי האוויר.

"כיום 90% מהצוותים שלנו מחוסנים לעומת 65% המתחסנים באירופה. בסקר שערכנו גילינו ש-88% מהנוסעים שלנו הם מחוסנים, וזאת בגלל דרישות של מדינות. הבעיה היא שיש שוני בין מדינות העולם בנוגע לשיעור המתחסנים, ובתוך כך אני מאמין שההתאוששות של התעופה תתאפשר מהר יותר ככל ששיעור המתחסנים יגדל".

בדלתא, אמר באסטיאן כי שיעור המחוסנים בקרב עובדי החברה עומד על 84%. "נגיע ב-1 בנובמבר ל-90% והמטרה להגיע ל-100% ונחשוב על הדרך איך להגיע לזה. החובה הזו מושפעת ממדיניות של ממשלות בתעופה הבינלאומית אבל האתגר הוא בתעופה הפנימית למשל בשוק צפון אמריקה - יש הרבה שאלות, האם תהיה דרישה כזו, ואיך ניתן יהיה לנהל את האופרציה".

מנכ"ל קוריאן אייר וולטר צ׳ו מוטרד פחות משיעור ההתחסנות, אלא ממדיניות הממשלות באסיה שלא מאפשרות כניסת תיירות. "בדר׳ קוריאה אני מרגיש שרוב הציבור משתוקק להתחסן, כרגע אנחנו ב-50% ונגיע ל-100%. התרבות שלנו פועלת אחרת וברור לי שכל האזרחים יהיו מחוסנים. דרום קוריאה צריכה לפתוח את המדינה לזרים. אנחנו עדיין סגורים ויש הגבלות שחלות גם על האזרחים שלנו, ולא רק אנחנו, מדינות אסיה צריכות לפתוח גבולות למדינות באזור, ואני מקווה שזה יקרה עד לסוף השנה ולאחר מכן הגבולות ייפתחו לאזרחים ממדינות נוספות.

"התעופה תצטרך לפעול עם סטנדרט בינלאומי. במגפה השכלנו לפעול מהר להגדלת הטסות המטען, הסבנו מטוסי נוסעים להטסת מטענים והצלחנו להישאר רווחיים בזכות הטסות המטען למשך שישה רבעונים. רווח זה טוב, אבל אני רוצה נוסעים במטוסים שלנו, לא ארגזים".

"בקיץ הבא נחזור לממדים של 2019 ואף ליותר מכך"

בדומה לסין, התעופה הפנימית בשוק צפון אמריקה עזרה לחברות להתאושש מהר יותר, אלא שדלתא עם הפנים לשוק הבינלאומי. "הוא העתיד של דלתא", אמר באסטיאן שסיפק תחזית אופטימית. "בקיץ הבא נחזור לממדים של 2019 ואף ליותר מכך. אנחנו בונים על זינוק בביקוש לשוק הבינלאומי", אמר באסטיאן. דלתא שפותחת האב (בסיס פעילות) בבוסטון הכריזה על השקת קו לתל אביב שיחל לפעול במאי 2022 ולצדו קו חדש לאתונה.

נושא שחברות התעופה מבקשות לקדם בשעה שדאגת המגפה מתחילת לפנות מקום לאתגרים נוספים הוא הקיימות והסביבה. "כשהאיום של המגפה פוחת זה הזמן להתפנות ולהתמודד עם נושא הקיימות והמחויבות שלנו להפחית את הזיהום בפעילות התעופתית", אמר שפור. "התרומה שלנו לגלובליזציה הכלכלית-סביבתית היא עצומה בנושא הזה כשאנחנו רואים את עצמנו כפתרון ולא כבעיה.

המגפה שאיש לא ייחל שתגיע כוללת יתרון - היא האיצה מהלכים ושינויים. לפניה היינו באמצע ההשקעה הגדולה ביותר שלנו להרחבת צי המטוסים וכעת נפעיל צי קטן יותר אבל מודרני ויעיל יותר טכנולוגית וסביבתית". במסגרת זו תקבל לופטהנזה 14 מטוסים רחבי גוף מדגמים שונים. "האג׳נדה של הקיימות תהיה משמעותית גם בשיווק שלנו אבל אני מבטיח שלא נעשה "גרין וושינג" כמו חברות תעופה אחרות", כך שפור.

לשאלת גלובס האם לנוכח המודעות הירוקה התפתחה לקבוצה תחרות מכיוון אחר ככל שהנוסעים, בעיקר בתוך אירופה, מעדיפים לנסוע ברכבת או ברכב פרטי, גם בכדי להימנע מחווית הטיסה בתקופת מגפה, השיב שפור "הרכבות באירופה הן לא מתחרות שלנו, להיפך, הן השותפות שלנו. ללופטהנזה יש קוד שייר עם חברות הרכבות ואם יש הצעה טובה לשנע נוסעים ביבשה במקום באוויר - אנחנו נציע את זה. למעשה בזכות הסכמי הקוד שייר אנחנו חברת התעופה שמעבירה הכי הרבה נוסעים מטיסות לרכבות".

גילוי מלא: הכותבת אורחת של ארגון התעופה העולמי המאגד כ-300 חברות תעופה

עוד כתבות

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין - ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

מגמה מעורבת בוול סטריט; טסלה מזנקת בכ-14%

מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח

שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא ● פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● בלבנון דיווחו על עשרות מטרות שהותקפו בבת אחת בדרום המדינה ● צה"ל: סוכל פיגוע ליד חברון, מחבלת חוסלה אחרי שהסתערה עם סכין לעבר כוח ● עדכונים שוטפים

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח, והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלה נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר, ואף עשוי להגיע ליותר מכך ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

נטפליקס אכזבה וטסלה הפתיעה: מה צפוי הלילה בדוחות מטא?

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, צפויה לפרסם את תוצאותיה הכספיות לרבעון ● האנליסטים אופטימיים לגבי הדוחות הערב אך גם חוששים מגידול בהוצאות החברה בתחום הבינה המלאכותית

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס