גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

החשבון שמגישות חברות התעופה למגפת הקורונה: 200 מיליארד דולר הפסד

שלוש שנים קשות עברו על ענף התעופה, וגלגל ההצלה שלהן נמצא בידי הממשלות - זו המסקנה שעלתה מהכנס השנתי של הענף שמתקיים כעת בבוסטון ● אחרי שהעניקו תמיכה כספית בהיקף כולל של 110 מיליארד דולר, כעת מצופה מהן לתת הקלות במדיניות הכניסה לתיירים

נמל התעופה היתרו בלונדון. חברות התעופה מוחות על ייקור של 90% במס שהוא גובה מהן / צילום: Shutterstock
נמל התעופה היתרו בלונדון. חברות התעופה מוחות על ייקור של 90% במס שהוא גובה מהן / צילום: Shutterstock

ההפסדים צפויים להתמתן, אבל האתגרים נמשכים: מהסקירה הכלכלית שפרסם ארגון התעופה העולמי יאטא (IATA) בכנס שנערך בימים אלה בבוסטון, עולה ההערכה כי ההפסדים של חברות התעופה יצטמצמו בסיכום 2021 ו-2022 בצורה דרמטית.

בארגון מעריכים כי החברות יסיימו את 2021 עם הפסד מצטבר של 51.8 מיליארד דולר - יותר מההערכות שנרשמו באפריל, ועמדו על 47.7 מיליארד דולר - ואת 2022 עם הפסד כולל של 11.6 מיליארד דולר.

המספרים עצומים, אבל מנחמים באופן יחסי. אחרי הכול, את 2020 סיימו החברות עם הפסד מצטבר של 137.7 מיליארד דולר, כך שב-2022 מניחים שההפסד יצטמק לפחות מ-10% מכך. בתחשיב של יאטא, השנים 2020 עד 2022 יגיעו להפסד מצטבר של 201 מיליארד דולר, וזה החשבון שמגישות חברות התעופה למגפת שטלטלה את העולם כולו.

סוגיית החיסון

כדי לאושש את התעופה, נדרש כמובן ביקוש לטיסות. אומנם הוא קיים ומורגש בעיקר בשווקים שבהם פעילות הפנים דומיננטית, אבל ניתן למצוא אותו גם בשוק הבינלאומי. מנכ"ל חברת דלתא, אד באסטיאן, סיפר כי מרגע ההכרזה על פתיחת ארה"ב לאירופאים (מחוסנים, מתחילת נובמבר), היקף ההזמנות לטיסות מאירופה לארה"ב זינק בין לילה פי 10. מנכ"ל קבוצת לופטהנזה, קרסטן שפור, זיהה זינוק של 300% בהיקף ההזמנות מאז ההכרזה.

עבור חברות התעופה הייתה זו הקלה שהן חיכו לה חודשים ארוכים. עד כה רק אמריקאים יכלו להיכנס לאירופה, אך לא להיפך. עבור ישראלים, אגב, המשמעות היא שתתאפשר כניסה לארה"ב דרך יעד ביניים מאירופה, בטיסות קונקשן.

התעופה תתאושש כאמור ככל שהביקוש יגדל, וככל שמדינות יסירו את ההגבלות שמונעות מאזרחים לבקר במדינות אחרות, גם אם הם מחוסנים. סוגיית החיסון היא המהותית לענף, והיא נידונה מחדש בכל פאנל שנערך בכנס שאיגד את בכירי התעופה העולמית.

לדברי מנכ"ל יאטא ווילי וולש, ארגון התעופה תומך בהגבלות התעופה הבינלאומית לנוסעים מחוסנים בלבד, אך לא כתנאי לתעופה פנים ארצית. אלא שבארגון מודעים להבדלים בין מדינות בנושע לשיעור המתחסנים והיכולת לחסן את האוכלוסיות, ועל כן מצפים לאפשר לנוסעים שיעברו בדיקות קורונה להיכנס למדינות - כשהבדיקות כיום אמינות יותר.

יתרה מכך, הציפייה היא שהממשלות יכסו את עלות הבדיקות, על מנת לעודד את הענף ואת הנוסעים. קשה לראות מימון ממשלתי כזה, ובינתיים תעשיית הבדיקות משגשגת והמחירים חוצים בקלות את ה-100 דולר לבדיקה לנוסע בארה"ב, ואת ה-50 אירו לנוסע באירופה. כשמדובר בתחשיב משפחתי, ההוצאה על בדיקות עלולה להשאיר משפחות בבית - שיעדיפו לוותר על החופשה שהתייקרה ממילא.

עליית מחירים בקיץ

ביאטא מעריכים שהביקוש לטוס ב-2021 יסתכם בהיקף של 40% מהביקוש שנרשם ב-2019, ושהשיעור יעלה ל-61% בשנת 2022. האתגר טמון בעיקר בתעופה הבינלאומית. במקביל, הם מעריכים כי היצע המושבים יגדל מהר יותר מאשר גרף הביקוש לטוס - ויגיע לשיעור של 50% ביחס למספרים של לפני המגפה. הפער הזה משרת את הנוסעים, משום שחוסר ההתאמה בין ההיצע לביקוש ישפיע על המחירים.

מנגד, מנכ"לי החברות כבר מזהירים מפני עליית מחירים בקיץ הבא. שפור מלופטהנזה מזכיר כי עם כל הכבוד לתחרות ולרצון לעודד את הנוסעים לטוס, החברות שקועות בחובות שצריך לכסות. חברות הלואו קוסט יסכימו פחות עם אמירה זו, והן ממשיכות להציע טיסות ב-10 אירו ופחות מכך. על כך אמר שפור כי "מחיר של 9 אירו לטיסה מבריטניה לפורטוגל הוא רע לתעשייה כולה. מבחינתי הוא גימיק ולא יותר מכך".

אל מול ההפסדים נבחן גרף ההכנסות של חברות התעופה: ב-2021 המחזורים של כלל החברות שיקפו שיפור של כ-27% לעומת 2020. חברות התעופה צפויות לסכם את השנה עם הכנסות בהיקף של 472 מיליארד דולר - בדומה לרמות של 2009. התחזית היא לגידול בהכנסות בשנת 2022 להיקף כולל של 658 מיליארד דולר.

באשר לשיעור התפוסה, את 2021 מצפים בענף לסיים עם תפוסה ממוצעת של 67%, נתון שלא נראה מאז 1994. שיעורי הביקוש צפויים לעלות כאמור לקראת 2022, אולם ההערכות הן שהיצע המושבים ימשיך לגדול בקצב מהיר יותר ביחס לביקוש, כשעוד מטוסים יחזרו לפעילות. בסוף 2022 מצפים ביאטא להגיע לתפוסה ממוצעת של 75% - עדיין רחוק מהמספרים של לפני המגפה. מאז 2005 התפוסה העולמית עלתה מדי שנה, עד לשיא של 82.9% שנרשם ב-2019.

את 2021 מצפים בארגון התעופה לסיים עם תנועה של 2.3 מיליארד נוסעים ברחבי העולם, ואת 2022 עם 3.4 מיליארד נוסעים - מספרים שמחזירים את התעופה לאחור, לשנת 2014.

בזכות טיסות המטען

סגמנט המטען היווה את נקודת האור עבור התעופה: הביקוש להטסות מטען זינק בתחילת המגפה עם הצורך לשנע ציוד רפואי, אלא שהוא נותר גבוה. בימי השגרה כ-70% מהמטען העולמי משונע בבטן המטוס המטיס נוסעים, אולם כשהתעופה המסחרית השתתקה, החברות הפעילו טיסות מיוחדות למטען (קרגו), גם במטוסי נוסעים.

על פי התחזית של יאטא, הביקוש להטסות של מטען ימשיך להיות גבוה בכ-8% לעומת 2019, עם צפי לביקוש שיגדל ב-12.3% בשנת 2022 להטסות מטען לעומת 2019. לא במקרה חברות רבות הסבו מטוסי נוסעים למטוסי מטען, בכללן גם אל על וישראייר - אלא כפי שאמר מנכ"ל קוריאן אייר וולטר צ'ו, הוא היה מעדיף לראות נוסעים במקום קופסאות במטוסים, למרות שהטסות המטען אפשרו לחברה הקוריאנית לשמור על רווחיות בששה רבעונים.

את גלגל ההצלה ארגון התעופה מצפה לראות מכיוון הממשלות, ולא רק במובן של תמיכה כספית שרבות מהן העניקו (בהיקף כולל של 110 מיליארד דולר), אלא גם בנוגע למדיניות הכניסה לתיירות והגבלות התעופה.

"הגיע הזמן שהגבלות שאינן רלוונטיות לתקופה הזו והיו רלוונטיות בתחילת המשבר - ייעלמו", אומר וולש. "אנחנו מצפים שתהיה הכרה במתחסנים, ומדינות יסירו את המגבלות לאזרחים שקיבלו חיסון. כפי שדרכון הוא מסמך בינלאומי שמוכר בכל העולם, נרצה לראות מסמך שיהווה תעודה שתוכר עולמית והדדית".

ארגון התעופה גם מצפה לפרגון מצד השותפים הטבעיים שלו, נמלי התעופה. "ברור שהם הפסידו בתקופה שלא היו טיסות, אבל הם, יותר מכל אחד אחר, יודעים איך החברות נלחמו כדי לשרוד", אומר וולש. "כעת נמלי התעופה מתכוונים לייקר דרמטית את המסים שהם גובים מחברות התעופה. בהית'רו כבר הודיעו על ייקור של 90% לשנה הבאה. זו שערורייה.

"החוסן שלנו ייבחן בחודשים הקרובים", הוא מסכם. "החדשות הטובות הן שאנשים רוצים לטוס. כעת על ממשלות לכבד את הרצון הזה, ולהבין שלא ניתן לסגור את האינטראקציה הבין אישית בין אזרחי העולם לנצח. בריטניה הוכיחה שהכנסת תיירים לא השפיעה על התחלואה. אוסטרליה, שהייתה המחמירה ביותר, תיפתח בתחילה לאזרחים אוסטרלים, וכםי הנראה לאחר מכן לתיירים. השאיפה היא שהגבולות בין מדינות יוסרו לקהילת המחוסנים".

גילוי מלא. הכותבת אורחת של ארגון התעופה העולמי המאגד כ-300 חברות תעופה. https://www.iata.org

עוד כתבות

הטרנד שמרוויח מהריבית / אילוסטרציה: Shutterstock

הקאמבק של הקרנות הכספיות: המשקיעים חוזרים לטרנד שמרוויח מהריבית

בסוף 2023 נראה היה שהקרנות הכספיות דועכות. אבל מאז, האפיק הסולידי הציג התאוששות מסחררת שהגיעה לשיא החודש עם גיוסי עתק של 3 מיליארד שקל בשבועיים - פי שניים מבכל פברואר ● מומחה: "המשקיעים הבינו שהריבית הגבוהה תישאר"

טיל איראני ליד ים המלח, ששוגר לעבר ישראל ויורט / צילום: Reuters, ALON BEN MORDECHAI

איראן אוזרת אומץ ולוקחת הימור מסוכן בעימות גלוי מול ישראל

ההתקפה של טהראן על ישראל סימנה שינוי אסטרטגי בעימות בין המדינות ●  מלחמת הצללים הפכה לעימות ישיר, ולא ברור עדיין מה יהיה הצעד הבא ● ברקע, הלחץ על איראן להוכיח כי היא מובילה את 'ציר ההתנגדות' מתגבר

זה שני עשורים שאין השקעות מספקות במתקני כריית הנחושת / צילום: Shutterstock

ההיצע בירידה והביקוש צפוי לזנק: האם זה קץ הדשדוש במחיר הנחושת?

מחיר המתכת מטפס בעקביות בחודשים האחרונים, ואנליסטים חוזים שהוא יזנק בעוד 70% במהלך השנתיים הקרובות ● בין הסיבות: שיבושים בכריית הנחושת שעלולים להביא לירידה בהיצע

כפר ערב אל-עראמשה / צילום: איל יצהר

הותר לפרסום: 6 לוחמים נפצעו קשה בגליל, 8 נוספים במצב בינוני וקל

אדם נפצע אנוש, שניים נפצעו קשה, ארבעה במצב בינוני והשאר קל בפגיעה ישירה בערב אל-עראמשה ● דיווח: בארה"ב מעריכים שישראל תבצע תקיפה מצומצמת בשטח איראן • איראן: "כל תקיפה של ישראל בשטחנו תיענה בתגובה חזקה ונחרצת" • בגליל המערבי: נפילות בשטחים פתוחים אחרי כ-5 שיגורים מלבנון, לא ידוע על נזק או על נפגעים • הפעילות במרכז הרצועה: כוחות הנח"ל חיסלו מחבל באמצעות רחפן • עדכונים שוטפים

מארק קיובן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

המיליארדר שהתחיל כמוכר שקיות אשפה חושף כמה מסים שילם ואומר: "אני שמח"

"אני משלם את מה שאני צריך. ארה"ב עשתה הרבה בשבילי, ואני גאה להחזיר לה במסים כל שנה", אומר המיליארדר מארק קיובן, שצפוי שלם מס של 275.9 מיליון דולר על הרווחים שלו ב-2023

ריצ'רד פרנסיס, מנכ''ל טבע / צילום: יח''צ

כמעט 100 מיליון שקל בשנה: זה שיאן השכר החדש בבורסת ת"א

עלות שכרו של מנכ"ל טבע ריצ'רד פרנסיס בשנת 2023 עמדה על כ-26 מיליון דולר, רוב הסכום ניתן כתגמול הוני ● פרנסיס עקף בכך את ברק עילם, מנכ"ל נייס והפך לשיאן השכר בבורסה המקומית ● בשנה שעברה הביעו בעלי המניות של טבע מחאה על התגמולים הגבוהים לעומת ביצועי המניה באותה עת ● בתוך כך, טבע קיבלה אישור FDA לתרופת ביוסימילר

נרשמה עלייה של 19% במחזור הקניות בכרטיסי אשראי בהשוואה לשנה שעברה / צילום: Shutterstock

החשש מתקיפה איראנית וחג הפסח הובילו לעלייה ברכישות מזון ומוצרי חשמל

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי מספר הרכישות בענף החשמל נותר דומה, אך בשל עליות המחירים שילם הציבור כ–20% יותר

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

חיקוי ירוד וזול: זהו הכטב"ם שאיראן שיגרה לעבר ישראל

שאהד 136 נחשב גם לחיקוי ירוד של המל"ט המתאבד הארופ, מתוצרת התעשייה האווירית, שלפי הערכות מחירו עומד על כ־700 אלף דולר ● לצורך ההשוואה, מחיר שאהד 136 מוערך בכ־30 אלף דולר בלבד

מסילות רכבת בחדרה, באזור מתחם 27 / צילום: תמר מצפי

המאבק שתוקע הכפלת מסילת הרכבת ופיתוח קרקע ביותר ממיליארד שקל

הוועדה לתשתיות לאומיות רוצה להפקיע כ-400 דונם במערב חדרה ● בעלי הקרקעות עתרו לבג"ץ והזהירו: ההפקעה, הפיצויים וביטול אזור התעסוקה יגרמו נזק של יותר ממיליארד שקל

בנייה חדשה. האם ההצעה תשפיע על המחסור בפועלי בניין? / צילום: טלי בוגדנובסקי

הממשלה מתכננת: הבאת עובדים זרים לישראל ישירות ולא דרך חברות כוח אדם. לא כולם מרוצים

הממשלה דנה באופן מפתיע בסעיף שלא היה על סדר יומה שיכול להקל על הבאת פועלי בניין מחו"ל לארץ ● לפי ההצעה, קבלנים יוכלו להביא עובדים מחו"ל באופן זמני בהעסקה ישירה על ידם, בכפוף להבאת מינימום של 50 עובדים על ידי אותו מעסיק ● שר הבינוי והשיכון: "מייתרת את המשרד מכלל הליכי קבלת החלטות"

בנק דיסקונט ובנק לאומי

הריבית במשק נשארת גבוהה, המינוס לא השתנה, והבנקים מקזזים הטבות

בנק לאומי הודיע כי הוא מעלה את הריבית המקסימלית לחשבונות שנמצאים במשיכת יתר ● דיסקונט הודיע לפני כמה שבועות על ביטול ההטבה על אוברדאפט עד 2,000 שקל

יירוטים באשקלון מהתקיפה האיראנית / צילום: Reuters, Amir Cohen

המתקפה האיראנית ייקרה את עלויות גיוס החוב של ישראל

בתחילת החודש עמדה התשואה על אג"ח ממשלתי של ישראל לתקופה של עשר שנים על 140 נקודות אחוז מעל התשואה של אג"ח אמריקאי מקביל ● בעקבות ההתלקחות, זינקה התשואה על אגרות החוב של ישראל לפער של כ-180 נקודות בסיס מעל ארה"ב ● בהמשך השבוע נרגעה מעט ה"הסלמה" בתשואות האג"ח הישראלי

מדפי חלב בסופרמרקט / צילום: גלובס

האם ישראל תחזור לייבא חלב? תלוי את מי שואלים ומתי

העלייה הצפויה במחירי החלב הניגר מעלה את השאלה האם המנגנון שקובע מכסים ומחירים מפוקחים לא מיותר ● כיצד ייראה השוק אם התחרות תיפתח, ואיך כדאי לפתור מחסור בפעם הבאה?

אוקראינה עברה מהצלחה צבאית לכישלון. זה יכול לקרות גם לישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: המציאות העגומה של ההגנה האווירית באוקראינה עלולה לקרות גם לישראל, סין הולכת על קו דק במזרח התיכון ואפל מבצעת עדכון למערכת אחרי סערת האימוג'י של דגל פלסטין ● כותרות העיתונים בעולם 

הפגנה של פרו-פלסטינים נגד גוגל, 2022 / צילום: ap, Eric Risberg

הפגנות ומעצרים: פרויקט נימבוס הישראלי מעורר סערה בארה"ב

מספר עובדי גוגל פתחו בשביתת מחאה נגד העבודה של החברה עם ממשלת ישראל במסגרת פרויקט נימבוס להעברת המחשוב הממשלתי לענן ● באתר Wired דווח כי עשרות עובדים התבצרו במשרדי החברה בניו יורק ובקליפורניה, ואחרי מספר שעות, האבטחה של גוגל האשימה אותם ב"הסגת גבול"

הוועדה לקידום המאבק בפשיעה בחברה הערבית, ספטמבר 2023 / צילום: חיים צח-לע''מ

הפשיעה בחברה הערבית גואה, אבל הממשלה לא נותנת מענה

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם: בשיתוף "יוזמות אברהם", התוכנית לטיפול בפשיעה והאלימות בחברה הערבית

רחוב כנפי נשרים 24 בירושלים / צילום: דוברות עיריית ירושלים

רשות המסים שכרה מקומות חניה ל-17 עובדים. כמה היא משלמת?

מאז פרצה המלחמה, רשות המסים שוכרת חניה ל־17 עובדים ותשלם כ־180 אלף שקל עד סוף 2024 ● "העובדים הועסקו במוקד למתן מענה לצורכי המלחמה. עובדים אלו נדרשו להגיע בשעות הבוקר המוקדמות וסיימו את עבודתם בשעות הערב המאוחרות" ● נכון להיום רשות המסים שוכרת חניות מבעלי חניונים פרטיים ב־48 חניונים ברחבי הארץ

אווטאר של חברה וירטואלית ב־Replika / צילום: מתוך אתר החברה

לא רק ChatGPT: שישה כלי AI שכדאי להכיר

בשוק יש היום שורה של צ'אטבוטים ייעודיים למשימות נקודתיות ● אלה יכולים לסייע הן בחיים האישיים והן בחיים המקצועיים - מכתיבת קורות חיים, דרך חבר וירטואלי ועד שיווק

בנימינה / צילום: נעמה מצגר טבול

"משלמים שכר דירה של 7,000 שקל בחודש ולא מקבלים דירה": הפרויקט שהסתבך והעלויות

ב־2018 זכו 18 משפחות בהגרלה של מחיר למשתכן בבנימינה, אולם עד כה הפרויקט לא התקדם ● היזם מאשים את המועצה והוועדה המרחבית שלא מאפשרות להוציא היתר בנייה, והוועדה טוענת שההיתרים שהגיש היזם אינם תואמים את תוכנית הבינוי החדשה ותרמו לעיכוב

יצחק קרויזר, עוצמה יהודית / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

האם שיעורי הגיוס באוכלוסייה הכללית נמצאים במגמת ירידה?

האם שיעורי הגיוס יורדים בחברה הכללית כפי שטוען ח"כ יצחק קרויזר? פירקנו לגורמים ● המשרוקית של גלובס