גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רשימות הנאמנים החדשות להליכי חדלות פירעון בדרך: האם הדרישות שוויוניות?

בימים שלישי ורביעי תתקיים הבחינה לעורכי הדין המבקשים להיכלל ברשימות שמתוכם נבחרים נאמנים בהליכי חדלות פירעון ● התקנות פוטרות מהבחינה עורכי דין מנוסים

הכנ"ר, עו"ד סיגל יעקבי. רואה בשורה בכך שהרשימות מחייבות 15% נאמנים חדשים / צילום: איל יצהר
הכנ"ר, עו"ד סיגל יעקבי. רואה בשורה בכך שהרשימות מחייבות 15% נאמנים חדשים / צילום: איל יצהר

בימים שלישי ורביעי תתקיים הבחינה המקצועית לעורכי הדין המבקשים להיכלל ברשימת הנאמנים החדשות בהליכי חדלות פירעון. התקנות שקבעה הכנסת מחייבות מעבר של בחינה מקצועית, אך פוטרות מהבחינה עורכי דין מנוסים במיוחד, כאלה שבחמש השנים האחרונות כיהנו כבעלי תפקידים בלפחות 10 הליכי חדלות פירעון של תאגידים.

עורכי דין המבקשים להיכלל במאגר ולא מעוניינים להיחשף טוענים כי הפטור מהבחינה המקצועית אינו שוויוני. טענתם היא כי מדובר ב"תנאי מפלה שמטרתו לשמר את הגילדה המצומצמת של המפרקים הנוכחיים, תוך מצג שווא לשוויון למראית-עין בלבד דווקא בתחום משלח-היד של עורכי הדין שהוא הרווחי ביותר". התהליך מייצר תקרת זכוכית ומחזק, פעם נוספת, את החזקים, הם טוענים. "קיים הכרח לעצור את התהליך לאלתר ולפתוח אותו באופן שוויוני ואמיתי לכולם".

מי שממנה את הרשימות היא "הוועדה הציבורית לגיבוש רשימות נאמנים לתאגידים". לרשימות שייקבעו יש חשיבות רבה, והן יכריעו מי יוכלו להתמנות בשנים הקרובות להליכי חדלות פירעון, מהם משתכרים הנאמנים מיליוני שקלים לעתים כשמדובר בתאגידי ענק. עריכת רשימות נאמנים החדש מהווה חידוש מהפכני בשיטה הנהוגה עד כה, והיא נועדה לייצר רשימות שוויוניות.

חישוב הציון למועמדים נעשה באופן הבא: עבור מי שנדרש לבחינה המקצועית, ציון הבחינה מהווה 20%, התרשמות הוועדה מהראיון האישי - 48%, ומידע העולה מבקשת המועמדות - 32%. למי שלא נדרש לבחינה המקצועית: התרשמות הוועדה מהראיון האישי היא 60%, ו-40% מידע העולה מבקשת המועמד.

תנאי הסף לרשימת הנאמנים המחוזיים לתאגידים הוא מי שצבר ניסיון בהליכי חדלות פירעון של תאגידים לפחות שלוש שנים ובשלושה הליכים לפחות ועמד בבחינה המקצועית.

כדי להיכנס לרשימת הנאמנים ל"הליכים מורכבים", אלה של תאגידי הענק נדרשים להראות אחד מאלה: כיהנו ב-15 הליכים של הפעלת תאגיד; מי שכיהן בתפקיד של לפחות תאגיד שהיקף נכסיו עולה על 20 מיליון שקל; מי שכיהן בהליך חדלות פירעון של תאגיד שהכנסותיו עולות על 50 מיליון שקל, וההליך ארך שישה חודשים.

החוק קובע כי ברשימה יהיו לפחות 15% נאמנים חדשים שלא נכללו ברשימה הקודמת. כונסת הנכסים הרשמית (הכנ"רית), עו"ד סיגל יעקבי, רואה בשורה בכך שהרשימות מחייבות 15% נאמנים חדשים. היא מדגישה כי הפטור מבחינה לא מבטיח כניסה אוטומטית.

עו"ד יואב רז ממשרד איתן ארז, העוסק מזה עשור בתחום חדלות פירעון, ייגש השבוע לבחינה המקצועית. הוא לא רואה בעיה בפטור שניתן לבעלי הניסיון. מה שאותו מטריד הם התנאים לרשימות של ההליכים המורכבים. לדבריו, מדובר בהליכי קבלה לא אפשריים שנתפרו למידותיהם של הנאמנים הוותיקים.

עו״ד שי מילוא, שהיה נציג לשכת עורכי הדין בהליך החקיקה, אמר לגלובס כי "הלשכה פעלה ופועלת להרחבת מאגר בעלי התפקיד באופן שיאפשר לעורכי דין רבים יותר לעסוק בתחום".

לדבריו, "מטרת הבחינה היא לסייע למועמדים חדשים שאינם יכולים להוכיח ניסיון מובהק בתחום, להוכיח בקיאות בדינים הרלוונטיים, ולפתוח עבורם את הדלת לעיסוק בתחום חרף היעדר הניסיון. הפטור, לעומת זאת, ניתן למי שאינם נדרשים לסיוע זה", אמר.

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

קתי ווד / צילום: Reuters, Hugo Amaral/SOPA Images

הבריחה הגדולה: משיכות של מיליארדים מהקרנות של משקיעת העל

עד כה השנה משכו המשקיעים 2.2 מיליארד דולר מקרנות הסל מקבוצת ARK של ווד, שהפכו לסנסציה לפני כ־3 שנים עת ניהלו 59 מיליארד דולר ● האם הזליגה תיבלם?

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

תופעה בארה"ב: חברות הביטוח מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבית הלבן: ביידן חזר על עמדתו הברורה בנוגע לרפיח

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

מהפך: יצוא המכוניות מסין לישראל התרסק ברבעון הראשון

ברבעון הראשון של 2024, יצוא הרכבים החשמליים הסיניים לישראל התכווץ ב-51%, כך לפי נתונים שפרסם המכס בסין. אלו הסיבות לכך ● קבוצת ב.מ.וו חשפה חשמלית חדשה של המותג "מיני", XPENG מתחילה לייצא קרוס־אובר חשמלי חדש ו־DAYUN משיקה סדאן גדולה ומפוארת - וכל אלו יגיעו לישראל עוד השנה ● השבוע בענף הרכב

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי