גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

למסות משקאות ממותקים אבל את ההכנסות לייעד לביטחון תזונתי

המשפחות במצוקה לא צריכות לדאוג מהמס על המשקאות הממותקים - הוא צריך לחזור אליהן דרך מימון המלחמה בהשמנת יתר וסוכרת

על-פי האגודה לבריאות הציבור, הישראלים קונים כ-780 מיליון ליטר משקאות קלים בשנה / צילום: Shutterstock
על-פי האגודה לבריאות הציבור, הישראלים קונים כ-780 מיליון ליטר משקאות קלים בשנה / צילום: Shutterstock

נתחיל בגילוי נאות: זה מרגיש טוב לראות שמהלך שהתחלנו לפני חמש שנים סוף-סוף קורם עור וגידים. לפחות חלקו. בשנת 2015 כתבנו את הטיוטה הראשונה של הצעת החוק למיסוי משקאות ממותקים והקמת הקרן לביטחון תזונתי. באוגוסט 2016 היא הונחה לראשונה על שולחן הכנסת, ובה נאמר כי יוטל מס מיוחד על המשקאות הממותקים המשווקים בארץ.

הצעת החוק התבססה על מודל חקיקה שהופעל לראשונה במקסיקו מספר שנים קודם לכן והיה הצלחה גדולה אך היה בה שינוי אחד גדול ומשמעותי ביותר. הצעת החוק קבעה כי ההכנסות ממיסוי המשקאות הממותקים ייועדו לשתי מטרות. האחת - הקמת קרן לביטחון תזונתי שתוכל להרחיב את ההתחייבות התקציבית הממשלתית והשנייה - להקדיש חלק מהתקציב למאבק בהשמנה ובמיוחד במחלת הסוכרת.

את הצעת החוק כתבנו כשיתוף-פעולה בין נציג החברה האזרחית, מנכ"ל עמותת ידיד ומחוקק בכיר, אליה הצטרפו חברי כנסת כנורית קורן, דב חנין, נחמן שי, אלי אלאלוף, יחיאל חיליק בר, איציק שמולי, יואל חסון, זוהיר בהלול, אורי מקלב ואחרים. ידענו שקל זה לא יהיה.

גישושים ושיחות עם אנשי אגף התקציבים אישרו את מה שחששנו ממנו. הם מאד אהבו את החלק של המיסוי אבל הרבה פחות את ייעוד הכסף לביטחון תזונתי וטיפול בסוכרת. יצאנו לדרך. דרך ארוכה. בשנים שלאחר מכן הצטרף לקמפיין פרופ' איתמר רז, מומחה הסוכרת. ממשלת נתניהו כמובן מנעה את קידום הצעת החוק כפי שעשתה לעשרות חוקים חברתיים אחרים.

לא שווה דבר

כדי לקיים את הצעת החוק קיימנו שיחות עם שר הבריאות דאז, יעקב ליצמן, עם גורמים בענף המזון אנשי מקצוע בתחום התזונה והביטחון התזונתי ורבים אחרים. אמרנו אז ואנחנו חוזרים ומדגישים גם היום. מיסוי משקאות ממותקים מבלי לייעד את הכסף לטובת הביטחון התזונתי אינו שווה דבר. אם להיות בוטים, צריך להגיד שעדיף שהמיסוי לא יתקיים אם הכסף לא יגיע למקום הטבעי שלו, מאבק בחוסר הביטחון התזונתי ובסוכרת.

קצת עובדות. שתיית משקאות ממותקים היא אחד הגורמים המרכזיים לעלייה בכמות הסובלים מעודף משקל והשמנת היתר ולבעיות בריאותיות הקשורות בתזונה לא בריאה, שתיית משקאות קלים ממותקים תורמת לתזונה לקויה, ומעלה את הסיכון להשמנת יתר, סוכרת ובעיות בריאותיות חמורות נוספות יותר מכל קטגוריה אחרת של מזון.

בעולם קיימת מגמה של עלייה מתמדת בצריכת משקאות ממותקים, וכך גם בישראל. מחקר של ארגון הבריאות העולמי קבע כי בני הנוער הישראלים נמצאים במקום הראשון בעולם בצריכת משקאות מוגזים וממותקים. 42% מבני הנוער הישראלים שוקים משקאות ממותקים לפחות פעם ביום.

על-פי האגודה לבריאות הציבור, הישראלים קונים כ-780 מיליון ליטר משקאות קלים בשנה. באמצעות צמצום צריכת משקאות ממותקים ניתן להפחית את תופעת השמנת היתר, ובכך לשפר את איכות החיים ואת משך החיים של הציבור בישראל, תוך צמצום ההוצאות שמשקיעה המדינה לטיפול בנזקי התופעה.

הציבור מסכים

הנתונים הביאו אותנו לבדוק בסקר מקיף מה עמדות ציבור הצרכנים לתמריץ השלילי לשתיית משקאות ממותקים. קשה לומר שהופתענו. הציבור בהחלט איתנו, בין אם מדובר באוכלוסיות שרמת ההכנסה המשפחתית שלהם גבוהה ובין כאלה שנאבקים יום יום על הקיום הכלכלי שלהן.

היום, כאשר המיסוי הופך פחות או יותר לעובדה קיימת, נשאר רק הצורך לייעד את הכסף למקום הראוי לו ביותר. יש מי שאומרים שהאוצר ממש לא אוהב לייעד מסים לנושא מסוים, אבל היי, רגע, בחוק ההסדרים שמונח כרגע על שולחן הכנסת יש לפחות רפורמה אחת אשר כל ההכנסות ממנה מובטחות, כך על-פי החוק, לטובת פרויקטים של תחבורה ציבורית. זה אומר שאפשר.

התחלנו את המהלך כי היינו ועדיין אנחנו בטוחים, שבאמצעות מיסוי, ניתן לא רק לצמצם רכישת משקאות ממותקים, אלא גם לייצר הכנסות ולייחד תקציב קבוע לצורך מיגור חוסר הביטחון התזונתי ולצורך קידום תזונה בריאה בקרב הציבור בכללותו ובקרב אוכלוסיות מוחלשות בפרט באמצעות מערכות הסברה ארוכות טווח שיכולות לחולל שינוי כפי, למשל, שחוללה מערכת ההסברה למניעת קטיפת פרחי בר.

לחברי הכנסת ה-24 יש היום הזדמנות פז להוביל מהלך של שינוי. שינוי שכולל בתוכו מספר מרכיבים חשובים. האחד - הקטנת הצריכה של משקאות ממותקים הפוגעים בבריאות הציבור, שיפוי אוכלוסיות מעוטות הכנסה על-ידי הסטת כספי המס לטובת קרן לביטחון תזונתי אשר תגדיל את התקציב הממשלתי המיועד כרגע למיזם הלאומי לביטחון תזונתי ובכך לסייע לאותן אוכלוסיות והשלישי - הגדלת המשאבים הממשלתיים למאבק בהשמנה ובמיוחד במחלת הסוכרת, שני מרכיבים מרכזיים בתמותת ישראלים כל שנה.

כדאי שחברי הכנסת ייקחו לידיהם את הצעת החוק שהונחה אז וישלימו ממנה את הסעיפים הרלוונטיים במסגרת הצעת המיסוי בחוק ההסדרים. אבל אם יתברר שרשות המסים מעדיפה ללכת בדרך הקצרה ולעקוף את הכנסת מבלי לבצע חקיקה ראשית, ראוי יהיה כי חברי הכנסת יחזירו מחדש לשולחן בית המחוקקים את ההצעה המקורית.

איתן כבל הוא יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת לשעבר. רן מלמד הוא מנכ"ל עמותת "ידיד" לשעבר ומייסד "נקודת מפנה" - המיזם לקידום מדיניות של רווחה כלכלית

עוד כתבות

אור צלקובניק / צילום: עדי לם

תוך פחות משנה ועם רייטינג מדשדש: אור צלקובניק עוזב את חדשות 13

צלקובניק הוא המנכ"ל הרביעי שעוזב את חברת החדשות בחמש שנים ● המהלך נובע ככל הנראה בשל חוסר הסכמתו לבצע קיצוצים בכוח־האדם ובשל פערים גדולים בינו לבין כתבים בחברה

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

דורון ארזי, אסף וונד, אודי מוקדי / צילומים: ליאורה כץ, איל יצהר, דיויד שפר

שתי חברות ישראליות פרסמו דוחות בוול סטריט, ונפלו בסוף השבוע

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● היפו צללה בכ-17% בעקבות מימושים ● סייברארק צללה למרות שהציגה דוח חזק עם תחזית חיובית ● ומניות רדקום וסרגון עלו בעקבות דיווחים על חוזים חדשים

פרויקט ''העיר הלבנה'' של יובל אלון בחיפה / צילום: חברת AVA STUDIO

עסקת הנדל״ן שמוכיחה: לחיפה כללים משלה

דירת 4 חדרים בשטח 117 מ"ר נמכרה בפרויקט "העיר הלבנה" של יובל אלון בחיפה, המשתרע על כ־26 דונם ● העסקה התעכבה כשלוש שנים, והדירה נמכרה ב־2.5 מיליון שקל, נמוך מהמחיר הנוכחי בפרויקט

בייראקטר TB2 / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky

החברה הביטחונית הזרה שהעניקה לעובדיה מענק בסך 18 משכורות

החברה הטורקית בייקאר, סמנכ"ל הטכנולוגיות שלה הוא חתנו של ארדואן, היא שיאנית היצוא בטורקיה והודיעה שתחלק לעובדים מענק נדיב במיוחד ● ואיפה החברות הביטחוניות הישראליות עומדות מולה ברמה הגלובלית?

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

התובע שנפגש עם משפחות בעוטף וכעת חוששים שיוציא צווים נגד ממשלת ישראל

מומחים מספרים לגלובס על התובע הראשי, כרים חאן, שבידיו הכוח להוציא צווי מעצר בינלאומיים לבכירים ישראלים ● הם מתארים משפטן מוערך שמבין את הזירה הפוליטית, וברגע שהוא מקבל החלטה - קשה להניא אותו ● עם זאת, הם בטוחים: אף אחד לא ייעצר כרגע

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה עומד מאחורי מסע המימושים של אלטשולר שחם בישראל - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

דוחות AMD ו-SMCI שפורסמו השבוע מציגות את האתגר הגדול בשוק השבבים ● החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי מגיע לגמל ולפנסיה ● כך משקיעות משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● לבנק אוף אמריקה יש תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית ● וגם: 3 המימושים הגדולים של אלטשולר שחם

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

העליות בת"א התמתנו בנעילה מהחשש כי עסקת החטופים לא תצא לפועל

מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי

מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), Shutterstock

סטארט-אפ ניישן סנטרל: ההייטק הישראלי מתאושש, אבל הביומד לא

הביומד הישראלי לא מתאושש בקצב של ההייטק, אקזיט לבלקין ויז'ן, גיוס לסטארט-אפ של נפתלי בנט ותקווה לסוגי סרטן שאינם מגיבים לטיפולים המקובלים ● השבוע בביומד

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים / צילום: Shutterstock

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: אלה המוצרים שמתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל, וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: אלכס קולומויסקי־ידיעות אחרונות, דוברות הרשות השופטת, איל יצהר

האינטרסים והדילים: מאחורי הקלעים של הוועדה לבחירת שופטים

עשרות שופטים ורשמים חדשים מונו בשבוע שעבר, צעד הכרחי לאור העומס הכבד על מערכת המשפט ● הפשרות שנאלצו לעשות בוועדה כדי לזכות במינויים החדשים, ההישגים של הקואליציה, השריף החדש בנגב והמשמעות הנעלמת של המילה "זמני" ● חמש הערות על בליץ המינויים

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר האת'וויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר

פרויקט TechMod / הדמיה: 3division

בהשקעה של יותר ממיליארד שקל: הפרויקט שצפוי לשנות את מודיעין

פרויקט TechMod בשטח של יותר מ־100 אלף מ"ר יוקם בפארק הטכנולוגי במודיעין, על קרקע בשווי של כ-62 מיליון שקל ● השותפים בפרויקט מאמינים כי הוא יתן מענה לאחד החוסרים הגדולים בעיר - מקומות תעסוקה ● כיום יותר מ־75% מתושבי העיר עובדים מחוץ לה

וורן באפט נואם באסיפה השנתית של ברקשייר האת'ווי

היורש, ההשקעה המסתורית, והדרך ל־50% תשואה בשנה: התובנות מהכנס הגדול של האורקל מאומהה

וורן באפט, המשקיע הפרטי הגדול והמפורסם בעולם עמד בסוף השבוע בפעם ה־51 על הבמה באומהה והשיב לשאלות משקיעיו במשך חמש שעות ● מדוע הקטין את ההחזקות שלו באפל, מה הוא חושב על מהפכת ה־AI, למה הוא מגדיל את קופת המזומנים שלו במקום להשקיע אותה, ומה היה עושה לו חזר לגיל 20

קובי מרנקו, מנכ''ל Arbe / צילום: דיוויד גראב

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר הנוגע לאיחור במסירה חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות