ראש הממשלה נפתלי בנט וראש האופוזיציה בנימין נתניהו התנצחו השבוע במשך דקות ארוכות מעל בימת הכנסת בשאלת אספקת חיסוני הקורונה לישראל, ותאריך תחילת מתן החיסון השלישי. "במשך שבועות ארוכים ישבתם בחיבוק ידיים", האשים נתניהו. "אני הפצרתי בכם… תביאו את החיסונים שכבר רכשנו... הפצרתי ולא עשיתם כלום… העיכוב בהבאת החיסונים הביא לשיאי תחלואה, ל-1,500 מתים מיותרים…". 

אלא שלבנט הייתה תשובה מוכנה לכך. אתה, הוא אמר לנתניהו, קראת לנו להתחיל במתן החיסון השלישי כבר באוגוסט. בפועל, מבצע הבוסטר התחיל אפילו קודם, בסוף יולי. נתניהו לא ויתר, ועלה להגיב לתגובה של בנט. הפעם הוא הזכיר נאום אחר שלו, מה-12 ביולי. "אמרתי (אז)... 'החיסון השלישי נגד הקורונה חייב להיות בידינו מיד, כבר עכשיו'. אז חיכיתם עוד שלושה שבועות?!... אתם יודעים מה זה שלושה שבועות בטור גיאומטרי? זה המתים האלה, זה הנדבקים האלה… לפחות אם אתה מרמה, תיזהר מדברים שאפשר לבדוק אותם". 

נעשה סדר. ההחלטה על מתן החיסון השלישי התקבלה בשעות הערב של ה-29 ביולי, וכבר למחרת החלו החיסונים הללו לבני 60 ומעלה. כידוע, בסופו של דבר לא הייתה בעיה באספקה או בזמינות החיסונים הללו, למרות שהיה שלב שבו בנט אכן התריע מכך. במאמר מוסגר נציין בהקשר זה כי כמות החיסונים המדויקת הנמצאת בידי ישראל בכל שלב, ופרטים ספציפיים על עסקאותיה של הממשלה עם פייזר וחברות אחרות, נמצאים תחת חיסיון ואינם גלוים. 

כך או כך, המועד שבו החל מתן החיסון השלישי אכן מתאים להתראה ששיגר נתניהו ב-1 ביולי. במכתב פומבי ששלח אז לשר הבריאות הוא קרא "להקדים את מתן החיסון השלישי... כבר לחודש אוגוסט". זו לא הייתה הפעם היחידה שנתניהו נקב בתאריך הזה או בתאריך קרוב לו. כך, לדוגמה, ב-21 ביולי הוא פרסם סרטון וידיאו בו קרא להתחיל במתן החיסון השלישי "מייד... בימים הקרובים". בסרטון אחר, מה-16 ביולי, הוא קרא להיערך לתת את החיסון "תוך 8-10 ימים" מתוך הערכה ש"הרשויות האמריקאיות" יאשרו אותו תוך זמן קצר. בפועל, החיסון יצא לדרך בסמוך למועד שציין נתניהו, ועוד לפני אישור ה-FDA.

אז אולי הנאום מה-12 ביולי, אותו הזכיר אמש נתניהו, הוא זה שמצביע על הפערים בין גישתו לבין גישת הממשלה, שהיו יכולים למנוע "1,500 מתים מיותרים" כלשונו? נתניהו טען אתמול כי ב-12 ביולי, הוא כבר הבין את חומרת הבעיה. אך כפי שהוא בעצמו הזכיר הנאום שלו אז התמקד בעניין אספקת החיסונים - בה לא התגלתה בעיה לבסוף - ולא במועד מתן תחילת החיסון. למעשה, מתמליל הנאום המלא עולה כי באותם ימים, פחות משלושה שבועות לפני תחילת מתן החיסון, נתניהו עדיין היה מסויג יחסית כלפי השימוש בו בפועל. "החיסון השלישי חייב להיות בידינו כבר עכשיו", הוא אמר אז. "יכול להיות שנרצה להשתמש בו, יכול להיות שלא…".

בשורה התחתונה: דבריו של נתניהו מטעים. לא קיים פער משמעותי בין המועד שבו הוא קרא  להתחיל במתן החיסון השלישי, לבין המועד שזה ניתן בפועל. בנאומו בכנסת אתמול הזכיר נתניהו כי הוא התריע מפני מצב שבו לא יהיה לישראל מלאי מספיק של חיסונים, אך בסופו של דבר לא התעוררה בעיה כזאת, ולכן אין קשר בין דבריו אז לבין מספר המתים או הנדבקים שנרשמו בפועל בגל הרביעי.

תחקיר: אורי כהן