גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לא רק העברות כספים: הבנקים רוצים להתרחב דרך אפליקציות התשלומים

בנק הפועלים פתח במו"מ עם אל על במטרה לרכוש נתח ממועדון הנוסע המתמיד ולשלב אותו בביט ● במקביל, דיסקונט מעוניין להשיק מנוע להשוואת שירותי אשראי בפייבוקס ולהדק את שיתוף הפעולה עם שופרסל ● באוצר כבר מאותתים שלא יאפשרו להם להתרחב ללא בקרה

ועדת החוקה, חוק הרגולציה / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
ועדת החוקה, חוק הרגולציה / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

4 מיליון איש - זו החשיפה של שניים ממועדוני הלקוחות הגדולים בישראל, שופרסל ומועדון הנוסע המתמיד של אל על. במערכת הבנקאית הבינו כבר מזמן את הכוח של מועדוני הלקוחות, המאפשרים חשיפה עצומה לקבוצת לקוחות פוטנציאלים. בתחילת יוני היה זה דיסקונט שקיבל את אישור בנק ישראל להקים ארנק דיגיטלי בשיתוף עם שופרסל, שמועדון הלקוחות שלה מונה 2 מיליון חברים; 652 אלף מהם מחזיקים בכרטיס אשראי של כאל, שגם הוא בשליטת דיסקונט.

דרור שטרום / צילום: אוריה תדמור

כעת זהו בנק הפועלים, שעשה צעד גדול לקראת מציאת שותף, ופתח בימים האחרונים במו"מ עם אל על לרכישת כ-30% ממועדון הנוסע המתמיד, על פי שווי של 210 מיליון דולר. המועדון מונה 2.1 מיליון חברים, כ-350 אלף מהם מחזיקים בכרטיסי אשראי פליי קארד. הוא מניב רווח שנע בין 20 ל-25 מיליון דולר בשנה לאל על, בין היתר הודות למחזור עסקאות שנתי של המחזיקים בכרטיסי פליי קארד המוערך ב-30 מיליארד דולר.

המטרה: המרת נקודות ביט לנקודות בנוסע המתמיד

מי שמפעיל נכון להיום את מועדון הנוסע המתמיד של אל על היא חברת כאל שבשליטת דיסקונט. ההסכם בין כאל ובין מועדון הנוסע המתמיד של אל על, תקף עד ספטמבר 2029. אל על נהנית מתמלוגים שוטפים בגין השימוש בכרטיס האשראי, בגין דמי כרטיס והכנסות מהמרת מט"ח.

מכיוון שהאופציה הזו חסומה לשנים הבאות בפני הפועלים, שיתוף הפעולה המסתמן בין הבנק לחברת התעופה יציב את אפליקציית ביט כערך המוסף שירוויחו בפועלים מהעסקה, לצד החשיפה הגדולה למאות אלפי הלקוחות. שני הצדדים פועלים לכך שהעברת תשלומים באמצעות ביט תאפשר צבירת נקודות שניתן יהיה להמיר לנקודות במועדון הנוסע המתמיד.

זהו צעד נוסף שמקדמים בבנק כדי להפוך את ביט ליותר מאשר אפליקציית תשלומים. ביט שולטת על יותר כ-90% מהעברות התשלומים בין אנשים באמצעות אפליקציות, אך למרות זאת מדובר במוצר הפסדי לבנק. הבנק לא מקבל תשלום על ההעברות, וביט נושאת בעלות העמלה הצולבת (הוצאות בגין תפעול וסיכון של מנפיק הכרטיס), העומדת כיום על 0.55% מהעסקה, משום שהעסקאות נעשות בכרטיסי אשראי.

אריק פרישמן, מנכ''ל המיזם של פייבוקס ודיסקונט / צילום: אילן בשור

כדי לצמצם את ההפסדים, הנאמדים במאות מיליוני שקלים, החלו בפועלים להציע הלוואות באמצעות ביט, אך אלה התבררו לא פעם כיקרות יותר מאשר אלה שמציע הבנק.

במקביל, קיבל הפועלים את אישור בנק ישראל להפוך את ביט לארנק דיגיטלי פתוח, יחד עם כאל, תחת השם "ביט קארד". שיתוף הפעולה עם כאל לא נעשה מבחירה, אלא בשל בעיה טכנית, שלא מאפשרת ללקוחות שאין להם כרטיס אשראי של הפועלים לשלם בבתי עסק בביט. עם זאת, הבנק לא יכול לפנות ללקוחות בנקים אחרים המשתמשים בארנק הדיגיטלי שלו ולהציע להם הצעות דוגמת הלוואות ומוצרים פיננסיים נוספים.

"אין מה לצפות לאובייקטיביות מהבנקים"

נושא השימוש במידע נידון באופן נרחב בכנסת בימים האחרונים, סביב רפורמת הבנקאות הפתוחה. ביום שלישי עמד במרכז הדיון בוועדת הכלכלה שיתוף פעולה נוסף של בנק עם מועדון לקוחות, זה של דיסקונט ושופרסל, והמידע שיאסוף הבנק מידי לקוחות רשת הקמעונאות ויזרום למיזם פייבוקס, שבו מחזיק דיסקונט ב-50.1% ושופרסל ב-49.9%.

כחלק מחשיפת פייבוקס ליותר משתמשים, רוצים בדיסקונט ובשופרסל לייצר על גבו מנוע שישווה עלויות בעת נטילת אשראי ויציג למשתמשים את ההלוואה הטובה ביותר עבורם. אולם באוצר אוסרים על כך, תחת הקביעה כי פייבוקס הוא תאגיד עזר של דיסקונט, וכיוון שכך התוצאות שיתקבלו בבדיקה יצביעו על הצעת הבנק כמשתלמת ביותר. על מנת למנוע זאת, נקבע כי השוואת עלויות יוכל לבצע רק תאגיד עזר הנשלט בפחות מ-20% על ידי גוף פיננסי.

"אנחנו פה כדי לממש את תכלית החוק, אבל בגלל שאנחנו צד קשור לדיסקונט אנחנו לא נוכל לעשות את הדבר הזה", אמר בדיון בוועדת הכלכלה מנכ"ל פייבוקס, אריק פרישמן. "מה שצריך להטריד את הוועדה זה לא פייבוקס, אלא אם יקומו שחקנים כמונו ומתי יהיו ערוכים ויוכלו להגיע למסה קריטית של לקוחות, כי אם זה לא יקרה נישאר פה עם אחלה חוק אבל בלי שינוי. אם פייבוקס מציעה מוצר של הבנק הדיגיטלי החדש כי הוא הכי טוב ללקוחותיה, איך זה יוצר ניגוד עניינים? יגידו שבמקרה שלנו, בגלל דיסקונט, זה יחסום תחרות, אבל אנחנו לא בנק ויש בעל מניות חזק שלא ייתן לזה לקרות ויאזן. אם השירות לא יהיה טוב ממילא הלקוחות לא יבואו".

מי שענה לו הוא ראש הוועדה להגברת התחרות בבנקים, עו"ד דרור שטרום, שאמר כי אם בקשת פייבוקס תאושר, זו תהיה "נקודת הקריסה של המודל התחרותי הגלום בהצעת החוק".

"הבנקים גובים מחירים לא תחרותיים, יש להם כוח שוק עצום כלפי הלקוחות, כי הם לא יודעים להשוות בעצמם את החבילה הפיננסית, וזה מה שבאה ההצעה הזו לעשות עבורם. אם לא יתאפשר לחברות פינטק שהן לא באחזקת הבנקים לצמוח כאן, לא תהיה תחרות ולא תהיה השוואה. הבנקים יום אחרי ההצעה הזו יגידו ללקוחות שלהם ‘למה לכם ללכת למתווך חדש, בואו אני אעשה לכם את השוואת העלויות’ ויצמצמו אפשרות לקבל שירות אובייקטיבי", אמר שטרום.

"אין לנו מה לצפות לאובייקטיביות מהבנקים הגדולים משום שיש להם פרנסה מחוסר האובייקטיביות. פרישמן אומר שזה לא יהיה דיסקונט, זה יהיה פייבוקס, הוא נותן שירות תשלומים מצוין ואף אחד לא רוצה לגעת בזה, אבל להפוך את מי שהוא 50% בנק או 100% בנק למשווים זה פשוט לבלבל אותנו ולהסיח את דעתנו מהמטרה העיקרית של הצעת החוק", ציין שטרום.

הנושא לא נידון יש מאין אלא ככחלק מהדיונים על רפורמת הבנקאות הפתוחה. הרפורמה תאפשר לפייבוקס להשיג מידע מהבנקים האחרים וגם מגופים חוץ בנקאיים וגופים מוסדיים על לקוחות שאינם משתייכים לדיסקונט או לשופרסל, וכך להציע להם הצעות אשראי זולות יותר. בפייבוקס טוענים כי אם הלקוחות שישוו מחירים במנוע שלהם ייווכחו שוב ושוב שההצעה של דיסקונט תמיד מדורגת כזולה ביותר, הם לא ישתמשו בו שוב. נראה כי הפעם מנסחי החוק לא לקחו סיכון ומבקשים למנוע כל חשש לניגוד עניינים מראש ולא לאחר שהוא כבר הופך לפעיל.

מועדון הלקוחות שופרסל

חברים: 2 מיליון
מחזיקים בכרטיס אשראי כאל: 652 אלף
שיעור המכירות לחברי מועדון ברשת: 82%

מועדון הנוסע המתמיד

חברים: 2.1 מיליון
מחזיקים בכרטיס אשראי פליי קארד: 350 אלף
מחזור עסקאות שנתי בכרטיס: 30 מיליארד דולר

עוד כתבות

מייסדי איילנד , מייק פיי (משמאל) ודן אמיגה / צילום: MKJ photography

השווי הוכפל בתוך חצי שנה: חד הקרן איילנד מקבל תג מחיר של 3 מיליארד דולר

חברת איילנד מגייסת לפי שווי של 3 מיליארד דולר ● החברה עוסקת באבטחת מידע לדפדפנים, בעיקר כרום, במקומות עבודה ● רק לפני חצי שנה גייסה איילנד לפי שווי של 1.5 מיליארד דולר.

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

נעילה ירוקה בבורסה המקומית; טבע עלתה ב-6%, נייס ירדה ב-3%

מדד ת"א 35 עלה ב-1.3% ● השקל זינק מול המטבעות הזרים ברקע המגעים לעסקת החטופים ● מחר תתפרסם בארה"ב החלטת הריבית של הפד; השוק מתמחר התחלת הורדות ריבית רק בספטמבר ● עונת הדוחות בארה"ב תופסת תאוצה: אמזון ואפל יפרסמו השבוע את תוצאותיהן יחד עם חברות שבבים בולטות

שדה התעופה בדובאי / צילום: Shutterstock

הטיסות של ארקיע נדחו, ועשרות ישראלים תקועים בשדה התעופה בדובאי

עיכובים חריגים בטיסות ארקיע וישראייר מדובאי, הביאו לכך שעשרות נוסעים תקועים בשדה התעופה מעל 24 שעות ● הסיבות לעיכוב: תקלות במטוסים שהובילו לשיבוש בלוח הזמנים ● עיכובים גם בטיסות לארץ מיעדים נוספים מאירופה

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

שלושה מימושים גדולים: אלטשולר שחם בדרך לצמצם בחצי חשיפה למניות בישראל

באפריל הפסיק בית ההשקעות להיות בעל עניין בלאומי ובהפועלים, ומכר את מניות פוקס בכ–100 מיליון שקל ● כיום מתחלקות החזקותיו במניות ל–80% בחו"ל ו–20% בישראל, ובכוונתו להמשיך לממש, בעיקר נוכח האיום הגיאופוליטי ● גורמים בשוק: המכירה - גם בשל עזיבת הלקוחות

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?

דרכון ישראלי / צילום: Shutterstock

מהיום: אפשר לחדש דרכון ותעודת זהות באינטרנט. כך זה יעבוד

לאחר שבשנה שעברה נרשמו "פקקים" חסרי תקדים בדרך להנפקת דרכונים ותעודות זהות, חוק חדש שנכנס לתוקף מאפשר לבצע את התהליך באופן מקוון ● כיצד זה יעבוד, ולמי הדבר יתאפשר? ● גלובס עושה סדר

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

ויקטורי ערכה חיפוש בקניות של לקוחה, איזה פיצוי היא תקבל?

אישה שרכשה מוצרים בויקטורי ונדרשה להתלוות לקצין הביטחון לבדיקת הרכישה, תבעה את הרשת על לשון הרע המדינה נדרשת להשיב מדוע לא נקבעה הוראת תשלומים למערכת הבריאות ● אם ביקשה לעבור לעיר מרוחקת עם בנה בן ה־9 ואביו, בן זוגה לשעבר, התנגד. מה קבע בית המשפט? ● 3 פסקי דין בשבוע

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

חניה בכל מקום: כך זינק מספר תווי הנכה ב-55% בתוך שנתיים

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, מספר תווי הנכה זינק מ־405 אלף ל־628 אלף בתוך שנתיים ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

לוח הטיסות בנתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברת תעופה נוספת החליטה לעכב את החזרה לישראל

רוב חברות התעופה החזירו את פעילותן לישראל מאז מתקפת הכטב"מים, אך עדיין יש כמה שבוחרות להשהות את חזרתן ● איזיג'ט השהתה את פעילותה עד סוף העונה, אייר קנדה ואייר אינדיה האריכו את תוקף השהיית הטיסות לישראל ● יונייטד איירליינס מצטרפת אליהן

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לאחר עזיבת הבכירים בשופרסל: האחים אמיר בשורת מינויים להנהלת הקבוצה

האחים אמיר הודיעו על שורה של מינויים להנהלת שופרסל, לאחר שהמשנה למנכ"ל ושתי סמנכ"ליות בקבוצה הודיעו על עזיבתם ● לדברי האחים, המשמשים כמנכ"לים משותפים של הקבוצה, המהלך הוא חלק מתוכנית התייעלות שמגובשת בימים אלה בשופרסל

מטה אמזון. זונחת חוזים למשרדים או אינה מחדשת אותם / צילום: Shutterstock, Tada Images

ענקיות הטק מצמצמות שטחים, וזו מכה נוספת לנדל"ן המניב

הצמצום הזה מהווה ניגוד חריף לאחר שנים שבהן החברות רק הגדילו את השטחים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה אדומה בוול סטריט: המדדים סיימו את החודש הכי גרוע השנה

נאסד"ק ירד ב-2% ● אמזון פרסמה את הדוח הרבעוני - עקפה את הצפי הן ברווח והן בהכנסות ● גוגל מסיימת את אפריל בעלייה של כ-9%, מטא בירידה של כ-10% ● טראמפ מדיה עלתה ב-50% בחמישה ימים, אך ירדה ב-20% מתחילת החודש ● פייפאל פרסמה תוצאות מעורבות ועדכנה כלפי מעלה את תחזית הרווח ● קוקה קולה עקפה את הציפיות, אך המניה ירדה

צבי יחזקאלי / צילום: רן יחזקאל, ויקימדיה

"שליחות חדשה": צבי יחזקאלי עוזב את רשת 13 ומצטרף ל-i24NEWS

יחזקאלי, ראש דסק הערבים של חדשות 13, עוזב את ערוץ רשת 13 ומצטרף לערוץ החדשות של i24NEWS כפרשן בכיר ומגיש תוכנית מרכזית ● "הטבח הנורא ב-7 באוקטובר הביא אותי להתבונן מחדש על חיי האישיים והמקצועיים ולעשות שינוי"

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

מהפך: יצוא המכוניות מסין לישראל התרסק ברבעון הראשון

ברבעון הראשון של 2024, יצוא הרכבים החשמליים הסיניים לישראל התכווץ ב-51%, כך לפי נתונים שפרסם המכס בסין. אלו הסיבות לכך ● קבוצת ב.מ.וו חשפה חשמלית חדשה של המותג "מיני", XPENG מתחילה לייצא קרוס־אובר חשמלי חדש ו־DAYUN משיקה סדאן גדולה ומפוארת - וכל אלו יגיעו לישראל עוד השנה ● השבוע בענף הרכב

החוק שיאשר לסנן את הבוס אחרי העבודה / אילוסטרציה: גלובס, חומרים: Shutterstock

החוק שיאסור על הבוס להתקשר לעובד אחרי שעות העבודה והסיכוי שיגיע גם לישראל

שוק העבודה בעולם ממשיך להתאים את עצמו לצרכיהם של דור המילניום וה–Z: הקנדים יעגנו בחוק התקציב את "הזכות להתנתק" ● גם מדינות אחרות מקדמות מהלכים שמגדירים מתי נגמר יום עבודה ומתי מותר לפנות לעובדים ● האם יש סיכוי לחקיקה דומה גם בישראל?

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Achmad Ibrahim

ההמלצה שהזניקה את השווי של אפל ב־70 מיליארד דולר ביום אחד

בית ההשקעות ברנשטיין פרסם בסוף השבוע האחרון המלצת קנייה אופטימית על אפל, שהזניקה את המניה המדשדשת וביקשה לנפץ את התחזיות הקודרות לגביה ● האם זה סימן להתאוששות?

ההפגנה בתל אביב הערב / צילום: יעל גדות

שני לוחמים נפלו ברצועת עזה; אלפי מפגינים בת"א בעד עסקת חטופים

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי נפלו בקרב במרכז רצועת עזה ● משפחותיהם של החטופים קית' סיגל ועמרי מירן קיימו מסיבת עיתונאים בעקבות אות החיים שהתקבל מהשניים בימים האחרונים • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים", בריטניה: "המתווה יכלול 40 ימי הפוגה" • בלינקן: "העבודה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה קרובה מאוד לסיום" • עדכונים בולטים

פרויקט TLV במתחם השוק הסיטונאי בת''א, על קרקע שתנובה מכרה / צילום: טל איז׳ק

מבית שמש ועד צומת מורשה: הכירו את האקזיטים הנדל"ניים המפתיעים

מכירת קרקעות על ידי חברה תעשייתית חושפת לרוב ערך חבוי, הגבוה לעיתים אף מזה של פעילותה המסורתית – מה שמוביל לא פעם לזינוק במניה ● אנליסט נדל"ן: "בעסקה שכזו מקבלת המוכרת תזרים מזומנים משמעותי שיכול לסייע לה בהגדלת הייצור, ואף לבצע רכישות" ● סיור בין אקזיטים נדל"ניים מפתיעים שנרשמו בבית שמש, ירושלים, לוד, תל אביב ובצומת מורשה