גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עוד תמלוגים למימון ולצוף: ישראמקו תשלם לבעלת השליטה בה כ-50 מיליון דולר

כך נקבע לאחרונה במסגרת בוררות בין ישראמקו לחברת נפטא, שהתנהלה מאז שנת 2017 ● בין הצדדים התגלעה מחלוקת בעניין "מועד החזר ההשקעה" במאגר הגז תמר  לצורך הגדלת שיעור התמלוגים

קידוח נפט תמר 1 ליד חיפה - מבחני הנפקה / צילום: יח''צ
קידוח נפט תמר 1 ליד חיפה - מבחני הנפקה / צילום: יח''צ

שותפות חיפושי הגז והנפט, ישראמקו נגב 2, תשלם לבעלת השליטה בה, חברת נפטא, תמלוגים נוספים בהיקף של 45-50 מיליון דולר בתוספת ריבית בגין הכנסותיה ממאגר הגז תמר. כך נקבע לאחרונה במסגרת בוררות שניהלו הצדדים בנושא בפני השופט בדימוס יצחק ענבר, הליך שהחל בשנת 2017. חברת נפטא נשלטת בשרשור על-ידי חיים צוף ומשפחתו של קובי מימון.

ישראמקו   מדווחת, כי הבורר העלה הצעת פשרה שהתקבלה על-ידי הצדדים והובילה לגיבוש ההסכם ביניהם. חתימת הסכם הפשרה וביצועו, מותנים באישור אסיפת מחזיקי יחידות ההשתתפות של ישראמקו, שתתכנס לשם כך ב-20 באוקטובר.

על-פי ההסכם, יקבע הבורר בעצמו את הסכום המדויק שתשלם ישראמקו. לדברי השותפות, היא כבר ביצעה בדוחותיה הכספיים הפרשות של 48.5 מיליון דולר בגין הליך הבוררות, מתוכן כ-6 מיליון דולר במחצית הראשונה של 2021.

ישראמקו מחזיקה ב-28.75% ממאגר הגז תמר ונסחרת בבורסה לפי שווי של 2.2 מיליארד שקל. לשותפות גם שלוש סדרות אג"ח בהיקף כולל של 1.68 מיליארד שקל (במונחי ערך מתואם - פארי), שעתידות להיפרע לסירוגין עד שנת 2030 (מרבית הפירעון בארבע השנים הקרובות).

ישראמקו נשלטת בידי החברה הציבורית נפטא, שמחזיקה ב-18.5% מיחידות ההשתתפות של השותפות וב-100% ממניות השותף הכללי של ישראמקו. בנוסף, מחזיקה נפטא גם ב-100% ממניות חברת החיפושים ישראמקו אינק, שנסחרה בעבר בבורסת נאסד"ק.

בשנת 1989 נחתם הסכם העברת זכויות בין שותפות ישראמקו לבין חברת ישראמקו אינק, שבמסגרתו התחייבה השותפות לשלם תמלוגים לישראמקו אינק, המהווים נגזרת של ההכנסות ממאגר הגז שבו היא מחזיקה. על-פי הסכם זה, ב"מועד החזר ההשקעה" חלה עלייה בשיעור התמלוגים המשולמים לישראמקו אינק.

כך, שאם עד "מועד החזר ההשקעה" משלמת ישראמקו לישראמקו אינק תמלוגים בשיעור של 1% בים ו-5% ביבשה, הרי שלאחר "מועד החזר ההשקעה" עולה שיעור התמלוג ל-13%. עם זאת, הזכות לתמלוגים הוגבלה להכנסות בגין 10% בפרויקט הרלוונטי. בהמשך המחתה ישראמקו אינק את זכותה לתמלוג לתמר רויאלטיז, שגם היא בבעלות נפטא.

אילו הוצאות להביא בחשבון

לדברי ישראמקו, בינה לבין נפטא (והחברות הבנות ישראמקו אינק ותמר רויאלטיז) התגלעה מחלוקת בעניין התאריך בו חל "מועד החזר ההשקעה", כלומר אילו הוצאות של השותפות יש להביא בחשבון במסגרת קביעת "מועד החזר ההשקעה" בפרויקט מאגר תמר.

ישראמקו סברה שיש להביא בחשבון הוצאות מסוימות, בעוד שנפטא טענה כי לא כך הדבר. כך למשל טענה ישראמקו, כי יש להביא בחשבון את העלויות העתידיות בגין סילוק, פירוק ופינוי מאגר תמר, לכשיתייבש.

עוד טענה השותפות כי יש לכלול בתחשיב גם את הוצאות המטה שלה (הוצאות הנהלה וכלליות), את התשלומים העתידיים בגין "היטל ששינסקי" שמשולם למדינה, את עלויות המימון של פרויקט תמר ואת הוצאות ההולכה שלו. המחלוקת על רישום הוצאות אלו הובילה למחלוקת בדבר גובה התשלומים שעל השותפות לשלם לחברות הבנות של נפטא.

לטענת נפטא, סכום התמלוגים שעוכבו מסתכם ב-85 מיליון דולר (ללא ריבית). יש לציין כי החל מחודש יולי 2019 משלמת השותפות לנפטא את השיעורים לאחר מועד החזר ההשקעה.

ועדת הביקורת אישרה את הפשרה

כאמור בשנת 2017 העבירו הצדדים את ההכרעה בנושא לבוררות, אותה ניהל השופט בדימוס יצחק ענבר. כעת דיווחה כאמור ישראמקו כי על-פי הסכם הפשרה שהציע הבורר, תשלם ישראמקו לנפטא סכום של 45-50 מיליון דולר בתוספת ריבית, שתיקבע על-ידי הבורר בגין התגמולים שתשלום עוכב.

למעשה, הבורר יקבע את "מועד החזר ההשקעה" המדויק ובהתאם את סכום התמלוגים המדויק שעל השותפות לשלם כתוצאה מכך. הסכם הפשרה אושר בידי ועדת הביקורת של השותפות וכעת יעלה כאמור לאישור אסיפת בעלי יחידות ההשתתפות שלה.

לאישור ההסכם באסיפה דרוש רוב מקרב הקולות שאינם בעלי עניין אישי בהחלטה. בעלי יחידות ההשתתפות של ישראמקו שמוגדרים כבעלי עניין אישי בהחלטה הם: נפטא (18.47%), חברת אקויטל (3.84%) וחיים צוף (0.43%).

כאמור הקבוצה כולה נשלטת בידי חיים צוף ומשפחת קובי מימון, המחזיקים בחברת אקויטל, הנסחרת בשווי של כ-3.1 מיליארד שקל. אקויטל עצמה שולטת בנפטא, ששולטת כאמור בישראמקו וכן בענקית הנדל"ן המניב איירפורט סיטי.

עוד כתבות

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

דני דנון, הליכוד / צילום: דפי הירשפלד

האם בשנה האחרונה נהרגו יותר מ-140 עובדי סיוע הומניטרי ברחבי העולם?

איך סופרים כמה עובדי סיוע הומניטרי נהרגים ברחבי העולם? זה מורכב ● המשרוקית של גלובס

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

תקיפה ישראלית בדמשק / צילום: נלקח מרשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לזכויות יוצרים

ישראל תקפה בדמשק, צה"ל חיסל מחבלים שנכנסו למבנים צבאיים של חיזבאללה בלבנון

קיבוץ בארי הודיע כי החטוף דרור אור נרצח ב-7 באוקטובר, גופתו מוחזקת בעזה ● מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון ● לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - האופוזיציה בסוריה מדווחת על פיצוצים חזקים באזור דמשק ● משרד הסחר הטורקי: "עוצרים את היצוא והיבוא לישראל וממנה בצל החרפת הטרגדיה ההומניטרית" ● המיליציות הפרו-איראניות בעיראק טענו: שיגרנו אתמול שני טיל שיוט לעבר ישראל

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

הבורסה בהונג קונג / צילום: Shutterstock, nyker

מדד ההנג סנג קופץ ב-1.1%; הביטקוין נסחר סביב ה-60 אלף דולר למטבע

החוזים העתידיים על וול סטריט נסחרים הבוקר במגמה חיובית ● מניית אפל עלתה במסחר המאוחר ב-6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא מתקיים היום מסחר בבורסות בסין וביפן

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

ב-OECD מעריכים כי המלחמה תוביל לפגיעה בתוצר בישראל בהמשך השנה / צילום: ap, Ariel Schalit

ארגון ה-OECD: הצמיחה בישראל תרד, ענף הבנייה יתאושש באופן חלקי

בדוח שפרסם ה-OECD צוין כי המלחמה תפגע בתוצר של ישראל ב-2024 ● לצד זאת, להערכתם, קיים חשש כי רכיבי ההשקעות וענף הבנייה יתאוששו באופן חלקי בלבד ● בדוח מציינים לחיוב את העלאת המע"מ ל-18% ב-2025, ומעריכים כי האינפלציה בישראל תרד בהמשך השנה

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

לטענת הבעל, תכנון מס היא זכות השייכת לו, שכן מדובר בפעולה שאינה מתייחסת לזכות משותפת שנוצרה במהלך החיים המשותפים / אילוסטרציה: Shutterstock

האם גרוש רשאי לבצע תכנון מס שיפגע בזכויות בת זוגו לשעבר?

זוג התגרש לאחר 19 שנות נישואים ● בסמוך לפרידתם, הבעל פרש משירות קבע והחל לעבוד כאזרח עובד צה"ל במשכורת חודשית, לצד קבלת פנסיית גישור ● ביהמ"ש קבע כי האישה זכאית לכ-40% מפנסיית הגישור, אולם אז התעוררה השאלה האם הבעל רשאי לקבוע כי פנסיית הגישור תסווג כ"הכנסה שנייה", והכנסתו מעבודתו השוטפת תיחשב כ"הכנסה ראשונה"

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח