גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עשרות עיתונאים נרצחו בפיליפינים. אישה אחת זכתה עבורם בפרס נובל

מאז שעלה לשלטון בפיליפינים מנהל הנשיא דוטרטה מלחמה אכזרית בעיתונאים ביקורתיים ● זה לא מרתיע את מריה רסה, ואת אנשי אתר ראפלר שאותו הקימה, להמשיך לבקר אותו ולהצביע על שקרים והטעיות שלו ושל תומכיו ● בשבוע שעבר היא זכתה על כך בפרס נובל לשלום

נשיא הפיליפינים, רודריגו דוטרטה, בנאום ההשבעה שלו יוני 2016 / צילום: Reuters, Dondi Tawatao
נשיא הפיליפינים, רודריגו דוטרטה, בנאום ההשבעה שלו יוני 2016 / צילום: Reuters, Dondi Tawatao

"עיתונות חופשית, עצמאית ומבוססת עובדות מסייעת בהגנה נגד ניצול לרעה של כוח, שקרים ותעמולת מלחמה", כתבה בשבוע שעבר ועדת פרס נובל לשלום כשהחליטה להעניק את הפרס לשני עיתונאים: דמיטרי מורטוב מרוסיה, ומריה רסה מהפיליפינים. שניהם, כפי שאפשר להבין, פועלים במדינות שבהן חופש הביטוי אינו מובן מאליו. אבל אנחנו נתמקד ברסה, המייסדת של אתר ראפלר (Rappler), שכולל בתוכו גם מדור בדיקת עובדות מרכזי וחשוב. כמו "המשרוקית", גם ראפלר חבר ברשת הבינלאומית של בודקי העובדות IFCN מבית מכון פוינטר, אך אנשיו עושים את עבודתם בתנאים שונים לגמרי מאלה שבהם פועלים ארגוני בדיקת עובדות במערב.

העיתונאית מריה רסה שזכתה בפרס נובל לשלום / צילום: Associated Press, Aaron Favila

"אויב חופש העיתונות"

כדי להבין למה הכוונה כשמדברים על תנאים שונים, הנה קצת רקע על מה שמתחולל בפיליפינים. המדינה במערב האוקיינוס השקט בת יותר מ-100 מיליון התושבים אמנם מוגדרת כרפובליקה דמוקרטית, אך תחת הנשיא רודריגו דוטרטה השלטון בה הפך לעוין במיוחד כלפי עיתונאים. מאז שעלה לשלטון ב-2016 הרגישו את נחת זרועו כלי תקשורת וכתבים רבים: רשת החדשות המובילה במדינה נסגרה בשנה שעברה לאחר מאבק מתמשך והתקפות בלתי פוסקות מצד הנשיא ואנשיו. ועיתונים וערוצי טלוויזיה מובילים אחרים שהנהיגו קו ביקורתי כלפי הממשל, נקנו על ידי אילי הון ואנשי עסקים המקורבים לדוטרטה.

דוטרטה מקפיד לכנות עיתונאים ביקורתיים בכינויים כמו "זבל", "כלבים", "פייק ניוז" ואף קללות חריפות יותר. הוא מחזיק צבא תומכים וטוקבקיסטים משולהבים, שהיקפם נאמד במאות אלפים. התומכים הללו, שחלקם מקבלים תשלום, פועלים ברשתות החברתיות ותוקפים שוב ושוב את מבקרי הנשיא, לפי הנחיותיו הגלויות או המרומזות. הנשיא נהנה מתמיכה משמעותית גם בעיתונות הממוסדת, שכוללת שלל כלי תקשורת מגויסים שמהדהדים את הקו הנשיאותי.

ביולי 2021 סימן ארגון "עיתונאים ללא גבולות" את דוטרטה, יחד עם 36 ראשי מדינות נוספות, כ"אויב חופש העיתונות". דוטרטה מנהל "מלחמה כוללת נגד עיתונאים" הזהירו אנשי הארגון. עוד לפני כן, באפריל, פרסם הארגון את הדירוג השנתי של חופש העיתונות בעולם, ממנו עלה כי הפיליפינים במקום ה-138 מתוך 180, ירידה של שני מקומות מהשנה שעברה וחלק ממגמה שנמשכת בכל חמש שנות כהונת הנשיא. על פי דוח הארגון, יותר מעשרים עיתונאים נרצחו בפיליפינים בתקופת כהונתו של דוטרטה. "זה שאתה עיתונאי לא אומר שאתה פטור מהתנקשות, אם אתה מתנהג כמו בן זונה", אמר הנשיא בנאום ההשבעה שלו ביוני 2016.

"אומץ להגיד אמת לכוח"

אלה הם התנאים שבהם פועל האתר ראפלר שהקימה רסה. כלי התקשורת, יש לציין, הגיח לעולם עוד לפני עליית דוטרטה לשלטון. הרעיון נולד בסוף 2010, מתוך מחשבה על עיתונות שמותאמת לעידן בו האינטרנט מאפשר יותר מעורבות אזרחית בתקשורת. תחילה התקיים המיזם במתכונת של עמוד פייסבוק וב-2012 הוא הפך לאתר. השם שניתן לו, "ראפלר", הוא שילוב של המילים ראפ (rap - לשוחח) וריפל (ripple - ליצור אדוות). המטרה, כפי שמסבירים אנשי האתר, היא להתמודד עם המציאות הטכנולוגית החדשה, ולספק חדשות אמינות ומבוססות עמדות תוך אומץ "להגיד אמת לכוח". מעבר לחדשות השוטפות, העיתונאים בראפלר מתמקדים בעיתונות חוקרת, ניתוח נתונים וגם - כמובן - בדיקת עובדות.

בודקי העובדות של ראפלר נלחמים בעקביות בדיסאינפורמציה שדוטרטה מפיץ ברשתות החברתיות. העבודה הזאת שלהם זכתה לאזכור מפורש בהודעת ועדת הפרס שציינה את המאבק באופן בו הרשתות החברתיות משמשות "להפצת חדשות כזב, התעמרות ביריבים ועיוות השיח הציבורי".

המדור בודק שלל פוסטים מדי שבוע, רבים מהם הם כאלה שמבקשים לפאר את דוטרטה או לפגוע ביריביו, ולא פעם מכילים פייק ניוז. הנה כמה דוגמאות על קצה המזלג. רק השבוע הפריכו אנשי האתר שתי טענות ויראליות. הטענה הראשונה הייתה שדוטרטה הוריד את האבטלה במדינה לפחות מ-20%. דבר לא אפשרי, שכן האבטלה בפיליפינים מעולם לא עלתה על 17.6%. השנייה, היא שדוטרטה נכלל ברשימת 12 הלוחמים בשחיתות של מחלקת המדינה של ארה"ב. למחלקת המדינה אכן יש רשימה כזו, אבל הדיווח על כך מופיע במקור בעמוד סאטירי, שלועג לנשיא הפיליפינים. תומכיו של דוטרטה הוציאו את הפוסט מהקשרו.

גם אמירותיו של דוטרטה עצמו נבדקות כמובן. כך לדוגמה, בנאום מצב האומה ביולי הוא טען שהורה לאנשי המקצוע להציב את מחוז הבית שלו, דבאו, בתחתית סדר העדיפויות בכל הנוגע למיזמי תשתית גדולים, ולכן מסילת רכבת באזור תיפתח רק ב-2023. המטרה הייתה להראות שהוא לא מנצל את כוחו כדי לעזור למחוז שלו על חשבון שאר המדינה. אבל החברים בראפלר הזכירו לו שתקציב הפיתוח של דבאו נהנה מגידול גדול יותר מכל מחוז אחר בפיליפינים, ושהרבה מאוד מיזמים גדולים אחרים באזור כבר הושלמו. האמירה קיבלה מהארגון את הציון "דרוש הקשר".

הנושא שהוא אולי המרכזי ביותר בביקורת של הארגון על הנשיא נוגע לקו שהוא נוקט במלחמה בסמים. ראפלר כמובן לא לבד בנושא הזה. האו"ם, ארגוני זכויות אדם וגורמים בינלאומיים נוספים מאשימים את דוטרטה בכך ש"מדיניות אפס הסובלנות" שלו ביחס לסוחרי ומשתמשי סמים הביאה לאלפי הרוגים, וכי המדיניות הזאת כוללת גם "הוצאות להורג" על ידי רשויות האכיפה, שלמעשה מפירות את חוקי המדינה ועושות זאת ללא הליך משפטי סדור.

המלחמה בסמים הייתה אחת מהבטחות הבחירות הגדולות בקמפיין של דוטרטה, והוא אף התגאה מספר פעמים במדיניות שעל בסיסה תוקף אותו האתר. בראיון לרסה עצמה, במהלך הקמפיין הנשיאותי שלו ב-2015, אמר דוטרטה בקשר למדיניות שלו בנושא: "כשהבטחתי למגר את הפשע, התכוונתי לזה. אם אצטרך להרוג אותך, אהרוג אותך בעצמי".

התביעות וכתבי האישום

הקו הביקורתי והנחוש הזה של ראפלר הפך אותו כנראה לכלי התקשורת שממחיש באופן המובהק ביותר את היחס העוין של דוטרטה לעיתונות. הגישה הזו באה לידי ביטוי גם לאחר שרסה התבשרה על זכייתה בנובל. דובר הנשיא אמר במסיבת עיתונאים כי "אנחנו מאוד שמחים" על זכייתה של רסה, אך אז מיהר לסייג: "כמובן שיש אנשים שעדיין חושבים שעליה לנקות את שמה בבתי המשפט". האמירה האגבית לכאורה שופכת אור על הדרך שבה נלחם דוטרטה ברסה.

בשנים האחרונות רסה נאלצה להיאבק שוב ושוב באינספור תביעות וכתבי אישום, שנועדו להצר את צעדיה, ואף להשבית לגמרי את גוף התקשורת שהקימה. את חלקם הגדול של התביעות הללו הגישה ממשלתו של דוטרטה עצמה. כך, ב-2018 הורה הממשל בצעד תקדימי למשוך את רישיון העיסוק של ראפלר בטענה שאזרחים זרים השקיעו כסף באתר ובכך הפרו את החוקה הפיליפינית. ב-2019 נאסר על כתבי האתר לסקר את בית הנשיא למשך שנה שלמה. רסה הואשמה, בין היתר, בהעלמת מס. וב-2020 היא הורשעה בהוצאת דיבה, על בסיס חוק רטרואקטיבי, שנכנס לתוקף לאחר פרסום הכתבה.

בוועדת הנובל לא התעלמו ממסלול הייסורים הזה, ומכך שלמרות הכל ראפלר לא חדל ממלחמתו חסרת הפשרות בממשל. "רסה הראתה שהיא מגנה חסרת פחד של חופש הביטוי", הם כתבו בשבוע שעבר כשהחליטו להעניק לה את הפרס. 

לקריאה נוספת:

הראיון של דוטרטה לרסה מ-2015

דירוג חופש העיתונות של "עיתונאים ללא גבולות"

הודעת ועדת הפרס
 

אודות אתר ראפלר 

בדיקות העובדות שהוזכרו בכתבה:
מצב האבטלה

"דוטרטה הלוחם בשחיתות

ההשקעות במחוז דבאו 

עוד כתבות

בנייה חדשה. האם ההצעה תשפיע על המחסור בפועלי בניין? / צילום: טלי בוגדנובסקי

הממשלה מתכננת: הבאת עובדים זרים לישראל ישירות ולא דרך חברות כוח אדם. לא כולם מרוצים

הממשלה דנה באופן מפתיע בסעיף שלא היה על סדר יומה שיכול להקל על הבאת פועלי בניין מחו"ל לארץ ● לפי ההצעה, קבלנים יוכלו להביא עובדים מחו"ל באופן זמני בהעסקה ישירה על ידם, בכפוף להבאת מינימום של 50 עובדים על ידי אותו מעסיק ● שר הבינוי והשיכון: "מייתרת את המשרד מכלל הליכי קבלת החלטות"

מדפי חלב בסופרמרקט / צילום: גלובס

האם ישראל תחזור לייבא חלב? תלוי את מי שואלים ומתי

העלייה הצפויה במחירי החלב הניגר מעלה את השאלה האם המנגנון שקובע מכסים ומחירים מפוקחים לא מיותר ● כיצד ייראה השוק אם התחרות תיפתח, ואיך כדאי לפתור מחסור בפעם הבאה?

מארק קיובן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

המיליארדר שהתחיל כמוכר שקיות אשפה חושף כמה מסים שילם ואומר: "אני שמח"

"אני משלם את מה שאני צריך. ארה"ב עשתה הרבה בשבילי, ואני גאה להחזיר לה במסים כל שנה", אומר המיליארדר מארק קיובן, שצפוי שלם מס של 275.9 מיליון דולר על הרווחים שלו ב-2023

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים

קיבוץ כפר עזה. עלות שיקום הנזק מוערכת ביותר מ־5 מיליארד שקל / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

יותר מ־5 מיליארד שקל: ממדי הנזק בעוטף עזה נחשפים

נזקים ביישובי העוטף, שמוערכים במיליארדי שקלים, נחשפו בהצעת המחליטים של הממשלה שאושרה היום ● מספר דורשי העבודה זינק והפגיעה בחקלאות מוערכת במאות מיליונים ●  שיקום הבתים טרם החל בשלב זה

כפר ערב אל-עראמשה / צילום: איל יצהר

הותר לפרסום: 6 לוחמים נפצעו קשה בגליל, 8 נוספים במצב בינוני וקל

אדם נפצע אנוש, שניים נפצעו קשה, ארבעה במצב בינוני והשאר קל בפגיעה ישירה בערב אל-עראמשה ● דיווח: בארה"ב מעריכים שישראל תבצע תקיפה מצומצמת בשטח איראן • איראן: "כל תקיפה של ישראל בשטחנו תיענה בתגובה חזקה ונחרצת" • בגליל המערבי: נפילות בשטחים פתוחים אחרי כ-5 שיגורים מלבנון, לא ידוע על נזק או על נפגעים • הפעילות במרכז הרצועה: כוחות הנח"ל חיסלו מחבל באמצעות רחפן • עדכונים שוטפים

רחוב כנפי נשרים 24 בירושלים / צילום: דוברות עיריית ירושלים

רשות המסים שכרה מקומות חניה ל-17 עובדים. כמה היא משלמת?

מאז פרצה המלחמה, רשות המסים שוכרת חניה ל־17 עובדים ותשלם כ־180 אלף שקל עד סוף 2024 ● "העובדים הועסקו במוקד למתן מענה לצורכי המלחמה. עובדים אלו נדרשו להגיע בשעות הבוקר המוקדמות וסיימו את עבודתם בשעות הערב המאוחרות" ● נכון להיום רשות המסים שוכרת חניות מבעלי חניונים פרטיים ב־48 חניונים ברחבי הארץ

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

ישראל וארה"ב בוחנות נשק חדש נגד איום הכטב"מים האיראני

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ארה"ב וישראל בוחנות מערכות נשק מיקרו־גל ולייזר נגד כלי טיס בלתי מאוישים ● בזמן שיירוט באמצעות כיפת ברזל, למשל, מוערך בכ־30 אלף דולר, עלות יירוט באמצעות לייזר היא זניחה

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

חיקוי ירוד וזול: זהו הכטב"ם שאיראן שיגרה לעבר ישראל

שאהד 136 נחשב גם לחיקוי ירוד של המל"ט המתאבד הארופ, מתוצרת התעשייה האווירית, שלפי הערכות מחירו עומד על כ־700 אלף דולר ● לצורך ההשוואה, מחיר שאהד 136 מוערך בכ־30 אלף דולר בלבד

צוות המייסדים של מנטי רובוטיקס / צילום: Mentee Robotics

ישטוף כלים ויעשה כביסה? אמנון שעשוע משיק רובוט דמוי אדם

הרובוט המכונה "מנטיבוט", פותח במסגרת חברה שהקים שעשוע לפני כשנתיים עם פרופ' ליאור וולף, שבעבר היה חוקר בינה מלאכותית במטא ● מדובר ברובוט דמוי אדם המיועד לבצע מטלות בסיסיות במשקי הבית או במחסנים תעשייתיים

שכונת קריית משה ברחובות / צילום: איל יצהר

פינוי בינוי ברחובות: 65 מ"ר תוספת לכל דירה ומענק כספי של 100 אלף שקל

במרינה בהרצליה ייבנה מלון יוקרה שיכלול 365 חדרים שבו שותף גם הכוכב ההוליוודי לאונרדו דיקפריו ● במסגרת פרויקט פינוי-בינוי בשכונת קריית משה ברחובות, יהרסו 40 דירות ישנות ובמקומן ייבנו 224 דירות חדשות ● שכונה חדשה בבאר שבע תכלול 840 יחידות דיור שיוקמו ב-11 מבני מגורים ● חדשות הנדל"ן

מסילות רכבת בחדרה, באזור מתחם 27 / צילום: תמר מצפי

המאבק שתוקע הכפלת מסילת הרכבת ופיתוח קרקע ביותר ממיליארד שקל

הוועדה לתשתיות לאומיות רוצה להפקיע כ-400 דונם במערב חדרה ● בעלי הקרקעות עתרו לבג"ץ והזהירו: ההפקעה, הפיצויים וביטול אזור התעסוקה יגרמו נזק של יותר ממיליארד שקל

הוועדה לקידום המאבק בפשיעה בחברה הערבית, ספטמבר 2023 / צילום: חיים צח-לע''מ

הפשיעה בחברה הערבית גואה, אבל הממשלה לא נותנת מענה

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם: בשיתוף "יוזמות אברהם", התוכנית לטיפול בפשיעה והאלימות בחברה הערבית

נרשמה עלייה של 19% במחזור הקניות בכרטיסי אשראי בהשוואה לשנה שעברה / צילום: Shutterstock

החשש מתקיפה איראנית וחג הפסח הובילו לעלייה ברכישות מזון ומוצרי חשמל

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי מספר הרכישות בענף החשמל נותר דומה, אך בשל עליות המחירים שילם הציבור כ–20% יותר

אוקראינה עברה מהצלחה צבאית לכישלון. זה יכול לקרות גם לישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: המציאות העגומה של ההגנה האווירית באוקראינה עלולה לקרות גם לישראל, סין הולכת על קו דק במזרח התיכון ואפל מבצעת עדכון למערכת אחרי סערת האימוג'י של דגל פלסטין ● כותרות העיתונים בעולם 

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

האחים אמיר הגיעו לפשרה עם רשות ני"ע: מגדירים עצמם כבעלי השליטה בשופרסל

המשמעות היא שאישור תנאי השכר או מינויי מקורבים של האחים אמיר יצריכו כינוס של אסיפת בעלי המניות ואישור הצעדים הללו ברוב מיוחד ● האחים מטילים על עצמם את המגבלות באופן וולונטרי

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

סימנים ראשונים מעידים - תרחיש הבלהות של המשק עשוי להתממש

האינפלציה בפברואר הגיעה לקצב של 2.7% - מעל מהציפיות המוקדמות ● החשש המרכזי הוא ממגמה שלילית שתביא לחריגה מהיעד של בנק ישראל, כפי שצופים יותר ויותר גופים בשוק ● וכשזה המצב, קשה לראות את הריבית יורדת בקרוב

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בוול סטריט; מחירי הנפט צללו בכ-3%

הנאסד"ק ירד ב-1.2% ● מדד הקאק עלה ב-0.6% ● ירידה במדד המחירים לצרכן בבריטניה, אך מעל הצפי ● יצרנית השבבים ההולנדית ASML יורדת ב-5% ●  ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" • מיקרוסופט תשקיע 1.5 מיליארד דולר בחברת ה-AI מאיחוד האמירויות • יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

שירי הייסר ואסף גריס, מנכ''לים משותפים בראובני-פרידן

תקציב הפרסום של ישראכרט, 25 מיליון שקל, עובר לראובני פרידן

ב–12 השנים האחרונות טופל תקציב ישראכרט בקבוצת פובליסיס וכעת הוא יעבור לראובני פרידן ● היקף התקציב של חברת כרטיסי האשראי עומד על כ–25 מיליון שקל בשנה

מדפי דבש בסופר / צילום: טלי בוגדנובסקי

בשמן זית, בדבש ובקרוב ביין: המותג ישראלי, התוצרת - אירופית

החיבה לתוצרת מקומית, לובי חקלאי חזק וחסמי יבוא, מציפה את המדפים במותגים ותיקים שמשווקים "בלנד": ערבוב מותג ישראל עם תוצרת אירופית, מבלי לחשוף מאיזו מדינה הוא מגיע ● את השיטה הפופולרית שעובדת בעיקר בשמן ובדבש, רוצה הממשלה להרחיב כעת גם ליין