גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

וולבו XC40 החדשה: חשמלית עם ביצועים של רכב ספורט

עם הנעה כפולה וחזקה וטעינה מהירה, הנציגה החשמלית הראשונה של וולבו משלבת שימושיות משפחתית עם כוח לטוס על הכביש

וולבו XC40 RECHARGE חשמלית / צילום: יח''צ
וולבו XC40 RECHARGE חשמלית / צילום: יח''צ

בתחילת השבוע הודיעה יצרנית הרכב וולבו כי בכוונתה לצאת להנפקה במטרה לגייס 2.9 מיליארד דולר לפי שווי של מעל 20 מיליארד דולר. הכסף אותו תגייס מיועד על פי הצהרתה להאיץ את המעבר האסטרטגי לרכב חשמלי, ולעבור לאסטרטגיה של "מכירה ישירה מהיצרן ללקוח".

במילים אחרות (גם) החברה השוודית השמרנית רוצה להיות טסלה. גם היא רוצה לקבל את "תמחור החלום", שמעניק כיום שוק ההון לכל חברה שמשמיעה "קולות נכונים" ביחס לרכב חשמלי, וגם היא רוצה לאמץ את שיטת השיווק הגלובלי "הרזה" של טסלה, שמקשרת את היצרן ישירות לצרכן דרך הענן ללא מתווכים.

כרגע עוד לא ברור איך תסתיים ההנפקה אבל מחכים לה הרבה מכשולים וקשיים במעבר לסטטוס של "חברת רכב חשמלי" והשגת התמחור הנלווה לסטטוס הזה. גם בגלל התחרות הקשה מבחוץ וגם בשל תחרות לא קלה מבית, מול שלל המותגים "החשמליים" של הקבוצה-האם GEELY, שיש להם כוונות גלובאליות מוצהרות. בינתיים, הנציגה היחידה של וולבו בפלח החשמלי, שאמורה להיות "ראש החץ", היא גרסת ה"RECHARGE" החשמלית לגמרי של הקרוס אובר הפופולרי וולבו XC40.

הבונוס של גוגל

כמו דגמים רבים, שלא תוכננו מבראשית להיות חשמליים, גם ה-XC40 החשמלית שומרת על דמיון הדוק לאחיותיה בעלות הנעת הבנזין וההנעה ההיברידית. ההבדלים העיקריים שבולטים הם חרטום חלקלק ונטול גריל מעל פגושים קצת שונים, חישוקי 18 אינץ' ייחודיים לדגם, סטיקר RECHARGE, שגורם לבלבול מסוים עם גרסת הפלאג-אין, וזהו זה פחות או יותר. חסידי העיצוב הסקנדינבי עדיין יוקירו את המראה השקט והנקי עם הקווים הגיאומטריים והפנסים המדורגים האופייניים של כל הסדרה אבל הרחוב הישראלי לא מקדיש לרכב יותר מדי תשומת לב.

גם תא הנוסעים שומר על העיצוב הבסיסי של גרסאות הבנזין. מערך הפיקוד מעוצב בקווים שמרניים עם דיפונים מאסיביים, מוט ההילוכים עבה וממוקם בקונסול המרכזי כמקובל אצל וולבו והמראה הכללי מאד מינימליסטי עם מעט מאד מתגי תפעול פיזיים.

לוח המחוונים הדיגיטלי יעיל, אם כי אינו גדול ומרהיב כמו אצל חלק מהמתחרים בפלח הפרמיום. מנגד, מסך השליטה האנכי שלצד הנהג עבר טרנספורמציה מקיפה מאד בזכות מערכת ההפעלה החדשה והייעודית לרכב של "גוגל". ממשק ההפעלה הרבה יותר אינטואיטיבי לתפעול בהשוואה לתפריטים הצפופים עם הפונטים הזעירים, שאליהם נצמדה וולבו בעשור החולף. מהירות התגובה לפקודות מרשימה, ועוד בונוס שבא עם המערכת הוא "גוגל אסיסטנט", "הסייען הקולי" המהולל של ענקית ה-IT. הסייען עונה כהרף עין לפקודות קוליות בשפה טבעית, ושולף במהירות שלל נתונים שנוגעים לרכב לצד מידע מ"הענן". הוא אמנם עדיין מתקשה לעיתים לזהות אנגלית במבטא ישראלי כבד, אבל עם הזמן הוא בטח יתרגל.

 

מרגישה פרמיום

לא ברור לנו מדוע החליטה וולבו לוותר על מתג התנעה/כיבוי מסוג כלשהו ולהעביר את כל התהליך ליחידת השלט רחוק האלחוטית והרגשנו מוזר לצאת מהרכב מבלי לכבות אותו בהמתנה שהניתוק האוטומטי ייכנס לפעולה ברגע שמתרחקים מהרכב כמה מטרים. וולבו גם החליטה שלא להציג בלוח המחוונים את נתוני הטווח שנותרו עד לטעינה הבאה אלא רק להציג את אחוזי הטעינה שנותרו בסוללה. בהחלט שיטה מעניינת לטפל ב"חרדת הטווח" של בעלי רכב חשמלי.

פרט לכך זה אותו תא נוסעים מוכר עם סף כניסה/יציאה נוח, מרחב ראש טוב מלפנים ומאחור, מושבים קדמיים נוחים מאוד בנסיעות ארוכות ומרחב ישיבה סביר לשניים/שלושה מבוגרים מאחור. שמשות הצד שמתרוממות מאחור עדיין מגבילות את הראות ותא המטען קטן ב-47 ליטר מזה של גרסת הבנזין אם כי כפיצוי מקבלים חלל הטענה צנוע מלפנים. איכות הייצור והחומרים מצוינת ועם רמת האבזור התקנית הנדיבה הגרסה החשמלית מרגישה שייכת לפלח הפרמיום בזכות ולא בחסד.

בניגוד לרוב יצרני הרכב החשמלי, וולבו XC40 מציעה מפרט אחד בלבד של מערכת הנעה: סוללה מכובדת של 78 קילוואט-שעה עם טווח של עד כ-412 ק"מ (WLTP) ושני מנועים חשמליים בהספק מרשים של 408 כ"ס, שמניעים את כל ארבעת הגלגלים. המהנדסים השוודים ידועים כמי שלא עושים קיצורי דרך וגם הנציגה הראשונה של וולבו בפלח החשמלי מרגישה בוגרת ומהונדסת לתפארת.

מחשב המנוע אמנם לא מצויד בשלל אפשרויות תכנות של העברת כוח במצבי נהיגה שונים ומותיר את השליטה המלאה בידי הנהג, אבל העברת הכוח היא מאוד לינארית וחלקה. לחיצה מתונה על הדוושה מאפשרת לשייט במתינות בפקקים ומרמזור לרמזור והכבדת הלחץ על דוושת התאוצה משחררת תאוצות אלימות, שלא יביישו מכוניות ספורט ייעודיות למעט העדר פס קול.

מנגד, השילוב של כל כך הרבה כוח ללא הגבלה ממוחשבת ביחד עם היעדר רעש ובידוד יעיל מאד של רעשי החוץ דורש מהנהג ערנות מתמדת, שאם לא כן הוא עלול למצוא את עצמו משייט מבלי משים במהירויות גבוהות ב-30 אחוז ויותר מאלה שדורש החוק.

דרך אחת להימנע מצרות היא להשתמש במערכת היעילה מאד למחזור אנרגיית הבלימה של וולבו, שמאיטה את הרכב עד כדי עצירה מוחלטת ברגע שמרפים מדוושת התאוצה ועל הדרך גם טוענת את הסוללה. אולי בזכותה, נהיגה נמרצת בטמפרטורות של "סתיו ישראלי", ששקולות לקיץ לוהט בסקנדינביה, הניבה לנו טווח סביר של כ-370 קילומטר. מכיוון שהרכב גם תומך בטעינה מהירה מאוד, עד 150 קילוואט, הוא בהחלט שימושי למסעות ארוכים בקנה מידה ישראלי.

תחליף לטסלה

על הכביש ה-XC40 החשמלית שומרת על הנימוסים של אחיותיה. אחיזת הכביש טובה בזכות הצמיגים הרחבים ומרכז הכובד הנמוך. ההנעה הכפולה מונעת החלקה של גלגלים ולחימה של ההגה בעת תאוצות אגרסיביות, והמתלים סופגים ברכות ובמיומנות שלל מהמורות. תחושת ההיגוי מעורפלת וקלילה אבל וולבו מחביאה בתפריטים אופציה להקשיח משמעותית את התגובה. למרות ההנעה הכפולה והישיבה הגבוהה מעל הכביש, יכולות השטח מוגבלות מאוד ומומלץ להסתפק בטיפוס על מדרכות ושבילי עפר.

וולבו XC40 החשמלית עולה כ-300 אלף שקל כולל אחריות על הסוללה ל-8 שנים או 170 אלף שקל ומרווח הטיפולים הוא אחת לשנתיים. בהתחשב באופציות שקיימות כיום בשוק, ועוד בטרם פורסם המחיר של טסלה Y, זו כרגע האופציות האטרקטיביות ביותר כיום בפלח הפרמיום החשמלי והיא משלבת שימושיות משפחתית וביצועים, שכדי להשתוות אליהם הרבה מכוניות ספורט צריכות לשרוף הרבה בנזין ולפלוט הרבה פחמן.

חלק מהמתחרות

אאודי Q4 אי-טרון

הקרוס-אובר החשמלי החדש של אאודי, ששיווקו בישראל יתחיל בקרוב, מציע ממדים גדולים יותר משל ה-XC וניצב על בסיס גלגלים באורך 2.76 מ'.

אאודי Q4  אי־טרון / צילום: יח''צ

הגרסה הבכירה מצוידת בשני מנועים חשמליים בהספק משולב של 300 כ"ס, הנעה כפולה, וסוללה של 82 קילוואט עם טווח של עד 488 ק"מ. המחיר בגרמניה דומה לזה של ה-XC.

מרצדס EQA

ב-300 אלף שקל מציעה מרצדס את הגרסה החשמלית של הקרוסאובר הקומפקטי GLA. הרכב כולל כמה מאפייני עיצוב ייחודיים ותא נוסעים דיגיטלי מפואר ומאובזר.

מרצדס EQA / צילום: יח''צ

גרסת הבסיס מסתפקת במנוע בודד בהספק של 188 כ"ס ובסוללה של 68 קילוואט עם טווח נקוב של עד 414 ק"מ. התאוצה ל-100 קמ"ש מתבצעת ב-8.9 שניות

טסלה Y

הקרוס-אובר של טסלה, ששיווקו בישראל יתחיל בקרוב, עולה בחו"ל כ-10% יותר ממחיר הטסלה 3 במפרט מקביל מה שעשוי, להביא את מחירו ההתחלתי בארץ לסביבות 250-260 אלף שקל.

טסלה Y / צילום: יח''צ

גרסת לונג-ריינג' שהיא כרגע ההתחלתית באירופה מצוידת בסוללה של 70 קילוואט עם טווח נקוב של 507 ק"מ ובשני מנועים בהספק של 441 כ"ס

עוד כתבות

מטוסי שילוח של  FedEx / צילום: Shutterstock, Philip Lange

מרוץ שליחים: חברות שינוע המטענים חוגגות את הפקקים בענף

משבר הקורונה הנחית מהלומה על ההיצע בתחום שינוע המטענים והסחורות ברחבי העולם - אבל הביקוש אינו מראה שום סימן להאטה ● הפער העצום הזה מאפשר לחברות החולשות על ענף השינוע - ובראשן FedEx - להעלות מחירים, לשפר את התוצאות הכספיות ולהפוך ליעד אטרקטיבי להשקעה

מושל אילינוי ג'יי בי פריצקר / צילום: Associated Press, John O'Connor

עימות בין המיליארדרים קנת' גריפין וג'יי בי פריצקר באילנוי צפוי לעצב את הבחירות למושל המדינה

מייסד קרן ההון סיכון גריפין אומר שיתמוך באופן תקיף במועמד הרפובליקאי שיתמודד מול המושל הדמוקרטי הרץ לכהונה שנייה

 

בכמה נמכר דופלקס בן 5 חדרים עם מרפסת ענקית בשוהם?

הדופלקס, בשטח 180 מ"ר עם מרפסת בשטח 70 מ"ר, נמכר ב-4.25 מיליון שקל ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון

אילוסטרציה - בורסה ת''א / צילום: שלומי יוסף

ירידות חדות בת"א; רשתות המלונות מאבדות גובה, אל על מוחקת 8%

לאחר המפולת בוול סטריט, הנגיף צובע גם את הבורסה באדום: המדדים צונחים במעל 2.5% ● הדואליות הבכירות מושכות מטה את ת"א 35 ● מדד הנפט מתרסק ביותר מ-5%, קבוצת דלק צונחת ב-7% ● הישורת האחרונה של עונת הדוחות: יוחננוף, פוקס וקרסו מוטורס פרסמו תוצאות

כידן דהרי וירון אדיב, בעלי חברת הנדל''ן המניב תנופורט / צילום: יונתן בלום

תנופורט סוגרת רבעון עם קפיצה ברווח ל-6.2 מיליון שקל

ה- FFO ברבעון השלישי הסתכם בכ-6.1 מיליון שקל, עלייה של 18% לעומת הרבעון המקביל

רחוב שנקין 42, תל אביב / צילום: כדיה לוי

גרים בשינקין: עסקת קומבינציה על מגרש בשטח 846 מ"ר

על המגרש בנוי מבנה מ-1933 ובו קומת מסחר ושתי קומות מגורים ● במקומו מתככנת החברה לבנות חמש קומות ועוד קומת גג בנסיגה ● בעלי הקרקע יקבלו זכויות בשווי כ-80 מיליון שקל

דורון כהן / צילום: כדיה לוי

סלקום: היו"ר דורון כהן מונה לתפקיד ממלא מקום המנכ"ל

לאחר שבשבוע שעבר הודיע אבי גבאי במפתיע על עזיבתו את תפקיד מנכ"ל סלקום לטובת רכישת השליטה בפרטנר, פרסמה הבוקר החברה כי דורון כהן, היו"ר, ימונה לתפקיד מ"מ המנכ"ל ● זאת עד לתחילת כהונת המנכ"ל החדש ואישור אסיפת בעלי המניות

פטוצ'יני עגבניות / צילום: שני הלוי

גבן אמן נפטר והותיר 250 ק"ג של גבינה נדירה. ברוברטה וינצ'י יגישו מנות עמה

לכבוד הסתיו שהגיע קבלו 3 מתכונים של השף עידו פיינר לרטבי פסטה על בסיס שמן זית, מהשמן הראשון של המסיק, שמגיע השבוע לשווקים וידוע בטעמו העוצמתי ● ככה אוכלים באיטליה בעונה הזו

ד''ר איילת בן עזר, מנכ''לית אוניברסיטת רייכמן

איפה היא אוהבת לנפוש ואיזה ספר אפשר לה לעשות שינוי בקורונה: ההמלצות של מנכ"לית אוניברסיטת רייכמן

מה האפליקציה שמאפשרת לה לנהל את הבית גם כשהיא בחו"ל, עם איזו גיבורת ספרות היא הכי מזדהה ומה צריך להיות כדי להשתלב בצוות שלה ● ההמלצות של מנכ"לית אוניברסיטת רייכמן ד"ר איילת בן עזר

משרדי NSO / צילום: Associated Press, Sebastian Scheiner

למה משרד הביטחון לא באמת הגביל את NSO והאם תושבי בני ציון ויתרו לגוגל?

משרד הביטחון ידרוש מ-NSO יותר אישורים אבל לא בהכרח יפריע לה למכור ללקוחות חדשים ● וגם: מיהן ארבעת החברות הישראליות היחידות שהונפקו השנה ונסחרות מעל השווי שלהן בכניסה לבורסה ● השבוע שהיה בהייטק ומדע

סובארו אאוטבק 2022 / צילום: יח''צ

הרכב החשמלי של סובארו: המחיר שאפתני, ביצועי המנוע פחות

האאוטבק החדש של סובארו מציב רגל איתנה בשוק הפרימיום עם תא נוסעים מפואר ויכולות טובות על הכביש ובשטח • אבל התאוצה וצריכת הדלק בינוניות

שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: יוסי זמיר

הצעת החוק שתחסוך 700 מיליון שקל למעסיקי עובדים זרים אושרה בוועדת השרים לענייני חקיקה ותעבור לאישור הכנסת

אובדן ההכנסות הצפוי של המדינה מביטול ההיטלים על העסקת עובדים זרים נאמד בכ-700 מיליון שקל בשנה ● עם זאת, המהלך עשוי להקל במעט את יוקר המחייה בישראל ● לפי החוק הקיים, מעסיק של עובד זר חייב לשלם למדינה היטל בשיעור של 15-20 אחוזים בהתאם לענף שבו מועסק העובד

פרויקט תמ''א 38 / צילום: פאול אורלייב

התקן השמאי החדש לא יעזור אם המדינה לא תכניס את היד לכיס

אם המדינה רוצה אלפי דירות חדשות, היא תצטרך לשפות את הרשויות המקומיות על אובדן ארנונה

משאית בהודו מובילה את החיסונים של אסטרהזניקה / צילום: Reuters, DANISH SIDDIQUI

"הבנו שאף פעם לא נחיה בעולם ללא מגפה, אלא רק בהפוגה, וכולם צריכים להיות מוכנים"

אחרי חיסון שהפך לאחד הנפוצים בעולם השלישי, פיתחה אסטרהזניקה נוגדן למניעת קורונה המבסס אותה כשחקנית משמעותיות בתחום המחלות הזיהומיות ● המנהל הרפואי של החברה מסביר למי המוצר מיועד, מדוע תמחור החיסון משתנה ואיך הוא מתכוון להפוך צוות שהוקם בזמן חירום לחטיבה שנערכת למגפות עתידיות

חיסון קורונה. עדיין לא נערכה הבדיקה שבה מפגישים את הוריאנט במעבדה עם נוגדני מחוסנים בחיסונים השונים / צילום: Associated Press, נואה ברגר

שונה ממה שהכרנו, עדיין לא נפוץ: מה ידוע על הווריאנט החדש שמטריד את המומחים?

ביממה האחרונה עלה לכותרות זן חדש של קורונה שהתגלה בדרום אפריקה ונראה שונה מהזנים הקיימים ● חלק מהמדענים מוטרדים מהעובדה שהוא מכיל מספר מוטציות והשפעת החיסון עליו עדיין לא ברורה ● בארגון הבריאות העולמי בינתיים לא מתרגשים והבורסות בעולם מגיבות בירידות שערים

כתר נרות דמוי חנוכייה / צילום: Shutterstock

איך נקרא חג האורים ההודי, ובאיזה חג נוצרי חובשות נערות חנוכייה על הראש?

באיזה אירוע נולד הביטוי "תסמונת הש"ג",על זיכרונותיו של מי מבוסס הסרט "אקספרס של חצות" ומהי "חנינת תרנגול ההודו"? ● הטריוויה השבועית

שוק החג המולד בציריך. עדיין לא הוטל סגר אך בשווייץ חוששים מהווריאנט החדש / צילום: Reuters, Arnd Wiegmann

איום הווריאנט החדש: שוויץ אסרה על כניסת ישראלים למדינה

בנסיון לבלום כניסת חולים מאומתים עם הזן החדש של נגיף הקורונה, ממשלת שווייץ אסרה על כניסת אזרחי ישראל, דרום אפריקה, בלגיה והונג קונג ● קבינט הקורונה הישראלי ייתכנס לשם קבלת החלטות נוספות

נוטים להבליט הצלחות ולטשטש כישלונות? / צילום: Shutterstock

מקנאים בכם על ההצלחות? מחקר מציע אסטרטגיה מפתיעה להתמודד עם קנאה ועוינות

נוטים להבליט הצלחות ולטשטש כישלונות? טבעי, אבל פחות מומלץ ● מחקר מצא שדווקא שיתוף בכישלונות מפחית קנאה בקרב הסובבים אתכם, ומעורר מוטיבציה לחיקוי חיובי ● ניהול וקריירה

חשש בבריטניה מההווריאנט החדש של נגיף הקורונה, אומיקרון / צילום: Associated Press, Matt Dunham

גובר החשש באירופה: הגבלות על טיסות, סגר חלקי ועוצר לילי

בעקבות גילוי מקרים באירופה של הווריאנט החדש של נגיף הקורונה, אומיקרון, הממשלות ביבשת מגיבות ● בהולנד הודיעו הרשויות על סגר חלקי, בבריטניה תושב חובת לבישת המסכה בתחבורה הציבורית ובחנויות סגורות החל מהשבוע הקרוב, וברוב המדינות ישנן הגבלות חדשות על טיסות

ערן וולף, מנכ''ל מימון ישיר / צילום: גבע טלמור

מימון ישיר רוכשת 80% ממגזין "אוטו" תמורת 20 מיליון שקל

חברת האשראי הצרכני רוכשת את מגזין הרכב הוותיק במטרה להרחיב את מעטפת השירותים המשלימים לפעילותה בתחום מימון רכב ● להערכת החברה, ההשקעה הצפויה בפיתוח ושיווק של אוטו היא בהיקף שאינו מהותי לה