גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

וולבו XC40 החדשה: חשמלית עם ביצועים של רכב ספורט

עם הנעה כפולה וחזקה וטעינה מהירה, הנציגה החשמלית הראשונה של וולבו משלבת שימושיות משפחתית עם כוח לטוס על הכביש

וולבו XC40 RECHARGE חשמלית / צילום: יח''צ
וולבו XC40 RECHARGE חשמלית / צילום: יח''צ

בתחילת השבוע הודיעה יצרנית הרכב וולבו כי בכוונתה לצאת להנפקה במטרה לגייס 2.9 מיליארד דולר לפי שווי של מעל 20 מיליארד דולר. הכסף אותו תגייס מיועד על פי הצהרתה להאיץ את המעבר האסטרטגי לרכב חשמלי, ולעבור לאסטרטגיה של "מכירה ישירה מהיצרן ללקוח".

במילים אחרות (גם) החברה השוודית השמרנית רוצה להיות טסלה. גם היא רוצה לקבל את "תמחור החלום", שמעניק כיום שוק ההון לכל חברה שמשמיעה "קולות נכונים" ביחס לרכב חשמלי, וגם היא רוצה לאמץ את שיטת השיווק הגלובלי "הרזה" של טסלה, שמקשרת את היצרן ישירות לצרכן דרך הענן ללא מתווכים.

כרגע עוד לא ברור איך תסתיים ההנפקה אבל מחכים לה הרבה מכשולים וקשיים במעבר לסטטוס של "חברת רכב חשמלי" והשגת התמחור הנלווה לסטטוס הזה. גם בגלל התחרות הקשה מבחוץ וגם בשל תחרות לא קלה מבית, מול שלל המותגים "החשמליים" של הקבוצה-האם GEELY, שיש להם כוונות גלובאליות מוצהרות. בינתיים, הנציגה היחידה של וולבו בפלח החשמלי, שאמורה להיות "ראש החץ", היא גרסת ה"RECHARGE" החשמלית לגמרי של הקרוס אובר הפופולרי וולבו XC40.

הבונוס של גוגל

כמו דגמים רבים, שלא תוכננו מבראשית להיות חשמליים, גם ה-XC40 החשמלית שומרת על דמיון הדוק לאחיותיה בעלות הנעת הבנזין וההנעה ההיברידית. ההבדלים העיקריים שבולטים הם חרטום חלקלק ונטול גריל מעל פגושים קצת שונים, חישוקי 18 אינץ' ייחודיים לדגם, סטיקר RECHARGE, שגורם לבלבול מסוים עם גרסת הפלאג-אין, וזהו זה פחות או יותר. חסידי העיצוב הסקנדינבי עדיין יוקירו את המראה השקט והנקי עם הקווים הגיאומטריים והפנסים המדורגים האופייניים של כל הסדרה אבל הרחוב הישראלי לא מקדיש לרכב יותר מדי תשומת לב.

גם תא הנוסעים שומר על העיצוב הבסיסי של גרסאות הבנזין. מערך הפיקוד מעוצב בקווים שמרניים עם דיפונים מאסיביים, מוט ההילוכים עבה וממוקם בקונסול המרכזי כמקובל אצל וולבו והמראה הכללי מאד מינימליסטי עם מעט מאד מתגי תפעול פיזיים.

לוח המחוונים הדיגיטלי יעיל, אם כי אינו גדול ומרהיב כמו אצל חלק מהמתחרים בפלח הפרמיום. מנגד, מסך השליטה האנכי שלצד הנהג עבר טרנספורמציה מקיפה מאד בזכות מערכת ההפעלה החדשה והייעודית לרכב של "גוגל". ממשק ההפעלה הרבה יותר אינטואיטיבי לתפעול בהשוואה לתפריטים הצפופים עם הפונטים הזעירים, שאליהם נצמדה וולבו בעשור החולף. מהירות התגובה לפקודות מרשימה, ועוד בונוס שבא עם המערכת הוא "גוגל אסיסטנט", "הסייען הקולי" המהולל של ענקית ה-IT. הסייען עונה כהרף עין לפקודות קוליות בשפה טבעית, ושולף במהירות שלל נתונים שנוגעים לרכב לצד מידע מ"הענן". הוא אמנם עדיין מתקשה לעיתים לזהות אנגלית במבטא ישראלי כבד, אבל עם הזמן הוא בטח יתרגל.

 

מרגישה פרמיום

לא ברור לנו מדוע החליטה וולבו לוותר על מתג התנעה/כיבוי מסוג כלשהו ולהעביר את כל התהליך ליחידת השלט רחוק האלחוטית והרגשנו מוזר לצאת מהרכב מבלי לכבות אותו בהמתנה שהניתוק האוטומטי ייכנס לפעולה ברגע שמתרחקים מהרכב כמה מטרים. וולבו גם החליטה שלא להציג בלוח המחוונים את נתוני הטווח שנותרו עד לטעינה הבאה אלא רק להציג את אחוזי הטעינה שנותרו בסוללה. בהחלט שיטה מעניינת לטפל ב"חרדת הטווח" של בעלי רכב חשמלי.

פרט לכך זה אותו תא נוסעים מוכר עם סף כניסה/יציאה נוח, מרחב ראש טוב מלפנים ומאחור, מושבים קדמיים נוחים מאוד בנסיעות ארוכות ומרחב ישיבה סביר לשניים/שלושה מבוגרים מאחור. שמשות הצד שמתרוממות מאחור עדיין מגבילות את הראות ותא המטען קטן ב-47 ליטר מזה של גרסת הבנזין אם כי כפיצוי מקבלים חלל הטענה צנוע מלפנים. איכות הייצור והחומרים מצוינת ועם רמת האבזור התקנית הנדיבה הגרסה החשמלית מרגישה שייכת לפלח הפרמיום בזכות ולא בחסד.

בניגוד לרוב יצרני הרכב החשמלי, וולבו XC40 מציעה מפרט אחד בלבד של מערכת הנעה: סוללה מכובדת של 78 קילוואט-שעה עם טווח של עד כ-412 ק"מ (WLTP) ושני מנועים חשמליים בהספק מרשים של 408 כ"ס, שמניעים את כל ארבעת הגלגלים. המהנדסים השוודים ידועים כמי שלא עושים קיצורי דרך וגם הנציגה הראשונה של וולבו בפלח החשמלי מרגישה בוגרת ומהונדסת לתפארת.

מחשב המנוע אמנם לא מצויד בשלל אפשרויות תכנות של העברת כוח במצבי נהיגה שונים ומותיר את השליטה המלאה בידי הנהג, אבל העברת הכוח היא מאוד לינארית וחלקה. לחיצה מתונה על הדוושה מאפשרת לשייט במתינות בפקקים ומרמזור לרמזור והכבדת הלחץ על דוושת התאוצה משחררת תאוצות אלימות, שלא יביישו מכוניות ספורט ייעודיות למעט העדר פס קול.

מנגד, השילוב של כל כך הרבה כוח ללא הגבלה ממוחשבת ביחד עם היעדר רעש ובידוד יעיל מאד של רעשי החוץ דורש מהנהג ערנות מתמדת, שאם לא כן הוא עלול למצוא את עצמו משייט מבלי משים במהירויות גבוהות ב-30 אחוז ויותר מאלה שדורש החוק.

דרך אחת להימנע מצרות היא להשתמש במערכת היעילה מאד למחזור אנרגיית הבלימה של וולבו, שמאיטה את הרכב עד כדי עצירה מוחלטת ברגע שמרפים מדוושת התאוצה ועל הדרך גם טוענת את הסוללה. אולי בזכותה, נהיגה נמרצת בטמפרטורות של "סתיו ישראלי", ששקולות לקיץ לוהט בסקנדינביה, הניבה לנו טווח סביר של כ-370 קילומטר. מכיוון שהרכב גם תומך בטעינה מהירה מאוד, עד 150 קילוואט, הוא בהחלט שימושי למסעות ארוכים בקנה מידה ישראלי.

תחליף לטסלה

על הכביש ה-XC40 החשמלית שומרת על הנימוסים של אחיותיה. אחיזת הכביש טובה בזכות הצמיגים הרחבים ומרכז הכובד הנמוך. ההנעה הכפולה מונעת החלקה של גלגלים ולחימה של ההגה בעת תאוצות אגרסיביות, והמתלים סופגים ברכות ובמיומנות שלל מהמורות. תחושת ההיגוי מעורפלת וקלילה אבל וולבו מחביאה בתפריטים אופציה להקשיח משמעותית את התגובה. למרות ההנעה הכפולה והישיבה הגבוהה מעל הכביש, יכולות השטח מוגבלות מאוד ומומלץ להסתפק בטיפוס על מדרכות ושבילי עפר.

וולבו XC40 החשמלית עולה כ-300 אלף שקל כולל אחריות על הסוללה ל-8 שנים או 170 אלף שקל ומרווח הטיפולים הוא אחת לשנתיים. בהתחשב באופציות שקיימות כיום בשוק, ועוד בטרם פורסם המחיר של טסלה Y, זו כרגע האופציות האטרקטיביות ביותר כיום בפלח הפרמיום החשמלי והיא משלבת שימושיות משפחתית וביצועים, שכדי להשתוות אליהם הרבה מכוניות ספורט צריכות לשרוף הרבה בנזין ולפלוט הרבה פחמן.

חלק מהמתחרות

אאודי Q4 אי-טרון

הקרוס-אובר החשמלי החדש של אאודי, ששיווקו בישראל יתחיל בקרוב, מציע ממדים גדולים יותר משל ה-XC וניצב על בסיס גלגלים באורך 2.76 מ'.

אאודי Q4  אי־טרון / צילום: יח''צ

הגרסה הבכירה מצוידת בשני מנועים חשמליים בהספק משולב של 300 כ"ס, הנעה כפולה, וסוללה של 82 קילוואט עם טווח של עד 488 ק"מ. המחיר בגרמניה דומה לזה של ה-XC.

מרצדס EQA

ב-300 אלף שקל מציעה מרצדס את הגרסה החשמלית של הקרוסאובר הקומפקטי GLA. הרכב כולל כמה מאפייני עיצוב ייחודיים ותא נוסעים דיגיטלי מפואר ומאובזר.

מרצדס EQA / צילום: יח''צ

גרסת הבסיס מסתפקת במנוע בודד בהספק של 188 כ"ס ובסוללה של 68 קילוואט עם טווח נקוב של עד 414 ק"מ. התאוצה ל-100 קמ"ש מתבצעת ב-8.9 שניות

טסלה Y

הקרוס-אובר של טסלה, ששיווקו בישראל יתחיל בקרוב, עולה בחו"ל כ-10% יותר ממחיר הטסלה 3 במפרט מקביל מה שעשוי, להביא את מחירו ההתחלתי בארץ לסביבות 250-260 אלף שקל.

טסלה Y / צילום: יח''צ

גרסת לונג-ריינג' שהיא כרגע ההתחלתית באירופה מצוידת בסוללה של 70 קילוואט עם טווח נקוב של 507 ק"מ ובשני מנועים בהספק של 441 כ"ס

עוד כתבות

אווטאר של חברה וירטואלית ב־Replika / צילום: מתוך אתר החברה

לא רק ChatGPT: שישה כלי AI שכדאי להכיר

בשוק יש היום שורה של צ'אטבוטים ייעודיים למשימות נקודתיות ● אלה יכולים לסייע הן בחיים האישיים והן בחיים המקצועיים - מכתיבת קורות חיים, דרך חבר וירטואלי ועד שיווק

כפר ערב אל-עראמשה / צילום: איל יצהר

הותר לפרסום: 6 לוחמים נפצעו קשה בגליל, 8 נוספים במצב בינוני וקל

אדם נפצע אנוש, שניים נפצעו קשה, ארבעה במצב בינוני והשאר קל בפגיעה ישירה בערב אל-עראמשה ● דיווח: בארה"ב מעריכים שישראל תבצע תקיפה מצומצמת בשטח איראן • איראן: "כל תקיפה של ישראל בשטחנו תיענה בתגובה חזקה ונחרצת" • בגליל המערבי: נפילות בשטחים פתוחים אחרי כ-5 שיגורים מלבנון, לא ידוע על נזק או על נפגעים • הפעילות במרכז הרצועה: כוחות הנח"ל חיסלו מחבל באמצעות רחפן • עדכונים שוטפים

ריצ'רד פרנסיס, מנכ''ל טבע / צילום: יח''צ

כמעט 100 מיליון שקל בשנה: זה שיאן השכר החדש בבורסת ת"א

עלות שכרו של מנכ"ל טבע ריצ'רד פרנסיס בשנת 2023 עמדה על כ-26 מיליון דולר, רוב הסכום ניתן כתגמול הוני ● פרנסיס עקף בכך את ברק עילם, מנכ"ל נייס והפך לשיאן השכר בבורסה המקומית ● בשנה שעברה הביעו בעלי המניות של טבע מחאה על התגמולים הגבוהים לעומת ביצועי המניה באותה עת ● בתוך כך, טבע קיבלה אישור FDA לתרופת ביוסימילר

שלומית וייס / צילום: שלמה שהם

"חייבים להיות מהירים וגמישים יותר": העזיבה של הבכירה הישראלית והשינוי הארגוני באינטל

לפי מכתב שנשלח לעובדי החברה אמש נראה כי באינטל החליטו לאחד פעילויות בתחום הפיתוח ולהעביר את המשקל לפיתוח בתחום השרתים ובינה מלאכותית ● צעד זה הוביל בסופו של דבר להחלטתה של הישראלית הבכירה בחברה, שלומית וייס, לפרוש ממנה ● 
"עלינו להגביר את המהירות והגמישות בביצועים שלנו", נכתב במכתב

יצחק קרויזר, עוצמה יהודית / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

האם שיעורי הגיוס באוכלוסייה הכללית נמצאים במגמת ירידה?

האם שיעורי הגיוס יורדים בחברה הכללית כפי שטוען ח"כ יצחק קרויזר? פירקנו לגורמים ● המשרוקית של גלובס

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

"להשתמש בישראל כדי לדחוף את אוקראינה אל גרונו של העם האמריקאי"

זה מה שאומר ציר בית נבחרים הימני הקיצוני בארה"ב על תכסיס פרלמנטרי שנועד לאפשר סיוע צבאי לאוקראינה, לישראל ולטייוואן ● במקביל, הימין שוקל להדיח את יו"ר בית נבחרים על נכונותו להתפשר ● "הם רוצים שהעולם יעלה בלהבות", אומר ציר דמוקרטי

רחוב כנפי נשרים 24 בירושלים / צילום: דוברות עיריית ירושלים

רשות המסים שכרה מקומות חניה ל-17 עובדים. כמה היא משלמת?

מאז פרצה המלחמה, רשות המסים שוכרת חניה ל־17 עובדים ותשלם כ־180 אלף שקל עד סוף 2024 ● "העובדים הועסקו במוקד למתן מענה לצורכי המלחמה. עובדים אלו נדרשו להגיע בשעות הבוקר המוקדמות וסיימו את עבודתם בשעות הערב המאוחרות" ● נכון להיום רשות המסים שוכרת חניות מבעלי חניונים פרטיים ב־48 חניונים ברחבי הארץ

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו?

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

5 דברים לדעת לפני פתיחת המסחר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

יום המסחר בתל אביב צפוי להיפתח בעליות קלות ● הדולר בשיא של חמישה חודשים מול השקל ● בגוגל פיטרו כ-30 עובדים שמחאו נגד מתן שירותים של החברה לישראל ● בבלקרוק אופטימיים לגבי עונת הדוחות בארה"ב ומעריכים צמיחה ברווחיות גם מחוץ לסקטור הטכנולוגיה ● גלובס עושה סדר לקראת פתיחת המסחר בבורסה

עסקים ברמת גן / צילום: טלי בוגדנובסקי

תביעה ייצוגית נגד מילואימניק העלתה מחלוקת ישנה. האם נמצא לה פתרון?

תובעים ייצוגים מתנגדים זה שנים לרצון לחייב אותם להתריע בפני עסקים טרם הגשת תביעה נגדם ● אולם כעת, סיפורו של בעל עסק שחזר מעזה וגילה שהוא נתבע ב־2.5 מיליון שקל, עשוי לגרום לזה לקרות ● מומחים חלוקים לגבי ההשלכות

יירוטים באשקלון מהתקיפה האיראנית / צילום: Reuters, Amir Cohen

המתקפה האיראנית ייקרה את עלויות גיוס החוב של ישראל

בתחילת החודש עמדה התשואה על אג"ח ממשלתי של ישראל לתקופה של עשר שנים על 140 נקודות אחוז מעל התשואה של אג"ח אמריקאי מקביל ● בעקבות ההתלקחות, זינקה התשואה על אגרות החוב של ישראל לפער של כ-180 נקודות בסיס מעל ארה"ב ● בהמשך השבוע נרגעה מעט ה"הסלמה" בתשואות האג"ח הישראלי

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

אוקראינה עברה מהצלחה צבאית לכישלון. זה יכול לקרות גם לישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: המציאות העגומה של ההגנה האווירית באוקראינה עלולה לקרות גם לישראל, סין הולכת על קו דק במזרח התיכון ואפל מבצעת עדכון למערכת אחרי סערת האימוג'י של דגל פלסטין ● כותרות העיתונים בעולם 

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה אדומה בתל אביב; מדד ת"א בנקים 5 צלל ב-1.7%

ת"א 35 ירד ב-1% ● ישראייר חזרה לגודל צי מטוסים שהיה זמין לפני המלחמה ●  קרן המטבע חתכה את תחזית הצמיחה של ישראל ● בעקבות האג"ח האמריקאי, תשואת האג"ח הממשלתית הארוכה בישראל בשיא של 12 שנים ● ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" ● יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה, זה לוקח יותר זמן משחשבנו"

חנן מור / צילום: אייל טואג

חנן מור מכר מניות ב-2 מיליון שקל, המניה נפלה ב-37%

המשקיעים של חברת הנדל"ן שנמצאת בהסדר חוב הרימו גבה כשראו את בעל השליטה לשעבר מוכר מניות, בהיקף של 78% ממחזור המסחר ביומיים, מה שהפיל את המניה ● ניתן להניח שמור היה מוכר עוד לולא עו"ד גינדס שביקש שיעצור

רועי קדוש, סמנכ''ל ההשקעות בהכשרה ביטוח / צילום: שירעד שליט

תחזיקו מזומן: ההמלצה החריגה של מנהל ההשקעות

רועי קדוש מהכשרה ביטוח מודה כי התמחור הגבוה בשווקים "בעייתי", וממליץ להשקיע במדדי וול סטריט במשקל שווה - כדי לנטרל את הדומיננטיות של מניות "שבע המופלאות" ● חלק מהכסף הוא מציע להשאיר כיום במזומן, כדי "לנצל הזדמנויות כשיגיעו ירידות"

טיל איראני ליד ים המלח, ששוגר לעבר ישראל ויורט / צילום: Reuters, ALON BEN MORDECHAI

איראן אוזרת אומץ ולוקחת הימור מסוכן בעימות גלוי מול ישראל

ההתקפה של טהראן על ישראל סימנה שינוי אסטרטגי בעימות בין המדינות ●  מלחמת הצללים הפכה לעימות ישיר, ולא ברור עדיין מה יהיה הצעד הבא ● ברקע, הלחץ על איראן להוכיח כי היא מובילה את 'ציר ההתנגדות' מתגבר

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים

שירי הייסר ואסף גריס, מנכ''לים משותפים בראובני-פרידן

תקציב הפרסום של ישראכרט, 25 מיליון שקל, עובר לראובני פרידן

ב–12 השנים האחרונות טופל תקציב ישראכרט בקבוצת פובליסיס וכעת הוא יעבור לראובני פרידן ● היקף התקציב של חברת כרטיסי האשראי עומד על כ–25 מיליון שקל בשנה