גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ממפגע סביבתי לפיל לבן? מה יקרה לתחנה המרכזית החדשה בתל אביב

עם חלוף השנים הפכה התחנה המרכזית החדשה למקום אפל, מפחיד ומזהם ● תושבי תל אביב נשמו לרווחה כששמעו שהאוטובוסים יפנו את התחנה שנת 2023, אבל אף אחד לא יודע מה הולך לקום במקומה, ולכל אחד מהשחקנים יש אינטרסים אחרים

התחנה המרכזית בתל אביב / צילום: Shutterstock
התחנה המרכזית בתל אביב / צילום: Shutterstock

לפני כשבועיים נודע שמשרד התחבורה מקדם פינוי של התחנה המרכזית החדשה בתל אביב עד 2023. מדובר למעשה בפעם הראשונה שעיריית תל אביב-יפו, רשות מנהל מקרקעי ישראל ומשרד התחבורה מכירים במשותף בכך שהמקום הוא סוג של מפגע ונוקבים בתאריך יעד ברור לפינוי.

תושבי תל אביב נשמו בוודאי לרווחה כשבשורת הפסקת פעילות התחנה המרכזית נודעה להם, ואולם, השאלה האמיתית היא מה הולך לקרות שם. האם המבנה העצום ייהרס? האם ייכנסו אליו שימושים אחרים? האם בעלי הזכויות בנכס, חברת נצבא ובעלי חנויות פרטיים, יקדמו תוכנית חדשה שתשנה את המקום?

התחנה המרכזית בתל אביב / צילום: שלומי יוסף

רקע: באמצע שנות ה-60 החלה העירייה לקדם את הקמתה של תחנה מרכזית חדשה ולכן חברה ליזם אריה פילץ, שהיו לו כמה מגרשים בקצה המזרחי של רחוב לוינסקי. המתכנן שנבחר להקמת התחנה החדשה היה האדריכל רם כרמי, שתכנן במקום, ברוח הזמן, מגה מבנה רב-תכליתי שמתחבר למערכת הרחובות הקיימים ברמפות בטון ענקיות. תוכנית תא 1045, שאושרה ב-1967, כללה 180 אלף מ"ר של שטחי מסחר, שירותים, תחבורה וחניה על שטח של 42 דונם.

ב-1976, תקופת המשבר הכלכלי של אחרי מלחמת יום כיפור, פורקה חברת היזמות "כיכר לוינסקי", ובניית הפרויקט נעצרה בשלב השלד. ב-1983, נרכש הפרויקט הכושל על ידי הקבלן הירושלמי מרדכי יונה, הבעלים של חברת הבנייה חפציבה, בשותפות הקואופרטיבים אגד ודן, והבנייה התחדשה. בשנת 1993 נפתחה התחנה המרכזית החדשה לקהל.

 

מבנה התחנה המרכזית החדשה כולל שטח בנוי של 230 אלף מ"ר בשבעה מפלסים. על פי התכנון המקורי היו אמורים הקווים הבינעירוניים לצאת מקומה 6 והעירוניים מקומה ראשונה, כך שבמעבר בין הקווים העירוניים לבינעירוניים, הנוסעים יעברו דרך קומות מסחר. ואולם, לאחר שהתברר שבקומות 1 ו-2 שורר זיהום אוויר כבד, נפתחה בשנת 2002 קומה שביעית המשמשת כאולם נוסעים. ב-20 השנים האחרונות שתי הקומות הראשונות נטושות.

הנפגעות המיידיות מפתיחת התחנה היו כמה מאות משפחות שהתגוררו ברחובות לוינסקי, הר ציון, הקונגרס ומטלון. בהמשך הן נטשו את האזור ומאז מתגוררים במקום פליטים, מהגרי עבודה וגורמים עברייניים. עם חלוף השנים הפכה התחנה המרכזית החדשה למקום אפל, מפחיד ומזהם.

לכל בעלי העניין בתחנה המרכזית וסביבה יש אינטרסים שונים בקשר לתוכנית החלופית במקום התחנה.

חברת נצבא: "אין תגובה"

בעלת רוב הזכויות בתחנה המרכזית החדשה בתל אביב היא חברת נצבא, חברה-בת פרטית של החברה הציבורית אירפורט סיטי. בין היתר בבעלותה גם התחנות המרכזיות בירושלים, ראשל"צ ועוד.

תחנה מרכזית החדשה ת''א / צילום: איל יצהר

נצבא רכשה 48% ממניות התחנה המרכזית כבר ב-2009. את החובות של התחנה המרכזית לבנק דיסקונט בסך 193 מיליון שקל, רכשה במחיר של 138 מיליון שקל, ובכך הפכה לבעלים של יותר מ-80% מהזכויות בתחנה.

אולם התמח"ת (החברה המנהלת את התחנה המרכזית) נקלעה לקשיים וב-2015 זכתה נצבא במכרז לרכישת נכסי התחנה המרכזית החדשה, תמורת 320 מיליון שקל.

ב-2017 קבע בית המשפט המחוזי בתל אביב כי נצבא ביצעה מהלך משולב ומתוכנן מראש במטרה להפוך את נצבא הן לבעלת השליטה בתמח"ת והן לנושה המובטחת היחידה שלה, ובכך לאפשר לה, בהמשך ובתזמון הנכון מבחינתה, לנקוט הליכי חדלות פירעון נגד התמח"ת, ובמסגרתם להשתלט על נכסי הנדל"ן שלה או על מניותיה במחיר מופחת משוויים הריאלי.

השופט בנימין ארנון כתב בין היתר: "חזונו של מימון (בעל השליטה בנצבא) ביחס לעסקי התחנה המרכזית החדשה מתמקד בנדל"ן שלה". בכפר סבא, למשל, מקדמת החברה על שטח התחנה המרכזית פרויקט מגורים. פנייתנו לנצבא בשאלה מה בכוונתם לעשות במבנה בתל אביב לאחר פינוי האוטובוסים, לא נענתה.

בעלי החנויות: "בלי אוטובוסים אין קליינטים"

נצבא אינה בעלת הזכויות היחידה בתחנה. נוסף לה יש 600 בעלי חנויות.

מוטי, מוועד בת"מ, ארגון בעלי החנויות בתחנה המרכזית, מספר שאין לו מושג מה הולך לקרות במבנה: "אני אשמח אם אתה תעדכן אותי מה הולך להיות שם. אף אחד לא יודע. בוא נקרא לילד בשמו: יש 600 בעלי חנויות, שרק חלק קטן מהם קיבל את החנויות בפועל (כלומר, הזכויות נרשמו על שמם). מה שיקרה הוא שגם אלה שמפעילים חנויות, ברגע שיפנו את האוטובוסים, לא יהיו [להם] שום קליינטים.

"זה בדיוק מה שקרה לבעלי החנויות בקומות הראשונה, השנייה וחלק גדול מהשלישית, שלא נפתחו מעולם. עשו מניפולציה והעבירו את ההיתרים מלמטה לקומות 6 ו-7. בלי אישורים. זה לא מפריע לחברת הניהול לבקש מאיתנו לשלם דמי אחזקה".

בראיון לגלובס בחודש שעבר אמר עו"ד צבי שוב, המייצג כמה מאות בעלי חנויות סגורות בתחנה המרכזית החדשה: "אחרי שנצבא קנו את החלק של מרדכי יונה, שזה חצי מהתחנה, הם לא עשו שום דבר כדי לקדם את ההתחייבויות של התמח"ת מול 700 החנויות הראשונות. כך למשל לאשר את התב"ע החדשה ולצקת זכויות לתוך התחנה. הם השאירו את הדיקטים סגורים.

צבי שוב עו''ד / צילום: איל יצהר

"למעשה, הם רצו להתיש את הרוכשים המקוריים באמצעות תשלום של דמי ניהול וארנונה, וכך לגרום להם למכור את הזכויות לאט לאט לתמח"ת. הם יצרו איתם מאבקים משפטיים באין סוף תביעות וגרמו ללא מעט אנשים שם - מדובר ביורשים או באנשים שכבר מבוגרים מאוד - לוותר על הזכויות שלהם ולמכור אותם בגרושים לתמח"ת".

עו"ד שוב מסביר עתה את ההתנהלות של נצבא ברצון להשתלט על הנכס ועל הזכויות העתידיות: "ההנחה היא שפינוי האוטובוסים יגרום לכך שאף אחד לא ירצה להגיע לשם, בעלי החנויות יסגרו אותן כי לא ירצו לשלם ארנונה ודמי ניהול והמקום יגסוס. מצד שני, התמח"ת/נצבא לא תקבל את הסכומים הניכרים שהיא מקבלת מאגד ומדן, המוערכים ב-40 מיליון שקל לשנה. ולכן ייתכן כי יקדמו בנייה במקום.

"מאחר שזה נכס פרטי, סביר להניח שהבעלים לא יאפשרו לתת את הנכס לשימושים לא כלכליים. לפי הסכם הנושים בתיק הקפאת ההליכים, נצבא התחייבה לרשום את זכויות בעלי החנויות וגם לקדם תוכנית למתחם. יכול להיות שבמשך השנים הראשונות התמח"ת ינצלו את הוואקום שייווצר כדי להשתלט על עוד שטחים".

עיריית תל אביב־יפו: "נבחנות חלופות שונות"

עיריית תל אביב-יפו הבהירה לגלובס כי בהתאם להוראות תוכנית המתאר תא/5000, מקדם מינהל ההנדסה מסמך מדיניות תכנוני אשר במסגרתו יומלצו בפני הוועדה המקומית לתכנון ובנייה הוראות לפיתוח מבנה התחנה המרכזית והמרחב הסובב.

על פי העירייה, "האזור יפותח כאזור מרכז עסקים ראשי וכמוקד עירוני ייחודי, בסמוך לאמצעים להסעת המונים במרחב האורבני של דרום העיר. האזור יכלול שטחי ציבור נרחבים, תוספת משמעותית של מגורים רגילים וחברתיים ושטחי תעסוקה, מסחר ובילוי".
בעירייה נמנעו מלהתייחס ישירות לעתיד מבנה התחנה: "מורכבותו האדריכלית, הסביבתית, החברתית והקניינית מציבה אתגר תכנוני מורכב. חשוב לזכור כי המבנה נמצא בבעלות פרטית ומכיל מנעד פעילויות מגוון המשמש את תושבי השכונות הסמוכות ועשרות בעלי עסקים.

"בימים אלו נבחנות חלופות שונות להתערבות במבנה גם מבחינה תפקודית, מבנית, קניינית וסביבתית כחלק מקידום תכנון מפורט עתידי לאזור כולו. לאחר שיושלם צמצום או פינוי פעילות האוטובוסים ממבנה התחנה המרכזית, הדבר יאפשר קידום מושכל של תהליכי התכנון במרחב, כמובן תוך התייחסות הן לתושבי השכונה והן לבעלי העסקים הפועלים במבנה התחנה ובסביבתה".

התושבים: "העירייה חייבת לקובי מימון"

תושבי נווה שאנן סובלים במשך שנים מהתחנה, שבה עוברים 5,500 אוטובוסים ביום. לפי חישוב של החברה להגנת הטבע, השטח הפתוח לתושב בנווה שאנן הוא 1.2 מ"ר, לעומת 17 מ"ר בצפון העיר.

חברת מועצת העיר תל אביב-יפו וראש ועד שכונת נווה שאנן, שולה קשת, כועסת על המצב שנוצר: "הפינוי קורה על ידי הקמת מסופים חלופיים. ההערכה היא שהעלות של הקמתם תהיה 200 מיליון שקל. משרד התחבורה נתן לצורך העניין כ-140 מיליון והעירייה הייתה אמורה להוסיף עוד כ-60 מיליון. אבל העירייה לא הייתה מוכנה להשקיע כסף והפתרון שמצאה היה ללוות את הכסף מהטייקון קובי מימון (בעלי נצבא), זה שהזניח את התחנה כל כך הרבה שנים, שמה שמעניין אותו זה רק הרווחים שלו.

"בעצם, נוצר מצב שהעירייה חייבת לקובי מימון. זה עניין מהותי בכל מה שקשור ליום שאחרי.

"אנחנו ניאבק שמה שיוקם פה יהיה לתועלת הציבור. אני לא רוצה שיקומו פה מגדלי ענק, שיאיצו את הג’נטריפיקציה. חשוב לי שיהיו כאן דיור חברתי, מרכזי תרבות, שטחים ירוקים. אנחנו דורשים שיתוף ציבור מלא. שהתוכנית לא תהיה בין קובי מימון לעירייה".

עוד כתבות

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": העורך דין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה