גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

החשמליות הסיניות מציפות את כבישי ישראל. ויש מי שפחות שמח מכך

כלי הרכב מתוצרת סין, כולל טסלה, הצליחו לכבוש בישראל את נתח השוק הגדול ביותר שלהם במערב, וזו עשויה להיות רק ההתחלה ● המוקש עשוי להגיע מוושינגטון, שלא היססה בעבר למשוך בחוטים כדי לשמור על תעשיית הרכב האמריקאית בישראל

מכוניות חשמליות של GEELY הסינית עולות על האונייה בסין בדרכן לישראל / צילום: היצרן
מכוניות חשמליות של GEELY הסינית עולות על האונייה בסין בדרכן לישראל / צילום: היצרן

דוח מסירות הרכב הפרטי של שלושת הרבעונים הראשונים של השנה חושף נתון מאיר עיניים: מתחילת השנה צמח נתח השוק של כלי רכב מתוצרת סין בישראל פי שלושה והגיע ל-2.6% מכלל המסירות. זה אמנם לא נתח גדול אבסולוטית ולחלק נרחב ממנו אחראית טסלה, שהחלה לייצא השנה לישראל כלי רכב מהמפעל שלה בשנחאי. אבל עדיין מדובר בשיעור הכניסה הגדול ביותר, שהשיגה עד כה תעשיית הרכב הסינית בשוק מערבי מפותח כלשהו בעולם ולכך יש משמעות רבה. יתר על כן, נכון להיום כ-80% מכלי הרכב החשמליים, שנמכרים בישראל, הם מתוצרת סין וזה עשוי להיות רק קצה הקרחון.

עוד שחקנים על הקווים

לפריצת הדרך של המותגים הסיניים בישראל בשנה החולפת יש קשר הדוק לצמיחה המואצת של כ-400% שנרשמה השנה במכירות בפלח הרכב החשמלי בישראל. אלה צפויות להסתכם השנה בקרוב ל-10 אלף יחידות עוד לפני שציי הרכב בישראל נכנסו לתמונה בצורה משמעותית.

 

בענף מעריכים, שבקרב ציי הרכב קיים כרגע ביקוש מידי לעוד אלפי כלי רכב חשמליים, שבינתיים לא מתממש בשל היצע מוגבל, מחסומי הכניסה שמציבות חברות הליסינג הגדולות, ובעיקר שיקולי מחיר. כלומר, אין עדיין בישראל הרבה דגמים חשמליים זמינים בטווח המחיר של 130-180 אלף שקל, שבו מתרכזות רוב הרכישות של הציים.

אבל בחודשים הקרובים הפוטנציאל הרדום צפוי להתעורר. טסלה, ששולטת ללא עוררין בשוק הרכב החשמלי בישראל, תתחיל להציע בשנה הבאה תוכניות ליסינג ישירות לציים ו/או באמצעות חברת ליסינג עבור סדרה 3 וסדרה Y שלה, ששתיהן מגיעות אלינו בינתיים מסין. במקביל צפוי להתרחב משמעותית היצע כלי הרכב החשמליים של מותגים סיניים "מקוריים", שיציעו טווח נסיעה משמעותי במחיר של עד 180 אלף שקל.

טסלה לא לבד בהסתערות הסינית על ציי הרכב. המותג הסיני הוותיק ביותר בארץ, MG מבית SAIC, הכפיל את מכירותיו בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה ומדורג כעת לפני מותגים מבוססים היטב כמו פורד ואופל המותג האלמוני AIWAYS כבש בשלושת הרבעונים הראשונים 280 מכירות. כיום יש לו צבר הזמנות משמעותי כולל מציי רכב גדולים ומכירותיו מוגבלות בעיקר בשל הקצב של היצרן.

בשבועות הקרובים יצטרפו לתחרות לפחות עוד שני מותגים סיניים, שבינתיים לא פרסמו מחירים, אבל יש להניח שגם הם ישאפו לספק את הביקוש הלא-ממומש של ציי הרכב. הראשון הוא המותג "גיאומטרי" של קבוצת GEELY, שמיוצג בישראל על ידי יוניון מוטורס, יבואנית טויוטה.

ליוניון היה זמן להפיק לקחים מהניסיון הראשון שלה בשוק הישראלי עם מותג הרכב הסיני GAC, ששיווקו בישראל הוקפא השנה. כעת היא מתכוונת להיכנס לשוק הישראלי עם קרוס-אובר חשמלי מתקדם יותר בעל יחס טווח, מחיר אטרקטיבי לציים ותקינה אירופאית מלאה, שמאפשרת יבוא ללא הגבלת כמות. יוניון הזמינה מהיצרן כ-1,000 כלי רכב אצל היצרן והכמות הזו מלמדת ששוק הציים בהחלט ניצב על הכוונת שלה לשנה הקרובה. נזכיר, שהמותג המרכזי שמייבאת יוניון, טויוטה, הוא "נכס צאן ברזל" בציים של חברות הליסינג, מה שמעניק לה מנוף שיווקי רציני בהחדרת המותג הסיני החשמלי לשוק הליסינג.

בטווח הרחוק יותר, תגיע אלינו BYD הסינית, שמיובאת לארץ על ידי שתי ענקיות מקומיות: צ'מפיון מוטורס וקבוצת שלמה, שמחזיקה בחברת הליסינג שלמה-סיקסט. מדובר ביצרנית הרכב החשמלי הגדולה בעולם ולאחרונה היא הציבה את אירופה רשמית על הכוונת שלה. בינתיים היא מכוונת גבוה עם SUV חשמלי גדול, מפואר ויקר, שמתומחר באירופה מול אאודי, מרצדס ושות'. אבל באופק הקרוב של החברה, ניצב ליין שלם של דגמים חשמליים מתקדמים מפלח הביניים שעשויים להגיע לשוקי היצוא לקראת סוף 2022. ברור, שמותג חשמלי סיני, שאחת משותפות היבוא שלו היא חברת הליסינג הגדולה בישראל, עשוי לנער את כל השוק.

ואלה רק דוגמאות. ב-2022 אנחנו עשויים לראות בישראל נוכחות ראשונית של המותגים הסינים NIO ו-XPENG, שלשניהם כבר יש כוח חלוץ באירופה עם תקינה אירופאית מלאה. רשמית, ישראל לא בראש סדר עדיפויות הייצור של שתי החברות הצעירות הללו, אבל זה לא הפריע להן להיפגש בחודשים האחרונים עם שלל יבואנים פוטנציאליים מישראל. לרשימה אפשר להוסיף את "גרייט-וול", שמתכוונת לייצא לישראל כלי רכב חשמליים עממיים, יחסית, אחרי או במקביל לתחילת השיווק שלהם באירופה ברבעון הראשון של 2022.

המתחרים יתעוררו?

השאלה הגדולה היא האם הסינים ימשיכו לשמור על דומיננטיות בפלח החשמלי בישראל גם כשהמכירות של הפלח הזה יתפסו יותר מ-15% מהשוק, מה שעשוי לקרות תוך פחות משנתיים על פי תחזיות משרד האנרגיה. התשובה תלויה בשני גורמים מרכזיים.

הגורם ראשון הוא תגובת הנגד של המתחרים בשוק הרכב החשמלי. כרגע רוב תעשיית הרכב באירופה, קוריאה וארה"ב רק מתחילה לסגור את הפער בשוק החשמלי מול טסלה ומול היצרנים הסיניים המקוריים, ורובם עדיין סובלים מנחיתות בכל הנוגע לרכש חומרי גלם (בעיקר סוללות) והיקפי ייצור. לרובם, כולל יונדאי וקיה, שנחשבים למובילים במרוץ לסגירת הפער בפלח החשמליים, יש עודפי ביקוש גלובליים, שיידרשו הרבה חודשים, אם לא שנים, כדי לסגור. לפיכך, סביר להניח שהאספקה שלהם לישראל בעתיד הנראה לעין תהיה בסדר גודל של מאות כלי רכב בשנה ולא של אלפים. נציין גם שלא מעט כלי רכב חשמליים אירופאים שיגיעו בשנה הבאה ייוצרו הלכה למעשה בסין.

הגורם השני הוא המוטיבציה של תעשיית הרכב הסינית להמשיך להזרים לישראל את הכמויות המשמעותיות של כלי רכב חשמליים, שידרשו כדי לשמור על דומיננטיות בשוק. כאן נכנסים לתמונה גם שיקולים של שוק ההון וגם שיקולים פוליטיים. אמנם הביקוש לרכב חשמלי בתוך סין עצמה נמצא כרגע בשיא, אבל רוב היצרניות, במיוחד הצעירות, שואפות להנפיק או לגייס סכומים משמעותיים בשוק ההון.

החיכוך בין המעצמות

ישראל נהנית בסין מדימוי של "שוק מערבי מפותח", כך שיצוא מוצלח אליה מאפשר למותגי הרכב המקומיים לשדרג את תדמיתם מול הלקוחות ומול המשקיעים בתוך סין עצמה ואולי אפילו להיות קרש קפיצה להנפקה.

השיקול הפוליטי נובע מהיות ישראל מרכז חשוב ב"פרויקט דרך המשי" הכלכלי-פוליטי, שאותו מקדם הממשל הסיני בכל האזור. הממשל הסיני מעניק עידוד ותמיכה ליצרניות, שמייצאות לישראל. התמיכה הזו אף התעצמה מאז שנפתח במפרץ חיפה "הנמל הסיני", שנחשב להישג יוקרתי של הממשל בבייג'ינג.

אלא שכאן טמון גם מוקש פוטנציאלי. נתח המכירות של הסיניות בישראל נמוך כיום ב-0.4% בלבד מנתח השוק של כלי הרכב מתוצרת ארצות-הברית, שנמצאים בישראל עשרות שנים ונהנים מתנאים של אזור סחר חופשי. הממשל האמריקאי לא היסס בעבר למשוך חוטים כדי לשמור על האינטרסים המקומיים של תעשיית הרכב האמריקאית בישראל ולחסום את החדירה הסינית. העובדה הזו תקשה מאוד על ישראל לחתום על הסכם סחר חופשי עם סין ולפטור ממכסים את כלי הרכב הסיניים בעתיד. בקיצור, שוק הרכב הישראלי עשוי להפוך ל"נקודה חמה" בחיכוך בין המעצמות.

עוד כתבות

140 מיליארד שקל, מדד מניות אחד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

140 מיליארד שקל מהשקעות הציבור מרוכזים במדד מניות אחד. עד כמה זה מסוכן?

מסלולים עוקבי S&P 500 הולכים וצומחים בקצב מסחרר. בכל מוצרי החיסכון וההשקעה בישראל, לטווחים ארוכים בינוניים וקצרים, מוצעים מסלולים שעוקבים אחר מדד הדגל האמריקאי ● בינתיים המדד הניב בעיקר תשואות חיוביות, אבל המומחים מזהירים שיש גם סכנות בתופעה, הן לחוסכים והן למשק הישראלי

המשקיע סטנלי דרוקנמילר / צילום: Reuters, Brendan McDermid

המיליארדר שנפטר מהמניה הלוהטת של השווקים מסביר למה

המשקיע המיליארדר סטנלט דרוקנמילר לא ידע עד לפני שנתיים איך מאייתים את השם אנבידיה ● "רכשתי אותה, וחודש אחר כך, הושק ה-ChatGPT, ואפילו זקן כמוני הצליח להבין מה זה, אז הגדלתי את הפוזיציה שלי בהרבה" ● דרוקנמילר סבור שמפץ הבינה המלאכותית עלול להסתיים בקרוב

מעבר הגבול בין רוסיה לנארווה, אסטוניה, סגור לכניסת רכבים / צילום: Reuters, Mihkel Maripuu

אוקראינה מאבדת מכוחה, והמדינות הבלטיות שואלות: אנחנו הבאות בתור?

נארווה, עיר הגבול של אסטוניה שסומנה על ידי פוטין כאדמה רוסית היסטורית - היא בין היעדים הפוטנציאליים לערעור היציבות באזור ● מפברואר נרשמת הידרדרות מהירה ביחסים בין המדינות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

דירוג האשראי של ישראל עומד שוב למבחן ובינתיים עלויות הגיוס מטפסות

אחרי שהורידה בהפתעה את הדירוג של ישראל בחודש מרץ, צפויה S&P לפרסם סקירה נוספת ביום שישי ● באוצר מתוחים, אבל מעריכים שלא חלה הרעה במצב הביטחוני שמצדיקה הפחתה נוספת ● החשב הכללי מעדיף לפי שעה להתמקד בגיוס חוב מהמוסדיים הישראלים

הדרכת לוחמי אש של Civil Squads of Israel בזיקים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

החברים שמסייעים לכיתות הכוננות: מציוד ועד הדרכות כיבוי אש

ניר אלון חיפש דרכים לשיקום עצמי אחרי תשע שעות עם משפחתו בממ"ד בסופה, דניאל בוכן הוא הייטקיסט שעשה עלייה מאוסטרליה ורצה להתנדב ● יחד הם הקימו את Civil Squads of Israel ● ישראל מתגייסת

חדרה. אין מספיק אוטובוסים / צילום: Shutterstock, Mapic Aerials

בגלל מאבק על כביש בחדרה: במשרד התחבורה מאיימים לבטל נת"צים בכל הארץ

בעקבות סכסוך בין משרד התחבורה למשרד האוצר, מנכ"ל משרד התחבורה מאיים לבטל נת"צים ברחבי הארץ ● הסיבה: משרד האוצר לא אישר חתימה על הסכם עם עיריית חדרה לחידוש רחובות והקמת נתיבי העדפה

מחלקת מוצרי חשמל / צילום: תמר מצפי

החרם הטורקי יעלה את מחיר המקררים והתנורים. המרוויחה הגדולה תהיה סין

בענף החשמל מחפשים פתרונות למחסור בעקבות המהלך הטורקי, מהחלפת ספקים ועד הובלה דרך יוון וקפריסין ● ההערכות הן שבכל מקרה המחירים יעלו ב־20%-10%, וזמן האספקה יתארך - וכולם מנסים לעקוף את הגזרה: "זה פוגע גם ביצרנים הטורקים"

אסף רפפורט, מנכ''ל ומייסד שותף Wiz / צילום: עומר הכהן

וויז מציגה את הגיוס הגדול של חברה ישראלית אי פעם

חברת הסייבר בניהולו של אסף רפפורט מציגה קצב צמיחה מסחרר ושורת צעדים שאפתניים ● ארבע שנים בלבד אחרי הקמתה, הכריזה וויז על גיוס של מיליארד דולר ● בין המשקיעים: הקרן האמריקאית הגדולה אנדריסן הורוביץ ● בשוק תוהים: עד לאן היא יכולה לצמוח?

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

ותיקי אגף תקציבים קיימו כנס נגד הממשלה. מי בלטו בהיעדרם?

כ-300 בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר התאספו היום (ג') למחות נגד המדיניות הנוכחית באגף ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

גיא הדס / צילום: רמי זרנגר

אחרי 16 שנה: סמנכ"ל התקשורת, קשרי ממשל ואחריות תאגידית בבזק, גיא הדס, פורש

עפ"י הודעת בזק, הדס יישאר בתפקידו ככל שיידרש להעברה מסודרת של התפקיד ● עדיין לא ברור מי יהיה מחליפו של הדס, או לאן פניו מיועדות

אסתר חיות, לשעבר נשיאת בית המשפט העליון / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

התפקיד החדש של נשיאת העליון לשעבר אסתר חיות

מפעל הפיס הכריז על מינויה של נשיאת בית המשפט העליון בדימוס, השופטת אסתר חיות, ליו"ר ועדת פרס ספיר לספרות ● חיות תחליף בוועדה את העיתונאי אורן נהרי

צילום: איל יצהר, איורים: גיל ג'יבלי, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי,

דב קוטלר נפרד מהפועלים: רווחי השיא, התחרות הצמודה עם לאומי והיורשים האפשריים

בתום כהונה של חמש שנים, מנכ"ל הפועלים הודיע במפתיע על פרישה ● דב קוטלר הצעיד את הבנק לשווי של כמעט 50 מיליארד שקל וכך הצליח להדביק את הפער מול לאומי, הוביל את ההיפרדות מישראכרט וסגר את פרשת הסיוע בהעלמות המס בארה"ב ● העזיבה שלו מצטרפת לגל גדול של שינויים במערכת הבנקאית

דב קוטלר, מנכ''ל בנק הפועלים / צילום: תמר מצפי

אחרי חמש שנים: מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר פורש

דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים, הודיע על החלטתו לסיים את תפקידו ● דירקטוריון הבנק החליט למנות ועדת דירקטוריון לאיתור מנכ"ל, בראשה יעמוד יו"ר הדירקטוריון ראובן קרופיק

גלעד אלטשולר ומנכלי בתי ההשקעות מנורה מבטחים, כלל, מיטב, מור והראל / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצהר, נטי לוי, כדיה לוי, רמי זרנגר, טל שחר

יפספסו את הריבאונד? מה חושבים בשוק על הצעד המפתיע של אלטשולר שחם

בעקבות חשיפת גלובס על המהלך שמוביל בית ההשקעות הגדול בישראל, בדקנו מה עושים בגופים המתחרים ● אלה, מתברר, עדיין מזהים הזדמנויות ותמחור נוח בשוק המקומי, למרות הקונצנזוס בקרב בתי ההשקעות שרוב התיק מופנה לחו"ל ● איפה שיעור החשיפה הגבוה למניות ישראליות ואילו גופים עשויים לשנות אסטרטגיה?

שופטת בית המשפט העליון יעל וילנר. קיבלה את ערעור חברת הביטוח / צילום: שלומי יוסף (עיבוד תמונה)

פסק הדין של בית המשפט העליון שמצמצם את הגדרת הידועים בציבור

העליון דן בשאלה מתי זוג יחשב לידוע בציבור לצורך זכאות לתשלום פיצוי בעקבות מוות בתאונה ● השופטים: הכוונה להינשא לא מהווה אינדיקציה לרצון הזוג להחיל זכויות לפני הנישואים

מה גבולות חופש הביטוי של עובדים ברשתות? / אילוסטרציה: גלובס

בית הדין משרטט את הגבול: מתי מותר לפטר עובד בגלל פרסומים ברשת חברתית

בית הדין האזורי לעבודה דחה את תביעתו של עובד שפוטר סמוך ל־7 באוקטובר, לאחר שפרסם פסוקים מהקוראן אשר התפרשו כקריאות הסתה לטרור ● מומחים עומדים על השלכות פסק הדין החריג על חופש הביטוי, ומסבירים מדוע עניינו של מורה שפוטר בנסיבות דומות נגמר אחרת

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

"היום הגדול ביותר לאייפד": אפל חושפת דגמי טאבלט חדשים וממשיכה להתעלם מה-AI

אפל השיקה את דגמי האייפד הראשונים מאז אוקטובר 2022 ● החברה הודיעה כי היא תכניס את המעבד החזק ביותר שלה עד כה, M4, לאייפדים החדשים ● ומה עם בינה מלאכותית? בינתיים זה לא בלקסיקון

איתי בן זקן (משמאל) ונמרוד שדות, מייסדי האניקומב / צילום: יוסי זליגר

חברת הביטוח הדיגיטלית האניקומב גייסה 36 מיליון דולר

האניקומב מציעה ביטוח דיגיטלי לבעלי בתים משותפים בארה"ב, שוק שמוערך ב-34 מיליארד דולר ● החברה תשתמש בכספי הגיוס להעמקת היתרון הטכנולוגי המבוסס AI שלה ולהתרחבות לשווקים משיקים

אהוד אולמרט, רה''מ לשעבר / צילום: שלומי יוסף

האם החלטה 1701 קוימה בזמן כהונתו של אהוד אולמרט?

אולמרט טען כי בתקופתו החלטה 1701 קוימה. הממשלה בראשותו גרסה אחרת ● המשרוקית של גלובס