גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בקרוב תשלמו הרבה יותר על חניה. כל מה שאתם צריכים לדעת על רפורמת החניה העירונית

ביטול תקרת המחיר על חניה בכחול-לבן והגבלת האזורים החינמיים לקרבה לאזור המגורים: ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה את רפורמת החניה העירונית ● השינוי יחול משנת 2024, והמניעים העיקריים הם הפחתת הפקקים וזיהום האוויר בערים הגדולות ● כמה זה יעלה לכם, ולאן יגיע הכסף? גלובס עושה סדר

חניה בתוך העיר. כמה זה יעלה עכשיו? / צילום: עינת לברון
חניה בתוך העיר. כמה זה יעלה עכשיו? / צילום: עינת לברון

אחרי שורה ארוכה של דיונים, אישרה ועדת הכלכלה, בראשות היו"ר מיכאל ביטון לקריאה שנייה ושלישית את נוסח הצעת הרפורמה בחניה העירונית, שתיכנס לחוק ההסדרים.

הרפורמה אמנם תמציתית, אך היא עומדת לשנות בצורה נרחבת את האופן שבו הרשויות המקומיות יתייחסו למרחב החניה העירוני, ומצד שני את הצורה שבה עלינו כתושבים יהיה לתכנן את השימוש ברכב פרטי.

אחד המניעים לחקיקה הוא הרצון של הרשויות להקטין את השימוש ברכב הפרטי ובכך להרוויח שני דברים: הפחתת עומס התנועה במרכזי הערים והפחתה של זיהום האוויר. בין השינויים המרכזיים נמנים ביטול תקרת המחיר עבור חניה בכחול-לבן, ביטול האפשרות לחניה חינם בכל רחבי העיר, אלא רק בקרבת אזור המגורים, ואפשרות לגבות מחיר יקר יותר עבור חניה עירונית ממי שאינם תושבי הערים. מתי החוק ייכנס לתוקף, מי המרוויחים ומי המפסידים? גלובס עושה סדר.

מה ההסדר הכספי כיום בחניות כחול-לבן ומה השינוי?
רשות עירונית יכולה כיום לגבות מחיר מקסימלי של 6.3 שקל עבור שעת חניה. לפי מתווה החוק החדש, מגבלה זו תוסר. המשמעות: עיריות יוכלו לגבות כל מחיר שיחפצו. אך אין זה אומר שראשי הרשויות ימהרו לגבות כל מחיר. בניגוד לבעלי חניונים פרטיים על ראשי הרשויות יש "מנופים" פוליטיים, ודעת קהל שנלקחת כחלק מהשיקולים העירוניים. לצד זה יש כמובן לקחת בחשבון את הערך הכלכלי של חניה לכל אזור - בהתאם למחיר השוק (שמושפע מההיצע והביקוש בסביבה).

האם עירייה חייבת להעניק מחיר חינמי לתושבים בקרבת אזור מגוריהם?
לא. לפי החוק, העירייה רשאית לקבוע אזור חינמי מוגדר בסביבת המגורים של התושבים לפי אמות מידה שונות (מרחק, צפיפות לקמ"ר), אך אין עליה חובה לעשות זאת.

האם השינוי יחול על כל הרשויות המקומיות?
לא. הרפורמה תחול רק ביישובים הכוללים מעל 40 אלף תושבים. ברשימה נמנות כמובן הערים הגדולות כגון חיפה, תל אביב, ירושלים, אשדוד, באר שבע, הרצליה ובת ים. בנוסף, גם יישובים כמו אלעד, קרית ביאליק ונוף הגליל נמצאים ברשימה. בסך הכול, מדובר ב-48 יישובים, שבסך הכול מתגוררים בהם כשישה מיליון תושבים.

מתי ההסדר החדש ייכנס לתוקף ואיך זה יעבוד?
הוראות החוק קובעות תקופת מעבר של שלוש שנים מיום אישור חוק ההסדרים, שצפוי לעלות להצבעה בכנסת בחודש הבא. בתקופת הזמן הזו, הרשויות רשאיות לבצע חלוקה לכמה אזורים שהן רוצות, ובהם יוגדרו התעריפים ומי ראשי לחנות בהם בחינם (בהתאם לקרבה למקום מגוריו). אם הרשות לא עשתה זאת תוך שלוש שנים  - יחולו בה ההסדרים שייקבע משרד התחבורה. כך או אחרת, עד 2024 לא צפוי לחול שינוי בהסדרים שנהוגים כיום.

מדוע הרפורמה תתחיל רק בעוד שלוש שנים?
כדי לרכך את השינוי, וגם כדי לאפשר לרשויות המקומיות להיערך מבעוד מועד ולקבוע אזורי חניה, החוק במתכונתו הראשונית ביקש לקבוע לו"ז של שנתיים. אלא שבאחד מימי הדיונים בוועדת הכלכלה, העיר ח"כ איתן גינזבורג כי בעוד שנתיים יתקיימו הבחירות לרשויות המקומיות, כשלדבריו ראשי רשויות יתקשו לפעול בתקופה שלפני הבחירות בצורה שתשנה את הסטטוס קוו, ובפועל להתחיל לגבות כסף בכחול-לבן מתושבי עירם, וכך הם לא יירתמו למהלך. על כן הוחלט להאריך את כניסת החוק לתוקף בשנה נוספת.

האם רשות מקומית תוכל לגבות מחיר שונה ממי שאינו תושב?
כן. לפי החוק רשות מקומית תוכל לגבות עבור חניה בכחול-לבן מחיר שגבוה בעד 30% יותר מתושבים מקומיים. כמובן שבכדי ליהנות מהתעריף ששמור לתושבי העיר, יהיה על התושבים להסדיר זאת מרישום ברישום הרכב מול הרשות המקומית.

לאן יגיע הכסף עבור תשלום החניה ו/או הקנסות?
כפי שקורה היום, הכסף יגיע לקופתה של הרשות המקומית. מצד אחד, הדבר עשוי לחזק עוד יותר את הרשויות הגדולות והחזקות, שיעשירו את קופתן. מצד שני, אם הרפורמה אכן תשיג את ייעודה ומספר הרכבים שיכנסו למרכזי הערים יפחת, הכנסות הרשויות ייפגעו. עם זאת בדיקה שקיים משרד האוצר מצא כי גם כיום הרוב המכריע של הרשויות בישראל לא גובות את מחיר המקסימום. במילים אחרות: הרשויות לא ראו בכך אפיק הכנסה מרכזי. מנגד במשרד האוצר, שם דחפו לרפורמה, רואים במהלך הנוכחי פתח לניהול נכון יותר של משאב במחסור, בדגש על אזורים מרכזיים בעיר.

עוד כתבות

גיא ברנשטיין, מנכ''ל מג'יק ופורמולה; ומוטי גוטמן, מנכ''ל מטריקס / צילום: יח''צ, עידן גרוסמן

מאז הודעת המיזוג: מניות מטריקס ומג'יק השאירו אבק למדד ת"א 125

בעלי המניות יצביעו השבוע על המיזוג שייצר חברת ענק בשווי 3.5 מיליארד דולר ● לידר: "השווי המצרפי ממקם את השתיים במקום השמיני בין חברות ה־IT הציבוריות בארה"ב, ובמקום השלישי באירופה"

הדרישות החדשות שמתכננת להוציא הרשות לני''ע בדוחות הכספיים של חברות הנדל''ן / צילום: Shutterstock

הדרישה החדשה של הרשות לני"ע מחברות הנדל"ן

בכנס השנתי של מחלקת התאגידים, הרשות הציגה שורה של טעויות מהותיות שנמצאו בדוחות חברות הנדל"ן - מהערכת יתר של הכנסות ועד אי־כלילת עלויות מימון ● ברשות עובדים על מתווה גילוי חדש, שיוצג לציבור בחציון הראשון של 2026

עמוד חשמל / צילום: Shutterstock

החל מינואר: תעריף החשמל יעלה ב-1.5%

תעריף החשמל יעלה ב-1.5% - שיעור מתון ביחס לטווח שרשות החשמל הגדירה ● הספקים עדיין מחכים למסמכי ההרכב המדויק של תעריף החשמל, שישפיע על רווחיותם ● מעתה, תעריף החשמל ייקבע פעם בחצי שנה במקום פעם בשנה

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: תדמית הפקות

משבר בהגדלות הרמטכ"ל: נתניהו שינה את דעתו, צה"ל מסרב לפשרה

לאחר פגישה לילית עם יו"ר ועדת חוץ ובטחון, בועז ביסמוט וראש המתנגדים להכשרת הגדלות הרמטכ"ל, ח"כ עמית הלוי, ראש הממשלה עבר לתמוך בפשרה מקיפה שלא כוללת את אישור ההגדלות לפנסיות הגישור ● בצה"ל דוחים את המהלך, והדיון שתוכנן בוועדת החוץ והביטחון בוטל - בעוד המועד שקבע בג"ץ להסדרת החוק מתקרב

באירופה מעריכים: המועד שבו ישראל תתקוף באיראן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל ● והפעם: מקורות דיפלומטיים באירופה מעריכים שישראל תתקוף במהלך שנה הבאה באיראן, הכותרות בגרמניה עסקו בביקור הקנצלר בישראל, ולבנון מנסים לתכנן את היום אחרי סיום המנדט של יוניפי"ל ● כותרות העיתונים בעולם

הנפקת איטורו בוול סטריט מוקדם יותר השנה / צילום: Reuters, Brendan McDermid

"לא כי היזם רוצה יאכטה": יותר ויותר חברות הייטק מעדיפות אקזיט על הנפקה. וזו הסיבה

לצד עסקאות ענק שייצר השנה ההייטק הישראלי, ובראשן מכירת וויז וסייברארק, רק 3 הנפקות הגיעו מכאן לוול סטריט ● בשוק מעריכים כי הקושי הגובר להנפיק, ידחוף עוד ועוד חברות טכנולוגיה למסלול של מכירה ● ברקליס: "הבנצ'מרק ליציאה לשוק הציבורי עלה משמעותית"

טעינת כלי רכב חשמליים / צילום: ap, David Zalubowski

ועדת הכספים דחתה את מתווה מיסוי הרכב של האוצר לשנת 2026

ועדת הכספים דחתה את מתווה מיסוי הרכב של האוצר לשנת 2026, ודרשה ממשרדי הממשלה לשוב עם תכנית שתעודד את החדרת הרכבים הירוקים לשוק ● ללא הסכמה עד סוף החודש - המסים יזנקו אוטומטית בתחילת ינואר

אילוסטרציה: Shutterstock

המדינה תאסוף דאטה על עובדים ישירות מהמעסיקים. כך זה יעבוד

לפי סעיף חדש בחוק ההסדרים, לטופס 100 שהמעסיקים מגישים למדינה מדי חודש יתווסף סעיף חדש - עיסוק העובד ● לפיכך, המדינה תחזיק לראשונה בנתוני אמת על כל המועסקים במשק ● הוספת הסעיף נועדה לאפשר קבלת החלטות מבוססות יותר ולפתח מענים תעסוקתיים מדויקים ומותאמים לצרכים בשגרה ובמשבר

סוחר בקומת המסחר בבורסת ניו יורק / צילום: ap, Richard Drew

אחרי 15 שנה: האסטרטג הוותיק בוול סטריט שמשנה כיוון לגבי "שבע המופלאות"

אד ירדני, נשיא חברת ייעוץ ההשקעות Yardeni Research, צופה כי התגברות התחרות בקרב חברות הטכנולוגיה הגדולות תאט את קצב הצמיחה של הרווחים שלהן בעתיד, וממליץ לתת משקל־יתר לסקטורים כמו ביטוח בריאות ותעשייה ● "בפועל, עמדתנו היא שכל חברה מתפתחת להיות חברת טכנולוגיה", כתב ירדני

שמאי רז אברהם / צילום: רון כהן

שמאים מכריעים נגד ועדות מקומיות: מעכבות תשלומים עבורנו

מספר ועדות מקומיות מעכבות תשלומים לשמאים מכריעים, בנוגע להכרעות של היטלי השבחה, ובכך מעכבות את ההליך ופוגעות ביזמים ובאנשים פרטיים, כך לפי כמה משרדי שמאים • השמאי רז אברהם: "הוועדות המקומיות מתעשרות על חשבון הנישומים"

לוחמי יהל״ם בתוואי התת-קרקעי / צילום: דובר צה''ל

"בגודל 4 אצטדיונים": תיעוד מהמנהרה שבה הוחזק הדר גולדין

הג'יהאד האיסלאמי: "מסרנו את כל החטופים שהיו בידינו" ● ארגון הטרור חמאס מגייס מחדש פעילים, מחזיר נוכחות חמושה למרחבים הציבוריים ומבסס מחדש שליטה באמצעות סחיטה, מעצרים והפחדה ● מקורות בחמאס: מתקיימות שיחות רציניות לסלילת הדרך למו"מ על השלב השני ● לפי הצעת חוק שעליה יצביע הקונגרס השבוע, ארה"ב תבחן את השעיית הסיוע הצבאי ללבנון ● עדכונים שוטפים

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה במגמה חיובית; טבע עלתה ב-3%, מניות הגז זינקו

מדד ת"א 35 עולה בכ-0.2% ● מניות הגז מזנקות לאחר שהושגו הסכמות על יצוא הגז למצרים ● הנשיא טראמפ אישר לאנבידיה למכור שבבי AI לסין תחת תנאים מסוימים ● מניות אוריון וסוגת זכו לקבלת פנים חיובית ביום המסחר הראשון שלהן ● השקל הפך החודש למטבע החזק בעולם מול הדולר ● וגם: האסטרטג הוותיק בוול סטריט שממליץ לצמצם אחזקות במניות "שבע המופלאות"

תאונת דרכים / צילום: פביו טרופה

הכאוס יידחה: משרד התחבורה מאריך בשנה את הרישיון של שמאי הרכב

לאחר חשיפת גלובס, משרד התחבורה ממהר למנוע מצב שבו חברות הביטוח לא יכולות לשלם על תיקון רכבים, ולכן מוסכים לא יתקנו והציבור יתקע בלי כלי רכב לאחר תאונה ● עד כה, ניתנו לשמאים רישיונות רק לחמש שנים, וכעת אלו יהיו תקפים לשש שנים

עמוס לוזון / צילום: יוסי כהן

"מחיר המניה ברח להם, אז מצאנו פשרה": עמוס לוזון מגלה איך נראו מאחורי הקלעים של המו"מ עם מנורה מבטחים

עמוס לוזון הפך השקעה של 10 מיליון שקל למיליארד וכעת חברת הביטוח הפכה לבעלת עניין בקבוצת הנדל"ן שלו ● "לא רציתי להכניס משקיעים לפני שהחברה שווה 1.5 מיליארד שקל. איך שהגיע השווי הזה קיבלתי טלפון. מחיר המניה 'ברח' להם, אז עשינו פשרה"

צילום: Shutterstock

מתמחור המניות ועד צמיחה כלכלית: 5 סיבות לאופטימיות המחודשת בוול סטריט

העליות בשוק לאחרונה מעידות שהמשקיעים רוחשים יותר אמון כיום למניות, וזה לא רק בגלל הייפ הבינה המלאכותית ● מדדים פופולריים לחישוב תשואה עודפת נוטים שוב לטובת המניות, נתוני מאקרו נותנים סיבה לתקווה, ומסתמן שגם סקטורים פחות נחשקים מצטרפים לחגיגה

אסף נגר / צילום: ניר שמיר

"להמליץ על מניות ביטחוניות ובנקים נשמע מוזר. אבל אנחנו אוהבים 3 חברות"

אסף נגר, מנהל תיק בנוסטרו של איילון ביטוח ופיננסים, רואה בשוק הישראלי תמונה חריגה: "בשנה הבאה לא יהיה משק בעולם המערבי שיתקרב אלינו בצמיחה" ● אבל התרחיש האופטימי הזה מייצר גם סיבות לדאגה: "אני מפחד נורא מהתחזקות השקל" ● וגם: המניות המומלצות

פרויקט המגורים Riverside של איה במנהטן. בעיגול: אמיר שריקי, בעל השליטה באיה / צילום: מצגת החברה

עם הלוואות בריבית של 17%: יזם הנדל"ן הישראלי מניו יורק שמגייס חוב בת"א

הנהירה לשוק החוב נמשכת: חברת הנדל"ן המניב איה ניו יורק שבשליטת אמיר שריקי, רוצה להנפיק אג"ח בכ–550 מיליון שקל בבורסה המקומית ● תמורת ההנפקה צפויה לשמש לפירעון חובות יקרים עבור שלושה נכסים, בהיקף של כ–140 מיליון דולר

עומס תנועה בנתיבי איילון / אילוסטרציה: Shutterstock

אלקטרה זכתה במכרז להקמת מערך מס הגודש בגוש דן

הפרויקט נועד לעודד מעבר לתחבורה ציבורית ולצמצם את עומסי התנועה בכניסה לתל אביב ובצירים המרכזיים ● הטמעת מס הגודש בישראל צפויה להניב לקופת המדינה 1.3 מיליארד שקל מדי שנה, ומיועדת למימון פרויקטים של תחבורה ציבורית, כולל פרויקט המטרו

מקרון לצד נשיא סין שי ג'ינפינג, בביקור בבייג'ינג השבוע / צילום: ap, Adek Berry

"ההלם הסיני": אירופה מתמודדת עם חזית חדשה

המכסים של טראמפ דחפו את סין להסיט סחורה מאמריקה לאירופה, שהפכה לאחד מיעדי היצוא העיקריים שלה ● התוצאה: לחץ הולך ומעמיק על התעשייה האירופית ● בזמן שפריז דורשת מכסים וברלין חוששת מפגיעה ביצוא, סין רושמת לראשונה עודף סחר של יותר מטריליון דולר

כמה עלו מבצעי המימון ליזמי הנדל''ן? / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המרוץ אחרי קונים: הדוחות חושפים את המשקולת של מבצעי המימון על היזמים

דוחות חברות הנדל"ן חושפים כי גל מבצעי המימון גובה מהיזמים עלויות כבדות של הצטמקות ההכנסות, זינוק בהוצאות המימון ופגיעה בתזרים ● למרות כל זאת מכירות הדירות ממשיכות לדשדש, והחברות חוששות מהורדת מחיר רשמית, שתגרום לקונים לחכות ולמכירות לרדת עוד