גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בקרוב תשלמו הרבה יותר על חניה. כל מה שאתם צריכים לדעת על רפורמת החניה העירונית

ביטול תקרת המחיר על חניה בכחול-לבן והגבלת האזורים החינמיים לקרבה לאזור המגורים: ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה את רפורמת החניה העירונית ● השינוי יחול משנת 2024, והמניעים העיקריים הם הפחתת הפקקים וזיהום האוויר בערים הגדולות ● כמה זה יעלה לכם, ולאן יגיע הכסף? גלובס עושה סדר

חניה בתוך העיר. כמה זה יעלה עכשיו? / צילום: עינת לברון
חניה בתוך העיר. כמה זה יעלה עכשיו? / צילום: עינת לברון

אחרי שורה ארוכה של דיונים, אישרה ועדת הכלכלה, בראשות היו"ר מיכאל ביטון לקריאה שנייה ושלישית את נוסח הצעת הרפורמה בחניה העירונית, שתיכנס לחוק ההסדרים.

הרפורמה אמנם תמציתית, אך היא עומדת לשנות בצורה נרחבת את האופן שבו הרשויות המקומיות יתייחסו למרחב החניה העירוני, ומצד שני את הצורה שבה עלינו כתושבים יהיה לתכנן את השימוש ברכב פרטי.

אחד המניעים לחקיקה הוא הרצון של הרשויות להקטין את השימוש ברכב הפרטי ובכך להרוויח שני דברים: הפחתת עומס התנועה במרכזי הערים והפחתה של זיהום האוויר. בין השינויים המרכזיים נמנים ביטול תקרת המחיר עבור חניה בכחול-לבן, ביטול האפשרות לחניה חינם בכל רחבי העיר, אלא רק בקרבת אזור המגורים, ואפשרות לגבות מחיר יקר יותר עבור חניה עירונית ממי שאינם תושבי הערים. מתי החוק ייכנס לתוקף, מי המרוויחים ומי המפסידים? גלובס עושה סדר.

מה ההסדר הכספי כיום בחניות כחול-לבן ומה השינוי?
רשות עירונית יכולה כיום לגבות מחיר מקסימלי של 6.3 שקל עבור שעת חניה. לפי מתווה החוק החדש, מגבלה זו תוסר. המשמעות: עיריות יוכלו לגבות כל מחיר שיחפצו. אך אין זה אומר שראשי הרשויות ימהרו לגבות כל מחיר. בניגוד לבעלי חניונים פרטיים על ראשי הרשויות יש "מנופים" פוליטיים, ודעת קהל שנלקחת כחלק מהשיקולים העירוניים. לצד זה יש כמובן לקחת בחשבון את הערך הכלכלי של חניה לכל אזור - בהתאם למחיר השוק (שמושפע מההיצע והביקוש בסביבה).

האם עירייה חייבת להעניק מחיר חינמי לתושבים בקרבת אזור מגוריהם?
לא. לפי החוק, העירייה רשאית לקבוע אזור חינמי מוגדר בסביבת המגורים של התושבים לפי אמות מידה שונות (מרחק, צפיפות לקמ"ר), אך אין עליה חובה לעשות זאת.

האם השינוי יחול על כל הרשויות המקומיות?
לא. הרפורמה תחול רק ביישובים הכוללים מעל 40 אלף תושבים. ברשימה נמנות כמובן הערים הגדולות כגון חיפה, תל אביב, ירושלים, אשדוד, באר שבע, הרצליה ובת ים. בנוסף, גם יישובים כמו אלעד, קרית ביאליק ונוף הגליל נמצאים ברשימה. בסך הכול, מדובר ב-48 יישובים, שבסך הכול מתגוררים בהם כשישה מיליון תושבים.

מתי ההסדר החדש ייכנס לתוקף ואיך זה יעבוד?
הוראות החוק קובעות תקופת מעבר של שלוש שנים מיום אישור חוק ההסדרים, שצפוי לעלות להצבעה בכנסת בחודש הבא. בתקופת הזמן הזו, הרשויות רשאיות לבצע חלוקה לכמה אזורים שהן רוצות, ובהם יוגדרו התעריפים ומי ראשי לחנות בהם בחינם (בהתאם לקרבה למקום מגוריו). אם הרשות לא עשתה זאת תוך שלוש שנים  - יחולו בה ההסדרים שייקבע משרד התחבורה. כך או אחרת, עד 2024 לא צפוי לחול שינוי בהסדרים שנהוגים כיום.

מדוע הרפורמה תתחיל רק בעוד שלוש שנים?
כדי לרכך את השינוי, וגם כדי לאפשר לרשויות המקומיות להיערך מבעוד מועד ולקבוע אזורי חניה, החוק במתכונתו הראשונית ביקש לקבוע לו"ז של שנתיים. אלא שבאחד מימי הדיונים בוועדת הכלכלה, העיר ח"כ איתן גינזבורג כי בעוד שנתיים יתקיימו הבחירות לרשויות המקומיות, כשלדבריו ראשי רשויות יתקשו לפעול בתקופה שלפני הבחירות בצורה שתשנה את הסטטוס קוו, ובפועל להתחיל לגבות כסף בכחול-לבן מתושבי עירם, וכך הם לא יירתמו למהלך. על כן הוחלט להאריך את כניסת החוק לתוקף בשנה נוספת.

האם רשות מקומית תוכל לגבות מחיר שונה ממי שאינו תושב?
כן. לפי החוק רשות מקומית תוכל לגבות עבור חניה בכחול-לבן מחיר שגבוה בעד 30% יותר מתושבים מקומיים. כמובן שבכדי ליהנות מהתעריף ששמור לתושבי העיר, יהיה על התושבים להסדיר זאת מרישום ברישום הרכב מול הרשות המקומית.

לאן יגיע הכסף עבור תשלום החניה ו/או הקנסות?
כפי שקורה היום, הכסף יגיע לקופתה של הרשות המקומית. מצד אחד, הדבר עשוי לחזק עוד יותר את הרשויות הגדולות והחזקות, שיעשירו את קופתן. מצד שני, אם הרפורמה אכן תשיג את ייעודה ומספר הרכבים שיכנסו למרכזי הערים יפחת, הכנסות הרשויות ייפגעו. עם זאת בדיקה שקיים משרד האוצר מצא כי גם כיום הרוב המכריע של הרשויות בישראל לא גובות את מחיר המקסימום. במילים אחרות: הרשויות לא ראו בכך אפיק הכנסה מרכזי. מנגד במשרד האוצר, שם דחפו לרפורמה, רואים במהלך הנוכחי פתח לניהול נכון יותר של משאב במחסור, בדגש על אזורים מרכזיים בעיר.

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לאמריקה וכיצד תושפע הפעילות בישראל

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בנימוק כי הבורר סבור שהוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות עם יו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה - מהן עולה חדש ליחסי תן וקח בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, היכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר, ואף עשוי להגיע ליותר מכך ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?