גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דרישה לתוספות שכר של אלפי שקלים והגנה מפיטורים: הקרב ברכבת חוזר, על חשבונכם

מזה תקופה שמתנהל מו"מ על תנאי העובדים ברכבת ישראל, על רקע פרויקט החישמול הגרנדיוזי שלה בעלות של מיליארדים ● לאור חוסר הסכמות, בין היתר על תוספות שכר, הורה הוועד לעכב עבודות הרצה והכנה ● בניסיון להחזיר את העובדים לעבודה ולנסות לעמוד בלוחות הזמנים, ההנהלה פנתה לבית הדין לעבודה

קטרים וקרונות חשמליים. יורשו להיכנס למוסך? / צילום: רכבת ישראל
קטרים וקרונות חשמליים. יורשו להיכנס למוסך? / צילום: רכבת ישראל

הנהלת רכבת ישראל הגישה לבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב בקשה לצו מניעה נגד ועד עובדי הרכבת שבהנהגת גילה אדרעי, ובו בקשה כי בית הדין יאסור על פעולות למניעת עבודות ההרצה של פרויקט חישמול הרכבת - פרויקט הדגל של רכבת ישראל בעלות של מיליארדי שקלים.

מזה שנים מצויה הרכבת בתהליך שמשפיע על כל אגפיה, במסגרתו עיקר התשתית, לרבות הקטרים והקרונות, יחדלו להיות מבוססים על דיזל ויעברו להפעלה חשמלית. מדובר בפרויקט שעלותו הכוללת נאמדת בכ-12 מיליארד שקל, ושבשבועות הקרובים צפוי להגיע לאחד השיאים שלו, עם פעולות ההרצה וההכנות לפתיחת קו אשקלון, דרך פרוזדור איילון, כולל אזור ראש העין, פתח תקווה ובני ברק ועד הרצליה, לעבודה במתכונת החדשה והעתידית, קרי רכבת שפועלת על חשמל.

לצד מהלך זה העלו העובדים דרישות, ומזה כמה שבועות מתקיים משא-ומתן אינטנסיבי בינם לבין הנהלת הרכבת בראשות המנכ"ל מיכה מייקסנר על הסכם קיבוצי חדש לעובדים, שעל חלק מפרטיו, לרבות תוספות השכר, טרם הושגו הסכמות. 

"צעדים ארגוניים פראיים" 

מהבקשה שהוגשה לבית הדין עולה כי בשטח נעשו פעולות חד-צדדיות. "בקשה דחופה זו מוגשת הואיל ומזה למעלה משבוע, החל מיום 7 באוקטובר 2021, מונע ועד עובדי הרכבת את הכנסתם של מערכי ה-DDEMU החשמליים לביצוע עבודות תחזוקה במוסך החשמלי בלוד, אשר נדרשו לצורך פתיחת הקו החשמלי החדש - קו קשת השרון-אשקלון - לנסיעות נוסעים החל מיום 13 בנובמבר 2021, ולצורך ביצוע נסיעות נוסעים במערכים חשמליים בקו ירושלים-הרצליה, שהיה מתוכנן להתחיל ביום 15 באוקטובר 2021. בדרך זו סיכל ועד העובדים, הלכה למעשה, את יכולת החברה לעמוד בהתחייבותה לציבור ולממשלה לפתוח קו רכבת חשמלי חדש ביום 13 בנובמבר 2021, על כל הנזקים החמורים הכרוכים בכך", נכתב בפתח הבקשה שהוגשה לבית הדין.

כחלק מהבקשה צירפו עורכי הדין חיה ארמן, גריגורי דנוביץ' ורן פרץ ממשרד הרצוג פוקס נאמן, תכתובת מייל שנשלח מהוועד בתפוצה ארגונית ב-6 באוקטובר ובו הנחיה שלא לאפשר ניסוי במערכת ה-DDEMU ביום שלמחרת. "אין לאפשר כניסת מערכי DDEMU למוסך החשמלי בלוד, ניתן רק לדייר אותם בקרבת המוסכים", נכתב במייל, שהביא לדברי הנהלת הרכבת ל"צעדים ארגוניים פראיים שמטרתם כאמור לעצור את עבודות התחזוקה הנדרשות לפתיחת הקו החשמלי קשת השרון-אשקלון, ובכך סיכלו - הלכה למעשה - את פתיחתו במועד הנדרש...

"נדמה שאין צורך להבהיר כי ככל שבית הדין הנכבד לא יורה על עצירת הצעדים הארגוניים הפראיים לעיל לאלתר, ובהתאם לא יתבצעו עבודות התחזוקה הנדרשות, לא ניתן יהיה לקדם את פרויקט החישמול בהתאם להחלטות הממשלה ולתוכנית האסטרטגית של משרד התחבורה בכלל, ו/או להפעיל את הקו החשמלי קשת השרון-אשקלון בפרט, תוך הסבת נזקים עצומים לשירות שיינתן לציבור הנוסעים ונזקים כספיים חמורים לחברה ולמדינה", נכתב בבקשה.

לפי הבקשה שהונחה בפני בית הדין, בימים האחרונים נעשו ניסיונות הידברות "מרתוניים" בין הנהלת הרכבת לבין ראשי הוועד, שלצידם יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי. לטענת הנהלת הרכבת, במהלך הדיונים חלה התקדמות משמעותית, "והצדדים הגיעו להבנות בכל הנושאים הנוגעים לפרויקט החישמול, למעט על גובה התגמול הכולל, אשר לגביו נדרשו על-ידי הוועד סכומים מופרזים שאינם משקפים את המסגרת הכוללת שנקבעה. בנוסף, נציגות העובדים סירבה לסכם את הסוגיות הנוגעות למיצוי תביעות ולגמישות ניהולית, באופן שיהיה מקובל על החברה ועל נציגי הממונה על השכר", נכתב.

הנהלת הרכבת מבקשת מבית הבין שיורה לאנשי הוועד להורות לעובדים לבצע את הנחיות ההנהלה, על-מנת לבצע את ההכנות הנדרשות לקידום פרויקט החישמול במועדו בקו המדובר. לטענתם, כבר כעת לוחות הזמנים נפגעים, ולכן הם מבקשים מבית הדין שיוציא צו ארעי במעמד צד אחד שיורה לעובדים לבצע את ההנחיות בנושא זה מיידית, עד קיומו של דיון דחוף במעמד הצדדים במסגרת בית הדין. 

תוספות שכר וביטחון תעסוקתי עד 2039

מה בעצם דורשים העובדים? לידי גלובס הגיע מסמך דרישות של ועד רכבת ישראל, הדורש תוספות שכר רוחביות, שמירה על שעות נוספות ומענקי ביצועים גם כשאין שעות נוספות וביצועים, ביטחון תעסוקתי עד 2039 ומענקים לפנסיונרים.

יודגש כי המעבר של הרכבת מהנעה בדיזל להנעה בחשמל, מביא לשינויים פנימיים נרחבים גם בצורכי כוח-האדם של הרכבת, הן בתנאים והן במשרות שכבר לא יהיה בהן צורך, ועל כן עולות דרישות מצד הוועד לשינוי בתנאים.

לפי הטיוטה שבידי גלובס, במרכז הדרישות עומדת תוספת שכר רוחבית של 4.25% לכל העובדים - גם אלה ששכרם פחת עקב עבודות החישמול, וגם אלה שלא. "ככל שתאמצו את המתווה", מסבירים בהסתדרות במסמך נוסף, "נוכל להתקדם להבנות שיאפשרו את הפעלת מערכי חישמול". כלומר, אחרת - העבודות ייפסקו.

בנוסף לתוספת השכר, בהסתדרות דורשים שמירה על כל השעות הנוספות והפרמיה (בונוסים בהתאם לתפוקה) גם כשאין עבודה שתצדיק זאת. כלומר, רכבת ישראל צפויה לשלם לעובדים על שעות שהם לא עובדים בהן, ועל תפוקה שהם לא נותנים. זאת ועוד, העובדים יקבלו גם פיצוי בדיעבד על השעות בהן הם לא עבדו מתחילת העבודות ב-2020. כמו כן, העובדים הרלוונטיים יזכו בביטחון תעסוקתי עד 2039. כלומר - יהיה בלתי אפשרי לפטר אותם.

סעיף הביטחון התעסוקתי רלוונטי במיוחד לעובדים שיהפכו ללא רלוונטיים לאחר החישמול: מנהלי תחנות הדלק ומחלקת הדלק, מכונאים, חשמלאים ומהנדסים, שחלקם אחראיים על רכבות הדיזל. הדרישה לעבודה מצידם תלך ותפחת, ועובדי הדלק יהפכו לכמעט לא רלוונטיים כשרכבות דיזל ייצאו משימוש. אך לפי מסמך ההבנות, העובדים המפעילים אותן ימשיכו לקבל את אותו היקף שכר ותנאים ב-18 השנים הקרובות, גם ללא עבודה בפועל. הנהגים יידרשו לעבור לעבוד בקטרים החשמליים, אך במקרה שלא הצליחו לעבור את ההסמכה - הם לא יפוטרו, אלא יקבלו "חיזוק ממרכז ההדרכה", ובמקרה שתתקבל חוות-דעת נוספת המעידה על קושי בנהיגת רכבת חשמלית - הם ישובצו לרכבות הדיזל ההולכות ומתמעטות.

בנוסף, קיימת דרישה להגדיל את מענקי הביצועים לעובדים, ואף להעניק תקציב של 400 אלף שקל ל"פעולות רווחת הגמלאים", כמו גם שי לחג בשווי 1,680 שקל בשנה. זאת כהכשרה לחריגת שכר שהתרחשו בעבר וכעת מוכללות במסגרת ההסכם.

מוועד עובדי הרכבת נמסר בתגובה: "העיצומים שננקטים ברכבת ננקטים בחסות בית הדין הארצי ובאישורו. בכל מקרה, הצעדים הארגוניים לא פוגעים בנוסעים".

יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי , מסר לגלובס בתגובה: "מדובר במשא-ומתן מורכב שנמשך כבר למעלה משלוש שנים. במהלך כל תקופת ההידברות בין הצדדים, שאחד מעיקריה היה הסדרת השלכות החישמול, עובדי הרכבת גילו אחריות ואורך-רוח ופעלו בתום-לב כדי להגיע להסכמות. בתוך כך, בית הדין מצא כי העובדים אכן נפגעים בשכרם, והנחה את הנהלת הרכבת שלא להתחיל בהפעלת מערכי החישמול עד שלא יוסדרו מול העובדים כל השלכות המהלך. לא נשלים עם צעדים חד-צדדיים שעולים לכדי פגיעה ממשית בעובדים. חשוב להדגיש כי לא צפויה שום פגיעה בציבור הנוסעים, שכן בשלב זה ניתן להמשיך בהפעלת קטרי הדיזל".

עוד כתבות

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות בחברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

מימין: דני בריקמן, מנכ''ל החברה, ועמית צימרמן, סמנכ''ל המוצר / צילום: Ben Itzhaki – Photography

הכפיל את השווי ב-6 חודשים ומגייס עוד עובדים: הסטארט-אפ Oasis Security גייס 35 מיליון דולר

אואזיס סקיוריטי פיתח פלטפורמת הגנה בסייבר לזהויות לא אנושיות בארגונים ●  עד כה גייס אואזיס סכום כולל של כ-75 מיליון דולר

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

מנכ''ל SMCI, צ'ארלס ליאנג, מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, מנכ''לית AMD, ליסה סו / צילומים: רויטרס - Jonathan Ernst, Mark Lennihan ,AP, Chiang Ying-ying

דוחות חברות השבבים חושפים את האתגר הגדול של הסקטור הלוהט בוול סטריט

השבוע פרסמו שתי חברות שבבים גדולות, AMD ו-SMCI, את התוצאות הכספיות שלהן ואיכזבו את המשקיעים ● בתגובה לדוחות, מניות שתי החברות צללו בחדות במסחר בוול סטריט יחד עם אנבידיה שנסחרת בירידות ● מומחים מסבירים: "יש ביקוש והשקעות של חברות גדולות, אבל ההכנסות לא מתרוממות"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל מבלי להודיע על כך באופן רשמי ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד, ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

לא בעזרת הצבא: כך יכולה ישראל להכריע את איראן

התקיפה האיראנית הכושלת נגד ישראל יצרה חלון הזדמנויות נדיר לסיכול התחמשותה הגרעינית של איראן ● במקום לפתוח בעימות צבאי, מהלך בעל השפעה מוגבלת, לו מתנגדת הקהילה העולמית, ישראל צריכה לגבש כוח משימה בין־לאומי שמטרתו לחנוק את איראן במישור הכלכלי

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה