גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"היום השיווק מורכב מריצות קצרות מרובות כיוונים. זה לנהל הפרעת קשב תמידית"

לישראלים יש חיבה גדולה למותגים אבל גם חיבה למחיר, אומר ירון עמיר, סמנכ"ל השיווק של אופטיקנה ● מה עשתה תרבות האינסטגרם לענף האופטיקה, איך השפיעה שנת הקורונה על מכירות האונליין, ואיזו פרסומאית מהווה עבורו מודל השראה? ● הזווית של סמנכ"לי השיווק בחברות הבולטות במשק

ירון עמיר, סמנכ''ל השיווק של אופטיקנה / צילום: איל יצהר
ירון עמיר, סמנכ''ל השיווק של אופטיקנה / צילום: איל יצהר

ענף האופטיקה חווה בשנים האחרונות מהפכה עם כניסתו של המותג קרולינה למקה והעמקת הפעילות של סופר-פארם אופטיק, שהציעו מחיר נגיש ואת שפת ה-"2 זוגות ב-300 שקל" - וסחפו אחריהם את יתר השחקנים בענף.

לא במקרה היצע השחקנים גדל. הביקוש למשקפיים עולה, הן בפן האופנה והן בפן התיקון לראייה, לצד העלייה בשימוש במסכים. לדברי סמנכ"ל השיווק של אופטיקנה בארבע השנים האחרונות, ירון עמיר, הדרך להתמודד עם התחרות האגרסיבית היא "לשים את הדגש על העולם המקצועי, עם המסר שלא קונים משקפיים בלי אופטומטריסט.

"אנחנו רשת שצמחה מעולם האופטיקה, המייסד והבעלים, מאיר רסין, הוא אופטומטריסט בעצמו. מול היבוא המקביל, אנחנו מחזקים יבוא בלעדי כמו קרטייה, ומפתחים מותגים פרטיים מונגשים במחיר".

מהלך שהצליח

"השקת מותג המשקפיים קאטליה עם עומר אדם כפרזנטור. מדובר במותג השני שמושק איתו, אחרי שהופסקה מכירת המותג הקודם (ורסו) לאור מחלוקות משפטיות עם היצרנית מחו"ל.

"קאטליה (סוג של סחלב) בא לתת מענה לקהל צעיר שמחפש משקפיים כביטוי אופנתי במחיר נגיש. החיבור לעומר אדם בידל אותנו, יצר רלוונטיות, זכירות והצלחה במכירות. המותג הפך להיות אחד משלושת הנמכרים ברשת. הצלחנו למשוך את הקהל צעיר".

מהלך שנכשל

"בעקבות משבר הקורונה עצרנו קמפיין שהיה מוצלח. ב-2018 הכרנו את אופק ראשון, שנחשפה בתוכנית הצינור כמי שחוותה חרם בבית הספר. חברנו אליה לקמפיין שבו השתתפו ילדים נוספים לקראת החזרה לבית הספר (בזום), עם מסר של סובלנות וכבוד הדדי.

"הילדים שחוו חרמות זכו לשלטי חוצות, נתנו להם רוח גבית להתמודד עם הקשיים. המהלך היה מאוד מוצלח, אבל בשנת קורונה והתקציבים שמחקו מהלכים שיווקיים, לא המשכנו את הפרויקט".

מהלך מעורר קנאה

"ויסוצקי עושים עבודה נפלאה, ומצליחים להוביל שוק עם מותג ישראלי מול מותג בינלאומי, שבעולם הוא מונופול (ליפטון). הם מייצרים חדשנות, מעודדים שינוי בהרגלי הצריכה (במסגרת קמפיין החלפת כוס קפה אחד ביום בכוס תה), ומתחו את השוק מצרכני התה המסורתיים לקהל צעיר וחדש. במקביל, הם יצאו מנושא העונתיות עם מוצרים בעולם התה הקר".

אתגרי השיווק

"לדעת לדבר עם קהלים שונים, במסרים שונים בערוצים השונים, ובעיקר להיות רלוונטיים. אם בשיווק המסורתי היינו עובדים 'טורית', בריצה לכיוון אחד עם אסטרטגיה מוגדרת, היום יש ריצות קצרות מרובות כיוונים, למשל מול דור ה-Z ומול האוכלוסייה המבוגרת הצומחת בישראל.

"בריצות הקצרות צריך גם לדעת לשלב עבודה לא מתוכננת ולעבוד במקביל על פרויקטים, לא רק במובן התקציבי אלא גם בתשומת הלב. למשל, לעבוד במקביל עם פרזנטוריות ברשת כדי לקדם את עולמות האופנה, ולחשוב על קידום מוצרי מולטיפוקל לגיל השלישי במדיה שלו. זה לנהל הפרעת קשב תמידית".

מודל השראה

"בשנת 2000 התחלתי את דרכי במשרד פרסום דרורי שלומי, שהקימו יורם דרורי וד"ר טובית שלומי, והיא המנטורית שלי. למדתי ממנה את היכולת לבנות אימפריה עסקית, ובמקביל לייצר אווירה משפחתית ולעודד מוטיבציה להצלחה בקרב העובדים. טובית גם השכילה לייצר איזון בין עבודה לבין חיים מלאים בתחביבים וטיולים. לפני שהגעתי למשרד הייתי בסדנת פרסום שהיא העבירה, ושם הבנתי שאני רוצה להיות קופירייטר. היא קיבלה אותי לעבודה, ונשארתי שם חמש שנים".

שיווק או שירות

"כדי שמותג יצליח צריך שתהיה מאחוריו אמת מוצרית. כך גם בשירות ובשיווק, לא משנה כמה השיווק יעשה עבודה טובה, אם בנקודות המפגש של הצרכן עם המותג תיווצר אכזבה מהיבט השירות - בזה זה נגמר. השירות אצלנו בעיקר ניתן בפן המקצועי והאופטומיטריסטי".

הצרכנים המשתנים

"הרגישות למחיר משתנה בין עולמות השמש והראייה. בשמש, האופנה היא הפרמטר החשוב ולצדה המחיר, כאשר הדור הצעיר צמצם את סבבי הרכישה - קונים משקפיים בתדירות גבוהה. בעולמות האופטיקה, העניין המקצועי גובר על המחיר. גיל מרכיבי המשקפיים יורד עם העלייה בשימוש במסכים, וגם כמות לקויי הראייה. אנחנו מנסים להיות מובילי שוק בקטגוריית המשקפיים, עם חלוקה של אלפי זוגות בחינם כל שנה. ילדים עם לקות ראייה מאובחנים לעתים כבעלי הפרעות קשב, כש'הבעיה' שלהם יכולה להיפטר עם תיקון ראייה.

"שנת הקורונה הקפיצה לנו את המכירות באונליין למקום שהיינו אמורים להגיע אליו עוד עשור, ולא רק בתחום של עדשות מגע, שנרכשות בכמויות באונליין. אין ספק שצריך לפתח את עולם האי-קום, אבל גם להגביר את הסינרגיה בין האונליין לאופליין. רכישת משקפי ראייה הוא עדיין תחום שבו חסמי הקנייה באונליין גדולים, מהצורך באופטומטריסט והתאמת ומדידת המשקפיים. המשימה שלנו היא לפצח את זה טכנולוגית. אגב, גם אחרי שהחנויות נפתחו העלייה בקניות באתר - נמשכת".

עד כמה הישראלים חובבי המותגים נאמנים למותגים במשקפיים?
"משקפיים הם הדרך של ציבור רחב יותר לשים יד על מותג נחשק. תשקיעי 1,500 שקל במשקפיים של שאנל, וכנראה שלא תשקיעי סכום דומה בחולצה של המותג. לישראלים יש חיבה גדולה למותגים, אבל גם חיבה למחיר.

"התחרות יצרה מלחמת מחירים, והמנעד נע ממשקפי ראייה כולל עדשות ב-200 שקל ועד זוג משקפי קרטייה שמגיעים גם ל-10,000 שקל. במשקפי שמש זה מ-99 שקל ועד אלפי שקלים, כאשר המותג המוביל הוא רייבאן. תרבות האינסטגרם גרמה למותגים לפרוח. בדומה למה שקורה באופנה: מותגי האמצע נשחקים, ומותגי הקצה, מותגי יוקרה ומותגי אופנה מהירה - מתחזקים".

טעות של מתחילים

"אנשי שיווק מתחילים אוהבים רפורמות, לשנות אסטרטגיות שנבנו משך שנים. אלא שלשנות אסטרטגיה זה קל, אבל לשמר ולשפר אסטרטגיה זה קשה יותר, ולרוב זו החלטה נכונה יותר".

מה למדתי בדרך

"לקום כל בוקר ליום חדש מתוך צניעות וסקרנות לדעת ולהבין יותר, רק ככה אפשר לייצר שינוי".

תפיסת עתיד

"אין ספק שהדיגיטל, הביג דאטה והבינה המלאכותית ישפרו את הביצועים השיווקיים, ויאפשרו לנו להגיע עם המסר הרלוונטי לקהל הרלוונטי, להתאים מוצרים ולטרגט את הקהל שהם פונים אליו. יש לנו יותר מחצי מיליון חברים במועדון לקוחות, זה דאטה גדול שיעזור לנו להיות יותר שירותיים ומכוונים, ולהגדיל את היקפי הקנייה דרך הצעות ערך מותאמות ללקוח".

ירון אמיר

אישי: בן 46, נשוי ואב לשניים, מתגורר ברעננה.

מקצועי: בעל תואר ראשון בתקשורת ומדעי המדינה מהאוניברסיטה העברית, ותואר שני במנהל עסקים מאוני' בן גוריון ואוני' קולומביה. החל את דרכו במשרדי הפרסום דרורי שלומי וראובני פרידן, לאחר מכן עסק בשיווק ביוניליוור, ד"ר פישר ואיי-דיגיטל.

עוד משהו: חובב טיולים בארץ ובעולם.

עוד כתבות

פרויקט תמ''א ברחוב צה''ל, קרית אונו / צילום: תמר מצפי

גל מיזוגים של חברות תמ"א 38: החברות הקטנות נכנעות לשוק הקשה

הקשיים הפיננסיים, ירידות המחירים והמלחמה גורמים לעשרות חברות יזמיות קטנות בתחום ההתחדשות העירונית למכור את עצמן - בעוד החברות הגדולות אוספות פרויקטים ומתחזקות

משרדי משרד הבריאות בירושלים / צילום: איל יצהר

אלו הן המסקנות של משרד הבריאות בעניין התקלות בבדיקה של חברת רוש

כפי שדווח בעבר, הבדיקה של חברת רוש אשר בחנה את התאמת הגידול לטיפול הורמונלי, הייתה תקולה ונשים מסוימות נמצאו בטעות כלא מתאימות לטיפול בסרטן שד, למרות שהיו יכולות להיעזר בו ● התחקיר של משרד הבריאות, מצא כי הבדיקה נתנה תוצאה חלשה יחסית, בשל תקלה בערכת הבדיקה עצמה

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן / צילום: דוברות מבקר המדינה

מבקר המדינה מצטרף לביקורת האוצר על צה"ל: אין בקרה על עשרות מיליארדים בתגמולי מילואים

דוח חדש של מבקר המדינה מצביע כי לצה"ל ולביטוח הלאומי אין מנגנון בקרה משותף שמוודא שההוצאה הציבורית מנוצלת באופן יעיל ● בנוסף, המבקר אנגלמן מצביע על התנהלות בעייתיות של האקדמיה מול הסטודנטים ● ומה בנוגע לזכויות העבודה?

עומר אדם / צילום: שי פרנקו

"במשך תקופה ארוכה אני מתעניין בתחום הסייבר": ההשקעה החדשה של עומר אדם

חברת אבטחת הענן Aryon השלימה גיוס של משקיעים אסטרטגיים בהיקף של 4 מיליון דולר, מתוכם מיליון דולר גויסו מהזמר עומר אדם ● אלקטרה חתמה עם סמסונג על הסכם הפצה אסטרטגי של עשרות מיליוני שקלים ● המחזור השני של האקדמיה למנכ"ליות יוצא לדרך ● וגם: בעבר הוא כיהן כמנכ"ל מכבי חיפה, היום הוא מנכ"ל מותג הנעליים טבע נאות ● אירועים ומינויים

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: הדס פרוש

נתניהו מעיד בתיק 4000: אין הקבלה בתולדות המדינה לשיטפון ההתקפות עליי בתקשורת

רה"מ בנימין נתניהו החל להעיד בתיק 4000 ● עו"ד יהודית תירוש חוקרת אותו בחקירה נגדית לגבי האישום נגדו בשוחד סביב מתן הטבות רגולטוריות לקבוצת בזק שהייתה אז בשליטת שאול אלוביץ', תמורת הטיית הסיקור באתר וואלה לטובתו ולטובת משפחתו ● נתניהו: "לא הייתה שום הבנה עם אלוביץ'" ● עו"ד תירוש: "אנחנו נמצאים בתיק של היענות חריגה לבקשות סיקור; אנחנו נראה שלנתניהו הסיקור התקשורתי מאוד חשוב"

המשרוקית מסבירה. ועדות חקירה / צילום: יעקב סער - לע''מ

זן חדש של ועדות חקירה? החלטת ממשלה לא תספיק

הממשלה החליטה: ועדת חקירה - אבל לא ממלכתית. אז מה כן, ומה צריך לקרות כדי שזה באמת ייצא לפועל? ● המשרוקית של גלובס

מערכת PULS של חברת אלביט / צילום: אלביט מערכות

בתעשייה הביטחונית מאותתים: הפסקת האש פותחת דלת לשורה של עסקאות ענק

אלביט דיווחה על אחת העסקאות הגדולות בתולדותיה עם "לקוחה בינלאומית" - בהיקף של 2.3 מיליארד דולר ● בכך היא מצטרפת לשורת עסקאות שנרקמו לאחרונה, ובתעשיות הביטחוניות המקומיות מעריכים כי בתקופה הקרובה יבשילו לכדי עסקאות מגעים נוספים ● בשורה חיובית גם מגרמניה: מסירה את האמברגו על ישראל

משה לארי / צילום: מזרחי טפחות

מזרחי טפחות: רווח של 1.5 מיליארד שקל – מחציתו יחולק כדיבידנד

מדובר בעלייה של 4% ביחס לרבעון המקביל אשתקד, כאשר הבנק מציג תשואה גבוהה על ההון של 17.6% ● בניגוד לבנקי לאומי והבינלאומי, שהגיעו לשיעור חלוקה של 75% מהרווח הנקי - מזרחי טפחות, בדומה לדיסקונט, בוחר לחלק מחצית מהרווח הנקי כדיבידנד

ראש לשכת עורכי הדין עמית בכר, נשיא בית המשפט העליון יצחק עמית וח''כ חנוך מילביצקי / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין, נועם מושקוביץ' - דוברות הכנסת, כדיה לוי

בג"ץ נתן זריקת עידוד ללשכת עוה"ד, שעשויה לחטוף מכה ממקום אחר

השופטים הקפיאו את החוק שקיצץ את דמי החבר שגובה לשכת עורכי הדין ואסר עליה לממן בהם את פעילותה הציבורית ● בלשכה נזהרים מחגיגות כל עוד גורל החוק לא הוכרע ● יוזמיו כבר מתכננים את הצעדים הבאים נגד הלשכה, ויו"ר ועדת החוקה קורא לעורכי הדין שלא לשלם את דמי החבר

צילום: Shutterstock

מה גורם לעלייה בסרטן המעי הגס? מחקר חדש מציע אפשרות לא צפויה

מחקר שפורסם בכתב-העת הרפואי המוביל "לנסט" הראה עלייה בשיעור המקרים של סרטן המעי הגס בקרב צעירים בני פחות מגיל 50 ● הסיבות עשויות להיות קשורות לאורח החיים, אך מחקר אחר טוען כי הסיבה עשויה להיות רעלן

תקלת אינטרנט / צילום: Shutterstock

תקלת ענק באינטרנט מנעה גישה לאתרים רבים - "מאמינים שהתקלה נפתרה כעת"

בעקבות התקלה אתרים שונים חדלו לעבוד ובהם רשת X ,OpenAI, ספוטיפיי, גריינדר ועוד ● במקביל להודעה על תיקון התקלה, חברת קלאודפלייר פרסמה כתבה: "ייתכן שחלק מהלקוחות עדיין יתקלו בבעיות בכניסה"

דיוויד טפר, ביל ומלינדה גייטס, ביל אקמן, ריי דליו, קת'י ווד, סטנלי דרוקנמילר / צילום: רויטרס - BRENDAN MCDERMID, Richard Brian

המהלך המפתיע של ביל אקמן, ולמה 3 משקיעי על מוכרים את אותה המניה?

בימים האחרונים פרסמו כמה מהמשקיעים החזקים בעולם את השינויים בתיקים שלהם ברבעון השלישי של השנה ● ביל גייטס מכר מניות מיקרוסופט ב-8.8 מיליארד דולר, ביל אקמן עושה את ההפך מבאפט ומוכר מניות גוגל, שלושה מיליארדרים מוכרים מניות אנבידיה. וגם: גורו ההשקעות שמגדילה אחיזה במניות כחול לבן

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בוול סטריט; מניות הטכנולוגיה הובילו את הירידות

ה-S&P 500 ירד בקרוב ל-1% ● אלפאבית קפצה לאחר שנחשף כי ברקשייר האת'וויי של וורן באפט רכשה החזקה בה ● אלביט וצים מזנקות בכ-7% ובכ-6%, בהתאמה ● הביטקוין ממשיך במומנטום השלילי שלו, מחירו נע סביב 91 אלף דולר ● מחירי הזהב והכסף ירדו ● משקיעי העל חשפו את ההשקעות שלהם: הרוכשים והמוכרים של גוגל, אלו שרכשו אמזון, וזה שחתך את אינטל רבעון אחרי שרכש אותה

אמבולנסים של מד''א / צילום: דוברות מד''א

אחרי הפיגוע: צה"ל פועל ביישובים שמהם יצאו המחבלים

ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט על הפיגוע בגוש עציון: "ממשלה שאחרי ה-7 באוקטובר מעניקה לאויב פרס של מדינה פלסטינית, נושאת באחריות להדלקה מחודשת של הטרור נגד יהודים" ● עפ"י החשד, האירוע התחיל כפיגוע דריסה, ובהמשך המחבלים יצאו מהרכב כשהם חמושים בסכינים, ניסו לדקור אזרחים - נוטרלו וחוסלו ● חמאס גינה את ההחלטה באו"ם ואמר כי הוא לא מוכן להתפרק מנשקו ● עדכונים שוטפים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

ירידות בוול סטריט; מדד השבבים ב"טריטוריית תיקון", הביטקוין מתאושש

נאסד"ק יורד ב-1.5% ● בורסות אירופה ואסיה ננעלו בירידות חדות ● נייס נופלת ב-10% בעקבות הדוחות ● לראשונה זה 7 חודשים, הביטקוין ירד מתחת ל-90 אלף דולר לפני שהתאושש, מייקל סיילור ממשיך לרכוש את המטבע ● ישראליות: נייס נופלת לאחר הדוחות, סיוה בעקבות הנפקת מניות ● קלאוד פלייר, יורדת ביותר מ־2% בעקבות תקלה שהשפיעה על חלק מהפלטפורמות הגדולות בעולם

קניות באינטרנט / אילוסטרציה: Shutterstock, Natee Photo

ביום הרווקים הסיני, האונליין ניצח את החנויות הפיזיות בהיקף הרכישות

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● נתוני הפניקס גמא מצביעים על עלייה של יותר מ-20% ברכישות בענפים הבולטים ב-11 בנובמבר

אופיר חמו / צילום: עופר חג'יוב

"להוריד חשיפה למניות": הבנקאי שמציע לממש רווחים אחרי שנתיים פנומנליות

אופיר חמו ממזרחי טפחות חושש ש"התמחור בשווקים כבר מזמן לא משקף שווי כלכלי של החברות", אלא בעיקר את העתיד: "המכפילים משקפים גידול של 25% ברווחים" ● את עיקר המשקל בתיק ההשקעות הוא מציע להקצות כעת לאג"ח, כפי שהציע טרם הראלי הנוכחי בת"א

דוגמאות למודעות ובהן התחזות לאנשי מפתח למטרת הונאה / צילום: צילום מסך

"המניות יעלו ב-300%": גל ההונאות הפיננסיות מתפשט במודעות גוגל

פרסומות המתחזות לאישים בכירים במטרה לבצע הונאה שטפו תחילה את הרשתות החברתיות, וכעת מופיעות ביעד חדש ● גוגל: "השקענו רבות במערכות לשיפור האיתור והאכיפה"

מהגרים שנכנסו לבריטניה דרך צרפת / צילום: Reuters, Gareth Fuller

בריטניה משנה כיוון: בדרך לאמץ את המודל הדני להרתעת מהגרים לא-חוקיים

ממשלת הלייבור השיקה את הרפורמה ה"מחמירה ביותר נגד ההגירה בעשור האחרון" בעקבות הקריסה בסקרים ● על הפרק: השעיית איחוד משפחות, הענקת מקלט זמני בלבד ואיום בסנקציות כדי לגרש בהצלחה למדינות אפריקה

סקוט ראסל, מנכ''ל נייס / צילום: SAP

"המשקיעים לקחו קשה את התחזית": מה הוביל לצניחה הנוכחית במניית נייס

מניית הטכנולוגיה השלימה ירידה של יותר מ־30% בשנה האחרונה לאחר שסיפקה יעדי צמיחה שכוללים השקעות שיפגעו ברווחיה ● אופנהיימר: "המשקיעים לא אוהבים ירידה בשיעורי רווחיות והיעדר מנוף תפעולי, המעלים חשש מתחרות"