גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"היום השיווק מורכב מריצות קצרות מרובות כיוונים. זה לנהל הפרעת קשב תמידית"

לישראלים יש חיבה גדולה למותגים אבל גם חיבה למחיר, אומר ירון עמיר, סמנכ"ל השיווק של אופטיקנה ● מה עשתה תרבות האינסטגרם לענף האופטיקה, איך השפיעה שנת הקורונה על מכירות האונליין, ואיזו פרסומאית מהווה עבורו מודל השראה? ● הזווית של סמנכ"לי השיווק בחברות הבולטות במשק

ירון עמיר, סמנכ''ל השיווק של אופטיקנה / צילום: איל יצהר
ירון עמיר, סמנכ''ל השיווק של אופטיקנה / צילום: איל יצהר

ענף האופטיקה חווה בשנים האחרונות מהפכה עם כניסתו של המותג קרולינה למקה והעמקת הפעילות של סופר-פארם אופטיק, שהציעו מחיר נגיש ואת שפת ה-"2 זוגות ב-300 שקל" - וסחפו אחריהם את יתר השחקנים בענף.

לא במקרה היצע השחקנים גדל. הביקוש למשקפיים עולה, הן בפן האופנה והן בפן התיקון לראייה, לצד העלייה בשימוש במסכים. לדברי סמנכ"ל השיווק של אופטיקנה בארבע השנים האחרונות, ירון עמיר, הדרך להתמודד עם התחרות האגרסיבית היא "לשים את הדגש על העולם המקצועי, עם המסר שלא קונים משקפיים בלי אופטומטריסט.

"אנחנו רשת שצמחה מעולם האופטיקה, המייסד והבעלים, מאיר רסין, הוא אופטומטריסט בעצמו. מול היבוא המקביל, אנחנו מחזקים יבוא בלעדי כמו קרטייה, ומפתחים מותגים פרטיים מונגשים במחיר".

מהלך שהצליח

"השקת מותג המשקפיים קאטליה עם עומר אדם כפרזנטור. מדובר במותג השני שמושק איתו, אחרי שהופסקה מכירת המותג הקודם (ורסו) לאור מחלוקות משפטיות עם היצרנית מחו"ל.

"קאטליה (סוג של סחלב) בא לתת מענה לקהל צעיר שמחפש משקפיים כביטוי אופנתי במחיר נגיש. החיבור לעומר אדם בידל אותנו, יצר רלוונטיות, זכירות והצלחה במכירות. המותג הפך להיות אחד משלושת הנמכרים ברשת. הצלחנו למשוך את הקהל צעיר".

מהלך שנכשל

"בעקבות משבר הקורונה עצרנו קמפיין שהיה מוצלח. ב-2018 הכרנו את אופק ראשון, שנחשפה בתוכנית הצינור כמי שחוותה חרם בבית הספר. חברנו אליה לקמפיין שבו השתתפו ילדים נוספים לקראת החזרה לבית הספר (בזום), עם מסר של סובלנות וכבוד הדדי.

"הילדים שחוו חרמות זכו לשלטי חוצות, נתנו להם רוח גבית להתמודד עם הקשיים. המהלך היה מאוד מוצלח, אבל בשנת קורונה והתקציבים שמחקו מהלכים שיווקיים, לא המשכנו את הפרויקט".

מהלך מעורר קנאה

"ויסוצקי עושים עבודה נפלאה, ומצליחים להוביל שוק עם מותג ישראלי מול מותג בינלאומי, שבעולם הוא מונופול (ליפטון). הם מייצרים חדשנות, מעודדים שינוי בהרגלי הצריכה (במסגרת קמפיין החלפת כוס קפה אחד ביום בכוס תה), ומתחו את השוק מצרכני התה המסורתיים לקהל צעיר וחדש. במקביל, הם יצאו מנושא העונתיות עם מוצרים בעולם התה הקר".

אתגרי השיווק

"לדעת לדבר עם קהלים שונים, במסרים שונים בערוצים השונים, ובעיקר להיות רלוונטיים. אם בשיווק המסורתי היינו עובדים 'טורית', בריצה לכיוון אחד עם אסטרטגיה מוגדרת, היום יש ריצות קצרות מרובות כיוונים, למשל מול דור ה-Z ומול האוכלוסייה המבוגרת הצומחת בישראל.

"בריצות הקצרות צריך גם לדעת לשלב עבודה לא מתוכננת ולעבוד במקביל על פרויקטים, לא רק במובן התקציבי אלא גם בתשומת הלב. למשל, לעבוד במקביל עם פרזנטוריות ברשת כדי לקדם את עולמות האופנה, ולחשוב על קידום מוצרי מולטיפוקל לגיל השלישי במדיה שלו. זה לנהל הפרעת קשב תמידית".

מודל השראה

"בשנת 2000 התחלתי את דרכי במשרד פרסום דרורי שלומי, שהקימו יורם דרורי וד"ר טובית שלומי, והיא המנטורית שלי. למדתי ממנה את היכולת לבנות אימפריה עסקית, ובמקביל לייצר אווירה משפחתית ולעודד מוטיבציה להצלחה בקרב העובדים. טובית גם השכילה לייצר איזון בין עבודה לבין חיים מלאים בתחביבים וטיולים. לפני שהגעתי למשרד הייתי בסדנת פרסום שהיא העבירה, ושם הבנתי שאני רוצה להיות קופירייטר. היא קיבלה אותי לעבודה, ונשארתי שם חמש שנים".

שיווק או שירות

"כדי שמותג יצליח צריך שתהיה מאחוריו אמת מוצרית. כך גם בשירות ובשיווק, לא משנה כמה השיווק יעשה עבודה טובה, אם בנקודות המפגש של הצרכן עם המותג תיווצר אכזבה מהיבט השירות - בזה זה נגמר. השירות אצלנו בעיקר ניתן בפן המקצועי והאופטומיטריסטי".

הצרכנים המשתנים

"הרגישות למחיר משתנה בין עולמות השמש והראייה. בשמש, האופנה היא הפרמטר החשוב ולצדה המחיר, כאשר הדור הצעיר צמצם את סבבי הרכישה - קונים משקפיים בתדירות גבוהה. בעולמות האופטיקה, העניין המקצועי גובר על המחיר. גיל מרכיבי המשקפיים יורד עם העלייה בשימוש במסכים, וגם כמות לקויי הראייה. אנחנו מנסים להיות מובילי שוק בקטגוריית המשקפיים, עם חלוקה של אלפי זוגות בחינם כל שנה. ילדים עם לקות ראייה מאובחנים לעתים כבעלי הפרעות קשב, כש'הבעיה' שלהם יכולה להיפטר עם תיקון ראייה.

"שנת הקורונה הקפיצה לנו את המכירות באונליין למקום שהיינו אמורים להגיע אליו עוד עשור, ולא רק בתחום של עדשות מגע, שנרכשות בכמויות באונליין. אין ספק שצריך לפתח את עולם האי-קום, אבל גם להגביר את הסינרגיה בין האונליין לאופליין. רכישת משקפי ראייה הוא עדיין תחום שבו חסמי הקנייה באונליין גדולים, מהצורך באופטומטריסט והתאמת ומדידת המשקפיים. המשימה שלנו היא לפצח את זה טכנולוגית. אגב, גם אחרי שהחנויות נפתחו העלייה בקניות באתר - נמשכת".

עד כמה הישראלים חובבי המותגים נאמנים למותגים במשקפיים?
"משקפיים הם הדרך של ציבור רחב יותר לשים יד על מותג נחשק. תשקיעי 1,500 שקל במשקפיים של שאנל, וכנראה שלא תשקיעי סכום דומה בחולצה של המותג. לישראלים יש חיבה גדולה למותגים, אבל גם חיבה למחיר.

"התחרות יצרה מלחמת מחירים, והמנעד נע ממשקפי ראייה כולל עדשות ב-200 שקל ועד זוג משקפי קרטייה שמגיעים גם ל-10,000 שקל. במשקפי שמש זה מ-99 שקל ועד אלפי שקלים, כאשר המותג המוביל הוא רייבאן. תרבות האינסטגרם גרמה למותגים לפרוח. בדומה למה שקורה באופנה: מותגי האמצע נשחקים, ומותגי הקצה, מותגי יוקרה ומותגי אופנה מהירה - מתחזקים".

טעות של מתחילים

"אנשי שיווק מתחילים אוהבים רפורמות, לשנות אסטרטגיות שנבנו משך שנים. אלא שלשנות אסטרטגיה זה קל, אבל לשמר ולשפר אסטרטגיה זה קשה יותר, ולרוב זו החלטה נכונה יותר".

מה למדתי בדרך

"לקום כל בוקר ליום חדש מתוך צניעות וסקרנות לדעת ולהבין יותר, רק ככה אפשר לייצר שינוי".

תפיסת עתיד

"אין ספק שהדיגיטל, הביג דאטה והבינה המלאכותית ישפרו את הביצועים השיווקיים, ויאפשרו לנו להגיע עם המסר הרלוונטי לקהל הרלוונטי, להתאים מוצרים ולטרגט את הקהל שהם פונים אליו. יש לנו יותר מחצי מיליון חברים במועדון לקוחות, זה דאטה גדול שיעזור לנו להיות יותר שירותיים ומכוונים, ולהגדיל את היקפי הקנייה דרך הצעות ערך מותאמות ללקוח".

ירון אמיר

אישי: בן 46, נשוי ואב לשניים, מתגורר ברעננה.

מקצועי: בעל תואר ראשון בתקשורת ומדעי המדינה מהאוניברסיטה העברית, ותואר שני במנהל עסקים מאוני' בן גוריון ואוני' קולומביה. החל את דרכו במשרדי הפרסום דרורי שלומי וראובני פרידן, לאחר מכן עסק בשיווק ביוניליוור, ד"ר פישר ואיי-דיגיטל.

עוד משהו: חובב טיולים בארץ ובעולם.

עוד כתבות

חמשת היזמים של טנזאי - פבל גורביץ, אריאל צייטלין, עפרי זיו, איתמר טל, וענר מזורסקי / צילום: אלעד מלכה

היזמים הסדרתיים מציגים: גיוס סיד גדול במיוחד לחברת סייבר שהקימו לפני חצי שנה

חצי שנה אחרי הקמתה, חברת הסייבר הישראלית טנזאי מכריזה היום (ג') על גיוס של 75 מיליון דולר ● הגיוס נעשה בסבב סיד - סבב גיוס ראשוני בתחילת דרכה של חברה - והוא מהגדולים שנראו עד כה בענף ● חמשת היזמים הוותיקים מבקשים לשנות את תחום השירותים בסייבר: "יש כאן הזדמנות אדירה"

אמיר כהנוביץ', משנה למנכ''ל פרופיט / צילום: יח''צ

החוב זינק, איך הסיכון של ישראל ירד כמעט לרמתו טרום המלחמה?

בחודש אוקטובר פרמיית הסיכון של ישראל המשיכה לרדת ואף חזרה כמעט לרמתה ב־2023 טרם המלחמה ● אז למה המשקיעים מרגישים בטוחים כל כך לגבי ישראל? מתחת לכותרות המלחיצות וגיוס החוב לטובת המלחמה, היצוא הישראלי המשיך להיות גבוה מהיבוא, מה ששמר על העודף בחשבון השוטף של מאזן התשלומים

צילום: Shutterstock, Pavel Kubarkov

אין שר בריאות, ועדת סל התרופות משותקת: איך ניתן לתקן את המצב?

סל התרופות אמור להתעדכן בינואר, אבל בהיעדר שר בריאות הוועדה שדנה בו טרם התכנסה וחולים רבים בחוסר ודאות ● יוזמה חדשה מבקשת להסדיר את פעילות הוועדה ולהגדיר תוספת תקציב קבועה ● גורמי בריאות בכירים תומכים אבל מזהירים מזעזוע גדול מדי

משה לארי / צילום: מזרחי טפחות

מנכ"ל מזרחי טפחות משה לארי מסר עדות פתוחה בפרשת השחיתות בהסתדרות

כחלק מהחקירה המסתעפת בפרשת השחיתות בהסתדרות "יד לוחצת יד", המשטרה חוקרת כעת אישיות בכירה בענף הבנקאות ● מעצרם של יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, ושל סוכן הביטוח ופעיל הליכוד, עזרא גבאי, שהם החשודים המרכזיים הוארך אתמול בשלושה ימים

חיילים אוקראינים מתכוונים לשיגור רחפן מתוצרת מקומית / צילום: Reuters, Dmytro Smolienko

ההשקעה החמה של עולם הטכנולוגיה: כטב"מים שצמחו במוסכים מאולתרים

מאז הפלישה הרוסית ב־2020, מאות יזמים באוקראינה הפכו מחסנים מאולתרים למרכזים לפיתוח נשק מתקדם ● כעת, משקיעים מהמערב מזדרזים להזרים הון לחברות שצמחו מהחזית ● אבל מאחורי ההתלהבות מסתתר גם שוק צפוף, מסוכן - ומאבק הישרדות על כל דולר

רומן צ'רנין מייסד נביוס / צילום: רמי זרנגר

ענקית הענן הישראלית-הולנדית בעסקת מיליארדים עם מטא

החוזה שנחתם בין נביוס למטא הוא לאספקת תשתיות מחשוב לבינה מלאכותית לתקופה של חמש שנים ● מדובר בחוזה שני של נביוס עם ענקית טכנולוגיה גלובלית השנה, לאחר שחתמה בספטמבר על עסקה בהיקף עתק של 17.4 מיליארד דולר עם מיקרוסופט

מפעל אבן קיסר / צילום: עינת לברון

אבן קיסר סוגרת את המפעל בצפון ומפטרת 200 עובדים

לפני כשנתיים וחצי אבן קיסר סגרה את המפעל הוותיק שלה בקיבוץ שדות ים, במהלך שכלל פיטורי 150 עובדים ● בגין הסגירה, החברה תרשום ירידת ערך שאינה במזומן בסך 40-45 מיליון דולר ועלויות מזומן של 4-8 מיליון דולר ברבעונים הבאים

ישי דוידי, מראשי קרן פימי / צילום: יונתן בלום

1.5 מיליארד דולר: ישי דוידי יוצא לגיוס הקרן הגדולה ביותר של פימי

הסכום יגויס 50% ממשקיעים ישראלים ו-50% ממשקיעים זרים ● הקרן צפויה להשלים את הגיוס ביוני 2026 ● עם השלמת הגיוס של הקרן השמינית, סך ההון המגויס של פימי יגיע ל-6 מיליארד דולר

עידן עופר / צילום: סיון פרג'

עסקת ענק לעידן עופר: השליטה באתלטיקו מדריד נמכרת לפי שווי של 2.5 מיליארד אירו

קרן אפולו רוכשת 55% ממניות מועדון הפאר הספרדי לפי שווי של 2.5 מיליארד אירו ● המיליארדר עידן עופר מחזיק כשליש ממניות המועדון, אותן רכש לפני 7 שנים תמורת 100 מיליון אירו בלבד, ובעקבות המהלך הפך עופר לבעל המניות השני בגודלו בקבוצת הכדורגל ● השלמת העסקה צפויה ברבעון הראשון של שנת 2026

ערן זינמן ורועי מן, מנכ''לים משותפים במאנדיי / צילום: נתנאל טוביאס

בכיר במאנדיי על המניה: "לפעמים אי אפשר לנצח מומנטום בשוק"

תחזית צמיחה מתונה הובילה לצניחת מניית מאנדיי, אף שחברת התוכנה מציגה תוצאות פיננסיות חזקות ● במקביל למעבר ללקוחות ולארגונים גדולים יותר ולשילוב הבינה מלאכותית במוצריה, בתי ההשקעות חלוקים – אופנהיימר נזהר, ג’פריס אופטימי

בורסת פרנקפורט / צילום: ap, Martin Meissner

עליות באירופה ובחוזים העתידיים בוול סטריט

בוול סטריט: סוחרים מפנים את תשומת הלב מהטכנולוגיה למגזרים אחרים ● בלומברג: אסטרטגיית ה-carry trade חוזרת והדולר שוב אטרקטיבי ●  מייקל בארי מזהיר: ענקיות הטכנולוגיה מנפחות רווחים ● אסטרטגים בוול סטריט אופטימיים בעקבות סיום השבתת הממשל

שמוליק רופא, מנכ''ל ריט 1 / צילום: נטי לוי

ריט 1 רכשה 45% ממתחם סיפולוקס בת"א בכ-127 מיליון שקל

מתחם סיפולוקס משתרע על שטח של כ-4 דונם ברחוב יגאל אלון בתל אביב, בצמוד לדרך השלום ● במקום יוקם מגדל לתעסוקה ומסחר בהיקף של 54 אלף מ"ר, אך השותפים יצטרכו לשלם לעיריית תל אביב דמי חכירה בגובה 324 מיליון שקל

נתב''ג / צילום: Shutterstock

אלו הערים שמהן הכי הרבה ישראלים עוזבים את הארץ

המלחמה האיצה עוד יותר את העזיבה מהארץ והיא הגיעה לשיא של 78 אלף ב-2024 ● העיר ממנה עוזבים הכי הרבה את הארץ היא תל אביב, ממנה מגיעים 14% מהעוזבים; מירושלים, הגדולה יותר, מגיעים 6.3% מהעוזבים

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: אלכס קולומויסקי/ידיעות אחרונות

מבקר המדינה מטיל אחריות על נתניהו: "כשל רב שנים"

דוח המבקר, השביעי בסדרת "חרבות ברזל", מצביע על כשל מבני בכל הקשור לתפיסת הביטחון הלאומי הרשמית של ישראל ● "נתניהו לא מימש את אחריותו בנושא ותפיסתו נותרה ללא יכולת לממשה כהלכה וללא תוקף מחייב", נכתב ● המבקר ציין כי גם ראשי המל"ל לא מימשו את תפקידם, והזהיר מפני תוצאות טרגיות נוספות

המומחה שבטוח: מצרים מתקרבת לאחת האויבות הגדולות של ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: טורקיה ומצרים מודאגות מהאיום הישראלי ובונות ציר אזורי חדש, הפוליטיקו חושף מסמכים לפיהם האמריקאים חוששים לעתיד תוכנית טראמפ, והאם ישראל ממציאה עלילות דם על האיראנים? • כותרות העיתונים בעולם

אבי כץ, מייסד ומנכ''ל GigCapital / צילום: באדיבות המצולם

מיליארד וחצי דולר לרכישות דיפנס ישראליות: חברות הספאק בקאמבק

חברות הספאק חוזרות לבמה ומגייסות סכומי עתק ● המשקיעים הישראלים מובילים את הגל החדש בוול־סטריט, כשהמוקד הוא החברות הביטחוניות מישראל ● ברקע: ההתחמשות הגדולה במערב

מתחם קו רקיע בפארק אריאל שרון / צילום: צילום מסך מיוטיוב

האם ישראל בשלה לארנה לאומית בגודל של ה־O2 בלונדון?

הביקוש להופעות ענק בארץ הוא עצום, אך לצדו בולט המחסור במתחם ראוי עם 20 אלף מקומות שיכול לארח אותן בסטנדרט גבוה ● עם עלות השקעה המוערכת בכמיליארד שקל, הדרך למימוש הפוטנציאל אינה עוברת דרך השוק הפרטי בלבד, אלא דורשת החלטה אסטרטגית לאומית

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, קורוויב ב-16%

נאסד"ק ירד ב-0.2%, דאו ג'ונס זינק במעל ל-1% ● אנבידיה ירדה לאחר שסופטבנק חשפה היום כי מכרה את כלל החזקותיה בחברה, בשווי של 5.83 מיליארד דולר ● הסנאט האמריקאי אישר אתמול הצעת חוק לסיום השבתת הממשל ● ישראליות בוול סטריט: לייבפרסון וקלטורה זינקו בעקבות הדוח הרבעוני ● הביטקוין מתקשה להתאושש, מתחת ל-104 אלף דולר ● נעילה חיובית באירופה

מייקל ברי ואלכס קארפ / צילום: שחר שחר, דוברות אונ' תל אביב

ראש בראש - המשקיע שחזה את משבר 2008 מול המנכ"ל של החברה הכי לוהטת בוול סטריט

מייקל ברי הימר נגד מניות אנבידיה ופלנטיר ● אלכס קארפ, מנכ"ל פלנטיר כינה את המהלך של בארי - "מטורף לחלוטין" ● בארי לא נשאר חייב

טראמפ ונתניהו בבית הלבן / צילום: ap, Evan Vucci

טראמפ פנה רשמית להרצוג: הענק חנינה לנתניהו

במכתבו לנשיא המדינה כינה נשיא ארה"ב את המשפט נגד רה"מ "רדיפה פוליטית ובלתי מוצדקת" וקרא "לאפשר לנתניהו לאחד את ישראל ע"י מתן חנינה" ● מטעם הרצוג נמסר: "על המעוניין בקבלת חנינה להגיש בקשה בהתאם לכללים"