גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"היום השיווק מורכב מריצות קצרות מרובות כיוונים. זה לנהל הפרעת קשב תמידית"

לישראלים יש חיבה גדולה למותגים אבל גם חיבה למחיר, אומר ירון עמיר, סמנכ"ל השיווק של אופטיקנה ● מה עשתה תרבות האינסטגרם לענף האופטיקה, איך השפיעה שנת הקורונה על מכירות האונליין, ואיזו פרסומאית מהווה עבורו מודל השראה? ● הזווית של סמנכ"לי השיווק בחברות הבולטות במשק

ירון עמיר, סמנכ''ל השיווק של אופטיקנה / צילום: איל יצהר
ירון עמיר, סמנכ''ל השיווק של אופטיקנה / צילום: איל יצהר

ענף האופטיקה חווה בשנים האחרונות מהפכה עם כניסתו של המותג קרולינה למקה והעמקת הפעילות של סופר-פארם אופטיק, שהציעו מחיר נגיש ואת שפת ה-"2 זוגות ב-300 שקל" - וסחפו אחריהם את יתר השחקנים בענף.

לא במקרה היצע השחקנים גדל. הביקוש למשקפיים עולה, הן בפן האופנה והן בפן התיקון לראייה, לצד העלייה בשימוש במסכים. לדברי סמנכ"ל השיווק של אופטיקנה בארבע השנים האחרונות, ירון עמיר, הדרך להתמודד עם התחרות האגרסיבית היא "לשים את הדגש על העולם המקצועי, עם המסר שלא קונים משקפיים בלי אופטומטריסט.

"אנחנו רשת שצמחה מעולם האופטיקה, המייסד והבעלים, מאיר רסין, הוא אופטומטריסט בעצמו. מול היבוא המקביל, אנחנו מחזקים יבוא בלעדי כמו קרטייה, ומפתחים מותגים פרטיים מונגשים במחיר".

מהלך שהצליח

"השקת מותג המשקפיים קאטליה עם עומר אדם כפרזנטור. מדובר במותג השני שמושק איתו, אחרי שהופסקה מכירת המותג הקודם (ורסו) לאור מחלוקות משפטיות עם היצרנית מחו"ל.

"קאטליה (סוג של סחלב) בא לתת מענה לקהל צעיר שמחפש משקפיים כביטוי אופנתי במחיר נגיש. החיבור לעומר אדם בידל אותנו, יצר רלוונטיות, זכירות והצלחה במכירות. המותג הפך להיות אחד משלושת הנמכרים ברשת. הצלחנו למשוך את הקהל צעיר".

מהלך שנכשל

"בעקבות משבר הקורונה עצרנו קמפיין שהיה מוצלח. ב-2018 הכרנו את אופק ראשון, שנחשפה בתוכנית הצינור כמי שחוותה חרם בבית הספר. חברנו אליה לקמפיין שבו השתתפו ילדים נוספים לקראת החזרה לבית הספר (בזום), עם מסר של סובלנות וכבוד הדדי.

"הילדים שחוו חרמות זכו לשלטי חוצות, נתנו להם רוח גבית להתמודד עם הקשיים. המהלך היה מאוד מוצלח, אבל בשנת קורונה והתקציבים שמחקו מהלכים שיווקיים, לא המשכנו את הפרויקט".

מהלך מעורר קנאה

"ויסוצקי עושים עבודה נפלאה, ומצליחים להוביל שוק עם מותג ישראלי מול מותג בינלאומי, שבעולם הוא מונופול (ליפטון). הם מייצרים חדשנות, מעודדים שינוי בהרגלי הצריכה (במסגרת קמפיין החלפת כוס קפה אחד ביום בכוס תה), ומתחו את השוק מצרכני התה המסורתיים לקהל צעיר וחדש. במקביל, הם יצאו מנושא העונתיות עם מוצרים בעולם התה הקר".

אתגרי השיווק

"לדעת לדבר עם קהלים שונים, במסרים שונים בערוצים השונים, ובעיקר להיות רלוונטיים. אם בשיווק המסורתי היינו עובדים 'טורית', בריצה לכיוון אחד עם אסטרטגיה מוגדרת, היום יש ריצות קצרות מרובות כיוונים, למשל מול דור ה-Z ומול האוכלוסייה המבוגרת הצומחת בישראל.

"בריצות הקצרות צריך גם לדעת לשלב עבודה לא מתוכננת ולעבוד במקביל על פרויקטים, לא רק במובן התקציבי אלא גם בתשומת הלב. למשל, לעבוד במקביל עם פרזנטוריות ברשת כדי לקדם את עולמות האופנה, ולחשוב על קידום מוצרי מולטיפוקל לגיל השלישי במדיה שלו. זה לנהל הפרעת קשב תמידית".

מודל השראה

"בשנת 2000 התחלתי את דרכי במשרד פרסום דרורי שלומי, שהקימו יורם דרורי וד"ר טובית שלומי, והיא המנטורית שלי. למדתי ממנה את היכולת לבנות אימפריה עסקית, ובמקביל לייצר אווירה משפחתית ולעודד מוטיבציה להצלחה בקרב העובדים. טובית גם השכילה לייצר איזון בין עבודה לבין חיים מלאים בתחביבים וטיולים. לפני שהגעתי למשרד הייתי בסדנת פרסום שהיא העבירה, ושם הבנתי שאני רוצה להיות קופירייטר. היא קיבלה אותי לעבודה, ונשארתי שם חמש שנים".

שיווק או שירות

"כדי שמותג יצליח צריך שתהיה מאחוריו אמת מוצרית. כך גם בשירות ובשיווק, לא משנה כמה השיווק יעשה עבודה טובה, אם בנקודות המפגש של הצרכן עם המותג תיווצר אכזבה מהיבט השירות - בזה זה נגמר. השירות אצלנו בעיקר ניתן בפן המקצועי והאופטומיטריסטי".

הצרכנים המשתנים

"הרגישות למחיר משתנה בין עולמות השמש והראייה. בשמש, האופנה היא הפרמטר החשוב ולצדה המחיר, כאשר הדור הצעיר צמצם את סבבי הרכישה - קונים משקפיים בתדירות גבוהה. בעולמות האופטיקה, העניין המקצועי גובר על המחיר. גיל מרכיבי המשקפיים יורד עם העלייה בשימוש במסכים, וגם כמות לקויי הראייה. אנחנו מנסים להיות מובילי שוק בקטגוריית המשקפיים, עם חלוקה של אלפי זוגות בחינם כל שנה. ילדים עם לקות ראייה מאובחנים לעתים כבעלי הפרעות קשב, כש'הבעיה' שלהם יכולה להיפטר עם תיקון ראייה.

"שנת הקורונה הקפיצה לנו את המכירות באונליין למקום שהיינו אמורים להגיע אליו עוד עשור, ולא רק בתחום של עדשות מגע, שנרכשות בכמויות באונליין. אין ספק שצריך לפתח את עולם האי-קום, אבל גם להגביר את הסינרגיה בין האונליין לאופליין. רכישת משקפי ראייה הוא עדיין תחום שבו חסמי הקנייה באונליין גדולים, מהצורך באופטומטריסט והתאמת ומדידת המשקפיים. המשימה שלנו היא לפצח את זה טכנולוגית. אגב, גם אחרי שהחנויות נפתחו העלייה בקניות באתר - נמשכת".

עד כמה הישראלים חובבי המותגים נאמנים למותגים במשקפיים?
"משקפיים הם הדרך של ציבור רחב יותר לשים יד על מותג נחשק. תשקיעי 1,500 שקל במשקפיים של שאנל, וכנראה שלא תשקיעי סכום דומה בחולצה של המותג. לישראלים יש חיבה גדולה למותגים, אבל גם חיבה למחיר.

"התחרות יצרה מלחמת מחירים, והמנעד נע ממשקפי ראייה כולל עדשות ב-200 שקל ועד זוג משקפי קרטייה שמגיעים גם ל-10,000 שקל. במשקפי שמש זה מ-99 שקל ועד אלפי שקלים, כאשר המותג המוביל הוא רייבאן. תרבות האינסטגרם גרמה למותגים לפרוח. בדומה למה שקורה באופנה: מותגי האמצע נשחקים, ומותגי הקצה, מותגי יוקרה ומותגי אופנה מהירה - מתחזקים".

טעות של מתחילים

"אנשי שיווק מתחילים אוהבים רפורמות, לשנות אסטרטגיות שנבנו משך שנים. אלא שלשנות אסטרטגיה זה קל, אבל לשמר ולשפר אסטרטגיה זה קשה יותר, ולרוב זו החלטה נכונה יותר".

מה למדתי בדרך

"לקום כל בוקר ליום חדש מתוך צניעות וסקרנות לדעת ולהבין יותר, רק ככה אפשר לייצר שינוי".

תפיסת עתיד

"אין ספק שהדיגיטל, הביג דאטה והבינה המלאכותית ישפרו את הביצועים השיווקיים, ויאפשרו לנו להגיע עם המסר הרלוונטי לקהל הרלוונטי, להתאים מוצרים ולטרגט את הקהל שהם פונים אליו. יש לנו יותר מחצי מיליון חברים במועדון לקוחות, זה דאטה גדול שיעזור לנו להיות יותר שירותיים ומכוונים, ולהגדיל את היקפי הקנייה דרך הצעות ערך מותאמות ללקוח".

ירון אמיר

אישי: בן 46, נשוי ואב לשניים, מתגורר ברעננה.

מקצועי: בעל תואר ראשון בתקשורת ומדעי המדינה מהאוניברסיטה העברית, ותואר שני במנהל עסקים מאוני' בן גוריון ואוני' קולומביה. החל את דרכו במשרדי הפרסום דרורי שלומי וראובני פרידן, לאחר מכן עסק בשיווק ביוניליוור, ד"ר פישר ואיי-דיגיטל.

עוד משהו: חובב טיולים בארץ ובעולם.

עוד כתבות

ההפגנה בכיכר הבימה בתל אביב, הערב (ש') / צילום: פאולינה פטימר

לפני הדיון בממשלה: המונים בדרישה לוועדת חקירה ממלכתית

ההפגנה מתקיימת בהובלת "מועצת אוקטובר - ארגון משפחות שכולות ופעילים שמובילים את המאבק להקמת הוועדה - ובמהלכה ינאמו, בין היתר, המפכ"ל לשעבר רוני אלשיך ● לקראת פגישתו בשבוע הבא עם יורש העצר הסעודי, טראמפ אמר לכתבים: "אני מקווה שהסעודים יצטרפו בקרוב להסכמי אברהם" ● עדכונים שוטפים

חדשות הביומד / צילום: Shutterstock

מחקר חדש מצביע על ההשלכות הבלתי צפויות של ירידה במשקל בגיל מבוגר

באוניברסיטת בן גוריון גילו כי הירידה במשקל בגיל מבוגר עלולה לעורר דלקת במוח ● מודולייט מגייסת 12 מיליון דולר לטיפול נוירולוגי באור ● הסטארט-אפ סליגנוסטיקס מירושלים החל לשווק בדיקת הריון ראשונה מסוגה, המבוססת על דגימת רוק ● ניטינוטס מקבלת אישור לפרוצדורה חלופית ולא פולשנית לניתוחי קיצורי קיבה ● וגם: המדע הישראלי זוכה לבמה מרכזית בכנס יוקרתי בברלין ● השבוע בביומד

אייל פסו, דניאל שרייבר, עופר דרוקר / צילום: יח''צ גאוזי, שלומי יוסף, ענבל מרמרי

ענקית ההשקעות שחיסלה את רוב ההחזקות בלמונייד, והמניה הישראלית שצללה ב־30% ביום

במדור השבועי של גלובס, בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך סוף השבוע ● גאוזי צנחה במעל 30% לשפל של כל הזמנים, לאחר שביהמ"ש המסחרי בצרפת הורה על פתיחת הליכי חדלות פירעון במדינה זו בנוגע לשלוש חברות בנות שלה ● נקסן הורידה תחזיות ל-2025 והמניה נחכתה בשיעור דו־ספרתי ● וסופטבנק מכרה ברבעון השלישי 40% ממניות למונייד

בעיגול: אלי פפושדו, מבעלי פארק פלאזה / צילום: איור: גיל ג'יבלי

פפושדו בוחן מהלכים פיננסיים באימפריית המלונות שלו באירופה

פארק פלאזה דיווחה לבורסה בלונדון כי אלי פפושדו ונשיא החברה בוריס איבשה מתכננים להיפגש עם מספר קטן של משקיעים פיננסיים בנוגע למגוון אפשרויות — מגיוס הון לסיוע לצמיחת החברה, ועד מימוש חלק מהמניות שלהם בפארק פלאזה ● עוד צוין בדיווח כי בשלב זה הם אינם במגעים עם אף גוף, ולא קיבלו כל הצעה בנוגע להחזקותיהם בחברה

ניתוח חברה / צילום: איור: גיל ג'יבלי

איך הפכה אחת מקבוצות המזון הגדולות והמסתוריות בישראל ללהיט בבורסה

עם שליטה של עשרות אחוזים בשוק הבשר, הדגים והשימורים, נטו מלינדה ביססה את מעמדה כאחת מקבוצות המזון הגדולות והוותיקות בישראל ● בשנה האחרונה היא הפכה למניה חמה בתל אביב עם זינוק של כ־115% בשווי, אבל האם היא עדיין הזדמנות השקעה? ● מדור חדש

אייל פסו, מייסד משותף ומנכ''ל גאוזי / צילום: Photography courtesy of Nasdaq, Inc.

הצרות בצרפת ומשבר החוב: איך ההנפקה הישראלית הנוצצת בוול סטריט הפכה למניה שקורסת ב־84%

ביום שישי איבדה החברה, שפיתחה "זכוכית חכמה", שליש מערכה, לאחר שבית משפט בצרפת הורה על פתיחת הליכי חדלות פירעון נגד חברות בנות ● גאוזי דחתה ברגע האחרון את פרסום הדוחות

סל התרופות / צילום: Shutterstock, Quality Stock Arts

אושרה הצעת המחליטים: תקציב סל הבריאות יישאר 650 מיליון שקל

באין שר בריאות, הרכב ועדת סל הבריאות עלה להצעת מחליטים בממשלה ● ההרכב דומה לזה שדן בסל של 2025 ● הוועדה צפויה להשלים את עבודתה בתחילת 2026 ● בין התרופות שייבחנו ע"י ועדת הסל השנה נמצאות תרופות לטיפול בסכיזופרניה, באלצהיימר, בסוכרת וכתמיד תרופות לטיפול בסרטן, תרופות לדלקות עור ומעי וחיסונים רבים, לצד רבות נוספות

קרן גידור לכל פועל / צילום: Shutterstock

מכשיר ההשקעה של המיליונרים מוצע עכשיו לכולם, אבל האם הוא מתאים לכם?

לפני כשנתיים וחצי התרחשה מהפכה קטנה בתל אביב, כשאסטרטגיות השקעה שהיו מנת חלקם של בעלי הון נפתחו לציבור הרחב באמצעות קרנות גידור בנאמנות ● הקרנות הצליחו למשוך לקוחות בהיקפים של מיליארדים, וגם הציגו תשואות נאות, אבל האם הן יצדיקו את העלויות לאורך זמן? ● וגם: היתרונות והחסרונות של המוצר שמוצע היום לכולם

איגור טוצ'ינסקי (רביעי מימין) ובכירי בית החולים איכילוב / צילום: יח''צ

התרומה החדשה לבתי החולים איכילוב והדסה

איגור טולצ'ינסקי, מייסד ומנכ"ל חברת ההשקעות WorldQuant, תרם 5 מיליון שקל למרכזי פוסט-טראומה בשני בתי חולים ● בכירי ענף הפינטק נפגשו עם הנשיא הרצוג, והפקולטה לניהול של אוניברסיטת תל אביב ניצבת בשורה אחת עם המוסדות האקדמיים המובילים בעולם ● אירועים ומינויים

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: דוברות האוצר

היעד של נתניהו: ועדת חקירה שנוחה לו והכשרת דעת הקהל

גורמים פוליטיים אומרים כי בעקבות ההחלטה על ועדת חקירה לא ממלכתית, כי "היעד האמיתי של נתניהו היה ונותר ועדת בדיקה ממשלתית שהוא שולט במינוי שלה" ● דיווח בערוץ אל-חדת' הסעודי: בתקיפה בכפר אל-מנצורי במחוז צור חוסלו שני מפקדים בחיזבאללה ● עדכונים שוטפים

דליה קורקין / צילום: נועה זני

למה באמת עמל ומעבר התפשרה על 400 מיליון שקל מהשווי בהנפקה?

בשבוע הקרוב צפויה לצאת לדרך אחת ההנפקות הגדולות של השנה, כשמניות עמל ומעבר יחלו להיסחר בבורסה בת"א לפי שווי של 2.6 מיליארד שקל ● בתחילה ביקשו בעלי המניות לבצע את ההנפקה לפי שווי של מעל 3 מיליארד שקל, אך לבסוף נאלצו לוותר על 400 מיליון

הטלגרף: "גרמניה ניסתה להשמיד את היהודים, והיום ביטחונה תלוי בהם"

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: האיומים של איראן חושפים את חולשתה, בטלגרף תוהים איך ישראל מחמשת את גרמניה, "המדינה שהשמידה את אבותיה", ולמה ההגנה האמריקאית על ישראל בזמן המתקפה האיראנית היא "מופת לכל הצבאות" • כותרות העיתונים בעולם 

פטריק דרהי - הוט HOT / צילום: איל יצהר

ברקע המרוץ לרכישת הוט מובייל: מחירי התקשורת עולים, לראשונה זה 14 שנה

הוט מובייל נמצאת על המדף ומושכת הצעות רכישה ממתחרות וממשקיעים חיצוניים ● התחרות על החברה הגיעה לאחרונה לשיא עם הצעה של מעל ל–2 מיליארד שקל ● איך אישור העסקה עשוי להשפיע על השוק ועל המחירים בישראל?

טראמפ. ''אפילו פרס נובל לשלום לא יספיק'' / צילום: ap, Jacquelyn Martin

מאינטל ועד ברודקום: אלו האג"חים שנוספו לתיק ההשקעות של טראמפ

מדובר ברשימת רכישות שכללה אג"חים של חברות קונצרניות, ובהן בין היתר: אינטל, ברודקום, קוואלקום, מטא ועוד ● עפ"י דוח שפורסם בחודש יוני האחרון, העריכה באותו מועד סוכנות רויטרס כי היקף נכסיו המדווח של הנשיא הסתכם ב-1.6 מיליארד דולר

מחשוב קוונטי / צילום: AP

כולם מסכימים שזו תהיה המהפכה הטכנולוגית הבאה. אבל מי תהיה ה"אנבידיה" של התחום?

מחשוב קוונטי הולך ומתברר בתור המהפכה הטכנולוגית שצפויה לקחת את המחשוב המתקדם בעולם לשלב הבא ● גם בשוק ההון מזהים את הפוטנציאל, והמניות בתחום הציגו תשואות פנומנליות בשנה האחרונה ● אבל עליות של אלפי אחוזים מביאות גם ירידות חדות, ויש מי שמשוכנעים: הדבר הגדול הבא יגיע מהשוק הפרטי או מענקיות הטכנולוגיה

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik

וורן באפט חושף את ההשקעה החדשה שלו

ברקשייר האת'ווי חשפה השקעה חדשה במניות אלפאבית בשווי 4.3 מיליארד דולר ● ההשקעה בחברת האם של גוגל מפתיעה לאור התנגדותיו של באפט בעבר להשקיע במניות צמיחה בתחום הטכנולוגיה ● במקביל, האורקל מאומהה ממשיך לצמצם את ההחזקה במניית אפל

מייקל רפפורט / צילום: Charles SykesBravo via Gettyimages

מייקל רפפורט שילם מחיר על תמיכתו בישראל, אבל מתעקש: "אני לא קורבן"

השחקן מייקל רפפורט התבלט במלחמה כאקטיביסט פרו–ישראלי ● "תמיד הייתי יהודי גאה", הוא אומר בראיון לקראת השתתפותו בוועידת ישראל לעסקים של גלובס שתיערך ביום ראשון הבא, אבל יש לזה מחיר: "איבדתי חברים, עבודה" ● עכשיו הוא שוב מושך אש: "ממדאני נבחר לראשות ניו יורק כי אנשים הוזנו במידע שגוי"

מהרן פרוזנפר / צילום: דוברות משרד האוצר

דיל חדש באוצר: סמוטריץ' בוחן מינוי אישה כחשכ"לית בתמורה לאישור ראש אגף התקציבים

ארבעה חודשים אחרי שהמינוי של מהרן פרוזנפר לתפקיד ראש אגף התקציבים נפסל בטענה לחוסר ייצוג לנשים בצמרת האוצר, נבחנת בסביבת השר סמוטריץ' פשרה תקדימית: מינוי חשכ"לית חדשה במקום הארכת כהונתו של יהלי רוטנברג ● בינתיים, הצעת תקציב 2026 מגובשת ללא ממונה על התקציבים וללא ממלא-מקום

זאב הבלהות / צילום: Shutterstock

תחזיקו חזק: מה יקרה כשזאב הבלהות יחזור ליער

השבת זאב הבלהות או ציפור הדודו האייקונית לחיים אומנם מסעירה את הדמיון, אבל מהלך כזה משנה את כל התמונה ביחס לטורפים ולתחרות על משאבים ● איך עושים את זה בצורה שלא תפגע בטבע, והאם ההישג הזה רצוי בכלל?

המאבק בהון השחור. מימין: מנהל רשות המסים שי אהרונוביץ' ומנהל רשות המסים לשעבר ערן יעקב / צילום: איל יצהר, שחר עזרן

מנהל רשות המסים לשעבר: "איזה אדם נורמטיבי מחזיק 300 אלף שקל במזומן?"

הון עתק נעלם מדי שנה בכלכלת הצללים, אך רק בשנה האחרונה הצליחה המדינה לחשוף חלק קטן מההון השחור - בעיקר דרך רפורמות בחשבוניות ובמזומן ● ראש רשות המסים לשעבר: "המפתח הוא לזהות עסקאות לא לגיטימיות בזמן אמת ולמנוע אותן; אנחנו נעזרים ב־AI"