גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עמק בלי סיליקון: ייצור חומר הגלם הוגבל בסין, והמחסור בשבבים יחמיר

בזמן שהעולם כמה לשבבים, שהמחסור בהם מאיים על תעשיות רבות, מתחדד כעת גם המחסור בחומרי הגלם המרכיבים אותם ● המרכזי שבהם הוא סיליקון - שהיצרנית המרכזית שלו, סין, הגבילה דרמטית את ייצורו - מה שמשפיע על האספקה העולמית של החומר

שבב עשוי סיליקון. משמש בתעשיות רבות / צילום: Shutterstock
שבב עשוי סיליקון. משמש בתעשיות רבות / צילום: Shutterstock

עולם הטכנולוגיה נמצא בהאצה משמעותית בשנים האחרונות, ובשנתיים האחרונות אף זכה לקטליזטור משמעותי בדמות נגיף הקורונה שדחף לעלייה משמעותית בצריכת מחשבים, קונסולות משחקים וכד'.

לעלייה הניכרת בצריכת מוצרים טכנולוגיים בשנים האחרונות סיבות רבות, ביניהן הגידול באוכלוסייה, התפתחות הכלכלות במדינות מתפתחות כדוגמת הודו, ירידת מחירים בשל יכולות שינוע זולות ומהירות, ועוד.

המכשירים הללו הפכו ממותרות לצורך יומיומי ממשי, ולכן אנו רואים עלייה עקבית בכמות הטלפונים הניידים, נגני מוזיקה, שעונים חכמים, שואבי אבק רובוטיים ועוד מוצרים טכנולוגיים רבים. הביקוש הגובר מביא גם את חברות הטכנולוגיה לפתח ולייצר עוד ועוד מוצרים חדשים, ונראה כי לצרכנים אין שובע מחידושים והמצאות שישפרו את חייהם.

לכל המוצרים האלו ישנם מאפיינים דומים, הבולט שבהם הוא מרכיב השבבים שבתוכם. תעשיית השבבים נהנית כבר זמן רב מעליות מחירים חדות בשל הביקושים הגוברים.

השבב, או בשמו העברי מעגל חשמלי, הוא שם כולל לאוסף של טרנזיסטורים מתוכנתים, שברובם המכריע עשויים מסיליקון, חומר המצוי בעוד מוצרים רבים ומגוונים. הסיליקון הוא יסוד כימי שכיח ביותר, בעיקר בחול, ועל כן הוא היסוד השני בתפוצתו על פני כדור הארץ. הוא מופיע בטבע כתרכובת של סיליקון, חמצן ומתכות שונות, אך לשימוש בו כמוליך למחצה יש לטהר את החומר לרמת ניקיון מאוד גבוהה, תהליך מורכב וארוך יחסית. כתוצאה ישירה מהעלייה החדה בביקושים לטכנולוגיות מבוססות שבבים, כעת ניכר גם המחסור בחומרי הגלם המרכיבים אותם.

האשימו את הקורונה (גם בזה)

השבוע ניסה הבעלים של מפעל לייצור מכונות להסרת שיער מראשון לציון לבצע הזמנה של חלקי חילוף למכונות שלו. היצרן הסיני שאיתו עובד המפעל כבר שנים, הודיע לו כי זמן האספקה קפץ משלושה שבועות לשלושה חודשים. הסיבה: חוסר בחומרי גלם לייצור, או אם לדייק - חוסר מהותי בסיליקון.

בשל יכולות החומר, אפשר למצוא את הסיליקון כאמור כמעט בכל ענף בתעשייה, החל משבבים, דרך חלקי חילוף לרכב, מכשירי אופטיקה, עד בטון וזכוכית ואפילו דיאודורנטים. וכשיש מחסור בסיליקון, זה עשוי לגרור עמו האטה כלכלית מהותית בענפים רבים מעבר לתחומי הרכב והטכנולוגיה.

המחסור בסיליקון נובע מכמה סיבות, ובדומה לרוב המשברים בשנתיים האחרונות מקורו במגפת הקורונה, שהביאה עמה סגרים ובידודים ובעקבותיהם אף לסגירה של מפעלים. לכך הצטרפו צפי מוטעה לירידת ביקושים בעקבות השבתת העולם, שהוביל להורדת תפוקה אוטומטית מצד חברות כרייה ויצרנים. נוסיף לכך את האנדרלמוסיה שנוצרה בשרשראות האספקה העולמיות עקב הנגיף, שבשיאה כמעט הושבת כליל מערך השינוע העולמי בים, ביבשה ובאוויר. כעת, עם העלייה במתחסנים ובמחלימים, אשר מזרזת את מהלך היציאה מהמגפה וחזרה לשגרת חיים, מגיעה גם עלייה חדה בביקושים. בצד ההיצע, הניסיון לצמצם את פערי הביקוש כרוך בתהליך ממושך בשל הצורך לגייס עובדים מחדש, כמו גם להכשיר ספינות, משאיות ומטוסים שעמדו תקופה ארוכה ללא תזוזה.

חסר פחם, חסר חשמל, חסר סיליקון

בנוסף לכל זאת, הודיעה סין בסוף החודש שעבר על קיצוץ דרמטי בייצור הסיליקון הנקי במחוז יונאן (YUNNAN), השני בגודלו בייצור הסיליקון אשר אחראי על כ-20% מהתפוקה הסינית, וזאת בעקבות חוסר בפחם ועליות חדות בביקושים. בשנים האחרונות הורידה סין משמעותית את השימוש בפחם על מנת לצמצם פליטה של פחמן דו חמצני, ובעקבות זאת מכרות רבים נסגרו. כעת, בשל חוסר בפחם כאמור בשילוב עם עלייה חדה בביקושים, האמירו מחירי האנרגיה.

ממשלת סין לא מעוניינת "לגלגל" את העליות על האוכלוסייה ועל כן אסרה על חברות החשמל להעלות מחירים, ובכך חייבה את היצרנים לספוג את העליות בייצור. המשך עליות המחירים עד כדי הפסד ליצרני החשמל הכריח את המדינה להתערב פעם נוספת, וכפועל יוצא הטילה סין מגבלות על המפעלים והעסקים. לעת עתה, משבר האנרגיה במדינה הולך ומתעצם עד כדי השבתת מפעלים (גם כאלו שמייצרים עבור חברות הטכנולוגיה הגדולות), חנויות שעובדות לאור נרות ועובדים שמתבקשים לרדת במדרגות כדי לחסוך בחשמל המעליות. ייצור הסיליקון הנקי דורש אנרגיה רבה בשל החום הגבוה הנדרש להפקתו, ועל כן החליטה המדינה להגביל את הייצור שלו. סין היא ספקית הסיליקון הגדולה בעולם בפער גדול משאר היצרניות, ולכן האספקה העולמית של החומר תלויה בה באופן אבסולוטי.

תחליפים אפשריים ודרכי חשיפה

נראה כי המחסור בסיליקון ימשיך איתנו לתוך השנה הבאה, אם לא גם לאורך 2023, ולכן אנו כבר רואים עלייה חדה מאוד במחירים. בחודשים האחרונים זינק מחיר הסיליקון בכ-300%, ובמצב זה היצרנים והלקוחות מתחילים לחפש פתרונות, ובין היתר עוברים לחומרים חילופיים כדוגמת גרמניום.

הגרמניום הנו מוצר תחליפי הדומה מאוד לסיליקון בשימוש שלו. החומר הוא מוליך למחצה וכמו הסיליקון הוא מרכיב מרכזי במוצרים אלקטרוניים רבים. גם בתחום זה היצרנית הגדולה בעולם היא סין, האחראית להפקת 60% מהגרמניום העולמי. אחד היתרונות המרכזיים של הגרמניום על פני הסיליקון הוא הפיכת מעגלים חשמליים בהם הוא מותקן למהירים יותר. בנוסף, שבבים העשויים גרמניום עמידים בחום גבוה יותר, דבר שעלול להוות יתרון בעתיד, אם כי כיום שבבי הסיליקון עמידים בחום מספק כדי לנטרל יתרון זה.

החיסרון העיקרי של הגרמניום הוא עלות גבוהה משמעותית לעומת הסיליקון, שבעטיה השימוש בחומר אינו שכיח במוצרים טכנולוגיים, בטח לא במוצרי צריכה בסיסיים.

 

לנוכח המחסור בסיליקון, מחירי הגרמניום רשמו עלייה חדה בתקופה האחרונה, ונראה כי המשבר עדיין רחוק מסיום. התאוששות העולם מנגיף הקורונה תמשיך ותתמוך בעקומת ביקושים עולה, ולכן המחסור בחומרי הגלם יימשך לעת עתה, ועמו גם עליית המחירים.

נכון להיום, השקעה בסיליקון או בגרמניום יכולה להתבצע באמצעות חוזים בלבד, אולם ישנה האפשרות להיחשף לענף הכרייה והמתכות בארה"ב באמצעות קרנות סל דוגמת SPDR S&P Metals & Mining או RAMX - קרן סל החשופה לחברות ייצור וניקיון של מתכות נדירות. ישנה גם דרך להיחשף לענף המוליכים למחצה באמצעות קרנות סל רבות, ביניהן SMH, קרן סל החשופה ל-25 היצרניות הגדולות ביותר של מוליכים למחצה בארה"ב.

ליאור וקס הוא מנכ"ל אינפיניטי ניהול תיקים. הכתוב ניתן כמידע כללי בלבד ואין לראות בו המלצה, הצעה או ייעוץ לרכישה או מכירה או החזקה של ניירות ערך או נכסים פיננסיים או מוצרים פנסיוניים, לרבות אלה שהוזכרו בטור. הכתוב אינו מהווה תחליף לייעוץ אישי, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

עוד כתבות

דורון ארזי, אסף וונד, אודי מוקדי / צילומים: ליאורה כץ, איל יצהר, דיויד שפר

שתי חברות ישראליות פרסמו דוחות בוול סטריט, ונפלו בסוף השבוע

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● היפו צללה בכ-17% בעקבות מימושים ● סייברארק צללה למרות שהציגה דוח חזק עם תחזית חיובית ● ומניות רדקום וסרגון עלו בעקבות דיווחים על חוזים חדשים

''אתה לוקח את הגלולה האדומה ואני מראה לך עד כמה עמוק מגיעה מחילת הארנב'' / צילום: Shutterstock

25 שנים לאחר שיצא לאקרנים, כולנו לכודים ב"מטריקס"

סרט המדע הבדיוני הקלאסי מ־1999 חזה עולם דומה לזה שאנו חיים בו היום, בו הטכנולוגיה מנתקת בני אדם זה מזה ● אולם הוא גם הזכיר לנו שהתנגדות היא אפשרית

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), Shutterstock

סטארט-אפ ניישן סנטרל: ההייטק הישראלי מתאושש, אבל הביומד לא

הביומד הישראלי לא מתאושש בקצב של ההייטק, אקזיט לבלקין ויז'ן, גיוס לסטארט-אפ של נפתלי בנט ותקווה לסוגי סרטן שאינם מגיבים לטיפולים המקובלים ● השבוע בביומד

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קלנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים ע"י משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שיישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

בניין שרוסס במגני דוד, בפריז (דצמבר 2023) / צילום: Reuters, LUCIEN LIBERT

דוח חדש: "העולם עד לגל הגרוע של תקריות אנטישמיות מאז מלחמת העולם"

ב־2023 נרשם זינוק של עשרות אחוזים במספר התקריות האנטישמיות מכל הסוגים, כך מגלה דוח של אוניברסיטת תל אביב והליגה נגד ההשמצה ● לפי הדוח, יותר ויותר אמריקאים מסכימים עם סטריאוטיפים אנטישמיים, והרשתות החברתיות "הפכו לקרקע פוריה לשנאה ורדיקליזציה"

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

הממונה על התחרות: דיפלומט תשלם 9 מיליון שקל בשל הפרות חוק המזון

במסגרת ההסכמות אליהן הגיעה הממונה על התחרות עם יבואנית המזון, דיפלומט תשלם את העיצום הכספי בגין הפרות סעיפים בחוק קידום התחרות בענף המזון, העוסקים בהתערבות בשטחי תצוגה אצל קמעונאים ובהעברות תשלומים לקמעונאים שלא כהנחות למוצרים שהיא מוכרת להם

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

לספר לדור הצעיר את סיפור השואה אחרי ה-7 באוקטובר - זו לא רק זכות, אלא חובה

השנאה כלפי מדינת ישראל מרימה ראש בכל כמה דורות ● לצד האסונות טבועה בנו, כחלק בלתי נפרד מה-DNA שלנו, היכולת המופלאה והחוסן לקום מהאסון הכי גדול ולהצליח לעשות ממנו נס ● גם הפעם, הדור הצעיר הוא שיכתבו את פרק התקומה

הפגנה פרו־פלסטינית בבראון. לחץ הסטודנטים הניב פרי / צילום: Reuters, Anibal Martel

האם אוניברסיטאות אמריקאיות מפתחות נכונות לשאת ולתת על החרמת ישראל?

לפי שעה רק קומץ של אוניברסיטאות ומכללות הציעו למפגינים האנטי־ישראלים להתפנות תמורת חשיפת אחזקותיהן ומשא ומתן על משיכת השקעות ● אבל ביניהן נמצאות לפחות שתי ענקיות, עם תיקים של 20 מיליארד דולר ● עצם נכונותן הפרגמטית לשקול זאת צריכה לעורר חשש

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

התחזית של הבכירה ברמ"י לקרקע הלוהטת של תל אביב

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: אלכס קולומויסקי־ידיעות אחרונות, דוברות הרשות השופטת, איל יצהר

האינטרסים והדילים: מאחורי הקלעים של הוועדה לבחירת שופטים

עשרות שופטים ורשמים חדשים מונו בשבוע שעבר, צעד הכרחי לאור העומס הכבד על מערכת המשפט ● הפשרות שנאלצו לעשות בוועדה כדי לזכות במינויים החדשים, ההישגים של הקואליציה, השריף החדש בנגב והמשמעות הנעלמת של המילה "זמני" ● חמש הערות על בליץ המינויים

פרויקט ''העיר הלבנה'' של יובל אלון בחיפה / צילום: חברת AVA STUDIO

עסקת הנדל״ן שמוכיחה: לחיפה כללים משלה

דירת 4 חדרים בשטח 117 מ"ר נמכרה בפרויקט "העיר הלבנה" של יובל אלון בחיפה, המשתרע על כ־26 דונם ● העסקה התעכבה כשלוש שנים, והדירה נמכרה ב־2.5 מיליון שקל, נמוך מהמחיר הנוכחי בפרויקט

5 דברים לדעת לפני פתיחת המסחר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

יום המסחר צפוי להיפתח בירידות שערים ● הדולר מזנק מול השקל בעקבות ההתחממות בדרום ● מיטב: הצריכה הפרטית עלתה והקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% ● באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בחסר עמוק" ● גלובס עושה סדר לקראת פתיחת המסחר בבורסה 

קניות בסופר. אין הצדקה אמיתית להעלאות המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מגלים: האם גל עליות המחירים מוצדק?

שורת חברות גדולות במשק הודיעו על העלאות מחירים רוחביות, בעיקר בתחומי המזון והצריכה ● אלא שבחינת פרמטרים כמו שערי מט"ח, עלויות שינוע ומחירי חומרי גלם מעלה כי לא תמיד קיים הכרח לעשות כן ● אלכס ז'בזינסקי, מיטב: "החברות פשוט מנצלות הזדמנויות"

ד''ר רוני סימונס, עמותת שותפות מגן / צילום: ינאי יחיאל

שיטת טיפול חדשה מנסה לסייע ללוחמים במניעת פוסט טראומה

הגישה שמציעה עמותת שותפות מגן משכללת טיפול משנות ה-80 באמצעות טכנולוגיות מציאות רבודה, תנועות עיניים ושיטות לוויסות רגשי ● עד כה, מאות לוחמים ואנשי כוחות הביטחון עברו את הטיפול ●  ישראל מתגייסת

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה עומד מאחורי מסע המימושים של אלטשולר שחם בישראל - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

דוחות AMD ו-SMCI שפורסמו השבוע מציגות את האתגר הגדול בשוק השבבים ● החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי מגיע לגמל ולפנסיה ● כך משקיעות משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● לבנק אוף אמריקה יש תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית ● וגם: 3 המימושים הגדולים של אלטשולר שחם