גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מי יהיה שר האוצר הבא של הכלכלה הגדולה באירופה?

הדרך לקואליציה חדשה בגרמניה שתורכב ממפלגות עם כיוונים אידאולוגיים שונים עוברת בבחירת שר האוצר שינווט את דרכה הכלכלית של המדינה השנים הקרובות ● האם זה יהיה רוברט האבק ממפלגת הירוקים, כריסטיאן לינדנר ממפלגת הדמוקרטים-חופשיים או שכדי לפתור את הפלונטר יצמח מועמד נוסף?

מימין: כרסיטאן לינדר, אנלנה ברבוק ורוברט האבק. האם יצליחו ליישב את המחלוקות ולהקים קואליציה? / צילום: Reuters, ANNEGRET HILSE
מימין: כרסיטאן לינדר, אנלנה ברבוק ורוברט האבק. האם יצליחו ליישב את המחלוקות ולהקים קואליציה? / צילום: Reuters, ANNEGRET HILSE

מאז שהוכרזה בסוף השבוע האחרון ההסכמה על פתיחת השיחות הקואליציונית בגרמניה, שאמורות להקים לראשונה ברמה הפדרלית ממשלה של הסוציאל-דמוקרטים, "הירוקים" ו"הליברלים", תוהים כלי התקשורת במדינה מי יכהן כשר האוצר. הסוגיות השנויות במחלוקת ביותר בין המפלגות הן בנושאים הכלכליים, וזהות מי שימלא את התפקיד בכלכלה הגדולה באירופה יכולה להשפיע על הדרך שבה תתמודד הממשלה עם משברים עתידיים, או כיצד תמלא את ההתחייבויות שבהסכמים הקואליציוניים.

נכון לעכשיו, שני מועמדים בולטים מסתמנים לתפקיד.

בצד אחד של המפה הפוליטית, כאחד מצמד המנהיגים של מפלגת "הירוקים", ניצב רוברט האבק. הוא בן 52, סופר ילדים ומתרגם לשעבר, בעל דוקטורט בפילוסופיה וקריירה פוליטית שהפכה אותו לאחד המנהיגים האמינים והאהודים ביותר של "הירוקים". הוא בעל תדמית פרגמטית, ובכירים במפלגה כבר הודיעו כי הם רואים בו את המועמד המוביל לתפקיד שר האוצר. האבק אפילו נפגש עם בכירים בקהילה העסקית של גרמניה, כולל תעשיית הרכב שצפויה לעבור טלטלה בעקבות הרפורמות הירוקות שהמפלגה דורשת, וגם עם נגיד הבנק המרכזי הפורש יינס ויידמן.

מהצד השני ניצב כריסטיאן לינדנר ממפלגת הדמוקרטים-חופשיים ("הליברלים"). לינדנר הוא בן 42, אבל מוביל את המפלגה הפרו-עסקית, שדוגלת בחירות אישית לצד ליברליזם כלכלי ומבטיחה להעביר את גרמניה הליך "מודרניזציה" מהיר, כבר קרוב לעשור. גם הוא נחשב לפוליטיקאי רהוט, אמין, אהוד מאוד על התעשייה והחברות במדינה, ובמפלגתו מיהרו להכריז עליו בתור המועמד שלהם לתפקיד שר האוצר. "אני לא רואה מישהו מתאים ממנו", אמרה בכירה במפלגה בשבוע שעבר.

ההכרעה תתקבל ככל הנראה בשלב האחרון המשא ומתן הקואליציוני, שהחל היום בברלין בהשתתפות קרוב ל-100 נציגים מכל אחת מהמפלגות. 22 צוותי עבודה הוקמו, כדי לדון על כל הנושאים המרכזיים שעל סדר היום - השקעה ברפורמות אקולוגיות שיסייעו לגמול את התעשייה הגרמנית משימוש בדלקי מאובנים, מדיניות חוץ, בריאות והתמודדות עם מגי\פת הקורונה וגם ביטול מערכת הרווחה הקיימת ("הארץ 4") ושורת נושאים אחרים. "אין אפשרות אחרת מלבד להצליח", אמר האבק לפני פתיחת השיחות.

"מאיפה יגיע הכסף?"

אבל השאלה היא כיצד כל אחת מהמפלגות תטען להצלחה, כאשר חלק מהדרישות סותרות. הסוגיה המרכזית היא ההתחייבות שהוסכמה בשלב השיחות המקדימות, שלא לפרוץ את מסגרת החוב המינימלית הקיימת על פי חוק בגרמניה, ולא להעלות מסים.

מול התחייבות זו, ניצבת דרישת הירוקים להקצות כ-50 מיליארד אירו בשנה לטובת סבסוד אנרגיות מתחדשות, הפסקת פעילות תחנות כוח המבוססות על פחם, איסור על ייצור מכוניות עם מנוע בעירה פנימי (ומעבר לכלי רכב חשמליים) וגם מדיניות רווחה נדיבה יותר. גם ההבטחות של הסוציאל-דמוקרטים - העלאה דרמטית של שכר המינימום מ-9.3 ל-12 אירו בשנה הבאה יחד עם הזרמת מיליארדים לייצוב הפנסיות, מקשות על יצירת תקציב מאוזן.

"מאיפה יגיע הכסף?", תהתה היום (ה') הכותרת הראשית של ה"זידויטשה צייטונג", שעסק בסוגיה. נראה כי במסמך ההסכמות ישנו דגש רב על שיפור גביית המסים, בתור הבטחה אמורפית שנועדה להכניס עוד כמה מיליארדי אירו לכיסי המדינה, אך גם שימוש בבנק ההשקעות הציבורי KfW, שמאפשר לגייס כסף מחוץ לחישובי הגירעון הממשלתיים (למרות שהמדינה ערבה לו). גם השעיית חוקי התקציב בשל מגיפת הקורונה יכולה לאפשר לממשלה חריגה זמנית בהוצאות. לגלזיצה של קנאביס אמורה לתרום עוד כמה מיליארדים.

הקואליציה: מי יתפשר ועל מה

בשל חילוקי דעות אלו, ישנה חשיבות רבה לשאלה מי יכהן כשר האוצר. "הירוקים" ניצבים בפני ביקורת בימים האחרונים על כך שהתפשרו יותר מדי, וכי ללא הגדלה של תקציב המדינה דרך מסים או גירעון, השינוי המונומנטלי שהבוחרים מצפים מהם ליישם - לא יהיה אפשרי. אפילו האבק עצמו סייג את דרישת הירוקים לסגירת כל תחנות הכוח הפחמיות עד 2030, ואמר כי הדבר תלוי במצב העניינים מבחינת טכנולוגיות אחרות.

ייתכן כי הישג לירוקים, בדמות "משרד אקלים" שעשוי לקום בממשלה החדשה, יסייע לשכך את הביקורת. ייתכן שהאבק יסתפק בתפקיד זה, או בתפקיד שר הכלכלה שהלך וצבר יוקרה וסמכויות בארבע השנים האחרונות, לצד תפקיד שר האוצר.

גם סוגיית יחסי החוץ, שעד כה לא מילאה תפקיד מרכזי, יכולה להיות נושא למחלוקת בשיחות הקואליציוניות. אתמול התבטאה אנלנה ברבוק, שהייתה המועמדת של "הירוקים" לתפקיד הקנצלרית וצפויה לכהן בתפקיד בכיר בממשלה - אם תקום - נגד הפעלת צינור הגז "נורד סטרים 2", שאמור להכפיל את אספקת הגז הטבעי לגרמניה.

בעבר התבטאו האבק וברבוק נגד רוסיה וסין, על רקע מצב זכויות האדם בהן, מה שעשוי להקשות על איוש התפקידים בממשלה. תפקיד שר החוץ היה יכול להיות שמור לירוקים, אולם העמדות של המפלגה שונות מאלו של הסוציאל-דמוקרטים או הליברלים.

אתמול העריך לינדנר כי זהות שר האוצר "תיקבע בשבועות האחרונות של המשא ומתן". השיחות אמורות להתקיים בשבועות הקרובים, וכל הצדדים הביעו רצון לסיים אותן "לפני חג המולד" - בעוד כחודשיים. התוצאה תהיה הסכם קואליציוני מפורט, מחייב מבחינת המפלגות, שאותו יציגו לבוחרים שלהן. חלקן עשויות להצביע בוועידת המפלגה על אישורו. נכון לעכשיו, רק הזהות של הקנצלר בקואליציה שכזו ידועה - שר האוצר המכהן, אולף שולץ.

עוד כתבות

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר