גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פולקסווגן בוחרת בקירור הישראלי של סולקולד

ענקית הרכב תשלב את הפיתוח של סולקולד במכוניות שלה ● וגם: דורי מדיה מוכרת פורמטים לדובאי ● אירועים ומינויים

אנשי סולקולד: ירון שנהב, ד''ר צבי טמפלמן, ד''ר נועם רלבג וקריסטינה טרכטמן / צילום: יח''צ
אנשי סולקולד: ירון שנהב, ד''ר צבי טמפלמן, ד''ר נועם רלבג וקריסטינה טרכטמן / צילום: יח''צ

לפני כשלוש שנים הכריזה ענקית הרכב פולקסווגן על פתיחת מרכז חדשנות בישראל, וכעת נודע כי היא תשלב את הפיתוח של Solcold הישראלית, שהופך את חום השמש לאנרגיית קירור, במכוניות שלה. היקף העסקה מוערך בעשרות מיליוני דולרים בשנה החל מ-2023.

לדברי מנכ"ל החברה ואחד המייסדים שלה, ירון שנהב, "אנחנו ואפולו פאוור (שמפתחת תאים סולאריים גמישים בצורת אריג, אותו ניתן להרכיב על גגות רכבים, ג"ח) החברות היחידות המשתתפות בפרויקט רכב העתיד של פולקסווגן, שיושק ב-2023. מעבר לכך, אנחנו נמצאים איתם בפיילוט לכיסוי שני רכבים".

מדובר בחומר שמאפשר חיסכון אנרגטי משמעותי, כיוון שניתן לצפות באמצעותו כל אובייקט שחשוף לשמש - ולחסוך הוצאות קירור ומיזוג. הפיתוח מתאים למגוון גדול של שימושים, ובהם מבנים, כלי רכב, מטוסים, אניות, חממות ואף מוצרי תקשורת וסלולר, שחלק מהבלאי שלהם נגרם כתוצאה מחימום יתר.

כעת חותמת סולקולד על הסכמים גם עם נמל התעופה Changi בסינגפור, חברת הסלולר היפנית Kyowa Exeo Corporation, כי"ל (ICL), חברת השילוח הבינלאומית DSV, וגם עיריית ראשון לציון, שעתידה לצפות מבני ציבור בחומר ולהפוך ל"עיר הקרירה הראשונה בישראל". בנוסף, בימים אלה יוצאת החברה לסבב גיוסים שלישי, ובמקביל מציגה מרכז הדמיה חדש שבו ניתן לראות את יישומי הפיתוח בתחומים שונים - מכוניות החונות בשמש, ארונות תקשורת, אוהלים ועוד.

את סולקולד, שהוקמה ב-2016, ייסדו שנהב (מהנדס חשמל ואלקטרוניקה), פרופ’ גיא רון, מומחה לפיזיקה גרעינית מהאוניברסיטה העברית, וד"ר צבי טמפלמן, המתמחה בהנדסת חומרים. מרכז הפיתוח שלה ממוקם בנס ציונה, והיא מעסיקה 11 מדעני מחקר ופיתוח. עד היום היא גייסה כ-5 מיליון דולר.

החברה טרם רשמה הכנסות השנה, ואולם צבר ההזמנות שלה ל-2022 עומד על 52 חברות, עם צפי הכנסות מינימלי של כ-2 מיליון דולר. החברה צופה שלאחר כשנתיים של פעילות היא תעמוד ביעד הכנסות של 50 מיליון דולר.

לדברי שנהב, "מדובר בפתרון אקולוגי שמביא לחסכון משמעותי בהוצאות הקירור והמיזוג. החומר נבחן ויעילותו הוכחה בסדרת ניסויים מוצלחת על מגוון חומרים. לא רק גופים מסחריים אלא גם גופים עירוניים רבים פנו אלינו, על מנת לבחון אפשרויות שונות לקירור מבנים עירוניים. פוטנציאל השוק הוא ענק, ועומד על קרוב ל-100 מיליארד דולר".

דורי מדיה מוכרת פורמטים לדובאי

קבוצת דורי מדיה חתמה עם אבו דאבי מדיה (ADM), גוף השידור הציבורי המוביל באיחוד האמירויות, להפקת גרסאות מקומיות בשפה הערבית לפורמטים "The Selfie Challenge" ו-"Win the Crowd" . מדובר בשני פורמטים חדשים שנוצרו על ידי סטודיו גלאם, ושייכים לז'אנר הלא מתוסרט.

על פי דורי מדיה, אבו דאבי מדיה הזמינה 15 פרקים מכל פורמט המיועדים לשידור במשבצת הפריים טיים בערוץ הדגל של הקבוצה, אבו דאביTV , ובאפליקציית ADtv הפופולרית במזרח התיכון ואפריקה. שתי התוכניות מתוכננות לעלות לשידור כבר בחודשים הקרובים.

נדב פלטי / צילום: סטודיו עדי גלעד

הפורמט הראשון, The Selfie Challenge, הוא משחק טלוויזיוני המבוסס על תחרות בין שתי קבוצות של 3 חברים, אשר מתחרות ביניהן על שחזור מדויק של תמונות סלפי המגיעות ממקומות שונים בעולם. לתחרות חמישה סבבים בדרגת קושי עולה, המצריכה כושר אילתור ויצירתיות. הגרסה הערבית של 'אתגר הסלפי' תופק על ידי Highways Arabia והיא אמורה לעלות לשידור בסוף 2021. בנוסף שודרה התוכנית בספרד.

הפורמט השני, "Win the Crowd", הוא תחרות כישרונות שבה הרחוב הוא הבמה, והציבור הוא הקהל. המתמודדים מופיעים בפינת רחובות סואנת, מרושתת במצלמות, ולכל אחד מהם יש 7 דקות למשוך כמה שיותר צופים עוברי אורח. המתחרה בעל הקהל הגדול ביותר יזכה בפרס כספי. הגרסה הערבית של "Win The Crowd" תשודר בתחילת 2022. בנוסף שודרה התוכנית ברוסיה, הודו וקולומביה.

לדברי נדב פלטי, מנכ"ל ונשיא דורי מדיה, "אנו בטוחים ששני הפורמטים הללו יצליחו, במיוחד בקרב קהלים צעירים. אנו נרגשים מאוד מההתקשרות החדשה עם אבו דאבי מדיה, ומצפים להציג תכנים נוספים לשוק איחוד האמירויות בזמן הקרוב".

חיתם אל קתירי, ממלא מקום מנהל הטלוויזיה, אבו דאבי מדיה, מסביר כי ההסכם "מחזק את האסטרטגיה שלנו להרחיב את מאגר השותפים, ולמקד בסיס רחב של קהלים אזוריים ובינלאומיים באמצעות מתן תוכן ייחודי שהוא מבדר, אינפורמטיבי ומרתק. אנו נרגשים לעבוד עם הפורמטים של דורי מדיה בגרסאות הערביות הראשונות שלהם".

פרויקט הגלויה הרווחית

במשך 12 שנות קיומו של יריד צבע טרי נמכרו בו כ-10,000 גלויות "סודיות" (כלומר שהרוכש אינו יודע מי האמן עד לקבלת הרכישה לידיו) בהיקף של 1.8 מיליון שקל. השנה הוצאו למכירה 1,400 גלויות, במחיר של 190 שקל.

בין האמנים שייקחו השנה חלק בפרויקט נמנים אדם יקותיאלי, ציבי גבע, זויה צ'רקסקי, שחר מרכוס, יעל פרנק, הדס סט, דיאנה קוגן, ורד אהרונוביץ, קרן שפילשר, שי יחזקאלי, נירית טקלה, דויד ברוזה, נילי לוטן, אסי לוי, גלי עטרי, פנינה בריק, דאנה איבגי ואחרים.

כל ההכנסות מהפרויקט מועברות במלואן לעמותת ידידי בית הספר לאמנויות בקמפוס אריסון תל אביב - לטובת המשך קיום וביסוס לימודי האמנות בבית הספר, ולתמיכה בתלמידים המגיעים מרקעים מוחלשים.

הגלויות ביריד צבע טרי / צילום: אחיקם בן יוסף

יריד צבע טרי, שייסדו שרון טילינגר ויפעת גוריון, מציג עבודות של אמנים ומעצבים ישראלים, בהם יוצרות ויוצרים צעירים בראשית דרכם לצד אמנים מצליחים המיוצגים בגלריות מובילות. בשנה שעברה התקיים היריד במהדורת אונליין בלבד, בעקבות הקורונה, ואילו השנה הוא מתקיים בוולודרום הלאומי ע"ש סילבן אדמס בשכונת הדר יוסף שבתל אביב.

נותנת החסות הראשית השנה היא קבוצת הפניקס, אשר מחזיקה באוסף האמנות הישראלית הפרטי הגדול בישראל, שאסף יוסף חכמי, הבעלים והמנכ"ל, עד לשנות ה-90. בין האמנים המיוצגים בו נמנים ראובן רובין, מרדכי ארדון, יחזקאל שטרייכמן, לאה ניקל, יוסף זריצקי, מנשה קדישמן, רפי לביא ויאיר גרבוז.

סנארה ונצ'רס ואיכילוב מאחדים כוחות

קשה להפחית בחשיבות של פיתוח וקידום טכנולוגיות חדשניות הקשורות לחקר המוח. בימים אלה החלו בית החולים איכילוב וקרן ההשקעות סנארה ונצ'רס של חברות טבע ופיליפס בשיתוף פעולה ייחודי, שמטרתו לקדם פיתוחים טכנולוגיים של רופאי המחלקה הנוירולוגית לכדי מיזמים פורצי דרך בתחומי הרפואה הדיגיטלית.

מדובר בטכנולוגיות רפואיות הקשורות למחלות מערכת העצבים המרכזית, בעיות שינה, בעיות עצביות, שיקום עצבי, איתור בעיות שעלולות להוביל לאירוע מוחי, שיקום וטיפול באירוע מוחי והבעיות הקוגניטיביות שעלולות להתעורר אחריו. סנארה ונצ'רס תספק לחוקרים באיכילוב סיוע בהליכי פיתוח עסקי וטכנולוגי, מנטורינג וגישה למומחים בעלי שם מרחבי העולם.

לדברי מנכ"ל סנארה ונצ'רס, אסף ברנע, "תחום המוח הוא מהתחומים החשובים ביותר כיום בעולם החדשנות הרפואית הקלינית. מעבר להיותו סינרגטי הן לטבע והן לפיליפס (בתחומים כמו מחלות ניווניות ומערכת עצבים מרכזית או הפרעות שינה), אנו מזהים פוטנציאל גדול בבניית קירבה מיוחדת עם הצוותים הקליניים בשטח".

סנארה ונצ'רס הוקמה לפני כשבע שנים כפלטפורמה וקרן השקעות בתחום טכנולוגיות הבריאות, ומוחזקת במשותף על ידי טבע ופיליפס, בתמיכת רשות החדשנות. היא מהווה מעין חממה לחברות טכנולוגיה מבטיחות בתחום הבריאות, משלב הפרה-סיד ועד להבשלתן ויציאתן לשוק העולמי.

המונית הלונדונית המונגשת מגיעה לת"א

החל מינואר 2022 תחל לפעול בתל אביב מונית חשמלית נגישה לאנשים עם מוגבלויות. המונית כוללת משטח עלייה לכיסאות גלגלים, וכיסא מתכוונן על ציר לכניסה נוחה יותר. המונית יכולה להסיע עד ששה נוסעים שנמצאים בהפרדה מלאה מהנהג.

מונית TX של היבואן EV MOTORS / צילום: מורג ביטן

מדובר במונית מדגם "לונדון טקסי", אשר תופעל גם כקו שיתופי. עמדות הטעינה של המונית יופעלו באמצעות שימוש באנרגיות חילופיות וירוקות - סולאריות, מימן וגז טבעי. טווח הנסיעה המשולב שלה עומד על 500 ק"מ, אשר מאפשר לנהג המונית לסיים יום עבודה שלם ללא עצירה לטעינה - כך על פי עופר סגל, סמנכ"ל השיווק והמכירות של EV Motors המייבאת את המונית.

חדשות טובות

חברת Food appeal תתרום לעמותת "אחת מתשע" 10% מהכנסותיה ממכירת ספלי זכוכית בעיטור נקודות ורודות, שהשיקה לרגל חודש המודעות לסרטן השד. לכל צמד כוסות מצורפת גלויית הסברה על שגרת הבדיקות המומלצת.

עוד כתבות

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

חיים ילין / צילום: פרטי

"אני לא מוצא את עצמי בתל אביב": חיים ילין לא מפסיק להתגעגע הביתה

הוא היה בממ"ד 12 שעות רצופות, שמע את הערבית, ראה את המלחמה ● אבל איכשהו זה המקום היחיד שעדיין נותן לחיים ילין כוח: "אני נמשך לשם כמו מגנט" ● פרויקט מיוחד 

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

עגלת קפה הקבינה בכפר הס / צילום: שני בריל

ארבע הצעות לטיולי יום שרק המקומיים מכירים - ומשהו טעים ליד: מדור מיוחד לפסח

תצפית מרהיבה אל המדבר בשקיעה, פארק שמרגיש כמו ההיי ליין בניו יורק, האחות הקטנה של מקדש הבשרים משוק הכרמל וקרם לימון ומסקרפונה לקינוח ● יצאנו לארבעה מקומות שונים בארץ כדי לשמוע מהתושבים מהי פינת החמד שרק הם מכירים ומה יש לאכול שם, שגם כשר לפסח

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1 בדרך לירושלים

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1: "כל חטוף חייב לשוב"

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל, מפקד גדוד טולכרם של גא"פ חוסל • עדכונים בולטים 

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

רגע לפני שנפרדים מהחמץ: מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד