גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עם רוח גבית מעליבאבא ומפייסבוק: הכירו את הישראלים שרוצים ללמד את העולם מהי תחבורה ציבורית יעילה

חברת אופטיבס הישראלית פועלת ב-500 ערים בעולם ובונה תוכניות לייעול התחבורה ●  בראיון לגלובס מספרים מנהלי החברה על ההשקעה של עליבאבא; השת"פ עם פייסבוק, אפל וגוגל ליצירת קווי אוטובוס שמניידים עובדים למשרדי החברות בעמק הסיליקון; ומדוע לדעתם בישראל מתעקשים להישאר מאחור

ניסים ועמוס חג'אג', ואיתן ינובסקי / צילום: איל יצהר
ניסים ועמוס חג'אג', ואיתן ינובסקי / צילום: איל יצהר

לקראת סוף 2018 הודיעה חברת הטכנולוגיה אופטיבס (Optibus) על סבב גיוס שני לחברה בסך 40 מיליון דולר. לצד העניין בהודעה, מה שתפס את עיני רבים הייתה העובדה שמבין הגופים שהשתתפו בסבב הגיוס של החברה שעוסקת בייעול מערכי תחבורה ציבורית הייתה גם ענקית הקמעונאות הסינית עליבאבא.

מנכ"ל החברה עמוס חג’אג’ מסביר כי מבחינתם להתקשרות ישנה מטרה אחת מרכזית - כניסה לשוק הסיני. "עליבאבא היא שותפה מאוד חזקה מבחינת השוק הסיני ששם התחבורה הציבורית (תח"צ) היא מרכזית מאוד, בשונה למשל מארה"ב ששם התח"צ קטנה יחסית לאוכלוסייה", הוא אומר. "בעיר אחת בסין יש יותר אוטובוסים חשמליים מבכל העולם. חברת אוטובוסים קטנה שם מפעילה 3,000 אוטובוסים". למה זה לא קרה? כי "להיכנס לסין זה מורכב מאחר שחברות זרות צריכות לפעול שם מול חברות ממשלתיות. אבל זה יקרה".

לחסוך קילומטראז’ לחברות האוטובוס

את החברה ייסדו חג’אג’ ושותפו לספסל הלימודים בעבר איתן ינובסקי. לביזנס הם הגיעו די במקרה, בעקבות שיחה שהתקיימה בין חג’אג’ עם אביו, ניסים, שמשמש כסמנכ"ל הכספים בחברת האוטובוסים קווים לגבי הקושי העצום לייעל את הפעילות של החברה.

חג’אג’ הבן וינובסקי, שניהם בעלי רקע במתמטיקה ומדעי המחשב, החלו לנסות ולפתח אלגוריתם שינסה לשכלל את השיטות הקיימות. פריצת הדרך הובילה לעסק צדדי לייעוץ לחברות אוטובוסים, וב-2014 להקמתה של אופטיבס, שגייסה עד היום 160 מיליון דולר בשלושה סבבים.

בניגוד לקושי הנקודתי לחדור לשוק הסיני, הנוכחות של אופטיבס מורגשת בשלל ערים ומדינות. באנגליה, מעריכים בחברה, הם מעורבים בפעילות של כמחצית מהתחבורה הציבורית, בסקוטלנד 80%-90%. בסך הכל פועלת החברה ב-500 ערים, כולל שת"פים עם חברות אוטובוסים בישראל (אבל לא מול משרד התחבורה - ג"ל).

מה בעצם עושה אופטיבס? החברה מייעלת עבור גופי תחבורה ציבוריים, בדגש על חברות אוטובוסים, את הפעילות - למשל, חיסכון ברכבים, הקטנת קילומטראז’, הפחתת שעות עבודה של נהגים, ועד תוכנית טעינה לאוטובוסים חשמליים.

איך דווקא חברה שמגיעה משוק תחבורה לא הכי מתקדם, היא זו שמייעצת לכל העולם? בעיקר כי מדובר בעניין של טכנולוגיה. "יש לנו מאות מתחרים, אבל מדובר במקרים נקודתיים", אומר חג’אג’ הבן. "יכולה להיות חברה בברזיל שפיתחה משהו לחברה שם, או משהו דומה בספרד. אבל ברוב המקומות התעשייה מיושנת וזקוקה לפתרונות טכנולוגיים כשהביקוש היום הוא לשירות ברמה של ריל טיים. אין חברה עם אלגוריתם כמו שלנו שפועלת גלובלית".

אתגר הריל טיים יחייב את החברה לפתרונות: עלות תועלת של רכבים "פנויים" למשימות מיידיות מול ביקוש, גודל רכבים למשימות בזמן אמת, ואיזה רדיוס הם אמורים לכסות.
מעבר לחישוב הכלכלי (הכנסות), האלגוריתם מאפשר להציב באותה המערכת את כל הדרישות הקשיחות (תנאי עובדים, קילומטראז’, ימי טיפול ועוד), ולכן התוצרים שמתקבלים כחלק מהתכנון עבור מפעילי התחבורה הציבורית, מספקים פתרונות רבים יותר, וכאלה שנחשבים "מחוץ לקופסא".

לשנות כיוון: תחבורה ברמת עיר, לא מדינה

למי שמתגורר בישראל אולי יהיה קשה להבין את הנחיצות בחברה שמסייעת לתמוך במערכים של חברות, היות שאצלנו המדינה היא זו שקובעת את מסלולי הקווים של התחבורה הציבורית. לפי ראשי אופטיבס, מדובר בעוד תחום שבו ישראל היא סוג של דינוזאור. "הדרך שבה התחבורה הציבורית בישראל היא ייחודית", מסביר ינובסקי.

"באירופה, בארה"ב, בדרום אמריקה, בדרום אפריקה, בהונג קונג ובאוסטרליה - בכל המקומות הללו יש עירייה שאחראית על התחבורה בעיר או על המטרופולין. לדוגמה, אנחנו לקוחות של עיריית לוס אנג’לס. בלונדון, למשל, יש 12 חברות שמפעילות תחבורה ציבורית, והן מוציאות מכרזים להפעלה של קווים. דוגמה אחרת - בעיריית סן אנטוניו, שגם שם אנחנו פעילים, הם מפעילים את התחבורה בעצמם. יש הרבה מודלים, אבל אנחנו לא מכירים מודל שפועל ברמת מדינה, כמו בישראל".

כמה המצב בישראל היה משתפר אם היו עובדים כאן באופן דומה?
"יש הרבה החלטות שלוקח המון זמן ליישם בישראל", אומר חג’אג’ הבן, שמסביר כי חלק מזה קשור גם להתבססות על מערכות ישנות ולעובדים ותיקים שפשוט לא מכירים דרך אחרת, מלבד שימוש בלוח ידני. "בתכנון הידני, מניחים שיש קו ולכן אוטובוס נוסע מנקודה אחת לשנייה וחוזר על אותו המסלול. אלא שיש עוד הרבה אופציות - למשל, שבתום נסיעה במקום שהאוטובוס עצמו יחזור הוא ייסע למקום אחר וכך נרוויח יעילות. מכיוון שיש יותר מדי אופציות, המתכננים בוחרים באופציה הקלה של נסיעה הלוך ושוב, וזה לא יעיל. ככה מגיעים למצב שאוטובוסים עומדים סתם, או שעושים שימוש באוטובוסים גדולים מדי".

לפני שאתם חושבים על דמות מהסדרה פולישוק, כדאי לדעת שגם במקומות אחרים בעולם סובלים מתחלואים דומים. "בכל יום מאות אלפי עובדים מסן פרנסיסקו מחפשים להגיע לסיליקון ואלי, איפה שיושבות ענקיות כמו פייסבוק, גוגל ואפל. תנסו להגיע בתחבורה ציבורית, ותראו שאין לכם קו אחד, והדרך היחידה היא להחליף 3-4 קווים ושזה לוקח שלוש שעות לכל צד", אומר חג’אג’ הבן.

התוצאה: חברות הענק הללו הקימו מערכי אוטובוסים פרטיים עצומים. "יש אלפי אוטובוסים שמופעלים על ידי פייסבוק, אפל, גוגל, אמזון, מיקרוסופט ואחרות שבנו לעצמן מערכת תחבורה פרטית שדומה לתחבורה ציבורית. מדובר לעיתים ב-100 קווים לחברה. קו אחד יוצא מתחנת הרכבת והשני מסן חוזה ועוד ועוד. זה קורה כי אין להם אפשרות לסמוך על התחבורה הציבורית, וגם אי אפשר לייצר מקומות חנייה לכל כך הרבה עובדים. אפילו מארק צוקרברג נוסע בתחבורה הזו", הם מסבירים ולא מסתירים את גאוותם כמי שאחראים על תכנון המערכים של חלק מאותן החברות.

בחברה אחראים גם למערך ההסעות של כור גרעיני (אזרחי) באנגליה, מכרה זהב בפפואה ניו גינאה, ולפני כשלושה חודשים אופטיבס תכננו את מערך התחבורה הציבורית באירוע נקודתי בערב הסעודית עבור חברה בינלאומית. במקביל הם גם פועלים עם חברות שמפעילות רכבות קלות (Tram), ובהן עם אגד כחלק מהקו האדום של הרכבת הקלה בתל אביב.

האתגר הבא: רכבים חשמליים ואוטונומיים

בעבר אמרו מנהלי אופטיבס שכאשר יגיעו להכנסות של מעל 100 מיליון דולר הם ישקלו הנפקה, אולי באמצעות חבירה לספאק. "אנחנו לא ממהרים להיות ציבוריים, אבל אנחנו מגייסים בכדי לאפשר את הצמיחה המהירה שלנו. רוב החברות גדלות בצורה יציבה של 10%-20% בשנה, ואנחנו גדלו בשנה האחרונה פי שניים, כולל כניסה למקומות חדשים כמו דרום אמריקה למשל".

מעבר לתחזיות לגבי החברה, ביקשנו לברר מה הטרנדים בתחום שלדעתם הם כאן כדי להישאר. "הדבר הראשון זה התחבורה החשמלית. רק לאחרונה ראש עיריית לונדון הכריז שכל האוטובוסים בעיר חייבים להיות חשמליים", מסביר חג’אג’ הבן. לדבריהם, החישמול יוצר עבורם אתגרים לא פשוטים. "כמי שמתכננים קווים ומערכות, צריך לקחת בחשבון לקוחות שנוסעים בשלג או באזורים הרריים, ואלו דברים שמשפיעים על אורך חיי הסוללה. טרנד נוסף הוא הרכב האוטונומי".

ינובסקי: "ברגע שהרכב האוטונומי ייכנס זה יגרור שינוי גדול בהתנהגות. ברגע שיש לך רכב עם עלות הפעלה זולה כי אין לו נהג, אז לא צריך להחזיק רכב פרטי. אני צופה שלהחזיק רכב במציאות כזו יהיה הרבה יותר יקר מלהשתמש במונית. להערכתי ההוצאות ייקטנו במצב כזה ב-60%-70% וזה יוביל לשינוי עצום בחיינו".

ומה לגבי התחבורה הציבורית בישראל? לדברי ינובסקי, שמתגורר בשרון, הוא מגיע לעבודה בכל יום רק באוטובוס, כשלדבריו בזכות הנת"צים שנבנו לאחרונה הוא משוכנע שהנסיעה מהירה יותר מברכב פרטי. חג’אג’ האב מסכים ש"יש שיפור בתחבורה הציבורית בישראל, אבל התדמית של האוטובוסים נשארה נמוכה ולכן אנשים ממשיכים להעדיף נסיעה ברכב הפרטי".

טכנולוגיה יש, אבל בעיית הנהגים היא צרה גלובלית

עם כניסתה לתפקיד שרת התחבורה ביוני השנה, הסבירה מרב מיכאלי כי בכוונתה להשקיע לא רק בתשתיות של תחבורה ציבורית, אלא גם בנהגים עצמם. "אנחנו נשקיע בעובדות ובעובדים של התחבורה הציבורית. בתנאי ההעסקה שלהם, בהכשרה שלהם, ובתנאים הפיזיים שלהם, כדי שיהפכו להיות חלק מתחבורה בטוחה יותר, טובה ואפקטיבית יותר ונגישה יותר".

דבריה של מיכאלי לא מתארים את המצב הקיים - רק בחודש שעבר קיימו נהגי אוטובוסים הפגנה שכללה חסימה של צומת מרכזי בתל אביב. כחלק ההפגנה שהתקיימה בחסות ההסתדרות הלאומית וארגון נהגי האוטובוסים, מחו הנהגים על השכר הנמוך בענף ועל איבוד זכויות במעבר של נהגים בין חברות.

לדברי ינובסקי, סוגיית הנהגים היא בעיה עולמית. "יצא לי לדבר על זה עם לקוחות שלנו בארה"ב ובצרפת. החוסר בנהגים הוא ה-בעיה בעולם כיום".

למה זה קורה לדעתך?
"בסוף זה עניין של שכר. מאחר שלחברות בכל העולם יש הסכמים וסבסודים מול רשויות ציבוריות, הן מוגבלות במשכורות. זה אומר שהן לא יכולות להעלות משכורות באופן חופשי. אחד הפתרונות שמוצעים זה להביא עובדים בחלקיות משרה. מה שמדהים זה שלפעמים אתה מצליח לפתור בעיות עצומות ומורכבות, ובסוף מגלה שההתמודדות הכי קשה היא בכלל סוגיית הנהגים".

אופטיבס (Optibus)

תחום עיסוק: תכנון מערכי תחבורה עבור מפעילות תחבורה ציבורית (אוטובוסים, חברות פרטיות, רכבות קלות ועוד)

היסטוריה: את הפיילוט הראשוני ביצעו שני מייסדיה מול חברת קווים בתכנון מערכי החברה. ב־2014 הוקמה אופטיבס

עובדים: כ־250 עובדים, מרביתם פועלים ממשרדי החברה בתל אביב, ועשרות עובדים נוספים במשרדים בלונדון, ניו יורק, סן פרנסיסקו, וסאו פאולו

עוד משהו: החברה מספקת בחינם קורקינטים/אופניים חשמליים לעובדיה כדי שיוכלו להגיע מהבית או כדי שיסייעו לעשות את ה־Last Mile אחרי שימוש בתח"צ

כלכלי: גייסה עד היום 160 מיליון דולר, בשלושה סבבים

עמוס חג'אג'
אישי: 39, נשוי + 3
תפקיד: מנכ"ל ומייסד-שותף, אופטיבס
בעבר: מהנדס תוכנה וחוקר אלגוריתמים במיקרוסופט ובסימנס

איתן ינובסקי
אישי: 39, נשוי + 2
תפקיד: סמנכ"ל טכנולוגיה ומייסד-שותף, אופטיבס
בעבר: ראש צוות ב-gigaspaces ומפתח באפלייד מטריאלס

ניסים חג'אג'
אישי: 67, נשוי + 3
תפקיד: סמנכ"ל כספים, קווים
בעבר: מנהל מחלקות כלכליות וביקורת במשרדי רו"ח

עוד כתבות

ענת לוין, ליאת חזות ולימור בקר בוועידת ישראל לעסקים / צילום: שלומי יוסף

מה יקרה לכסף שלכם ב-2026? שלוש מנהלות השקעות בכירות עונות

פאנל המנכ"ליות הבכירות בוועידת ישראל לעסקים של גלובס סימן את 2026 כשנה של הכרעות ● לימור בקר מהמילטון ליין צופה שחלק גדול מהצמיחה העתידית בכלל לא יקרה בבורסה - אלא בחברות הפרטיות ● ענת לוין מבלקרוק סבורה שבקרוב נבין באילו מחברות הבינה המלאכותית הסיכון עולה על כדאיות ההשקעה ● וליאת חזות מהפועלים אקוויטי חושבת שדווקא העובדה שהרבה רוכשים ישבו על הגדר בשוק המגורים מייצרת הזדמנות

אתר בנייה, ההשפעה של הרפורמות עדיין חלקית / צילום: Shutterstock

כך השפיעו הרפורמות הגדולות בתכנון ובבנייה על המצב בשטח

ארבע רפורמות גדולות שהיו אמורות להוביל לשינוי משמעותי בעולם התכנון והבנייה יצאו לדרך בסוף 2024 ● הן מחייבות הסתגלות מקצועית בענף ושינוי פרדיגמות מצד גורמים רבים, וההשפעה שלהן עדיין איטית

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה ירוקה בתל אביב; אלקטרה נדל"ן זינקה בכ-10%, טבע קפצה בכ-3%

מדד ת"א 35 קפץ בכ-1.5% ● עליות נרשמו גם בבורסות העולם ● בנק ישראל הוריד את הריבית ברבע אחוז ● ההסבר של גולדמן סאקס לנפילות בוול סטריט - גידור סיכונים ● בלומברג: מניות הקמעונאות זקוקות לנס כדי להציל את 2025 הקשה ● במיטב מציעים אלטנטיבות מפתיעות לשוק האמריקאי היקר

זיו יעקובי, מנכ''ל קבוצת אקרו נדל''ן / צילום: אלכס פרגמנט

אקרו מוכרת הרבה פחות דירות, אך המחיר קפץ וגם הרווח

חברת דירות היוקרה מדווחת על צניחה של 84% במספר הדירות שמכרה ברבעון השלישי, לצד סימני התאוששות מאז הסכם הפסקת האש ● הרווח זינק, גם בזכות מכירת שטחי משרדים בת"א

גדעון תדמור, מייסד ויו''ר נאוויטס / צילום: דניאל קמינסקי

לאחר הזינוק בשווי: נאוויטס מקפיצה את התגמול למנכ"ל לעד 7.3 מיליון שקל

במסגרת המהלך, שזקוק לאישור אסיפת בעלי המניות, יעלה שכרו הבסיסי של קורנהאוזר, העומד בראש השותפות בארבע השנים האחרונות, ב-50% ל-150 אלף שקל בחודש ● הבקשה מגיעה לנוכח הזינוק המתמשך במחיר יחידות ההשתתפות של נאוויטס, על רקע תחילת הפקת הנפט בפרויקט שננדואה במפרץ אמריקה

מטוס של וויזאייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

וויזאייר נסוגה: מעכבת את התוכנית שלה להקמת בסיס בישראל

במהלך שיחות בין החברה וגורמים בממשלה עלה חשש שהמודל הכלכלי שהיא פיתחה כבר לא רלוונטי ● ברקע נמצאת בקשת החברה ל"חופש תעופה שביעי", וניסיון להעביר את הבסיס לאילת

דרור בין בוועידת ישראל לעסקים / צילום: שלומי יוסף

דרור בין, מנכ"ל רשות החדשנות: "נדרשת עליית מדרגה בהשקעות דיפטק, הן גל הצמיחה הבא של ההייטק בישראל ובעולם"

בהרצאה בוועידת ישראל לעסקים של גלובס, אמר דרור בין מנכ"ל רשות החדשנות, כי 2025 רושמת כבר עתה את שיא האקזיטים בישראל בהיקף של 71 מיליארד דולר ● לצד זאת, בין הזהיר מפני הירידה במספר הסטארט-אפים החדשים וקרא לגוון את ההשקעות בהייטק כך שלא יתמקדו רק בסייבר ובתוכנה

באי הוועידה / צילום: ראי כץ

המגזר העסקי בוועידת ישראל לעסקים: תמונות ורגעים מהמפגש

כ-250 מנכ"לים ויושבי-ראש של חברות במשק לקחו חלק בערב הפתיחה של ועידת ישראל לעסקים, שהתקיים במוצאי שבת במלון דיוויד אינטרקונטיננטל בתל אביב ● היום, בפעם ה-32 התקיימה ועידת ישראל לעסקים של גלובס, בסימן "חוסן מול האתגרים" ● אירועים ומינויים

שר המשפטים יריב לוין / צילום: נועם מושקוביץ'/דוברות הכנסת

בג״ץ ללוין: נמק מדוע לא יבוטל מינוי בן-חמו לחקירת הפצ״רית

השופטים קבעו כי החלטתו של שר המשפטים למנות את השופט המחוזי בדימוס למפקח על החקירה תעוכב עד להחלטה אחרת ● לשכת עוה״ד שעתרה לבג״ץ: המינוי הוא התערבות פוליטית שנועד להדיח את היועמ״שית

אמיר ירון, נגיד בנק ישראל / צילום: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בנק ישראל צפוי להוריד את הריבית אחרי קרוב לשנתיים. לאן הולכים מכאן?

בשוק צופים בהסתברות כמעט מוחלטת שבנק ישראל יפחית בהחלטה הקרובה את הריבית בשיעור סולידי של 25 נקודות בסיס - לרמה של 4.25% ● הפעם האחרונה שבה הריבית ירדה בשיעור זהה הייתה בינואר 2024 ● עם זאת, מי שמצפה לרצף הפחתות ריבית עשוי להתבדות

אפליקציית X / צילום: Shutterstock

תומכי טראמפ ו"עיתונאים מעזה": הפיצ'ר החדש ב-X שחושף חשבונות מזויפים

הפיצ'ר החדש יתמודד עם חשבונות מזויפים כשהמטרה המרכזית היא להציג את המידע על החשבון ובעיקר היכן הפרופיל מבוסס, כמה פעמים החשבון שינה את שם המשתמש שלו, מתי המשתמש הוריד את האפליקציה וכדומה ● בהמשך יעלה פיצ'ר שיציג אזהרה אם בחשבון ישתמשו ב-VPN כדי להסוות את המיקום, במטרה לבלום את מי שינסה לטשטש את המיקום של החשבון

הראל ויזל, בעלים ומנכ''ל קבוצת פוקס / צילום: כדיה לוי

שילב, מקבוצת פוקס, מגדילה אחזקות במיננה - וזה לא מקרי

שילב מגדילה את חלקה בחברת האופנה לילדים מיננה ורוכשת 23% נוספים תמורת 31.7 מיליון שקל ● הקאמרי משיק הצגה חדשה ● יוגב גרדוס זוכה במלגת בכר בבית הנשיא ● וגם: מינויים בכירים בזירת התקשורת והשיווק ● אירועים ומינויים

גיא פרופר, מנכ''ל סוגת / איור: גיל ג'יבלי

המנכ"ל שגדל בבית שבו הומצאה הבמבה ומוביל עכשיו הנפקה חדשה בשוק המזון

שורה של רכישות אסטרטגיות הפכו את סוגת לאחת מחברות המזון המובילות במשק ● כעת פועלת קרן פורטיסימו להנפיק את החברה, שמנהל גיא פרופר, לפי שווי של 900 מיליון שקל ● סוגת, שהפכה למרכזית במכירת מוצרי מזון בסיסיים, מציגה יציבות בהכנסות לצד קפיצה ברווח

חנות נייקי בהמבורג, גרמניה, שמפעילה ריטיילורס / צילום: באדיבות החברה

חולשת נייקי ממשיכה להכות בריטיילורס: הרווח נחתך ביותר מחצי

מפעילת חנויות נייקי בארץ ובאירופה אמנם הציגה צמיחה בהכנסות, אך המשיכה להציג חולשה בפעילות המרכזית שהביאה לשחיקה משמעותית בשורת הרווח ● המכירות בחנויות זהות של נייקי ירדו בכ-10% במהלך הרבעון החולף

יעקב אטרקצ'י, מנכ''ל ובעלי אאורה / צילום: תמר מצפי

הכנסות אאורה זינקו ב-65% ברבעון. מה קרה למכירות הדירות?

אאורה מסכמת רבעון עם זינוק בהכנסות וברווחים, אך מכירות הדירות מתחילת השנה עדיין רחוקות מהיעד ● בחברה מקווים שמסלול הרכישה החדש, "דירה בביטחון", יסייע להגדיל את המכירות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ’ וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

למרות ההתנגדות בקואליציה: נתניהו תומך ברפורמת החלב של סמוטריץ'

במשרד החקלאות כינו את התוכנית הזו "אובססיה", ארגוני הרפתנים תומכים בתכנון הריכוזי הקיים, וגם חלק ממפלגות הקואליציה והאופוזיציה מתנגדות ● אך כעת, הרפורמה בחלב של שר האוצר זוכה לתמיכתו של ראש הממשלה ● בינתיים, סמוטריץ' תוקף: "תנובה, טרה ושטראוס שופכים עכשיו מיליונים על מיליונים על מיליונים בקמפיין שקרי ודמגוגי נגדי"

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: תדמית הפקות

הצהרת רה"מ נתניהו על חיסול רמטכ"ל חיזבאללה: "לא נאפשר לחיזבאללה להוות איום על מדינת ישראל"

צה"ל תקף מהאוויר את המחבל עלי טבטבאי, רמטכ"ל חיזבאללה בפועל • לשכת רה"מ: "ישראל נחושה לפעול להשגת מטרותיה בכל מקום ובכל זמן" ● האחריות למחדל 7 באוקטובר: ראש אמ"ן שלומי בינדר יסיים את תפקידו לבקשתו, ובנוסף, האלופים עודד בסיוק, אהרון חליוה וירון פינקלמן הודחו • גם מפקד 8200 לשעבר יוסי שריאל וקמ"ן אוגדת עזה במלחמה סא"ל א' יודחו ● עדכונים שוטפים

בניין בנק ישראל / צילום: Shutterstock, Alon Adika

בנק ישראל הוריד את הריבית - לראשונה מאז ינואר 2024

הוועדה המוניטרית החליטה להוריד את הריבית ברבע אחוז ל-4.25%, בהתאם לצפי ● זאת, לנוכח התמתנות האינפלציה, התחזקות השקל והירידה באי־הוודאות ובפרמיית הסיכון של ישראל ● עם זאת, המשך הורדות הריבית עדיין בסימן שאלה

אריק טראמפ / צילום: ap, Daniel Ceng

מפולת הקריפטו עלתה למשפחת טראמפ מיליארד דולר. הבן אריק: "זו הזדמנות"

לפי בלומברג, קריסת שוק הקריפטו חתכה את ההון של המשפחה ל-6.7 מיליארד דולר בחודשיים ● אבל אלו שהשקיעו בעסקי הקריפטו של המשפחה הפסידו הרבה יותר ● אריק, הבן של הנשיא שמוביל את פעילות הקריפטו, משדר שעסקים כרגיל, "מעולם לא הייתי שורי יותר לגבי שוק הקריפטו"

ראש ממשלת יפן סנאה טקאיצ'י / צילום: ap, Eugene Hoshiko

החוב תופח, המטבע נחלש והסחרור בכלכלה הרביעית בגודלה מחריף

כלכלת יפן חווה תקופה מורכבת: המטבע נחלש, התוצר מתכווץ והאינפלציה מתרחקת מהיעד ● בינתיים, הממשלה רק מגבירה את החששות בשווקים עם השקת תוכנית מענקים ותמריצים חדשה ● אם לא די בכך, הסכסוך מול סין מאיים להחריף עוד יותר את המשבר