גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עם רוח גבית מעליבאבא ומפייסבוק: הכירו את הישראלים שרוצים ללמד את העולם מהי תחבורה ציבורית יעילה

חברת אופטיבס הישראלית פועלת ב-500 ערים בעולם ובונה תוכניות לייעול התחבורה ●  בראיון לגלובס מספרים מנהלי החברה על ההשקעה של עליבאבא; השת"פ עם פייסבוק, אפל וגוגל ליצירת קווי אוטובוס שמניידים עובדים למשרדי החברות בעמק הסיליקון; ומדוע לדעתם בישראל מתעקשים להישאר מאחור

ניסים ועמוס חג'אג', ואיתן ינובסקי / צילום: איל יצהר
ניסים ועמוס חג'אג', ואיתן ינובסקי / צילום: איל יצהר

לקראת סוף 2018 הודיעה חברת הטכנולוגיה אופטיבס (Optibus) על סבב גיוס שני לחברה בסך 40 מיליון דולר. לצד העניין בהודעה, מה שתפס את עיני רבים הייתה העובדה שמבין הגופים שהשתתפו בסבב הגיוס של החברה שעוסקת בייעול מערכי תחבורה ציבורית הייתה גם ענקית הקמעונאות הסינית עליבאבא.

מנכ"ל החברה עמוס חג’אג’ מסביר כי מבחינתם להתקשרות ישנה מטרה אחת מרכזית - כניסה לשוק הסיני. "עליבאבא היא שותפה מאוד חזקה מבחינת השוק הסיני ששם התחבורה הציבורית (תח"צ) היא מרכזית מאוד, בשונה למשל מארה"ב ששם התח"צ קטנה יחסית לאוכלוסייה", הוא אומר. "בעיר אחת בסין יש יותר אוטובוסים חשמליים מבכל העולם. חברת אוטובוסים קטנה שם מפעילה 3,000 אוטובוסים". למה זה לא קרה? כי "להיכנס לסין זה מורכב מאחר שחברות זרות צריכות לפעול שם מול חברות ממשלתיות. אבל זה יקרה".

לחסוך קילומטראז’ לחברות האוטובוס

את החברה ייסדו חג’אג’ ושותפו לספסל הלימודים בעבר איתן ינובסקי. לביזנס הם הגיעו די במקרה, בעקבות שיחה שהתקיימה בין חג’אג’ עם אביו, ניסים, שמשמש כסמנכ"ל הכספים בחברת האוטובוסים קווים לגבי הקושי העצום לייעל את הפעילות של החברה.

חג’אג’ הבן וינובסקי, שניהם בעלי רקע במתמטיקה ומדעי המחשב, החלו לנסות ולפתח אלגוריתם שינסה לשכלל את השיטות הקיימות. פריצת הדרך הובילה לעסק צדדי לייעוץ לחברות אוטובוסים, וב-2014 להקמתה של אופטיבס, שגייסה עד היום 160 מיליון דולר בשלושה סבבים.

בניגוד לקושי הנקודתי לחדור לשוק הסיני, הנוכחות של אופטיבס מורגשת בשלל ערים ומדינות. באנגליה, מעריכים בחברה, הם מעורבים בפעילות של כמחצית מהתחבורה הציבורית, בסקוטלנד 80%-90%. בסך הכל פועלת החברה ב-500 ערים, כולל שת"פים עם חברות אוטובוסים בישראל (אבל לא מול משרד התחבורה - ג"ל).

מה בעצם עושה אופטיבס? החברה מייעלת עבור גופי תחבורה ציבוריים, בדגש על חברות אוטובוסים, את הפעילות - למשל, חיסכון ברכבים, הקטנת קילומטראז’, הפחתת שעות עבודה של נהגים, ועד תוכנית טעינה לאוטובוסים חשמליים.

איך דווקא חברה שמגיעה משוק תחבורה לא הכי מתקדם, היא זו שמייעצת לכל העולם? בעיקר כי מדובר בעניין של טכנולוגיה. "יש לנו מאות מתחרים, אבל מדובר במקרים נקודתיים", אומר חג’אג’ הבן. "יכולה להיות חברה בברזיל שפיתחה משהו לחברה שם, או משהו דומה בספרד. אבל ברוב המקומות התעשייה מיושנת וזקוקה לפתרונות טכנולוגיים כשהביקוש היום הוא לשירות ברמה של ריל טיים. אין חברה עם אלגוריתם כמו שלנו שפועלת גלובלית".

אתגר הריל טיים יחייב את החברה לפתרונות: עלות תועלת של רכבים "פנויים" למשימות מיידיות מול ביקוש, גודל רכבים למשימות בזמן אמת, ואיזה רדיוס הם אמורים לכסות.
מעבר לחישוב הכלכלי (הכנסות), האלגוריתם מאפשר להציב באותה המערכת את כל הדרישות הקשיחות (תנאי עובדים, קילומטראז’, ימי טיפול ועוד), ולכן התוצרים שמתקבלים כחלק מהתכנון עבור מפעילי התחבורה הציבורית, מספקים פתרונות רבים יותר, וכאלה שנחשבים "מחוץ לקופסא".

לשנות כיוון: תחבורה ברמת עיר, לא מדינה

למי שמתגורר בישראל אולי יהיה קשה להבין את הנחיצות בחברה שמסייעת לתמוך במערכים של חברות, היות שאצלנו המדינה היא זו שקובעת את מסלולי הקווים של התחבורה הציבורית. לפי ראשי אופטיבס, מדובר בעוד תחום שבו ישראל היא סוג של דינוזאור. "הדרך שבה התחבורה הציבורית בישראל היא ייחודית", מסביר ינובסקי.

"באירופה, בארה"ב, בדרום אמריקה, בדרום אפריקה, בהונג קונג ובאוסטרליה - בכל המקומות הללו יש עירייה שאחראית על התחבורה בעיר או על המטרופולין. לדוגמה, אנחנו לקוחות של עיריית לוס אנג’לס. בלונדון, למשל, יש 12 חברות שמפעילות תחבורה ציבורית, והן מוציאות מכרזים להפעלה של קווים. דוגמה אחרת - בעיריית סן אנטוניו, שגם שם אנחנו פעילים, הם מפעילים את התחבורה בעצמם. יש הרבה מודלים, אבל אנחנו לא מכירים מודל שפועל ברמת מדינה, כמו בישראל".

כמה המצב בישראל היה משתפר אם היו עובדים כאן באופן דומה?
"יש הרבה החלטות שלוקח המון זמן ליישם בישראל", אומר חג’אג’ הבן, שמסביר כי חלק מזה קשור גם להתבססות על מערכות ישנות ולעובדים ותיקים שפשוט לא מכירים דרך אחרת, מלבד שימוש בלוח ידני. "בתכנון הידני, מניחים שיש קו ולכן אוטובוס נוסע מנקודה אחת לשנייה וחוזר על אותו המסלול. אלא שיש עוד הרבה אופציות - למשל, שבתום נסיעה במקום שהאוטובוס עצמו יחזור הוא ייסע למקום אחר וכך נרוויח יעילות. מכיוון שיש יותר מדי אופציות, המתכננים בוחרים באופציה הקלה של נסיעה הלוך ושוב, וזה לא יעיל. ככה מגיעים למצב שאוטובוסים עומדים סתם, או שעושים שימוש באוטובוסים גדולים מדי".

לפני שאתם חושבים על דמות מהסדרה פולישוק, כדאי לדעת שגם במקומות אחרים בעולם סובלים מתחלואים דומים. "בכל יום מאות אלפי עובדים מסן פרנסיסקו מחפשים להגיע לסיליקון ואלי, איפה שיושבות ענקיות כמו פייסבוק, גוגל ואפל. תנסו להגיע בתחבורה ציבורית, ותראו שאין לכם קו אחד, והדרך היחידה היא להחליף 3-4 קווים ושזה לוקח שלוש שעות לכל צד", אומר חג’אג’ הבן.

התוצאה: חברות הענק הללו הקימו מערכי אוטובוסים פרטיים עצומים. "יש אלפי אוטובוסים שמופעלים על ידי פייסבוק, אפל, גוגל, אמזון, מיקרוסופט ואחרות שבנו לעצמן מערכת תחבורה פרטית שדומה לתחבורה ציבורית. מדובר לעיתים ב-100 קווים לחברה. קו אחד יוצא מתחנת הרכבת והשני מסן חוזה ועוד ועוד. זה קורה כי אין להם אפשרות לסמוך על התחבורה הציבורית, וגם אי אפשר לייצר מקומות חנייה לכל כך הרבה עובדים. אפילו מארק צוקרברג נוסע בתחבורה הזו", הם מסבירים ולא מסתירים את גאוותם כמי שאחראים על תכנון המערכים של חלק מאותן החברות.

בחברה אחראים גם למערך ההסעות של כור גרעיני (אזרחי) באנגליה, מכרה זהב בפפואה ניו גינאה, ולפני כשלושה חודשים אופטיבס תכננו את מערך התחבורה הציבורית באירוע נקודתי בערב הסעודית עבור חברה בינלאומית. במקביל הם גם פועלים עם חברות שמפעילות רכבות קלות (Tram), ובהן עם אגד כחלק מהקו האדום של הרכבת הקלה בתל אביב.

האתגר הבא: רכבים חשמליים ואוטונומיים

בעבר אמרו מנהלי אופטיבס שכאשר יגיעו להכנסות של מעל 100 מיליון דולר הם ישקלו הנפקה, אולי באמצעות חבירה לספאק. "אנחנו לא ממהרים להיות ציבוריים, אבל אנחנו מגייסים בכדי לאפשר את הצמיחה המהירה שלנו. רוב החברות גדלות בצורה יציבה של 10%-20% בשנה, ואנחנו גדלו בשנה האחרונה פי שניים, כולל כניסה למקומות חדשים כמו דרום אמריקה למשל".

מעבר לתחזיות לגבי החברה, ביקשנו לברר מה הטרנדים בתחום שלדעתם הם כאן כדי להישאר. "הדבר הראשון זה התחבורה החשמלית. רק לאחרונה ראש עיריית לונדון הכריז שכל האוטובוסים בעיר חייבים להיות חשמליים", מסביר חג’אג’ הבן. לדבריהם, החישמול יוצר עבורם אתגרים לא פשוטים. "כמי שמתכננים קווים ומערכות, צריך לקחת בחשבון לקוחות שנוסעים בשלג או באזורים הרריים, ואלו דברים שמשפיעים על אורך חיי הסוללה. טרנד נוסף הוא הרכב האוטונומי".

ינובסקי: "ברגע שהרכב האוטונומי ייכנס זה יגרור שינוי גדול בהתנהגות. ברגע שיש לך רכב עם עלות הפעלה זולה כי אין לו נהג, אז לא צריך להחזיק רכב פרטי. אני צופה שלהחזיק רכב במציאות כזו יהיה הרבה יותר יקר מלהשתמש במונית. להערכתי ההוצאות ייקטנו במצב כזה ב-60%-70% וזה יוביל לשינוי עצום בחיינו".

ומה לגבי התחבורה הציבורית בישראל? לדברי ינובסקי, שמתגורר בשרון, הוא מגיע לעבודה בכל יום רק באוטובוס, כשלדבריו בזכות הנת"צים שנבנו לאחרונה הוא משוכנע שהנסיעה מהירה יותר מברכב פרטי. חג’אג’ האב מסכים ש"יש שיפור בתחבורה הציבורית בישראל, אבל התדמית של האוטובוסים נשארה נמוכה ולכן אנשים ממשיכים להעדיף נסיעה ברכב הפרטי".

טכנולוגיה יש, אבל בעיית הנהגים היא צרה גלובלית

עם כניסתה לתפקיד שרת התחבורה ביוני השנה, הסבירה מרב מיכאלי כי בכוונתה להשקיע לא רק בתשתיות של תחבורה ציבורית, אלא גם בנהגים עצמם. "אנחנו נשקיע בעובדות ובעובדים של התחבורה הציבורית. בתנאי ההעסקה שלהם, בהכשרה שלהם, ובתנאים הפיזיים שלהם, כדי שיהפכו להיות חלק מתחבורה בטוחה יותר, טובה ואפקטיבית יותר ונגישה יותר".

דבריה של מיכאלי לא מתארים את המצב הקיים - רק בחודש שעבר קיימו נהגי אוטובוסים הפגנה שכללה חסימה של צומת מרכזי בתל אביב. כחלק ההפגנה שהתקיימה בחסות ההסתדרות הלאומית וארגון נהגי האוטובוסים, מחו הנהגים על השכר הנמוך בענף ועל איבוד זכויות במעבר של נהגים בין חברות.

לדברי ינובסקי, סוגיית הנהגים היא בעיה עולמית. "יצא לי לדבר על זה עם לקוחות שלנו בארה"ב ובצרפת. החוסר בנהגים הוא ה-בעיה בעולם כיום".

למה זה קורה לדעתך?
"בסוף זה עניין של שכר. מאחר שלחברות בכל העולם יש הסכמים וסבסודים מול רשויות ציבוריות, הן מוגבלות במשכורות. זה אומר שהן לא יכולות להעלות משכורות באופן חופשי. אחד הפתרונות שמוצעים זה להביא עובדים בחלקיות משרה. מה שמדהים זה שלפעמים אתה מצליח לפתור בעיות עצומות ומורכבות, ובסוף מגלה שההתמודדות הכי קשה היא בכלל סוגיית הנהגים".

אופטיבס (Optibus)

תחום עיסוק: תכנון מערכי תחבורה עבור מפעילות תחבורה ציבורית (אוטובוסים, חברות פרטיות, רכבות קלות ועוד)

היסטוריה: את הפיילוט הראשוני ביצעו שני מייסדיה מול חברת קווים בתכנון מערכי החברה. ב־2014 הוקמה אופטיבס

עובדים: כ־250 עובדים, מרביתם פועלים ממשרדי החברה בתל אביב, ועשרות עובדים נוספים במשרדים בלונדון, ניו יורק, סן פרנסיסקו, וסאו פאולו

עוד משהו: החברה מספקת בחינם קורקינטים/אופניים חשמליים לעובדיה כדי שיוכלו להגיע מהבית או כדי שיסייעו לעשות את ה־Last Mile אחרי שימוש בתח"צ

כלכלי: גייסה עד היום 160 מיליון דולר, בשלושה סבבים

עמוס חג'אג'
אישי: 39, נשוי + 3
תפקיד: מנכ"ל ומייסד-שותף, אופטיבס
בעבר: מהנדס תוכנה וחוקר אלגוריתמים במיקרוסופט ובסימנס

איתן ינובסקי
אישי: 39, נשוי + 2
תפקיד: סמנכ"ל טכנולוגיה ומייסד-שותף, אופטיבס
בעבר: ראש צוות ב-gigaspaces ומפתח באפלייד מטריאלס

ניסים חג'אג'
אישי: 67, נשוי + 3
תפקיד: סמנכ"ל כספים, קווים
בעבר: מנהל מחלקות כלכליות וביקורת במשרדי רו"ח

עוד כתבות

מימין: מנהיג סוריה אחמד א־שרע, יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן ונשיא ארה''ב דונלד טראמפ, בפגישה בריאד / צילום: ap

טורקיה מתחממת על הקווים: ההשלכות הכלכליות של הסכם בין סוריה וישראל

בזמן שנתניהו נוחת בוושינגטון, נרקם מאחורי הקלעים מהלך שעשוי לשנות את האזור: נורמליזציה היסטורית בין ישראל לסוריה, בתיווך טראמפ ● המהלך מבוסס על צורכי תשתיות האנרגיה הדחופים של דמשק, אבל תלוי גם בארדואן ● וגם לבנון ופירוז חיזבאללה על הפרק

מפעל אינטל בקריית גת / צילום: אינטל

אינטל מפטרת, אנבידיה מגייסת: האם ההייטק הישראלי בדרך למהפך

נראה שאנבידיה בדרך להישג נוסף שיאפיל על זה של אינטל ● ובכל זאת: מי תורמת כלכלית יותר לישראל? נראה שדווקא אינטל שנמצאת במצוקה ● הסיבה: התרומה של מפעל ייצור למדינה היא לאין שיעור גבוהה יותר מאשר מרכז פיתוח

רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים החמירה את הכללים ועוררה סערה: "עלולה לגרום לתאונות מס רבות"

תזכיר חוק חדש של רשות המסים קובע שמי ששהה בארץ למשך 75 יום בשנה - ייחשב לתושב לצרכי מס וכלל הכנסותיו בישראל ובחו"ל ימוסו ● המהלך צפוי להשפיע לרעה על ישראלים ברילוקיישן ותושבי חוץ שמרבים לבקר בארץ ● מהם עיקרי השינוי ואילו השלכות יהיו לו על תכנון מס עתידי? ● גלובס עושה סדר

דיפ פייק / צילום: Shutterstock

הרופא המוכר נרצח רגע לפני שעמד לחשוף "תרופת פלא"? פייק מוחלט

סרטון המשתמש בטכנולוגיית דיפ פייק מסתובב ברשת ובו ניתן לראות, כביכול, כיצד אלמונים יורים בפרופ' רענן ברגר מבית החולים שיבא ● מבית החולים נמסר כי: "פרופ' רענן חי בריא ושלם, ומדובר בזיוף חמור שנעשה ככל הנראה כחלק מקמפיין הונאה נרחב שבו מופץ מידע שקרי לציבור במטרה להונות ולהטעות"

שוקי ניר, דניאל בראל, עומר כילף, ראסל אלוואנגר / צילום: שלומי יוסף, איל יצהר, ענבל מרמרי, באדיבות סולאראדג'

הישראלית שקפצה בכ-40% בשבוע בוול סטריט, וזו שקיבלה אזהרה מנאסד"ק

סולאראדג' זינקה ב-39% בשבוע האחרון, בעוד שהמשקיעים בוחנים את השלכות "החוק הגדול והיפה" של הנשיא טראמפ על תחום האנרגיה המתחדשת ● טאואר קיבלה רוח גבית, לאחר שפורסם כי תיקח חלק בפרויקט שבבים גדול בהודו ● ובתחום האוטוטק: REE ואינוויז דיווחו על הודעות מנוגדות שקיבלו באשר לעמידה בתנאי הסף של נאסד"ק

קשת טעמים / צילום: באדיבות קשת טעמים

לקבל את המשכורת באמצע החודש: המהלך המפתיע של קשת טעמים

מכללת גל נבחרה להוביל את תוכנית "צומחים" לחוסן תעסוקתי, התוכנית כוללת ייעוץ אישי למעסיקים וסדנאות לעובדים ● הסטארט-אפ Payro מודיע על שיתוף פעולה עם קמעונאית המזון קשת טעמים, שתאפשר לעובדיה למשוך עד 2,000 שקל או  30% משכרם במהלך החודש

בית חולים לחולי נפש שלוותה / צילום: איל יצהר

תוכנית משרד הבריאות: תוך עשור מהיום לא יהיו בתי חולים פסיכיאטריים עצמאיים בישראל

משרד הבריאות הודיע היום כי בעקבות המלצות ועדת ירקוני, יחל מהלך להטעמת בתי החולים הפסיכיאטריים בתוך בתי החולים הכלליים ● תוך שנה כבר צפויים שני בתי חולים פסיכיאטריים להיקלט בבתי חולים כלליים, והמשרד צופה כי תוך עשור המהלך יושלם

המפקח על הבנקים דני חחיאשוילי. צילומים: שלומי יוסף, איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבנקים רוצים לחלק יותר דיבידנד ושני בעלי שליטה ייהנו מכך במיוחד

עם עודפי הון של 27 מיליארד שקל, הבנקים מעוניינים שבנק ישראל יעלה את שיעור הדיבידנד המשולם לבעלי המניות מדי רבעון מ־40% ל־50% ● מהם הנימוקים בעד ונגד המהלך, מהי עמדת המפקח על הבנקים והאם ומתי הוא ייצא לפועל?

בניין אנבידיה בישראל / צילום: אנבידיה

אנבידיה יוצאת להשקעת ענק בישראל. כל הפרטים

אנבידיה מתכננת להקים קמפוס חדש בצפון הארץ שיעסיק אלפי עובדים חדשים ● לפי ההערכה החברה תוציא עד 500 מיליון שקל על רכישת הקרקע ועוד כ-1.5 מיליארד שקל על בניית הקמפוס החדש ● מדובר באחת מעסקאות הנדל"ן הגדולות ביותר בישראל שנוהלה אי פעם על ידי חברת טכנולוגיה זרה

חן ומוטי ריכטר, זכייני פאפא ג'ונס ישראל / צילום: אלדד נמדר

מנכ"ל פאפא ג'ונס מתרחב להולנד וטוען: "וולט הורסים את תחום המסעדנות"

מוטי ריכטר, שמשמש כזכיין רשת הפיצות בארץ, יפעיל מעתה גם את 15 סניפיה בהולנד, עם תוכנית להגדיל אותם ל–50 סניפים תוך חמש שנים ● בארץ הוא מתכנן לוותר על משלוחי וולט ● תגובת וולט: "בזכות וולט ופלטפורמות דומות, לעסקים קטנים יש גישה ליכולות שבעבר היו זמינות רק לרשתות הגדולות כמו פאפא ג'ונס"

דונלד טראמפ. מדיניות שעלולה להביא על הדולר מכת המוות / אילוסטרציה: Shutterstock

האיתותים גוברים לנטישת הדולר כמטבע הסחר הבינלאומי - והכלכלה האמריקאית תשלם את המחיר

מדינות הבריקס והכלכלה הסינית מתחזקות על חשבון הדולר, וגם ארה"ב עצמה רוצה בהיחלשותו ● הבנקים המרכזיים מגדילים אחזקותיהם בזהב על חשבון נכסים הנקובים בדולרים, ואפילו מתקדמים בפיתוח מטבעות דיגיטליים משלהם ● כל אלה יוצרים את התשתית ליצירת מטבע רב לאומי שיהיה הבסיס לסחר בין מדינתי

נתב''ג / צילום: Shutterstock

ההצעה והסערה: האם מי שנתקעו בחו"ל בזמן המלחמה יקבלו פיצוי של עד 450 דולר ליום?

ועדת הכלכלה היתה אמורה לדון במתווה לפיצוי הישראלים שנתקעו בחו"ל במבצע "עם כלביא" ● על הפרק: מתווה שמציע החזרי הוצאות לינה ומחיה שיכול להגיע אף ל-450 דולר לנוסע ● אז למה ההצעה לא עלתה לדיון ומי יפצה את הנוסעים?

אלעד טנא / צילום: אריק סולטן

במקום אבי משולם: אלעד טנא מונה לעורך העל בידיעות אחרונות

אלעד טנא ימונה לתפקיד עורך העל של ידיעות אחרונות וב-Ynet במקום אבי משולם, שמילא את התפקיד בשנתיים האחרונות ● טנא, מגיע לאחר כשנתיים בתפקיד העורך הראשי של "מקור ראשון"

בניין בשכונת סיגליות בבאר שבע / צילום: יובל ניסני

עליית שווי של 60%: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים בבאר שבע?

ביום האחרון של מבצע "עם כלביא" נרכשה דירת 4 חדרים, בשכונת הסיגליות בבאר שבע ● מדובר בדירת "מחיר למשתכן" שהזוכים מכרו עתה ● לדברי השמאי, "השוני במחירים בשכונה נעוץ בעיקר ברמת ההשקעה של הרוכשים המקוריים, שיכולה להעלות או להוריד את המחיר ב־50־80 אלף שקל"

צ'רצ'יל מסמן V. ביום הניצחון על גרמניה הנאצית / צילום: Reuters, IMAGO/piemags via Reuters

לסיים מלחמה: עצתו הפיקטיבית של צ'רצ'יל לנתניהו

אבי הכישלון הגדול של המלחמה הקודמת הוביל את הבריטים אל חוף מבטחים, וזכה בסליחה ובהערצה. הוא הבין כי אנחת הרווחה חשובה יותר מתרועת הניצחון

נשיא ארה''ב, דונלד טראמפ, לאחר חתימתו על ''החוק הגדול והיפה''  ב־4 ביולי / צילום: Reuters, Ken Cedeno

כשהוא חוגג את הצלחותיו בקונגרס ואיש אינו עומד בדרכו: טראמפ ייפגש עם נתניהו

כשהוא כול־יכול ומושא הערצה, טראמפ חוגג את הצלחותיו  הוא בז ליריבים ולמבקרים, ואומר: "הם שונאים אותי ואני אותם" ● הוא ממשיך את הסתערותו על כל מוקדי הכוח העצמאים, בהם הבנק המרכזי ומערכת המשפט ● רה"מ ישראל יודע שהנשיא לא הזמין אותו כדי להתווכח

חדשות הביומד / צילום: תמי בר ישי

ההשקעה החדשה של אסף גרניט: טכנולוגיה שמפחיתה את עליית הסוכר בגוף

ההשקעה החדשה של אסף גרניט היא בחברת כאליטק שפיתחה טכנולוגיה שמאפשרת לאכול ולהפחית את עליית סוכר בגוף ● חוקרים אבחנו במחקר חדש פרקינסון בשעוות האוזן ● אסקלה מדיקל גייסה 4.5 מיליון דולר לטיפול בצניחת רצפת האגן ● הלך לעולמו אחד מממציאי טכנולוגיית ה-CAR-T ● השבוע בביומד

ייבוא רכבים / צילום: Shutterstock

כשהיצע הרכבים והמותגים בשיא, מי צריך את הרפורמה ל"הגברת התחרות"

בוועדת הכלכלה דורשים "לפתוח את שוק יבוא הרכב לתחרות", אבל ניתוח המסירות במחצית הראשונה של 2025 מגלה תמונה של שוק היפר־תחרותי, ביקוש ריכוזי ומלחמת מחירים שכבר שוחקת את הרווחיות ● אז למה כולם רוצים, ורצים, לקבל זיכיונות יבוא בחסות הרגולטור?

סהאם פרק בראיון לפודקאסט TBPN / צילום: צילום מסך מיוטיוב

"יש אלפים כמוהו": המהנדס שעבד בכמה עבודות במקביל והסערה

סהאם פרק, "הממקבל הסדרתי", הפך לאחרונה לשם הכי חם בעמק הסיליקון לאחר שנחשף שעבד בסתר בכמה סטארט-אפים בו־זמנית ● מאחורי הקלעים בתעשייה פחות מופתעים מהפרשייה: עובדים רבים מודים כי בתעשיית שאינה וודאית, כך הם שומרים על עצמם מפיטורים

הזדמנות לבנות מחדש / צילום: איל יצהר

מי אחראי על המקלטים ועוד כמה דברים שכדאי לנו לדעת מראש על התמגנות

מתי מקלטים ציבוריים נפתחים ● מה קורה אם מתנהלים בהם פעילויות בעת שגרה ● האם מותר לזרוק חפצים ממקלט בבית משותף ● והאם חייבים להכניס כל אחד ● הזדמנות לבנות מחדש, פרויקט מיוחד