גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מלחמת המעמדות בליכוד: נתניהו מתבצר בכיסא, ובינתיים המתיחות בין חברי המפלגה גדלה

מסיבת יום ההולדת שחגגו השבוע לנתניהו בליכוד לא הסתירה את מלחמת המעמדות במפלגה בין השרים לשעבר לבין הח"כים "הפשוטים" ● איילת שקד לא ממהרת לשלוח את מנהיג הליכוד הביתה, וליברמן נהנה מהוואקום החרדי בממשלה ומתחיל להוציא לפועל את הגזרות שלו

יו''ר האופוזיציה, בנימין נתניהו / צילום: יוסי זמיר
יו''ר האופוזיציה, בנימין נתניהו / צילום: יוסי זמיר

סיעת הליכוד חגגה השבוע לבנימין נתניהו יום הולדת 72 בכנסת. בין מי שהגיעו לכבד היו גם המתמודד העתידי נגדו יולי אדלשטיין וח"כ עמיחי שיקלי מימינה, חגיגיות פלוס חשדנות נרשמה. הח"כים מהליכוד שנכחו בחגיגה יצאו ממנה עם שני מסרים מרכזיים: נתניהו לא הולך לשום מקום, והוא מחזיק בגישה שלפיה הממשלה תיפול בקרוב, חרף העברת התקציב.

זוהי בשורה קשה עבור יריביו הפוליטיים במפלגה שציפו שיפנה להם את הזירה בחודשים הקרובים, ובשורה טובה עבור חברי הקואליציה שעמידתו איתן מחזקת את המבנה האידיאולוגי הבלתי אפשרי שבו הם נמצאים.

בליכוד המתח אינו סובב רק סביב נתניהו. ישנו סדק שהולך ומעמיק בין השרים לשעבר שנעדרים מהוועדות והמליאה, לבין חברי הכנסת מהעשירייה השנייה והשלישית שנמצאים בכנסת ימים ולילות. בשבוע החולף נקבע "לוח תורנויות" שבו קיבלו גם כן שרי הליכוד לשעבר בונוס: הם שובצו לדיונים בשני ורביעי שבו גם ככה הם נמצאים והתבקשו להגיע למקום עבודתם בכנסת לצורך ההצבעות במליאה, ואילו חברי הכנסת "הפשוטים" נדרשו להגיע בנוסף גם בימים ראשון, שלישי וחמישי - שבוע עבודה מלא.

בקיעים בליכוד

ח"כ דוד ביטן, שמילא את מקומו של ח"כ יריב לוין כמרכז האופוזיציה למשך שבוע, ביטא את התסכול שחשים חבריו לספסלים האחוריים לאחר שמההצבעה על חוק הקנאביס הרפואי נפקדו ח"כים. הוא דרש מנתניהו להפעיל סנקציות, וטען כי אם לא ינקטו כאלה נגד מי שלא הופיעו להצבעה - גם הוא יעשה כרצונו.

אבל נתניהו לא מתכוון להיכנס למלחמות עם חברי הכנסת שיושבים באופוזיציה, וביטן יידרש להחליט האם לממש את איומיו. כל החלטה שלו תילמד על ידי יתר חבריו לסיעה שמאסו בחלוקה לדרגים, ועשויה לערער את האופוזיציה שבוע לפני ההצבעה הקריטית על התקציב במליאה.

הצעת החוק של חבר המפלגה לשעבר גדעון סער, שנועדה למנוע מנתניהו להתמודד שוב על הנהגת הממשלה, מעוררת תקווה חדשה בקרב חברי הליכוד שרוצים להתמודד על הנהגת המפלגה. זו בעצם תהיה החותמת החוקית לכך שזמנו של נתניהו תם, ויש להיערך מחדש לבחירת מנהיג.

למרות שרצו לראות בהצלחת הקואליציה, מי שמיהרו לשים רגליים לתזכיר החוק היו דווקא חברי מפלגת ימינה. איילת שקד, מתן כהנא וניר אורבך הודיעו שהם לא תומכים בחוק, ומאחורי הקלעים אף הבהירו בכירי המפלגה: החוק לא מופיע בהסכמים הקואליציוניים, "יש לנו זכות וטו ונבלום אותו בכל שלב שנחליט".

סער, שחטף מקלחת קרה מחבריו לימין בממשלה, כאשר אפילו השרים במפלגתו שלו שמרו על שתיקה, קיבל כעבור שעות אחדות גיבוי משמאל כאשר באורח פלא יצאו הודעות כמעט מתואמות מלשכות ראשי המפלגות בממשלה בדבר תמיכתם בחוק. ללא גיבוי מימינה, סער ימצא את עצמו בדרך ללא מוצא ויידרש להסתפק בחוק להגבלת כהונה שאותו דווקא הצליח לשריין בהסכמים הקואליציוניים.

השרה איילת שקד / צילום: רמי זרנגר

שרת הפנים איילת שקד שמצאה את עצמה השבוע בחזית מתקפות מימין ומשמאל אמרה בשיחות סגורות: "מי שחושב שעברתי טיפולי המרה כשנכנסתי לממשלה הזו - טועה. אני עדיין בימין". המבחנים בנושא עדיין לפתחה: בניית היישוב המפונה אביתר שבמרצ הטילו עליו וטו, פתיחת קונסוליה פלסטינית בירושלים לדרישת האמריקאים והחוק החדש.

כמה זה עולה לנו?

תוכנית המיסוי של שר האוצר אביגדור ליברמן נכנסה השבוע להילוך מהיר - רפורמת החנייה אושרה, מס הגודש במרכז הארץ בדרך לאישור, מס הסוכר והמס על הכלים החד-פעמיים אושרו ובעוד שבועיים גם עצירת הסבסוד במעונות היום לנשות אברכים (לומדי תורה). אמנם ליברמן התחייב שלא יעלה מסים במסגרת התקציב שהוא מכנה "חברתי" ורוב המסים בתוכנית נועדו לשינוי התנהגות, אבל בפועל הציבור ממש עוד מעט יתחיל לשלם מכיסו.

בימים כתיקונם מפלגת הליכוד הייתה תומכת בתקציב כזה בדיוק, ואילו מפלגות השמאל היו נזעקות נגד הפגיעה בחלש. אולם בימים שבהם המחנות האידיאולוגים בכנסת ובציבור הרחב עדיין מתחלקים לפי ביבי/רק-לא-ביבי - חברות הכנסת של מרצ מאשרות את העלאת גיל הפרישה לנשים וחברי מפלגת העבודה תומכים במס גודש ובמס על הסוכר והחד-פעמי.

יו"ר המפלגה ושרת התחבורה מרב מיכאלי הייתה הוגנת מספיק כדי לומר בסוף השבוע, כי "זה לא התקציב שאני כיו"ר מפלגת העבודה הייתי מעבירה, אבל זה תקציב טוב יותר למדינת ישראל, ובעיקר לראשונה מזה שלוש שנים יהיה תקציב".

בינתיים, ב-1 בנובמבר יתחיל הציבור לשלם מס קנייה על כלים חד-פעמיים המכילים פלסטיק. בעוד כחודש יסתיים הסבסוד וההנחות עבור משפחות שבהם האב לומד תורה במעונות היום, באחד בינואר תתחילו לשלם גם על המשקאות הקלים יותר ובעוד שלוש שנים יעלו מחירי החנייה.

ליברמן, שהתעקש בשנתיים האחרונות שהוא נגד חברי הכנסת החרדים ולא הציבור החרדי, מוציא לפועל בצו גזירות כלכליות שיפגעו דווקא בהם - באלו שצורכים חד-פעמי, ששותים משקאות קלים ושולחים את ילדיהם למעונות היום משום שהאם יוצאת לעבוד. העובדה שנבחרי הציבור החרדים יושבים באופוזיציה מאפשרת לו לפעול בחופשיות. ימינה, שהבטיחה להם הגנה, נטשה את העמדה לטובת ביצור משרד ראש הממשלה.

מי המרוויח?

בשבועות האחרונים מוציאה השרה לשוויון חברתי וגמלאים מירב כהן הודעות תכופות על התוכניות לחברה הערבית. את התוכניות אמנם דרש יו"ר רע"ם מנסור עבאס, אך היא השרה בממשלה האמונה על הוצאתן לפועל כמי שתחתיה יושבת הרשות לפיתוח כלכלי של החברה הערבית.

לא סתם יו"ר יש עתיד יאיר לפיד התעקש עם הקמת הממשלה על העברת הרשות ממשרד ראש הממשלה לידיים של אחד משרי המפלגה. במקביל, סגן השר יואב סגלוביץ’ מהמפלגה שמוביל את התוכנית למיגור האלימות בחברה הערבית מקיים אירוע למצביעי המפלגה בסוף השבוע בנושא, וסרטים בשפה הערבית ביוזמת השרים כבר רצים ברשת.
במסדרונות הכנסת טוענים שלפיד כבר עמוק בקמפיין על לב המצביע הערבי, למורת רוחו של עבאס. "מנסור מביא את הכסף, ויש עתיד גוזרת קופון", טענו השבוע בכנסת. למרות הממצאים, ביש עתיד טוענים שהם לא מחפשים מצביעים בחברה הערבית, אלא שהם היחידים שיכולים להעביר את הדרישות של עבאס - מתקציבים, דרך בניית ישובים בנגב ועד לחיבור בתים בלתי חוקיים לחשמל.

ביום ראשון תצביע הממשלה על תוכנית החומש למגזר הערבי, והקרב בעיצומו - האם עבאס יוכל לקבל מהציבור הערבי קרדיט על התוכנית שיזם? 

עוד כתבות

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

בג"ץ הגיוס: היועמ"שית אישרה ייצוג נפרד לממשלה בשל פערי העמדות

הממשלה תקבל ייצוג נפרד בבג"ץ הגיוס שיתקיים ביוני בהרכב מורחב של תשעה שופטים ● הסיבה: הפערים הגדולים בין עמדת הממשלה לבין עמדת היועמ"שית בהרב-מיארה ● הממשלה צפויה לשכור עו"ד פרטי 

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

האוניברסיטה שהפכה למוקד הפגנות פרו פלסטיניות סגרה את שעריה: "הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי"

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר שוטרים מסביב כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

מיליון וחצי שקל על משרה חלקית: איילת שקד מציגה - כך מכינים נקניקיות גם בעסקי הנדל"ן

איילת שקד השוותה בין מינוי בכירים במערכת המשפט להכנת נקניקיות ("מי שלא עומד בחום, שלא ייכנס למטבח") ● מעניין מה הייתה אומרת על מינוי פוליטיקאית לתפקיד בכיר במגזר העסקי

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין, ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

הפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, אתמול (ש') / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"ארגון טרור השתלט": גל הפגנות נגד ישראל באוניברסיטת קולומביה

ביום חמישי האחרון, נעצרו מעל מאה סטודנטים שהשתתפו בהפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, וההפגנות מאז נמשכות במלוא עוזן ● פרופ' שי דוידאי מבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה צייץ בעקבות האירועים: "ארגון טרור השתלט על האוניברסיטה והמדינה צריכה להתערב ולהשתלט על הקמפוס"

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

נוסעת באל על הגישה בקשה לתביעה ייצוגית על מושב שלא ניתן להטייה. מה נקבע?

חברה שניהלה שנים תביעה על מיליונים נגד יס, הגישו סיכומים באורך חריג. השופטת קבעה כי התביעה תוכרע בלעדיהם ● גבר סירב לבדיקת אבהות כדי להתחמק ממזונות, האשה פנתה לביהמ"ש ● אושרה תביעה יצוגית נגד אל על

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

הירידות הנוכחיות מגיעות אחרי שנה ורבע חלומיות למשקיעים בשווקים בחו''ל / צילום: Shutterstock

אפריל האדום: וול סטריט יורדת בחדות, וזה מה שצפוי לקרות לחיסכון שלכם ולשקל

הבורסה האמריקאית פתחה את 2024 בסערה עם תשואות מרשימות במדדים המובילים ● אלא שכעת הקערה התהפכה, ומתחילת אפריל נמחקה יותר מחצי מהתשואה ● מי החוסכים הישראליים שייפגעו במיוחד, ומהן ההשלכות של המגמה השלילית על שער הדולר?

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית ומתחילת השנה איבדה מניית אפל 10.7% ● למרות הכל, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

סקטור השבבים יורד / צילום: Shutterstock

אנבידיה יורדת למקום החמישי בשווי שוק: מה עובר על הסקטור הלוהט בוול סטריט?

ביום אחד איבדה החברה הלוהטת של וול סטריט 10% מערכה, והיא רק דוגמה לסגמנט השלילי שאפיין את שוק השבבים כולו ● אנליסטים מנתחים את הסיבות: מנתוני מאקרו בעייתיים שמכבידים על השוק כולו ועד ל"תיקון" בתחום, שנהנה מפריחה משמעותית בשנה האחרונה

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העלית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה