גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מיצובישי אאוטלנדר החדש: הממדים תפחו, ומה עם הביצועים?

מיצובישי אאוטלנדר החדש מציע נראות מרשימה ונוחות, אבל גם צפיפות במושב האחורי והאצה קולנית בעליות • הלקוחות בארץ, כבר מסתערים

מיצובישי אאוטלנדר 2021 / צילום: יח''צ
מיצובישי אאוטלנדר 2021 / צילום: יח''צ

בחודש אוגוסט השנה נרשמה האטה חדה במכירות כלי הרכב החשמליים בשוודיה. זה לא קרה בגלל שינוי האקלים הפוליטי או באג'נדה הסביבתית, אלא בגלל סיבה הרבה יותר מעשית: הצמיחה המהירה במכירות רכב חשמלי בשוודיה הביאה ל"התייבשות" של תקציב הסבסוד הממשלתי לרכב חשמלי בהיקף מאות מיליוני יורו. משרד התחבורה השוודי פרסם התנצלות. "אין ביכולתו לקבל בקשות נוספות לסבסוד וכרגע אין בידינו מידע על החלטות תקציב חדשות. כאשר נקבל תקציב חדש נמשיך להעניק את הבונוסים הסביבתיים".

תופעות דומות רווחו בחודשים האחרונים במדינות נוספות באירופה והן תזכורת לא נעימה לכך שהצמיחה המואצת במכירות הרכב החשמלי, שהוא עדיין יקר לייצור ולרכישה, עדיין תלויה בכל העולם בסבסוד ממשלתי מכספי משלמי המיסים ובהחלטות פוליטיות.

סביר להניח שגם בישראל הסבסוד לרכב חשמלי לא יימשך במתכונתו אם מכירות החשמליים יחצו סף מסוים. לפיכך, באופן פרדוקסלי, עתיד הצמיחה של שוק הרכב החשמלי בישראל בשנים הקרובות, יהיה תלוי בהמשך המכירות של רכבי הבנזין עתירי המס. למזלם של חובבי החשמליות, ממשיכים לזרום אלינו רכבי בנזין גדולים וצמאים, שנחטפים מהמלאים כאילו אין מחר. אחד מהם הוא מיצובישי אאוטנלדר החדש.

 

חדש לגמרי, בערך

האאולטנדר החדש הוא הדגם החדש לגמרי הראשון שהשיקה מיצובישי מאז המיזוג עם קבוצת רנו-ניסאן. האמת היא, שהביטוי "חדש לגמרי" אינו מדויק מכיוון שבהתאם למדיניות של הקבוצה, הוא מבוסס על פלטפורמה קבוצתית משותפת, במקרה דנן של ניסאן X-TRAIL.

למרבה המזל לאאוטלנדר החדש יש עיצוב עצמאי וייחודי, שנראה מוצק אגרסיבי ושרירי. החרטום מציג מכסה מנוע שטוח, מערך פנסים מפוצלים-עתידניים בהשראת הקומיקס היפני ANGA, וגריל אלכסוני מעל פגוש קדמי עצום. ההלם החזותי שיוצר החרטום מועצם על ידי קשתות גלגלים ענקיות, גובה נכבד ביחס לקבוצה וקו שמשות נמוך יחסית, שמבליט את הממדים החיצוניים. הזנב נראה "יפני" די גנרי אבל אי אפשר להתעלם מהנוכחות הכוללת של הרכב על הכביש וזה מה שכנראה מחפשים הלקוחות בארצות הברית, שהיא שוק היעד העיקרי של הרכב.

סף הכניסה לתא הנוסעים מעט גבוה יותר מאשר בדור היוצא, אבל עדיין נוח מאוד והמושבים מציבים את הנהג בגובה מכובד מעל פני הכביש עם תצפית טובה קדימה. עיצוב תא הנוסעים קפץ בשנות דור לעומת האאוטלנדר היוצא ושדר אווירה מובהקת של פרמיום עם מערך פיקוד מינימליסטי ועכשווי, שעטוף בחומרי דיפון איכותיים ובשילובי צבעים רגועים. מכיוון שמדובר ברכב המיועד לשוק האמריקני עדיין יש בו כמות סבירה של מתגים פיזיים גדולים לשליטה במערכת האקלים והקול אם כי עיקר הפיקוד מתבצע באמצעות תפריטי מגע במסך המולטימדיה הגדול. מוט ההילוכים הקצר נעים לאחיזה ותפעול, למרות שברכב שמצויד בתיבה רציפה השימוש בידית הוא בעיקר למעבר בין הילוך קדמי לאחורי.

בגרסה העילית יש לוח מחוונים דיגיטלי גדול ויעיל עם שלל אופציות גרפיות ומסך מולטימדיה ענק ומאורגן היטב. גרסאות הבסיס יתספקו בלוח אנלוגי תקני. האבזור בגרסאות הבכירות מכובד ונדיב וכולל מערך בטיחות אקטיבית מקיף מאוד. גרסאות הבסיס יצטרכו לוותר עם כמה וכמה פריטים כולל גג הזכוכית הפנורמי המרהיב, שמכניס הרבה אור לתא ומפצה על חלונות הצד הצרים יחסית.

המרחב בשתי שורות המושבים הראשונות טוב ביחס לקבוצה וגם נוסעים גבוהים מהממוצע ייהנו ממרווח סביר לראש ולרגליים. השורה השלישית, כיום פריט סטנדרטי בכל הגרסאות, מספקת תזכורת לכך שלמרות המראה החיצוני המרשים מדובר בקרוס-אובר מיד-סייז עם בסיס גלגלים של 2.7 מטרים בלבד. הכניסה לשורה השלישית די מסורבלת ומרחב הרגליים הדל מאחור מגביל את השימושיות של צמד המושבים לשינוע מזדמן של ילדים. כאשר כל המושבים פתוחים, נפח המטען די וירטואלי, כך שסביר שהספסל האחורי יהיה מקופל לרצפה רוב הזמן כדי לפנות נפח הטענה ראוי לקרוסאובר. איכות הייצור היפנית מרשימה כצפוי, אם כי בנסיעה של מעל 140 קמ"ש יש לא מעט רעשי רוח.

מומנט הטורבו חסר

למיצובישי יש עבר מפואר של מנועי טורבו קרביים אבל האאוטלנדר החדש מסתפק במנוע שאופייני לפלח הזה בארצות הברית: בנזין נטול טורבו עם ארבעה צילינדרים בנפח 2.5 ליטר, שמייצר 181 כ"ס. זה לא הספק מרשים בימינו, בוודאי לא כשהמנוע רתום למשקל עצמי של כ-1.74 טון לפני נוסעים בדגם כפול ההנעה. אבל המנוע חלק למדי בטווח הנמוך והשימושי של קשת הסיבובים לדקה (סל"ד) ועבור רוב השימושים הטיפוסיים בישראל הפקוקה, הוא מספק את הסחורה.

תחת האצה אגרסיבית בעליות המנוע מטפס לסל"ד גבוה וקולני וחסר לנו המומנט של הטורבו. אבל מצד שני, לדור היוצא היו 30 כוחות סוס פחות וזה לא הפריע לו להפוך לרכב הנמכר ביותר בקטגוריה שלו בישראל במשך שנים רבות - מה שמלמד על סדרי העדיפויות של הלקוחות בקטגוריה. צריכת הדלק המוצהרת בדגם כפול ההנעה נעה סביב 11 ק"מ לליטר ובפועל אפשר לצפות ל-9 ק"מ לליטר בתנאים ישראלים. לא משהו שיבהיל את הלקוחות האמריקנים וגם לא את מקבלי הרכב הצמוד.

על הכביש, האאוטלנדר החדש צובר הרבה נקודות זכות. נטיית הגוף בפניות הדוקות די מתונה והרכב שומר על יציבות כיוונית טובה תחת רוחות צד על הכביש המהיר. ההיגוי שלו נעים ולא מנתק את הנהג מהנעשה על הכביש וספיגת הזעזועים יעילה מאוד, בסך הכל זה בהחלט רכב ידידותי גם לנהגים שלא רואים בנהיגה מטלה.

לא זול, אבל אמין

לגרסאות ההנעה הכפולה יש מערכת תמסורת מפיתוח של מיצובישי, שנחשבת לוקד מומחיות עולמית בתחום. יש גם שלל מצבי תכנות לשטח אבל מרווח גחון של 21 סנטימטרים, פגושים מעוטרים וחישוקים מהודרים הם לא בדיוק עידוד לטיפוס על סלעים נוסח מיצובישי פג'רו.

אאוטלנדר החדש מגיע לארץ עם מערך מבלבל של גרסאות ודגמים בטווח מחיר שמתחיל בכ-179 אלף שקל ומגיע עד 235 אלף שקל. אלה לא מחירי רצפה כמו של גרסאות הבסיס בדור היוצא, אבל מוניטין האמינות והסחירות האגדי של המותג מבטיח לו הצלחה כמעט אוטומטית והעיצוב האגרסיבי פוגע בול בשאיפות הסטטוס של המעמד הבינוני המדושן בישראל. ועל כך יעידו כמעט 1,800 מכירות מאז החל השיווק בישראל בחודש יולי ורשימת המתנה, שנמשכת כיום עד חמישה חודשים (!) בחלק מהגרסאות.

חלק מהמתחרות

ניסן X-TRAIL
בן הדוד הרחוק של האאוטלנדר חולק עמו את הפלטפורמה ומציע ממדים דומים למעט רוחב מעט צר יותר. העיצוב עגלגל ורגוע ותא הנוסעים דומה בממדיו ומציע אבזור מקיף ואיכות גבוהה. במחיר שמתחיל ב-179 אלף מקבלים מנוע 1.3 ליטר טורבו-בנזין בהספק 160 כ"ס וגרסת ההנעה הכפולה מוצעת רק עם טורבו דיזל בהספק 150 כ"ס.

ניסן X-TRAIL / צילום: יח''צ

סקודה קודיאק
במחיר שמתחיל ב-182 אלף שקל ומגיע עד 251 אלף שקל לגרסת ההנעה הכפולה לקודיאק המחודש יש תא נוסעים מרווח ומאובזר חמישה מבוגרים פלוס שני נספחים בגודל. בסיס הגלגלים ארוך ב-6 סנטימטרים משל אאוטלנדר והיצע המנועים כולל בין השאר טורבו בנזין 1.5 עם 150 כ"ס וטורבו בנזין 2 ליטר עם 190 כ"ס.

סקודה קודיאק / צילום: יח''צ

קיה סורנטו 2.5 ליטר 2021
במחיר שמתחיל ב-235 אלף שקל מציעה קיה את הדור החדש של הסורנטו. גרסת הבסיס מצוידת במנוע 2.5 ליטר בהספק 180 כ"ס עם תיבה אוטומטית בת 6 מהירויות והנעה קדמית. העיצוב החיצוני מרשים ותא הנוסעים מרווח דיו לחמישה מבוגרים פלוס שני מתבגרים. תא הנוסעים מאובזר היטב ואיכותי.

קיה סורנטו 2.5 ליטר 2021 / צילום: יח''צ

עוד כתבות

גל תורן בקמפיין בנק לאומי / צילום: צילום מסך יוטיוב

למרות שלא היו השבוע כלל באוויר, גל תורן מוביל את בנק לאומי לפרסומת האהובה ביותר

הפרסומת הזכורה ביותר גם השבוע שייכת לבנק דיסקונט, לאומי מתמקם שני בזכירות - כך עולה מדירוג הפרסומות הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● ההשקעה הגדולה ביותר שייכת לחברת התעופה אל על, עם כ–2.7 מיליון שקל, אך היא נותרת מחוץ למדד

מפעל רשף טכנולוגיות של ארית בשדרות / צילום: יח''צ

למה מניית ארית התרסקה אחרי שהודיעה על הנפקת החברה הבת?

מניית ארית תעשיות צללה בבורסה בכמעט 20% לאחר ההחלטה להנפיק לציבור את החברה הבת רשף ● ארית מציעה להנפיק את רשף בשווי נמוך משמעותית מהשווי של חברת ההחזקות עצמה, בניגוד למקובל בשוק ● אנליסט מסביר: "השוק התאים את התמחור לכזה של חברת החזקות"

נתון בשבוע / איור: גיל ג'יבלי

"פתאום התמונה התהפכה": האם אנבידיה מאבדת את תואר המניה הלוהטת בוול סטריט?

מבט על ביצועי שתי המניות הטכנולוגיות גוגל ואנבידיה בחודשים האחרונים מגלה דינמיקה חדשה בשוק ● המשקיעים, שנהרו אחרי סמל כלכלת ה־AI, מעבירים את הכסף לענקית החיפוש ● הסיבה: מעבר מהשקעה בהבטחה להשקעה בביצועים מוכחים כמו התרחבות בתחום הענן ומנועי צמיחה חדשים

סכום שיא שעבר ליורשים המיליארדרים / צילום: Shutterstock

"משימור הון להעצמת הדור הבא": הטרנד החדש של המיליארדרים

מנהלת ההון הגלובלית, UBS, פרסמה היום (ה') את דוח המיליארדרים שלה לשנת 2025, שמצביע על עלייה של 8.8% במספר האולטרה-עשירים בעולם ● מלבד אלו שיצרו את הונם בעצמם, 91 יורשים הפכו למיליארדרים כאשר ירשו סכום שיא של 297.8 מיליארד דולר ● ומה קורה בישראל?

איפה יש הזדמנויות? / צילום: Shutterstock

בריאות, טכנולוגיה ושווקים מתעוררים: ההמלצות של ענקית קרנות הסל מוול סטריט

בסטייט סטריט, שמנהלת נכסים פיננסיים בסך 5.4 טריליון דולר, מאמינים ב־AI, כולל הזדמנויות השקעה במדינות אסיה, וממליצים גם על מניות הבריאות והפיננסים ● מנהל הפעילות בישראל: "ההשקעות בבינה מלאכותית עדיין נמוכות, בהשוואה למהפכות אחרות בהיסטוריה העולמית"

יוני חנציס, מנכ''ל דוראל / צילום: תמר מצפי

ב-590 מיליון שקל: מה עומד מאחורי הנפקת המניות הפרטית של דוראל?

דוראל הנפיקה מניות ב-590 מיליון שקל בהנפקה סגורה למוסדיים, שככל הנראה מבקשים לבסס את אחיזתם בחברה לקראת הנפקה אפשרית בארה"ב ● במקביל, החברה מדווחת על התקדמות משמעותית בפרויקטים בארה"ב ועל הרחבת החשיפה לשוק האנרגיה האמריקאי ● דוראל זינקה בכ-20% בשבוע האחרון, בעקבות פרסום הדוח שלה למשקיעים לרבעון השלישי של 2025

''משתפים הכל וכל היום''. חייל צה''ל בשטח / צילום: AP- Lefteris Pitarakis

לוחות זמנים, תנועות כוחות ותיעודים מהשטח: צה"ל התמכר לוואטסאפ, וזה כל מה שחמאס צריך

בעוד צה"ל אוסף מקצינים כלי רכב סיניים ומגביל שימוש במכשירי אנדרואיד, דווקא וואטסאפ הפכה לזירה העיקרית להעברת מידע רגיש, בלי נהלים או בקרה ● מומחי סייבר ומודיעין מבהירים ש"הסודות הגדולים לא מעניינים את האויב כמו מידע טקטי חי" ● נראה שלא למדנו כלום מהאזהרות החוזרות ונשנות

זום גלובלי / צילום: Reuters

ענקית הקמעונאות נגד טראמפ, והמחאה שעצרה תקציב מדינה

לאחר הפגנות סוערות, ממשלת בולגריה נסוגה מתוכנית התקציב ל־2026 ● באוסטרליה נערכים לאסור על בני נוער שימוש ברשתות החברתיות, ומטא נוקטת בצעד ראשון ● והאם דרום וצפון קוריאה בדרך לאירוע תקדימי? ● זום גלובלי, מדור חדש

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות ומצפה להורדת ריבית; מיקרוסופט איבדה גובה

הנאסד"ק עלה בכ-0.2%, הדאו ג'ונס התחזק בכ-0.9% ● דוח התעסוקה של ADP העיד על האטה מפתיעה, עם ירידה של 32 אלף במספר המועסקים בנובמבר ● מניית מיקרוסופט ירדה בכ-2.5%, בעקבות דיווח על כך שקיצצה את מכסות המכירה שלה לתוכנות AI ● יום המסחר באירופה ננעל במגמה מעורבת, הדאקס נסחר ביציבות ● הניקיי טיפס בכ-1.1% ● הביטקוין נסחר ביותר מ-93 אלף דולר

פרופ' יצחק פריד / צילום: רמי זרנגר

אחד מחוקרי המוח המובילים בעולם מקים מרכז מחקר חדש בישראל: "בעוד 20 שנה העולם יופתע ממה שעושים היום במעבדה"

פרופ' יצחק פריד גויס על ידי אוניברסיטת רייכמן כדי לעמוד בראש מכון מחקר שיתמקד בממשק שבין המוח האנושי לבינה מלאכותית ● בראיון לגלובס הוא מדבר על רצון חופשי, על הבעיה עם עודף מידע והאפשרות לתת לחולי דמנציה עוד כמה שנות זיכרון ● על המיזם החדש הוא אומר: "אני מקווה שימנע עזיבת מדענים"

חיסון / צילום: ap, Sean Rayford

העליון: יש להימנע מעירוב ילדים במאבקי חיסונים בין ההורים

אב גרוש ביקש להורות על מתן חיסון משלים לבתו - חרף התנגדות האם, שטענה כי לילדה הייתה תגובה קשה למנת החיסון הראשונה ● המומחה הרפואי דחה את טענות האם בדבר רגישות הילדה לחיסון, ואילו האפוטרופוסית לדין התרשמה שההורים מנהלים את הקונפליקט ביניהם על גב הילדים ● המאבק הגיע עד לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

אסף רפפורט, מנכ''ל ומייסד שותף Wiz / צילום: עומר הכהן

בהנחה משמעותית: וויז שכרה את הקומות העליונות במגדל לנדמרק 2 בת"א

וויז, שממוקמת כיום במגדל רחוב דובנוב בת"א, שכרה את הקומות העליונות במבנה שבמתחם שרונה ● את השטח היא השיגה בהנחה משמעותית, תודות למו"מ שניהל המשקיע הראשון בחברה, גילי רענן

בנייה בחדרה / צילום: Shutterstock

מחירי קרקע נמוכים יחסית: אלה מכרזי רמ"י שנסגרו אתמול

השתתפות ערה יחסית של יזמי נדל"ן נרשמה בשורה של מכרזי רמ"י שנסגרו אתמול, שחלקם מיועדים למחיר מטרה ● המחירים שהושגו במכרזים אלה היו נמוכים ושיקפו ירידות בערכי קרקע, כמו גם בדחייה אפשרית של מימוש הפרויקטים

צילומים: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מי יפקח? הסעיף ברפורמת הבנקים הגדולים שעבר מתחת לרדאר

הרפורמה שתאפשר למוסדיים להקים בנקים זעירים מותירה סימני שאלה מהותיים לגבי זהות הרגולטור ● במשרד האוצר ובבנק ישראל מבטיחים להסדיר את הנושא בימים הקרובים

המיליארדר המנוח צ'ארלי מאנגר / איור: גיל ג'יבלי

התמודדות עם עיוורון ושיחת הפרידה מבאפט: הפרק האחרון והפחות מוכר בחייו של צ'ארלי מאנגר

המיליארדר המנוח צ'ארלי מאנגר, שותפו של וורן באפט בברקשייר האת'ווי, השפיע על דורות רבים של משקיעים ● לפני שנתיים, זמן קצר לפני יום הולדתו ה־100, הוא הלך לעולמו והותיר אחריו שלל סיפורים שנחשפים כעת ● החל מהקשר עם שכנו הצעיר שהוביל לעסק מצליח בתחום הנדל"ן, דרך ההתעניינות בחברות נפט ועד לבקשה האחרונה ממשפחתו

פרויקט ''תדהר בגיבורים'' בבת ים / הדמיה: 3DVISION

תדהר מתקדמת לכיוון הנפקה: זה הצעד האחרון שנקטה

חברת הנדל"ן תדהר ממשיכה להיערך להנפקה ראשונית בבורסה בת"א ושכרה את שירותיהם של לידר חיתום ודיסקונט חיתום ● שיכון ובינוי עתרה לבג"ץ נגד המדינה ודורשת תיקון חקיקה שיאפשר לה למכור דירות שבנתה להשכרה לטווח ארוך ● ונתי גלבוע ישקיע כ-40 מיליון שקל בגפן מגורים ויהפוך לחלק מגרעין השליטה ● חדשות השבוע בנדל"ן

רכבים באירופה / צילום: Shutterstock

היבואניות הישראליות כובשות את אירופה עם זיכיונות לרכבים מסין

יבואניות הרכב הישראליות מרחיבות את פעילותן באירופה עם שורה של זיכיונות חדשים לייבוא מותגי רכב סיניים, ובראשם צ’רי וג’ילי ● קרסו, כלמוביל, גרנד אוטו, סמלת ויוניון מתבססות בשווקים כמו אוסטריה, רומניה ויוון - וצפויות להתרחב לשוויץ ולבולגריה ב־2026 ● וגם: הנחות חריגות לסוף השנה ומגוון דגמים חדשים שהושקו בישראל ● השבוע בענף הרכב

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: יונתן בלום. עיבוד טלי בוגדונובסקי

הנגיד מזהיר: "תקציב הביטחון עלול להקפיץ את החוב ל-80% תוצר"

נגיד בנק ישראל, פרופ’ אמיר ירון, הזהיר בישיבת הממשלה כי מסגרת התקציב ל־2026 עלולה להוביל לעלייה בחוב הציבורי, במיוחד על רקע דרישות מערכת הביטחון, הפחתות המס וחוק הגיוס המוצע ● ירון קרא לביטול תקציבים הפוגעים בתמריצי עבודה, התריע מפני שימוש יתר במילואים ומתח ביקורת על פגיעה בתוכנית לפיתוח החברה הערבית - אך תמך ברפורמות מבניות כמו בניית שכירות, דיגיטציה ומיסוי תיירות

סניף מקדולנד'ס בישראל / צילום: טלי בוגדנובסקי

אחרי שקיזזה את ההנחות לחיילים, מקדונלד'ס קורצת לאנשי הקבע

מקדונלד'ס ישראל ומועדון משרתי הקבע "חבר" השיקו בשבוע שעבר מהלך משותף שיעניק הנחה של כ-35% בממוצע למחזיקי כרטיס "חבר" ● המהלך ממשיך קו של ניסיונות מצד הרשת לייצב מחדש את יחסיה עם קהל המשרתים בצה"ל מתחילת המלחמה

גם זה קרה פה / צילום: צילום מסך

בתוך כל כיפופי הידיים, ישראל יכולה לשכוח ממטרת-העל הכלכלית

מה שנחתם מחייב רק לכאורה ● מסגרות התקציב גמישות מתמיד ● והחשבון על החניה הגיע מהר ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק