גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בישראל ציפו למבול השקעות הדדיות באמירויות. בפועל זה רק מטפטף

יו"ר המחלקה לפיתוח כלכלי באבו דאבי אומר בראיון מיוחד כי באמירויות מייחסים חשיבות רבה לישראל, אך מבקש מהישראלים להיות סבלניים ולחשוב לטווח ארוך ● וגם: מתחת לרדאר, בין חברות בישראל ובסעודיה נחתמו עסקאות שחצו את סף מאה מיליון הדולרים

דב קוטלר, אדיב ברוך, מוחמד עלי אל שורפה תאני, אחמד אל זיודי, אמיר חייק, עבדולה אל מאז / צילום: סיון פרג'
דב קוטלר, אדיב ברוך, מוחמד עלי אל שורפה תאני, אחמד אל זיודי, אמיר חייק, עבדולה אל מאז / צילום: סיון פרג'

בפרפראזה על אמירתו המפורסמת של קרל פון קלאוזביץ, מאבות תורת הלחימה המודרנית, אפשר בהחלט לומר שבאיחוד האמירויות "העסקים הבינלאומיים הם המשך המדיניות באמצעים אחרים". דברים דומים מאוד אומר בראיון בלעדי ל"גלובס" האיש שכל משקיע ישראלי ירצה לפגוש - מוחמד עלי אל שורפה, יו"ר המחלקה לפיתוח כלכלי באבו דאבי, שמפעילה את משרד ההשקעות של אבו דאבי (ADIO) ואחד מהאישים החשובים במעגל מקבלי ההחלטות בענייני השקעות באמירויות ככלל ובאבו דאבי במיוחד.

אם זה לא היה ברור קודם, התועלת הכלכלית העיקרית של הסכמי אברהם היא פתיחת הדרך לשווקים חדשים (מדינות המפרץ, מרכז אסיה ועוד), או קיצור הדרך לשווקים קיימים (הודו סין ויפן). אל שורפה ממחיש: "הקמנו רשת עסקית כלכלית עניפה עם כל העולם, וישראל בכניסתה אליה, מגדילה מאוד את קשריה עם כל חברי הרשת, מביאה את יתרונותיה ונהנית מהקשרים הרבים".

הסכמים ארוכי טווח

אל שורפה, איש חביב במיוחד, מסביר שזה אף יותר מהפרפראזה לפון קלאוזביץ: עבור האמירויות, העסקים הבינלאומיים הפכו להיות כלי מדיניות מרכזי, וכך צריך לראות גם את הסכמי אברהם שנחתמו עם ישראל. "הסכמי אברהם מהווים מפנה היסטורי עצום - ויצירה של פלטפורמה ענקית ליצירת יחסים עסקיים־כלכליים ארוכי טווח". הוא מדגיש את הטווח הארוך ורומז בעדינות להתנהלות של מקצת מאנשי העסקים הישראלים שהגיעו לאמירויות בשנה האחרונה, ואצים לסגור עסקאות עוד בטרם התקרר הקפה השחור על השולחן.

"הקצב האיטי בביסוסם של היחסים הכלכליים עם הישראלים נובע מהצורך ללמוד את החומר עד הסוף, ובעיקר מהרצון למסד אותם לטווח ארוך בהתאם לחזון שלנו ולאסטרטגיית הפעולה", אומר אל שורפה, ומתכוון למעבר מכלכלת התלות בנפט אל פתיחת האמירויות לתחומים רבים נוספים, ובעיקר להיותה מרכז סחר ועסקים בינלאומי עצום - מהגדולים בעולם. הוא מציין כי אם בעשור הקודם ההכנסות מנפט היו קרוב ל-90% מכלל הכנסות המדינה, בשנה שעברה הן הסתכמו ב47% והיתר מהעסקים הבינלאומיים בעיקר. "התפיסה שלנו בינלאומית: לא רק אבו דאבי והאמירויות, אלא שת"פים בינלאומיים, תוך ניצול היתרונות הגדולים של כל שותפה ושותפה".

הוא מודה ששני הצדדים עדיין מנסים למצוא את הדרך הנכונה להשקעות הדדיות - אחד מהתחומים שלא המריאו ממש בשנה שחלפה מאז ההסכמים, אף שבישראל חשבו כי זו תהיה תולדה עיקרית של הנורמליזציה.

אל שורפה מבטיח לצד זאת כי עם סבלנות גם נושא ההשקעות יתפתח. "הוצפנו בפניות של ישראלים לאחר פתיחת הסניף של ADIO בתל אביב. שים לב שתל אביב הייתה מהיעדים הראשונים שלנו למשרד מחוץ לאמירויות - ואפילו בדובאי אין לנו סניף. המשמעות היא שאנחנו בהחלט מייחסים חשיבות רבה לישראל, רק תהיו סבלניים ותחשבו לטווח ארוך".

עוד נושא שעיכב את ההשקעות היה הקורונה שמנע הגעה של אנשי עסקים ונסיעה החוצה. הוועידה כעת, BYOND BUSSINESS 2, שארגנו בנק הפועלים ומכון היצוא, מעידה על ההתגברות על המגפה, ושעכשיו אנחנו בעניינים. הוא מציג את תחומי העניין העיקריים באמירויות להשקעות: אגריטק, אנרגיה חדשה, טכנולוגיות בתחום הבריאות והחינוך, פינטק סקיוריטי, וגם תעשיית החלל והתעופה. הוא מציין את ההסכם שנחתם בין התעשיה האווירית לחברת התעופה איתיחאד להסבת מטוסים למטוסי מטען והשבחתם.

אחד מהאירועים המרכזים בכנס BYOND BUSSINESS 2, שהתקיימה השבוע באמירויות, מממש בדיוק את אסטרטגיית הבינלאומיות שישראל נכנסת אליה בדובאי. האירוע היה ועידה כלכלית טרילאטרלית ישראל-הודו-איחוד האמירויות. ההודים הם האוכלוסייה הגדולה ביותר באמירויות עם 3.3 מיליון בני אדם, כפול ממספר האמירתים עצמם. נוכחותם מורגשת בכל רבדי החברה והמעורבות של קונצרנים הודים, דוגמת TATA, בכלכלה האמירתית עצומה.

הקונסול הכללי ההודי ד"ר אמאן פורי אמר בראיון לגלובס כי הסינרגיה בין היכולות הטכנולוגיות של ישראל, יכולות הייצור של הודו והיצע אנשי התוכנה שלה, יחד עם ההון של האמירויות והיותה מרכז סחר עולמי, הם פוטנציאל עצום לשיתופי פעולה. הוא הזכיר שבהודו היו בשנה שעברה לא פחות מ-36 חברות יוניקורן - אות לחוזקתה הטכנולוגית-כלכלית, וכמה מראשי חברות אלה נכחו בוועידה. אילן שטולמן, קונסול ישראל בדובאי, אמר כי חשיבות הקשר עם האוכלוסייה ההודית באמירויות גדולה לנוכח העובדה כי שני שלישים מהמנכ"לים של החברות באמירויות הם הודים.

ועוד אירוע שהתקיים ביום רביעי בדובאי היה כנס בהשתתפות של 30 חברות יפניות הפועלות באמירויות עם אנשי עסקים ישראלים. את הכנס אירגן עו"ד זאב וייס ממשרד וייס פורת (המכהן גם כיו"ר לשכת המסחר ואגודת הידידות ישראל יפן). הדגש במפגש היה הדיון כיצד ניתן לנצל את המשולש האמירותי יפני וישראלי לשת"פ שימנף את היכולות של כל אחת מן הצלעות. עו"ד וייס אמר כי החום וההתלהבות שמגלים האמירותים כלפי שיתוף פעולה עם ישראל יכול לסייע בעסקאות עתידיות, כאשר כל צד מביא את היתרונות היחסיים שלו כמו מימון קשרים וטכנולוגיה. הסכמי אברהם, הוא אמר, העניקו לישראל יוקרה בעיני היפנים, הפעילים מאוד באמירויות. 

עסקה אחת שנחתמה בשולי הועידה הזו היא בין חברת מאפי פארמה הישראלית לחברת GAG גילאן מדיקל האמירתית מקבוצת הקונגלומרט רסאן עבוד (אחת משמונה משפחות העושר באמירויות. לפי ההסכם, מאפי פארמה תפיץ באמירויות תרופה גנרית לטרשת נפוצה. היקף ההסכם הוא כמה מיליוני דולרים, והתרופה שמופצת בישראל וברשות הפלסטינית צפויה להתרחב גם במקומות נוספים בעולם. יו"ר ומנכ"ל מאפי פארם אמר לגלובס כי האמירתים פנו לפני שנה כדי לבחון מוצרים ותרופות וכי ההסכם מהווה עוד הכרה בינלאומית בחברה ובסל המוצרים שלה.

סעודיה מחממת מנועים

סיפור המגעים עם סעודיה שחשפנו כאן בגלובס, והאפשרות להגעה עימה להסדרת יחסים, גם אם ככל הנראה לא הסכמי נורמליזציה מלאים, יתמקד ככל הנראה בהיבטים כלכליים, ובחשאי גם בטחוניים.

נתחיל בכלכלה. הסעודים ראו את ההתחלה המבטיחה של הסחר והעסקים בין ישראל לאמירויות, ובאמצעות האמירויות, ובעיקר בחריין, החלו כבר חברות סעודיות לטוות עסקים עם ישראל. גורם כלכלי במפרץ המעורה בסוגיה אמר השבוע לגלובס כי נחתמו כבר עסקאות שחצו את סף מאה מיליון הדולרים - דרך חברות שלישיות באמירויות ובבחריין. הסעודים מעוניינים לקנות ידע וטכנולוגיה, בשל הדגש הביטחוני והצורך במערכות ישראליות מול האיום החותי’ מתימן וכמובן מאיראן. אבל זה לא הדגש היחיד: טכנולוגיות ישראליות בתחומי אגריטק, שימוש נכון במים במדבר, טכנולוגיות לשימוש בטחוני אזרחי ועוד מעניינות אותם, וליישום בין השאר בעיר העתיד נאום (שילוש של NEW והאות הראשונה במילה עתיד בערבית מוסתקבל) שהם בונים לא הרחק מישראל.

איראן בראש

ישראל, ביכולותיה הצבאיות והאחרות נגד איראן היא בת ברית, גם אם אין קשרים עמה, במאבק נגד משטר האייתולות. יצירת קשר רשמי איתה תאותת לטהראן איום על סעודיה.
הד"ר דורי גולד, נשיא המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, לשעבר שגריר ישראל באו"ם ומנכ"ל משרד החוץ, אומר לגלובס כי מה שיקדם או ירחיק הסכם אפשרי עם סעודיה הוא הנושא האיראני המהווה עבורם איום ישיר ומיידי. הסעודים מנסים מצד אחד לשפר את קשריהם עם הממשל האמריקני, קשרים שניזוקו בין השאר בשל פרשת חיסולו של ג’מאל חשוקג’י. מהעבר השני הם לא אוהבים את הנסיונות של ארה"ב לחדש את הסכם הגרעין. ההתפתחויות בנושא הזה יהיו לדבריו חשובות במיוחד לאפשרות להסכמים כלשיהם בין ישראל לסעודיה.

גילוי מלא: הכותב התארח בכנס בנק הפועלים ומכון היצוא באיחוד האמירויות במימון גלובס

עוד כתבות

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק