גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הקורונה מכה במזרח אירופה; ברומניה חולה מת כל חמש דקות

מדינות מזרח אירופה מתמודדות כעת עם התפרצות הקורונה הקשה ביותר עד כה, ולפי סוכנות הידיעות רויטרס, מקרי ההדבקה באזור עומדים על מעל 20 מיליון ● ברוסיה מתו עד כה כ-230 אלף אזרחים, וברומניה בממוצע כל חמש דקות מת אדם נוסף מהנגיף ● באוקראינה האריכו את ההכרזה על מצב חירום

אמבולנס ממתין מחוץ לבית חולים בקייב, בירת אוקראינה / צילום: Reuters, Pavlo Gonchar / SOPA Images/Sipa USA
אמבולנס ממתין מחוץ לבית חולים בקייב, בירת אוקראינה / צילום: Reuters, Pavlo Gonchar / SOPA Images/Sipa USA

על פי נתוני רויטרס, נכון להיום (א'), מקרי הקורונה במזרח אירופה עומדים מעל ל-20 מיליון, בזמן שהאזור מתמודד עם ההתפרצות הגרועה ביותר עד כה ומאמצי ההתחסנות מפגרים מאחור.

הונגריה נמצאת במקום הראשון באחוזי ההתחסנות באזור, עם 62% מהאוכלוסייה שקיבלו לפחות זריקה אחת. אוקראינה נשארת מאחור - רק 19% מהאזרחים קיבלו מנת חיסון בודדת, לפי דיווחים ב"Our World in Data".

מקרי ההדבקה באזור עולים בהתמדה, וכעת הממוצע הוא מעל 83,700 נדבקים חדשים ביום: זו הרמה הגבוהה ביותר מאז נובמבר 2020. למרות שרק 4% מאוכלוסיית העולם חיה באזור, במזרח אירופה אובחנו 20% מכל מקרי ההדבקה החדשים ברחבי העולם.

לפי הניתוח של רויטרס, שלוש מחמש המדינות שמדווחות על הכי הרבה מקרי מוות בעולם נמצאות במזרח אירופה: רוסיה, אוקראינה ורומניה.

ד"ר מייק ראיין, אפידמיולוג ומנהל תוכנית החירום של ארגון הבריאות העולמי (WHO), אמר ביום חמישי האחרון כי העלייה במקרי ההדבקה בקורונה במדינות רבות ברחבי אירופה נובעת מהשילוב בין הסרת המגבלות, תחילת החורף והעלייה במספר ההתקהלויות במבנים סגורים.

ככל שגל התחלואה מתגבר, אנשים רבים במזרח אירופה נקרעים בין התנגדות לחרטה על כך שלא התחסנו. מאות הפגינו בסופיה ובערים אחרות נגד מתווה תעודות החיסון שנכנס לתוקף בשבוע שעבר, שמגביל את הגישה לחללים ציבוריים רבים.

ה-Eurobarometer, סקר שערכה הנציבות האירופית, הראה שלפחות אדם אחד מכל שלושה ברוב המדינות במזרח אירופה לא סומך על מערכת הבריאות, לעומת ממוצע של 18% בכלל מדינות הגוש.

יותר מ-40% מכלל המקרים החדשים שדווחו במזרח אירופה היו ברוסיה, עם 120 אנשים שנמצאים חיוביים כל חמש דקות. לדברי שר הבריאות הרוסי, מיכאיל מורשקו, מערכת הבריאות במדינה נמצאת ב"מתח רב". יום שישי האחרון היה היום הרביעי ברציפות שבו רוסיה דיווחה על שיא במקרי מוות כתוצאה מקורונה. לפי אתר worldometer, עד כה מתו מקורונה כ-230 אלף אזרחים במדינה.

עד כה, 36% מאזרחי רוסיה קיבלו מנת חיסון אחת. בשבוע הבא כל העסקים למעט חנויות חיוניות כמו סופרמרקטים ובתי מרקחת ייסגרו במוסקבה על מנת לבלום את התפשטות הנגיף.

בממוצע, בכל חמש דקות מת אזרח רומני מקורונה

סלובקיה דיווחה ב-19 באוקטובר על 3,480 מקרים חדשים של תחלואה בקורונה - המספר היומי הגבוה ביותר מאז מרץ, לפי נתוני משרד הבריאות במדינה. בסלובקיה יש את אחד משיעורי ההתחסנות הנמוכים ביותר באיחוד האירופי, עם קצת יותר ממחצית האוכלוסייה המבוגרת שמחוסנת באופן מלא.

ברומניה, בה שיעור ההתחסנות נמוך, בתי החולים עמוסים, ומיטות הטיפול הנמרץ תפוסות במלואן ברחבי המדינה. חדרי המתים פועלים גם הם במלוא התפוקה. בבוקרשט דיווחו ביום שלישי האחרון על מספר שיא של מקרי מוות והדבקה. בממוצע, בכל חמש דקות מת אזרח רומני כתוצאה מהדבקה בנגיף הקורונה.

אוקראינה רשמה בשבוע שעבר שיא יומי של מקרי הדבקה ומוות, מה שהוביל להארכת מצב החירום במדינה, שמאפשר לרשויות להטיל מגבלות עד סוף השנה כדי לרסן את התחלואה.

עוד כתבות

אסתר חיות, לשעבר נשיאת בית המשפט העליון / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

התפקיד החדש של נשיאת העליון לשעבר אסתר חיות

מפעל הפיס הכריז על מינויה של נשיאת בית המשפט העליון בדימוס, השופטת אסתר חיות, ליו"ר ועדת פרס ספיר לספרות ● חיות תחליף בוועדה את העיתונאי אורן נהרי

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

שיפוצים בבניין / צילום: כדיה לוי

בניין הוכרז כמסוכן, אך דייר סירב לשלם על שיפוץ. מה קבע ביהמ"ש?

המפקח על רישום המקרקעין דחה תביעה של בעל דירה שסירב לשלם את חלקו בשיפוץ של בית משותף בבת ים

ווישור / צילום: רמי זרנגר

בנו של מייסד איילון יוצא נגד העסקה של בעלי העניין עם ווישור

נגה רחמני תוהה על העסקה בה תרכוש איילון את עסקי הביטוח של בעלת השליטה ווישור ● בין היתר טוען להיעדר דיווח למשקיעים ועל עצם היותה של ווישור חברה דיגיטלית ● איילון דוחה את הטענות: "נבחנו כל ההיבטים הרלוונטיים לעסקה"

אהוד אולמרט, רה''מ לשעבר / צילום: שלומי יוסף

האם החלטה 1701 קוימה בזמן כהונתו של אהוד אולמרט?

אולמרט טען כי בתקופתו החלטה 1701 קוימה. הממשלה בראשותו גרסה אחרת ● המשרוקית של גלובס

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

פתיחה ירוקה בתל אביב; מדד הבנקים עולה ב-1.7%, אודיוקודס צוללת ב-10%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.8% ● ירידה ביתרות מטבע החוץ של ישראל ● אילו הן המניות שמעניינות את המשקיעים? ● אודיוקודס לא עמדה בציפיות האנליסטים ● דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים פורש מתפקידו ● IBI: "חלון ההזדמנות להורדת ריבית בישראל הולך ונסגר" ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר"

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר

מה יעלה בגורל הבונוס של עובדי תע"א? דיל חדש עשוי לשחרר את הפלונטר

בתעשייה האווירית מבקשים לנתק את החיבור בין הדיבידנד שמשלמת החברה למדינה ובין חלוקת בונוס לעובדיה ● רשות החברות מעוניינת לנצל את המחלוקת כדי לרקום עסקה שתביא לפתרון כמה סכסוכים, ובראשם האשמות הממונה על השכר על חריגות שכר בתע"א

מכון בית יעקב. המסלול בפיקוח צמוד של המל''ג / צילום: באדיבות מכון בית יעקב

הסיפור המלא מאחורי ההצלחה הפנומנלית של תלמידות בית יעקב במבחני רואי החשבון

הסטודנטיות של סמינר בית יעקב מככבות שוב בראש טבלת הנבחנים בבחינות רואי החשבון, ולכן החלטנו לקדם מחדש את הכתבה שמתארת את דרכן להצלחה ● איגוד הסמינרים החרדי "בית יעקב" קיבל אישור להכשיר בעצמו רואות חשבון, מה שעד כה התאפשר רק באקדמיה ● הבוגרות הטריות צלחו את המבחנים באחוזים מטורפים והותירו את המוסדות האקדמיים מאחור ● בדרך עוררו שאלות על אופן שילוב החברה החרדית בשוק העבודה, אך גם על עתיד המקצוע

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

בוגרי אגף תקציבים מוחים נגד המדיניות הכלכלית של הממשלה

בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר יתאספו מחר (ג') למחות על כך שהאגף אינו שומר על הקופה הציבורית ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

ליאור וקס, מנכ''ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות / צילום: יח''צ

"יעמדו בתור לקנות את הטילים שלנו": מנהל ההשקעות שמסמן את התחום המבטיח

ליאור וקס מאינפיניטי מעריך שהתנודתיות בשווקים תימשך, וכדי להתמודד איתה יש לשים דגש בתיק על "פיזור גיאוגרפי וסקטוריאלי, עם אקטיביות" ● הוא נלהב ממהפכת ה-AI, מעריך שמניית אנבידיה עדיין מעניינת וטוען כי "המחירים בת"א אטרקטיביים, אבל הסיפור בעייתי"

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

יגאל דמרי מתכנן להקפיץ את שכרם של אשתו ובנו במיליוני שקלים לשנה

חברת הבנייה שבשליטת דמרי מבקשת לאשר מדיניות תגמול חדשה ממנה ייהנו גם חלק מבני משפחתו, שתאפשר להם לקבל תגמול הוני בהיקף של עד 1.5 מיליון שקל בשנה כל אחד

מייסדי נו ניים סקיורוטי שי לוי ועוז גולן / צילום: יח''צ יוסי זליגר

אחרי שקיבלה תג מחיר של מיליארד דולר: נו ניים הישראלית נרכשת רק ב-450 מיליון דולר

חברת התקשורת האמריקאית אקמאי הודיעה על סגירת העסקה לרכישת חברת הסייבר ● בדצמבר 2021, גייסה החברה 135 מיליון דולר, לפי שווי של מיליארד דולר אחרי הכסף, והרכישה מהווה ירידה של 55% בערכה של החברה הישראלית

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק עלה בכ-1.2% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר ל-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

פעילות כוחות צה''ל בשטח רצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

260 מיליון דולר: כל הפרטים על עסקת הנשק שארה״ב מעכבת לישראל

ממשל ביידן מעכב את אספקת התחמושת לתקיפה ישירה משום שהוא לוחץ על בעלת בריתו ישראל לא להיכנס לרפיח

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

מה גבולות חופש הביטוי של עובדים ברשתות? / אילוסטרציה: גלובס

בית הדין משרטט את הגבול: מתי מותר לפטר עובד בגלל פרסומים ברשת חברתית

בית הדין האזורי לעבודה דחה את תביעתו של עובד שפוטר סמוך ל־7 באוקטובר, לאחר שפרסם פסוקים מהקוראן אשר התפרשו כקריאות הסתה לטרור ● מומחים עומדים על השלכות פסק הדין החריג על חופש הביטוי, ומסבירים מדוע עניינו של מורה שפוטר בנסיבות דומות נגמר אחרת

גלעד אלטשולר ומנכלי בתי ההשקעות מנורה מבטחים, כלל, מיטב, מור והראל / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצהר, נטי לוי, כדיה לוי, רמי זרנגר, טל שחר

יפספסו את הריבאונד? מה חושבים בשוק על הצעד המפתיע של אלטשולר שחם

בעקבות חשיפת גלובס על המהלך שמוביל בית ההשקעות הגדול בישראל, בדקנו מה עושים בגופים המתחרים ● אלה, מתברר, עדיין מזהים הזדמנויות ותמחור נוח בשוק המקומי, למרות הקונצנזוס בקרב בתי ההשקעות שרוב התיק מופנה לחו"ל ● איפה שיעור החשיפה הגבוה למניות ישראליות ואילו גופים עשויים לשנות אסטרטגיה?

דורון כהן / צילום: איל יצהר

משרד המשפטים בוחן ניגוד עניינים במועמדות דורון כהן ליו"ר רשות שוק ההון

דורון כהן, מנכ"ל האוצר לשעבר, מועמד לתפקיד יו"ר רשות שוק ההון לצד מ"מ יו"ר הרשות הנוכחי, עמית גל; והמשנה למנכ"ל חברת הביטוח ווישור, זיו כהן ● משרד המשפטים בוחן האם קיים חשש לניגוד עניינים במינויו של דורון כהן, שאחותו מכהנת כדירקטורית בלתי תלויה בחברת הביטוח מגדל