גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הסכם באל על: 300 עובדים יפרשו במסגרת תוכנית פרישה מרצון

לכל עובד תוצע תוכנית פרישה מותאמת במסלול פיצויים מוגדלים או במסלול פנסיה מוקדמת ● במסגרת ההסכם עתידים לפרוש מרצון עד 50 עובדים קבועים במגזר התחזוקה וההנדסה ועד 250 עובדים קבועים במגזר המינהלי

מימין: יהודית גריסרו, סמנ''כלית משאבי אנוש באל על; אבי אדרי, יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות; ארנון בר-דוד, יו''ר ההסתדרות; ושרון בן יצחק, יו"ר רוחבי של מועצת עובדי אל על / צילום: דוברות ההסתדרות
מימין: יהודית גריסרו, סמנ''כלית משאבי אנוש באל על; אבי אדרי, יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות; ארנון בר-דוד, יו''ר ההסתדרות; ושרון בן יצחק, יו"ר רוחבי של מועצת עובדי אל על / צילום: דוברות ההסתדרות

300 עובדי אל על יפרשו במסגרת תוכנית פרישה מרצון, כך על-פי הסכם שנחתם בין הנהלת החברה, עובדיה וההסתדרות בה הם מאוגדים. במסגרת ההסכם עתידים לפרוש מרצון מאל על עד 50 עובדים קבועים במגזר התחזוקה וההנדסה ועד 250 עובדים קבועים במגזר המינהלי.

לכל עובד תוצע תוכנית פרישה מותאמת במסלול פיצויים מוגדלים או במסלול פנסיה מוקדמת. במסגרת ההידברות האינטנסיבית שקיימת בין הצדדים סוכם כי יוענק, זו הפעם הראשונה, סיוע מיוחד לעובדי אל על ששוהים עדיין בחל"ת.

עוד קובע ההסכם כי התוכנית להקטין את צי המטוסים מ-45 ל-29 מטוסים תתמתן, וכי החברה תקטין את הצי שלה בכ-10 מטוסים לכ-36 מטוסים, ובהתאם היא תיפרד מפחות עובדים מהמתוכנן.

השיח בין העובדים וההנהלה הגיע לנקודת רתיחה בימים האחרונים בעקבות ראיון שפורסם בלעדית בגלובס, שבו נחשף לראשונה בעלי השליטה באל על קני רוזנברג, שהתייחס להתייעלות המחויבת בחברה במסגרת המשימה להוביל אותה להתאוששות כחברה קטנה וחזקה יותר.

רוזנברג, ששהה בארה"ב לאחרונה, אף הגיע לישראל בשבוע שעבר לטובת פגישה עם נציגי העובדים. במסגרת המחלוקת בין הצדדים הוכרז החודש על סכסוך עבודה באל על, במסגרתו עלה חשש להסלמה ולשיבושים בטיסות.

העובדים טענו לחוסר תום-לב מצד ההנהלה ולנקיטה במהלכים חד-צדדיים, כאשר הובן כי בכוונת אל על לבטל את פעילותה של החברה-הבת סאן דור שפעלה מראשיתה לטובת טיסות צ'רטר בעיקר, כולל בשבת.

בשיח בין הצדדים דובר על פיצוי שיינתן לעובדים ששכרם ייגרע בעקבות עצירת הפעילות בשבת. זאת ועוד - העובדים מחו על הכוונה לפטר עובדים נוספים: אל על נכנסה למשבר הקורונה כשכוח-האדם שלה כולל כ-6,300 עובדים. במסגרת תוכנית התייעלות שעוגנה בהסכם שנחתם בין ההסתדרות, ועדי העובדים ואל על ביולי נפרדה החברה מכ-1,900 עובדים, לצד תוכנית הבראה שיושמה בכלל מגזרי החברה - כך למשל בהיבט תנאי הרווחה.

במכתב ששיגרה אל על לאוצר לפני מספר שבועות פירטה החברה כי בכוונתה להקטין את צי המטוסים שלה מ-45 ל-29 מטוסים, ובתוך כך להיפרד מעובדים עם הפיכת החברה לקטנה ומפוקסת יותר בשוק צפון אמריקה בעיקר. בהודעה של ההסתדרות בעקבות תוכנית הפרישה כאמור מצוין כי "לנוכח הימשכות המשבר שפגע בחברות התעופה בכלל, ובאל על בפרט, נדרשת כעת החברה לבצע פעולת הבראה נוספת".

מי יוכל לפרוש ומה הוא יקבל

הסכמי הפרישה מרצון באל על יחולו על עובדים קבועים עם ותק של למעלה מ-10 שנות עבודה בחברה - במגזר המינהלי ובמגזר התחזוקה וההנדסה. במסגרת ההסכמים עתידים לפרוש מרצון, בתהליך מדורג, עד 50 עובדים קבועים במגזר התחזוקה וההנדסה ועד 250 עובדים קבועים במגזר המינהלי. אחרון הפורשים יסיים את עבודתו עד 28.2.2022.

לכל עובד תוצע תוכנית פרישה המתאימה לנתוניו האישיים, באחד משני מסלולי פרישה הקבועים בהסכם - מסלול פיצויים מוגדלים או מסלול פנסיה מוקדמת, כשבמסגרת מנגנון הליך הפרישה המדורג שהוסכם בין הצדדים, כל עובד יקבל סימולציה אישית ומותאמת לנתוני הפרישה המוצעים לו. לאחר מכן תהיה לו הזדמנות לחזור בו מבקשתו להיכלל בתוכנית הפרישה מרצון.

בנוסף, נחתם הסכם המפרט סיוע לעובדי אל על שנמצאים עדיין בחל"ת. באמצע חודש ספטמבר פרסמה אל על כי היא מאריכה את החופשה הכפויה ל-1,389 מעובדי החברה שמצויים בחל"ת, וזאת עד ל-31 באוקטובר.

לאחר שהופסק תשלום דמי האבטלה לעובדים בני 45 ומעלה השוהים בחל"ת על-פי החלטת האוצר, עלה הצורך בסיוע לעובדים שטרם הוחזרו לעבודתם. ההסכם קובע כי לעובדים שבחל"ת יוענק סכום השווה לסכום (ברוטו) הממוצע של דמי ביטוח לאומי שקיבל כל עובד בהתאם לנתוניו האישיים בתקופות הקבועות בהסכם, וייקבע בהתאם למנגנונים הקבועים בהסכם.

ההסכם שנחתם בין ההסתדרות, הוועדים וחברת אל על יהיה בתוקף באוקטובר-דצמבר 2021 ויחול על עובדים קבועים השוהים למעלה מ-10 שנים בחברה, שוהים בחל"ת במועד חתימת ההסכם, אינם מועסקים במקום אחר ולא זכאים לקבלת דמי אבטלה מביטוח לאומי.

"צעד לא קל"

יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, מסר: "הבטחתי בתחילת משבר הקורונה שאעשה הכול למען הצלת חברת אל על, שמהווה נכס אסטרטגי חשוב למדינת ישראל. מאז פרוץ המשבר ההסתדרות פועלת באופן נמרץ לשמור על הביטחון התעופתי של ישראל, לשקם את הענף ולהציל את החברה. ההסתדרות העבירה עד כה למעלה מ-10 מיליון שקל כדי לאפשר את הסכמי ההתייעלות באל על. הסכמי הפרישה מרצון ומענק הסיוע לעובדי אל על הנמצאים בחל"ת, עליהם אנחנו חותמים היום, הם רובד חיוני בדרך להשגת היעד הזה.

"אני מודה להנהלת החברה על ההירתמות ועל שיתוף-הפעולה בנקודת זמן קריטית זו, וכן תודה והערכה ליו"ר איגוד עובדי התחבורה, אבי אדרי, ולצוותו המסור, שעמלו ללא לאות כדי לגשר על הפערים בין הצדדים ולגבש הסכמים שיאפשרו לאל על לצלוח את המשבר ולשמור על פרנסתם של אלפי עובדיה הנוספים. קשרנו את גורלנו בגורל ההנהלה. על מטוסי אל על מתנוסס דגל המדינה, וזו גאווה ישראלית. אנשים רוצים לחזור לטוס, ואני משוכנע שאל על בדרך הבטוחה להצלחה".

מנכ"ל אל על, אביגל שורק, מסר: "ההסכם הוא צעד חשוב בתוכנית הרחבה שלנו לחילוץ אל על מההשלכות הקשות של משבר הקורונה וליישום אסטרטגיית צמיחה בצד הקורונה. חשוב לי לציין כי מדובר בצעד לא קל עבור כל הצדדים - אך הוא משקף את הרצון של כולנו להעלות את החברה לפסים של הבראה וביטחון כלכלי, לטובת כלל מחזיקי העניין".

יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי, מסר: "מדובר בהסכמים שממלאים את הריאות ומזכירים לכולנו את עוצמתה ורגישותה של העבודה המאורגנת גם בזמנים קשים. עוד בתחילת המשבר ליבנו היה עם העובדים ששוהים בחל"ת, ומרגע שהבנו שהמדינה מפסיקה את תשלומי החל״ת, החלטנו שאנחנו דואגים להם בכל מחיר. הצלחנו לשכנע את המעסיק להיכנס בנעליו של הביטוח הלאומי ולהמשיך לשלם לעובדים את דמי החל"ת, ולא פחות חשוב מכך - הצלחנו לסכם תוכנית פרישה מרצון נדיבה לעובדים שיחליטו מרצונם לפתוח דף חדש. נמשיך לשמור על חברת אל על ועובדיה ונביא אותה בכוחות משותפים לקדמת התעופה העולמית".

"אל על תישאר חברה גדולה"

יו"ר רוחבי של מועצת עובדי אל על, שרון בן יצחק, מסר: "מדינת ישראל צריכה את חברת אל על חזקה. הקורונה הביאה אותנו למציאות לא פשוטה, שבה נפרדנו מ-2,000 עובדים והגענו להסכמי פרישה מכובדים עבור אלה שביקשו לא להמשיך. עכשיו אנחנו עם הפנים קדימה להסתער על השוק ולהחזיר את החברה ואת החברה-הבת סאן דור לטוס. אל על תישאר חברה גדולה עם לפחות 36 מטוסים ו-4,000 עובדים, אשר ימשיכו לשאת את דגל ישראל בגאווה".

סמנכ"ל משאבי אנוש ומינהל באל על, יהודית גריסרו, מסרה: "אני מברכת על הסיכום ורואה בו צעד חשוב ובונה אמון בין ההסתדרות ונציגי העובדים. אנו נמשיך, מתוך ראייה עתידית של צמיחה משותפת, לקחת אחריות מלאה על העובדים ולסייע ככל הניתן לשמור על הביטחון התעסוקתי".

המשא-ומתן לגיבוש ההסכם לווה מצד ההסתדרות על-ידי, יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד; יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי; מנהל חטיבת אל על באיגוד עובדי התחבורה, עו"ד מור אבלה; מנהל חטיבת מטה ורגולציה באיגוד עובדי התחבורה, עו"ד רועי בליטנטל; סגנית היועץ המשפטי להסתדרות, עו"ד רעות רינצקי; ראש תחום רפורמות בלשכה המשפטית באגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, עו"ד מירי מלכי; ראש תחום מרחבים בלשכה המשפטית באגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, עו"ד גלי שטיינברג; יועץ משפטי באגף הפנסיה, עו"ד יניב וייס; וראש תחום בכיר באגף הפנסיה בהסתדרות, טל שטיין. המשא-ומתן לווה גם על-ידי ראשי ועדי העובדים ועו"ד יפעת גירון.

הנהלת אל על יוצגה במשא-ומתן על-ידי סמנכ"ל משאבי אנוש ומינהל, יהודית גריסרו; ראש אגף משאבי אנוש, לימור בוזגלו; מנהלת יחסי עבודה ונציבת התלונות, עו"ד קרן קלפר; ראש ענף יחסי עבודה, עו"ד גפן שפירו; ועו"ד אוהד גלעדי, שותף במשרד נ. פינברג ושות'.

עוד כתבות

שלט של חנות שקונה זהב וכסף בניו יורק / צילום: Reuters, Anthony Behar

איך להשקיע וממה להיזהר: הזהב והכסף הם המנצחים הגדולים של 2025

התשואה השנתית על הזהב ועל הכסף מותירה הרחק מאחור את נאסד"ק, S&P500, האג"ח הממשלתיות והביטקוין ● איך נראית ההשקעה בהם ומתי הם פגיעים? ● כתבה ראשונה בסדרה

אילון מאסק / צילום: ap, Jae C. Hong

האיש הראשון בעולם ששוויו חצה את רף ה-700 מיליארד דולר

ההון של מאסק קפץ לאחר שבימים האחרונים הפך בית המשפט העליון בדלאוור פסיקה קודמת והשיב לו חבילת תגמול הונית מבוססת אופציות בשווי כ־139 מיליארד דולר שאושרה ב2018 ● במקביל - רק השנה אושרה חבילת שכר נוספת שעשויה להגיע לטריליון דולר

מה יהיה מחר בבורסה? / צילום: Shutterstock

הנתון שעשוי לסלול את הדרך לראלי בוול סטריט, ומה צפוי היום בת"א?

לאחר שבוע שיא בבורסה בת"א, המסחר צפוי להיפתח היום בצל העליות בוול סטריט ● האינפלציה הנמוכה וההתאוששות במניות ה-AI מפיחה אופטימיות לגבי ראלי סנטה קלאוס בניו יורק ● המניות הדואליות יחזרו למסחר בת"א בפערי ארביטרז' מעורבים ● חברת הביטוח והקמעונאית שצפויות לרדת ● וגם, הרשימה הלא קטנה של ההפתעות של השנה

מאירה ברנע-גולדברג וכראמל / צילום: ליה יפה

הסופרת שהקימה מפעל של מיליונים: "בתעשייה כועסים, אבל אני לא מתנצלת"

עם יותר מחצי מיליון עותקים, חמש עונות בטלוויזיה, 300 אלף צופים בהצגות ושלל מרצ'נדייז - המותג כראמל הוא לא רק סדרת ספרים, אלא מפעל קמעונאי שהכניס עד כה יותר מ־10 מיליון שקל ● מאירה ברנע־גולדברג, שעומדת מאחורי התופעה, מסבירה: "סופרים מזלזלים במי שעושה מאמצים. אבל אני לא יכולה להיות חולת שחפת בעליית גג, לכתוב ספר ולזכות בפרס נובל"

גיא נתן / צילום: תומר שלום

הוא רק בן 27, אבל כבר גורו של מעל 100 אלף עוקבים: "אנשים רואים שכל ירידה נמשכת חודש וזו בעיה"

חמוש בטריקו ושרשרת עם שור מזהב, הפך גיא נתן לגורו של משקיעי ריטייל, עם למעלה מ־100 אלף עוקבים באינסטגרם, פודקאסט מצליח וקרן גידור ● בראיון לגלובס הוא מספר איך פציעה בצבא שינתה לו את המסלול, מה מנהלי השקעות מסורתיים מפספסים: "כבר אין מנטליות של קח את הכסף וזהו", וממה הוא חושש: "אנשים יאבדו הרבה מאוד כסף וילמדו את השיעור הכי קשה של החיים"

שלושה שיעורים שכל מנהל צריך ללמוד מההיסטוריה של דיסני / צילום: Shutterstock

בין שלגייה לפנתר השחור: שלושה שיעורים שכל מנהל צריך ללמוד מההיסטוריה של דיסני

אומץ אינו רק תכונה אישית אלא תוצר של אקלים ארגוני, ואלה שמטפחים אותו קוטפים את הפירות ● דיסני מציעה שיעור מרתק לכל מנהיג במסעה ההיסטורי - מתקופת התעוזה היצירתית של וולט דיסני, שלא קיבלה ביטוי בצד הערכי, ועד לחזון השיטתי של בוב אייגר

מה הייתה הסדרה הראשונה שהפיקה נטפליקס? / צילום: Shutterstock

מה הייתה הסדרה הראשונה שהפיקה נטפליקס?

כמה ערי בירה יש לרפובליקת דרום אפריקה, מה מקור השם שפעת, ובאיזו סדרת אנימציה חיית המחמד נקראת Santa's Little Helper? ● הטריוויה השבועית

כך טיפס מיקי פדרמן לצמרת  עשירי ישראל / צילום: AI

כך טיפס מיקי פדרמן לצמרת עשירי ישראל

בעשור האחרון קפץ שוויו של איש העסקים מיקי פדרמן מ־6 מיליארד שקל ל־35 מיליארד ● המלונאי שנכנס בעסקת מיזוג לתעשייה הביטחונית, כמעט במקרה, רכב על מרוץ החימוש הגלובלי - והתברג לצמרת הישראלים העשירים בעולם ● מיהו הטייקון המסתורי שמתעקש להישאר מתחת לרדאר?

בחזית המדע. FOFO / צילום: Shutterstock

לא מסתכלים על תוצאות בדיקות? החוקר שמגלה מתי אנחנו נמנעים ממידע

אחרי ה־FOMO, הכירו את ה־FOFO, תופעה שמתארת את הפחד לדעת (Fear of finding out) ● פרופ' יניב שני חוקר בשנים האחרונות מה גורם לנו להימנע ממידע חשוב כמו תוצאות בדיקות או מבחנים, אבל גם מה מביא אותנו לחפש מידע חסר תועלת ● בראיון לגלובס הוא טוען: "אנחנו לא מחפשים מידע כדי לקבל החלטות, אלא לשם ויסות רגשי"

דימונה. המספרים לא פוגשים את הביקוש / צילום: Shutterstock

למה נתניהו הבטיח השבוע הגירה שלילית של 20 אלף תושבים לדימונה?

בפעם השנייה בתוך שבע שנים הבטיח בנימין נתניהו לדימונה הבטחות להקמת עשרות אלפי יחידות דיור ● אחרי שני הסכמים ויותר מ־10 מיליארד שקל על הנייר, ברור שהמבחן הוא מי באמת מגיע לגור שם

שוק ההון והשקעות / צילום: Shutterstock

"בשביל מה לקנות דירה ולקבל 2.5% אם אפשר לקבל 4% רק על דיבידנדים בבורסה?"

תשכחו מהמרוץ לדירה: בצל הצפי להמשך ירידת מחירים וריבית, משקיעים רבים נוטשים את שוק הנדל"ן ורבים מהם מצאו מפלט בשוק ההון, שהציג השנה תשואות חסרות תקדים ● בשוק מסבירים: "מי שהשקיע במניות עשה תשואה של עשרות אחוזים השנה, בזמן שמי שרכש דירה רואה כבר 8 חודשים ברצף ירידות מחירים"

הילה ויסברג ודין שמואל אלמס בשיחה עם שרית זהבי / צילום: רמי זרנגר

החוקרת שסבורה: חיזבאללה מתכונן לסיבוב הבא, ואיראן שולטת בכל צעד

שיחה עם שרית זהבי, נשיאת מרכז עלמא להנגשת מידע על הזירה הצפונית ● על היכולות הצבאיות והכלכליות של חיזבאללה, השליטה והמעורבות של איראן והגישה של נשיא סוריה ● היום שאחרי במזרח התיכון, כתבה רביעית בסדרה

KGM טורס הייבריד / צילום: יח''צ

עם מנוע מסין והחל מ-180 אלף שקל: הקוריאנית החדשה שתתחרה ביונדאי וטויוטה

היצרנית הקוריאנית חדורת המוטיבציה נכנסת לפלח ההיברידי באמצעות "קיצור דרך": KGM טורס הייבריד כולל מערכת הנעה מוכחת מתוצרת BYD ● העיצוב קשוח, צריכת הדלק נמוכה יחסית ורמת האבזור מכובדת ביחס למחיר, אבל השכנים מקוריאה מציבים תחרות קשה

אביגדור קפלן / צילום: יונתן בלום

"אנחנו עם של בכיינים. רבים ממי שעוזבים היום, יחזרו": אביגדור קפלן מציג את הפתרונות לבעיות הכי בוערות בישראל

האיש שניהל את גופי הבריאות והביטוח מהגדולים במשק, החליט לחזור להיות סטודנט כדי להתמודד עם פצצה מתקתקת של החברה הישראלית: משבר הביטוח הסיעודי ● בראיון מיוחד הוא מנתח את הזינוק בעלויות המערכת ומציע רפורמה שתאחד את כלל תקציבי הטיפול תחת קורת גג אחת ● וגם: איך להישאר חיוני בגיל השלישי וכמה חשובה המלחמה בבדידות

מה צפוי למשכירי הדירות / צילום: Shutterstock

משכירים דירה? מה צריך לדעת על חובת הדיווח על שכירות

התוכנית של משרד האוצר להקים רשם שכירויות ולחייב את כל משכירי הדירות במדינה לדווח על כך, חזרה שוב לטיוטת חוק ההסדרים ● איך זה יעבוד ועל מי זה יחול ● גלובס עושה סדר

חדשות הביומד / צילום: Shutterstock

165 מיליון דולר לפיתוח תרופה לסכיזופרניה: סטארט־אפ ישראלי חדש נחשף

סטארט־אפ ישראלי צעיר נחשף עם גיוס חריג של 165 מיליון דולר לפיתוח תרופות פסיכיאטריות ● אינסייטק מפצלת פעילות ומעבירה פיתוח לחברה חדשה שתנסה להקל על תרופות לחדור למוח ● אפיטומי פותחת את השלב המסחרי בישראל עם גלולת הרזיה שתגיע לחנויות בשבוע הבא ● סטארט־אפ קטן מדווח על תוצאות מעודדות לאפליקציה שעוזרת לנפגעי טראומה לישון טוב יותר ● וגם: חילופי ההנהלה בסיסרם מדיקל ● השבוע בביומד

בכמה נמכר בית פרטי שזקוק לשיפוץ יסודי ביישוב הר אדר / צילום: נועם יונה

המחיר ההתחלתי נשק ל-6 מיליון שקל: בכמה נמכר בית בן 40 בהר אדר?

מחיר השיווק של הנכס, בעל 7.5 חדרים, עמד על 5.8 מיליון שקל ● לבסוף, הוא נמכר תמורת 4.9 מיליון שקל ● "זאת הייתה עסקה לא פשוטה, המוכרים התחילו גבוה אבל הבינו את המצב בשוק" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון

חממת קנאביס / צילום: Shutterstock

אחרי שקבוצת בזלת קרסה: מניית אינטרקיור צונחת במסחר בת"א

קבוצת החברות בזלת, שהייתה מפעל העיבוד והאריזה של אינטרקיור וגם רכשה ממנה חומרי גלם, נכנסה לאחרונה להקפאת הליכים, והיא חייבת לה 27 מיליון שקל ● מלבד עצם החוב שלא ברור מה יעלה בגורלו, אינטרקיור תצטרך כעת למצוא ספק אחר בתחום האריזה ● ומה קורה לשאר מניות הקנאביס בבורסה בת"א?

תחנת הכוח הפרטית דוראד, זרוע פעילות האנרגיה של קבוצת לוזון / צילום: יגאל גורן

משחק הכיסאות בשוק החשמל: דוראד חוזרת למרוץ ולוחצת את המתחרות לפינה

לאחר שנים של סכסוכים יצריים, משיכת התביעות של אדלטק סוללת את הדרך להקמת תחנת הכוח "דוראד 2" ● מול מגבלות הרגולציה ולוח הזמנים הצפוף של רשות החשמל, חזרת התחנה למגרש מגבירה את הלחץ על המתחרות — ועשויה להכריע מי מהן תישאר מחוץ לרשת

צפוי להיסגר בסוף השנה: הפגנה מחוץ למפעל פולקסווגן / צילום: Reuters, Sebastian Kahnert

בלחץ גרמניה ותעשיית הרכב: אירופה לקחה צעד אחורה במהפכה הירוקה

שלוש שנים וחצי אחרי ההחלטה הדרמטית לאסור מכירת כלי רכב בעלי מנוע בעירה פנימית מ־2035, הנציבות האירופית נסוגה - בעיקר בשל לחצים מצד גרמניה והביקוש הנמוך לכלי רכב חשמליים ● המהלך מסמן שינוי סדרי עדיפויות וניסיון לאזן בין יעדי האקלים ליציבות כלכלית